ZonMw tijdlijn Gemeenten en transformatie Jeugd https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Gemeenten en transformatie Jeugd nl-nl Tue, 30 Nov 2021 07:08:35 +0100 Tue, 30 Nov 2021 07:08:35 +0100 TYPO3 news-8048 Fri, 26 Nov 2021 15:32:04 +0100 Nieuw lesboek ‘Werken in wijkteams jeugd’ https://werkplaatsenjeugd.nl/werken-in-wijkteams-jeugd/ Wijkteams spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van en zorg voor jeugd en gezin. Hoe de rol en aanpak van die wijkteams in Amsterdam eruit ziet, onderzocht de werkplaats KeTJA in de afgelopen jaren. De inzichten die Leonieke Boendermaker en haar collega’s hebben opgedaan zijn gebundeld in het nieuwe lesboek Werken in wijkteams jeugd. news-8025 Thu, 18 Nov 2021 10:44:41 +0100 Meedoen aan de maatschappelijke diensttijd in je eigen buurt https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/meedoen-aan-de-maatschappelijke-diensttijd-in-je-eigen-buurt/ Het vinden van een maatschappelijke diensttijd (MDT) voor jongeren die aansluit bij hun interesses én in hun eigen omgeving is, wordt steeds gemakkelijker. Binnenkort starten er 70 nieuwe MDT’s, onder meer in gebieden waar nog geen of weinig plekken waren. Met de nieuwe projecten die zijn gehonoreerd door ZonMw komen er zo’n 34.000 plekken voor jongeren bij. Talenten ontwikkelen én je inzetten voor de samenleving

Tijdens MDT ontdekken jongeren hun talenten, terwijl ze zich vrijwillig inzetten voor anderen en de samenleving. Ze ontmoeten mensen buiten hun eigen leefwereld, ontwikkelen nieuwe vaardigheden en bouwen aan hun toekomst. Dat kan nu ook op school en via een intensieve variant.

MDT via school en de gemeente

Meer jongeren kunnen binnenkort ook via school een MDT-traject doorlopen. Deze trajecten richten zich bijvoorbeeld op loopbaanoriëntatie en geven praktijk georiënteerde invulling aan burgerschapsonderwijs. Voor jongeren die even weten niet welke volgende stap ze in het leven willen zetten, is er nu ook een intensief MDT-programma. Deze MDT-trajecten worden via gemeenten aan jongeren aangeboden om hen op een positieve manier te ondersteunen in het maken van een passende keuze.

Stem van jongeren van groot belang

Wie weten beter welke projecten de interesse hebben van jongeren dan jongeren zelf? Daarom wordt MDT samen met jongeren bedacht en uitgevoerd. Het jongerenpanel heeft een belangrijke stem in de keuze van projecten. Zij bewaken dat de nieuwe projecten divers zijn en goed aansluiten bij hun interesses en wensen. Zo kunnen jongeren bijvoorbeeld samen koken en eten met eenzame ouderen, als ambassadeur voor 8 betaald voetbalclubs activiteiten organiseren in de wijk, een opruimactie organiseren met kinderen, en statushouders helpen om de Nederlandse taal en cultuur te leren.

Alle projecten zijn binnenkort te vinden op www.zonmw.nl/amd en op www.doemeemetmdt.nl.

Over MDT

MDT is een afkorting van maatschappelijke diensttijd: een ontdekkingsreis voor jongeren tussen de 14 en 27 naar de beste versie van henzelf. Een kans om hun talenten te ontdekken, nieuwe dingen te leren en van betekenis te zijn voor een ander. MDT maakt onze samenleving sterker door jongeren met verschillende achtergronden bij elkaar te brengen en de kans te bieden zich te ontwikkelen en vrijwillig in te zetten. 

Meer weten?

]]>
news-7819 Tue, 12 Oct 2021 08:18:00 +0200 Nieuw onderwijsmateriaal voor hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuw-onderwijsmateriaal-voor-hulpverlening-aan-gezinnen-met-meervoudige-en-complexe-problemen/ Het is een uitdaging om alle actuele kennis op het gebied van hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) terug te laten vloeien naar opleidingen voor jeugdprofessionals. Daarom zijn in het project ‘Samen de handen in één voor multiprobleem’ diverse onderwijsmaterialen ontwikkeld. Hiermee kunnen (toekomstig) jeugdprofessionals belangrijke vaardigheden voor de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen oefenen. De materialen bestaan onder andere uit een Serious Game, werkkaarten en kennisclips. Wat leer je?

Tijdens een Serious Game worden (toekomstig) jeugdprofessionals in staat gesteld om aan de hand van een casus te oefenen met belangrijke vaardigheden in de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Door het spelen van de game leren zij vaardigheden aan als meervoudig alliëren, positioneren en engageren. Daarnaast speelt ook bewustwording een belangrijke rol: waarom maak je de keuzes die je maakt? Studenten kunnen de game individueel spelen, maar ook in groepsverband. Het gesprek erover aangaan met de docent en medestudenten is ook een belangrijk onderdeel van het proces. De kennisclips en werkkaarten geven een bundeling van de kennis die in het project is opgehaald.

De ontwikkelde kennisclips en werkkaarten kunnen voorafgaand, aanvullend op de Serious Game of los daarvan ingezet worden binnen het onderwijs. Hierin vind je de wetenschappelijke-, ervarings- en praktijkkennis over hulp aan GMCP. Waaronder kennis over de bevorderende en belemmerende factoren, interventies en knelpunten in de hulpverlening.

Hoe zijn de materialen tot stand gekomen?

Binnen dit project is actuele kennis over hulpverlening aan GMCP verzameld. Samen met jongeren, ouders, studenten, docenten, praktijkprofessionals en onderzoekers is onderzocht welke aan te leren vaardigheden aan (toekomstig) professionals een plek moeten krijgen in de nieuwe vorm van (blended) onderwijs.

Ook aan de slag?

Het komende jaar worden de ontwikkelde onderwijsmaterialen geïmplementeerd bij de betrokken projectpartners Hogeschool Windesheim, Hogeschool NHL-Stenden, Fontys Hogeschool en Hogeschool  Arnhem Nijmegen. De mogelijkheden om de materialen ook breder beschikbaar te stellen en wat hiervoor de randvoorwaarden zijn, worden verkend.

Een speciaal ontwikkelde implementatie roadmap helpt de onderwijsinstellingen bij het implementeren van de materialen.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-7756 Mon, 27 Sep 2021 10:29:58 +0200 Laatste kennisvouchers beschikbaar voor waardevolle kennisproducten in de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/laatste-kennisvouchers-beschikbaar-voor-waardevolle-kennisproducten-in-de-jeugdsector/ De werkplaatsen jeugd hebben een schat aan kennis en bruikbare producten ontwikkeld. Ben je op zoek naar een innovatieve oplossing die de jeugdhulp in jouw regio kan verbeteren? Zoals bijvoorbeeld een workshop over jongerenparticipatie of een programma dat ouders met een krappe beurs ondersteunt in het opvoeden. Je kunt nog tot uiterlijk 9 december als gemeente, jeugdorganisatie of opleidingsinstelling een laagdrempelige subsidie aanvragen in de vorm van een kennisvoucher. Per voucher wordt maximaal 10.000 euro beschikbaar gesteld. De academische werkplaatsen transformatie jeugd hebben veel kennis opgeleverd. Deze kennis kunt u – met hulp vanuit de werkplaats – benutten in de context van uw eigen werkpraktijk. ZonMw stelt hier laagdrempelige kennisvouchers voor beschikbaar: subsidie van maximaal 10.000 euro per voucher.

