Projectomschrijving

Vraagstuk

Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang stimuleren de taal-, spel- en denkontwikkeling van kinderen via goede interacties. Doel van het project ‘Kwaliteit van taal, spel en denken’ was een adaptieve werkwijze te ontwikkelen die hen daarvoor (beter) toerust.

Onderzoek

Een projectteam van onderzoekers, opleiders, pedagogisch coaches en medewerkers van twee kinderopvangorganisaties heeft een ontwerponderzoek uitgevoerd waarin een professionaliseringstraject is ontwikkeld gebaseerd op:
- De leerwensen van pedagogisch medewerkers in spelinteracties met jonge kinderen
- 10 kernelementen voor taaldenken in spel
- Groepsbijeenkomsten, individuele coaching, eigen videomateriaal, collegiale uitwisseling

Uitkomst

Er is inzicht verkregen in de drempels bij spelinteracties en er is een professionaliseringstraject ontwikkeld dat interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers vergroot, vooral voor taaldenken in spel. Producten van het onderzoek bestaan uit een onderzoeksrapport, een handleiding voor de praktijk, een online train-de-trainer-cursus en de website www.taal-in-spel.nl.

Lees ook het interviewartikel over dit project: Pedagogisch medewerkers vergroten interactievaardigheden tijdens spel

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website