Mobiele menu

Plein 16 - 27: Landelijke Leergemeenschap Jongeren op Weg naar Volwassenheid

Projectomschrijving

Jongeren tussen de 16 en 27 jaar zijn bezig om volwassen te worden. Veel jongeren hebben hierbij ondersteuning nodig en verschillende onderzoekers, praktijkprofessionals en beleidsmakers bekijken hoe passende ondersteuning kan worden vormgegeven.

Kennis

De kennis die zij ontwikkelen vindt nog niet altijd zijn weg naar de opleidingen voor toekomstige jeugdprofessionals. Plein 16-27 is een leergemeenschap voor offline en online uitwisseling tussen opleidingen, het werkveld, beleidsmakers, onderzoekers en ervaringsdeskundige jongeren. Doel is om onderwijsmateriaal en opdrachten voor de opleidingen Pedagogiek en Social Work te ontwikkelen.

Drie onderwijstoepassingen

Tijdens de offline ontmoetingen van de leergemeenschap worden 3 onderwijstoepassingen, of ‘meeting points’ op Plein 16-27, ontwikkeld, waar studenten de benodigde kennis en vaardigheden op kunnen doen om jongeren in de overgang naar volwassenheid goed te ondersteunen. De onderwijstools worden via een digitale leeromgeving blijvend gedeeld.

Producten

Titel: Interviewronde - conclusies (visueel geordend) Plein 16-27
Auteur: Jeugd en Samenleving
Titel: Resultaten ontwerpsessie Plein 16-27
Auteur: Jeugd en Samenleving
Titel: PowerPoint Design Thinking
Auteur: Jeugd en Samenleving
Titel: Verslag Spiegelgesprekken Plein 16-27
Auteur: Stichting Alexander
Titel: PowerPoint Samenvatting resultaten Fase 1 en 2 Plein 16-27
Auteur: Jeugd en Samenleving
Titel: Database Ervaringsverhalen Plein 16-27
Auteur: Stichting Alexander
Link: http://www.plein16-27.nl
Titel: Opbrengst Design Thinking bijeenkomsten - verslag 26 juni 2020
Auteur: Jeugd en Samenleving
Titel: Evaluatie Pilotfase Plein 16-27
Auteur: Mike Loef en Iryna Batyreva
Titel: Kansen en uitdagingen levensfase 16-27 jaar - Bijlage 3 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Wat wordt er al gedaan om vanuit de maatschappelijke ondersteuning beter aan te sluiten bij jongeren tussen 16 en 27 jaar - Bijlage 8 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Welke concentratie van problemen op welke gebieden? - Bijlage 4 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marjolein Wiegman, Marte Wiersma, Roel van Goor, Bilal Majdoubi en Trees Pels mmv Iryna Batyreva en Marlinda van der Hoff
Titel: Contactenlijst Plein 16-27
Auteur: Lotte Banen
Titel: Wetenschappelijke aandacht voor de overgang naar volwassenheid als fase - Bijlage 1 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Link: https://sway.office.com/ABHxVjvtaLOMb5ib?ref=Link
Titel: Hoe is de maatschappelijke ondersteuning van jongeren tussen 16 en 27 jaar georganiseerd? - Bijlage 6 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Wanneer kan gesproken worden van jongeren die kwetsbaar zijn? - Bijlage 5 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Wat kenmerkt de levensfase 16-27 jaar? - Bijlage 2 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Sluit de maatschappelijke ondersteuningsstructuur aan bij wat jongeren tussen 16 en 27 jaar nodig hebben? - Bijlage 7 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Iryna Batyreva, Roel van Goor, Bilal Majdoubi en Trees Pels mmv Marlinda van der Hoff en Marjolein Wiegman
Titel: Hoe zijn jongeren tussen 16 en 27 jaar beter te ondersteunen? - Bijlage 9 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Evaluatie pilotfase Plein 16-27
Auteur: Mike Loef en Iryna Batyreva
Titel: Startbijeenkomst Plein 16-27 - jongeren op weg naar volwassenheid
Auteur: Femke Kaulingfreks, Frake Schermer, Roel van Goor, Trees Pels, Ivet Pieper, Tina Rahimy, Iryna Batyreva
Titel: Plein 16-27: Workshops op het VBSP Congres
Auteur: Mieke van Heerebeek
Titel: Spiegelbijeenkomsten
Auteur: Femke Kaulingfreks, Ivet Pieper, Dennis van den Brink
Titel: Online leeromgeving www.plein16-27.nl
Auteur: Plein16-27
Link: http://www.plein16-27.nl
Titel: Hoge verwachtingen vragen om passende begeleiding
Auteur: Femke Kaulingfreks, Roel van Goor, Frake Schermer, Marte Wiersma, Anne van der Maas
Link: http://sociaalweb.nl
Titel: Aandacht voor 16-27 in onderwijs aan toekomstige professionals
Auteur: Frake Schermer
Link: https://www.16-27.nl

