ZonMw tijdlijn Jeugd-ggz https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Jeugd-ggz nl-nl Thu, 02 Dec 2021 16:06:18 +0100 Thu, 02 Dec 2021 16:06:18 +0100 TYPO3 news-8040 Wed, 24 Nov 2021 11:34:04 +0100 Themasessie Project preventieve ouderschapsondersteuning voor vluchtelingouders https://www.zonmw.nl/nl/redirect/redirect-project/preventieve-ouderschapsondersteuningverbeteren-toegang-tot-zorg-aan-vluchtelingengezinnen/ Binnen het project worden vluchtelingouders ondersteund bij het opvoeden binnen twee culturen en het verbeteren van toegang tot bestaande dienstverlening voor kinderen en jongeren. Deze middag dient ter inspiratie en verdieping rondom het werken met vluchtelingenouders. Bekijk meer informatie over het project en de themasessie op de projectpagina. news-8014 Tue, 16 Nov 2021 08:33:52 +0100 Psychosociale screening bij gezinnen waarin een ouder kanker heeft https://www.zonmw.nl/nl/redirect/redirect-project/parental-cancer-and-the-family-screening-for-psychosocial-risk-in-parents-and-their-children/ In gezinnen waarin een ouder kanker heeft, ontwikkelt een aanzienlijk deel van deze ouders en hun kinderen psychische klachten zoals depressieve- of traumatische stressklachten. Marthe Egberts ontwikkelt en evalueert in haar onderzoek een screeningsinstrument waarbij kort na de kankerdiagnose de psychosociale risico’s bij gezinnen in kaart kunnen worden gebracht. news-7951 Wed, 03 Nov 2021 15:50:06 +0100 Nieuwe gids met preventieve interventies voor vluchtelingen https://www.pharos.nl/kennisbank/gids-preventieve-interventies-psychische-gezondheid-voor-vluchtelingen/ Pharos en ARQ hebben een nieuwe gids gemaakt met een overzicht van 28 preventieve groepsinterventies gericht op het versterken van de psychische gezondheid en veerkracht van vluchtelingen. De interventies in deze gids helpen gemeenten en betrokken organisaties om persoonsgericht en preventief te werk te gaan bij de zorg voor vluchtelingen. news-7948 Wed, 03 Nov 2021 10:46:10 +0100 Nieuwe hulpmiddelen voor zorg en omgang met kinderen met ADHD https://akwaggz.nl/nieuwe-hulpmiddelen-voor-zorg-en-omgang-met-kinderen-met-adhd/ In Nederland heeft 3 tot 5% van de kinderen ADHD. In de zorgstandaard ADHD staat o.a. omschreven wat de beste behandelopties zijn per leeftijdscategorie en in welke volgorde die worden ingezet. Op basis hiervan zijn vier presentaties en een nieuwe werkkaart 'Zorg en interventies voor ADHD gedrag bij kinderen en jongeren' ontwikkeld die professionals ondersteunen bij het geven van voorlichting over de omgang met en zorg voor kinderen met ADHD. news-7921 Fri, 29 Oct 2021 10:30:28 +0200 Regelhulp Gidsje Verward Gedrag https://www.regelhulp.nl/documenten/rapporten/2021/9/28/regelhulp-gidsje-verward-gedrag?utm_medium=email Regelhulp heeft een gidsje gemaakt met informatie over het regelen van passende zorg en ondersteuning bij verward gedrag. Het gidsje brengt de landelijke mogelijkheden en wetgeving in de zorg samen met behulpzame informatie. Zoals informatie over wie kan helpen bij het organiseren van zorg en ondersteuning. Welke zorg er voor mensen met verward gedrag is. Tips hoe om te gaan met mensen met verward gedrag. En welke hulp er is voor naasten. news-7861 Wed, 20 Oct 2021 08:00:00 +0200 Samen angsten aangaan https://www.zonmw.nl/nl/redirect/redirect-project/facing-your-fears-together-development-and-efficacy-of-peer-mentored-cbt-in-adolescents-with-mild-i/ Jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben sneller dan andere jongeren last van angstproblemen. Een goed werkende behandeling is er nog niet. Anika Bexkens ontwikkelt en onderzoekt de komende jaren een nieuwe innovatieve angstbehandeling specifiek voor deze doelgroep. news-7819 Tue, 12 Oct 2021 08:18:00 +0200 Nieuw onderwijsmateriaal voor hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuw-onderwijsmateriaal-voor-hulpverlening-aan-gezinnen-met-meervoudige-en-complexe-problemen/ Het is een uitdaging om alle actuele kennis op het gebied van hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) terug te laten vloeien naar opleidingen voor jeugdprofessionals. Daarom zijn in het project ‘Samen de handen in één voor multiprobleem’ diverse onderwijsmaterialen ontwikkeld. Hiermee kunnen (toekomstig) jeugdprofessionals belangrijke vaardigheden voor de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen oefenen. De materialen bestaan onder andere uit een Serious Game, werkkaarten en kennisclips. Wat leer je?

Tijdens een Serious Game worden (toekomstig) jeugdprofessionals in staat gesteld om aan de hand van een casus te oefenen met belangrijke vaardigheden in de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Door het spelen van de game leren zij vaardigheden aan als meervoudig alliëren, positioneren en engageren. Daarnaast speelt ook bewustwording een belangrijke rol: waarom maak je de keuzes die je maakt? Studenten kunnen de game individueel spelen, maar ook in groepsverband. Het gesprek erover aangaan met de docent en medestudenten is ook een belangrijk onderdeel van het proces. De kennisclips en werkkaarten geven een bundeling van de kennis die in het project is opgehaald.

De ontwikkelde kennisclips en werkkaarten kunnen voorafgaand, aanvullend op de Serious Game of los daarvan ingezet worden binnen het onderwijs. Hierin vind je de wetenschappelijke-, ervarings- en praktijkkennis over hulp aan GMCP. Waaronder kennis over de bevorderende en belemmerende factoren, interventies en knelpunten in de hulpverlening.

Hoe zijn de materialen tot stand gekomen?

Binnen dit project is actuele kennis over hulpverlening aan GMCP verzameld. Samen met jongeren, ouders, studenten, docenten, praktijkprofessionals en onderzoekers is onderzocht welke aan te leren vaardigheden aan (toekomstig) professionals een plek moeten krijgen in de nieuwe vorm van (blended) onderwijs.

Ook aan de slag?

Het komende jaar worden de ontwikkelde onderwijsmaterialen geïmplementeerd bij de betrokken projectpartners Hogeschool Windesheim, Hogeschool NHL-Stenden, Fontys Hogeschool en Hogeschool  Arnhem Nijmegen. De mogelijkheden om de materialen ook breder beschikbaar te stellen en wat hiervoor de randvoorwaarden zijn, worden verkend.

Een speciaal ontwikkelde implementatie roadmap helpt de onderwijsinstellingen bij het implementeren van de materialen.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-7727 Tue, 21 Sep 2021 09:56:18 +0200 Wat werkt bij het tijdig signaleren en ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/wat-werkt-bij-het-tijdig-signaleren-en-ondersteunen-van-kinderen-en-gezinnen-in-kwetsbare-omstandigh-1/ Kansrijk opgroeien en opvoeden is niet altijd vanzelfsprekend. Wat werkt bij het tijdig signaleren en zo goed mogelijk ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden? Om hierover meer kennis te krijgen gaan 11 onderzoeksprojecten en 1 overkoepelend project van start. Verschillende omstandigheden of factoren kunnen het ouderschap en het opgroeien en ontwikkelen van kinderen negatief beïnvloeden. Maar de aanwezigheid van deze kwetsbare omstandigheden staan niet altijd het kansrijk opvoeden en opgroeien in de weg. Beschermende factoren kunnen tegenwicht geven aan die negatieve invloed van risicofactoren. Voorbeelden van beschermende factoren zijn: zelfvertrouwen, sensitief ouderschap, veerkracht en een ondersteunend netwerk.

