ZonMw tijdlijn Jongerenparticipatie in onderzoek https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Jongerenparticipatie in onderzoek nl-nl Sun, 15 Dec 2019 19:13:25 +0100 Sun, 15 Dec 2019 19:13:25 +0100 TYPO3 news-3977 Fri, 26 Apr 2019 11:20:27 +0200 Cursus over kinderen als medeonderzoeker https://kindenzorg.nl/jongerenparticipatie-in-onderzoek/ Op vrijdag 22 maart gingen Hetteke, Laura en Malou samen naar een cursus over jongerenparticipatie in onderzoek georganiseerd door ZonMw in samenwerking met Christine Dedding en Esther Peeters. In dit artikel vertellen ze over hun ervaringen. news-3823 Mon, 25 Mar 2019 12:09:24 +0100 ‘Praat niet over me, praat met me’: masterclasses over jongerenparticipatie in onderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/praat-niet-over-me-praat-met-me-masterclasses-over-jongerenparticipatie-in-onderzoek/ Op vrijdag 8 en 22 maart vonden 2 masterclasses over ‘Jongerenparticipatie in Onderzoek’ en ‘Dilemma’s in jongerenparticipatie’ plaats. Beide masterclasses werden begeleid door Christine Dedding en Esther Peeters en bleken zeer waardevolle bijeenkomsten. Middels brainstormsessies, discussies en creatieve oefeningen gingen de deelnemers aan de slag met vragen over de waarde, invulling en uitvoering van participatief onderzoek. Zelfs ouderwetse LEGO-stenen kwamen eraan te pas. ‘Als onderzoeker vergeten we af en toe te doen wat ‘normale’ mensen ook doen: in gesprek gaan met elkaar om iemand te leren kennen. Want de vraag die we onszelf moeten stellen is: willen we een ander leren kennen en helpen, of willen we data ophalen?’ stelt Dedding aan het begin van de masterclass. Het belang van participatie werd hiermee snel duidelijk. 

Dienstbaar zijn aan de samenleving

Participatie is ontstaan vanuit de wens om dienstbaar te zijn aan de samenleving. De resultaten van een onderzoek zouden bovenal de mensen over wie zo’n onderzoek gaat moeten helpen. Het gebeurt echter vaak dat wetenschappers de behoefte van de doelgroep onvoldoende meenemen en het onderzoek als ‘hun’ eigendom zien. Participanten krijgen vaak na deelname geen feedback over de uitkomsten en kunnen niet helpen bepalen waar het onderzoek om moet gaan.  ‘Gemiste kans‘, vindt Dedding, ’want het is juist zo belangrijk dat het onderzoek aansluit bij de behoefte van de mensen waar het om gaat. Het zou zo mooi zijn als onderzoeker en deelnemer het als hun gezamenlijke onderzoek gaan zien.’

Mening van een kind minder belangrijk dan die van een volwassene?

Een ander interessant discussiepunt is die van de waarde van de mening van een kind. Wanneer zijn zij in staat om een mening te geven? En is die mening dan minder waard dan die van een volwassene? Is het wel of niet goed dat een kind wellicht niet in staat is de hele context te overzien? Dit zijn voorbeelden van vragen die in onderzoeken meegenomen moeten worden.

Inzicht krijgen door bouwen met LEGO

In de middag gingen de deelnemers aan de slag met verschillende vormen van participatief onderzoek. Zo ondervonden ze aan de LEGO-tafel wat de waarde kan zijn van de LEGO SERIOUS PLAY methode, wanneer je bijvoorbeeld met kwetsbare jongeren wilt praten over hun ervaringen in de jeugdzorg. Discussiëren over meegebrachte uitnodigingen om jongeren te werven voor een onderzoek – wat was hier niet zo goed aan en hoe zou het juist wél moeten? – liet zien hoe je samen tot oplossingen kunt komen.  

‘Praat niet over me, praat mét me’

Een masterclass jongerenparticipatie is natuurlijk niet compleet zonder de daadwerkelijke participatie van jongeren. Bij de 2e bijeenkomst waren er daarom zowel onderzoekers als jongeren aanwezig. Samen met Esther Peeters bogen deze jongeren zich onder andere over de vraag: wat is het profiel van de ideale onderzoeker? Gelijkwaardigheid, waardering, eerlijkheid en openheid noemden zij hierbij als kernpunten. ‘Praat niet over me, maar praat mét me’, zoals een meisje mooi zei. Ook bedachten de jonge deelnemers originele manieren om de onderzoekers uit hun comfortzone te halen en hen te laten reflecteren op de manier waarop ze participatie vormgeven in hun onderzoek. Tijdens het spel ‘over de streep’ legden zij de volwassenen allerlei stellingen voor, zoals ‘ik geef jongeren altijd terugkoppeling van wat ik met hun input heb gedaan’. Opvallend was dat veel onderzoekers in het ‘nee’-veld bleven staan en zich vervolgens direct afvroegen waarom ze hier niet eerder over na hadden gedacht. Zo zie je maar hoe waardevol een gelijkwaardige dialoog tussen jongeren en volwassenen kan zijn. 

