ZonMw tijdlijn Jongerenparticipatie in onderzoek https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Jongerenparticipatie in onderzoek nl-nl Sat, 10 Dec 2022 04:41:39 +0100 Sat, 10 Dec 2022 04:41:39 +0100 TYPO3 news-9064 Mon, 17 Oct 2022 10:40:50 +0200 Doe mee met de masterclass ‘Do's en don'ts van jongerenparticipatie in onderzoek’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/doe-mee-met-de-masterclass-dos-en-donts-van-jongerenparticipatie-in-onderzoek/ Om onderzoek aan te laten aansluiten bij de leefwereld van jongeren, is het van groot belang om hen actief te betrekken. Maar hoe werk je samen op een manier die ook écht van betekenis is voor zowel onderzoekers als jongeren? Dat leer je in de masterclass die ZonMw in samenwerking met YoungXperts aanbiedt op vrijdag 25 november. Waar gaat de masterclass over?

In de masterclass Jongerenparticipatie ontdek je aan de hand van praktijkervaringen en concrete tips hoe je participatieprocessen en -instrumenten inzet op een manier die past bij jongeren. Hoe – en op welk moment – bereik je bijvoorbeeld de juiste doelgroep? Hoe bouw je een inclusieve, duurzame en gelijkwaardige samenwerking op? Wat voor werkvormen zet je in? En hoe koppel je de bevindingen terug?

Wie mag deelnemen?

Onderzoekers die (enigszins) ervaring hebben met jongerenparticipatie of hier op korte termijn concrete plannen op hebben zijn welkom om deel te nemen. Onderdeel van de masterclass is namelijk dat je een casus of vraagstuk uit je eigen project inbrengt en hiermee aan de slag te gaat.

Wie geeft de masterclass?

De masterclass wordt gegeven door Lysanne te Brinke en Kayla Green van het jongerenparticipatieplatform YoungXperts. Samen met een groep collega’s van de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben zij dit platform opgericht om ervoor te zorgen dat wetenschappers en jongeren elkaar beter kunnen vinden en helpen. De kennis en ervaring die zij in de afgelopen jaren hebben opgedaan, delen ze nu graag met jou.

Heb je interesse om deel te nemen?

Bekijk hier het programma en meld je aan. De masterclass wordt gegeven op 25 november van 10.00 – 17.00 uur in de Social Impact Factory in Utrecht. Deelname is kosteloos. Er kunnen 20 deelnemers meedoen, dus wacht niet te lang!

Meer weten?

]]>
news-9036 Fri, 07 Oct 2022 15:29:39 +0200 Gezocht: jongerenorganisaties die impuls geven aan jongerenparticipatie in onderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/gezocht-jongerenorganisaties-die-impuls-geven-aan-jongerenparticipatie-in-onderzoek/ Het betrekken van jongeren in onderzoek dat gaat over jongeren is belangrijk. Hierdoor sluiten de aanpak en uitkomsten van het onderzoek beter aan bij hun behoeften en leefwereld. Dit is echter nog steeds niet vanzelfsprekend. Daarom wil ZonMw jongerenorganisaties de kans geven om vanuit hun kracht een impuls te geven aan jongerenparticipatie in onderzoek. Door samen met meerdere jongerenorganisaties een sterk netwerk te vormen. Voor dit netwerk is een subsidie van € 150.000 beschikbaar, voor een periode van maximaal 3 jaar. Doel subsidieoproep

Met deze subsidieoproep stimuleren we dat jongeren samen een breed jongerennetwerk vormen. Het uiteindelijk doel is dat jongeren hierdoor meer invloed hebben op onderzoek over henzelf en dat de ervaringskennis van jongeren beter wordt benut in onderzoek. Zodat de vragen, behoeften en leefwereld van jongeren meer centraal staan in onderzoek over gezond, veilig en kansrijk opgroeien.

Het jongerennetwerk biedt ruimte voor uitwisseling, creativiteit en concrete activiteiten zodat:

  • belangrijke onderzoeksvragen vanuit jongeren op de agenda komen;
  • jongeren en onderzoekers betekenisvol en gelijkwaardig samenwerken;
  • jongeren van elkaar leren;
  • de stem van alle jongeren in onderzoek écht doorklinkt.

Om de stem van zoveel mogelijk jongeren te laten horen, vragen we jongerenorganisaties die zich inzetten voor het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van jongeren, zich in één netwerk te verenigen.

Interesse? Meld je aan voor de informatiebijeenkomst

Lijkt dit je wat, maar heb je nog vragen of wil je meer informatie? Zorg dan dat je aanwezig bent bij onze online informatiebijeenkomst op dinsdag 1 november 2022 van 15.30 – 17.00 uur. In deze bijeenkomst maken we kennis met elkaar en geven we informatie over de subsidieoproep en het schrijven van een subsidieaanvraag. Er is genoeg ruimte om vragen te stellen. Als je je aan wilt melden voor deze bijeenkomst, stuur dan een mail naar watwerktjeugd@zonmw.nl, onder vermelding van ‘Informatiebijeenkomst Jongerennetwerk’. Geef in de mail kort aan wie je bent en waarom je naar deze bijeenkomst wil komen.

Meer weten?

]]>
news-8899 Thu, 18 Aug 2022 18:04:06 +0200 Tien projecten van start in het programma Citizen Science voor Gezondheid en Zorg https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/tien-projecten-van-start-in-het-programma-citizen-science-voor-gezondheid-en-zorg/ Binnen het programma Citizen Science voor Gezondheid en Zorg (CS4GZ) zijn tien projecten van start gegaan. In dit programma nemen burgers het initiatief en hebben de leiding in alle fasen van onderzoek en innovatie. Daarbij ligt de focus op onderzoek en innovatie op het gebied van de eigen gezondheid en zorg, in samenwerking met onderzoekers, (zorg)professionals, ondernemers en indien relevant de overheid. Het doel van het programma is het realiseren van creatieve, innovatieve en vooral duurzame oplossingen aan de hand van ‘burgerwetenschap’ voor het Maatschappelijk Thema Gezondheid en Zorg. Binnen het programma CS4GZ bundelen ZonMw en Health~Holland de krachten. Diverse projecten

Hieronder volgt een overzicht van de tien projecten die gestart zijn:
1.    project leefstijl gericht op ontmoetingsplekken;
2.    doorleven met kanker;
3.    optimale IC-nazorg;
4.    sociale gezondheid o.a. door kunst bij dementie;
5.    gezonde leefstijl in co-creatie met burgers;
6.    eigen regie voor mensen met kanker;
7.    interventies voor mensen met Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten;
8.    preventieve interventies m.b.t. de leefstijl;
9.    virtuele assistent die aansluit bij de leefwereld van kwetsbare zorgvragers;
10.    isoleren van vaginale crispatus-bacteriën om daarmee andere vrouwen te helpen urineweginfecties en vaginale infecties te voorkomen;

Per project kon er minimaal €150.000 en maximaal €300.000 aan PPS-toeslag worden aangevraagd, met een looptijd van maximaal 24 maanden. Voor deze subsidieronde was een budget van €2 miljoen beschikbaar.

