Mediawijs in het voortgezet onderwijs! Ontwikkeling van module mediawijsheid voor jongeren in het VMBO
Projectomschrijving
Verslagen
Eindverslag
Naar aanleiding van onderzoek naar de seksualisering in de media heeft Rutgers WPF een module ontwikkeld "Jij en de media" voor het voortgezet onderwijs. In twee lessen leren VMBO leerlingen kritischer te kijken naar geseksualiseerde en geidealiseerde beelden in de media en leren respectvolle beelden te onderscheiden van niet respectvolle beelden. Tijdens de voorverkenning is duidelijk geworden dat het niet mogelijk bleek om expliciete geseksualiseerde beelden in te bedden in het lespakket. De beelden roepen te heftige reacties op bij leerlingen en docenten waardoor het lesgeven onmogelijk werd. Bij de aanpasing van de module is rekening gehouden met een aantal randvoorwaarden en de gevoeligheid van het thema. De lessen zijn uitgetest en effecten zijn onder een experimentele groep van 104 leerlingen en een controle groep van 87 leerlingen onderzocht. Leerlingen denken na de lessen kritischer over geseksualiseerde beelden in de media na. De lesmodule is ingebed in het lesaanbod Lang leve de Liefde en kan ook als afzonderlijke lessen aangeboden worden binnen vakken biologie, verzorging, media, maatschappijleer of mentorlessen. Voor docenten is een handleiding beschikbaar met een dvd en voor leerlingen is er een leerlingenmagazine. Vanaf 2013 zal het lespakket door Rutgers WPF verder gepromoot worden en zullen GGD-en getraind worden in de verdere ondersteuning van de docenten.
In het project "mediawijs in het voorgezet onderwijs" wordt een lesmodule ontwikkeld voor leerlingen in de onderbouw van het VMBO. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het kijke naar sterk seksueel getinte beelden en geidealiseerde beelden samenhang vertoont met genderstereotype attitudes en seksueel grensoverschrijdende gedragingen van jongeren. De lesmodule beoogt bij te dragen aan een kritische reflectie op geseksualiseerde beelden, de ontwikkeling van een genuanceerder beeld over seksualiteit en sekserollen waarin leerlingen onderscheid leren maken tussen respectvolle en niet respectvolle beelden en zich bewust worden van de impact hiervan op het dagelijks leven. Het project is begin 2011 gestart. Er is een literatuurstudie uitgevoerd en een needs assesment onder leerkrachten en leerlingen in het VMBO. Op basis hiervan is een conceptmodule ontwikkeld van twee lessen die momenteel wordt uitgetest in twee klassen in het VMBO. Op basis hiervan wordt de module aangepast waarna een beperkte effectstudie en procesevaluatie plaatsvindt. In 2012 komt de module media en seks beschikbaar en zal via pr landelijke bekendheid krijgen.