Mobiele menu

VIMP Communicatie cliënt en cliënt- en omgevingsgericht werken

Projectomschrijving

Uit de praktijk blijkt dat professionals drempels ervaren om cliënten en de omgeving te betrekken bij hulpverleningsplannen voor de jeugd. Daarnaast blijkt het betrekken van ouders en kinderen in onderzoek nog niet vanzelfsprekend. Daarom is deze Verspreidings- en Implementatie IMPuls (VIMP) in het leven geroepen. Kennis en producten op het gebied van cliënt- en omgevingsgericht werken, die zijn ontwikkeld in vijf projecten van academische werkplaatsen jeugd, zullen toegankelijk worden gemaakt voor de praktijk.

  • Handreiking optimaliseren van de implementatie en uitvoering van 1 Gezin, 1 Plan (Samen voor de Jeugd)
  • Handleiding, training en monitor methodiek Gezamenlijk Inschatten van Zorgbehoeften (GIZ) (Samen voor de Jeugd)
  • Vraagwijzer cliëntenparticipatie in wetenschappelijk onderzoek(Inside out – in samenwerking met Zorgbelang Gelderland)
  • Gezinsgericht werken: een programma met bijbehorende training voor betrekken van ouders bij behandeling in de residentiële forensische jeugdzorg, indiceren en inzetten van gezinstherapie (Forensische Zorg voor Jeugd)
  • Communicatie in de zorg voor jeugd: nieuwe inzichten rond cliëntgerichte communicatie in de zorg voor jeugd (C4Youth).

Verslagen


Eindverslag

Academische Werkplaatsen C4Youth, Forensische Zorg voor Jeugd, Inside out en Samen voor de Jeugd, en Zorgbelang Gelderland werkten samen om kennis en producten op het gebied van cliënt- en omgevingsgestuurd werken toegankelijk te maken. Op 25 september 2015 kwamen praktijkprofessionals, beleidsadviseurs, ouders, jongeren, onderzoekers en docenten bij elkaar om te inspireren, te informeren en om ervaringen uit te wisselen. Het online magazine ‘In dialoog! Client- en omgevingsgestuurd werken in de zorg voor jeugd’ doet verslag van deze interactieve bijeenkomst en biedt een handreiking voor iedereen die betrokken is bij de zorg voor jeugd. Het magazine is te downloaden via http://issuu.com/cre-aid/docs/tno_160204_issuu. Daarnaast werd door de HAN een les ontwikkeld over cliënt- en omgevingsgestuurd werken die ook op andere hogescholen wordt gegeven en werd een masterclass gegeven tijdens het congres Jeugd in Onderzoek.

Samenvatting van de aanvraag

Jeugdinstellingen werken per definitie cliënt- en omgevingsgericht. Maar doen ze het ook echt? In de praktijk ervaren professionals drempels om cliënt en omgeving bij het hulpverleningsplan te betrekken. En als instellingen hier werk van willen maken, doen ze dit dan ook zodanig dat het past bij de behoeften en wensen van hun cliënten? Ook het betrekken van ouders en kinderen bij (praktijkgericht) onderzoek blijkt geen vanzelfsprekendheid. Deze Verspreidings- en Implementatie Impuls (VIMP) is bedoeld voor het bundelen van de door academische werkplaatsen jeugd verworven kennis op het gebied van cliënt- en omgevingsgericht werken en deze laagdrempelig toegankelijk te maken voor de praktijk. We willen dit doen in verbinding met het hoger onderwijs om zo een bijdrage te leveren aan het meer ingeburgerd raken van ‘cliënt- en omgevingsgericht werken’ in het handelen van professionals. In dit proces worden jongeren en ouders betrokken. De opbrengsten van de volgende projecten van de academische werkplaatsen jeugd worden verspreid: - Handreiking optimaliseren van de implementatie en uitvoering van zorgcoördinatie/1 Gezin, 1 Plan (Samen voor de Jeugd) - Handleiding, training en monitor methodiek Gezamenlijk Inschatten van Zorgbehoeften (GIZ)(Samen voor de Jeugd) - Vraagwijzer cliëntenparticipatie in wetenschappelijk onderzoek(Inside out – in samenwerking met Zorgbelang Gelderland) - Gezinsgericht werken: een programma met bijbehorende training voor betrekken van ouders bij behandeling in de residentiële forensische jeugdzorg, indiceren en inzetten van gezinstherapie (Forensische Zorg voor Jeugd) - Communicatie in de zorg voor jeugd: nieuwe inzichten rond cliëntgerichte communicatie in de zorg voor jeugd (C4Youth). De doelgroepen van de VIMP zijn (praktijk)professionals (in opleiding), ouders, jongeren, en gemeenten. Eindproducten zijn een factsheet, een digitaal magazine en pilot-lessen voor studenten van hogescholen.

Kenmerken

Projectnummer:
15900095001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2016
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. P.L. Kocken
Verantwoordelijke organisatie:
TNO