Mobiele menu

Effectiviteit van neurofeedback bij jongeren met AD(H)D-klachten en comorbide stoornissen: een randomized controlled trial

Projectomschrijving

Vraagstuk

Moeite met aandacht en concentratie, een onrustig gevoel en soms weinig remmingen. Dat zijn typisch klachten waar jongeren met AD(H)D last van hebben. Zonder behandeling bestaat een grote kans dat zij ook problemen krijgen met ouders, vrienden of op school. Is neurofeedback – het trainen van de hersenen met behulp van een computerprogramma – een effectieve aanvulling op de behandeling?

Onderzoek

De experimentele groep van 26 jongens kreeg neurofeedback naast de gebruikelijke behandeling (gedragstherapie, medicatie en/of psycho-educatie). De controlegroep (45 jongens) kreeg dat niet. Wat zijn de verschillen met en zonder neurofeedback?

Uitkomst

Een aanvulling van de gebruikelijke behandeling van jongeren met AD(H)D met neurofeedback, maakt de behandeling niet effectiever. Beide groepen lieten een verbetering zien op aspecten als aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit. Neurofeedback heeft geen aanvullende waarde en verdient dus ook geen implementatie in de behandeling van ernstige gedragsproblemen bij AD(H)D.

Producten

Titel: Alle Dagen Hoogstzelden Druk (ADHD); Braintraining, drukte leidt tot rust
Titel: Neurofeedback bij jongeren met AD(H)D-klachten en comorbide stoornissen: een RCT
Titel: Effectiviteit van neurofeedback bij adolescenten met ADHD en comorbide stoornissen: een RCT.
Titel: Effectiviteit van neurofeedback bij jongeren met AD(H)D-klachten en comorbide stoornissen: een randomized controlled trial.
Titel: Effectiveness of Neurofeedback in Adolescents with ADHD-features and comorbid disorders: A Randomized Controlled Trial. Symposium ‘The Future of Neurofeedback: insights from theory and practice’, 28 november 2012, Nijmegen
Titel: Effectiveness of Neurofeedback in youth with ADHD-problems and comorbid disorders.
Titel: Neurofeedback bij ADHD: gedragsverbetering door het trainen van de hersenen?
Titel: Neurofeedback bij ADHD: gedragsverbetering door het trainen van de hersenen?
Titel: Effectiveness of Neurofeedback in youth with ADHD-problems and comorbid disorders. 18th Annual Conference International Society for Neurofeedback & Research (ISNR), 1 October 2010, Denver (Co).
Titel: Feasibility of neurofeedback in youth with ADHD-problems and comorbid disorders.
Titel: Effectivity of Neurofeedback in youth with ADHD-problems and comorbid disorders: a randomized controlled trial
Titel: Neurofeedback bij jongeren met AD(H)D-klachten en comorbide stoornissen: een RCT
Titel: Effectivity of Neurofeedback in youth with ADHD and comorbid disorders: a randomized controlled trial
Titel: Participatie van adolescenten in longitudinaal onderzoek. ZonMw Projectleidersbijeenkomst Inspiratie door participatie, 11 oktober 2011, Utrecht.
Titel: Effectiviteit van neurofeedback bij jongeren met AD(H)D-klachten en comorbide stoornissen: een randomized controlled trial.
Titel: Effectiveness of Neurofeedback in youth with ADHD-problems and comorbid disorders.
Titel: Current Status of Neurofeedback as an intervention for ADHD: Current Status, Results from two Randomized Controlled Studies, one with sham condition, and the ISNR adopted position paper on the use of Neurofeedback in the treatment of ADHD.
Titel: Neurofeedback as an additional intervention in forensic mental health care
Titel: Neurofeedback
Titel: Wat gebeurt er in de hersenen bij: Neurofeedback bij ADHD.
Titel: Effectiviteit van neurofeedback bij jongeren met AD(H)D-klachten en comorbide stoornissen: een randomized controlled trial.
Titel: Neurofeedback als interventie bij ADHD-klachten
Titel: SHIFTING ATTENTION TO NEUROFEEDBACK: PSYCHOPHYSIOLOGY IN ADOLESCENTS WITH ADHD AND AUTISM SPECTRUM DISORDERS
Auteur: M. Bink
Titel: Beter functioneren bij ADHD-problematiek door neurofeedback?
Auteur: Bink, M., Bongers, I.L., & Nieuwenhuizen, Ch. van
Magazine: Kind en Adolescent
Titel: Forensische psychiatrie en haar grensgebieden.
Auteur: Nieuwenhuizen, Ch. van, Bongers, I.L. & Bink, M.

