Afgerond (april 2008 - oktober 2009)
Met dit onderzoek zijn grensoverschrijdende seksuele ervaringen van jongeren in kaart gebracht. Ook risicogroepen zijn benoemd. Deze informatie helpt ongewenste seks onder jongeren te voorkomen, doordat de resultaten in interventies wordt verwerkt. Het onderzoek is uitgevoerd via internet. In totaal deden bijna 3000 seksueel actieve jongeren mee. De deelnemers varieerden in leeftijd van 15-25...
Bekijk dit projectAfgerond (november 2010 - december 2013)
De huidige interventies gericht op het voorkomen van grensoverschrijdend (seksueel) gedrag bereiken jongens slecht. De inhoud is te weinig gericht op te verbeteren vaardigheden van jongens. Het spreekt hen ook niet aan. De eerste ervaringen van jongens met relaties en seks zijn over het algemeen leuk en spannend. Maar soms ook lastig. Ze weten niet altijd wat ze willen en wat ze niet willen. Ook...
Bekijk dit projectAfgerond (september 2010 - januari 2012)
Wat gebeurt er als ik nee zeg? In dit project krijgen jongeren antwoord op deze vraag. Reel to Real is een digitaal lespakket voor MBO leerlingen van 15-19 jaar. Het doel is seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken. Reel to Real wil zeggen: van verbeelding (filmreel) naar realiteit (real). Het pakket bestaat uit drie interactieve dramalijnen, waarbij de personages te maken krijgen...
Bekijk dit projectAfgerond (april 2009 - december 2014)
De Rijksuniversiteit Groningen onderzoekt de ontwikkeling van vriendschap, intimiteit en seksuele vorming bij kinderen en jongeren van 9 tot 18 jaar. Het ene kind schreeuwt het van de daken wanneer ze verliefd is, terwijl een ander het liever voor zichzelf houdt. Iedereen gaat anders om met dit soort situaties. Bovendien veranderen vriendschappen en seksuele vorming in de loop van de tijd. Maar...
Bekijk dit projectAfgerond (februari 2009 - juli 2012)
GGD Rotterdam-Rijnmond ontwikkelt een lesprogramma seksuele gezondheid voor het MBO in nauwe samenwerking met Soa Aids Nederland en Universiteit Maastricht. Zij ontwikkelen een soortgelijk lesprogramma voor praktijkonderwijs/vmbo/onderbouw havo/vwo en bovenbouw havo/vwo. De drie lespakketten vormen samen het nieuwe Lang Leve de Liefde lespakket met een gezamenlijke website. Het MBO lesprogramma...
Bekijk dit projectAfgerond (augustus 2012 - juli 2014)
Geen projectomschrijving beschikbaar.
Bekijk dit projectAfgerond (maart 2010 - april 2012)
In maart 2010 startte Seks onder je 25e II. Het eerste onderzoek sloot in 2005 af met een onderzoeksboek en een actieplan van tientallen stakeholders. Seks onder je 25e II is net als het eerste onderzoek, een participatief actie onderzoek. Ruim 60 verschillende stakeholders gaven input voor de vragenlijst. Deze is afgenomen onder ruim 10.000 jongeren in de leeftijd van 12-25 jaar. Op basis van de...
Bekijk dit projectAfgerond (december 2008 - mei 2010)
Veel jongeren met een chronische aandoening of beperking ondervinden hindernissen op liefdesgebied. Zij vinden het lastig om contact te maken met anderen. Veelal hebben zij vragen over bijvoorbeeld erfelijkheid, zwangerschap en seksualiteit. Jongeren vinden het belangrijk om hierover te praten. Over seks en relaties wordt echter zelden gepraat door zorgverleners en leerkrachten. Het bordspel SeCZ...
Bekijk dit projectAfgerond (februari 2010 - april 2010)
Chronisch zieken en mensen met een beperking hebben vaak seksuele problemen. Daarnaast lopen zij een verhoogd risico op het meemaken van seksueel geweld. De quickscan biedt een overzicht van interventies en maatregelen om seksuele gezondheid bij deze doelgroepen te bevorderen. Daarbij worden de doelgroep, hun omgeving en zorgverleners betrokken. Welke problemen ervaren zij bij het bevorderen van...
Bekijk dit projectAfgerond (januari 2009 - juni 2013)
Aan de hand van Intervention Mapping is Lang Leve de Liefde-Bovenbouw (LLL-BB) ontwikkeld. Dit lesprogramma behandelt relaties, (veilig) vrijen, soa/hiv-preventie, zwangerschap, aangeven wensen en grenzen en seksuele diversiteit. Het lesprogramma is ontwikkeld door de Universiteit Maastricht samen met de GGD-Rotterdam-Rijnmond, Soa-Aids Nederland, TNO en docenten en leerlingen. LLL-BB is onderdeel...
Bekijk dit projectAfgerond (oktober 2010 - juli 2013)
‘Be A Man!?’, ontwikkeld door Movisie, richt zich op het voorkómen dat jongens grenzen van anderen overschrijden, maar ook dat zij hun eigen grenzen overschrijden en worden overschreden. Hierbij spelen peer educators een belangrijke rol. Zij stemmen de voorlichting zo goed mogelijk af op de doelgroep rekening houdend met de culturele - en al dan niet religieuze - achtergrond. ‘Be A Man!’ maakt...