Succesvolle kick-off

Op 22 maart vond de succesvolle kick-off van de projecten plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Onder andere Karen van Ruiten, Programma voorzitter van de commissie van CS4GZ, was hierbij aanwezig en ging in dialoog met de aanwezigen. Na deze succesvolle kick-off kunnen we concluderen dat we beogen een lerend netwerk te creëren waarin de gehonoreerde projecten van elkaar kunnen leren in dit relatief nieuwe onderzoeksveld. Karen zegt hierover: “We moeten ons op een vernieuwend terrein als citizen science realiseren dat we mogen experimenteren. Bovendien kunnen we leren hoe we het anders en beter kunnen doen door burgers te betrekken. Dat kan niet als we het hetzelfde blijven doen, als hoe we het al deden.”

Commissie

De programmacommissie van CS4GZ, die onder andere gaat over het honoreren van de projecten, is een diverse mix aan experts met elk hun eigen relevante perspectief. Op deze pagina kunt u kennis maken met de acht commissieleden. Programmavoorzitter Karen van Ruiten neemt veel kennis en kunde mee over innoveren en veranderprocessen, door haar functies, waaronder een aantal rollen bij het Ministerie van VWS. “Voor citizen science is co-creatie van groot belang, tijdens onderzoek maar ook bij implementatie. In iedere fase van implementatie ontstaan nieuwe inzichten. Het is waardevol om de kennis en kunde van de burger te betrekken, ook bij het toepassen van de projecten. En tegelijkertijd aandacht hebben voor juridische, financiële of technische kanten, waarvoor je andere partners nodig hebt. Alleen door die krachtenbundeling kun je een project succesvol in de praktijk implementeren en toepassen.” Meer weten? Lees het hele interview met Karen hier.

Achtergrondinfo

ZonMw en Health~Holland bundelen de krachten voor het programma Citizen Science voor Gezondheid en Zorg (CS4GZ). De focus ligt op onderzoek en innovatie op het gebied van de eigen gezondheid en zorg, op initiatief van burgers die samenwerken met onderzoekers, (zorg)professionals, ondernemers en indien relevant overheid. Het doel van het programma is het realiseren van creatieve, innovatieve en vooral ook duurzame oplossingen aan de hand van Citizen Science voor het Maatschappelijk Thema Gezondheid en Zorg.
 
Het programma CS4GZ draagt bij aan de transitie naar zelf- en samen-management van gezondheid, en het ‘meedoen’ en ‘ertoe doen’ in de samenleving. Gezondheid, meedoen en ertoe doen naar behoefte en vermogen zijn een doel op zich, maar zijn ook een belangrijk middel. Meedoen en ertoe doen werken preventief en bieden mensen fysiek, mentaal, sociaal én economisch perspectief. Bovendien vormen burgers in omvang en inzet een drijvende kracht voor maatschappelijke uitdagingen, zoals ook voor de transitie van de gezondheid en zorg. Denk hierbij aan de zorg voor zichzelf en voor anderen. Het faciliteren van burgers om onderzoek te initiëren en in het onderzoek een centrale rol te nemen moet leiden tot een verbetering van hun gezondheid, het meedoen en ertoe doen.
 
Om een échte transitie naar burgergedreven onderzoek en innovatie te bewerkstelligen is een paradigmashift in onderzoek doen noodzakelijk. Daarom richten we ons in dit programma op onderzoek en innovatie waarin de burger het initiatief neemt en als medeonderzoeker co-creëert in alle fasen van onderzoek en innovatie. Dit betekent dat er met beroepswetenschappers wordt samengewerkt op basis van gelijkwaardigheid aan het gehele onderzoeksproces, van probleemstelling tot analyse en interpretatie van de resultaten.

]]>
news-8678 Thu, 02 Jun 2022 16:27:06 +0200 Inschrijven voor Jeugd in Onderzoek nú mogelijk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/inschrijven-voor-jeugd-in-onderzoek-nu-mogelijk/ Vanaf vandaag is het mogelijk om in te schrijven voor Jeugd in Onderzoek. Dé ontmoetingspek voor iedereen in de jeugd- en onderwijssector. We kijken ernaar uit om elkaar weer te ontmoeten op 22 september in 1931 Congrescentrum ’s-Hertogenbosch. Thema Mentaal welbevinden en veerkracht

In het plenaire ochtend programma hoort u hoe het gaat met het ‘Mentaal welbevinden en veerkracht’ van jongeren. Keynote-speaker Marloes Kleinjan, hoogleraar mentale gezondheidsbevordering van de jeugd aan de Universiteit Utrecht en programmahoofd Jeugd bij het Trimbos-instituut en keynote-speaker Femke Kaulingfreks, lector Jeugd en Samenleving bij hogeschool Inholland in Amsterdam gaan hier ieder vanuit hun eigen expertise op in en vertellen je welke kennis en ervaring zij hebben opgedaan om dit te verbeteren. In een gesprek met het panel en de zaal praten we hier onder leiding van de duo-voorzitters, Merel van Dorp en een jongere, verder over door.

Maak uw keuze uit een interessant en divers programma

Uit alle ingediende deelsessies hebben we een interessant en divers middagprogramma samengesteld. Er staan 42 deelsessies in 3 rondes op het programma. Bestaande uit masterclasses, workshops, lezingen, pitches en netwerktafels. Naast het hoofdthema ‘Mentaal welbevinden en veerkracht’ staan hierbij de volgende thema’s van Jeugd in Onderzoek centraal:

  • Wat werkt voor wie en waarom?
  • Hoe versterken we preventie en wat levert het op?
  • Hoe werken we beter samen?

Neem voor het hele programma een kijkje op www.jeugdinonderzoek.nl.

Tip: alle deelsessies nu nog beschikbaar

Zin in een dag vol ontmoetingen en kennisuitwisseling? En wilt u met zekerheid kunnen deelnemen aan de deelsessies van uw voorkeur? Wacht dan niet te lang met inschrijven via de website van Jeugd in Onderzoek.

Over Jeugd in Onderzoek

Jeugd in Onderzoek is dé ontmoetingsplek voor jeugdprofessionals, beleidsmedewerkers, wetenschappers en schoolleiders en -bestuurders die kennis en ervaring willen uitwisselen om de ondersteuning aan de jeugd en ouders te verbeteren. Een toegangsticket voor Jeugd in Onderzoek kost €150,-.

ZonMw organiseert Jeugd in Onderzoek samen met het NJi, NCJ, TNO, NRO, Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie en het Kenniscentrum LVB.

Meer weten en inschrijven?

]]>
news-8436 Thu, 17 Mar 2022 09:52:46 +0100 Vernieuwde manier van onderzoek doen: Citizen Science bundelt ervaringen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vernieuwde-manier-van-onderzoek-doen-citizen-science-bundelt-ervaringen-1/ Sinds de zomer van 2021 is Karen van Ruiten commissievoorzitter van het Programma Citizen Science voor Gezondheid en Zorg van ZonMw en Health~Holland. Dit programma heeft als doel de burger te betrekken bij onderzoek naar gezondheid en zorg. De eerste resultaten kondigen zich al aan, maar wat zijn de uitdagingen van het programma? “We moeten ons op een vernieuwend terrein als citizen science, realiseren dat we mogen experimenteren. Bovendien kunnen we leren hoe we het anders en beter kunnen doen door burgers te betrekken,” zegt Karen.  

