Projectomschrijving

Vraagstuk

Kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS) vinden het vaak moeilijk om met andere kinderen om te gaan. Ze durven bijvoorbeeld niet te vragen of ze mogen meedoen of snappen niet goed hoe iemand zich voelt. Verbetert een sociale-vaardigheidstraining dit? Helpt ondersteuning door ouders en leerkracht bij het toepassen van geleerde vaardigheden buiten de training?

Onderzoek

Ruim 120 kinderen met ASS (groep 7 en 8) zijn gevolgd voor, tijdens en na de training. Tweevijfde volgde een training, bij tweevijfde werden ook ouders en leerkrachten erbij betrokken. Veranderingen in sociaal gedrag worden vergeleken met de kinderen zonder training.

Uitkomst

Ouders zagen klein en beperkt effect van de socialevaardigheidstraining vergeleken met ouders van kinderen zonder training. Het maakte niet uit voor de sociale vaardigheden van een kind of het actief geholpen werd bij oefenen daarvan buiten de training. Leerkrachten zagen direct na afloop iets meer effect van de training waarin ouders en zijzelf actief waren. Zes maanden na afloop van de training scoorden ouders de sociale vaardigheden op hetzelfde niveau als direct erna.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website