Komen er meer masterclasses?

We zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken voor nieuwe masterclasses. Ben je hierin geïnteresseerd? Je kunt je hier inschrijven om op de hoogte gehouden te worden. Maar houdt ook vooral onze nieuwsbrief en de LinkedIn-pagina ZonMw Jeugd in de gaten. 

Meer informatie

 

]]>
news-3609 Mon, 11 Feb 2019 15:58:53 +0100 Lancering informatieve website voor jeugdige onderzoeksdeelnemers https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuws/2019/Februari/lancering-website-kinderen-onderzoek/ Onderzoekers vragen jonge ziekenhuispatiënten soms of ze willen meedoen met een wetenschappelijk onderzoek. Toch is er weinig geschikte informatie voor kinderen. Dr. Ronella Grootens, onderzoeker bij de LUMC-sectie Ethiek en Recht van de Gezondheidszorg, maakte daarom een website voor hen. news-3272 Mon, 26 Nov 2018 13:05:44 +0100 Masterclasses Jongerenparticipatie in onderzoek - schrijf je nu in! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/masterclasses-jongerenparticipatie-in-onderzoek-schrijf-je-nu-in/ Op vrijdag 8 en vrijdag 22 maart 2019 organiseert ZonMw in samenwerking met Christine Dedding (Amsterdam UMC) en Esther Peeters twee masterclasses over jongerenparticipatie in onderzoek. Zowel onderzoekers in het jeugdveld als jongeren die interesse hebben om hun stem te laten horen in onderzoek zijn van harte welkom. Meld je nu aan. Programma

Masterclass 1 (vrijdag 8 maart 2019) - Kennismaken met jongerenparticipatie
Deze masterclass is bedoeld voor onderzoekers die graag meer jongeren willen betrekken bij onderzoek, maar nog niet goed weten hoe en wat het oplevert. Na afloop ben je aan het denken gezet over vragen: wat is participatie, waarom is het zo belangrijk, is het altijd nodig en wanneer is het goed genoeg? 

Masterclass 2 (vrijdag 22 maart 2019) - Dilemma’s bij jongerenparticipatie
Op deze dag – bedoeld voor onderzoekers die enige ervaring hebben met het betrekken van jongeren – staan dilemma’s centraal die door de deelnemers zelf zijn ingebracht.Tijdens deze masterclass diepen onderzoekers en jongeren op inspirerende wijze concrete vraagstukken rond het betrekken van jongeren bij onderzoek uit. Na afloop heb je concrete oplossingsrichtingen voor je dilemma, en inzicht in de dilemma’s van collega-onderzoekers. 

Wat valt er voor jongeren te halen?

Voor beide masterclasses geldt dat je er op inspirerende wijze leert wat je sterke punten zijn en ontdekt hoe jij je stem kunt laten horen in onderzoek in de jeugdsector. Op deze dag ervaar je hoe je jouw kennis kunt inzetten voor onderzoek naar vragen die jongeren belangrijk vinden. En zo invloed uit kunt oefenen op het gezond en veilig opgroeien van jongeren. Je krijgt inzicht in en hoe je je sterke punten het beste kunt inzetten in je samenwerking met onderzoekers. 

Beide masterclasses zijn interactief opgezet. Naast het gezamenlijke deel zal ook een gedeelte van de dag apart ingericht zijn voor onderzoekers en jongeren.  

Wie kan deelnemen?

Iedere onderzoeker (zowel vanuit praktijkinstellingen als onderzoeksinstellingen) in de jeugdsector kan zich aanmelden. Bij voorkeur meldt elke onderzoeker zich gezamenlijk met een jongere aan. Ook jongeren die interesse hebben om te participeren in onderzoek kunnen zich inschrijven. Deelname aan één van de twee de masterclasses is gratis. 

Aanmelden 

Meld je nu aan via ons inschrijfformulier. Wacht niet te lang met inschrijven, want het aantal beschikbare plaatsen is beperkt. Schrijf je dus alleen in als je daadwerkelijk kunt komen. 