Wat is het doel van de onderzoeken?

Met de nieuwe onderzoeken willen we meer te weten komen over hoe kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden tijdig gesignaleerd en bereikt kunnen worden. Daarnaast willen we weten hoe we de beschermende factoren kunnen inzetten en versterken, zodat kinderen en gezinnen zo goed mogelijk ondersteund kunnen worden.

2 typen gehonoreerde projecten

Binnen deze subsidieronde zijn 2 type projecten gehonoreerd:

1: Onderzoeksprojecten

Deze projecten zijn gericht op het vergroten en toepassen van kennis over wat werkt in het tijdig
signaleren en ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden voor
kansrijk opgroeien en opvoeden.

Gehonoreerde projecten:

2: Overkoepelend project

Naast de 11 onderzoeksprojecten gaat er 1 overkoepelend project zorgen voor het verzamelen en bundelen van bestaande en te ontwikkelen kennis. Het project voert een kennissynthese over de projecten heen uit. Hiervoor wordt de bestaande kennis en de te ontwikkelen kennis benut. Ook verbindt dit project van meet af aan de 11 onderzoeksprojecten. Door de uitwisseling wordt geleerd van elkaars opgedane kennis, praktijk en ervaring. Dit project speelt een belangrijke rol bij de bundeling en verspreiding van de kennis die de onderzoeken opleveren.

De projecten starten tussen september 2021 en januari 2022 en hebben gemiddeld een looptijd van 3 jaar.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd

Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan jongeren en gezinnen verbeterd worden. Daarvoor is het kennisontwikkelingsprogramma Wat werkt voor de jeugd opgezet. Deze projecten zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-7718 Fri, 17 Sep 2021 08:28:23 +0200 Toolkits Samen beslissen voor patiënt en naaste in de ggz https://akwaggz.nl/toolkits-samen-beslissen/ Samen beslissen is belangrijk voor goede zorg. Om samen met een behandelaar een goede keuze te maken is het belangrijk dat de patiënt beschikt over de juiste informatie over de aandoening en mogelijke behandelingen. Om patiënten en naasten hierbij te ondersteunen zijn diverse toolkits Samen beslissen gemaakt die helpen bij het begrijpen van de stoornis en het overzien van de mogelijke behandelingen. news-7672 Fri, 10 Sep 2021 15:02:00 +0200 Oudertraining ScheidingsATLAS ontvangt ZonMw Parel https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oudertraining-scheidingsatlas-ontvangt-zonmw-parel/ De training ScheidingsATLAS helpt ouders die gaan scheiden of gescheiden zijn met het vormgeven van het hernieuwde ouderschap. In deze unieke en korte training krijgen ouders steun, informatie en tools om beter met de scheiding om te kunnen gaan. Door het laagdrempelige en preventieve karakter van de training, het hiaat waarin de training voorziet en de impact die de training heeft op ouders, ontving ScheidingsATLAS uit handen van ZonMw-directeur Véronique Timmerhuis op 10 september 2021 een ZonMw Parel. Ondersteuning bij ouderschap na scheiding

Ouders die uit elkaar gaan, zijn geen partners meer, maar blijven wel samen verantwoordelijk voor de kinderen. Dit kan vragen, onzekerheid en stress oproepen, bijvoorbeeld over de impact van de scheiding op de kinderen, opvoeding na de scheiding en communiceren met de andere ouder. De training ScheidingsATLAS helpt ouders beter om te kunnen gaan met de scheiding en ondersteunt hen bij het vormgeven van hernieuwd ouderschap. Ouders krijgen tijdens de training steun, informatie en tools om antwoorden op de vragen te vinden.

Online en groepstraining

De training is beschikbaar in online vorm en als groepstraining. Sommige ouders geven de voorkeur aan het groepsprogramma, terwijl anderen liever op eigen gelegenheid en tijd de online sessies willen volgen. In alle varianten kunnen ouders zonder hun ex-partner deelnemen.

  • De groepstraining bestaat uit 2 interactieve bijeenkomsten verzorgd door gecertificeerde trainers. In tweemaal 3 uur worden tips en ervaringen uitgewisseld. Ook worden animaties en (video’s van) rollenspellen bekeken en begeleide oefeningen gedaan.
  • De online variant kan iedere ouder op een eigen moment en op eigen tempo volgen. Ouders krijgen in de training tips en informatie en bekijken korte filmpjes van experts en andere gescheiden ouders. Ook spelen acteurs enkele herkenbare scènes. Onderdelen van de training worden afgesloten met quiz-achtige vragen, met feedback op antwoorden.

Een van de deelnemers vertelt [in onderstaande video]: ‘Ik heb mijn modus operandi met de kinderen gevonden en kan daar ook echt van genieten. Inmiddels kan ik het proces loskoppelen van het contact met mijn kinderen. De toekomst is anders dan ik voor ogen had, maar ik heb er zin in.’

Beter toegerust op ouderschap na scheiding

Na de ontwikkeling van ScheidingsATLAS deed TNO onderzoek naar het effect van de training. Uit dit onderzoek bleek dat ouders heel enthousiast waren. Het merendeel voelde zich na deelname inderdaad geïnformeerd en beter toegerust op het ouderschap na scheiding. Ze gaven aan handvatten te hebben gekregen voor de ondersteuning van de kinderen en communicatie met de andere ouder. Ze voelden zich gesteund en hebben een zetje in de rug gekegen om met nieuwe informatie en ideeën aan de slag te gaan. Ouders gaven daarnaast ook aan dat ze de training ook andere ouders zouden aanraden.