Bekijk dit projectAfgerond (november 2010 - januari 2013)
Sommige PABO’s geven les over relationele en seksuele vorming. Rutgers WPF vindt het belangrijk om aankomende leerkrachten voor te bereiden op de onderwijspraktijk. Daarom ontwikkelt en verspreidt Rutgers WPF onderwijsmateriaal in de PABO’s. Zodat toekomstige leerkrachten les kunnen geven over relationele en seksuele vorming. Hierdoor kunnen zij basisschoolkinderen ondersteunen bij een gezonde...
Bekijk dit projectAfgerond (maart 2010 - december 2011)
Rutgers WPF investeert in relationele en seksuele vorming van basisschoolkinderen. Hiervoor is onder andere het lespakket Relaties & Seksualiteit ontwikkeld. Ook coördineert Rutgers WPF in samenwerking met GGD’en het jaarlijkse stimuleringsproject de Week van de lentekriebels. In deze week wordt elke dag een les over relationele en seksuele vorming gegeven op de basisschool. Jaarlijks doen ruim...
Bekijk dit projectAfgerond (november 2008 - november 2011)
Rutgers WPF ontwikkelt een module Seksuele Gezondheidsbevordering voor de lerarenopleidingen Biologie en Gezondheidszorg & Welzijn. Doel hiervan is dat toekomstige docenten in het voortgezet onderwijs beter in staat zijn seksuele voorlichting te geven. Het project begint met een verkenning bij de lerarenopleidingen. Er wordt gevraagd naar de stand van zaken, de behoeften van docenten en de...
Bekijk dit projectAfgerond (januari 2011 - september 2012)
Jongeren zien dagelijks geseksualiseerde mediabeelden. Deze beelden zijn vaak seksestereotiep en/of vrouwonvriendelijk. Eenzijdige en ongenuanceerde blootstelling kan resulteren in respectloze en grensoverschrijdende omgangsvormen tussen jongens en meisjes. Vooral laag opgeleide en allochtone jongeren zijn extra kwetsbaar voor deze beelden. Rutgers WPF ontwikkelt in samenwerking met onderzoekers,...
Bekijk dit projectAfgerond (maart 2011 - januari 2014)
De hoofddoelstelling van het project was het ontwikkelen van een multidisciplinaire ‘leeflijn’, met daarin een beschrijving van de seksuele levensloop van conceptie tot overlijden. Het implementatiedoel was om tijdens het project inzicht te krijgen in de randvoorwaarden voor een goede landelijke implementatie. Het project begon met een onderzoek naar inzichten over de seksuele levensloop in de...
Bekijk dit projectAfgerond (januari 2011 - september 2013)
Girls’ Talk is een counseling programma over relaties, intimiteit en seksualiteit voor laagopgeleide meiden van 14 tot 18 jaar. Onder begeleiding praten meiden over relaties en seksualiteit en leren om te gaan met moeilijke en riskante situaties. Naast veilig vrijen, komen ook prettige seks en het voorkomen van seksueel geweld aan bod. Girls’ Talk is in dit project door Rutgers WPF herzien,...
Bekijk dit projectAfgerond (april 2011 - januari 2013)
Allochtone jongeren ontwikkelen zich anders op seksueel gebied dan autochtone jongeren. Zo zijn zij vroeger of juist later seksueel actief, hebben zij meer soa’s en ongeplande zwangerschappen. Voor meer inzicht in de dynamische en interactieve ontwikkelingsprocessen, wordt –aanvullend op Seks onder je 25e II- een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. De beoogde respondenten zijn 48 Nederlandse...
Bekijk dit projectAfgerond (januari 2012 - december 2014)
Geen projectomschrijving beschikbaar.
Bekijk dit projectAfgerond (juni 2010 - september 2013)
Het doel van dit implementatieonderzoek was om al tijdens het ontwikkelen van het lespakket te onderzoeken wat belangrijke factoren zijn waar het lespakket aan zou moeten voldoen om in het mbo gebruikt te gaan worden. Daarnaast is onderzocht op welke manier het gebruik van het lespakket op het mbo gestimuleerd zou kunnen worden. De resultaten van het onderzoek zijn gebruikt bij het...
Bekijk dit projectAfgerond (september 2010 - maart 2014)
Lang Leve de Liefde (LLL), het lespakket over relaties en seksualiteit voor de tweede klas van het voortgezet onderwijs is herzien. Een landelijke systematisch en planmatig disseminatie en implementatiestrategie is ontwikkeld, in samenwerking met GGD medewerkers en docenten, om a) de verspreiding van het nieuwe lesprogramma te bevorderen, b) de kwaliteit en mate van de implementatie van het...