Lees het interview hier

]]>
news-8243 Fri, 21 Jan 2022 15:18:42 +0100 Samen leren in participatief jeugdonderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/samen-leren-in-participatief-jeugdonderzoek/ Jeugdonderzoek waarin jongeren zelf meedoen. Er is steeds meer belangstelling voor. Dat is een goede ontwikkeling! Want het doet recht aan de vragen, kennis en kunde van de jongeren zelf. En het komt de kwaliteit en bruikbaarheid van het onderzoek ten goede. Tegelijk leven er onder onderzoekers nog veel vragen over het goed vormgeven hiervan. En zijn de behoeften, ervaring en kennis van jongeren op dit gebied nog onvoldoende zichtbaar. Daarom vormt een enthousiaste en ervaren groep onderzoekers en jongeren een leernetwerk participatief jeugdonderzoek. Om zo onderzoekers te coachen én de kwaliteit van participatief jeugdonderzoek te versterken. Het doel van het leernetwerk is een impuls geven aan het gezamenlijk leren en reflecteren in participatief jeugdonderzoek. Onderzoekers en jongeren gaan samen deze kennis verbinden, elkaar bevragen en de opbrengsten en creatieve voorbeelden breed delen. In het leernetwerk is in het bijzonder aandacht voor jongeren in kwetsbaar makende omstandigheden en de voorwaarden die zij nodig hebben om hun kennis en behoefte te delen in onderzoek en beleid. Het leernetwerk gaat half maart 2022 van start en heeft een looptijd van 3 jaar.

Coaching on the job

Onderdeel van het leernetwerk zijn 6 ‘coaching on the job’ trajecten. Experts op het gebied van participatief jeugdonderzoek worden hierin coach voor beginnend onderzoekers. Het leernetwerk wil onderzoekers uitdagen om uit hun comfort zone te komen, om te leren van de behoeften en routines van jongeren en de inbreng van jongeren daadwerkelijk kansrijk te laten zijn. Vanaf april 2022 kunnen onderzoekers die geïnteresseerd zijn in het volgen of het begeleiden van een ‘coaching on the job’ traject zich hiervoor aanmelden. Houd hiervoor de pagina ZonMw:Jeugd op LinkedIn in de gaten.

Dynamische leeragenda

Het leernetwerk stelt gezamenlijk een dynamische leeragenda op, waarin 5 thema’s worden uitgewerkt die reflectie en verdieping behoeven. Thema’s zoals ethiek, inclusie en diversiteit. Door doelgericht te werken aan deze thema’s ontwikkelt het leernetwerk kennisproducten die een goede toepassing van participatief jeugdonderzoek stimuleren. Zo krijgen de kwaliteitsrichtlijnen voor participatief jeugdonderzoek een update, verschijnt er een kennisproduct over ethiek en inclusie en een product van en voor jongeren. De kennis en ervaringen worden breed gedeeld en verrijkt, onder andere door het organiseren van zes kenniscafés.  

Meer over het project

Lees hier meer over het project Leernetwerk participatief jeugdonderzoek. Projectleider is Christine Dedding, schoolforparticipation@amsterdamumc.nl.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd

Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan jongeren en gezinnen verbeterd worden. Daarvoor is het kennisontwikkelingsprogramma Wat werkt voor de jeugd opgezet. Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-7834 Tue, 12 Oct 2021 10:06:12 +0200 Mooie samenwerking sportparticipatie jongeren in het vmbo https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/mooie-samenwerking-sportparticipatie-jongeren-in-het-vmbo/ In de week van 4-8 oktober 2021 bogen zich 25 professionals en 8 vmbo'ers over de vraag: hoe kunnen we de sportdeelname van jongeren in het vmbo vergroten? En welke systeemveranderingen zijn nodig om het gedrag van vmbo-ers succesvol te beïnvloeden als het gaat om sporten en bewegen? Op een innovatieve manier ontstond een mooie samenwerking. Het enthousiasme was groot om op een andere manier het probleem dat jongeren in het vmbo weinig sporten en bewegen te tackelen. Professionals uit wo, hbo, mbo, de praktijk en acht vmbo-ers namen hieraan deel. Eén van de mentoren die de deelnemers begeleidde, stelt: ‘Een heel pittige week maar een gouden kans. Dat de praktijk, de onderzoekers, de jongeren elkaar hebben ontmoet. Misschien wel het mooist dat een jongere durfde te vertellen waarom hij wel of niet ging sporten ’s avonds omdat zijn ouders gescheiden waren. Die kracht om elkaar te vinden en collectief samen te werken is de gouden kans om de jongeren te helpen’.

Hoe zag de week eruit?

Na een uitgebreide kennismaking stond samenwerken tussen de uiteenlopende achtergronden van de deelnemers, die anders niet snel met elkaar samenwerken, centraal. Daarna richten de deelnemers zich op wat sport- en beweeggedrag kan beïnvloeden en welke systeemveranderingen nodig zijn om dat om dat gedrag te kunnen beïnvloeden.
In de loop van de week ontstond een hechte groep waarin duidelijk werd dat samenwerking tussen onderzoek en praktijk essentieel is voor een succesvol ontwerp. ‘Het is ontzettend belangrijk om dit samen te doen. Ik heb zoveel geleerd deze week. Maar ook dat het heel complex is met veel verschillende mensen uit verschillende disciplines’ zegt een deelnemer.

Puntjes op de i

Op de laatste dag zijn de puntjes op de i gezet op het grove ontwerp voor een onderzoeksprogramma en gepresenteerd aan de beoordelingscommissie die feedback gaf op het ontwerp.
Eén van de commissieleden zegt hierover: ‘Er zit heel veel positieve energie in de groep. Ik hoop dat de plannen die ze hebben gemaakt tot een verdere uitwerking komt en dat het zowel lokaal als landelijk gaat werken. Ik heb er vertrouwen in dat het een mooi programma kan worden’.

Benieuwd naar deze sandpitweek? Bekijk de video

Hoe gaat het verder?

De deelnemers werken de ideeën uit tot een subsidieaanvraag. Op 17 januari 2022 is de deadline voor het aanleveren van een voorstel. Daarna vindt de daadwerkelijke beoordeling door de commissie plaats.

De gebruikte methode

De week werd vormgegeven met een zogenaamde sandpit, een nieuwe vorm om tot innovatief en interdisciplinair onderzoek te komen. In plaats van de gebruikelijke aanpak, waarbij onderzoeksteams zelf voorstellen indienen, werden de onderzoekers, praktijkmensen (met allerlei verschillende achtergronden) en vmbo’ers bij elkaar gebracht om gezamenlijk innovatief onderzoek te ontwikkelen. Deelnemers worden vooraf geselecteerd en meerdere dagen op een mooie locatie bij elkaar gebracht, en ondergedompeld in een creatief proces, zonder afleiding van alledaags werk. Zo worden voorstellen en consortia gecreëerd die uit zichzelf waarschijnlijk niet waren ontstaan.

