Impact en uitvoerbaarheid van taakherschikking van arts naar verpleegkundige binnen de JGZ 0-4.
Projectomschrijving
Icare JGZ heeft een andere manier van werken ontwikkeld om de inrichting van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) aan te laten sluiten bij de ontwikkeling van Centra voor Jeugd en Gezin (CJG’s). En bij de competenties van jeugdartsen en de toegenomen aandacht voor psychosociale problematiek. Verpleegkundigen zullen standaardconsulten, die voorheen door artsen werden gedaan, zelfstandig uit gaan voeren. De arts is coach, bepaalt beleid bij afwijkingen, ziet kinderen, als de verpleegkundige daarom vraagt, en voert daarnaast andere, nieuw te ontwikkelen, taken uit.
In dit project wordt deze taakherschikking uitgetest en onderzoek gedaan naar de haalbaarheid.
Voor het effect van taakherschikking worden proef- en controleteams met elkaar vergeleken in een voor- en nameting. In het onderzoek wordt gekeken naar veranderingen in soort en aantal consulten, verwijzingen en continuïteit van de zorg. Ook wordt de mening van ouders, competenties van verpleegkundigen, takenpakket van de arts en beleving van werknemers gemeten.
Producten
Auteur: S. Janine Benjamins, Maurice L. W. Damen, Henk F. van Stel
Verslagen
Eindverslag
Samenvatting van de aanvraag
AANLEIDING: In Nederland doen zich verschillende ontwikkelingen voor die vragen om een andere inrichting van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Ten eerste heeft de JGZ te maken met een veranderende vraag van de klant met meer aandacht voor psychosociale problematiek, ten tweede veranderen door opleiding competenties van medewerkers. Veel artsen zijn opgeleid tot jeugdarts en hebben in hun opleiding nieuwe vaardigheden opgedaan, maar voeren hun werk nog op dezelfde wijze uit als voorheen. Tenslotte maakt de JGZ vanaf 2011 in elke gemeente deel uit van een Centrum voor Jeugd en Gezin waarin verschillende organisaties samenwerken om ouders en jongeren te ondersteunen in hun vragen rondom opgroeien en opvoeden. De dienstverlening van de JGZ is temidden van deze ontwikkelingen niet essentieel veranderd.
DOEL: Icare JGZ heeft deze pilot ontwikkeld om de inrichting van de JGZ aan te sluiten bij de ontwikkeling van Centra voor Jeugd en Gezin(CJG), bij competenties van jeugdartsen en bij de toegenomen aandacht voor psychosociale problematiek. Het begeleidend onderzoek richt zich op haalbaarheid van taakherschikking in de JGZ.
WERKWIJZE: In twee teams met 2250 kinderen (0-4 jaar) in zorg worden verpleegkundigen opgeleid om bij gezonde kinderen vanaf twee maanden de standaard consulten uit te voeren. De arts is coach, bepaalt beleid bij afwijkingen, ziet kinderen op indicatie en voert daarnaast andere, nieuw te ontwikkelen, taken uit.
ONDERZOEK: Een quasi-experiment geeft in voor- en nameting bij pilot- en controleteams een kwantitatief beeld van veranderingen in soort en aantal consulten, verwijzingen en continuïteit van zorg. Ook wordt de mening van ouders, competenties van verpleegkundigen, takenpakket van de arts en beleving van werknemers in de pilot gemeten.
DATAVERZAMELING EN ANALYSE: Data worden verzameld uit JGZ dossier, afsprakensysteem, competentiechecklists, vragenlijsten bij medewerkers en focusgroepinterviews bij ouders.Voor het effect van taakherschikking worden pilot- en controleteams met elkaar vergeleken in een voor- en nameting. Waar van toepassing wordt het verloop in de tijd geanalyseerd. Ervaringen van ouders in de pilotteams worden geanalyseerd met behulp van kwalitatieve data-analyse.
TIJDPAD: voorbereiding en scholing teams (dec 2010 tm mrt 2011) - uitvoering pilot en metingen (apr 2011 tm juli 2012) – analyse, afronding en verslaglegging (juli 2012 tm nov 2012).