Verslagen


Eindverslag

Het behandelen van jongeren met ernstige gedragsproblemen is niet eenvoudig. Het blijkt namelijk dat jongeren met ernstige gedragsproblemen vaak aandachts- en concentratieproblemen hebben die het letterlijk moeilijk maken om de aandacht bij de behandeling te houden. Hierdoor is het voor hen moeilijk om behandeling goed te volgen of af te ronden. Om toch te zorgen dat de behandeling aanslaat, is het belangrijk dat de aandachts- en concentratieproblemen worden aangepakt. Hierdoor lukt het mogelijk wel om de gedragsproblemen goed aan te pakken.
Een mogelijk effectieve interventie voor het trainen van de aandachts- en concentratieproblemen is neurofeedback. Neurofeedback leert jongeren, door het geven van feedback op hun hersensignalen, zich beter te concentreren. Wanneer neurofeedback ervoor zorgt dat de aandachts- en concentratieproblemen verminderen, dan lukt het de jongeren hopelijk ook beter om de behandeling van hun ernstige gedragsproblemen af te ronden.
In de huidige studie is onderzocht of na een neurofeedbacktraining de aandachts- en concentratieproblemen minder waren. In de studie is neurofeedback vergeleken met de gebruikelijke behandeling die aan jongens met gedragsproblemen en aandachts- en concentratieproblemen wordt gegeven. Dit kan cognitieve gedragstherapie of medicatie zijn, maar ook psycho-educatie. In totaal hebben 90 jongens meegedaan aan de studie. Tweederde van hen kreeg de neurofeedbacktraining naast de gebruikelijke behandeling en eenderde kreeg de gebruikelijke behandeling.
De jongens die ook neurofeedback kregen lieten een verbetering zien op aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit. Hetzelfde gold echter voor de jongens die geen neurofeedback kregen: ook, zij gingen vooruit op aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit.
Oftewel: een aanvullende behandeling met neurofeedback zorgt er niet voor dat het nóg beter gaat met deze jongeren met ernstige gedragsproblemen en aandachts- en concentratieproblemen. De jongens die de neurofeedbacktraining volgden kregen echter wel een veel intensievere, en daardoor duurdere, behandeling. De resultaten van deze studie pleiten er dus niet voor om een neurofeedbacktraining te implementeren als aanvullende behandeling bij jongens met ernstige gedragsproblemen en aandachts- en concentratieproblemen.

Het vierde jaar van de studie ‘Effectiviteit van neurofeedback bij jongeren met AD(H)D-klachten en comorbide stoornissen: een randomized controlled trial’ stond geheel in teken van de dataverzameling, het inplannen en geven van de trainingen en het analyseren van de voormetingen. In totaal zijn er 141 aanmeldingen en informatiegesprekken geweest. Op dit moment zijn de gegevens van 71 jongens van de tweede meting (direct na de interventie periode, ongeveer 25 weken na de eerste meting) geschikt voor analyse. Van deze 71 jongens zitten 45 jongens in de experimentele groep en 26 in de controlegroep. Op dit moment hebben al 41 jongens het hele traject afgerond (27 experimentele groep, 14 controlegroep) dus inclusief de metingen op lange termijn. De metingen lopen nog door tot eind juni 2013.