Sport en bewegen

Sport en bewegen is belangrijk voor een goede gezondheid en geestelijke balans. Daarom ondersteunt ZonMw initiatieven op dit vlak. Wilt u weten wat we allemaal doen op het gebied van sporten en bewegen? Ga dan naar www.zonmw.nl/sportenbewegen.

 

]]>
news-7372 Thu, 10 Jun 2021 16:44:39 +0200 Overzichtsstudie JeugdzorgPlus steunt verandering https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-van-het-NJi/Overzichtsstudie-JeugdzorgPlus-steunt-verandering 10 jaar onderzoek naar JeugdzorgPlus heeft veel concrete aanbevelingen opgeleverd voor het verbeteren van de hulp aan jongeren met complexe en meervoudige problemen. En omvat aanbevelingen die niet alleen over de JeugdzorgPlus, maar ook over de gehele zorgketen voor jongeren met meervoudige en complexe problemen gaan. De resultaten zijn daarmee ook relevant voor andere jeugdzorgaanbieders en gemeenten. Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) heeft in opdracht van ZonMw in deze publicatie een overzicht gemaakt van alle onderzoeksresultaten. news-7207 Wed, 28 Apr 2021 08:42:39 +0200 Nieuwe subsidieoproep voor leernetwerk participatief jeugdonderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidieoproep-voor-leernetwerk-participatief-jeugdonderzoek/ Jongerenparticipatie wordt steeds belangrijker in onderzoek. De subsidieoproep Leernetwerk Participatief jeugdonderzoek geeft een impuls aan het gezamenlijk leren over en reflecteren hierop. De opgedane kennis en creatieve voorbeelden worden breed gedeeld. Subsidieaanvragen kunnen door onderzoeksorganisaties worden ingediend tot dinsdag 31 augustus 2021, 14.00 uur. Leernetwerk

Het doel van deze subsidieoproep is een stimulans te geven aan het gezamenlijk reflecteren en leren in participatief jeugdonderzoek. En dit te realiseren door een duurzaam leernetwerk participatief jeugdonderzoek en coaching on the job trajecten te faciliteren.

In een leernetwerk wisselen deelnemers met expertise en vanuit een gezamenlijke interesse in participatief jeugdonderzoek doelbewust kennis en ervaringen uit. Samen ontwikkelen en verspreiden ze nieuwe inzichten, oplossingen en werkwijzen. Jongeren zijn structureel bij het leernetwerk betrokken.

Aanvragen subsidie

Er kan subsidie worden aangevraagd voor het opzetten, uitbouwen en verstevigen van een duurzaam leernetwerk participatief jeugdonderzoek, waarvan 6 ‘coaching on the job’ trajecten onderdeel zijn. Experts op het gebied van participatief jeugdonderzoek worden hierin coach voor onderzoekers die recent gestart zijn of op het punt staan om participatief jeugdonderzoek uit te voeren in de jeugdsector.

Budget

Er kan maximaal € 250.000,- voor één leernetwerk worden aangevraagd met een looptijd van maximaal 3 jaar. In totaal is voor deze programmalijn € 250.000,- beschikbaar.  

Hierbij geldt de verplichting dat aanvragers ook zelf investeren in het project. Aanvragers kunnen maximaal 75% van de totaalbegroting aanvragen bij ZonMw en dienen ten minste 25% van de totaalbegroting zelf te investeren (in kind of in cash).

Meer weten?

]]>
news-7086 Tue, 30 Mar 2021 08:38:22 +0200 Roadmap voor cliëntenparticipatie in richtlijnontwikkeling https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/roadmap-voor-clientenparticipatie-in-richtlijnontwikkeling/ Er is steeds meer aandacht voor cliëntenparticipatie bij de ontwikkeling van richtlijnen. Het opzetten van betekenisvolle participatie kan echter best lastig zijn. Het Athena Instituut van de Vrije Universiteit ontwikkelde daarom een roadmap voor richtlijnontwikkeling die naast inspiratie ook handvatten biedt om participatie van ouders, jongeren en kinderen vorm te geven binnen richtlijnontwikkeling. Net zoals een zorgprofessional een ander perspectief heeft dan een cliënt, zo heeft een kind een ander perspectief dan een volwassene. Cliënten beschikken over unieke ervaringskennis: zij weten als geen ander hoe het is om hún leven te leiden en hoe het als cliënt is om in contact te komen met de zorg. De ervaringen, voorkeuren en waarden van cliënten zijn dan ook een onmisbaar onderdeel van een evidence based werkwijze.

Hoe kan ik de roadmap gebruiken?

De nieuwe roadmap biedt inspiratie en denkrichtingen, aangevuld met praktische informatie. Waarom is participatie van belang? Wat is het verschil tussen het betrekken van jeugdigen en volwassenen? Hoe zorg je voor betekenisvolle participatie binnen richtlijnontwikkeling en hoe geef je dit vorm? Hoe werf je ouders, jongeren en kinderen voor je onderzoeksproject?

Bij elke stap van het richtlijnontwikkelingsproces worden praktische handvatten gegeven om de participatie in die specifieke stap vorm te geven. De roadmap biedt daarnaast veel inspirerende praktijkvoorbeelden en is ook te gebruiken voor onderzoeksprojecten buiten richtlijnontwikkeling.

ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018

Dit project maakt onderdeel uit van het ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018. Het programma heeft als doel om de kwaliteit van de uitvoering van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg te verbeteren door de ontwikkeling en herziening van JGZ-richtlijnen, samenwerkingsrichtlijnen met andere sectoren en producten ter ondersteuning van de implementatie. Hiermee worden professionals uitgerust met kennis en vaardigheden om hun werk goed te kunnen doen, draagt het programma bij aan uniformering van de beroepsbeoefening en aan kwaliteitsverbetering van en kwaliteitsborging in JGZ-organisaties. Het programma draagt zo bij aan de fysieke, psychische en sociale gezondheid van kinderen in Nederland en aan de ondersteuning van ouders in de opvoeding.

Meer weten?

]]>
news-7077 Wed, 24 Mar 2021 14:12:25 +0100 Subsidieoproep voor innovaties in de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieoproep-voor-innovaties-in-de-jeugdsector/ Een vernieuwende aanpak voor een maatschappelijk vraagstuk. In de subsidieoproep ‘Innovaties in de jeugdsector’ is ruimte voor het ontwikkelen en onderzoeken van nieuwe innovatieve werkwijzen in de jeugdsector. Die aansluit bij de leefwereld en behoefte van kinderen, jongeren en gezinnen, samen met alle betrokkenen en vaak dwars door bestaande domeinen heen. Projectideeën kunnen door onderzoeksorganisaties worden ingediend tot 25 mei 2021, 14.00 uur. Innovatie in de jeugdsector

Het doel van deze subsidieoproep is het ontwikkelen en onderzoeken van innovatieve werkwijzen in de jeugdsector. Een innovatie in de jeugdsector is een ‘out of the box’ oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk die resulteert in een vernieuwende aanpak. Het innovatieve zit vaak in een nieuwe manier van verbinden van verschillende actoren, verschillende expertises of verschillende methodieken. Wat leidt tot een vernieuwende aanpak die aansluit bij de leefwereld en behoefte van kinderen, jongeren en gezinnen. Die wordt uitgevoerd samen met alle betrokkenen en vaak dwars door bestaande domeinen heen gaat.

