Mobiele menu

ONTWIKKELTRAJECT ‘WIJ(K) EN ONZE KINDEREN' De steunende rol van ouders, buurtbewoners en vrijwilligers bij het opgroeien

Projectomschrijving

In veel wijken zetten vrijwillige buurtbewoners zich op diverse informele manieren in voor kwetsbare kinderen. Het in kaart brengen van deze initiatieven maakt duidelijk hoe gezinnen en kinderen hiervan profiteren. De geslaagde initiatieven kunnen ook in andere wijken worden gebruikt.
Wat valt er te leren van informele initiatieven, gericht op kwetsbare kinderen in de wijk? En hoe kunnen die versterkt worden? Om hier achter te komen creëert K2, adviesbureau voor jeugdvraagstukkenen, proeftuinen in drie gemeenten. Ook stimuleert K2 de uitwisseling van kennis tussen professionals en vrijwilligers om hun samenwerking te versterken. Het gaat daarbij nadrukkelijk niet om van bovenaf opgelegde projecten of pilots, maar om het aansluiten bij wat zich in de praktijk van de pedagogische civil society ontwikkelt. Het project resulteert in handleidingen over het opsporen en versterken van lokale initiatieven en het verbeteren van de samenwerking. En er komt een stappenplan voor kennisuitwisseling tussen informele en formele circuits. Alle resultaten van het project komen ter beschikking van gemeenten door middel van publicaties, nieuwsbrieven en een afsluitende conferentie.

Verslagen


Eindverslag

Het belang van de pedagogische civil society wordt breed onderkend, maar hoe kan daar in buurten en wijken concreet vorm aan worden gegeven? Hoe is actief burgerschap te stimuleren en hoe kunnen gemeenten aansluiten u bij informele initiatieven? En wat betekent dit voor de rol/taak van professionals en hoe kunnen gemeenten de (nieuwe) beleidstaken gestalte geven?
In het project 'Wij(k) en onze kinderen' gingen drie gemeenten: Best, Bergen op Zoom en 's-Hertogenbosch, het avontuur aan en op zoek naar de antwoorden. Op zoek naar wat zij noemen 'de diamantjes in de wijk'. Het verslag van hun zoektocht is door K2 Adviesbureau voor Jeugdvraagstukken verwerkt in een aansprekende en inspirerende presentatie, die online beschikbaar is : tinyurl.com/schatgraven. In deze presentatie vindt u de ervaringen van de drie gemeenten ten aanzien van attitude/bejegening, het proces en hun slimme tips en trics.

Het project Wij(k) en onze kinderen is gestart in maart 2011.
Het project omvat een drietal pilots in wijken van de gemeenten Best, Bergen op Zoom en den Bosch. Daar wordt onderzocht welke eigen burger initiatieven er bestaan dan wel ontwikkeld kunnen worden op het terrein van de pedagogische civil society.

Daarnaast wordt de kennis en kunde van (jeugdige)burgers middels werkateliers voorgelegd aan professionals.

De ervaringen worden op drie niveau's vastgelegd in een "instumentenboek"Het betreft de niveaus atiitude, procesontwikkeling en deelproducten/tips and trics.
Het 'instrumentenboek'wordt opgeleverd in maart 2012 en gespresenteerd tijdens een werkconferentie.

Bij het project zijn betrokken K2 Adviesbureau voor Jeugdvraagstukken en De Provinciale Raad voor Volksgezondheid.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met dhr. Willem Houbraken e-mail willem.houbraken.nl

Samenvatting van de aanvraag

In veel wijken zetten vrijwillige buurtbewoners zich op diverse informele manieren in voor kwetsbare kinderen. Het in kaart brengen van deze initiatieven maakt duidelijk hoe gezinnen en kinderen hiervan profiteren. De geslaagde initiatieven kunnen ook in andere wijken worden gebruikt.
Wat valt er te leren van informele initiatieven, gericht op kwetsbare kinderen in de wijk? En hoe kunnen die versterkt worden? Om hier achter te komen creëert K2, adviesbureau voor jeugdvraagstukkenen, proeftuinen in drie gemeenten. Ook stimuleert K2 de uitwisseling van kennis tussen professionals en vrijwilligers om hun samenwerking te versterken. Het gaat daarbij nadrukkelijk niet om van bovenaf opgelegde projecten of pilots, maar om het aansluiten bij wat zich in de praktijk van de pedagogische civil society ontwikkelt. Het project resulteert in handleidingen over het opsporen en versterken van lokale initiatieven en het verbeteren van de samenwerking. En er komt een stappenplan voor kennisuitwisseling tussen informele en formele circuits. Alle resultaten van het project komen ter beschikking van gemeenten door middel van publicaties, nieuwsbrieven en een afsluitende conferentie.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
410322010
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2012
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. H.H. Wierda-Boer
Verantwoordelijke organisatie:
K2 Brabants Kenniscentrum Jeugd