Meer informatie

  • Tijdstip: beide masterclasses duren van 9:30 uur tot 16:30 uur 
  • Locatie: Utrecht

Voor meer informatie over de masterclasses kunt u contact opnemen met ZonMw via effectiefjeugd@zonmw.nl. 

Programma Effectief werken in de jeugdsector

Het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector draagt onder andere bij aan het vergroten van de kennis over wat werkt in de jeugdsector waarom, voor wie, wanneer en onder welke condities.

Meer weten?

]]>
news-3270 Mon, 26 Nov 2018 12:12:53 +0100 Oproep bijdragen aan Jeugd in Onderzoek 2019 https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oproep-bijdragen-aan-jeugd-in-onderzoek-2019/ Doe mee met Jeugd in Onderzoek 2019. Dé ontmoetingsplek voor jeugd- en onderwijsprofessionals die met en voor kinderen werken. Wilt u anderen inspireren en motiveren met uw onderzoek, de resultaten en praktijkervaringen? Dien dan voor 15 januari 2019 uw voorstel in. Jeugd in Onderzoek is dé aangewezen plek om uw kennis en ervaring met anderen te delen. Doet u onderzoek en heeft u (tussen)resultaten die u wilt delen? Dien dan uw voorstel in. Dit kan tot dinsdag 15 januari 2019, 17.00 uur via het aanmeldformulier. Hier vindt u ook de uitgebreide voorwaarden waaraan uw deelsessie moet voldoen. Het is een pré als u samenwerkt met iemand uit de praktijk, zoals een ouder, kind of ervaringsdeskundige. Hier houden we rekening mee bij de honorering. Begin februari 2019 hoort u of de commissie uw bijdrage heeft gehonoreerd.

Thema's

Drie thema’s herkent u jaarlijks in het programma: Wat Werkt voor Wie en Waarom, De kracht van preventie in het Sociale Domein en Verbinding Onderwijs-Jeugdhulp. Naast deze drie vaste thema’s kent het programma een jaarlijks wisselend thema. Dit thema wordt aangedragen door de universiteit die optreedt als ambassadeur van het congres. Voor 2019 heeft de Rijksuniversiteit Groningen het extra thema bepaald: Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien.

Doel van deze dag

Het doel van Jeugd in Onderzoek is kennisuitwisseling, prikkelen van duurzame kennisontwikkeling en het stimuleren van het gebruik van kennis door professionals, gemeenten, onderwijs en opleidingen. Zodat ouders en jeugd daarvan profiteren. De meerwaarde zit vooral in het verbinden van kennis uit onderzoek, de professionele praktijk en de ervaring van kinderen, jongeren en ouders. Inspiratie komt uit onderlinge interactie en het netwerken tussen betrokkenen in het jeugd- en onderwijsveld.

Wie kan bijdragen?

Bent u betrokken bij onderzoek in het jeugd- of onderwijsveld? En wilt u de opgedane kennis – op een inspirerende manier – breder delen? Dan bent van harte uitgenodigd om bij te dragen aan Jeugd in Onderzoek 2019.

Wilt u deelnemen als bezoeker? Dat kan natuurlijk ook. Aanmelden voor Jeugd in Onderzoek is mogelijk vanaf half februari 2019 via www.jeugdinonderzoek.nl. Zet de datum vast in uw agenda.

Verschillende onderdelen en thema's

U kunt een voorstel indienen voor verschillende werkvormen, zoals: een lezing, netwerktafel, workshop, posterpresentatie of een pitch technologische innovatie, op een van de volgende subthema's:
 
Wat Werkt voor Wie en Waarom
Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan scholen, kinderen en gezinnen effectiever worden. Kennis over welke aanpak voor welke doelgroep het beste werkt en waarom, is belangrijk. En hoe kan je dat het beste onderzoeken? Drie kennisbronnen zijn daarbij relevant: ervaringskennis van kinderen, jongeren en ouders, praktijkkennis van professionals en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten te delen. Bijvoorbeeld van effectonderzoek, praktijkgestuurd onderzoek of (onderzoeks)projecten waarin actieve participatie van jeugd/gezinnen een grote rol spelen.

