Mobiele menu

Inside-out: Prevention and Treatment of Internalizing Problems, and Co-occurrence with Externalizing Problems, in Children and Adolescents in Nijmegen Region

Projectomschrijving

De Academische Werkplaats Jeugd Inside-Out is een interdisciplinair samenwerkingsverband tussen jeugdhulpverlenings- en GGZ instellingen, de Hogeschool Arnhem-Nijmegen, de Radboud Universiteit, gemeenten in de regio Nijmegen en provincie Gelderland. De werkplaats heeft zich tussen 2010 en 2016 gericht op preventie, behandeling, beleid, onderzoek, onderwijs en training met betrekking tot internaliserende problemen zoals angst, depressie en sociale teruggetrokkenheid, van jongeren en hun gezinnen. De centrale doelstelling van de academische werkplaats was het verbeteren van de kwaliteit van de zorg aan deze doelgroep.

Resultaten

Binnen de werkplaats zijn 8 promotieonderzoeken uitgevoerd binnen jeugdhulp instellingen, waarin concrete vraagstukken uit de praktijk van professionals werden aangepakt, vooral over de behandeling van angst en depressie. De betrokken instellingen zijn steeds meer gezamenlijk onderzoek gaan doen, waardoor de werkplaats zich heeft ontwikkeld tot een netwerk van organisaties die de zorg voor kinderen en jongeren wil verbeteren. 

Inside-Out heeft in verschillende deelprojecten preventie- en interventieprogramma’s rond angst, depressie en PTSS onderzocht op hun effectiviteit, zoals Dappere Kat, Intensieve Trauma Behandeling en Op Volle Kracht. Een aantal resultaten daarvan wordt al in de praktijk toegepast. Daarnaast heeft de werkplaats onder meer het instrument SPRING ontwikkeld voor het vroegtijdig signaleren van angststoornissen bij kinderen en de Vraagwijzer cliëntenparticipatie in onderzoek om opvoeders en jongeren in onderzoek te betrekken. Samen met de werkplaatsen AWFZJ en C4Youth heeft Inside-Out een handige Toolkit ROM samengesteld met in de praktijk beproefde producten die het gebruik van Routine Outcome Monitoring (ROM) stimuleren. Inside-Out onderzocht ook de effectiviteit van feedback van cliënten in de Jeugd-GGZ aan hun behandelaars met behulp van ROM. Met het magazine In dialoog! hebben 4 werkplaatsen (C4Youth, Inside-Out, Samen voor de Jeugd en AWFZJ) hun ervaringen en resultaten gedeeld om anderen te inspireren meer cliënt- en omgevingsgestuurd te werken.

Vervolg

Inside-Out zet haar activiteiten voort, o.a. in het project Transformatie en outcome: de verhalen achter de cijfers (2015-2019) binnen het programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd

Opbrengsten van 6 jaar AWJ

Het digitale magazine 'Met elkaar verbonden - De succesformule van de academische werkplaatsen jeugd' zet de opbrengsten van het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Jeugd in de etalage. Projectleiders en stakeholders van de 6 werkplaatsen vertellen zelf over hun ervaringen.

Meer informatie over de resultaten en producten van Inside-Out

Verslagen


Eindverslag

Jaarlijks lijden minstens 37.000 jongeren aan depressie. Angstklachten zijn hier vaak een onderdeel van, maar zorgen ook op zichzelf voor problemen op sociaal en emotionele gebieden. Internaliserende problemen zoals angst en depressie worden bij jeugd vaak over het hoofd
gezien of niet adequaat gediagnosticeerd. In januari 2011 is de Academische Werkplaats Jeugd Nijmegen Inside-Out van start gegaan met als doel de preventie en zorg voor kinderen
en jeugdigen met internaliserende problematiek te verbeteren. Professionals, beleidsmakers, onderzoekers en cliënten werken daarin samen aan toegankelijke en kwalitatief hoogwaardige zorg voor kinderen en jongeren.
Het doel van de Academische Werkplaats Jeugd Nijmegen Inside-Out is het verkrijgen van meer inzicht in internaliserende stoornissen en de ontwikkeling ervan bij jeugd oa middels onderzoek (promotieprojecten en ‘klein maar fijn’ projecten) en kennis en ervaringen van cliënten (vertegenwoordigers) en praktijkinstellingen. Deze inzichten worden breed gedeeld waardoor er betere zorg voor kinderen en jongeren en gezinnen kan worden geleverd, evenals een versterking van de training en opleiding van hulpverleners. Ook het onderwijs voor studenten (aan de Radboud Universiteit Nijmegen (RU) en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN)) wordt verbeterd doordat de nieuwste inzichten kunnen worden verwerkt in het onderwijsprogramma.