Om welke kennis en producten gaat het?

In de Kennisetalage vindt u de beschikbare producten waarvoor een kennisvoucher kan worden aangevraagd. Deze producten richten zich op thema’s als eenzaamheid, armoede, de verbinding onderwijs en jeugdhulp en schoolbegeleiding van psychisch kwetsbare jongeren. Ook zijn er producten die professionals concrete handvatten bieden in diversiteitsgevoelig werken, samenwerken met jongeren, evalueren van casuïstiek en reflecteren op het hulpverleningstraject samen met alle betrokkenen.

Hoe vraag ik een kennisvoucher aan?

Op dit moment is er nog budget beschikbaar voor nieuwe kennisvoucherprojecten. Ziet u in de kennisetalage een product dat kan voorzien in een vraag of behoefte die leeft binnen uw organisatie? Neem dan contact op met de contactpersoon van de betreffende werkplaats en stel gezamenlijk een aanvraag op. Let op: niet alle producten zijn op dit moment meer beschikbaar. Indienen van een aanvraag kan nog tot en met uiterlijk 9 december 2021. Als het budget is uitgeput voordat de uiterlijke sluitingsdatum is bereikt, zal de oproep vroegtijdig dichtgaan. Hierbij geldt het principe: ‘wie het eerst komt, het eerst maalt'.

20 projecten gingen u al voor  

Sinds de opening van de subsidieronde afgelopen december zijn er al ruim 20 kennisvoucherprojecten van start gegaan. Zoals het project van Stichting Buurtwerk in Rotterdam, die de voucher inzet om het programma Gezonde kinderen in krappe tijden te implementeren en hiermee ouders laagdrempelig in de wijk te ondersteunen. Of het UMC Amsterdam, dat dankzij de kennisvoucher een groep fysiotherapeuten heeft getraind in cultuursensitief werken met ouders van prematuur geboren baby’s met een migratieachtergrond.

Meer informatie

In de subsidieoproep leest u de randvoorwaarden en andere noodzakelijke informatie over het aanvraagproces. Voor vragen over het proces neemt u contact op met Iris den Hartog of Merlijne Jaspers via awtjeugd@zonmw.nl.

 

 

]]>
news-7727 Tue, 21 Sep 2021 09:56:18 +0200 Wat werkt bij het tijdig signaleren en ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/wat-werkt-bij-het-tijdig-signaleren-en-ondersteunen-van-kinderen-en-gezinnen-in-kwetsbare-omstandigh-1/ Kansrijk opgroeien en opvoeden is niet altijd vanzelfsprekend. Wat werkt bij het tijdig signaleren en zo goed mogelijk ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden? Om hierover meer kennis te krijgen gaan 11 onderzoeksprojecten en 1 overkoepelend project van start. Verschillende omstandigheden of factoren kunnen het ouderschap en het opgroeien en ontwikkelen van kinderen negatief beïnvloeden. Maar de aanwezigheid van deze kwetsbare omstandigheden staan niet altijd het kansrijk opvoeden en opgroeien in de weg. Beschermende factoren kunnen tegenwicht geven aan die negatieve invloed van risicofactoren. Voorbeelden van beschermende factoren zijn: zelfvertrouwen, sensitief ouderschap, veerkracht en een ondersteunend netwerk.

Wat is het doel van de onderzoeken?

Met de nieuwe onderzoeken willen we meer te weten komen over hoe kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden tijdig gesignaleerd en bereikt kunnen worden. Daarnaast willen we weten hoe we de beschermende factoren kunnen inzetten en versterken, zodat kinderen en gezinnen zo goed mogelijk ondersteund kunnen worden.

2 typen gehonoreerde projecten

Binnen deze subsidieronde zijn 2 type projecten gehonoreerd:

1: Onderzoeksprojecten

Deze projecten zijn gericht op het vergroten en toepassen van kennis over wat werkt in het tijdig
signaleren en ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden voor
kansrijk opgroeien en opvoeden.

Gehonoreerde projecten:

2: Overkoepelend project

Naast de 11 onderzoeksprojecten gaat er 1 overkoepelend project zorgen voor het verzamelen en bundelen van bestaande en te ontwikkelen kennis. Het project voert een kennissynthese over de projecten heen uit. Hiervoor wordt de bestaande kennis en de te ontwikkelen kennis benut. Ook verbindt dit project van meet af aan de 11 onderzoeksprojecten. Door de uitwisseling wordt geleerd van elkaars opgedane kennis, praktijk en ervaring. Dit project speelt een belangrijke rol bij de bundeling en verspreiding van de kennis die de onderzoeken opleveren.

De projecten starten tussen september 2021 en januari 2022 en hebben gemiddeld een looptijd van 3 jaar.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd

Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan jongeren en gezinnen verbeterd worden. Daarvoor is het kennisontwikkelingsprogramma Wat werkt voor de jeugd opgezet. Deze projecten zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-7672 Fri, 10 Sep 2021 15:02:00 +0200 Oudertraining ScheidingsATLAS ontvangt ZonMw Parel https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oudertraining-scheidingsatlas-ontvangt-zonmw-parel/ De training ScheidingsATLAS helpt ouders die gaan scheiden of gescheiden zijn met het vormgeven van het hernieuwde ouderschap. In deze unieke en korte training krijgen ouders steun, informatie en tools om beter met de scheiding om te kunnen gaan. Door het laagdrempelige en preventieve karakter van de training, het hiaat waarin de training voorziet en de impact die de training heeft op ouders, ontving ScheidingsATLAS uit handen van ZonMw-directeur Véronique Timmerhuis op 10 september 2021 een ZonMw Parel. Ondersteuning bij ouderschap na scheiding

Ouders die uit elkaar gaan, zijn geen partners meer, maar blijven wel samen verantwoordelijk voor de kinderen. Dit kan vragen, onzekerheid en stress oproepen, bijvoorbeeld over de impact van de scheiding op de kinderen, opvoeding na de scheiding en communiceren met de andere ouder. De training ScheidingsATLAS helpt ouders beter om te kunnen gaan met de scheiding en ondersteunt hen bij het vormgeven van hernieuwd ouderschap. Ouders krijgen tijdens de training steun, informatie en tools om antwoorden op de vragen te vinden.