Op dit moment zijn analyses over de voormetingen gedaan. Hierbij hebben we gekeken of jongens met ADHD en een autismespectrumstoornis (ASS) verschillen van jongens met ADHD problematiek zonder ASS. Een groot aantal jongeren met ASS vertonen ADHD-comorbiditeit. Eerdere studies kunnen echter geen uitsluitsel geven of psychofysiologische maten, zoals hartritme, verschillen voor jongeren met ADHD en ASS in vergelijking met jongeren met ADHD zonder ASS. Als deel van de huidige studie is een artikel geschreven met als doel de overeenkomsten en verschillen te onderzoeken in hartritme (adaptatie) en taakuitvoering. Daarvoor hebben we bij 65 jongens gekeken of medicatiegebruik en diagnose (ADHD met of zonder ASS) van invloed zijn op psychofysiologische maten. Resultaten laten een effect zien van stimulerende medicatie op de betreffende maten. Diagnose blijkt echter niet van invloed te zijn. Daaruit blijkt dat er een psychofysiologische overlap is tussen ADHD klachten in jongeren met en zonder ASS.

Daarnaast hebben we de eerste uitkomsten bekeken ten aanzien van de effectiviteit van neurofeedback. Hierbij hebben we gekeken naar de aanvullende waarde van neurofeedback op de huidige standaardbehandeling met een multicenter parallel gerandomiseerd gecontroleerd trial design. Neurofeedback bestond uit gemiddeld 37 sessies van theta/ sensor motor ritme (SMR) training op de vertex (Cz). Uitkomstmaten waren gedragsmaten (ADHD screeningslijst, Youth Self Report en Child Behavior CheckList) en cognitieve maten (D2 aandachtstaak, digit backwards span, de Stroop en de Tower of London (TOL)). Bij de nameting waren er op de gedragsmaten grote effecten voor het verminderen van gedragsproblemen ten opzichte van de voormeting [range ηp2= .08 tot .31]. Tevens verbeterde de prestatie op de cognitieve taken met middelgrote tot grote effecten ten opzichte van de voormeting, waarbij de jongeren snellere reactie tijden hadden [range ηp2= .08 tot .54]. Er was echter geen effect voor de behandeling die is gegeven: beide groepen gingen vooruit of ze nu wel of geen neurofeedbacktraining hebben gehad. Bijwerkingen met betrekking tot slaap en hoofdpijn werden ook bij beide groepen net zoveel genoemd en waren hetzelfde voor en na de interventie periode. Conclusie: Er is geen aanvullende waarde voor neurofeedback op de standaard behandeling gevonden voor jongeren met ADHD-klachten direct na de interventieperiode. Verder onderzoek is nodig voor meer duidelijkheid over mogelijke specifieke werking van neurofeedback en de lange termijn effecten van neurofeedback.

