Mobiele menu

Healthy temptations: Influencing students' food choices at school through nudging and assortment development

Projectomschrijving

Vraagstuk

In dit project gingen onderzoekers van Wageningen Universiteit na of en in welke mate het aandeel gezonde producten in het kantineassortiment de gezonde keuzes van mbo studenten beïnvloedt. Ook onderzochten zij of het betrekken van studenten bij het ontwerp van de kantine en het assortiment dit kan versterken.

Onderzoek

Het project bestond uit 2 experimentele studies uitgevoerd in 2 kantines van het ROC (MBO onderwijs) in Ede en in Velp. De onderzoekers werkten hierbij samen met ROC A12, onderwijscateraar Cormet Enjoy the Good Life en met shoppermarketingbureau Conspicuous. In het schooljaar 2016-2017 is het assortiment van ‘Gezonde Keuze’ producten in Velp gradueel verhoogd van 60% naar 70% en uiteindelijk tot 80%. Op de locatie in Ede werd de aanpassing naar 80% ‘Gezonde Keuze’ producten in een keer doorgevoerd. In het eerste semester van het schooljaar 2016-2017 is tevens een co-creatie traject doorlopen met mbo studenten, waarbij ideeën om te komen tot een gezonde en uitnodigende kantine zijn verzameld. Deze ideeën zijn meegenomen in de verbouwing van de kantine in Ede (zomer 2017). Van september 2017 tot december 2017 is door middel van kassadata gemeten hoe studenten het vernieuwde kantineassortiment waardeerden.

Uitkomst

Het onderzoek laat zien dat het langzaam aanpassen van een assortiment op termijn effectiever is voor het stimuleren van de gezonde keuze, vergeleken met abrupte aanpassingen. Het betrekken van studenten bij kantinebeslissingen verhoogt de tevredenheid van studenten met de kantine, maar vertaalt zich op korte termijn niet in gezondere keuzes. Deze ontwikkeling vraagt waarschijnlijk een langere adem en inspanning.

Het onderzoek heeft hiermee een belangrijke basis gelegd voor kennis over het effect van assortimentsverbeteringen in schoolkantines in relatie tot aankooppatronen en waardering van studenten. Daarnaast is het co-creatie traject omgezet in een online leermiddel ‘De Gezonde Kantine’, die aan roc’s zal worden aangeboden op het platform van Stichting Praktijkleren. Een aangepaste versie zal waarschijnlijk breder beschikbaar komen voor het mbo.
 

Verslagen


Eindverslag

Een gezond voedselaanbod op school wordt gezien als belangrijk middel om jongeren gezondere keuzes te laten maken. In dit project is onderzocht of en in welke mate het aandeel gezonde producten in het kantineassortiment de gezonde keuzes van mbo studenten beïnvloed en of het betrekken van studenten bij het ontwerp van de kantine en het assortiment dit kan versterken.

Het onderzoek laat zien dat het langzaam aanpassen van een assortiment op termijn effectiever is voor het stimuleren van de gezonde keuze, vergeleken met abrupte aanpassingen. Het betrekken van studenten bij kantinebeslissingen verhoogt de tevredenheid van studenten met de kantine, zonder dat het zich op korte termijn vertaalt in gezondere keuzes. Deze vraagontwikkeling vraagt een langere adem en inspanning.

Op deze wijze heeft dit onderzoek een belangrijke basis gelegd voor kennis over het effect van assortimentsverbeteringen in schoolkantines in relatie tot aankooppatronen en waardering van studenten.

Hoewel schoolkantines een logische plaats zijn om voedingsgewoonten van jonge mensen te verbeteren, is inzicht beperkt in hoe huidige assortiment richtlijnen en nudges de voedingskeuze van studenten beïnvloeden. Nudging gaat uit van kleine aanpassingen in de keuzearchitectuur die het voor consumenten makkelijker maakt om gezond te kiezen. Dit tweejarige project onderzoekt de doelmatigheid van trapsgewijze veranderingen in een schoolkantine assortiment. Eveneens is het doel om te begrijpen wat het effect is van nudges en veranderingen die opgelegd worden door experts versus wanneer studenten deze veranderingen zelf mede vorm geven (co-creatie). Naast een voorstudie over barrières en kansen in het creëren van gezonde schoolkantines, bestaat het project uit twee experimentele studies in twee kantines van het ROC A12 (MBO onderwijs) in Ede. De verwachte resultaten zullen relevante input zijn voor het implementeren van gezonde voedingsrichtlijnen op scholen.

Samenvatting van de aanvraag

This two-year research program examines the effectiveness of gradual changes to the healthiness of school food offerings and nudges to subtly guide students to healthier food choices. Although school canteens are the logical place to help improve young people’s diets, current insights into how recommended assortment adjustments and nudges influence students’ food choices and acceptance are limited. The objectives of this project are to determine how gradually introduced nudges and assortment variations in intermediate vocational education (MBO in dutch) canteens are evaluated by students and other stakeholders and how they affect purchase and consumption. An additional objective is to understand what the effect is of nudges and assortment changes imposed by experts/researchers versus when designed by students themselves (co-creation). Methodologically, the project combines a research and an implementation project. In addition to mapping of barriers and facilitators in research phase 1, phase 2 consists of an experimental field study in two canteens of Christelijk Onderwijs Groep (COG) and explicitly examines the effect of gradually introduced changes and student involvement by means of co-creation methods. Overall, this project will contribute to our understanding of healthy nutrition policy and how nudges can effectively be implemented at schools. This project builds heavily on involvement of stakeholders to ensure a resulting implementation strategy with high practical relevance.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
531001109
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2018
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. E. van Kleef
Verantwoordelijke organisatie:
Wageningen Universiteit