Online en groepstraining

De training is beschikbaar in online vorm en als groepstraining. Sommige ouders geven de voorkeur aan het groepsprogramma, terwijl anderen liever op eigen gelegenheid en tijd de online sessies willen volgen. In alle varianten kunnen ouders zonder hun ex-partner deelnemen.

  • De groepstraining bestaat uit 2 interactieve bijeenkomsten verzorgd door gecertificeerde trainers. In tweemaal 3 uur worden tips en ervaringen uitgewisseld. Ook worden animaties en (video’s van) rollenspellen bekeken en begeleide oefeningen gedaan.
  • De online variant kan iedere ouder op een eigen moment en op eigen tempo volgen. Ouders krijgen in de training tips en informatie en bekijken korte filmpjes van experts en andere gescheiden ouders. Ook spelen acteurs enkele herkenbare scènes. Onderdelen van de training worden afgesloten met quiz-achtige vragen, met feedback op antwoorden.

Een van de deelnemers vertelt [in onderstaande video]: ‘Ik heb mijn modus operandi met de kinderen gevonden en kan daar ook echt van genieten. Inmiddels kan ik het proces loskoppelen van het contact met mijn kinderen. De toekomst is anders dan ik voor ogen had, maar ik heb er zin in.’

Beter toegerust op ouderschap na scheiding

Na de ontwikkeling van ScheidingsATLAS deed TNO onderzoek naar het effect van de training. Uit dit onderzoek bleek dat ouders heel enthousiast waren. Het merendeel voelde zich na deelname inderdaad geïnformeerd en beter toegerust op het ouderschap na scheiding. Ze gaven aan handvatten te hebben gekregen voor de ondersteuning van de kinderen en communicatie met de andere ouder. Ze voelden zich gesteund en hebben een zetje in de rug gekegen om met nieuwe informatie en ideeën aan de slag te gaan. Ouders gaven daarnaast ook aan dat ze de training ook andere ouders zouden aanraden.

]]>
news-7649 Mon, 30 Aug 2021 09:16:08 +0200 Het houdt nooit op, niet vanzelf: Zaaigoed podcastserie maakt aflevering over huiselijk geweld https://vng.nl/nieuws/zaaigoed-podcast-19-het-houdt-nooit-op-niet-vanzelf Het programma sociaal domein maakte in de Zaaigoed podcastserie een aflevering over huiselijk geweld en kindermishandeling, waarbij ze samenwerkte met het programma Geweld hoort nergens thuis. In deze podcast komen Majone Steketee, wetenschappelijk directeur van het Verwey-Jonker instituut en hoogleraar intergenerationele overdracht van geweld in gezinnen en Machteld Beukema, hoofd van Veilig Thuis Zuid-Limburg aan het woord. news-7570 Wed, 28 Jul 2021 16:26:00 +0200 Nieuwe subsidiemogelijkheden voor onderzoek naar impact van digitalisering op jeugd https://www.nwo.nl/calls/jeugd-en-digitalisering-identiteitsontwikkeling-relaties-en-kansenongelijkheid In het programma ‘Jeugd en digitalisering’ wil de NWA bijdragen aan een beter en integraler begrip van de impact van digitalisering op jeugdigen. In deze subsidieronde kan er onderzoek gedaan worden naar de impact van digitalisering op de identiteit en relaties van jeugdigen. En naar de impact van digitalisering op (mogelijke nieuwe vormen van) kansen(on)gelijkheid of sociale scheidslijnen. news-7486 Fri, 09 Jul 2021 10:10:50 +0200 Gendersensitieve aanpak van levensbelang om partnergeweld te bestrijden https://mensenrechten.nl/nl/publicatie/60d0ad2480b8be4327267bc9 Gemeenten zetten zich al jaren in om geweld in de privésfeer terug te dringen. Toch neemt het aantal incidenten neemt niet of nauwelijks af. Meer gendersensitiviteit in beleid en uitvoering kan eraan bijdragen dat het aantal geweldsincidenten wel vermindert en dat deze bovendien minder ernstige schade doen. news-7427 Thu, 24 Jun 2021 10:07:45 +0200 Parel voor Koplopers: participatie van jongeren met psychische kwetsbaarheid https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/parel-voor-koplopers-participatie-van-jongeren-met-psychische-kwetsbaarheid/ Wat zijn de voorwaarden voor een inclusieve samenleving waarin iedereen van betekenis is? Koplopers, een sprankelend team van ervaringsdeskundige jongeren, boog zich over deze vraag. In meer dan 100 ontmoetingen inspireerde het team bestuurders, docenten, zorgprofessionals en andere jongeren om een inclusievere manier van werken na te streven. Op 24 juni – tijdens de talkshow Beweging in Kwetsbaarheid - bekroonde Prinses Laurentien namens ZonMw het project met een Parel. Drempels verlagen   

Psychisch kwetsbare jongeren vallen eerder uit in het onderwijs en ervaren vaak obstakels in hun zoektocht naar werk. Binnen het project Koplopers gingen jongeren op zoek naar wat nodig is voor een inclusieve samenleving waaraan zij en andere jongeren met een psychische kwetsbaarheid  ongehinderd kunnen deelnemen. Hiervoor gingen zij het gesprek aan met professionals en leeftijdsgenoten door heel Nederland. Doel van deze ontmoetingen: wederzijdse vooroordelen bespreekbaar maken en gezamenlijk tot actie komen om de drempels voor psychisch kwetsbare jongeren in het onderwijs, het welzijn en op de arbeidsmarkt te verlagen.

Jongeren aan het roer  

De kennis en participatie van ervaringsdeskundigen is onmisbaar in onderzoek naar psychische kwetsbaarheid en een voorwaarde voor maatschappelijke verandering. Toch kan echt gelijkwaardig samenwerken een uitdaging zijn; het vraagt veel creativiteit, doorzettingsvermogen en lef. In Koplopers ging het projectteam de uitdaging aan. Jongeren stonden aan het roer en hun ervaringen en ideeën bepaalden de koers. Zij bedachten de onderzoeksvragen, hielden interviews, gaven presentaties en werkten aan de eindproducten, zoals het magazine Kwetsbaarheid is kracht. Hierin werden ze begeleid door projectleider Szabinka Dudevszky en haar collega’s van Hogeschool Rotterdam en Inholland.

'Ik ben ontzettend trots en ontroerd dat Koplopers de Parel heeft gekregen. We hebben de afgelopen jaren vele ontmoetingen gehad, van kleine tafelgesprekken tot presentaties op symposia. Dit was een bescheiden stem om open en persoonlijk met elkaar in gesprek te gaan over kwetsbaarheid. Maar die stem is gehoord.' - Szabinka Dudevszky, projectleider Koplopers

Een inclusieve manier van werken

Koplopers gaf jongeren een stem die voorbij gaat aan het huidige stigma rondom psychische problematiek. Het project laat zien hoe je gelijkwaardig samenwerkt met jongeren en dat deze samenwerking van grote waarde is in onderzoek. Daarmee kan het als inspiratie dienen voor onderzoekers, beleidsmakers en jeugdprofessionals. Kortom: een project dat een Parel verdient!