]]>
news-7659 Thu, 09 Sep 2021 08:00:00 +0200 Lokale persoonsgebonden aanpak voor ‘probleemjongeren’ https://publicaties.zonmw.nl/brandjes-blussen-met-een-integrale-blik/ Ze zijn jong, kampen met allerlei problemen en zijn bekend bij politie en justitie. Vaak is er geen startkwalificatie, diploma of werk en wel schulden. Werk is voor ‘probleemjongeren’ een belangrijke factor om uit de problemen te komen én te blijven. Het is een complexe doelgroep voor gemeenten die nauwe samenwerking tussen zorg en veiligheid vereist. Dit project van Vakkundig aan het werk laat zien wat werkt. news-7649 Mon, 30 Aug 2021 09:16:08 +0200 Het houdt nooit op, niet vanzelf: Zaaigoed podcastserie maakt aflevering over huiselijk geweld https://vng.nl/nieuws/zaaigoed-podcast-19-het-houdt-nooit-op-niet-vanzelf Het programma sociaal domein maakte in de Zaaigoed podcastserie een aflevering over huiselijk geweld en kindermishandeling, waarbij ze samenwerkte met het programma Geweld hoort nergens thuis. In deze podcast komen Majone Steketee, wetenschappelijk directeur van het Verwey-Jonker instituut en hoogleraar intergenerationele overdracht van geweld in gezinnen en Machteld Beukema, hoofd van Veilig Thuis Zuid-Limburg aan het woord. news-7753 Mon, 23 Aug 2021 08:25:00 +0200 Begrijp je medicijn: dé online vraagbaak over medicatie voor jongeren https://www.kenniscentrum-kjp.nl/nieuws/begrijp-je-medicijn-vraagbaak-jongeren/ “Hoe kies ik met mijn behandelaar welk medicijn ik ga gebruiken?” “Mag ik wat extra innemen als ik me niet goed voel?” Veel jongeren – en ouders – hebben vragen over medicijngebruik bij psychische klachten. Zij vinden nu nóg meer duidelijke en betrouwbare antwoorden bij de online wegwijzer Begrijp je medicijn. Het Kenniscentrum vulde Begrijp je medicijn aan met kennis over tien extra medicijnen. En met praktische tips: hoe kies je voor, praat je over en leef je met je medicijn? news-7599 Mon, 09 Aug 2021 08:44:41 +0200 Live coaching om ouders positieve opvoedvaardigheden bij te brengen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/live-coaching-om-ouders-positieve-opvoedvaardigheden-bij-te-brengen/ Kindermishandeling komt vaak voort uit een gevoel van onmacht bij ouders. Parent-Child Interaction Therapy (PCIT), waarbij ouders live worden gecoacht, biedt handvatten om deze onmacht te verminderen. Uit een onlangs afgerond onderzoek blijkt dat positieve bekrachtiging en modeling effectieve manieren van coachen door de therapeut zijn, die ervoor zorgen dat de opvoedvaardigheden van ouders worden verbeterd. Wat is PCIT?

Parent-Child Interaction Therapy (PCIT) is een internationaal verspreide en bewezen effectieve ouderinterventie. De interventie is gericht op het vergroten van opvoedvaardigheden bij ouders en het verminderen van gedragsproblemen bij jonge kinderen. PCIT heeft als doel het interactiepatroon van de ouder en het kind te veranderen en daarmee te zorgen voor een gedragsverandering bij het kind. Hiermee wordt de kwaliteit van de ouder-kind-relatie verbeterd en de stress bij het opvoeden voor ouders verminderd, waardoor de kans op fysieke mishandeling door ouders afneemt.

Live coaching

Live coaching is een belangrijk onderdeel van PCIT en wordt tevens beschouwd als één van de effectieve elementen binnen ouderinterventies. Het is een krachtig mechanisme voor gedragsverandering, zowel voor ouders als voor kinderen. Bij live coaching coacht de therapeut de ouder door middel van een oortelefoon, terwijl ouder en kind spelen. Ouders hebben hierdoor de mogelijkheid om de nieuwe vaardigheden, die ze tijdens PCIT leren, met hun kind te oefenen, terwijl ze direct feedback van de therapeut krijgen. Therapeuten gebruiken hiervoor verschillende coachingstechnieken die het aanleren van deze nieuwe opvoedvaardigheden bevorderen. Deze stijl kan responsief zijn of juist meer directief.

Positieve bekrachtiging en voordoen effectieve technieken

Therapeuten maken het meest gebruik van positieve bekrachtigingen, door gerichte en algemene complimenten in te zetten. Tevens wordt het voordoen van positieve opvoedvaardigheden (modeling) ook vaak gebruikt door therapeuten. Het gaat dan voornamelijk om het voordoen van gedragsbenoemingen en nazeggingen. Uit het onderzoek bleek dat beide coachingstechnieken effectief zijn in vergroten opvoedvaardigheden bij ouders. Therapeuten wordt geadviseerd om vooral deze technieken te gebruiken tijdens PCIT.

Geen verband tussen coachingsstijl en voorkomen kindermishandeling

In het onderzoek is geen verband gevonden tussen de coachingsstijl van de therapeut (responsief, directief of neutraal) en het voorkomen van kindermishandeling of verminderen van gedragsproblemen bij het kind. Dit zou te wijten kunnen zijn aan de kleine steekproef.

Meer informatie

]]>
news-7570 Wed, 28 Jul 2021 16:26:00 +0200 Nieuwe subsidiemogelijkheden voor onderzoek naar impact van digitalisering op jeugd https://www.nwo.nl/calls/jeugd-en-digitalisering-identiteitsontwikkeling-relaties-en-kansenongelijkheid In het programma ‘Jeugd en digitalisering’ wil de NWA bijdragen aan een beter en integraler begrip van de impact van digitalisering op jeugdigen. In deze subsidieronde kan er onderzoek gedaan worden naar de impact van digitalisering op de identiteit en relaties van jeugdigen. En naar de impact van digitalisering op (mogelijke nieuwe vormen van) kansen(on)gelijkheid of sociale scheidslijnen. news-7538 Wed, 21 Jul 2021 12:51:31 +0200 ZonMw biedt jonge onderzoekers kans op grensverleggend onderzoek in de ggz https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/zonmw-biedt-jonge-onderzoekers-kans-op-grensverleggend-onderzoek-in-de-ggz/ Veelbelovende onderzoekers en praktijkprofessionals voeren de komende jaren innovatief, creatief en grensverleggend onderzoek uit. Van angstbehandeling bij LVB tot inzet van Virtual Reality bij stemmen horen, maar ook onderzoek waarin specifiek aandacht is voor sekse- en genderverschillen in de ggz. De projectleiders vertellen wat ze gaan onderzoeken en waarom. Sekse- en genderverschillen bij terugval in alcoholverslaving

Dr. Anne Marije Kaag kijkt in haar onderzoek naar sekse- en genderverschillen in stress-gerelateerde terugval in het gebruik van alcohol. Hoewel dertig procent van de mensen met een alcoholverslaving vrouw is, heeft onderzoek naar de behandeling van verslaving zich voornamelijk op mannen gericht. Daardoor weten we niet of stress bij vrouwen of transpersonen een even grote rol speelt in de behandeling van verslaving als bij mannen. Kaag: 'Dit onderzoek richt zich er daarom op om sekse- en genderspecifieke voorspellers voor terugval in het gebruik van alcohol te identificeren, zodat in de toekomst behandelingen zich hier specifiek op kunnen gaan richten.' Ook wordt in dit project een voorlichtingsspel ontwikkeld, met als doel de kennis en het bewustzijn over sekse- en genderverschillen in de ontwikkeling en behandeling van verslaving te vergroten bij behandelaren. 'De verwachting is dat resultaten uit dit project uiteindelijk zullen bijdragen aan een meer gendersensitieve behandeling van verslaving', aldus Kaag.

Ervaringsdeskundige helpt jongeren bij angstbehandeling

Dr. Anika Bexkens ontwikkelt en onderzoekt een nieuwe innovatieve angstbehandeling voor jongeren met een licht verstandelijke beperking en angstproblemen. Deze jongeren hebben sneller dan andere jongeren last van angstproblemen, maar een goed werkende behandeling is er nog niet. Bexkens: 'In de nieuwe therapie gaan ze hun angsten aan (exposure) en krijgen daarbij hulp en advies van een ervaringsdeskundige leeftijdsgenoot die de behandeling al heeft afgerond. Aangezien jongeren met een licht verstandelijke beperking zeer gevoelig voor zijn voor invloed van hun leeftijdsgenoten, zou dit een heel belangrijk aangrijpingspunt kunnen zijn voor behandelingen. De verwachting is dan ook dat dit goed voor hen gaat werken.'

