Mobiele menu

Begeleid Leren voor jongeren met psychische beperkingen

Projectomschrijving

De meeste psychiatrische problematiek komt voor het eerst tot uiting in de leeftijdsperiode van 16 tot 23 jaar. Meestal is het gevolg hiervan dat de educatieve ontwikkeling wordt onderbroken, dan wel voorgoed afgebroken. Dit heeft meestal weer tot gevolg dat een ontwikkeling naar (betaald) werk hierdoor stagneert. Veel jongeren met psychische beperkingen, die hun opleiding willen vervolgen dan wel een opleiding willen beginnen, vinden dit een (te) moeilijke opgave. De Begeleid Leren-methodiek richt zich op het begeleiden van jongeren met psychische beperkingen bij het kiezen, verkrijgen en behouden van een reguliere opleiding. Binnen Begeleid Leren staat de rol van student/leerling voorop. De methodiek richt zich daarbij op de mogelijkheden en eigen kracht van de jongere. Met een systematische beschrijving van de Begeleid Leren-methodiek en een goede theoretische onderbouwing van de werkzaamheid wordt tegemoet gekomen aan de behoeften van professionals die met deze jongeren werken. Handboek is te vinden: www.begeleidleren.nl; www.rehabilitatie92.nl;

Producten

Auteur: Lies Korevaar
Auteur: Franca Hiddink en Lies Korevaar
Auteur: Lies Korevaar
Auteur: Lies Korevaar
Auteur: Lies Korevaar
Titel: Brochure Handboek Begeleid Leren
Titel: Handboek Begeleid Leren
Auteur: Lies Korevaar
Link: http://www.begeleidleren.nl

Verslagen


Eindverslag

De meeste psychiatrische problematiek komt voor het eerst tot uiting in de leeftijdsperiode van 16 tot 23 jaar. Meestal is het gevolg hiervan dat de educatieve ontwikkeling wordt onderbroken, dan wel voorgoed afgebroken. Dit heeft meestal weer tot gevolg dat een ontwikkeling naar (betaald) werk hierdoor stagneert. Veel jongeren met psychische beperkingen, die hun opleiding willen vervolgen dan wel een opleiding willen beginnen, vinden dit een (te) moeilijke opgave.
De Begeleid Leren-interventie richt zich op het begeleiden van jongeren met psychische beperkingen bij het kiezen, verkrijgen en behouden van een reguliere opleiding. Binnen Begeleid Leren staat de rol van student/leerling voorop. De interventie richt zich daarbij op de mogelijkheden en eigen kracht van de jongere.
In het Handboek Begeleid Leren wordt de Begeleid Leren-interventie systematisch beschreven en de werkzaamheid theoretisch goed onderbouwd. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de behoeften van professionals die met deze jongeren werken.
Handboek is te vinden: www.begeleidleren.nl; www.rehabilitatie92.nl; www.hanze/nl/rehabilitatie; www.promenscare.nl

Samenvatting van de aanvraag

1. Samenvatting

De meeste psychiatrische problematiek komt voor het eerst tot uiting in de leeftijdsperiode van 16-23 jaar. Meestal is het gevolg hiervan dat de educatieve ontwikkeling onderbroken wordt, dan wel voorgoed afgebroken. Dit heeft meestal weer tot gevolg dat een ontwikkeling naar (betaald) werk hierdoor stagneert. Veel jongeren met psychische beperkingen, die hun opleiding willen vervolgen dan wel een opleiding willen beginnen, vinden dit een (te) moeilijke opgave. Volgens een onderzoek in opdracht van het ministerie van OC&W ondervinden studenten met een psychische stoornis de meeste hinder bij het studeren.

Met de start in 1999 van het eerste Begeleid Leren programma in Nederland bij het ROC Zadkine in Rotterdam is voor het eerst belangstelling ontstaan voor het begeleiden van jongeren met psychische beperkingen bij het (gaan) volgen van een reguliere opleiding. Sindsdien zijn er in verschillende steden en regio’s Begeleid Leren-programma’s gestart. Op dit moment zijn er in ongeveer 15 plaatsen in Nederland Begeleid Leren-programma’s actief.