Zelf aan de slag?

De betrokken hogescholen zetten het gesprek over kwetsbaarheid en participatie voort. Bijvoorbeeld in de ontwikkeling van het vak Student’s Voice, waarin studenten een cursus in inclusief lesgeven ontwikkelen voor hogeschooldocenten. Wil jij als onderzoeker, beleidsmaker, bestuurder of jeugdprofessional ook een participatief actieonderzoek opzetten met jongeren en/of in gesprek over kwetsbaarheid en inclusiviteit? Koplopers biedt een workshop aan, die organisaties via de kennisvoucherregeling van ZonMw kunnen aanvragen.

Meer weten?

Koplopers is een project van Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland, kenniswerkplaats ST-RAW en Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid. Ga naar de pagina’s hieronder om meer over het project te weten te komen en bekijk het animatiefilmpje. Deze video is geheel in de traditie van Koplopers tot stand gekomen: het verhaal, de tekst en de muziek zijn bedacht en gespeeld door de Koplopersjongeren Michael de Man, Rosan van der Zee, Thaisja Suart en Tim Knoote.

]]>
news-7372 Thu, 10 Jun 2021 16:44:39 +0200 Overzichtsstudie JeugdzorgPlus steunt verandering https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-van-het-NJi/Overzichtsstudie-JeugdzorgPlus-steunt-verandering 10 jaar onderzoek naar JeugdzorgPlus heeft veel concrete aanbevelingen opgeleverd voor het verbeteren van de hulp aan jongeren met complexe en meervoudige problemen. En omvat aanbevelingen die niet alleen over de JeugdzorgPlus, maar ook over de gehele zorgketen voor jongeren met meervoudige en complexe problemen gaan. De resultaten zijn daarmee ook relevant voor andere jeugdzorgaanbieders en gemeenten. Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) heeft in opdracht van ZonMw in deze publicatie een overzicht gemaakt van alle onderzoeksresultaten. news-7333 Tue, 01 Jun 2021 09:42:18 +0200 Werkplaatsen delen schat aan kennis voor de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/werkplaatsen-delen-schat-aan-kennis-voor-de-jeugdsector/ De afgelopen 10 jaar ontwikkelden professionals uit de praktijk, beleid, onderzoek en opleidingen samen met ouders en jongeren kennis voor de jeugdsector. In ‘werkplaatsen’ werkten zij vanuit deze diverse perspectieven aan 1 doel: betere jeugdhulp. De opbrengst? Waardevolle resultaten, producten en lessen die de jeugdsector ondersteunen bij het veranderen en verbeteren. De Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd (AWTJ’s) werkten de afgelopen jaren aan ruim 50 (onderzoeks)projecten. De concrete producten en methodieken delen we in het gloednieuwe digitale magazine ‘Samen bouwen aan betere jeugdhulp’. Zoals bijvoorbeeld een digitale beslistool die jeugdhulpverleners en ouders helpt om samen een besluit te nemen, een filmreeks rondom het thema veilig opgroeien, en Utrechtse Wijkacademies waar ouders samenkomen en praten over opvoedvragen.

Leren van samenwerken

‘Het is een feestje, samenwerken in een werkplaats. Wel een feestje dat je samen moet bouwen.’ Zo begint Arne Popma zijn column in het magazine. Het mooie van de werkplaats is: samen bedenk je iets dat echt aansluit bij de behoefte op de werkvloer, aldus Popma. Bij het bouwen van zo’n ‘feestje’ komt veel kijken. Hoe werk je bijvoorbeeld echt gelijkwaardig samen met ouders en jongeren? Hoe zorg je ervoor dat alle leden van de werkplaats betrokken blijven? En waar moet je op letten bij het uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek? In de publicatie lees je welke inzichten onderzoekers, professionals, beleidsmakers, ouders en jongeren hebben opgedaan. Zij geven je ook concrete tips mee om zelf in de praktijk te brengen.

Concrete opbrengsten

De meerwaarde die de samenwerking heeft opgeleverd vertaalt zich naar een grote hoeveelheid aan concrete producten en methodieken. In het magazine zijn deze gebundeld in 6 thema’s, waaronder ‘Integraal werken in de wijk’. Een belangrijk uitgangspunt van de Jeugdwet is dat ondersteuning en hulp integraal is en dichtbij het kind en het gezin wordt aangeboden, vaak via wijkteams. Maar is hulp van wijkteams werkelijk effectief? Sluit deze echt aan bij wat nodig is? Onderzoekers, professionals en beleidsmakers probeerden hierop antwoorden te vinden en pasten ondertussen hun werkwijzen aan.

10 jaar werkplaatsen

De eerste werkplaatsen ontstonden 10 jaar geleden. De werkplaatsen hebben de afgelopen jaren een boost gegeven aan kritisch, constructief, gelijkwaardig samenwerken en aan onderzoek doen met maatschappelijke impact. ‘De praktijkgerichtheid past bij de concrete vragen en wensen van gemeenten, zoals de juiste plek vinden voor kwetsbare jongeren, onder de juiste voorwaarden. Als je de verschillende perspectieven betrekt bij de aanpak van een vraagstuk, landt de oplossing ook beter’ vertelt Geert Schipaanboord die de afgelopen jaren vanuit de VNG betrokken was bij de werkplaatsen.

Toekomstblik

Het AWTJ-programma liep weliswaar in 2020 af, maar dat betekent niet het einde van de werkplaatsen. Een groot deel maakte een doorstart als ‘regionale kenniswerkplaats jeugd’ (RKJ). De komende 4 jaar zullen 15 RKJ’s, waaronder ook 6 nieuw opgerichte werkplaatsen, zich blijven inzetten voor betere zorg voor de jeugd. Symone Detmar en Robert Vermeiren werpen in het slotessay een blik op de toekomst en de uitdaging waar de werkplaatsen en de jeugdsector voor staan. ‘Probeer op alle niveaus de kloven te overbruggen’, is hun belangrijkste oproep.

Kennisvouchers

Ben je na het lezen van het magazine benieuwd geworden naar wat de werkplaatsen jouw organisatie kunnen brengen? ZonMw stelt laagdrempelige ‘kennisvouchers’ beschikbaar, waarmee je de kennis ook in jouw regio kunt inzetten.

Meer weten?