VR en mindfulness als oplossing

Jongeren met internaliserende problemen, zoals angst, piekeren en somberheid, hebben een verhoogde kans om een psychiatrische stoornis te ontwikkelen. Dr. Guusje Collin onderzoekt of vroege interventie door middel van mindfulness-training kan helpen voorkomen dat milde klachten bij jongeren uitmonden in ernstigere psychische problemen. Ook wordt onderzocht of het beloop van deze problemen samenhangt met de ontwikkeling van betrokken hersennetwerken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van bestaande MRI-data uit eerder onderzoek. 'We weten al dat mindfulness-training effectief is in de behandeling van allerlei psychische en lichamelijke aandoeningen. Wat we niet weten is of het ook effectief is in het voorkomen van psychiatrische ziektes. Als dat het geval is en het welbevinden van de jongeren bevordert, kan het een belangrijk hulpmiddel zijn om de weerbaarheid van psychisch kwetsbare jongeren te vergroten', aldus Collin.

Het onderzoek van dr. Chris Geraets gaat over stemmenhoren. Ongeveer negen procent van de Nederlanders hoort weleens stemmen. Een deel van de mensen heeft hier geen last van, maar voor sommige mensen is het horen van stemmen beangstigend en geeft het problemen in het dagelijks leven. Geraets: 'Wij gaan hiervoor een Virtual Reality behandeling (VR-VOICES) onderzoeken. Tijdens de behandeling wordt de persoon gecoacht om tegen een virtuele avatar, die klinkt als de stem, in te gaan en voor zichzelf op te komen. Hierdoor zal hij/zij zich minder angstig of overstuur voelen bij het horen van de stem in het dagelijks leven. Ik hoop en verwacht dat mensen na de VR-behandeling minder vaak stemmen horen of in ieder geval hier minder last van zullen hebben.'

Psychosociale screening bij gezinnen waarin een ouder kanker heeft

Het onderzoek van dr. Marthe Egberts richt zich op gezinnen waarin een ouder kanker heeft. Een aanzienlijk deel van deze ouders en hun kinderen ontwikkelt namelijk psychische klachten, zoals depressieve- of traumatische stressklachten. Egberts: 'In dit onderzoek ontwikkelen en evalueren we een screeningsinstrument waarbij kort na de kankerdiagnose de psychosociale risico’s bij gezinnen in kaart kunnen worden gebracht. Zo kan uiteindelijk zorg geboden worden die past bij de behoefte van het gezin. Dit beperkt het risico op psychische klachten in de toekomst.' Ouders met kanker en hun partners hebben vaak veel vragen over wat ze hun kinderen moeten vertellen en hoe ze hen kunnen begeleiden. Daarom krijgen de deelnemende gezinnen ook informatie over de impact van kanker op het gezin; over gebruikelijke reacties bij kinderen, hoe ze samen over de ziekte kunnen praten, en over het omgaan met ingrijpende veranderingen.

Psychologische nazorg bij transgenderpersonen

Transgenderpersonen geven al langere tijd aan in (vervolg)onderzoek dat er een grote behoefte is aan psychologische nazorg in aanvulling op medische transitie. Hoewel het idee bestaat dat na hormonen of operaties de meeste psychische klachten verdwijnen, blijkt dat bij velen na de medische transitie het “echte” proces pas begint. Dr. Tim van de Grift wil in zijn onderzoek inzicht krijgen in het proces na medische transitie en hoe zorgverleners deze groep kunnen ondersteunen om terugval in psychische klachten te voorkomen. Van de Grift: 'Die medische interventies zijn erg effectief, maar het is niet vanzelfsprekend dat dit alle psychische klachten oplost of kwaliteit van leven optimaal maakt. Vanuit dit project hoop ik de begeleiding na medische transitie en eventuele psychotherapie internationaal meer op de kaart te zetten in onderzoek en zorg. Door een toegankelijke interventie te ontwikkelen vanuit ervaringen van transgenderpersonen hoop ik dat deze zorg breder beschikbaar wordt dan de gespecialiseerde centra.'

Erkennen en waarderen

Door deze fellowships krijgen (jonge) onderzoekers en professionals de kans om hun talenten te ontwikkelen. Dit past goed bij de nieuwe balans in erkennen en waarderen waar ZonMw naar streeft. Tot voor kort werden onderzoekers vooral beoordeeld op hun onderzoeksprestaties zoals het aantal publicaties, de tijdschriften waarin zij publiceren en hoe vaak hun artikelen worden geciteerd. In de beoordeling van subsidieaanvragen die in deze subsidieronde zijn ingediend, zijn niet alleen de onderzoeksprestaties, maar ook andere prestaties meegewogen. Bijvoorbeeld de bijdrage die aanvragers hebben geleverd in onderwijs, patiëntenzorg of aan het realiseren van impact. Op deze manier streeft ZonMw naar een evenwichtiger systeem van beoordelen en selecteren waarin we recht doen aan de diversiteit van talenten.


Lees meer over ieder project

Meer informatie

De projecten hebben een looptijd van 5 jaar, de eerste resultaten hiervan worden in 2026 verwacht. In 2022 zal de laatste subsidieronde voor fellowships worden opengesteld.

]]>
news-7445 Tue, 29 Jun 2021 13:57:32 +0200 Rapportages programma Geweld hoort nergens thuis https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/06/18/kamerbrief-over-voortgangsrapportage-programma-geweld-hoort-nergens-thuis De 6e voortgangsrapportage over het programma Geweld hoort nergens thuis (GHNT) en de Eindrapportage Adviescommissie onderzoeks- en kennisprogramma GHNT zijn in juni 2021 aangeboden aan de Tweede Kamer. Deze rapportages gaan in op activiteiten die binnen het programma GHNT zijn opgepakt, op het ZonMw-onderzoeksprogramma GHNT, de impactmonitor die het CBS en op het belang van het bundelen en benutten van kennis door professionals. news-7427 Thu, 24 Jun 2021 10:07:45 +0200 Parel voor Koplopers: participatie van jongeren met psychische kwetsbaarheid https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/parel-voor-koplopers-participatie-van-jongeren-met-psychische-kwetsbaarheid/ Wat zijn de voorwaarden voor een inclusieve samenleving waarin iedereen van betekenis is? Koplopers, een sprankelend team van ervaringsdeskundige jongeren, boog zich over deze vraag. In meer dan 100 ontmoetingen inspireerde het team bestuurders, docenten, zorgprofessionals en andere jongeren om een inclusievere manier van werken na te streven. Op 24 juni – tijdens de talkshow Beweging in Kwetsbaarheid - bekroonde Prinses Laurentien namens ZonMw het project met een Parel. Drempels verlagen   

Psychisch kwetsbare jongeren vallen eerder uit in het onderwijs en ervaren vaak obstakels in hun zoektocht naar werk. Binnen het project Koplopers gingen jongeren op zoek naar wat nodig is voor een inclusieve samenleving waaraan zij en andere jongeren met een psychische kwetsbaarheid  ongehinderd kunnen deelnemen. Hiervoor gingen zij het gesprek aan met professionals en leeftijdsgenoten door heel Nederland. Doel van deze ontmoetingen: wederzijdse vooroordelen bespreekbaar maken en gezamenlijk tot actie komen om de drempels voor psychisch kwetsbare jongeren in het onderwijs, het welzijn en op de arbeidsmarkt te verlagen.

