Mobiele menu

Solid as a rock, flexible as water? Improving students’ psychosocial wellbeing in prevocational schools

Projectomschrijving

Vraagstuk en onderzoek

Rots & Water is een psychofysieke training voor jongeren. Het doel van dit project was om na te gaan, door middel van een Randomised-Controlled Trial design, of Rots & Water effect heeft op de weerbaarheid, het psychosociaal welbevinden, de sociale veiligheid en de seksuele gezondheid van vmbo-leerlingen. Daarnaast werd onderzocht onder welke condities Rots & Water effectief is, waarbij gelet werd op eigenschappen van jongeren en trainers. Ook is onderzocht hoe de effecten bereikt worden: verloopt dat via meer zelfcontrole, zelfreflectie, en een groter gevoel van eigenwaarde van de leerlingen? Daarnaast is aandacht gegeven aan de communicatie in de klas: verbetert de communicatie tussen de leerlingen en leidt dit tot een hoger gevoel van sociale veiligheid? Tenslotte is onderzocht wat de zorgbehoefte is van leerlingen zelf.

Uitkomst

Universele schoolinterventies hebben kleine positieve effecten op hoe leerlingen zichzelf zien en met anderen omgaan. Sommige componenten geassocieerd met sterkere interventie effecten worden weinig toegepast. Op nameting en follow-up blijken juist andere componenten effectief. De schoolinterventie Rots & Water blijkt direct na de interventie effectief (op enkele uitkomsten) bij 1299 vmbo-leerlingen als weinig leerkrachten bij de interventie betrokken zijn. De meeste effecten doven zes maanden na de interventie weer uit, behalve voor seksuele autonomie en emotieregulatie. Het betrekken van meer leerkrachten en ouders draagt niet bij aan de effectiviteit. Daarnaast zijn persoonlijkheidskenmerken van invloed op de effectiviteit en verschillen leerlingen in hoe ze reageren op Rots & Water; kwetsbare leerlingen profiteren niet of nauwelijks van Rots & Water in het algemeen. Verder is het belangrijk te richten op prosociaal gedrag en veranderen zelfbewustzijn en positieve ontwikkeling parallel naast elkaar.

Producten

Titel: Wat (niet) te doen? Meta-analyse over preventieve sociaal-emotionele schoolinterventies.
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., Van Londen, M., & Reitz, E.
Titel: The role of peer influence in a universal school-based intervention targeting students' perceived safety at school
Auteur: E. C. A. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, E. Reitz
Titel: Effective components of universal secondary school-based interventions: A meta-analysis.
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., Van Londen, M., & Reitz, E.
Titel: Effectiveness of the universal school-based intervention Rock and Water in improving students' social safety: Communication as a mediator?
Auteur: E. C. A. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, E. Reitz
Titel: Stevig als een rots, flexibel als water? Effectiviteit van Rots & Water voor vmbo-leerlingen
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., Van Londen, M., & Reitz, E.
Titel: What (not) to do? Meta-analysis of effective components of secondary school-based prevention programs
Auteur: E. C. A. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, E. Reitz
Titel: What works for socio-emotional adjustment and social safety? Meta-analysis of effective components of universal school-based interventions
Auteur: E. C. A. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, E. Reitz
Titel: Stevig als een rots, flexibel als water? Effectiviteit van Rots en Water voor jongens en meisjes
Auteur: E. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, & E. Reitz
Titel: Effectiveness of the school-based prevention program Rock and Water in improving students' social safety: Communication as indirect effect?
Auteur: E. C. A. Mertens, M. Dekovic, M. van Londen, E. Reitz
Titel: The effectiveness of Rock and Water in improving students’ socio-emotional adjustment and social safety: study protocol for a randomized controlled trial
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., van Londen, M., Reitz, E.
Magazine: BMC Psychology
Titel: Components of school-based interventions stimulating students' intrapersonal and interpersonal domains: A meta-analysis
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., Leijten, P., Van Londen, M., & Reitz, E.
Magazine: Clinical Child and Family Psychology Review
Titel: The role of classmates' modeling and reinforcement in adolescents' perceived classroom peer context
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M., Van Londen, M., & Reitz, E.
Magazine: Journal of youth and adolescence
Titel: Skills and Struggles in the Intra- and Interpersonal Domain: Effectiveness of Universal School-Based Interventions
Auteur: Mertens, E. C. A.
Titel: Solid as a rock, flexible as water? Improving students’ socio-emotional adjustment and social safety in prevocational schools.
Auteur: Mertens, E. C. A., Dekovic, M, Van Londen, M., & Reitz, E.
Link: http://www.trialregister.nl/trialreg/admin/rctview.asp?TC=6554

