Mobiele menu

Implementatie Lang Leve de Liefde4

Projectomschrijving

Lang Leve de Liefde (LLL), het lespakket over relaties en seksualiteit voor de tweede klas van het voortgezet onderwijs is herzien. Een landelijke systematisch en planmatig disseminatie en implementatiestrategie is ontwikkeld, in samenwerking met GGD medewerkers en docenten, om a) de verspreiding van het nieuwe lesprogramma te bevorderen, b) de kwaliteit en mate van de implementatie van het lesprogramma te verbeteren en c) bestendigen van gebruik ervan te waarborgen. De implementatie strategie bestond uit tools om GGD medewerkers te ondersteunen in hun verspreiding- en adoptiebevorderende taken (zoals GGD workshops en protocollen) en uit materialen en activiteiten om docenten te stimuleren in de adoptie, implementatie en behoud van LLL (zoals informatiefolders, docenten trainingen, lesgeveindeliefde.nl website). Lesgevenindeliefde.nl was de belangrijkste en meest innovatieve onderdeel van de implementatiestrategie. De implementatiestrategie was in het algemeen gewaardeerd door docenten en GGD medewerkers, werd als behulpzaam ervaren en positief beoordeeld. Inmiddels hebben ruimt 450 scholen LLL besteld en zijn 1100 accounts aangemaakt voor lesgevenindeliefde.nl. 

Producten

Titel: Long Live Love. The implementation of a school-based sex-education program in the Netherlands
Auteur: Lisette Schutte, Ree M. Meertens, Fraukje E. F. Mevissen, Herman Schaalma, Suzanne Meijer and Gerjo Kok

Verslagen


Eindverslag

Lang Leve de Liefde, het lespakket over relaties en seksualiteit voor de tweede klas van het voortgezet onderwijs is herzien. Een landelijke systematisch en planmatig ontwikkelde disseminatie en implementatiestrategie is ontwikkeld, in samenwerking met GGD medewerkers en docenten, om a) de verspreiding van het nieuwe lesprogramma te bevorderen, b) de kwaliteit en mate van de implementatie van het lesprogramma te verbeteren en c) bestendigen van gebruik ervan te waarborgen. De implementatie strategie bestond uit tools om GGD medewerkers te ondersteunen in hun verspreiding- en adoptie-bevorderende taken (zoals GGD workshops en protocollen) en uit materialen en activiteiten om docenten te stimuleren in de adoptie, implementatie en behoud van LLL (zoals informatiefolders, docenten trainingen, lesgeveindeliefde.nl webiste). Lesgevenindeliefde.nl was de belangrijkste en meest innovatieve onderdeel van de implementatiestrategie. De implementatiestrategie was in het algemeen gewaardeerd door docenten en GGD medewerkers, werd als behulpzaam ervaren en positief beoordeeld. Inmiddels hebben ruimt 250 scholen LLL4 besteld en zijn 900 accounts aangemaakt voor lesgevenindeliefde.nl.

Afgelopen projectjaar is de proefimplementatie van het nieuwe Lang Leve de Liefde lespakket uitgevoerd aan de hand van de ontwikkelde implementatiestrategie. Dit is gebeurd in samenwerking met TNO en Soa Aids Nederland.

De web-based coachingsmodule (‘Lesgeven in de Liefde’) vormt het belangrijkste onderdeel van de implementatiestrategie. Een experimentele, kwantitatieve studie is verricht naar de meerwaarde van deze website voor het verbeteren van de kwaliteit van de implementatie.

Het proces van de proefimplementatie is begonnen met het werven van GGD medewerkers en docenten, gevolgd door hun voorbereiding op gebruik van het lespakket en uiteindelijk het gebruik van Lang Leve de Liefde door docenten op scholen. Voor iedere stap van het implementatieproces is materiaal ontwikkeld als onderdeel van de implementatie strategie. De implementatiestrategie bestond uit: i) een protocol voor het werven van GGD medewerkers, ii) een protocol voor het werven van scholen (inclusief voorbeeldbrieven voor het werven van scholen), iii) een brief om ouders te informeren over het lespakket en onderzoek, iv) een workshop voor GGD medewerkers, v) een training voor docenten (inclusief toelichting/draaiboek), vi) de web-based coachingsmodule (‘Lesgeven in de Liefde’) en vii) de docentenhandleiding voor LLL4 als leidraad voor het uitvoeren van het lespakket.

