Mobiele menu

Samen de handen in één voor multiprobleem

Projectomschrijving

Het is een uitdaging om alle actuele kennis op het gebied van hulpverlening aan gezinnen met
meervoudige en complexe problemen (GMCP) terug te laten vloeien naar het onderwijs.

Binnen dit project hebben we actuele kennis over hulpverlening aan GMCP verzameld en samen met jongeren, ouders, studenten, docenten, praktijkprofessionals en onderzoekers bepaald welke
kennis we wilden vertalen naar de sociale opleidingen van het hbo en naar welk type onderwijsvormen.

Onderwijsmaterialen

In dit project zijn verschillende educatieve onderwijsmaterialen ontwikkeld die kunnen worden ingezet, zoals een Serious Game, werkkaarten en kennisclips. Om dit op een goede manier te kunnen implementeren en borgen binnen de sociale opleidingen van het hbo is tevens een ‘’implementatie roadmap’’ ontwikkeld.

Samenwerking

In dit project hebben Hogeschool Windesheim, Hogeschool NHL-Stenden, Fontys Hogeschool, Hogeschool Arnhem Nijmegen, het Universitair Medisch Centrum Groningen, het Nederlands Jeugdinstituut en Stichting Alexander samen gewerkt.

Producten

Titel: Ervaringsgerichte, praktische en wetenschappelijke kennis over zorg voor gezinnen met meervoudige problematiek verankeren in het curriculum van hogescholen
Auteur: Els Evenboer; Marianne Welmers-van de Poll; Albert Willem Wienen
Magazine: Educational Sciences
Link: https://doi.org/10.3390/educsci13111163
Titel: Films voor gebruik in het HBO onderwijs op basis van de werkkaart
Auteur: Welten (projectgroeplid)
Link: https://fontys.mediamission.nl/Mediasite/Play/c1db4b41430f4cd0a545b9906beeb9ef1d
Titel: Deel 2 films voor HBO onderwijs over MPG
Auteur: Welten (projectgroeplid)
Link: https://fontys.mediamission.nl/Mediasite/Play/4fb1f7c380b74724ae67cda30bf6f2b81d
Titel: Werkkaart Delphi rondes
Auteur: Welmers - van der Poll, Evenboer, Wienen
Titel: Implementatie roadmap
Auteur: Projectgroep
Titel: Producten overzicht ‘’Samen de handen in een voor multiprobleem’’
Auteur: Projectgroep
Titel: Serieus Gaming Intervention Samen handen ineen voor multiprobleem
Auteur: Projectgroep
Titel: Eindverslag Delphi + Werkkaart t.b.v. de ontwikkeling van blended learning modules
Auteur: Welmers - van der Pol, M., Evenboer, K.E., & Wienen, A.W.
Titel: 5 scripties van masterstudenten 'Master Digitale innovatie in Zorg en Welzijn' ter voorbereiding op de ontwikkeling van de Blended Learning
Auteur: Diversen

Verslagen


Eindverslag

Het is een uitdaging om alle actuele kennis op het gebied van hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) terug te laten vloeien naar het onderwijs. Binnen dit project hebben we actuele kennis over hulpverlening aan GMCP verzameld en samen met jongeren, ouders, studenten, docenten, praktijkprofessionals en onderzoekers bepaald welke kennis we wilden vertalen naar de sociale opleidingen van het hbo en naar welk type onderwijsvormen. In dit project zijn verschillende educatieve onderwijsmaterialen ontwikkeld die kunnen worden ingezet, zoals een Serious Game, werkkaarten en kennisclips. Om dit op een goede manier te kunnen implementeren en borgen binnen de sociale opleidingen van het hbo is tevens een ‘’implementatie roadmap’’ ontwikkeld. In dit project hebben Hogeschool Windesheim, Hogeschool NHL-Stenden, Fontys Hogeschool, Hogeschool Arnhem Nijmegen, het Universitair Medisch Centrum Groningen, het Nederlands Jeugdinstituut en Stichting Alexander samen gewerkt.
De aanleiding van dit project is het feit dat opleidingen, werkveld en wetenschap op dit moment niet (genoeg) met elkaar in verbinding staan. Vanuit de praktijk bestaat de behoefte aan nog beter uitgeruste jeugdhulpprofessionals die in staat zijn effectief hulp te verlenen binnen gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Vanuit de opleidingen bestaat de behoefte aan nieuwe leermiddelen waarin actuele inzichten en kennis uit (wetenschappelijk) onderzoek is opgenomen. Doelstelling van het project is om actuele kennis over het bevorderen van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren uit GMCP toepasbaar te maken voor opleidingen. In dit project worden een of meerdere vormen van blended learning ontwikkeld (bijv. serious gaming) die bijdragen aan het opleiden van reflectieve professionals en optimale hulpverlening aan GMCP. In dit project werken de Hogeschool Windesheim, Hogeschool NHL-Stenden, Fontys Hogeschool, Hogeschool Arnhem Nijmegen, het Universitair Medisch Centrum Groningen, het Nederlands Jeugdinstituut en Stichting Alexander samen. De samenwerking tussen onderzoek, onderwijs, praktijk, ouders en jongeren zal de uitvoering van het project en de bestendiging van de nieuwe vormen van onderwijs ten goede komen.