Jongeren aan het roer  

De kennis en participatie van ervaringsdeskundigen is onmisbaar in onderzoek naar psychische kwetsbaarheid en een voorwaarde voor maatschappelijke verandering. Toch kan echt gelijkwaardig samenwerken een uitdaging zijn; het vraagt veel creativiteit, doorzettingsvermogen en lef. In Koplopers ging het projectteam de uitdaging aan. Jongeren stonden aan het roer en hun ervaringen en ideeën bepaalden de koers. Zij bedachten de onderzoeksvragen, hielden interviews, gaven presentaties en werkten aan de eindproducten, zoals het magazine Kwetsbaarheid is kracht. Hierin werden ze begeleid door projectleider Szabinka Dudevszky en haar collega’s van Hogeschool Rotterdam en Inholland.

'Ik ben ontzettend trots en ontroerd dat Koplopers de Parel heeft gekregen. We hebben de afgelopen jaren vele ontmoetingen gehad, van kleine tafelgesprekken tot presentaties op symposia. Dit was een bescheiden stem om open en persoonlijk met elkaar in gesprek te gaan over kwetsbaarheid. Maar die stem is gehoord.' - Szabinka Dudevszky, projectleider Koplopers

Een inclusieve manier van werken

Koplopers gaf jongeren een stem die voorbij gaat aan het huidige stigma rondom psychische problematiek. Het project laat zien hoe je gelijkwaardig samenwerkt met jongeren en dat deze samenwerking van grote waarde is in onderzoek. Daarmee kan het als inspiratie dienen voor onderzoekers, beleidsmakers en jeugdprofessionals. Kortom: een project dat een Parel verdient!

Zelf aan de slag?

De betrokken hogescholen zetten het gesprek over kwetsbaarheid en participatie voort. Bijvoorbeeld in de ontwikkeling van het vak Student’s Voice, waarin studenten een cursus in inclusief lesgeven ontwikkelen voor hogeschooldocenten. Wil jij als onderzoeker, beleidsmaker, bestuurder of jeugdprofessional ook een participatief actieonderzoek opzetten met jongeren en/of in gesprek over kwetsbaarheid en inclusiviteit? Koplopers biedt een workshop aan, die organisaties via de kennisvoucherregeling van ZonMw kunnen aanvragen.

Meer weten?

Koplopers is een project van Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland, kenniswerkplaats ST-RAW en Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid. Ga naar de pagina’s hieronder om meer over het project te weten te komen en bekijk het animatiefilmpje. Deze video is geheel in de traditie van Koplopers tot stand gekomen: het verhaal, de tekst en de muziek zijn bedacht en gespeeld door de Koplopersjongeren Michael de Man, Rosan van der Zee, Thaisja Suart en Tim Knoote.

]]>
news-7370 Thu, 17 Jun 2021 05:10:00 +0200 Jongeren hebben behoefte aan contact en nabijheid bij suïcidaal gedrag https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/jongeren-hebben-behoefte-aan-contact-en-nabijheid-bij-suicidaal-gedrag/ De invloed van suïcidaal gedrag in een leefgroep in een JeugdzorgPlus-instelling is groot. Zowel voor professionals als voor de jongeren. Maar wat werkt in deze situaties? Uit onderzoek blijkt dat jongeren behoefte hebben aan nabijheid, hoop en contact met hulpverleners. En dat hulpverleners ondersteuning, bijscholing en supervisie nodig hebben om het moeilijke werk vol te houden. In dit project, dat is uitgevoerd binnen het ZonMw-programma Longitudinale Effectmonitor JeugdzorgPlus, is verdiepend inzicht verkregen over hoe er binnen leefgroepen in de JeugdzorgPlus wordt omgegaan met suïcidale situaties en uitspraken. Zowel professionals als jongeren zijn betrokken geweest bij de uitvoering van het onderzoek.

Invloed van suïcidaal gedrag op de leefgroep

De invloed van suïcidaal gedrag op het leefklimaat in de leefgroep is groot. Door suïcidaal gedrag ontstaan er incidenten op de groep. Deze incidenten veroorzaken angst, stress en paniek bij de jongeren. En vaak ook bij de pedagogisch medewerkers. De sfeer wordt daardoor onrustig, gespannen en somber.

Suïcidaal gedrag raakt professionals ook persoonlijk

Werken met suïcidale jongeren stelt hulpverleners vroeg of laat voor een dilemma: is de jongere nog handelingsbekwaam of moet de jongere tegen zichzelf beschermd worden en moet de regie overgenomen worden? De geïnterviewde professionals geven aan hoe suïcidaal gedrag en automutilatie-incidenten (zelfbeschadiging) hen persoonlijk en professioneel raakt. Door de concentratie van jongeren met complexe problematiek en de toename van suïcides en suïcidaal gedrag op de leefgroepen, is het werk zwaar. Ook is er onvoldoende kennis, middelen en expertise aanwezig om adequaat met suïcideproblematiek en zelfbeschadiging om te gaan. Hulpverleners geven aan ondersteuning, bijscholing en supervisie nodig te hebben om dit moeilijke werk vol te kunnen houden.

Jongeren hebben behoefte aan nabijheid en contact

Het merendeel van de geïnterviewde jongeren heeft zelf ervaring met suïcidaal gedrag. Zij geven aan behoefte te hebben aan nabijheid, hoop en contact bij dreigende suïcidaliteit en automutilatie. Een responsieve houding van hulpverleners in antwoord op suïcidaal gedrag is helpend; dit draagt bij aan een positief leefklimaat. Praten over suïcidaliteit en automutilatie biedt de jongeren relationele veiligheid en werkt preventief.

Echter, de realiteit is dat er veelal beheersmatig (plaatsing in isolatie, fixatie, cameratoezicht, etc.) gereageerd wordt op suïcidaal gedrag. Jongeren durven, uit angst om in isolatie geplaatst te worden, niet te praten over suïcidaliteit en automutilatie. Daarbij, als hulpverleners niet met de jongeren kunnen praten over suïcidaliteit en automutilatie, kunnen zij de situatie niet goed inschatten. Dit leidt tot gevoelens van onmacht bij hulpverleners en vervolgens tot nóg meer beheersmatige maatregelen om wel de veiligheid te kunnen garanderen en risico’s te verkleinen. Daardoor heeft beheersmatig handelen in reactie op suïcidaal gedrag de neiging zichzelf te versterken.

Invulling geven aan psychologische basisbehoeften

Geconcludeerd kan worden dat dit onderzoek erop wijst dat het huidige JeugdzorgPlus-systeem onvoldoende recht doet aan de behoefte van (suïcidale) jongeren. Dit roept vragen op als: hoe zorgen we voor een positief, ontwikkelingsgericht leefklimaat binnen de gesloten setting waarin vorm en invulling wordt gegeven aan de psychologische basisbehoeften van jongeren? En hoe zorgen we voor daartoe goed uitgeruste professionals? Hoe gaan we dit met elkaar organiseren? Maar ook: wat doen we al goed, en wat kunnen we daarvan leren? De resultaten van dit project suggereren dat werken vanuit contact en nabijheid leidt tot minder suïcidaal gedrag en minder gedwongen afzonderen binnen de JeugdzorgPlus.

