Projectomschrijving
Het is een uitdaging om alle actuele kennis op het gebied van hulpverlening aan gezinnen met
meervoudige en complexe problemen (GMCP) terug te laten vloeien naar het onderwijs.
Binnen dit project hebben we actuele kennis over hulpverlening aan GMCP verzameld en samen met jongeren, ouders, studenten, docenten, praktijkprofessionals en onderzoekers bepaald welke
kennis we wilden vertalen naar de sociale opleidingen van het hbo en naar welk type onderwijsvormen.
Onderwijsmaterialen
In dit project zijn verschillende educatieve onderwijsmaterialen ontwikkeld die kunnen worden ingezet, zoals een Serious Game, werkkaarten en kennisclips. Om dit op een goede manier te kunnen implementeren en borgen binnen de sociale opleidingen van het hbo is tevens een ‘’implementatie roadmap’’ ontwikkeld.
Samenwerking
In dit project hebben Hogeschool Windesheim, Hogeschool NHL-Stenden, Fontys Hogeschool, Hogeschool Arnhem Nijmegen, het Universitair Medisch Centrum Groningen, het Nederlands Jeugdinstituut en Stichting Alexander samen gewerkt.
Producten
Auteur: Els Evenboer; Marianne Welmers-van de Poll; Albert Willem Wienen
Magazine: Educational Sciences
Link: https://doi.org/10.3390/educsci13111163
Auteur: Welten (projectgroeplid)
Link: https://fontys.mediamission.nl/Mediasite/Play/c1db4b41430f4cd0a545b9906beeb9ef1d
Auteur: Welten (projectgroeplid)
Link: https://fontys.mediamission.nl/Mediasite/Play/4fb1f7c380b74724ae67cda30bf6f2b81d
Auteur: Welmers - van der Poll, Evenboer, Wienen
Auteur: Projectgroep
Auteur: Projectgroep
Auteur: Projectgroep
Auteur: Welmers - van der Pol, M., Evenboer, K.E., & Wienen, A.W.
Auteur: Diversen
Verslagen
Eindverslag
Samenvatting van de aanvraag
Multiprobleem gezinnen (MPG) hebben verschillende kenmerken en problemen die tegelijkertijd op verschillende domeinen in het gezin en in de context/leefsituatie rond het gezin spelen. De diversiteit binnen de groep MPG is groot en dat maakt dat het aanbieden van standaardinterventies vaak niet voldoende is. Professionals geven aan het moeilijk te vinden om MPG te ondersteunen en de juiste hulp te bieden om de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren te bevorderen. Daarom wordt er, nationaal en internationaal, steeds meer onderzoek gedaan, waarin kennis wordt verzameld over werkzame elementen van interventies in het algemeen en specifiek voor MPG. Opleidingen hebben behoefte aan leermiddelen om deze actuele kennis te integreren in hun curriculum voor nieuwe professionals die gaan werken in de jeugdsector.
In dit project werkt Hogeschool Windesheim (penvoerder) samen met Hogeschool NHL Stenden, Fontys Hogeschool, Hogeschool Arnhem Nijmegen, Universitair Medisch Centrum Groningen (projectleider), Nederlands Jeugdinstituut en Stichting Alexander. De doelstelling is om gezamenlijk actuele kennis over het bevorderen van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren uit MPG toepasbaar te maken voor opleidingen. In dit project worden blended learning modules ontwikkeld die bijdragen aan het opleiden van reflectieve jeugdprofessionals en optimale hulpverlening aan MPG.
Dit project sluit aan bij het thema ‘Hulp en ondersteuning aan multiprobleemgezinnen’. Het project bevat de volgende doelstellingen:
1. Het bundelen van kennis omtrent professionele vaardigheden en hulp aan MPG
a. Welke (inter)nationale kennis omtrent professionele vaardigheden en hulp aan MPG is beschikbaar?
b. Welke kennis omtrent professionele vaardigheden en hulp aan MPG sluit aan bij de behoeften vanuit de praktijk en de opleidingen?
c. Hoe kan deze kennis bijdragen aan de ontwikkeling van reflectieve professionals?
2. De praktische vertaling van geselecteerde kennis omtrent professionele vaardigheden en hulp aan MPG naar vormen van blended learning en de borging daarvan binnen het onderwijs, daarnaast wordt kennis beschikbaar gesteld;
a. Hoe kan de geselecteerde kennis vertaald worden naar vormen van blended learning zodat deze aansluit bij de behoeften vanuit de praktijk en de opleidingen?
b. Hoe kan deze kennis vertaald worden in vormen van blended learning zodat het bijdraagt aan reflectieve professionals?
c. Hoe kunnen vormen van blended learning geïmplementeerd worden binnen de opleidingen?
d. Hoe kunnen vormen van blended learning geborgd worden binnen de opleidingen?
3. Het overdraagbaar maken van ervaringen omtrent de vertaling van kennis naar vormen van blended onderwijs.
a. Welke bevorderende factoren hebben een rol gespeeld in de vertaling en implementatie van de kennis naar vormen van blended learning en de borging binnen het onderwijs?
b. Welke belemmerende factoren hebben een rol gespeeld in de vertaling en implementatie van de kennis naar vormen van blended learning en de borging binnen het onderwijs?
c. Op welke wijze kunnen deze belemmerende en bevorderende factoren in de vertaling en implementatie van vormen van blended learning en de borging binnen het onderwijs overdraagbaar gemaakt worden?
Het belang van het project is tweeledig, namelijk het verbeteren van hulpverlening aan MPG en het opleiden van reflectieve professionals op basis van nieuwe inzichten en kennis op dit gebied. Door dit project kan het onderwijs optimaler profiteren van de meest actuele kennis omtrent MPG, zodat de (toekomstige) professionals de hulpverlening nog beter kunnen afstemmen op de complexe problemen van de MPG-doelgroep. Er wordt in het project specifiek aandacht besteed aan de bevorderende en belemmerende factoren bij het vertalen van de meest actuele kennis naar vormen van blended learning en het implementeren van deze nieuwe modules binnen de verschillende hogescholen en opleidingen. Deze informatie overdraagbaar maken is waardevol voor toekomstig onderzoek naar de implementatie van kennis binnen het onderwijs en tevens voor de implementatie van de ten behoeve van dit project ontwikkelde blended learning modules binnen andere hogescholen. Doordat er binnen het project wordt samengewerkt door onderzoek, onderwijs, praktijk en ouders en jongeren wordt er vanuit verschillende perspectieven input geleverd, die de uitvoering van het project en de bestendiging van de nieuwe vormen van onderwijs ten goede zullen komen.