Samenvatting van de aanvraag

Multiprobleem gezinnen (MPG) hebben verschillende kenmerken en problemen die tegelijkertijd op verschillende domeinen in het gezin en in de context/leefsituatie rond het gezin spelen. De diversiteit binnen de groep MPG is groot en dat maakt dat het aanbieden van standaardinterventies vaak niet voldoende is. Professionals geven aan het moeilijk te vinden om MPG te ondersteunen en de juiste hulp te bieden om de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren te bevorderen. Daarom wordt er, nationaal en internationaal, steeds meer onderzoek gedaan, waarin kennis wordt verzameld over werkzame elementen van interventies in het algemeen en specifiek voor MPG. Opleidingen hebben behoefte aan leermiddelen om deze actuele kennis te integreren in hun curriculum voor nieuwe professionals die gaan werken in de jeugdsector.

In dit project werkt Hogeschool Windesheim (penvoerder) samen met Hogeschool NHL Stenden, Fontys Hogeschool, Hogeschool Arnhem Nijmegen, Universitair Medisch Centrum Groningen (projectleider), Nederlands Jeugdinstituut en Stichting Alexander. De doelstelling is om gezamenlijk actuele kennis over het bevorderen van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren uit MPG toepasbaar te maken voor opleidingen. In dit project worden blended learning modules ontwikkeld die bijdragen aan het opleiden van reflectieve jeugdprofessionals en optimale hulpverlening aan MPG.

Dit project sluit aan bij het thema ‘Hulp en ondersteuning aan multiprobleemgezinnen’. Het project bevat de volgende doelstellingen:

1. Het bundelen van kennis omtrent professionele vaardigheden en hulp aan MPG

a. Welke (inter)nationale kennis omtrent professionele vaardigheden en hulp aan MPG is beschikbaar?

b. Welke kennis omtrent professionele vaardigheden en hulp aan MPG sluit aan bij de behoeften vanuit de praktijk en de opleidingen?

c. Hoe kan deze kennis bijdragen aan de ontwikkeling van reflectieve professionals?

2. De praktische vertaling van geselecteerde kennis omtrent professionele vaardigheden en hulp aan MPG naar vormen van blended learning en de borging daarvan binnen het onderwijs, daarnaast wordt kennis beschikbaar gesteld;

a. Hoe kan de geselecteerde kennis vertaald worden naar vormen van blended learning zodat deze aansluit bij de behoeften vanuit de praktijk en de opleidingen?

b. Hoe kan deze kennis vertaald worden in vormen van blended learning zodat het bijdraagt aan reflectieve professionals?

c. Hoe kunnen vormen van blended learning geïmplementeerd worden binnen de opleidingen?

d. Hoe kunnen vormen van blended learning geborgd worden binnen de opleidingen?

3. Het overdraagbaar maken van ervaringen omtrent de vertaling van kennis naar vormen van blended onderwijs.

a. Welke bevorderende factoren hebben een rol gespeeld in de vertaling en implementatie van de kennis naar vormen van blended learning en de borging binnen het onderwijs?

b. Welke belemmerende factoren hebben een rol gespeeld in de vertaling en implementatie van de kennis naar vormen van blended learning en de borging binnen het onderwijs?

c. Op welke wijze kunnen deze belemmerende en bevorderende factoren in de vertaling en implementatie van vormen van blended learning en de borging binnen het onderwijs overdraagbaar gemaakt worden?

Het belang van het project is tweeledig, namelijk het verbeteren van hulpverlening aan MPG en het opleiden van reflectieve professionals op basis van nieuwe inzichten en kennis op dit gebied. Door dit project kan het onderwijs optimaler profiteren van de meest actuele kennis omtrent MPG, zodat de (toekomstige) professionals de hulpverlening nog beter kunnen afstemmen op de complexe problemen van de MPG-doelgroep. Er wordt in het project specifiek aandacht besteed aan de bevorderende en belemmerende factoren bij het vertalen van de meest actuele kennis naar vormen van blended learning en het implementeren van deze nieuwe modules binnen de verschillende hogescholen en opleidingen. Deze informatie overdraagbaar maken is waardevol voor toekomstig onderzoek naar de implementatie van kennis binnen het onderwijs en tevens voor de implementatie van de ten behoeve van dit project ontwikkelde blended learning modules binnen andere hogescholen. Doordat er binnen het project wordt samengewerkt door onderzoek, onderwijs, praktijk en ouders en jongeren wordt er vanuit verschillende perspectieven input geleverd, die de uitvoering van het project en de bestendiging van de nieuwe vormen van onderwijs ten goede zullen komen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729211002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. A.W. Wienen
Verantwoordelijke organisatie:
Christelijke Hogeschool Windesheim