De kracht van Preventie in het Sociale Domein
Voor gemeenten is het van toenemend belang hun preventief jeugdbeleid en onderwijsbeleid goed in te richten. Het vergroot de kans op een gezonde, veilige en kansrijke sociale omgeving voor jeugd en gezinnen. Het verkleint de kans dat alledaagse opgroei- en opvoedproblemen escaleren tot ernstige problemen. Kennis over effectieve preventie en het opnemen van die ‘evidence’ in nieuwe of herziene richtlijnen is daarbij van belang. We nodigen u uit om in de deelsessies kennis over de succesfactoren van preventieprojecten en resultaten uit onderzoek naar de effectiviteit van preventie te presenteren.

Verbinding Onderwijs-Jeugdhulp
De verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp kan veel opleveren voor kinderen en gezinnen. De school is een plek waar problemen bij het opgroeien, in de ontwikkeling of bij belemmeringen in de thuissituatie worden gesignaleerd. Leraren bieden zelf vaak al veel ondersteuning, zowel bij het leren als bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Soms moet de school in samenspraak met leerling en ouders snel jeugdhulp in kunnen schakelen. Leraren en jeugdhulpprofessionals hebben elkaar nodig. Wat weten we over de kwaliteit, de organisatie en de do's en don'ts van een optimale samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp? We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten uit onderzoek en verhalen uit de praktijk te delen.

Het effect van stress bij opvoeden en opgroeien
We weten dat kinderen en jongeren tegenwoordig geregeld stress ervaren. Bijvoorbeeld door school of te veel prikkels via sociale media. Juist bij de jeugd kan stress nadelige effecten hebben, omdat de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Ook ouders ervaren regelmatig stress bij het opvoeden. Er is nog niet voldoende onderzocht op welke schaal kinderen, jongeren en ouders stress ervaren, waardoor stress wordt veroorzaakt, om wat voor type stress het gaat en of de stress daadwerkelijk negatieve effecten heeft. Ook is nog onvoldoende bekend over manieren waarop bij de opvoeding en in het onderwijs en hulpverlening kan worden omgegaan met stress van kinderen en jongeren. Deze vragen maken ook deel uit van de Kennisagenda Jeugd. Doet u onderzoek op een van deze terreinen? Dan nodigen we u uit hierover een deelsessie in te dienen.

Kosten

Als uw bijdrage wordt gehonoreerd betaalt u de inschrijfkosten van € 140,00 incl. BTW. Neemt u iemand mee voor uw presentatie, bijvoorbeeld iemand vanuit de praktijk of een ervaringsdeskundige, die alleen voor deze sessie komt? Dan is het mogelijk dat – in overleg met de organisatoren van deze dag – voor deze persoon geen entree betaald hoeft te worden.

Meer informatie en aanmeldformulier

Jeugd in Onderzoek wordt georganiseerd door ZonMw, NRO, NJi, NCJ en TNO.
Meer informatie over het congres is te vinden op onze website www.jeugdinonderzoek.nl. Voor vragen kunt u contact opnemen via het e-mailadres: jeugdinonderzoek@nji.nl

]]>
news-3085 Fri, 05 Oct 2018 08:48:17 +0200 Digitale tool INKT geeft jongeren zicht op vragenlijstgegevens uit de jeugd-ggz https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/digitale-tool-inkt-geeft-jongeren-zicht-op-vragenlijstgegevens-uit-de-jeugd-ggz/ De afgelopen maanden hebben jongeren samen met ontwerpers en onderzoekers van het ZonMw-project ‘I need to know. Ontwikkeling van een interactieve tool voor jongeren om meer zicht te krijgen op behandelresultaat’ de digitale tool INKT ontwikkeld. Met INKT kunnen jongeren binnen de jeugd-ggz zelf hun vragenlijstgegevens inzien, waardoor ze meer zicht hebben op hoe het volgens de vragenlijsten met ze gaat. Digitale tool INKT

Als onderdeel van de behandeling binnen de jeugd-ggz vullen jongeren, de behandelaar, ouders en/of leerkracht vragenlijsten in om te kijken hoe het met jongere en de behandeling gaat. Een veelgehoorde klacht is dat jongeren de uitkomsten van de vragenlijsten vaak niet of onvoldoende terugzien. Dat is jammer, want informatie uit deze vragenlijsten kan hen juist helpen bij hun behandeling. Daarom hebben jongeren (12-18 jaar) samen met ontwerpers en onderzoekers het afgelopen jaar de digitale tool INKT (vrij naar ‘I Need To Know’) ontwikkeld. Met INKT krijgen jongeren toegang tot en regie over hun eigen vragenlijstgegevens. Zij kunnen de resultaten van verschillende informanten en meetmomenten op een makkelijke manier bekijken en vergelijken. INKT is daarmee een handreiking voor jongeren om resultaten bespreekbaar te maken en – samen met de behandelaar - actief aan de slag te gaan met de verkregen inzichten in de behandeling.