Aanvragen subsidie

Er kan subsidie worden aangevraagd voor ontwerpgericht onderzoek naar nieuwe innovatieve werkwijzen die waarde hebben voor de psychosociale ontwikkeling van kinderen.

  • Het moet gaan om het ontwikkelen en onderzoeken van een nieuwe innovatie.
  • Let wel: het opschalen of doorontwikkelen van een bestaande innovatie binnen de jeugdsector past nadrukkelijk niet binnen deze subsidieoproep.
  • De subsidieaanvraag beschrijft een ontwerpgericht onderzoeksvoorstel naar een innovatieve werkwijze.
  • De indiener is bereid om na honorering mee te werken aan kennisdelingsactiviteiten (zoals een bijeenkomst, presentaties, vlogs, blogs en dergelijke) van de voortgang en resultaten.

Budget

Er kan maximaal € 200.000,- per project worden aangevraagd met een looptijd van maximaal 30 maanden. Ook kleinere/kortdurende projecten komen in aanmerking voor subsidie. In totaal is voor deze programmalijn maximaal € 1.250.000,- beschikbaar.  

Meer weten?

]]>
news-6834 Tue, 26 Jan 2021 10:49:01 +0100 Handreiking duurzame jongerenparticipatie voor gemeenten https://www.nji.nl/nl/Kennis/Publicaties/NJi-Publicaties/Handreiking-duurzame-jongerenparticipatie Hoe ga je op weg naar een structurele dialoog tussen besluitvormers en jongeren? In deze nieuwe handreiking van het Nederlands Jeugdinstituut krijgen gemeenten tips en handvatten om aan de slag te gaan met jongereninspraak. Het helpt schijnparticipatie te voorkomen en een open houding aan te nemen. news-6259 Thu, 17 Sep 2020 08:06:00 +0200 Participatie van jongeren met ervaring in jeugdzorg tijdens de corona-crisis https://www.expex.nl/participatie-van-jongeren-met-ervaring-in-jeugdzorg-tijdens-corona-crisis/ Wat is er nodig voor (participatie van) jongeren uit de jeugdzorg tijdens de corona-crisis? Dat heeft Generation YouthCare hieronder kort en bondig op een rij gezet. news-3977 Fri, 26 Apr 2019 11:20:27 +0200 Cursus over kinderen als medeonderzoeker https://kindenzorg.nl/jongerenparticipatie-in-onderzoek/ Op vrijdag 22 maart gingen Hetteke, Laura en Malou samen naar een cursus over jongerenparticipatie in onderzoek georganiseerd door ZonMw in samenwerking met Christine Dedding en Esther Peeters. In dit artikel vertellen ze over hun ervaringen. news-3823 Mon, 25 Mar 2019 12:09:24 +0100 ‘Praat niet over me, praat met me’: masterclasses over jongerenparticipatie in onderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/praat-niet-over-me-praat-met-me-masterclasses-over-jongerenparticipatie-in-onderzoek/ Op vrijdag 8 en 22 maart vonden 2 masterclasses over ‘Jongerenparticipatie in Onderzoek’ en ‘Dilemma’s in jongerenparticipatie’ plaats. Beide masterclasses werden begeleid door Christine Dedding en Esther Peeters en bleken zeer waardevolle bijeenkomsten. Middels brainstormsessies, discussies en creatieve oefeningen gingen de deelnemers aan de slag met vragen over de waarde, invulling en uitvoering van participatief onderzoek. Zelfs ouderwetse LEGO-stenen kwamen eraan te pas. ‘Als onderzoeker vergeten we af en toe te doen wat ‘normale’ mensen ook doen: in gesprek gaan met elkaar om iemand te leren kennen. Want de vraag die we onszelf moeten stellen is: willen we een ander leren kennen en helpen, of willen we data ophalen?’ stelt Dedding aan het begin van de masterclass. Het belang van participatie werd hiermee snel duidelijk. 

Dienstbaar zijn aan de samenleving

Participatie is ontstaan vanuit de wens om dienstbaar te zijn aan de samenleving. De resultaten van een onderzoek zouden bovenal de mensen over wie zo’n onderzoek gaat moeten helpen. Het gebeurt echter vaak dat wetenschappers de behoefte van de doelgroep onvoldoende meenemen en het onderzoek als ‘hun’ eigendom zien. Participanten krijgen vaak na deelname geen feedback over de uitkomsten en kunnen niet helpen bepalen waar het onderzoek om moet gaan.  ‘Gemiste kans‘, vindt Dedding, ’want het is juist zo belangrijk dat het onderzoek aansluit bij de behoefte van de mensen waar het om gaat. Het zou zo mooi zijn als onderzoeker en deelnemer het als hun gezamenlijke onderzoek gaan zien.’

Mening van een kind minder belangrijk dan die van een volwassene?

Een ander interessant discussiepunt is die van de waarde van de mening van een kind. Wanneer zijn zij in staat om een mening te geven? En is die mening dan minder waard dan die van een volwassene? Is het wel of niet goed dat een kind wellicht niet in staat is de hele context te overzien? Dit zijn voorbeelden van vragen die in onderzoeken meegenomen moeten worden.

Inzicht krijgen door bouwen met LEGO

In de middag gingen de deelnemers aan de slag met verschillende vormen van participatief onderzoek. Zo ondervonden ze aan de LEGO-tafel wat de waarde kan zijn van de LEGO SERIOUS PLAY methode, wanneer je bijvoorbeeld met kwetsbare jongeren wilt praten over hun ervaringen in de jeugdzorg. Discussiëren over meegebrachte uitnodigingen om jongeren te werven voor een onderzoek – wat was hier niet zo goed aan en hoe zou het juist wél moeten? – liet zien hoe je samen tot oplossingen kunt komen.  

‘Praat niet over me, praat mét me’

Een masterclass jongerenparticipatie is natuurlijk niet compleet zonder de daadwerkelijke participatie van jongeren. Bij de 2e bijeenkomst waren er daarom zowel onderzoekers als jongeren aanwezig. Samen met Esther Peeters bogen deze jongeren zich onder andere over de vraag: wat is het profiel van de ideale onderzoeker? Gelijkwaardigheid, waardering, eerlijkheid en openheid noemden zij hierbij als kernpunten. ‘Praat niet over me, maar praat mét me’, zoals een meisje mooi zei. Ook bedachten de jonge deelnemers originele manieren om de onderzoekers uit hun comfortzone te halen en hen te laten reflecteren op de manier waarop ze participatie vormgeven in hun onderzoek. Tijdens het spel ‘over de streep’ legden zij de volwassenen allerlei stellingen voor, zoals ‘ik geef jongeren altijd terugkoppeling van wat ik met hun input heb gedaan’. Opvallend was dat veel onderzoekers in het ‘nee’-veld bleven staan en zich vervolgens direct afvroegen waarom ze hier niet eerder over na hadden gedacht. Zo zie je maar hoe waardevol een gelijkwaardige dialoog tussen jongeren en volwassenen kan zijn. 

Komen er meer masterclasses?

