Mobiele menu

Impact en uitvoerbaarheid van taakherschikking van arts naar verpleegkundige binnen de JGZ 0-4.

Projectomschrijving

Icare JGZ heeft een andere manier van werken ontwikkeld om de inrichting van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) aan te laten sluiten bij de ontwikkeling van Centra voor Jeugd en Gezin (CJG’s). En bij de competenties van jeugdartsen en de toegenomen aandacht voor psychosociale problematiek. Verpleegkundigen zullen standaardconsulten, die voorheen door artsen werden gedaan, zelfstandig uit gaan voeren. De arts is coach, bepaalt beleid bij afwijkingen, ziet kinderen, als de verpleegkundige daarom vraagt, en voert daarnaast andere, nieuw te ontwikkelen, taken uit.

In dit project wordt deze taakherschikking uitgetest en onderzoek gedaan naar de haalbaarheid.

Voor het effect van taakherschikking worden proef- en controleteams met elkaar vergeleken in een voor- en nameting. In het onderzoek wordt gekeken naar veranderingen in soort en aantal consulten, verwijzingen en continuïteit van de zorg. Ook wordt de mening van ouders, competenties van verpleegkundigen, takenpakket van de arts en beleving van werknemers gemeten.

Producten

Titel: Feasibility and Impact of Doctor-Nurse Task Delegation in Preventive Child Health Care in the Netherlands, a Controlled Before-After Study
Auteur: S. Janine Benjamins, Maurice L. W. Damen, Henk F. van Stel
Titel: Draaiboek implementatie taakherschikking
Titel: Businesscase taakherschikking
Titel: Werkdocument taakherschikking