Om duidelijk te maken wat suïcidaal gedrag met een leefgroep doet hebben de onderzoekers een video gemaakt. Deze kun je hier bekijken

Meer informatie

]]>
news-7372 Thu, 10 Jun 2021 16:44:39 +0200 Overzichtsstudie JeugdzorgPlus steunt verandering https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-van-het-NJi/Overzichtsstudie-JeugdzorgPlus-steunt-verandering 10 jaar onderzoek naar JeugdzorgPlus heeft veel concrete aanbevelingen opgeleverd voor het verbeteren van de hulp aan jongeren met complexe en meervoudige problemen. En omvat aanbevelingen die niet alleen over de JeugdzorgPlus, maar ook over de gehele zorgketen voor jongeren met meervoudige en complexe problemen gaan. De resultaten zijn daarmee ook relevant voor andere jeugdzorgaanbieders en gemeenten. Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) heeft in opdracht van ZonMw in deze publicatie een overzicht gemaakt van alle onderzoeksresultaten. news-7358 Tue, 08 Jun 2021 16:22:47 +0200 Nieuwe dadermonitor Seksueel geweld tegen kinderen https://www.nationaalrapporteur.nl/actueel/nieuws/2021/06/08/er-verandert-te-weinig-in-de-aanpak-van-seksueel-geweld-tegen-kinderen Vandaag bracht de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen kinderen de Dadermonitor seksueel geweld tegen kinderen uit. We zien daarin linken met het onderzoek naar mensenhandel methodiek loverboys. Maar ook het belang van voorlichting om te leren praten over wat normaal is, over gewenste omgangsvormen en grenzen en het gebrek hieraan herkennen we vanuit het onderzoek naar kindermishandeling. news-7291 Thu, 20 May 2021 16:37:00 +0200 Zes aandachtspunten voor de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp https://www.nro.nl/nieuws/zes-aandachtspunten-voor-de-samenwerking-tussen-onderwijs-en-jeugdhulp Wat heeft een positieve invloed op de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp? De Hogeschool Windesheim (Lectoraat Jeugd), PricoH en de Rijksuniversiteit Groningen, onderzochten welke factoren de samenwerking beïnvloeden en werkzaam zijn in de klas. Hierin blijken 6 aandachtspunten te zijn. news-7288 Thu, 20 May 2021 15:48:25 +0200 Wat helpt jeugdhulpprofessionals bij integraal werken? https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/handle/1887/3160753 In haar proefschrift concludeerde Laura Nooteboom dat professionals zich onder andere bekwaam moeten voelen om samenhangende, gezinsgerichte ondersteuning te bieden, ze de grenzen van hun eigen expertise moeten herkennen en tijdig de ander in moeten schakelen wanneer nodig. news-7207 Wed, 28 Apr 2021 08:42:39 +0200 Nieuwe subsidieoproep voor leernetwerk participatief jeugdonderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidieoproep-voor-leernetwerk-participatief-jeugdonderzoek/ Jongerenparticipatie wordt steeds belangrijker in onderzoek. De subsidieoproep Leernetwerk Participatief jeugdonderzoek geeft een impuls aan het gezamenlijk leren over en reflecteren hierop. De opgedane kennis en creatieve voorbeelden worden breed gedeeld. Subsidieaanvragen kunnen door onderzoeksorganisaties worden ingediend tot dinsdag 31 augustus 2021, 14.00 uur. Leernetwerk

Het doel van deze subsidieoproep is een stimulans te geven aan het gezamenlijk reflecteren en leren in participatief jeugdonderzoek. En dit te realiseren door een duurzaam leernetwerk participatief jeugdonderzoek en coaching on the job trajecten te faciliteren.

In een leernetwerk wisselen deelnemers met expertise en vanuit een gezamenlijke interesse in participatief jeugdonderzoek doelbewust kennis en ervaringen uit. Samen ontwikkelen en verspreiden ze nieuwe inzichten, oplossingen en werkwijzen. Jongeren zijn structureel bij het leernetwerk betrokken.

Aanvragen subsidie

Er kan subsidie worden aangevraagd voor het opzetten, uitbouwen en verstevigen van een duurzaam leernetwerk participatief jeugdonderzoek, waarvan 6 ‘coaching on the job’ trajecten onderdeel zijn. Experts op het gebied van participatief jeugdonderzoek worden hierin coach voor onderzoekers die recent gestart zijn of op het punt staan om participatief jeugdonderzoek uit te voeren in de jeugdsector.

Budget

Er kan maximaal € 250.000,- voor één leernetwerk worden aangevraagd met een looptijd van maximaal 3 jaar. In totaal is voor deze programmalijn € 250.000,- beschikbaar.  

Hierbij geldt de verplichting dat aanvragers ook zelf investeren in het project. Aanvragers kunnen maximaal 75% van de totaalbegroting aanvragen bij ZonMw en dienen ten minste 25% van de totaalbegroting zelf te investeren (in kind of in cash).

Meer weten?

]]>
news-7128 Fri, 09 Apr 2021 08:44:10 +0200 Derde cohortstudie huiselijk geweld: wat werkt om het geweld te stoppen? https://www.verwey-jonker.nl/artikel/derde-cohortstudie-huiselijk-geweld-wat-werkt-om-het-geweld-te-stoppen/ Het Verwey-Jonker Instituut gaat in opdracht van ZonMw een derde cohortstudie uitvoeren naar de resultaten van de aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling. Uit de tweede cohortstudie bleek al dat we op de goede weg zijn als het gaat om de aanpak. Er wordt zowel landelijk als regionaal hard gewerkt aan het verbeteren van de aanpak. In deze derde cohortstudie wordt daarom opnieuw onderzocht wat werkt om het geweld te stoppen. news-7083 Mon, 29 Mar 2021 09:54:25 +0200 Veilig Verder aanpak onderzocht https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/veilig-verder-aanpak-onderzocht/ Het inzetten van de Veilig Verder-aanpak zorgt voor allerlei verbeteringen in gezinnen waarbij sprake is van huiselijk geweld. Een van de grootste verbetering is dat de gezinnen door Veilig Verder een betere kwaliteit van leven ervaren ten opzichte van de gebruikelijke werkwijze die in Nederland wordt ingezet na meldingen van huiselijk geweld. Dit blijkt uit onderzoek dat naar deze aanpak is gedaan in de regio Haaglanden. In dit onderzoek is nagegaan of de Veilig Verder-aanpak leidt tot minder kindermishandeling, geweld en trauma, en meer veiligheid voor partners en kinderen dan de reguliere werkwijze in Nederland. Uit het onderzoek kwamen positieve resultaten van de Veilig Verder-aanpak naar voren.

Geweld neemt af en opvoedstress vermindert

Bij gezinnen waar bij de start van de Veilig Verder-aanpak sprake was van zeer veel geweld, nam dit in de loop van het traject heel duidelijk af. Ook werd de opvoedingsstress en klinische trauma’s bij ouders minder. De resultaten van gezinnen waarbij de Veilig Verder-aanpak is ingezet, zijn vergelijken met een groep waarbij de gebruikelijke werkwijze is ingezet. Er blijkt nauwelijks verschil te zijn. Ook in die groep vonden de meeste verbeteringen op dezelfde manier plaats en is erg geen duidelijk onderscheid met de Veilig Verder-groep. Wel was er sprake van meer verbetering bij een aantal gezinnen met een laag inkomen. Hier daalde het percentage werkloosheid en steeg de kwaliteit van leven van de gezinnen.

Oplossingsgerichte werkwijze

De Veilig Verder-aanpak is een oplossingsgerichte werkwijze, die is gebaseerd op een in Australië ontwikkelde werkwijze (Signs of Safety). De aanpak wordt in de regio Haaglanden uitgevoerd door Veilig Verder-teams. Het doel van de Veilig Verder-aanpak is om de verschillende soorten hulp die nodig zijn voor verschillende gezinsleden op elkaar af te stemmen. De werkwijze richt zich op het realiseren van een veilig opvoedklimaat binnen deze gezinnen. De aanpak gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid en kracht van ouders en hun kinderen, waarbij het sociale netwerk van het gezin een actieve bijdrage heeft.