Ja, op 24 april 2020 organiseren we een nieuwe masterclass. Ben je hierin geïnteresseerd? Je kunt je hier inschrijven om op de hoogte gehouden te worden als de inschrijving open gaat. Maar houdt ook vooral onze nieuwsbrief en de LinkedIn-pagina ZonMw Jeugd in de gaten. 

Meer informatie

 

]]>
news-3609 Mon, 11 Feb 2019 15:58:53 +0100 Lancering informatieve website voor jeugdige onderzoeksdeelnemers https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuws/2019/Februari/lancering-website-kinderen-onderzoek/ Onderzoekers vragen jonge ziekenhuispatiënten soms of ze willen meedoen met een wetenschappelijk onderzoek. Toch is er weinig geschikte informatie voor kinderen. Dr. Ronella Grootens, onderzoeker bij de LUMC-sectie Ethiek en Recht van de Gezondheidszorg, maakte daarom een website voor hen. news-3272 Mon, 26 Nov 2018 13:05:44 +0100 Masterclasses Jongerenparticipatie in onderzoek - schrijf je nu in! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/masterclasses-jongerenparticipatie-in-onderzoek-schrijf-je-nu-in/ Op vrijdag 8 en vrijdag 22 maart 2019 organiseert ZonMw in samenwerking met Christine Dedding (Amsterdam UMC) en Esther Peeters twee masterclasses over jongerenparticipatie in onderzoek. Zowel onderzoekers in het jeugdveld als jongeren die interesse hebben om hun stem te laten horen in onderzoek zijn van harte welkom. Meld je nu aan. Programma

Masterclass 1 (vrijdag 8 maart 2019) - Kennismaken met jongerenparticipatie
Deze masterclass is bedoeld voor onderzoekers die graag meer jongeren willen betrekken bij onderzoek, maar nog niet goed weten hoe en wat het oplevert. Na afloop ben je aan het denken gezet over vragen: wat is participatie, waarom is het zo belangrijk, is het altijd nodig en wanneer is het goed genoeg? 

Masterclass 2 (vrijdag 22 maart 2019) - Dilemma’s bij jongerenparticipatie
Op deze dag – bedoeld voor onderzoekers die enige ervaring hebben met het betrekken van jongeren – staan dilemma’s centraal die door de deelnemers zelf zijn ingebracht.Tijdens deze masterclass diepen onderzoekers en jongeren op inspirerende wijze concrete vraagstukken rond het betrekken van jongeren bij onderzoek uit. Na afloop heb je concrete oplossingsrichtingen voor je dilemma, en inzicht in de dilemma’s van collega-onderzoekers. 

Wat valt er voor jongeren te halen?

Voor beide masterclasses geldt dat je er op inspirerende wijze leert wat je sterke punten zijn en ontdekt hoe jij je stem kunt laten horen in onderzoek in de jeugdsector. Op deze dag ervaar je hoe je jouw kennis kunt inzetten voor onderzoek naar vragen die jongeren belangrijk vinden. En zo invloed uit kunt oefenen op het gezond en veilig opgroeien van jongeren. Je krijgt inzicht in en hoe je je sterke punten het beste kunt inzetten in je samenwerking met onderzoekers. 

Beide masterclasses zijn interactief opgezet. Naast het gezamenlijke deel zal ook een gedeelte van de dag apart ingericht zijn voor onderzoekers en jongeren.  

Wie kan deelnemen?

Iedere onderzoeker (zowel vanuit praktijkinstellingen als onderzoeksinstellingen) in de jeugdsector kan zich aanmelden. Bij voorkeur meldt elke onderzoeker zich gezamenlijk met een jongere aan. Ook jongeren die interesse hebben om te participeren in onderzoek kunnen zich inschrijven. Deelname aan één van de twee de masterclasses is gratis. 

Aanmelden 

Meld je nu aan via ons inschrijfformulier. Wacht niet te lang met inschrijven, want het aantal beschikbare plaatsen is beperkt. Schrijf je dus alleen in als je daadwerkelijk kunt komen. 

Meer informatie

  • Tijdstip: beide masterclasses duren van 9:30 uur tot 16:30 uur 
  • Locatie: Utrecht

Voor meer informatie over de masterclasses kunt u contact opnemen met ZonMw via effectiefjeugd@zonmw.nl. 

Programma Effectief werken in de jeugdsector

Het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector draagt onder andere bij aan het vergroten van de kennis over wat werkt in de jeugdsector waarom, voor wie, wanneer en onder welke condities.

Meer weten?

]]>
news-3270 Mon, 26 Nov 2018 12:12:53 +0100 Oproep bijdragen aan Jeugd in Onderzoek 2019 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oproep-bijdragen-aan-jeugd-in-onderzoek-2019/ Doe mee met Jeugd in Onderzoek 2019. Dé ontmoetingsplek voor jeugd- en onderwijsprofessionals die met en voor kinderen werken. Wilt u anderen inspireren en motiveren met uw onderzoek, de resultaten en praktijkervaringen? Dien dan voor 15 januari 2019 uw voorstel in. Jeugd in Onderzoek is dé aangewezen plek om uw kennis en ervaring met anderen te delen. Doet u onderzoek en heeft u (tussen)resultaten die u wilt delen? Dien dan uw voorstel in. Dit kan tot dinsdag 15 januari 2019, 17.00 uur via het aanmeldformulier. Hier vindt u ook de uitgebreide voorwaarden waaraan uw deelsessie moet voldoen. Het is een pré als u samenwerkt met iemand uit de praktijk, zoals een ouder, kind of ervaringsdeskundige. Hier houden we rekening mee bij de honorering. Begin februari 2019 hoort u of de commissie uw bijdrage heeft gehonoreerd.

Thema's

Drie thema’s herkent u jaarlijks in het programma: Wat Werkt voor Wie en Waarom, De kracht van preventie in het Sociale Domein en Verbinding Onderwijs-Jeugdhulp. Naast deze drie vaste thema’s kent het programma een jaarlijks wisselend thema. Dit thema wordt aangedragen door de universiteit die optreedt als ambassadeur van het congres. Voor 2019 heeft de Rijksuniversiteit Groningen het extra thema bepaald: Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien.

Doel van deze dag

Het doel van Jeugd in Onderzoek is kennisuitwisseling, prikkelen van duurzame kennisontwikkeling en het stimuleren van het gebruik van kennis door professionals, gemeenten, onderwijs en opleidingen. Zodat ouders en jeugd daarvan profiteren. De meerwaarde zit vooral in het verbinden van kennis uit onderzoek, de professionele praktijk en de ervaring van kinderen, jongeren en ouders. Inspiratie komt uit onderlinge interactie en het netwerken tussen betrokkenen in het jeugd- en onderwijsveld.

Wie kan bijdragen?

Bent u betrokken bij onderzoek in het jeugd- of onderwijsveld? En wilt u de opgedane kennis – op een inspirerende manier – breder delen? Dan bent van harte uitgenodigd om bij te dragen aan Jeugd in Onderzoek 2019.

Wilt u deelnemen als bezoeker? Dat kan natuurlijk ook. Aanmelden voor Jeugd in Onderzoek is mogelijk vanaf half februari 2019 via www.jeugdinonderzoek.nl. Zet de datum vast in uw agenda.