Bekijk dit projectAfgerond (april 2011 - maart 2016)
In dit project werd de effectiviteit van de Ik Puber-training onderzocht, een training ter bevordering van de psychoseksuele ontwikkeling van jongeren met een autismespectrumstoornis zonder cognitieve beperking. Enerzijds wordt er m.b.t. de psychoseksuele ontwikkeling een verbetering beoogd op het gebied van kennis, inzicht, specifieke vaardigheden en zelfvertrouwen. Anderzijds wordt er een...
Bekijk dit projectAfgerond (augustus 2008 - augustus 2012)
Eind 2008 startte de herziening van het lesprogramma Lang leve de Liefde. Lang leve de liefde is 20 jaar geleden ontwikkeld voor de relationele en seksuele vorming van jongeren in het tweede en derde jaar van het vmbo. Het nieuwe lesprogramma wordt nu ook geschikt gemaakt voor het praktijkonderwijs en voor havo/vwo leerlingen. Het lesprogramma bestaat uit twee leerlingenmagazines met verschillende...
Bekijk dit projectAfgerond (maart 2011 - mei 2014)
Het doel is inzicht verkrijgen in het proces en effect van het educatieve programma ‘Jongens’ bij jongens in de tweede klas van het VMBO en het praktijkonderwijs. Om zo een bijdrage te leveren aan de vermindering van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij jongens. Het lespakket ‘Jongens’ bestaat uit 5 lessen van 100 minuten. Elke les begint met een film waarin 7 jongens in de leeftijd van 14-18...
Bekijk dit projectAfgerond (december 2011 - januari 2013)
Jongeren met chronische aandoeningen of beperkingen komen vaak later toe aan verkering en vrijen dan hun gezonde leeftijdgenoten. Ook hebben zij soms vragen over seksualiteit, relaties, erfelijkheid, vruchtbaarheid en zwangerschap in relatie tot hun beperking of aandoening. In ziekenhuizen, revalidatiecentra en op mytylscholen wordt weinig over seksualiteit gepraat. Het bordspel SeCZ TaLK is...
Bekijk dit projectAfgerond (april 2008 - december 2011)
Lessen over relationele en seksuele vorming ondersteunen kinderen bij een gezonde seksuele ontwikkeling. Rutgers WPF voert een effectstudie en procesevaluatie uit naar twee veelgebruikte lespakketten “Relaties & Seksualiteit” en “Lekker in je vel”. Voor de effectmeting worden 3 metingen uitgevoerd: 1 voormeting en 2 nametingen. De metingen worden zowel uitgevoerd onder leerlingen die de lessen...
Bekijk dit projectAfgerond (januari 2011 - december 2014)
Uit onderzoek van het Trimbos-instituut en Rutgers WPF blijkt dat het weerbaarheidsprogramma Rots en Water zorgt voor meer zelfvertrouwen, minder impulsief gedrag en minder seksueel grensoverschrijdend gedrag bij jongens. Voor dit effectonderzoek werden vragenlijsten afgenomen onder jongens van 14 tot 17 jaar op negen VMBO-scholen. Deze scholen waren verdeeld in twee groepen: experimentele scholen...
Bekijk dit projectAfgerond (juli 2011 - november 2013)
Lang leve de liefde wordt herzien, en kenmerkt zich door een aantal vernieuwingen. Het nieuwe lesprogramma richt zich meer dan eerdere edities op zwangerschapspreventie, preventie van seksuele dwang en homonegativiteit. Daarnaast is het pakket gericht op de onderbouw (klas 2 en 3) van de gehele middelbare school. Tot slot, worden in het herziene pakket ook –optionele- e-learning modules...
Bekijk dit projectAfgerond (april 2007 - oktober 2007)
Welke seksueel gezondheidsbevorderende interventies zijn er in Nederland voor jongeren? Die vraag beantwoordde TNO door een uitgebreide inventarisatie uit te voeren. Uit de inventarisatie kwamen onder andere de volgende aanbevelingen voor het programma Seksuele gezondheid van de jeugd: (1) Per doelgroep of onderwijsniveau meerdere pakketten en materialen beschikbaar houden, (2) Verouderde...
Bekijk dit projectAfgerond (maart 2012 - juni 2013)
Geen projectomschrijving beschikbaar.
Bekijk dit projectAfgerond (november 2011 - december 2014)
Make a Move is een programma over seksualiteit en relaties voor jongens van 12 t/m 17 jaar, ontwikkeld door Rutgers WPF en onderzocht door de Universiteit Maastricht. In groepsbijeenkomsten verkennen jongens stapsgewijs thema’s als mannelijkheid, meiden, daten en seksualiteit. Ook is aandacht voor sociale media en omgaan met groepsdruk. Make a Move is ontwikkeld voor jongens in de (residentiële)...
Bekijk dit projectAfgerond (oktober 2010 - november 2013)
Om seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en terug te dringen, ontwikkelde stichting Kikid ‘Benzies & Batchies’, een interactief lesprogramma voor en door jongeren in het middelbaar onderwijs over seksualiteit en de muziek- en beeldcultuur.Uit het onderzoek van TNO en MOVISIE blijkt dat het lesprogramma een positieve invloed heeft op opvattingen van jongeren over seksueel...
Bekijk dit project