Verslagen


Eindverslag

Jongeren tussen de 16 en 27 jaar zijn bezig om volwassen te worden. Veel jongeren hebben hierbij ondersteuning nodig. Er is toenemend aandacht voor deze levensfase van jongeren, zoals blijkt uit kennis uit onderzoek, ervaringsverhalen van jongeren die verschijnen in media en veranderingen in wetgeving, beleid en werkveld. Nieuw ontwikkelde inzichten vinden nog maar beperkt hun weg naar opleidingen voor professionals die met jongeren komen te werken. Opleidingen zoeken naar laagdrempelige toepassingen om actuele kennis, beleidsontwikkelingen en ervaringsverhalen in te passen in bestaande onderwijsprogramma’s en aan te sluiten bij de nieuwsgierigheid en beleving van studenten. Plein 16-27 is een landelijke leergemeenschap op het gebied van ondersteuning van jongeren in overgang naar volwassenheid. Plein 16-27 biedt een online platform met op opleidingen toegesneden kennis, ervaringsverhalen en onderwijsopdrachten. En Plein 16-27 faciliteert online en offline uitwisseling tussen docenten, studenten, professionals, beleidsmakers en jongeren in intervisiebijeenkomsten, lezingen en workshops.

Plein 16-27 – Jongeren op weg naar volwassenheid is een landelijke leergemeenschap gericht op (de ondersteuning van) jongeren in de leeftijd van 16 – 27, met als doel de ontwikkeling van onderwijsmateriaal voor de hbo opleidingen pedagogiek en social work. De eerste fase van ons project bestond uit het verzamelen van inzichten door middel van interviews met jeugdopleiders, verzamelen van casuïstiek uit het werkveld en het bundelen van inzichten uit onderzoek en bestaande literatuur. We hebben een interviewtour langs verschillende hogescholen georganiseerd, waar we opleiders hebben gesproken van opleidingen pedagogiek en social work over het onderwijs dat zij al verzorgen rondom de doelgroep van ons project, en hun wensen op het gebied van aanvullend onderwijsmateriaal. Ook hebben we casuïstiek verzameld uit het werkveld. Uit een inventarisatie zijn ruim 85 multimedia bestanden gevonden online waarin ervaringsverhalen worden gedeeld over de levensfase 16-27 jaar. Deze ervaringsverhalen zullen op het online-platform Plein 16-27 beschikbaar worden gesteld en per thema terug te vinden zijn. Ook hebben we inzichten uit onderzoek en bestaande literatuur gebundeld. Op basis daarvan hebben we een interactief online factsheet ontwikkeld waarin zoveel mogelijk kennis uit bestaand en lopend onderzoek over de doelgroep 16-27 jaar op een overzichtelijke manier gebundeld wordt. Kennis over veranderende wet- en regelgeving in deze levensfase wordt ook in dit online factsheet behandeld. In de aankomende projectfase zullen we bij dit factsheet visuele kennisclips en opdrachten ontwikkelen. We hebben in een aantal spiegelgesprekken met studenten geïnventariseerd wat voor hen goede onderwijsvormen zijn om hun kennis en competenties op het gebied van de leeftijdsfase 16-27 jaar te vergroten. Hieruit kwam naar voren dat er behoefte is aan het laten terugkomen van de persoonlijke ervaringen van studenten (die vaak zelf in de leeftijdsfase 16-27 zitten) in het onderwijs, op een betekenisvolle wijze die bijdraagt aan de professionele ontwikkeling van de student. Daarbij hoort ook een behoefte aan meer gelijkwaardige kennisuitwisseling tussen studenten en docenten. Ook is er behoefte aan betere reflectievormen: al vroeger in de opleiding leren reflecteren op de relatie tussen de persoonlijke ervaringen van studenten, hun professionele identiteit en sociale/maatschappelijke ontwikkelingen.
De eerste fase van het project heeft vanwege de coronacrisis wat langer geduurd dan gepland. De design thinking sessies die in het voorjaar gepland waren zullen nu online plaatsvinden in juni 2020. In de zomer van 2020 gaan we de daadwerkelijke ontwerpfase van het project in, waarin we online onderwijstoepassingen zullen gaan ontwikkelen voor het digitale platform Plein 16-27.