Verschillende onderdelen en thema's

U kunt een voorstel indienen voor verschillende werkvormen, zoals: een lezing, netwerktafel, workshop, posterpresentatie of een pitch technologische innovatie, op een van de volgende subthema's:
 
Wat Werkt voor Wie en Waarom
Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan scholen, kinderen en gezinnen effectiever worden. Kennis over welke aanpak voor welke doelgroep het beste werkt en waarom, is belangrijk. En hoe kan je dat het beste onderzoeken? Drie kennisbronnen zijn daarbij relevant: ervaringskennis van kinderen, jongeren en ouders, praktijkkennis van professionals en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten te delen. Bijvoorbeeld van effectonderzoek, praktijkgestuurd onderzoek of (onderzoeks)projecten waarin actieve participatie van jeugd/gezinnen een grote rol spelen.

De kracht van Preventie in het Sociale Domein
Voor gemeenten is het van toenemend belang hun preventief jeugdbeleid en onderwijsbeleid goed in te richten. Het vergroot de kans op een gezonde, veilige en kansrijke sociale omgeving voor jeugd en gezinnen. Het verkleint de kans dat alledaagse opgroei- en opvoedproblemen escaleren tot ernstige problemen. Kennis over effectieve preventie en het opnemen van die ‘evidence’ in nieuwe of herziene richtlijnen is daarbij van belang. We nodigen u uit om in de deelsessies kennis over de succesfactoren van preventieprojecten en resultaten uit onderzoek naar de effectiviteit van preventie te presenteren.

Verbinding Onderwijs-Jeugdhulp
De verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp kan veel opleveren voor kinderen en gezinnen. De school is een plek waar problemen bij het opgroeien, in de ontwikkeling of bij belemmeringen in de thuissituatie worden gesignaleerd. Leraren bieden zelf vaak al veel ondersteuning, zowel bij het leren als bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Soms moet de school in samenspraak met leerling en ouders snel jeugdhulp in kunnen schakelen. Leraren en jeugdhulpprofessionals hebben elkaar nodig. Wat weten we over de kwaliteit, de organisatie en de do's en don'ts van een optimale samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp? We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten uit onderzoek en verhalen uit de praktijk te delen.

Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien
We weten dat kinderen en jongeren tegenwoordig geregeld stress ervaren. Bijvoorbeeld door school of te veel prikkels via sociale media. Juist bij de jeugd kan stress nadelige effecten hebben, omdat de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Ook ouders ervaren regelmatig stress bij het opvoeden. Er is nog niet voldoende onderzocht op welke schaal kinderen, jongeren en ouders stress ervaren, waardoor stress wordt veroorzaakt, om wat voor type stress het gaat en of de stress daadwerkelijk negatieve effecten heeft. Ook is nog onvoldoende bekend over manieren waarop bij de opvoeding en in het onderwijs en hulpverlening kan worden omgegaan met stress van kinderen en jongeren. Deze vragen maken ook deel uit van de Kennisagenda Jeugd. Doet u onderzoek op een van deze terreinen? Dan nodigen we u uit hierover een deelsessie in te dienen.

Kosten

Als uw bijdrage wordt gehonoreerd betaalt u de inschrijfkosten van € 140,00 incl. BTW. Neemt u iemand mee voor uw presentatie, bijvoorbeeld iemand vanuit de praktijk of een ervaringsdeskundige, die alleen voor deze sessie komt? Dan is het mogelijk dat – in overleg met de organisatoren van deze dag – voor deze persoon geen entree betaald hoeft te worden.

Meer informatie en aanmeldformulier

Jeugd in Onderzoek wordt georganiseerd door ZonMw, NRO, NJi, NCJ en TNO.
Meer informatie over het congres is te vinden op onze website www.jeugdinonderzoek.nl. Voor vragen kunt u contact opnemen via het e-mailadres: jeugdinonderzoek@nji.nl

]]>
news-3085 Fri, 05 Oct 2018 08:48:17 +0200 Digitale tool INKT geeft jongeren zicht op vragenlijstgegevens uit de jeugd-ggz https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/digitale-tool-inkt-geeft-jongeren-zicht-op-vragenlijstgegevens-uit-de-jeugd-ggz/ De afgelopen maanden hebben jongeren samen met ontwerpers en onderzoekers van het ZonMw-project ‘I need to know. Ontwikkeling van een interactieve tool voor jongeren om meer zicht te krijgen op behandelresultaat’ de digitale tool INKT ontwikkeld. Met INKT kunnen jongeren binnen de jeugd-ggz zelf hun vragenlijstgegevens inzien, waardoor ze meer zicht hebben op hoe het volgens de vragenlijsten met ze gaat. Digitale tool INKT

Als onderdeel van de behandeling binnen de jeugd-ggz vullen jongeren, de behandelaar, ouders en/of leerkracht vragenlijsten in om te kijken hoe het met jongere en de behandeling gaat. Een veelgehoorde klacht is dat jongeren de uitkomsten van de vragenlijsten vaak niet of onvoldoende terugzien. Dat is jammer, want informatie uit deze vragenlijsten kan hen juist helpen bij hun behandeling. Daarom hebben jongeren (12-18 jaar) samen met ontwerpers en onderzoekers het afgelopen jaar de digitale tool INKT (vrij naar ‘I Need To Know’) ontwikkeld. Met INKT krijgen jongeren toegang tot en regie over hun eigen vragenlijstgegevens. Zij kunnen de resultaten van verschillende informanten en meetmomenten op een makkelijke manier bekijken en vergelijken. INKT is daarmee een handreiking voor jongeren om resultaten bespreekbaar te maken en – samen met de behandelaar - actief aan de slag te gaan met de verkregen inzichten in de behandeling.

Voor, door en met jongeren

INKT is ontwikkeld voor, door en met jongeren. Het afgelopen jaar hebben een gebruikerspanel van jongeren, ontwerpers, een onderzoeker en een medewerker van een cliëntenorganisatie INKT ontwikkeld. De ontwikkeling van de tool is inmiddels afgerond en momenteel wordt de tool getest door een aantal jongeren van GGz Eindhoven (GGzE). Zij proberen INKT voor het eerst uit en geven feedback, zodat de tool helemaal wordt gefinetuned voor verdere toepassing. INKT zal vervolgens geïmplementeerd en geëvalueerd worden binnen GGzE eenheid Kind en Jeugd.

Participatievoucher

Onderzoekers hebben tijdens het ontwikkelproces van INKT veel positieve ervaringen opgedaan in de nauwe samenwerking met jongeren. Jongeren zijn van begin tot eind een partner geweest in het ontwikkelproces en daarmee sluit de tool helemaal aan bij hun wensen en behoeften. Om jongeren ook te betrekken bij de implementatie van INKT heeft ZonMw een participatievoucher toegekend. Deze voucher maakt het mogelijk om samen met jongeren verschillende implementatieactiviteiten te bedenken en communicatiematerialen te maken, zoals informatiefolders, posters, deurhangers et cetera. Inmiddels is de eerste stap gezet en hebben jongeren samen met een ervaringsdeskundige en een onderzoeker een animatiefilmpje gemaakt ter introductie van INKT.

Meer weten?