]]>
news-7291 Thu, 20 May 2021 16:37:00 +0200 Zes aandachtspunten voor de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp https://www.nro.nl/nieuws/zes-aandachtspunten-voor-de-samenwerking-tussen-onderwijs-en-jeugdhulp Wat heeft een positieve invloed op de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp? De Hogeschool Windesheim (Lectoraat Jeugd), PricoH en de Rijksuniversiteit Groningen, onderzochten welke factoren de samenwerking beïnvloeden en werkzaam zijn in de klas. Hierin blijken 6 aandachtspunten te zijn. news-7288 Thu, 20 May 2021 15:48:25 +0200 Wat helpt jeugdhulpprofessionals bij integraal werken? https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/handle/1887/3160753 In haar proefschrift concludeerde Laura Nooteboom dat professionals zich onder andere bekwaam moeten voelen om samenhangende, gezinsgerichte ondersteuning te bieden, ze de grenzen van hun eigen expertise moeten herkennen en tijdig de ander in moeten schakelen wanneer nodig. news-7234 Tue, 04 May 2021 09:57:05 +0200 Perspectief voor jongeren in 112 gemeenten https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/perspectief-voor-jongeren-in-112-gemeenten/ Corona heeft de leefwereld van jongeren drastisch veranderd. De impact hiervan uit zich onder andere in eenzaamheid, stress en verveling. Om hen te ondersteunen, kunnen jongeren nu in 112 gemeenten meedoen aan nieuwe (kortlopende) MDT-projecten. Tijdens deze projecten zetten zij zich in voor een ander, ontwikkelen ze hun talenten en ontmoeten ze anderen (met inachtneming van de maatregelen). Gemeenten konden in februari en maart van dit jaar subsidie aanvragen voor deze projecten. Dit deden zij in samenwerking met bestaande MDT-organisaties. Deze organisaties weten wat er leeft onder jongeren en hoe je hen slagvaardig kan werven, begeleiden en maatschappelijk relevante activiteiten kunnen faciliteren. In de 112 gemeenten kunnen hierdoor nu zo’n 9.000 jongeren aan de slag, die door deze projecten ook kennismaken met MDT (maatschappelijke diensttijd).

Benieuwd welke gemeenten meedoen? Bekijk de lijst met aangesloten gemeenten (klik op deze pagina op MDT voor gemeenten).

Divers aanbod

De projecten bieden de jongeren gedurende 8 weken diverse programma’s aan. Tijdens deze programma’s zetten de jongeren  zich 32 uur in voor een ander, komen ze in contact met mensen waar ze anders mogelijk niet zo snel mee in contact komen en leren ze nieuwe vaardigheden. De onderstaande voorbeelden geven een idee van wat de jongeren gaan doen.

‘Identitijd’
In de gemeente Culemborg brengt het project Identitijd verschillende generaties bij elkaar door jongeren te laten werken als kennisdetectives. Ze gaan aan de hand van opdrachten en veldonderzoek met een oudere in gesprek over ‘identitijd’: wat vormt je en hoe denken verschillende generaties hierover? De jongeren maken vervolgens een reportage of vlog over de vondsten van hun speurwerk. Ze gaan hiervoor aan de slag als presentator, vlogger, cameraman/vrouw, redactiemedewerker en/of editor. De vaardigheden hiervoor leren ze van professionals. Het project wordt afgesloten met een feestelijke vertoning van de producties in de Culemborgse Gelderlandfabriek. De producties zijn daarna ook te zien via Omroep Gelderland, lokale omroepen en andere mediakanalen.

Wij zijn Baarn
De jongeren in Baarn gaan samen aan de slag om de gemeente voor iedereen mooier te maken. De jongeren bepalen zelf wat ze het leukste vinden om te doen. Bijvoorbeeld een loterij organiseren voor mensen die het moeilijk hebben, wethouder zijn voor een dag, een voorstelling maken over een maatschappelijk onderwerp of met behulp van een theaterdocent het gesprek aangaan over thema’s als discriminatie en eenzaamheid.

Social Boost!
Alkmaarse jongeren gaan aan de hand van een bingokaart aan de slag met 8 thema’s, zoals: duurzaamheid, gezonde voeding en sport en bewegen. Iedere week staat in het teken van een ander thema waarmee ze aan de slag gaan. Zo gaan ze tijdens de themaweek gezonde voeding dagelijks een gezonde maaltijd koken, waarvan ze ook nog een portie naar iemand brengen die dit zal waarderen. Zo zijn niet alleen de jongeren actief bezig, maar profiteert ook de buurt mee.

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet van jongeren voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang: iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten.

Meer weten?

]]>
news-7207 Wed, 28 Apr 2021 08:42:39 +0200 Nieuwe subsidieoproep voor leernetwerk participatief jeugdonderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidieoproep-voor-leernetwerk-participatief-jeugdonderzoek/ Jongerenparticipatie wordt steeds belangrijker in onderzoek. De subsidieoproep Leernetwerk Participatief jeugdonderzoek geeft een impuls aan het gezamenlijk leren over en reflecteren hierop. De opgedane kennis en creatieve voorbeelden worden breed gedeeld. Subsidieaanvragen kunnen door onderzoeksorganisaties worden ingediend tot dinsdag 31 augustus 2021, 14.00 uur. Leernetwerk

Het doel van deze subsidieoproep is een stimulans te geven aan het gezamenlijk reflecteren en leren in participatief jeugdonderzoek. En dit te realiseren door een duurzaam leernetwerk participatief jeugdonderzoek en coaching on the job trajecten te faciliteren.

In een leernetwerk wisselen deelnemers met expertise en vanuit een gezamenlijke interesse in participatief jeugdonderzoek doelbewust kennis en ervaringen uit. Samen ontwikkelen en verspreiden ze nieuwe inzichten, oplossingen en werkwijzen. Jongeren zijn structureel bij het leernetwerk betrokken.

Aanvragen subsidie

Er kan subsidie worden aangevraagd voor het opzetten, uitbouwen en verstevigen van een duurzaam leernetwerk participatief jeugdonderzoek, waarvan 6 ‘coaching on the job’ trajecten onderdeel zijn. Experts op het gebied van participatief jeugdonderzoek worden hierin coach voor onderzoekers die recent gestart zijn of op het punt staan om participatief jeugdonderzoek uit te voeren in de jeugdsector.

Budget

Er kan maximaal € 250.000,- voor één leernetwerk worden aangevraagd met een looptijd van maximaal 3 jaar. In totaal is voor deze programmalijn € 250.000,- beschikbaar.  

Hierbij geldt de verplichting dat aanvragers ook zelf investeren in het project. Aanvragers kunnen maximaal 75% van de totaalbegroting aanvragen bij ZonMw en dienen ten minste 25% van de totaalbegroting zelf te investeren (in kind of in cash).

Meer weten?

]]>
news-7075 Thu, 25 Mar 2021 16:31:00 +0100 Subsidieronde 4c: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk gepubliceerd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieronde-4c-mdt-groeit-naar-een-landelijk-dekkend-netwerk-gepubliceerd/ Vandaag is subsidieronde 4c: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk gepubliceerd. In deze subsidieronde kunnen organisaties subsidie aanvragen om MDT verder te laten groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Hiervoor kunnen organisaties in partnerschappen een subsidieaanvraag indienen. Organisaties die voornemens zijn een subsidieaanvraag in te dienen, moeten uiterlijk vrijdag 30 april 2021 een vooraanmelding doen. Een passende MDT in de eigen omgeving

Het doel is dat alle jongeren van 14 tot en met 27 jaar in hun eigen omgeving een aantrekkelijke MDT (maatschappelijke diensttijd) kunnen doen, die aansluit bij hun interesses, wensen en mogelijkheden. Jongeren doen met MDT iets voor een ander en/of de samenleving, ontwikkelen hun talenten en ontmoeten elkaar en anderen. Naast impact op jongeren, heeft MDT ook meerwaarde voor maatschappelijke organisaties en de samenleving.

