Mobiele menu

Samen-Werken, Samen-Leren

Projectomschrijving

Het consortium Samen-Werken Samen-Leren bouwt een regionaal leernetwerk op het terrein van jeugd. De inhoudelijke focus ligt op 3 thema’s: multiproblematiek, kindermishandeling en werkplezier.

Vanuit 5 perspectieven – de jongere en zijn ouders, de professional, de student, de docent, de onderzoeker – wordt gewerkt aan het versterken van het professioneel handelen. Gezamenlijk wordt verkend op welke wijze de opbrengsten van onderzoek en de ervaringen met nieuwe inzichten en werkwijzen uit de praktijk, ingebed kunnen worden in het onderwijs en de praktijk. Het samenwerkingsverband werkt gericht aan het door ontwikkelen, realiseren en borgen van drie typen leersituaties: 1) stage en werk, 2) moreel beraad en intervisie 3) leernetwerkbijeenkomsten.

Het project resulteert in een curriculumaanpassing van de hbo-opleidingen Social Work, professionele ontwikkeling op de werkplek, handreikingen voor het vergroten cliëntbetrokkenheid en een overzicht van do's en don'ts van hbo- leerwerkplaatsen.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Binnen de hogeschool Leiden neemt de faculteit Social Work en Toegepaste Psychologie (SW&TP) het voortouw in het vormgeven en versterken van een consortium 'Samen-Werken, Samen-Leren' om het collectief leren in een leernetwerk nader vorm te geven. Binnen deze faculteit werken de Master Jeugdzorg (MJZ), de bacheloropleiding Sociaal Werk (SW) en het Expertisecentrum Jeugd hiertoe nauw samen. Het consortium bouwt voort op regionaal bestaande verbindingen die in de driehoek onderwijs-werkveld-onderzoek. Het wil deze verbindingen verstevigen. Maar daarnaast zet het consortium zich ook in om deze driehoek om te vormen tot een vijfhoek, door nadrukkelijk ook zowel de jongere en hun ouders; als studenten een prominente plaats te geven in de leernetwerken. UITGANGSPUNT: vijf partijen Het innovatief en duurzaam 'Samen-Werken, Samen-Leren' krijgt gestalte in het, daar waar mogelijk, samenbrengen van vijf partijen: jongere en zijn/haar systeem, het werkveld, studenten, docenten, en onderzoekers. "Nothing about us, without us", is het uitgangspunt van collectief leren in leernetwerken. THEMA'S Inhoudelijk sluiten de drie gekozen thema's ('Multiproblematiek', 'Kindermishandeling' en 'Faciliteren van leiderschap en werkplezier') aan bij drie belangrijke themagroepen van de Academische Werkplaats Transformatie Jeugd SAMEN (voortaan SAMEN genoemd): '16-23'; 'Kindermishandeling' en 'Faciliteren van leiderschap en werkplezier'. DOEL Er wordt door de werkgroepen van 'Samen-Werken, Samen-Leren' afgestemd met de leden van de themagroepen van SAMEN om de volgende doelstellingen te behalen: • Een duurzame uitwisseling van resultaten uit onderzoek, ervaringen in werkwijzen en het benutten van bestaande kennis door de verschillende deelnemers in het consortium en van SAMEN; • De ontwikkeling van profielonderwijs (Jeugd) van de bacheloropleiding SW waarbij de opbrengsten vanuit de leernetwerken worden gebruikt; • Een doorlopende leerlijn voor studenten van de bacheloropleiding SW naar de MJZ (van professional naar leading professional), waarin de inbreng van de jongere en zijn ouders en de samenwerking tussen studenten van beide opleidingen en het werkveld (samen leren) een structurele basis heeft; • Verankering van de opbrengsten van onderzoek op het gebied van transformatie in de Jeugdzorg in het profielonderwijs SW en in het onderwijs van de MJZ; • Terugkoppeling van de opbrengsten van onderzoeken aan jongeren en hun ouders en professionals uit het werkveld zodat deze kunnen worden benut voor zorgverbetering en innovatie; • Een verbreding van het regionaal leernetwerk met de Kennisgroep Jeugd. In deze kennisgroep hebben lectoren van het Expertisecentrum Jeugd van hogeschool Leiden, docenten van de MJZ, docenten van de bacheloropleiding SW en het werkveld (alumni van de MJZ) zitting. WERKGROEPEN Om de doelstellingen te behalen worden 3 werkgroepen geformeerd (waarin zitting hebben docenten, professionals van de verschillende jeugdzorgorganisaties en en leden van de verschillende themagroepen van SAMEN. Deze groepen zijn verantwoordelijk voor het doorontwikkelen en implementeren van de leersituaties. De werkgroep is primair gericht op het vormgeven van een leersituatie waarin structureel kennis wordt gedeeld, toegepast en ontwikkeld: (1) een leernetwerk waarin het fundament wordt gevormd door stage en werk; (2) een leernetwerk waarin verdiepend leren door de inzet van moreel beraad en intervisie als instrument centraal staat; en (3) een leerhuis met kennisuitwisseling om verantwoord handelen te faciliteren. Elke werkgroep van het consortium zal op alle drie de hierboven benoemde thema's activiteiten ontplooien. AMBITIE Kortom het consortium spreekt de ambitie uit om een regionaal leernetwerk vorm te geven op het terrein van jeugd (Samen-Werken, Samen-Leren) vanuit vijf perspectieven –de jongere en hun ouders, de professional, de student, de docent, en de onderzoeker– met als doel het professioneel handelen te versterken. Gezamenlijk wordt verkend op welke wijze de opbrengsten van onderzoek, en de ervaringen uit de praktijk met nieuwe inzichten en werkwijzen, ingebed kunnen worden in het onderwijs en de praktijk, waarbij ook het perspectief van de jongere en zijn netwerk steviger wordt ingebed. Hierbij wordt gericht gewerkt aan het doorontwikkelen realiseren en borgen van drie type leersituaties. Als inhoudelijke specifieke focus zijn 3 thema’s gekozen (multiproblematiek, kindermishandeling, werkplezier).

Kenmerken

Projectnummer:
737300003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
R. de Boer
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Leiden