Verslagen


Eindverslag

AANLEIDING: In Nederland doen zich verschillende ontwikkelingen voor die vragen om een andere inrichting van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Ten eerste heeft de JGZ te maken met een veranderende vraag van de klant met meer aandacht voor psychosociale problematiek, ten tweede veranderen door opleiding competenties van medewerkers. Veel artsen zijn opgeleid tot jeugdarts en hebben in hun opleiding nieuwe vaardigheden opgedaan, maar voeren hun werk nog op dezelfde wijze uit als voorheen. Tenslotte maakt de JGZ vanaf 2011 in elke gemeente deel uit van een Centrum voor Jeugd en Gezin waarin verschillende organisaties samenwerken om ouders en jongeren te ondersteunen in hun vragen rondom opgroeien en opvoeden. De dienstverlening van de JGZ is temidden van deze ontwikkelingen niet essentieel veranderd. DOEL: Icare JGZ ontwikkelde deze pilot om de inrichting van de JGZ aan te sluiten bij de ontwikkeling van Centra voor Jeugd en Gezin(CJG), bij competenties van jeugdartsen en bij de toegenomen aandacht voor psychosociale problematiek. Het begeleidend onderzoek richtte zich op haalbaarheid van taakherschikking in de JGZ. WERKWIJZE: In twee teams met ruim 3500 kinderen (0-4 jaar) in zorg zijn 13 verpleegkundigen opgeleid om bij gezonde kinderen vanaf twee maanden de standaard consulten uit te voeren. Bij elk kind is aan de hand van bepaalde criteria een afweging gemaakt door arts en verpleegkundige of het kind na de leeftijd van 1 maand door de verpleegkundige gevolgd zou worden of door arts en verpleegkundige afwisselend. De arts fungeerde als coach, bepaalde beleid bij afwijkingen, zag kinderen op indicatie en ontwikkelde met andere collega’s samen nieuwe taken. ONDERZOEK: Voor het effect van taakherschikking zijn pilot- en controleteams met elkaar vergeleken in een voor- en nameting. Hiermee is een kwantitatief beeld verkregen van veranderingen in soort en aantal consulten, afwijkende bevindingen en verwijzingen. Ook is de mening van ouders, competenties van verpleegkundigen en artsen, takenpakket van de arts en beleving van werknemers in de pilot gemeten. DATAVERZAMELING EN ANALYSE: Data over soort en aantal consulten, afwijkende bevindingen en verwijzingen zijn verzameld uit het JGZ dossier. Voor het volgen van competenties van artsen en verpleegkundigen zijn vragenlijsten gebruikt. Focusgroepinterviews gaven een kwalitatief beeld van de ervaringen van ouders en medewerkers met de werkwijze. Waar van toepassing is het verloop in de tijd geanalyseerd. CONCLUSIE van dit project op basis van de onderzoeksresultaten is dat het haalbaar is om verpleegkundigen bij gezonde kinderen vanaf twee maanden alle consulten te laten uitvoeren. Zij hebben laten zien de bekwaamheid en het zelfvertrouwen te verwerven om deze taak uit te voeren. De beoogde taakherschikking vindt ook daadwerkelijk plaats en het aantal afwijkende bevindingen en verwijzingen verandert niet significant meer dan in de controle teams. Aan draagvlak bij ouders ontbreekt het ook niet. Medewerkers zijn enthousiast over de nieuwe werkwijze maar formuleren wel een aantal aandachtspunten voor implementatie. Artsen hebben minder nieuwe taken ontwikkeld dan vooraf gehoopt was, ook dit levert aandachtspunten op voor implementatie.
Op 1 december 2010 is de pilot ‘Impact en uitvoerbaarheid van taakherschikking van arts naar verpleegkundige in de JGZ 0-4’ van start gegaan. Twee teams van thuiszorgorganisatie Icare JGZ (Zwolle-West en Elburg) zijn geïncludeerd, met samen 3500 kinderen in zorg. DOEL van deze pilot: Het zodanig inrichten van de JGZ dat die aansluit bij de veranderende behoefte van ouders en kinderen, en bij competenties van professionals, met behoud van een adequate uitvoering van het basistakenpakket (BTP). De nadruk ligt op verschuiving van taken van arts naar verpleegkundige waardoor de arts meer tijd krijgt voor medische taken en de verpleegkundige op de voorgrond beschikbaar is voor het beantwoorden van vragen over opgroeien en opvoeden. Het doel van de pilot is om impact en uitvoerbaarheid van de werkwijze in beeld te krijgen. De volgende vragen geven een beeld van uitvoering van contactmomenten, kwaliteit van zorg en beleving van klant en medewerker. 1.Wat is het effect van taakherschikking van arts naar verpleegkundige op de uitvoering van de contactmomenten JGZ 0-4 jaar in vergelijking met reguliere uitvoering, gemeten aan de hand van de volgende uitkomstmaten: a.Percentage kinderen gedelegeerd naar de verpleegkundige; b.Aard, aantal en uitvoerder van de consulten, aantal consultaties van verpleegkundige naar arts; c.Continuïteit van zorg in persoon; d.Aantal gevonden afwijkingen lichamelijk onderzoek, groei en ontwikkeling; e.Aantal verwijzingen n.a.v. gevonden afwijkingen; 2.Wat is de mening van ouders over de nieuwe werkwijze van de JGZ? 3.Welke nieuwe taken/rollen ontwikkelen de artsen? 4.Welke competenties verwerven de verpleegkundigen tijdens de scholing? 5.Wat is het verschil in ervaringen van medewerkers tussen wel of niet deelnemen aan taakherschikking. WERKWIJZE: In twee teams met 3350 kinderen (0-4 jaar) in zorg worden verpleegkundigen opgeleid om bij gezonde kinderen vanaf twee maanden de standaard consulten uit te voeren. De arts is coach, bepaalt beleid bij afwijkingen, ziet kinderen op indicatie en voert daarnaast andere, nieuw te ontwikkelen, taken uit. ONDERZOEK: Een quasi-experiment geeft in voor- en nameting bij pilot- en controleteams een kwantitatief beeld van veranderingen in soort en aantal consulten, verwijzingen en continuïteit van zorg. Ook wordt de mening van ouders, competenties van verpleegkundigen, takenpakket van de arts en beleving van werknemers in de pilot gemeten. DATAVERZAMELING EN ANALYSE: Data worden verzameld uit JGZ dossier, afsprakensysteem, competentiechecklists, vragenlijsten bij medewerkers en focusgroepinterviews bij ouders. Voor het effect van taakherschikking worden pilot- en controleteams met elkaar vergeleken in een voor- en nameting. Waar van toepassing wordt het verloop in de tijd geanalyseerd. Ervaringen van ouders in de pilotteams worden geanalyseerd met behulp van kwalitatieve data-analyse. TIJDPAD: voorbereiding en scholing teams (dec 2010 tm mrt 2011) - uitvoering pilot en metingen (apr 2011 tm juli 2012) – analyse, afronding en verslaglegging (juni 2012 tm nov 2012).