Samenvatting van de aanvraag

Bij veel jongeren opgenomen in de kinder & jeugd (forensische) psychiatrie is sprake van complexe problematiek. Deze jongeren hebben zelden een enkele stoornis, maar lijden vaak aan meerdere stoornissen, hetgeen de behandeling minstens zo complex maakt als de problematiek zelf (Angold, 1999). Vaak is, naast ernstige gedragsproblemen, sprake van AD(H)D-problematiek. Voor jongeren met AD(H)D-klachten is het belangrijk dat deze klachten adequaat worden behandeld omdat zij het risico vergroten op negatieve ontwikkelingen in de toekomst zoals verstoorde relaties met familie en vrienden, verminderde schoolprestaties, schooluitval en slechte werkhouding (Willoughby, 2003). Naast de persoonlijke en familieproblemen waar AD(H)D-klachten mee geassocieerd worden, heeft AD(H)D ook maatschappelijke implicaties. Zo is in de Verenigde Staten half jaren negentig berekend dat 3 miljard dollar extra kosten werden gemaakt voor scholieren met AD(H)D op openbare scholen (Willoughby, 2003). Om de maatschappelijk kosten en het persoonlijke leed zoveel mogelijk te verhelpen, zullen interventies ontwikkeld moeten worden die de problemen gerelateerd aan AD(H)D-klachten voorkomen. Op dit moment lijkt medicatie, in combinatie met gedragstherapie, de meest algemeen effectieve aanpak voor jongeren met AD(H)D (Barkley, 1999; Kooij, 2002). Interventies met uitsluitend gedragstherapeutische principes en training van aandachtsvaardigheden mislukken echter doorgaans omdat ze geen rekening houden met de onderliggende fundamentele problemen van AD(H)D (Sukhodolsky et al., 2006). Zo zijn de gedragssymptomen behorende bij AD(H)D een uiting van een verstoorde regulatie van de corticale activiteit welke vaak resulteert in weinig therapietrouw (John, 1988). Het is deze regulatie die verholpen moet worden om daarna doeltreffende gedragsveranderingen tot stand te kunnen brengen. Tot op heden zijn er weinig effectieve interventies beschikbaar die goed aansluiten bij jongeren met AD(H)D en ernstige gedragsproblemen. Een effectieve interventie bij deze groep jongeren zou een neurofeedbacktraining kunnen zijn omdat deze het (tot op zekere hoogte) mogelijk maakt de verstoorde regulatie van de corticale activiteit te beïnvloeden (Lubar, 1997). In de huidige studie wordt in een Randomized Controlled Trial (RCT) met een experimentele conditie (treatment as usual [TAU] gecombineerd met 40 neurofeedbacksessies) en een controleconditie (TAU) de effectiviteit aangetoond van neurofeedback bij jongens met AD(H)D en comorbide stoornissen opgenomen in of behandeld bij een kinder & jeugd (forensische) psychiatrische (poli)kliniek. Het onderzoek bestaat uit een voormeting,nameting en twee follow-up metingen waarbij verschillende (neuro)psychologische testen, QEEG en/of vragenlijsten gebruikt worden om het effect van de neurofeedbacktraining aan te tonen. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit jongens met AD(H)D-klachten en comorbide stoornissen, zoals verslavingsproblematiek en gedragsproblemen, die opgenomen worden in of behandeld worden bij kinder en jeugd (forensische) psychiatrische (poli)klinieken). De jongeren worden geworven bij intake in drie verschillende settings: (A) (poli)kliniek forensische jeugdpsychiatrie en orthopsychiatrie, (B) (poli)kliniek adolescenten psychiatrie en (C) polikliniek kinder- en jeugd psychiatrie. Er worden 100 mannelijke cliënten tussen de 12 en 24 jaar geincludeerd voor de experimentele conditie en 50 mannelijke clienten voor de controle conditie (totale N=150). De etnische achtergrond van de jongeren is voor het onderzoek niet van belang omdat de verstoring van de hersenen cultuurvrij is. Exclusiecriteria: Jongeren worden uitgesloten voor dit onderzoek wanneer zij (1) negatieve score hebben op de screeningslijst voor AD(H)D, (2) een instabiel EEG patroon hebben, (3) een WAIS of WISC intelligentiequotiënt <80 hebben en (4) aan medische condities lijden/hebben geleden die aandachtstekort of hyperactiviteit veroorzaken (bijvoorbeeld: bloedarmoede, organisch hersenletsel of lage bloedsuiker spiegels). Het doel van neurofeedback is de onderliggende problemen van AD(H)D-klachten aan te pakken bij jongeren met AD(H)D-klachten en comorbide stoornissen. We verwachten dat door neurofeedback de hersenen ná neurofeedback beter in staat zijn informatie te verwerken dan vóór neurofeedback; dit wordt aangetoond met Event Related Potentials die tijdens het EEG-onderzoek bepaald worden. Door de verbetering in de informatieverwerking verwachten we dat de volgehouden en selectieve aandacht en het concentratievermogen toeneemt en dat het executief functioneren verbeterd. Hiervoor worden de (neuro)psychologische testen als uitkomstmaat gebruikt. Wanneer de onderliggende problematiek van AD(H)D-klachten doeltreffend aangepakt is met de neurofeedback verwachten we dat de gedragssymptomen samenhangend met AD(H)D-klachten afnemen. De gedragsveranderingen worden aangetoond met gedragsvragenlijsten en een interview.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157002004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2008
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. CH. van Nieuwenhuizen
Verantwoordelijke organisatie:
GGZ Eindhoven en de Kempen