Samenvatting van de aanvraag

Jongeren van 16 tot 27 jaar worden steeds vaker aangemerkt als specifieke doelgroep in beleid, onderzoek en de praktijk van sociale professies. In deze turbulente levensfase geven jongeren vorm aan een eigen, volwassen leven. Veel jongeren hebben hierbij ondersteuning nodig en verschillende consortia van onderzoekers, praktijkprofessionals en beleidsmakers bekijken hoe passende ondersteuning kan worden vormgegeven. Er is toenemende politieke en maatschappelijke aandacht voor toekomstgerichte zorg en ondersteuning, die over leeftijdsgrenzen en over schotten tussen sectoren en juridische kaders heen wordt georganiseerd. Opgedane inzichten vinden nog maar in beperkte mate hun weg naar jeugdopleidingen. Kennis uit onderzoek vindt niet vanzelfsprekend zijn weg naar opleidingen en wordt vaak vertaald naar ‘klassieke’ onderwijsproducten zoals modules en studieboeken, die niet direct aansluiten bij de behoeften van opleidingen en niet eenvoudig in te passen zijn in het bestaande curriculum. Bovendien wordt lesmateriaal nog te vaak ontwikkeld zonder eerst samen met docenten, professionals en ervaringsdeskundige jongeren te bekijken op welke manier relevante kennis en vaardigheden het beste overgedragen kunnen worden aan toekomstige professionals. Er is behoefte aan actuele en interactieve onderwijstoepassingen, waarin kennis gecombineerd wordt met praktijkvoorbeelden, om studenten op de volgende gebieden goed voor te bereiden op het werken met de doelgroep: - inzicht in de kansen en risico’s besloten in actuele wet- en regelgeving - bekendheid met lokaal beleid en interprofessionele samenwerkingsverbanden - kennis van op onderzoek gebaseerde inzichten in integrale en toekomstgerichte ondersteuningsmogelijkheden voor jongeren - vaardigheden in het begeleiden van jongeren, en het aansluiten bij en versterken van hun sociale netwerk en zelfregulerend vermogen - attitude van respectvolle en dienstbare bejegening van jongeren, uitgaande van hun eigen wensen en behoeften Plein 16-27 maakt actuele kennis uit onderzoek, ervaringskennis van jongeren, inzicht in beleidsontwikkelingen en casuïstiek uit het werkveld over ondersteuning van jongeren op weg naar volwassenheid toepasbaar en beschikbaar voor de hbo-opleidingen Pedagogiek en Social Work. Een samenwerkingsverband van experts van hogescholen, academische werkplaatsen, cliëntorganisaties en het NJi neemt het initiatief tot efficiënte kennisbundeling en -uitwisseling om jeugdopleidingen te versterken. Hierbij worden drie kennisbronnen verbonden – ervaringskennis, vakkennis en onderzoekskennis – en gebundeld op drie complementaire gebieden: Overheid aan zet: Inzicht in het kruispunt van wet- en regelgeving waarop de doelgroep zich bevindt, relevante ontwikkelingen op het gebied van de transformatie sociaal domein en de richtlijn toekomstgericht werken met jongvolwassenen. Organisaties sociaal domein aan zet: Verkenning van de mogelijkheden voor verschillende organisaties om doorgaande, integrale en toekomstgerichte ondersteuning te realiseren voor jongeren die in de fase 18-/18+ vaak de weg kwijtraken tussen verschillende vormen van hulp. Professionals en jongeren aan zet: Inzicht in de relatie tussen professionals en de doelgroep, die zich deels zelfstandig voelt, maar ook nog afhankelijk is en tegelijkertijd geen bevoogding wenst. Plein 16-27 is een leergemeenschap voor offline en online uitwisseling tussen opleidingen, het werkveld, beleidsmakers, onderzoekers en ervaringsdeskundige jongeren. Tijdens de offline ontmoetingen van de leergemeenschap worden drie onderwijstoepassingen, of ‘meeting points’ op Plein 16-27, ontwikkeld, waar studenten de benodigde kennis en vaardigheden op kunnen doen binnen de drie bovengenoemde gebieden waarop kennis wordt gebundeld. Actuele inzichten en onderwijstools worden via een ondersteunende digitale leeromgeving blijvend gedeeld. Kennisoverdracht, ervaringsleren en peer-to-peer uitwisseling vormen drie belangrijke bouwstenen voor de onderwijstoepassingen. We maken gebruik van de methodiek Design Thinking om alle deelnemers aan de leergemeenschap, inclusief ervaringsdeskundige jongeren en opleiders, al in de ontwerpfase te betrekken. In de eerste fase van het project wordt een expertteam samengesteld dat verantwoordelijk is voor de bundeling van kennis, en voor de inventarisatie van de behoeften van hogescholen op het gebied van nieuwe onderwijstoepassingen rond het thema. In de tweede fase van het project wordt in vier regionale spiegelgesprekken geïnventariseerd hoe toekomstige professionals het beste kunnen worden opgeleid voor het werken met jongeren in de overgang naar volwassenheid. In de derde fase van het project worden de opzet, structuur en inhoud van drie onderwijstoepassingen ontwikkeld in drie ontwerpsessies. In de vierde fase van het project worden de basiscontent en opdrachten voor de drie onderwijstoepassingen gemaakt, gedeelde via de online leeromgeving en in gebruik genomen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729211003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
H. Hofstra
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Inholland