3 programmalijnen

In deze subsidieronde wordt gewerkt met 3 programmalijnen.

  • In programmalijn 1: Opschalen, uitbreiden en versterken kunnen alle (maatschappelijke) organisaties, gemeenten, onderwijsinstellingen met een partnerschap een subsidieaanvraag indienen voor het starten of uitbreiden van een MDT-project. Om hiermee het passend MDT-aanbod voor alle jongeren te vergroten, het MDT-netwerk uit te breiden en toe te werken naar verdere landelijke dekking. Lees meer over programmalijn 1.
  • In programmalijn 2: Intensieve variant MDT door gemeenten, kunnen gemeenten met een partnerschap een subsidieaanvraag indienen voor een intensieve variant, waarbij jongeren zich minimaal 320 uur in maximaal 6 maanden inzetten. Het doel is om bij te dragen aan het landelijk beschikbaar stellen van de intensieve variant van MDT. Lees meer over programmalijn 2.
  • In programmalijn 3: MDT in het onderwijs, krijgen instellingen voor en in het onderwijs en hun partners de mogelijkheid om een MDT-project in het onderwijs te starten of uit te breiden en daarmee het MDT-aanbod tijdens onderwijs te vergroten en aan te sluiten op het MDT-netwerk. In deze variant vindt MDT minimaal deels in begeleide onderwijsuren plaats en is het MDT-traject gekoppeld aan onderwijsdoelen. Lees meer over programmalijn 3.

Het is mogelijk om in meerdere programmalijnen een subsidieaanvraag in te dienen, mits de subsidieaanvragen aansluiten op de doelstellingen en voorwaarden uit de betreffende programmalijn. Deze subsidieaanvragen worden per programmalijn met de bijbehorende voorwaarden beoordeeld.

Omdat iedere lijn andere doelstellingen en voorwaarden heeft, is het niet mogelijk om dezelfde aanvraag in meerdere programmalijnen in te dienen. Wilt u weten in elke programmalijn(en) u kunt indienen? Bekijk dan deze publicatie. Hierin vindt u samenvattingen van de verschillende programmalijnen en leest u waar u met uw organisatie kunt indienen.

Belangrijke data

Als u voornemens bent om een subsidieaanvraag in te dienen, meld uw subsidieaanvraag dan uiterlijk vrijdag 30 april 2021 bij ons aan.

De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag verschilt per programmalijn. Voor programmalijn 1 is de deadline dinsdag 1 juni 2021,12.00 uur. Voor programmalijn 2 en 3 is de deadline om een aanvraag in te dienen dinsdag 25 mei 2021, 12.00 uur.

Informatiebijeenkomst

In april organiseert ZonMw enkele digitale informatiebijeenkomsten waarin we de subsidieoproep en de procedures om een subsidieaanvraag in te dienen nader toelichten en uw vragen beantwoorden. U kunt uzelf hier inschrijven voor een van de informatiebijeenkomsten.

Houdt voor meer informatie over de publicatie van de subsidieoproep onze LinkedIn-pagina ZonMw: Jeugd, website en nieuwsbrief in de gaten.

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet van jongeren voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang: iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten.

Meer weten?

]]>
news-7006 Fri, 05 Mar 2021 15:51:25 +0100 Deadline subsidieronde Perspectief voor de jeugd met MDT uitgesteld tot 30 maart 12.00 uur https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/deadline-subsidieronde-perspectief-voor-de-jeugd-met-mdt-uitgesteld-tot-30-maart-1200-uur/ Jongeren hebben het zwaar tijdens de coronacrisis. Om hen in deze tijd te ondersteunen heeft het kabinet geld vrijgemaakt. Vanuit het zogenoemde Jeugdpakket is € 15 miljoen beschikbaar gesteld voor gemeenten om op een snelle manier maatschappelijke activiteiten te organiseren voor jongeren, door samen te werken met MDT-organisaties. Om nog meer gemeenten de mogelijkheid te bieden een aanvraag in te dienen om deze jongeren te helpen, heeft het kernteam MDT besloten deze laagdrempelige subsidieronde Perspectief voor de jeugd met MDT uit te stellen tot 30 maart 2021. Activiteiten voor jongeren

De leefwereld van jongeren is drastisch veranderd. De impact hiervan op jongeren uit zich onder andere in eenzaamheid, stress, werkloosheid, onderwijsachterstand en schulden. Er ligt een grote opdracht bij gemeenten om jongeren in coronatijd activiteiten aan te bieden die aansluiten op hun motivatie. Jongeren willen ook graag helpen, zo blijkt ook uit de hulpinitiatieven die zijn georganiseerd in de voorgaande subsidieronde Helpen wanneer je nodig bent: #ookditisMDT.

In de subsidieronde Perspectief voor de jeugd met MDT kunnen gemeenten, samen met één of meerdere MDT-organisaties een subsidieaanvraag indienen. Om snel en effectief MDT-activiteiten voor jongeren op te zetten die inspelen op maatschappelijke noden ontstaan door het coronavirus.  Er is per subsidieaanvraag maximaal € 50.000 beschikbaar voor projecten met een looptijd van maximaal 12 weken. De projecten kunnen met een aanvullende subsidie van maximaal € 25.000 verlengd worden met maximaal 8 weken. Indienen kan vanaf 1 februari 2021 tot 30 maart 2021, 12.00 uur.

Over de maatschappelijke diensttijd

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang. Namelijk iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten. Doordat jongeren iets doen voor een ander en/of voor de samenleving, komen ze zelf ook een stap verder. Met talentontwikkeling ontwikkelen jongeren vaardigheden en vergroten zij hun zelfvertrouwen en hun netwerk. MDT heeft ook tot doel mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen.

Meer weten?

]]>
news-6982 Mon, 01 Mar 2021 16:52:57 +0100 Vooraankondiging subsidieronde 4c: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vooraankondiging-subsidieronde-4c-mdt-groeit-naar-een-landelijk-dekkend-netwerk/ Op 25 maart publiceert ZonMw de subsidieoproep ‘4c: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk’ vanuit het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd. In deze subsidieronde kunnen organisaties subsidie aanvragen om MDT (maatschappelijke diensttijd) verder te laten groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Een passende MDT in je eigen omgeving

Het doel is dat alle jongeren van 14 tot en met 27 jaar in hun eigen omgeving een aantrekkelijke MDT kunnen doen, die aansluit bij hun interesses, wensen en mogelijkheden. Jongeren doen met MDT iets voor een ander en/of de samenleving, ontwikkelen hun talenten en ontmoeten elkaar en anderen. Naast impact op jongeren, heeft MDT ook meerwaarde voor maatschappelijke organisaties en de samenleving.