De Begeleid Leren-methodiek richt zich op het begeleiden van jongeren met psychische beperkingen bij het kiezen, verkrijgen en behouden van een reguliere opleiding. Dat wil zeggen dat het onderwijs plaats vindt in de reguliere, maatschappelijke context van een school. Dit onderscheidt de Begeleid Leren-methodiek van andere vormen van leren voor (ex)psychiatrische patiënten. Binnen Begeleid Leren staat de rol van student/leerling voorop en niet de rol van psychiatrische patiënt. De methodiek richt zich daarbij op de mogelijkheden en eigen kracht van de jongere in plaats van op de onmogelijkheden.

Hoewel de methodiek momenteel op verschillende plaatsen in Nederland wordt toegepast en er ook toenemende belangstelling is voor studeren met een psychische beperking, ontbreekt het aan een goede, systematische en samenhangende beschrijving van de methodiek en aan de onderbouwing van de werkzaamheid. In diverse bijeenkomsten met professionals uit zowel de jeugdzorg, de (jeugd)psychiatrie als het onderwijs komt naarvoren dat de professionals handelingsverlegenheid ervaren bij de begeleiding van deze jongeren bij het kiezen, verkrijgen en behouden van een reguliere opleiding. Met een systematische beschrijving van de Begeleid Leren-methodiek en een goede theoretsiche onderbouwing van de werkzaamheid willen we tegemoet komen aan de behoeften van deze professionals.

2. Samenvatting methodiek

De methodiek is er op gericht de jongere te helpen zijn eigen concrete opleiding te kiezen en vervolgens te bepalen welke vaardigheden en (natuurlijke) hulpbronnen nodig zijn om dit opleidingsdoel te bereiken (kiezen en verkrijgen). Hierbij wordt eerst uitgegaan van wat de jongere zelf nog kan (eigen kracht) en daarna wat zonodig het sociaal netwerk aanvullend aan ondersteuning kan bieden.

De volgende onderwerpen in de methodiek aan bod:

* Bepalen van persoonlijke interesses en mogelijkheden;

* Onderzoeken van opleidingsmogelijkheden;

* Kiezen van een opleiding;

* Leren van persoonlijke (studie)vaardigheden;

* Ontwikkelen van hulpbronnen.

Begeleid Leren zich ook op de ondersteuning bij het behouden van een reguliere opleiding, bestaande uit doorlopende onderwijskundige en emotionele ondersteuning, afgestemd op de individuele behoeften van de deelnemer. De ondersteuning omvat, o.a.:

* Leren van studievaardigheden en sociaal-emotionele vaardigheden;

* Bemiddeling bij mentoren, behandeling, huisvesting, etc.

* Hulp bij het bepleiten bij de opleiding van aanpassingen, zoals hulp bij (huiswerk)opdrachten tijdens opname, uitstel van toetsen en alternatieve opdrachten;

* Hulp bij het verkrijgen/behouden van studiefinanciering;

* Hulp bij het verkrijgen/behouden van een uitkering;

lotgenotengroep;

* Individuele emotionele ondersteuning;

3. Samenvatting plan van aanpak beschrijven en(theoretisch) onderbouwen methodiek

Een praktijk-, een kennis- en een opleidingsinstellingen werken in drie fasen samen aan de hand van een plan van aanpak:

Voorbereidingsfase (december 2013)

In deze eerste fase wordt het projectteam samengesteld en wordt er een start gemaakt met de samenwerking van de projectteamleden. In deze fase worden de (schrijf)activiteiten op elkaar afgestemd.

Uitvoeringsfase (januari 2014 – oktober 2014)

Schrijven van het handboek aan de hand van de handleiding 'Hoe schrijf ik een handboek', met daarbij gelegenheid voor het geven van feedback door een meeleescommissie.

Afrondings-/implementatiefase (oktober – november 2014)

Tijdens deze fase wordt op basis van de feedback een laatste versie van het handboek geschreven. Het handboek wordt geproduceerd en wordt in deze fase officieel bekend gemaakt aan onderwijs-, Jeugdzorg- en GGz-instellingen en relevante andere partijen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de websites van de betrokken instellingen, van persberichten, brochures, (digitale) nieuwsbrieven en congressen en symposia.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729112003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2013
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. E.L. Korevaar
Verantwoordelijke organisatie:
Stichting Rehabilitatie '92