Op vrijwillige basis

De Veilig Verder-teams werken op basis van vrijwillige inzet van de gezinnen. Toch ervaren ouders en professionals de hulp niet altijd als volledig vrijwillig. De houding van de professional kan er wel voor zorgen dat de hulp niet als dwingende hulp wordt ervaren. Dit is ook belangrijk bij het winnen van het vertrouwen van de ouders. Veilig Verder biedt een kans om binnen het vrijwillige kader, met oog voor wensen en behoeften van de gezinsleden, te werken aan veiligheid en het voorkomen van gedwongen hulp. Wanneer ouders er zelf van overtuigd zijn dat er gewerkt moet worden aan veiligheid, is dit duidelijk bevorderlijk voor het succes van het Veilig Verder-traject.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer informatie

]]>
news-7075 Thu, 25 Mar 2021 16:31:00 +0100 Subsidieronde 4c: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk gepubliceerd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieronde-4c-mdt-groeit-naar-een-landelijk-dekkend-netwerk-gepubliceerd/ Vandaag is subsidieronde 4c: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk gepubliceerd. In deze subsidieronde kunnen organisaties subsidie aanvragen om MDT verder te laten groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Hiervoor kunnen organisaties in partnerschappen een subsidieaanvraag indienen. Organisaties die voornemens zijn een subsidieaanvraag in te dienen, moeten uiterlijk vrijdag 30 april 2021 een vooraanmelding doen. Een passende MDT in de eigen omgeving

Het doel is dat alle jongeren van 14 tot en met 27 jaar in hun eigen omgeving een aantrekkelijke MDT (maatschappelijke diensttijd) kunnen doen, die aansluit bij hun interesses, wensen en mogelijkheden. Jongeren doen met MDT iets voor een ander en/of de samenleving, ontwikkelen hun talenten en ontmoeten elkaar en anderen. Naast impact op jongeren, heeft MDT ook meerwaarde voor maatschappelijke organisaties en de samenleving.

3 programmalijnen

In deze subsidieronde wordt gewerkt met 3 programmalijnen.

  • In programmalijn 1: Opschalen, uitbreiden en versterken kunnen alle (maatschappelijke) organisaties, gemeenten, onderwijsinstellingen met een partnerschap een subsidieaanvraag indienen voor het starten of uitbreiden van een MDT-project. Om hiermee het passend MDT-aanbod voor alle jongeren te vergroten, het MDT-netwerk uit te breiden en toe te werken naar verdere landelijke dekking. Lees meer over programmalijn 1.
  • In programmalijn 2: Intensieve variant MDT door gemeenten, kunnen gemeenten met een partnerschap een subsidieaanvraag indienen voor een intensieve variant, waarbij jongeren zich minimaal 320 uur in maximaal 6 maanden inzetten. Het doel is om bij te dragen aan het landelijk beschikbaar stellen van de intensieve variant van MDT. Lees meer over programmalijn 2.
  • In programmalijn 3: MDT in het onderwijs, krijgen instellingen voor en in het onderwijs en hun partners de mogelijkheid om een MDT-project in het onderwijs te starten of uit te breiden en daarmee het MDT-aanbod tijdens onderwijs te vergroten en aan te sluiten op het MDT-netwerk. In deze variant vindt MDT minimaal deels in begeleide onderwijsuren plaats en is het MDT-traject gekoppeld aan onderwijsdoelen. Lees meer over programmalijn 3.

Het is mogelijk om in meerdere programmalijnen een subsidieaanvraag in te dienen, mits de subsidieaanvragen aansluiten op de doelstellingen en voorwaarden uit de betreffende programmalijn. Deze subsidieaanvragen worden per programmalijn met de bijbehorende voorwaarden beoordeeld.

Omdat iedere lijn andere doelstellingen en voorwaarden heeft, is het niet mogelijk om dezelfde aanvraag in meerdere programmalijnen in te dienen. Wilt u weten in elke programmalijn(en) u kunt indienen? Bekijk dan deze publicatie. Hierin vindt u samenvattingen van de verschillende programmalijnen en leest u waar u met uw organisatie kunt indienen.

Belangrijke data

Als u voornemens bent om een subsidieaanvraag in te dienen, meld uw subsidieaanvraag dan uiterlijk vrijdag 30 april 2021 bij ons aan.

De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag verschilt per programmalijn. Voor programmalijn 1 is de deadline dinsdag 1 juni 2021,12.00 uur. Voor programmalijn 2 en 3 is de deadline om een aanvraag in te dienen dinsdag 25 mei 2021, 12.00 uur.

Informatiebijeenkomst

In april organiseert ZonMw enkele digitale informatiebijeenkomsten waarin we de subsidieoproep en de procedures om een subsidieaanvraag in te dienen nader toelichten en uw vragen beantwoorden. U kunt uzelf hier inschrijven voor een van de informatiebijeenkomsten.

Houdt voor meer informatie over de publicatie van de subsidieoproep onze LinkedIn-pagina ZonMw: Jeugd, website en nieuwsbrief in de gaten.

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet van jongeren voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang: iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten.

Meer weten?

]]>
news-7070 Tue, 23 Mar 2021 07:51:18 +0100 Aan de slag met de JGZ-richtlijn Ouder-kindrelatie https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aan-de-slag-met-de-jgz-richtlijn-ouder-kindrelatie/ Vanaf nu kunnen JGZ-professionals gebruikmaken van de nieuwe JGZ-richtlijn Ouder-Kindrelatie. De richtlijn biedt handvatten voor het handelen tijdens contacten met kinderen en jongeren van -9 maanden tot 18 jaar en hun ouders. De ouder-kindrelatie vormt de basis voor de ontwikkeling van een kind. Vroege signalering van verstoringen in deze relatie is belangrijk, omdat verstoringen kunnen leiden tot gedragsproblemen en in ernstige gevallen tot persoonlijkheidsproblematiek bij het kind. JGZ-professionals bevinden zich bij uitstek in de positie om de ouder-kindrelatie vroegtijdig ter sprake te brengen, mogelijke verstoringen te signaleren en ouders te ondersteunen in hun ouderrol. Maar de ouder-kindrelatie is ook een gevoelig thema. Het vraagt veel deskundigheid om de ouder-kindrelatie op een passende wijze bespreekbaar te maken.

Bekijk de belangrijkste thema’s uit de richtlijn in deze video.

Hoe kan ik aan de slag met de richtlijn?

Het NCJ biedt ondersteuning bij het implementeren van nieuwe richtlijnen in de praktijk met praktische tools voor professionals, management en beleid. Deze tools zijn te downloaden vanaf de startpagina van de richtlijn. Bekijk de richtlijn op de JGZ-Richtlijnen website van het NCJ en in de JGZ Richtlijnen app. Voor ouders is informatie aansluitend op deze richtlijn, onder andere over hechting, opvoedtips en contact maken, te vinden via Opvoeden.nl.

Is er een e-learning beschikbaar?

De e-learning Ouder-kindrelatie is vanaf nu ook beschikbaar in de JGZ Academie en gebaseerd op de richtlijn. Deze e-learning biedt theoretische kennis over de ouder-kindrelatie en gaat in op hoe u als JGZ-professional kunt signaleren, ondersteunen, begeleiden, verwijzen en samenwerken. De e-learning sluit u af met een toets. Accreditatie is aangevraagd. Lees voor het maken van de e-learning eerst de richtlijn.