Om toe te werken naar een landelijk dekkend netwerk, stuurt ZonMw in deze subsidieronde op:

  • opschalen en regionale aanwezigheid van passend MDT-aanbod voor alle jongeren.  
  • het uitbreiden en versterken van het MDT-netwerk met gemeenten, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven.
  • het uitbreiden van het aantal MDT-organisaties en het verbinden van partnerschappen in het MDT netwerk.
  • het bijdragen aan een duurzame inbedding van MDT.

3 programmalijnen

In deze subsidieronde wordt daarom gewerkt met 3 programmalijnen.

  •  In programmalijn 1: Opschalen, uitbreiden en versterken kunnen alle (maatschappelijke) organisaties, gemeenten, onderwijsinstellingen met een partnerschap een subsidieaanvraag indienen voor het starten of uitbreiden van een MDT-project. Om hiermee het passend MDT-aanbod voor alle jongeren te vergroten, het MDT-netwerk uit te breiden en toe te werken naar verdere landelijke dekking.
  •  In programmalijn 2: Intensieve variant MDT door gemeenten, kunnen gemeenten met een partnerschap een subsidieaanvraag indienen voor een intensieve variant, waarbij jongeren zich minimaal 320 uur in maximaal 6 maanden inzetten. Het doel is om bij te dragen aan het landelijk beschikbaar stellen van de intensieve variant van MDT.
  •  In programmalijn 3: MDT in het onderwijs, krijgen instellingen voor en in het onderwijs en hun partners de mogelijkheid om een MDT-project in het onderwijs te starten of uit te breiden en daarmee het MDT-aanbod tijdens onderwijs te vergroten en aan te sluiten op het MDT-netwerk. In deze variant vindt MDT minimaal deels in begeleide onderwijsuren plaats en is het MDT-traject gekoppeld aan onderwijsdoelen.

Het is mogelijk om in meerdere programmalijnen een subsidieaanvraag in te dienen, mits de subsidieaanvragen aansluiten op de doelstellingen en voorwaarden uit de betreffende programmalijn. Deze subsidieaanvragen worden per programmalijn met de bijbehorende voorwaarden beoordeeld.

Omdat iedere lijn andere doelstellingen en voorwaarden heeft, is het niet mogelijk om dezelfde aanvraag in meerdere programmalijnen in te dienen.

Belangrijke data

De subsidieoproep wordt op 25 maart 2021 gepubliceerd op www.zonmw.nl. Als u voornemens bent om een subsidieaanvraag in te dienen, meld uw subsidieaanvraag dan uiterlijk vrijdag 30 april 2021 bij ons aan. De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag verschilt per programmalijn.

  • Voor lijn 1 is de deadline dinsdag 1 juni 2021,12.00 uur.
  • Voor programmalijn 2 en 3 is de deadline om een aanvraag in te dienen dinsdag 25 mei 2021, 12.00 uur.

Informatiebijeenkomst
In april organiseert ZonMw enkele digitale informatiebijeenkomsten waarin we de subsidieoproep en de procedures om een subsidieaanvraag in te dienen nader toelichten en uw vragen beantwoorden.

Houdt voor meer informatie over de publicatie van de subsidieoproep onze LinkedIn-pagina ZonMw: Jeugd, website en nieuwsbrief in de gaten.

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet van jongeren voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang: iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten.

Meer weten?

•   ZonMw Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd
•    Maatschappelijke Diensttijd
•    Doemeemetmdt.nl
•   ZonMw-thema Jeugd

]]>
news-6834 Tue, 26 Jan 2021 10:49:01 +0100 Handreiking duurzame jongerenparticipatie voor gemeenten https://www.nji.nl/nl/Kennis/Publicaties/NJi-Publicaties/Handreiking-duurzame-jongerenparticipatie Hoe ga je op weg naar een structurele dialoog tussen besluitvormers en jongeren? In deze nieuwe handreiking van het Nederlands Jeugdinstituut krijgen gemeenten tips en handvatten om aan de slag te gaan met jongereninspraak. Het helpt schijnparticipatie te voorkomen en een open houding aan te nemen. news-6789 Wed, 13 Jan 2021 07:47:53 +0100 Subsidieronde Perspectief voor de jeugd met MDT opengesteld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieronde-perspectief-voor-de-jeugd-met-mdt-opengesteld/ Jongeren hebben het zwaar tijdens de coronacrisis. Om hen in deze tijd te ondersteunen heeft het kabinet geld vrijgemaakt. Vanuit het zogenoemde Jeugdpakket is € 15 miljoen beschikbaar gesteld voor gemeenten om op een snelle manier maatschappelijke activiteiten te organiseren voor jongeren, door samen te werken met MDT-organisaties. Hiervoor is de laagdrempelige subsidieronde Perspectief voor de jeugd met MDT opengesteld. Activiteiten voor jongeren

De leefwereld van jongeren is drastisch veranderd. De impact hiervan op jongeren uit zich onder andere in eenzaamheid, stress, werkloosheid, onderwijsachterstand en schulden. Er ligt een grote opdracht bij gemeenten om jongeren in coronatijd activiteiten aan te bieden die aansluiten op hun motivatie. Jongeren willen ook graag helpen, zo blijkt ook uit de hulpinitiatieven die zijn georganiseerd in de voorgaande subsidieronde Helpen wanneer je nodig bent: #ookditisMDT.

In de subsidieronde Perspectief voor de jeugd met MDT kunnen gemeenten, samen met één of meerdere MDT-organisaties een subsidieaanvraag indienen. Om snel en effectief MDT-activiteiten voor jongeren op te zetten die inspelen op maatschappelijke noden ontstaan door het coronavirus.  Er is per subsidieaanvraag maximaal € 50.000 beschikbaar voor projecten met een looptijd van maximaal 12 weken. De projecten kunnen met een aanvullende subsidie van maximaal € 25.000 verlengd worden met maximaal 8 weken. Indienen kan vanaf 1 februari 2021 tot 12 maart 2021, 12.00 uur.

Meer informatie over de subsidieoproep

Het programma Maatschappelijke diensttijd (MDT) organiseert op donderdag 14 januari van 14.30 tot 16.00 uur de online netwerkbijeenkomst ‘Perspectief voor de jeugd met MDT’. Tijdens deze bijeenkomst wordt meer informatie gegeven over MDT en de subsidieronde Perspectief voor de jeugd met MDT. Aanmelden kan via dit formulier.

Aanvullend hierop organiseert ZonMw online bijeenkomsten waarin specifieke vragen over de subsidieoproep gesteld kunnen worden. De bijeenkomsten vinden in kleine groepen plaats, zodat er voldoende ruimte is voor het beantwoorden van alle vragen. Kijk daarom voor de beschikbare data op het inschrijfformulier. Inschrijven voor de Zoom-bijeenkomst kan via dit formulier.

