Projectomschrijving

Vraagstuk

Plezier op School is een tweedaagse cursus voor kinderen die in groep 8 sociale problemen hadden. De cursus vindt plaats in de zomervakantie, vlak voordat de kinderen naar de middelbare school gaan. Zij leren hoe ze kunnen omgaan met pesten, meer zelfvertrouwen krijgen en hoe je nieuwe vrienden maakt. Voor welke kinderen is de cursus effectief? Wat zijn werkzame mechanismen?

Onderzoek

Van een groep kinderen met sociale problemen kreeg een deel (n=184) de cursus, een deel niet (n=190). In de brugklas volgen op drie momenten zelf-, ouder-, leerkracht- en klasgenootrapportages.

Uitkomst

Kinderen rapporteren een hogere zelfwaardering na de cursus en ouders zien minder internaliserende problemen. Bij jongens vermindert het programma onder meer sociale angst en gepest worden. Leerkrachten rapporteren iets meer internaliserende problemen; waarschijnlijk is de drempel lager om over problemen te praten. Het verminderen van negatieve gedachten is een belangrijk werkzaam mechanisme.

Verspreiding en implementatie

Dit project heeft een vervolg gekregen in project VIMP ‘Plezier op School’.

Naar boven
Direct naar: NavigatieDirect naar: InhoudDirect naar: Onderkant website