Onderzoek naar determinanten van succesvolle implementatie van het leskatern Relaties & Seksualiteit in het basisonderwijs
Projectomschrijving
Verslagen
Eindverslag
Om kinderen beter voor te bereiden op hun seksuele ontwikkeling investeert Rutgers WPF sinds vijf jaar in tijdige relationele en seksuele vorming in het basisonderwijs. In nauwe samenwerking met een groot aantal GGD-en coordineert Rutgers WPF hiertoe het landelijk stimuleringsproject de Week van de lentekriebels en stelt hiertoe lesmateriaal beschikbaar zoals het leskatern Relaties & Seksualiteit. Er zijn aanwijzingen dat het leskzatern positief wordt gewaardeerd en schoolbreed wordt gebruikt maar het ontbreekt aan wetenschappelijke kennis over succesvolle en duurzame implementatie. Onbekend is welke factoren bijdragen aan de aanschaf en (duurzaam) gebruik van het pakket. Daarnaast bestaat het vermoeden dat alleen de zgn. early market wordt bereikt en niet de algemene mainstream. Om meer zicht te krijgen op de factoren die adoptie en implementatie van het leskatern bevorderen en belemmeren is een kwalitief en kwantitatief onderzoek uitgezet onder een groot aantal GGD-en en basisscholen. Op basis van theoretische kennis over implementatie en een eerste verkenning via focusgroepen met GGD-en en gesprekken met scholen, is een topiclijst samengesteld. Deze is omgezet tot een vragenlijst en onder 321 basisscholen en 29 GGD-en getoest. Het onderzoek heeft meer inzicht gegeven in succesvolle factoren voor (duurzame) implementatie op niveau van de omgeving, interventie, professional en de organisatie. Daarnaast zijn scholen geidentificeerd die ingezet kunnen worden bij de kloofoversteek van de early adopters naar de mainstream. De uitkomsten zijn besproken met GGD-en en omgezet in een implemenatiestrategie met een aktieplan voor de langere termijn.