Samenvatting van de aanvraag

AANLEIDING: In Nederland doen zich verschillende ontwikkelingen voor die vragen om een andere inrichting van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Ten eerste heeft de JGZ te maken met een veranderende vraag van de klant met meer aandacht voor psychosociale problematiek, ten tweede veranderen door opleiding competenties van medewerkers. Veel artsen zijn opgeleid tot jeugdarts en hebben in hun opleiding nieuwe vaardigheden opgedaan, maar voeren hun werk nog op dezelfde wijze uit als voorheen. Tenslotte maakt de JGZ vanaf 2011 in elke gemeente deel uit van een Centrum voor Jeugd en Gezin waarin verschillende organisaties samenwerken om ouders en jongeren te ondersteunen in hun vragen rondom opgroeien en opvoeden. De dienstverlening van de JGZ is temidden van deze ontwikkelingen niet essentieel veranderd.

DOEL: Icare JGZ heeft deze pilot ontwikkeld om de inrichting van de JGZ aan te sluiten bij de ontwikkeling van Centra voor Jeugd en Gezin(CJG), bij competenties van jeugdartsen en bij de toegenomen aandacht voor psychosociale problematiek. Het begeleidend onderzoek richt zich op haalbaarheid van taakherschikking in de JGZ.

WERKWIJZE: In twee teams met 2250 kinderen (0-4 jaar) in zorg worden verpleegkundigen opgeleid om bij gezonde kinderen vanaf twee maanden de standaard consulten uit te voeren. De arts is coach, bepaalt beleid bij afwijkingen, ziet kinderen op indicatie en voert daarnaast andere, nieuw te ontwikkelen, taken uit.

ONDERZOEK: Een quasi-experiment geeft in voor- en nameting bij pilot- en controleteams een kwantitatief beeld van veranderingen in soort en aantal consulten, verwijzingen en continuïteit van zorg. Ook wordt de mening van ouders, competenties van verpleegkundigen, takenpakket van de arts en beleving van werknemers in de pilot gemeten.

DATAVERZAMELING EN ANALYSE: Data worden verzameld uit JGZ dossier, afsprakensysteem, competentiechecklists, vragenlijsten bij medewerkers en focusgroepinterviews bij ouders.Voor het effect van taakherschikking worden pilot- en controleteams met elkaar vergeleken in een voor- en nameting. Waar van toepassing wordt het verloop in de tijd geanalyseerd. Ervaringen van ouders in de pilotteams worden geanalyseerd met behulp van kwalitatieve data-analyse.

TIJDPAD: voorbereiding en scholing teams (dec 2010 tm mrt 2011) - uitvoering pilot en metingen (apr 2011 tm juli 2012) – analyse, afronding en verslaglegging (juli 2012 tm nov 2012).

Kenmerken

Projectnummer:
156511003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2013
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. S.J. Benjamins
Verantwoordelijke organisatie:
Icare Thuiszorg