Mobiele menu

Overgewicht eruit, lifeskills erin: een interventie in het het VMBO in Sittard-Geleen (JOGG)

Projectomschrijving

In de periode van jan 2015 t/m juni 2017 zijn we in de gemeente Sittard-Geleen aan de slag gegaan met het implementeren van een leefstijlinterventie genaamd Skills4Life. De interventie is bedoeld voor leerlingen van het VMBO met boven gezond gewicht. Het project legt de focus op het bewerkstelligen van gedragsverandering ten aanzien van het maken van gezondere keuzes waardoor de kwaliteit van leven verbetert en mogelijk ook zorgt voor gewichtsafname.

We hebben uiteindelijk 24 deelnemers en hun ouders kunnen helpen met het maken van gezondere keuzes door hen lessen aan te bieden op het gebied van voeding, bewegen, gedrag, weerbaarheid, zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en opvoeding. Het programma duurde 32 weken en dan moet je aanbod bieden dat past bij de interesses en de ontwikkeling van doelgroep. De interactie tijdens de lessen en bijeenkomsten heeft ervoor gezorgd dat de doelgroep geboeid bleef. We hebben ons kwetsbaar opgesteld en de doelgroep gevraagd op welke manier we hen kunnen helpen in plaats van het bieden van een voorgekauwd programma. De interventie Skills4Life paste wat dat betreft goed bij ons gedachtegoed omtrent deze doelgroep en biedt de mogelijkheid tot maatwerk.

Verslagen


Eindverslag

In Sittard-Geleen zijn we van start gegaan met het
implementeren van de leefstijlinterventie Skills4Life. De interventie is bedoeld voor leerlingen van het
VMBO met boven gezond gewicht. Het project legt de focus op het bewerkstelligen van gedragsverandering en het het maken van gezonde keuzes waardoor de kwaliteit van leven verbetert en het mogelijk ook zorgt voor
gewichtsafname.
We hebben vele deelnemers en hun ouders 32 weken lang geholpen met het maken van gezondere keuzes door
hen lessen aan te bieden op het gebied van voeding, bewegen, gedrag, weerbaarheid, zelfvertrouwen,
zelfredzaamheid en opvoeding. De interactie tijdens de lessen en bijeenkomsten heeft ervoor
gezorgd dat de doelgroep geboeid bleef. We hebben ons kwetsbaar opgesteld en de doelgroep gevraagd op
welke manier we hen kunnen helpen in plaats van het bieden van een voorgekauwd programma. De interventie
Skills4Life paste wat dat betreft goed bij ons gedachtegoed omtrent deze doelgroep en biedt de mogelijkheid tot maatwerk.

Onder de noemer "Mijn Ding+" lanceren sportaanbieders en zorgorganisaties een leefstijlprogramma binnen het voortgezet onderwijs. Daarbij heeft het onderwijs een toeleidende taak, waarin ze wordt bijgestaan en opgeleid door zorgprofessionals. Een indicatie om deel te nemen is bijvoorbeeld een verhoogd BMI en/of motorische aandachtspunten. Daarnaast is motivatie een selectiecriterium.

Na toeleiding nemen kinderen en gezinnen deel aan vier modules van vier weken per stuk. Daarin biedt een pedagoog ondersteuning aan samen met een beweeginstructeur en diëtist. Een groot deel van deze ondersteuning vindt groepsgericht plaats, een ander (klein) deel individueel.

Gedurende de modules daalt de inzet van professionals en stijgt de inzet van kind, gezin en maatschappelijke omgeving. Onder die laatste ook de sportvereniging. Gaandeweg maken kinderen en hun ouders de overstap van een gecontroleerde beweegomgeving naar het open karakter van een sportclub of andersoortige sportaanbieder. Naast simpelweg "gaan kijken" bij introductielessen vinden ook aangepaste intakes plaats bij de aanbieder. De pedagoog houdt gedurende dit traject de vinger aan de pols.

Al met al moet deze aanpak leiden tot zelfredzame gezinnen en kinderen, die in een relatief korte periode voldoende handvatten hebben gekregen voor een gezonde leefstijl. Naast aangereikte kennis is sterk gestuurd op een positieve attitude, die uit moet gaan van mogelijkheden in de omgeving van het gezin (niet van bijv. financiële of fysieke beperkingen).

Samenvatting van de aanvraag

Uit cijfers en huidige beweegprogramma's blijkt dat niet-actieve VMBO'ers niet deelnemen aan sportaanbod bij sportaanbieders en ook maar moeizaam aan sportstimuleringsaanbod van professionele instanties. Redenen daarvoor zijn divers. Dit project slaat duurzaam de brug tussen de sportaanbieders in Sittard-Geleen (via het onderwijs en sportstimuleringsorganisaties) en zorgsector. Voor deze samenwerking (JOGG) is ruim aandacht in dit project. Het project kent 3 fasen. | Fase 1 - screening | In het voortgezet onderwijs screenen we leerlingen van het DaCapo College t.b.v. vroegsignalering. We focussen op lage SES wijken. O.b.v. geldende richtlijnen (PON) benaderen we leerlingen met overgewicht en hun ouders om deel te nemen aan een behandelprogramma. | Fase 2 - behandelprogramma | Leerlingen en hun ouders maken een plan en starten met een kickoff hun (groeps)behandeling. Tijdens de kernbehandeling van 16 weken werken ze aan zichzelf, zowel fysiek als mentaal. Ouders en kinderen werken via bewegings-, voedings- en gedragslessen naar duurzame en gezonde lifeskills. In de kernbehandeling maken deelnemers kennis met lokale sportaanbieders. Deze zijn speciaal geschoold met een cursus "Sport-zorg-vereniging". Ze nemen dus actief deel aan de behandeling en vormen de brug naar fase 3. Kinderen en ouders maken hun duurzame keuze door in het werkboek een "sportpaspoort" bij te houden. Daarnaast kijkt de coach/gedragskundige mee naar deze keuze. De kernbehandeling bevat specifieke elementen met "couleur locale". Zo betrekken we de wijksupermarkt en de school van de leerlingen. Ook is er aandacht voor weerbaarheid en bewust eten. | Fase 3 - bestendiging | Als objectieve metingen aangeven dat de deelnemer uitbehandeld is, wordt de behandeling afgebouwd. De sportaanbieder neemt nu het stokje over met de deelnemer en ouder. Uiteraard blijft er contact en zijn er terugkommomenten. Deelnemers hebben de mogelijkheid om als buddy opgeleid te worden voor toekomstige deelnemers.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
524003507
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2017
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
J. Matthes
Verantwoordelijke organisatie:
FysioStofberg