Voor, door en met jongeren

INKT is ontwikkeld voor, door en met jongeren. Het afgelopen jaar hebben een gebruikerspanel van jongeren, ontwerpers, een onderzoeker en een medewerker van een cliëntenorganisatie INKT ontwikkeld. De ontwikkeling van de tool is inmiddels afgerond en momenteel wordt de tool getest door een aantal jongeren van GGz Eindhoven (GGzE). Zij proberen INKT voor het eerst uit en geven feedback, zodat de tool helemaal wordt gefinetuned voor verdere toepassing. INKT zal vervolgens geïmplementeerd en geëvalueerd worden binnen GGzE eenheid Kind en Jeugd.

Participatievoucher

Onderzoekers hebben tijdens het ontwikkelproces van INKT veel positieve ervaringen opgedaan in de nauwe samenwerking met jongeren. Jongeren zijn van begin tot eind een partner geweest in het ontwikkelproces en daarmee sluit de tool helemaal aan bij hun wensen en behoeften. Om jongeren ook te betrekken bij de implementatie van INKT heeft ZonMw een participatievoucher toegekend. Deze voucher maakt het mogelijk om samen met jongeren verschillende implementatieactiviteiten te bedenken en communicatiematerialen te maken, zoals informatiefolders, posters, deurhangers et cetera. Inmiddels is de eerste stap gezet en hebben jongeren samen met een ervaringsdeskundige en een onderzoeker een animatiefilmpje gemaakt ter introductie van INKT.

Meer weten?

]]>
news-2528 Tue, 29 May 2018 08:50:00 +0200 Ervaringsdeskundigen bieden aanvullend perspectief in project ‘Over de drempel’. https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/ervaringsdeskundigen-bieden-aanvullend-perspectief-in-project-over-de-drempel/ De inzet van ervaringsdeskundigen in onderzoek binnen de jeugdzorg blijkt een waardevolle aanvulling. Zij kennen het perspectief van de jongeren zélf. En dit vergemakkelijkt het gesprek. In het project ‘Over de drempel’ gingen HAN-studenten samen met ervaringsdeskundigen in gesprek met jongeren die de jeugdzorg onlangs verlaten hebben. Als jongeren de jeugdzorg verlaten, breekt een nieuwe periode aan. De omgeving verandert,  hulpverleners vallen weg. Voor het onderzoeksproject ‘Over de drempel’ worden jongeren geïnterviewd die deze fase vaak net achter de  rug  hebben. Een van de doelstellingen van dit project is na te gaan waar jongeren behoefte aan hebben tijdens deze transitiefase.

Het andere perspectief

De ervaringsdeskundigen zijn geworven door het JongerenNetwerk en Zorgbelang Gelderland en werden door hen gecoacht. Ze gingen in duo’s met de studenten op stap en interviewden jongeren die meededen aan het onderzoek. ’We konden, omdat we zelf ervaringen met jeugdzorg hebben, iets extra’s betekenen’, aldus een van de ervaringsdeskundigen. ’Het ijs breken bij het gesprek. Doorvragen als het gesprek vast liep. Ik denk ook dat we de studenten op sleeptouw hebben genomen. Zij kenden maar één kant van het verhaal, namelijk vanuit hun studie. Wij konden hen vertellen over dat andere perspectief.’ Op de terugweg in de auto werden goede gesprekken gevoerd. ‘Voor veel studenten was het heftig en na het gesprek konden ze bij ons stoom afblazen.’

Persoonlijke missie

‘Het was superleuk om te doen,’ vertelt een van de ervaringsdeskundigen. ‘De training over  onderzoek doen en interviewen van de HAN, daar heb ik veel van geleerd. En het is mooi dat we een certificaat kregen.’ De ervaringsdeskundigen hadden ook een persoonlijke missie: ‘Het gesprek altijd positief afsluiten en een rolmodel zijn voor jongeren. Jongeren laten zien dat er toekomst is. En dat die leuk is en de moeite waard.’

Meer weten?