Verslagen


Eindverslag

De effectiviteit van universele schoolinterventies is op verschillende manieren onderzocht: 1) meta-analyses met betrekking tot (korte en lange termijn) effectiviteit van universele schoolinterventies, 2) een Randomized Controlled Trial (RCT) naar Rots en Water (R&W) onder 1299 vmbo-leerlingen in het eerste en vervolgens tweede schooljaar met een follow-up meting na 6 maanden, en 3) een aanvullende observatiestudie onder 130 leerlingen als onderdeel van deze RCT.

De interventie werd aangeboden met 3 verschillende niveaus van dosering. Light: alleen de leerkrachten die de interventielessen geven (trainers) zijn getraind; R&W wordt toegepast tijdens de interventielessen. Standaard: naast de trainers zijn alle leerkrachten getraind in de interventie; R&W wordt toegepast tijdens de interventielessen en overige leerkrachten ondersteunen de R&W lessen door het in reguliere lessen toe te passen. Plus: kenmerken van Standaard en ouders ontvingen informatie over de R&W lessen en werden aangemoedigd deze informatie te gebruiken en zij mochten een R&W les bijwonen (de ouders ontvingen geen R&W training). Deze 3 interventie condities werden vergeleken met een controle conditie. Controle: geen aanbod van R&W, wel het gebruikelijke schoolbeleid (zoals o.a. anti-pest protocol, mentor, en persoonlijke coach).

Universele schoolinterventies hebben kleine positieve effecten op hoe leerlingen zichzelf zien en met anderen omgaan. Sommige componenten geassocieerd met sterkere interventie effecten worden weinig toegepast. Op nameting en follow-up blijken juist andere componenten effectief. De schoolinterventie Rots & Water blijkt direct na de interventie effectief (op enkele uitkomsten) bij vmbo-leerlingen als weinig leerkrachten bij de interventie betrokken zijn (Light conditie). De meeste effecten doven 6 maanden na de interventie weer uit, behalve voor seksuele autonomie en emotieregulatie. Het betrekken van meer leerkrachten en ouders draagt niet bij aan de effectiviteit. Daarnaast zijn persoonlijkheidskenmerken van invloed op de effectiviteit en verschillen leerlingen in hoe ze reageren op R&W; kwetsbare leerlingen profiteren niet of nauwelijks van R&W in het algemeen. R&W bleek over het algemeen even effectief te zijn voor jongens als voor meisjes. Tenslotte is het belangrijk te richten op prosociaal gedrag en veranderen zelfbewustzijn en positieve ontwikkeling parallel naast elkaar.

Samenvatting van de aanvraag

In this project we aim to examine whether the Rock & Water (R&W) program contributes to increases in resilience, psychosocial wellbeing, social safety, and sexual health of prevocational boys and girls with different ethnic backgrounds. An RCT-design will be used to study whether the program is ‘solid as a rock’ (does it work?) and which elements are ‘flexible as water’ (working elements). The study examines under which condition the program is effective: 1) “R&W light” (training core-team); 2) “R&W Standard” (training core-team and whole school team); and 3) “R&W Plus” (training core-team, whole school team and parent participation). Characteristics of youth and trainers are taken into account (moderator effects). It is further examined whether effects of R&W are mediated by increases in self-control, self-reflection, and self-esteem of youth. In addition, it is investigated whether communication style of youth within the classroom (decreases in norm deviant talk) mediates the effects of R&W on social safety. Finally, youth themselves are given the opportunity to indicate their need for care, to be able to change care facilities for youth.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
531001106
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. E. Reitz
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Utrecht