Resultaten van het onderzoek, zowel op docent- als leerlingeniveau (TNO) wordt gepresenteerd aan docenten in een persbericht eind september. Een terugkoppel bijeenkomst wordt begin oktober georganiseerd met GGD medewerkers om hun rol binnen de proefimplementatie te evalueren, resultaten van het onderzoek te bespreken en input te verzamelen over hun verdere rol in de implementatie van Lang Leve de Liefde.

Op basis van de uitkomsten van het effect- en evaluatieonderzoek van de proefimplementatie van Lang Leve de Liefde wordt, in samenwerking met docenten en GGD medewerkers, de definitieve implementatie strategie ontwikkeld. Dit houdt in dat de protocollen, GGD workshop en docententraining herzien worden, de Lesgeven in de Liefde website wordt waar nodig aangepast en een adoptiebrochure wordt ontwikkeld voor het informeren en enthousiasmeren van scholen.

Onderzoek wordt in het voorjaar van 2013 nogmaals verricht onder docenten maar in de ‘real life setting’ en het praktijkonderwijs versie van het magazine wordt ook geëvalueerd. Het implementatieproject LLL4 wordt verder afgestemd met andere projecten (VIMP van SANL en Lovebuzz van RutgersWPF).

Samenvatting van de aanvraag

Nederland staat bekend om de goede kwaliteit van de seksuele voorlichting in het voortgezet onderwijs (Seks onder je 25ste, 2005; Kocken, 2007). Toch laat de verspreiding en implementatie van additioneel lesmateriaal als Lang Leve de Liefde en Safe Sex Files te wensen over. Hierbij gaat het enerzijds om de disseminatie van het lesmateriaal, en anderzijds om de kwaliteit van de implementatie van de lesprogramma’s. Zo wordt Lang Leve de Liefde op ca 50% van de vmbo scholen gebruikt, maar laat de kwaliteit van de implementatie ruimte voor verbetering, omdat essentiële programma-activiteiten niet worden uitgevoerd (Schutte, 2009). Ook Safe Sex Files is weliswaar op ca. 50% van de havo/vwo scholen aanwezig, maar de implementatie van dit lespakket lijkt nooit goed van de grond te zijn gekomen. Beide pakketten zijn momenteel ongeveer 8 jaar op de markt en sterk verouderd, zowel qua inhoud als qua vorm. Sinds 2009 wordt door Soa Aids Nederland en Universiteit Maastricht gewerkt aan de herziening van het lesmateriaal. Hierbij zal een planmatige aanpak worden gevolgd (Intervention Mapping). Dit betekent onder meer dat, anticiperend op grootschalige implementatie, het nieuwe lesmateriaal in nauwe samenwerking met jongeren en docenten zal worden ontwikkeld. De vernieuwde versie voor de onderbouw van vmbo/havo/vwo heet Lang Leve de Liefde4 (LLL4) en die voor de bovenbouw van havo/vwo (de eerdere Safe Sex Files) heet Lang Leve de Liefde+ (LLL+). De nieuwe lesprogramma’s komen in 2012 op de markt. Hoewel het twee verschillende lesprogramma’s betreft met elk hun eigen doelgroep, is het efficiënt en zinvol om de disseminatie- en implementatiestrategieën van beide lesprogramma’s op elkaar af te stemmen, evenals het onderzoek onder scholen naar de bereikte adoptiegraad en de kwaliteit van de implementatie van beide lesprogramma’s. Het huidige project is gericht op de ontwikkeling van disseminatie- en implementatie-interventies om de verspreiding van beide nieuwe lesprogramma’s voor het voortgezet onderwijs te bevorderen, om de kwaliteit van de implementatie van dit lesmateriaal te verbeteren en bestendiging van gebruik te waarborgen. Het project wordt gebaseerd op Intervention Mapping, een planningsmodel voor de ontwikkeling van 'evidence- and theory-based' interventies. Het project zal voor de disseminatiestrategie voortbouwen op het SLIM project gericht op de systematische implementatie van Lang Leve de Liefde (Wiefferink et al., 2005). In SLIM werden GGD-medewerkers met succes ingezet ten behoeve van de verspreiding en het gebruik van Lang Leve de Liefde. Het project zal verder de mogelijkheden onderzoeken om de implementatie van de lesprogramma’s door de docenten didactisch en technisch te ondersteunen, met inzet van moderne ICT en in de vorm van een web-based implementatieprogramma. Het onderzoek richt zich op 1) de meerwaarde van het web-based implementatieprogramma voor de kwaliteit van de implementatie van LLL4, 2) de verspreiding, adoptie en implementatie van LLL+, en 3) de ontwikkelingen in implementatie van beide programma's in het tweede jaar.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
124280004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. G. Kok
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Maastricht