]]>
news-2462 Mon, 14 May 2018 13:53:37 +0200 ADHD, vaak druk of afgeleid? Doe mee! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/adhd-vaak-druk-of-afgeleid-doe-mee/ De Academische Werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag zoekt kinderen en jongeren met druk en ongeconcentreerd gedrag (met én zonder diagnose), en ouders van deze kinderen, die graag willen meedenken over vragen rondom ADHD en druk gedrag. Bijvoorbeeld: wanneer heb je ADHD en wanneer ben je ‘gewoon’ druk? Hoe is het voor jou om ADHD te hebben? Welk verhaal wil jij vertellen? Welke vragen heb jij over ADHD? Zoals: Hoe ontstaat druk gedrag en wat kun je eraan doen?

Website ADHD

Deze en andere vragen zullen samen met anderen (zoals onderzoekers, psychologen, artsen, en ouders) worden besproken. Dit om te komen tot een website met informatie en ervaringen over ADHD en druk gedrag.

Wie?

Om zoveel mogelijk verschillende meningen over druk en ongeconcentreerd gedrag te verzamelen, zoeken we mensen van verschillende culturele achtergronden en verschillende leeftijden:

  • Basisschoolkinderen vanaf 8 tot en met 12 jaar
  • Middelbare scholieren
  • Ouders van kinderen met druk of ongeconcentreerd gedrag

Hoe?

Met andere leeftijdsgenoten kom je 3 á 4 keer samen in Utrecht om ervaringen en meningen uit te wisselen. Samen met de deelnemers wordt besproken hoe dit het beste kan: via een fotorapportage, via vlogs vragen stellen aan ADHD-experts, leeftijdsgenoten interviewen, of helpen bij het maken van de website.

Wat staat er tegenover?

  • Een mooie kans om met leeftijdsgenoten in contact te komen en ervaringen uit te wisselen.
  • Leuke activiteiten, zoals een fotografiewandeling (voor kinderen van 8-12 jaar) of vlog cursus (voor middelbare scholieren).
  • Reiskostenvergoeding en, afhankelijk van de exacte werkzaamheden, een extra vergoeding.

Geïnteresseerd?

Lijkt het je leuk om mee te doen? Of ken je iemand die dit leuk zou vinden? Stuur dan een mail naar b.veenman@accare.nl of bel/app 06 868 76 612.

Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd

In het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd zetten 13 (regionale) academische werkplaatsen zich in voor betere jeugdhulp. De Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag één van deze werkplaatsen. Deze werkplaatsen verbinden met een regionale kennisinfrastructuur de werelden van praktijk, beleid, onderzoek en onderwijs, met structurele inbreng van ouders en jongeren. Zo brengen academische werkplaatsen kennis samen voor de transformatie in de jeugdsector.

Meer weten?


]]>
news-453 Mon, 19 Dec 2016 10:37:52 +0100 Versterken van integrale hulp voor jongeren met psychische problemen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/versterken-van-integrale-hulp-voor-jongeren-met-psychische-problemen/ Jongeren met psychische problemen zijn lang niet altijd in beeld bij de jeugdhulp en wijkteams. Daarom gaan in 7 regio’s een academische werkplaats transformatie jeugd en een werkplaats sociaal domein sámen hun kennis en netwerken inzetten om de signalering, hulp en ondersteuning voor deze jongeren lokaal te verbeteren. Bijzondere aandacht

Jongeren met psychische problemen verdienen bijzondere aandacht. Een gedeelte van deze jongeren heeft moeite met dagelijkse activiteiten als school, werk, en sociale contacten. Bovendien vinden ze het vaak moeilijk om hulp te zoeken. Zonder aandacht voor hun problemen bestaat de kans dat deze kinderen en jongeren een toekomst tegemoet gaan van schooluitval, belangrijke startkwalificaties missen en geen goede kans op werk hebben.

Tijdig ondersteunen

De academische werkplaatsen transformatie jeugd en de werkplaatsen sociaal domein onderzoeken samen hoe beter contact gelegd kan worden met deze jongeren, hoe de hulpbehoefte (vroeg) herkend kan worden en hoe zij tijdig bereikt en ondersteund kunnen worden. Mét inbreng van deze jongeren zelf: de jongeren worden betrokken bij het vinden van oplossingen. Resultaten zullen gemeenten ondersteunen in hun lokale beleid.

Speerpunten in de regio’s

De aanpak in veel regio’s is gericht  op de ondersteuning van jongeren via school/opleiding. Hierbij staat het bevorderen van een goede schoolloopbaan en hun welbevinden centraal. Ook de overgang van jeugd- naar volwassenzorg en het voorkomen van jeugdcriminaliteit zijn speerpunten.

Hieronder vindt u meer informatie over de 7 projecten die per 1 december 2016 van start zijn gegaan:

Meer informatie

]]>