Solid as a rock, flexible as water? Improving students’ psychosocial wellbeing in prevocational schools
Projectomschrijving
Vraagstuk en onderzoek
Rots & Water is een psychofysieke training voor jongeren. Het doel van dit project was om na te gaan, door middel van een Randomised-Controlled Trial design, of Rots & Water effect heeft op de weerbaarheid, het psychosociaal welbevinden, de sociale veiligheid en de seksuele gezondheid van vmbo-leerlingen. Daarnaast werd onderzocht onder welke condities Rots & Water effectief is, waarbij gelet werd op eigenschappen van jongeren en trainers. Ook is onderzocht hoe de effecten bereikt worden: verloopt dat via meer zelfcontrole, zelfreflectie, en een groter gevoel van eigenwaarde van de leerlingen? Daarnaast is aandacht gegeven aan de communicatie in de klas: verbetert de communicatie tussen de leerlingen en leidt dit tot een hoger gevoel van sociale veiligheid? Tenslotte is onderzocht wat de zorgbehoefte is van leerlingen zelf.
Uitkomst
Universele schoolinterventies hebben kleine positieve effecten op hoe leerlingen zichzelf zien en met anderen omgaan. Sommige componenten geassocieerd met sterkere interventie effecten worden weinig toegepast. Op nameting en follow-up blijken juist andere componenten effectief. De schoolinterventie Rots & Water blijkt direct na de interventie effectief (op enkele uitkomsten) bij 1299 vmbo-leerlingen als weinig leerkrachten bij de interventie betrokken zijn. De meeste effecten doven zes maanden na de interventie weer uit, behalve voor seksuele autonomie en emotieregulatie. Het betrekken van meer leerkrachten en ouders draagt niet bij aan de effectiviteit. Daarnaast zijn persoonlijkheidskenmerken van invloed op de effectiviteit en verschillen leerlingen in hoe ze reageren op Rots & Water; kwetsbare leerlingen profiteren niet of nauwelijks van Rots & Water in het algemeen. Verder is het belangrijk te richten op prosociaal gedrag en veranderen zelfbewustzijn en positieve ontwikkeling parallel naast elkaar.
Producten
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., Van Londen, M., & Reitz, E.
Auteur: E. C. A. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, E. Reitz
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., Van Londen, M., & Reitz, E.
Auteur: E. C. A. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, E. Reitz
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., Van Londen, M., & Reitz, E.
Auteur: E. C. A. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, E. Reitz
Auteur: E. C. A. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, E. Reitz
Auteur: E. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, & E. Reitz
Auteur: E. C. A. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, E. Reitz
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., van Londen, M., Reitz, E.
Magazine: BMC Psychology
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., Leijten, P., Van Londen, M., & Reitz, E.
Magazine: Clinical Child and Family Psychology Review
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., Van Londen, M., & Reitz, E.
Magazine: Journal of youth and adolescence
Auteur: Mertens, E. C. A.
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M, Van Londen, M., & Reitz, E.
Link: http://www.trialregister.nl/trialreg/admin/rctview.asp?TC=6554
Verslagen
Eindverslag
De effectiviteit van universele schoolinterventies is op verschillende manieren onderzocht: 1) meta-analyses met betrekking tot (korte en lange termijn) effectiviteit van universele schoolinterventies, 2) een Randomized Controlled Trial (RCT) naar Rots en Water (R&W) onder 1299 vmbo-leerlingen in het eerste en vervolgens tweede schooljaar met een follow-up meting na 6 maanden, en 3) een aanvullende observatiestudie onder 130 leerlingen als onderdeel van deze RCT.
De interventie werd aangeboden met 3 verschillende niveaus van dosering. Light: alleen de leerkrachten die de interventielessen geven (trainers) zijn getraind; R&W wordt toegepast tijdens de interventielessen. Standaard: naast de trainers zijn alle leerkrachten getraind in de interventie; R&W wordt toegepast tijdens de interventielessen en overige leerkrachten ondersteunen de R&W lessen door het in reguliere lessen toe te passen. Plus: kenmerken van Standaard en ouders ontvingen informatie over de R&W lessen en werden aangemoedigd deze informatie te gebruiken en zij mochten een R&W les bijwonen (de ouders ontvingen geen R&W training). Deze 3 interventie condities werden vergeleken met een controle conditie. Controle: geen aanbod van R&W, wel het gebruikelijke schoolbeleid (zoals o.a. anti-pest protocol, mentor, en persoonlijke coach).
Universele schoolinterventies hebben kleine positieve effecten op hoe leerlingen zichzelf zien en met anderen omgaan. Sommige componenten geassocieerd met sterkere interventie effecten worden weinig toegepast. Op nameting en follow-up blijken juist andere componenten effectief. De schoolinterventie Rots & Water blijkt direct na de interventie effectief (op enkele uitkomsten) bij vmbo-leerlingen als weinig leerkrachten bij de interventie betrokken zijn (Light conditie). De meeste effecten doven 6 maanden na de interventie weer uit, behalve voor seksuele autonomie en emotieregulatie. Het betrekken van meer leerkrachten en ouders draagt niet bij aan de effectiviteit. Daarnaast zijn persoonlijkheidskenmerken van invloed op de effectiviteit en verschillen leerlingen in hoe ze reageren op R&W; kwetsbare leerlingen profiteren niet of nauwelijks van R&W in het algemeen. R&W bleek over het algemeen even effectief te zijn voor jongens als voor meisjes. Tenslotte is het belangrijk te richten op prosociaal gedrag en veranderen zelfbewustzijn en positieve ontwikkeling parallel naast elkaar.