]]>
news-2528 Tue, 29 May 2018 08:50:00 +0200 Ervaringsdeskundigen bieden aanvullend perspectief in project ‘Over de drempel’. https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/ervaringsdeskundigen-bieden-aanvullend-perspectief-in-project-over-de-drempel/ De inzet van ervaringsdeskundigen in onderzoek binnen de jeugdzorg blijkt een waardevolle aanvulling. Zij kennen het perspectief van de jongeren zélf. En dit vergemakkelijkt het gesprek. In het project ‘Over de drempel’ gingen HAN-studenten samen met ervaringsdeskundigen in gesprek met jongeren die de jeugdzorg onlangs verlaten hebben. Als jongeren de jeugdzorg verlaten, breekt een nieuwe periode aan. De omgeving verandert,  hulpverleners vallen weg. Voor het onderzoeksproject ‘Over de drempel’ worden jongeren geïnterviewd die deze fase vaak net achter de  rug  hebben. Een van de doelstellingen van dit project is na te gaan waar jongeren behoefte aan hebben tijdens deze transitiefase.

Het andere perspectief

De ervaringsdeskundigen zijn geworven door het JongerenNetwerk en Zorgbelang Gelderland en werden door hen gecoacht. Ze gingen in duo’s met de studenten op stap en interviewden jongeren die meededen aan het onderzoek. ’We konden, omdat we zelf ervaringen met jeugdzorg hebben, iets extra’s betekenen’, aldus een van de ervaringsdeskundigen. ’Het ijs breken bij het gesprek. Doorvragen als het gesprek vast liep. Ik denk ook dat we de studenten op sleeptouw hebben genomen. Zij kenden maar één kant van het verhaal, namelijk vanuit hun studie. Wij konden hen vertellen over dat andere perspectief.’ Op de terugweg in de auto werden goede gesprekken gevoerd. ‘Voor veel studenten was het heftig en na het gesprek konden ze bij ons stoom afblazen.’

Persoonlijke missie

‘Het was superleuk om te doen,’ vertelt een van de ervaringsdeskundigen. ‘De training over  onderzoek doen en interviewen van de HAN, daar heb ik veel van geleerd. En het is mooi dat we een certificaat kregen.’ De ervaringsdeskundigen hadden ook een persoonlijke missie: ‘Het gesprek altijd positief afsluiten en een rolmodel zijn voor jongeren. Jongeren laten zien dat er toekomst is. En dat die leuk is en de moeite waard.’

Meer weten?


]]>
news-2462 Mon, 14 May 2018 13:53:37 +0200 ADHD, vaak druk of afgeleid? Doe mee! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/adhd-vaak-druk-of-afgeleid-doe-mee/ De Academische Werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag zoekt kinderen en jongeren met druk en ongeconcentreerd gedrag (met én zonder diagnose), en ouders van deze kinderen, die graag willen meedenken over vragen rondom ADHD en druk gedrag. Bijvoorbeeld: wanneer heb je ADHD en wanneer ben je ‘gewoon’ druk? Hoe is het voor jou om ADHD te hebben? Welk verhaal wil jij vertellen? Welke vragen heb jij over ADHD? Zoals: Hoe ontstaat druk gedrag en wat kun je eraan doen?

Website ADHD

Deze en andere vragen zullen samen met anderen (zoals onderzoekers, psychologen, artsen, en ouders) worden besproken. Dit om te komen tot een website met informatie en ervaringen over ADHD en druk gedrag.

Wie?

Om zoveel mogelijk verschillende meningen over druk en ongeconcentreerd gedrag te verzamelen, zoeken we mensen van verschillende culturele achtergronden en verschillende leeftijden:

  • Basisschoolkinderen vanaf 8 tot en met 12 jaar
  • Middelbare scholieren
  • Ouders van kinderen met druk of ongeconcentreerd gedrag

Hoe?

Met andere leeftijdsgenoten kom je 3 á 4 keer samen in Utrecht om ervaringen en meningen uit te wisselen. Samen met de deelnemers wordt besproken hoe dit het beste kan: via een fotorapportage, via vlogs vragen stellen aan ADHD-experts, leeftijdsgenoten interviewen, of helpen bij het maken van de website.

Wat staat er tegenover?

  • Een mooie kans om met leeftijdsgenoten in contact te komen en ervaringen uit te wisselen.
  • Leuke activiteiten, zoals een fotografiewandeling (voor kinderen van 8-12 jaar) of vlog cursus (voor middelbare scholieren).
  • Reiskostenvergoeding en, afhankelijk van de exacte werkzaamheden, een extra vergoeding.

Geïnteresseerd?

Lijkt het je leuk om mee te doen? Of ken je iemand die dit leuk zou vinden? Stuur dan een mail naar b.veenman@accare.nl of bel/app 06 868 76 612.

Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd

In het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd zetten 13 (regionale) academische werkplaatsen zich in voor betere jeugdhulp. De Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag één van deze werkplaatsen. Deze werkplaatsen verbinden met een regionale kennisinfrastructuur de werelden van praktijk, beleid, onderzoek en onderwijs, met structurele inbreng van ouders en jongeren. Zo brengen academische werkplaatsen kennis samen voor de transformatie in de jeugdsector.

Meer weten?


]]>
news-453 Mon, 19 Dec 2016 10:37:52 +0100 Versterken van integrale hulp voor jongeren met psychische problemen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/versterken-van-integrale-hulp-voor-jongeren-met-psychische-problemen/ Jongeren met psychische problemen zijn lang niet altijd in beeld bij de jeugdhulp en wijkteams. Daarom gaan in 7 regio’s een academische werkplaats transformatie jeugd en een werkplaats sociaal domein sámen hun kennis en netwerken inzetten om de signalering, hulp en ondersteuning voor deze jongeren lokaal te verbeteren. Bijzondere aandacht

Jongeren met psychische problemen verdienen bijzondere aandacht. Een gedeelte van deze jongeren heeft moeite met dagelijkse activiteiten als school, werk, en sociale contacten. Bovendien vinden ze het vaak moeilijk om hulp te zoeken. Zonder aandacht voor hun problemen bestaat de kans dat deze kinderen en jongeren een toekomst tegemoet gaan van schooluitval, belangrijke startkwalificaties missen en geen goede kans op werk hebben.

Tijdig ondersteunen

De academische werkplaatsen transformatie jeugd en de werkplaatsen sociaal domein onderzoeken samen hoe beter contact gelegd kan worden met deze jongeren, hoe de hulpbehoefte (vroeg) herkend kan worden en hoe zij tijdig bereikt en ondersteund kunnen worden. Mét inbreng van deze jongeren zelf: de jongeren worden betrokken bij het vinden van oplossingen. Resultaten zullen gemeenten ondersteunen in hun lokale beleid.

Speerpunten in de regio’s

De aanpak in veel regio’s is gericht  op de ondersteuning van jongeren via school/opleiding. Hierbij staat het bevorderen van een goede schoolloopbaan en hun welbevinden centraal. Ook de overgang van jeugd- naar volwassenzorg en het voorkomen van jeugdcriminaliteit zijn speerpunten.

Hieronder vindt u meer informatie over de 7 projecten die per 1 december 2016 van start zijn gegaan:

Meer informatie

]]>