De werkplaats heeft verschillende opbrengsten en resultaten de afgelopen jaren opgeleverd oa onderzoeksprojecten naar verschillende relevante thema’s met bijbehorende publicaties, een cliënten volgsysteem (Focused Routine Care Monitoring = FRCM), cliëntenpanels, kenniscirkels waarbij informatie rondom een thema wordt gedeeld, symposia en workshops voor bijscholing.

Meer informatie: www.insideout.nl

Samenvatting van de aanvraag

The current proposal describes the formation and development of the Academic Center Youth Nijmegen (ACYN), which is a multi-disciplinary collaboration between institutions in Nijmegen region, focusing on prevention, treatment, policy, research, teaching and training in relation to internalizing problems, and co-occurrence with externalizing problems, of youth (0-24 years) and their families. The center's goal is to increase the quality of prevention and treatment for young people. This goal will be achieved by four aims: 1) to stimulate knowledge transfer between professionals, 2) to install a Focused Routine Care Monitoring (FRCM) system in which clients are traced and followed over time, 3) to carry out research projects in institutions in collaboration with researchers from HAN and RU, 4a) to support post-master training and supervision of professionals, and 4b) to transfer knowledge to BA and MA students of HAN and RU. We have formed an organization, ACYN, with a clear and open structure facilitating communication and collaboration between the participating institutions. A coordinator and managing director will set up, develop and coordinate the initiatives. A data collection infrastructure will be established and a project involving 600 clients (and their parents) will be carried out in which we follow clients during treatment and after care for a period of 4 years. We will start with a series of research studies covering a wide range of areas, dealing with highly relevant topics using innovative and stringent designs. In all projects, an external PhD researcher will be appointed, with a dual-appointment at the university and/or HAN, and one of the other institutions. Many of the topics we focus on in ACYN are mentioned in the report ‘Verkenning Maatschappelijke Opgaven Jeugd’ of ZONMW (2007). Those projects will lead to publications in national and international journals as well as PhD theses. This intensified collaboration with institutions, working with the scientist-practitioner model, will consequently impact prevention and treatment, and likely leads to a shift in organizations. Conducting a Focused Routine Care Monitoring project as well as collaborative PhD research studies will change attitudes and way of thinking in organizations, into more theory- and evidence-based practices. We have and will further create commitment for these projects on all levels, not only on the management level but also from the therapists, coordinators, social workers, policy makers, prevention workers, et cetera. This is achieved due to intensive, long-lasting collaborations between Radboud University, HAN and participating institutions and parties. Facilitation of exchange of knowledge for professionals working with youth is necessary. In each institution a coordinator will be appointed who coordinates and structures collection and distribution of knowledge. This will be done in various ways. a) a digital knowledge platform will be operational in 2011 with information on ongoing and finished projects, a data base of MA thesis research in institutions, teaching and coaching materials, supervision plans, and questionnaires and other assessments, b) setting up of knowledge circles in which professionals working in care, prevention, training, teaching, research and policy are collaborating. These circles will be concentrated on relevant themes, instigated by relevant practice-oriented questions and jointly translated into research questions, and in which researchers transfer scientific insights to other professionals. These circles profit from empirical feedback from the monitoring system (see below), c) organization of workshops and symposia on specific themes relevant to several organizations, d) facilitating high quality supervision and monitoring of the external PhD students and e) further, systematic involvement of practitioners in BA and MA education. Transfer is not exclusively focused on these institutions but also to schools, childcare and GPs. Knowledge transfer from organizations dealing with prevention and treatment to BA and MA students at HAN and RU (Social Work, Psychology, Pedagogics and Psychiatry) is pivotal. Right now, intensive, long-term collaborations consist between institutions. Clinicians and research staff working at institutions, such as Academic Center (including SPON (institute for post-graduate education for psychologists and pedagogics Nijmegen), Pro Persona, De Hoenderloo Groep, GGZ Oost-Brabant, Karakter and Entrea, have part-time appointments at HAN and RU, at which they teach courses on science-practitioner models, evidence-based practice, treatment, and research in youth care practice, supervise interns, and BA/MA students writing their thesis. Through these dual-appointments, students profit tremendously from practice-based insights, and the other way around, interactions with BA and MA students stimulate thinking in practice and research within the institutions.

Kenmerken

Projectnummer:
159010001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2016
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. R.H.J. Scholte
Verantwoordelijke organisatie:
Radboudumc