Werksessie

Op 18 mei 2021 van 9.00 tot 11.00 uur organiseert het NCJ een digitale werksessie voor deelnemers van het richtlijn implementatie netwerk en professionals met affiniteit met het thema. Samen met het NCJ en de richtlijnontwikkelaar wordt dan gewerkt aan implementatie vraagstukken rondom deze richtlijn. Aanmelden kan via het aanmeldformulier.


ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018

Dit project maakt onderdeel uit van het ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018. Het programma heeft tot doel om de kwaliteit van de uitvoering van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg te verbeteren door de ontwikkeling en herziening van JGZ-richtlijnen, samenwerkingsrichtlijnen met andere sectoren en producten ter ondersteuning van de implementatie. Hiermee worden professionals uitgerust met kennis en vaardigheden om hun werk goed te kunnen doen, draagt het programma bij aan uniformering van de beroepsbeoefening en aan kwaliteitsverbetering van en kwaliteitsborging in JGZ-organisaties. Het programma draagt zo bij aan de fysieke, psychische en sociale gezondheid van kinderen in Nederland en aan de ondersteuning van ouders in de opvoeding.

Meer weten?

•    Website JGZ-richtlijnen NCJ
•    ZonMw-project JGZ-Richtlijn Ouder- Kind relatie
•    ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018
•    ZonMw-thema Jeugdgezondheidszorg
•    ZonMw-thema Jeugd

]]>
news-7048 Tue, 16 Mar 2021 08:30:19 +0100 Multidisciplinaire aanpak lijkt effectief bij aanpak van kindermishandeling https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/multidisciplinaire-aanpak-lijkt-effectief-bij-aanpak-van-kindermishandeling/ De inzet van de multidisciplinaire aanpak Resolutions Approach lijkt effectief te zijn bij gezinnen waar vermoedens van kindermishandeling bestaan. Hiervoor zijn in een onderzoek van Centrum ’45 en Universiteit van Amsterdam, in samenwerking met GGZ Rivierduinen, De Waag, Altra, en Kenter, aanwijzingen gevonden. De Resolutions Approach is een oplossingsgerichte aanpak van kindermishandeling (ontwikkeld door Susie Essex) waarbij gezinnen, hun sociale netwerk en hulpverleners samenwerken zodat kinderen veilig kunnen opgroeien. De kern van de aanpak is het inzetten van een beeldverhaal en het sociale netwerk. Hiermee wordt de geheimhouding over het huiselijk geweld doorbroken.

De aanpak is met name geschikt in situaties waarbij sprake is van ontkenning van kindermishandeling. De ouders hoeven geen schuld te ‘bekennen’, maar de aanpak focust zich op het nu en toekomstig veiligstellen van het kind.

Gunstige uitkomst behandelmethode

De eerste resultaten wijzen dus op een gunstige uitkomst van de behandelmethode. Voornamelijk frequente, per gezin geïndividualiseerde metingen, en informatie uit kwalitatieve interviews laten dit beeld zien. De follow-up metingen worden nog gedaan en zullen meegenomen worden in het vervolgonderzoek.

Meer openheid en weinig sociaal-emotionele problemen

Dit onderzoek heeft een paar belangrijke inzichten opgeleverd. Ten eerste laten kwalitatieve interviews zien dat er in de gezinnen meer open wordt gesproken over kindermishandeling en onveiligheid. Daarnaast worden er – na inzet van de methode - over het algemeen weinig sociaal-emotionele problemen bij kinderen gerapporteerd. Verder lijken in alle gezinnen de stappen van Resolutions Approach protocol, behalve het rollenspel-onderdeel, goed geïmplementeerd te zijn.

Het onderzoek

In het onderzoek is de effectiviteit van de Resolutions Approach-methode onderzocht bij gezinnen met kinderen tussen 8 en 18 jaar oud. Hiervoor is een N=1-onderzoek gedaan, met geïndividualiseerde metingen en kwalitatieve interviews. Voor, regelmatig tijdens, en na de behandeling is bij ouders en kinderen informatie verzameld over de veiligheid in het gezin, posttraumatische stressklachten, emotionele en gedragsproblemen bij het kind, opvoedingsstress bij de ouders en de band tussen ouders en kind. Na de behandeling is bij gezinsleden informatie verzameld middels een kwalitatief interview. Kinderen hebben ten opzichte van de ouders minder deelgenomen aan het onderzoek en interventie. Dit is deels te verklaren doordat kinderen hiervoor ouderlijke toestemming nodig hebben.

Meer weten?

]]>
news-7038 Thu, 11 Mar 2021 14:17:17 +0100 Digitale tool INKT geeft jongeren inzicht en regie over hun vragenlijstgegevens https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/digitale-tool-inkt-geeft-jongeren-inzicht-en-regie-over-hun-vragenlijstgegevens/ Met de digitale tool INKT krijgen jongeren (12-19 jaar) die in behandeling zijn bij de jeugd-ggz zelf toegang tot en regie over de gegevens uit de vragenlijsten die zij zelf, hun ouders en/of de leerkracht invullen. Jongeren kunnen met de tool hun eigen resultaten vergelijken met bijvoorbeeld de resultaten van hun ouders en resultaten van eerdere metingen. De tool geeft de resultaten in begrijpelijke taal weer en is visueel aantrekkelijk voor de jongeren. Uit het onderzoek blijkt dat de jongeren die INKT gebruiken zeer tevreden zijn over het gebruik en dat ze meer zelfvertrouwen en eigen regie ervaren. Digitale tool INKT

Binnen de geestelijke gezondheidszorg voor de jeugd worden vragenlijsten gebruikt om te zien hoe het met de behandeling van jongeren gaat. Een veelgehoorde klacht is dat jongeren de uitkomsten van de vragenlijsten vaak niet of onvoldoende terug konden zien. Daarom hebben jongeren, samen met ontwerpers en onderzoekers, de digitale tool INKT (vrij naar ‘I Need To Know’) ontwikkeld. Hiermee kunnen ze zelf naar de resultaten van vragenlijsten kijken. Met INKT kunnen jongeren hun eigen resultaten vergelijken met bijvoorbeeld de resultaten van hun ouders en resultaten van eerdere metingen. Zo kan een jongere de resultaten beter bespreekbaar maken en – samen met de behandelaar - actief aan de slag gaan met de verkregen inzichten in de behandeling.

Voor, door en met jongeren

Jongeren zijn van het begin tot het einde betrokken bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van de INKT-tool. Omdat zij hun ideeën, ongezouten mening en enthousiasme hebben willen delen, is INKT écht een tool voor, door en met jongeren geworden.

Participatievoucher

Dit project heeft een participatievoucher toegekend gekregen. Deze voucher is ingezet om jongeren actief te betrekken bij de implementatie van INKT binnen GGzE Kind en Jeugd. Er is een pizzabijeenkomst georganiseerd waarin jongeren hebben nagedacht over manieren om INKT het beste onder de aandacht te brengen. Tijdens deze bijeenkomst zijn veel nieuwe inzichten opgedaan die de basis zijn geweest voor nieuwe implementatieactiviteiten en pr-uitingen. Zo is er een huisstijl ontwikkeld die aansluit bij de INKT-tool en die op alle folders, flyers en posters terugkomt. De posters en folders zijn in overleg met jongeren opgezet. En er zijn 2 animatiefilmpjes gemaakt waar jongeren aan bijgedragen hebben.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer informatie

]]>