Mobiele menu

The development, evaluation and implementation of an integrated school-based educational programme to promote the sexual health of students of vocational training centres (Regionale Onderwijscentra).

Projectomschrijving

GGD Rotterdam-Rijnmond ontwikkelt een lesprogramma seksuele gezondheid voor het MBO in nauwe samenwerking met Soa Aids Nederland en Universiteit Maastricht. Zij ontwikkelen een soortgelijk lesprogramma voor praktijkonderwijs/vmbo/onderbouw havo/vwo en bovenbouw havo/vwo. De drie lespakketten vormen samen het nieuwe Lang Leve de Liefde lespakket met een gezamenlijke website. Het MBO lesprogramma bestaat uit een online doe-het-zelf shop voor docenten, waar zij een lespakket kunnen samenstellen. Bestaande werkvormen en materialen worden aangepast. Zo nodig worden er nieuwe materialen ontwikkeld. Per thema zijn diverse werkvormen mogelijk, zowel digitaal als op papier. Bij de ontwikkeling van materiaal houden de ontwikkelaars rekening met verschillen tussen studenten (geslacht, leerniveau en culturele achtergrond).

Producten

Titel: PEN-3 model en de culturele gedragsdeterminanten bij (on)bedoelde tienerzwangerschap
Titel: Voorlopige resultaten evaluatie pretest MBO lesprogramma Seksuele gezondheid
Titel: Voorlichting alleen is niet genoeg.
Titel: Seksuele voorlichting op het ROC
Titel: Rapport formatief onderzoek UP2U
Titel: Samenvatting projectverslag resultaten procesevaluatie lessen seksuele diversiteit
Auteur: Mireille Wolfers, Anita Watzeels, Marja de Koster (allen GGD Rotterdam-Rijnmond) en Pepijn van Empelen (TNO)
Titel: Flyer Lang leve de liefde

Verslagen


Eindverslag

In het afgelopen jaar is de samenwerking met de ontwikkelaars van de lesprogramma’s Seksuele Gezondheid voor praktijkonderwijs/vmbo/onderbouw havo/vwo (Soa Aids Nederland) en bovenbouw havo/vwo (Universiteit Maastricht) uitgegroeid tot een gezamenlijk lespakket 'Lang Leve de Liefde' dat een doorlopende leerlijn zal vormen voor alle jongeren tussen 12 en 18 jaar. Er komt een gezamenlijke ‘Lang Leve de Liefde’ e-learningomgeving waarin de drie lesprogramma's opgenomen zullen worden.
Voor het MBO lesprogramma zijn stappen 1 en 2 van Intervention Mapping in grote lijnen afgerond (needsassessment en formuleren van doelen) en we zijn nu bezig met stap 3 en 4: de vertaling van doelen in bruikbare strategieën, het aanpassen en ontwikkelen van materialen en het samenstellen van het lesprogramma. Het MBO lesprogramma zal bestaan uit een online-doe-het-zelf-shop voor docenten, waar zij zelf een eigen lesprogramma kunnen samenstellen uit een databank met diverse werkvormen per thema, zowel digitaal als niet-digitaal, rekening houdend met de diversiteit in gender, leerniveau, seksuele ervaring en culturele achtergrond. Momenteel wordt onderzocht of er daarnaast behoefte is aan een aanbod van standaardpakketten of de mogelijkheid via een online vragenlijst een aanbod op maat te krijgen. Voor de databank worden bestaande interventies, werkvormen en materialen aangepast en nieuwe ontwikkeld. Hiervoor wordt samengewerkt met MBO docenten en studenten, en organisaties als Rutgers WPF, Fiom en Soa Aids Nederland. Naast het aanbod voor reguliere lessen, worden er conceptdraaiboeken voor themaweken en workshops ontwikkeld.

Samenvatting van de aanvraag

In the Netherlands 300,000 young people between 16 - 25 year visit vocational training centres (Regionale Onderwijscentra ROC's). ROC students are a diverse group related to educational levels, ethnic background, religion, gender and sexual preference. While 'Sex under the age of 25' showed a general positive trend about sexual health; young people with a lower education, like ROC students, experience more serious sexual health problems. Prevalence of Chlamydia infection, for example, at a location of a Rotterdam ROC was 25%. ROC's are also faced with teenage pregancies. Currently no evidence based interventions on sexual health are available for ROC students, though ROC's have expressed the wish to have suitable interventions. This project aims to develop and implement an integrated school-based educational programme to promote the sexual health of participants of ROC's. We will develop a module based programme which can be carried out by teachers and in an internet / computer based version. The programme will include six, interactive, modules. An introduction with basic knowledge about sexuality. The 2nd module will focus on sexuality and relationships, the 3rd on contraceptives, pregnancy and abortion, the 4th on safer sex. The 5th on sexual harassment and the 6th module on homosexuality. We will use the Intervention Mapping framework to develop the programme. All modules will be pretested and the programme will be carried out as a pilot in four regions, alongside with a process evaluation. During the whole project there will be close co-operation with ROC-teachers and management as well as with a diverse group of ROC students. They will give advice on how the programme can best fit the needs and possibilities of ROC's. The project will result in an integrated educational programme (classical and internet based) consisting of a manual for both teachers and students.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
124290003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2009
2012
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. J.C.M. Watzeels
Verantwoordelijke organisatie:
GGD Rotterdam Rijnmond