Over de maatschappelijke diensttijd

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang. Namelijk iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten. Doordat jongeren iets doen voor een ander en/of voor de samenleving, komen ze zelf ook een stap verder. Met talentontwikkeling ontwikkelen jongeren vaardigheden en vergroten zij hun zelfvertrouwen en hun netwerk. MDT heeft ook tot doel mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen.

Meer weten?

]]>
news-6629 Thu, 10 Dec 2020 12:57:00 +0100 Waardevolle kennisproducten voor de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/waardevolle-kennisproducten-voor-de-jeugdsector/ Bent u werkzaam in of vóór de jeugdsector als praktijkprofessional, beleidsmaker of opleider én op zoek naar een innovatieve oplossing die de jeugdhulp in uw regio kan helpen verbeteren? De werkplaatsen jeugd hebben een schat aan kennis opgedaan en bruikbare producten ontwikkeld. Deze kennisproducten kunt u nu toepassen in uw eigen organisatie met behulp van een kennisvoucher. Vanaf 10 december stelt ZonMw maximaal 10.000 euro per voucher beschikbaar. Als gemeente, jeugdorganisatie en opleidingsinstelling kunt u deze laagdrempelige kennisvoucher bij ZonMw aanvragen. Met de voucher kunt u een kennisproduct dat is ontwikkeld door de academische werkplaatsen transformatie jeugd, met ondersteuning van deze werkplaats, inzetten binnen de context van uw eigen werkpraktijk.

Om welke kennis en producten gaat het?

In de kennisetalage vindt u de 15 beschikbare producten waarvoor een kennisvoucher kan worden aangevraagd. Deze producten richten zich op thema’s als eigen regie, eenzaamheid, armoede, diversiteitsgevoelig werken en kwetsbare jongeren. Ook de vorm is divers: het aanbod bestaat uit onder andere methodieken, workshops, scholingstrajecten en tools. Deze producten worden toegelicht met een korte tekst en met een vlog van de werkplaats. Hierin vertellen zowel ontwikkelaars als gebruikers over hun ervaringen met het kennisproduct.

Werkwijze

Ziet u in de kennisetalage een product dat kan voorzien in een vraag of behoefte die leeft binnen uw organisatie? Neem dan contact op met de contactpersoon van de betreffende werkplaats en stel gezamenlijk een aanvraag op. In de subsidieoproep  leest u de randvoorwaarden en andere noodzakelijke informatie over het aanvraagproces.

Voorwaarden

De maximale looptijd van een vouchertraject is 12 maanden. Een organisatie kan maximaal 10.000 euro aanvragen per voucher. In de periode van 10 december 2020 tot en met uiterlijk 9 december 2021 is een totaalbedrag van 300.000 euro beschikbaar. Als dit budget is uitgeput voordat de uiterlijke sluitingsdatum is bereikt, zal de oproep vroegtijdig dichtgaan. Hierbij geldt het principe: ‘wie het eerst komt, het eerst maalt'. Wees er dus snel bij!

Meer informatie

Heeft u vragen over het proces? Neem dan contact op met Iris den Hartog of Merlijne Jaspers via awtjeugd@zonmw.nl. Heeft u inhoudelijke vragen over (één van) de producten? Neem dan contact op met de contactpersoon van de betreffende voucher.

]]>
news-6521 Tue, 17 Nov 2020 15:09:26 +0100 Praten over de moeilijke kanten van het ouderschap https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/praten-over-de-moeilijke-kanten-van-het-ouderschap/ Opvoeden is een proces van vallen en opstaan. Toch ervaren ouders soms een drempel om te praten over de moeilijke kanten van het ouderschap. Het regionale leernetwerk Veilig Opgroeien VONK zet zich in om het taboe rondom de complexiteit van opvoeden te doorbreken. Dit doet zij bijvoorbeeld met een podcast, filmserie en workshop, waarin ouders en professionals hun verhalen delen. De tweede film van het leernetwerk ging afgelopen week in première. De schaduwkanten van het ouderschap

In het kader van de Week tegen Kindermishandeling lanceerde VONK de film ‘Leren van ouders’: het tweede deel van de filmserie ‘De schaduwkanten van het ouderschap’. In de film kijken ouders terug op onveilige situaties in hun eigen jeugd en de momenten die een verschil hadden kunnen maken. Bijvoorbeeld: ‘Toen had die professional of die buurvrouw moeten begrijpen wat er aan de hand was. Als me die vraag was gesteld had ik de ruimte gehad om te vertellen wat er speelde.’

 

Podcast

Naast de filmserie heeft het leernetwerk de VONK-podcast in het leven geroepen. In elke aflevering staat het verhaal van een ervaringsdeskundige centraal. Zo horen we de ervaring van een moeder die te maken kreeg met Veilig Thuis toen haar man in een psychose raakte. Een andere aflevering richt zich op de beweegredenen van een jonge vrouw om de stichting No Need to Hide op te richten. Deze stichting leidt buddy’s op om mensen te ondersteunen die aangifte doen van seksueel misbruik. In de derde aflevering komt een professional aan het woord die vanuit de ouderschapstheorie van Alice van der Pas werkt. Zij stelt hierbij de vraag: hoe luister je als (toekomstige) jeugdprofessional écht naar ouders?  

Workshop

Wil jij als jeugdprofessional graag meer leren over veilig opgroeien vanuit het perspectief van ouders? VONK heeft een workshop ontwikkeld die professionals handvatten biedt om in gesprek te gaan over de schaduwkanten van het ouderschap. De workshop is erop gericht om je als professional minder machteloos en handelingsverlegen te voelen wanneer je je zorgen maakt om een gezin. Binnenkort kunnen organisaties de training aanvragen via de kennisvouchers van ZonMw.

C4Youth

VONK maakt onderdeel uit van de kenniswerkplaats C4Youth. Dit Groningse samenwerkingsverband richt zich op een lerende omgeving in de jeugdhulp voor alle hulpverleners, onderzoekers, beleidsmakers en opleiders. Verhalen van ouders en jongeren spelen hierin een belangrijke rol. Wil je meer weten over deze werkplaats en het leernetwerk VONK? Bekijk de website!

Meer weten?

 

 

]]>
news-6512 Mon, 16 Nov 2020 16:14:55 +0100 Inventarisatie meetinstrumenten voor kwaliteit van leven Jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/inventarisatie-meetinstrumenten-voor-kwaliteit-van-leven-jeugdsector/ Om te kunnen vaststellen of een bepaalde interventie in de jeugdzorg de investering waard is, of om bepaalde interventies met elkaar te kunnen vergelijken, is het belangrijk om te weten wat de impact van een interventie op de kwaliteit van leven van het kind of de jongere is. Daarvoor zijn diverse meetinstrumenten beschikbaar. Om het voor beleidsmakers en behandelaars zo makkelijk mogelijk te maken, is er nu hulp bij het kiezen van de juiste instrumenten bij verschillende doelgroepen en doelen. Er was nog weinig bekend over de maatschappelijke en financiële opbrengsten van goede jeugdhulp en hoe die zich verhouden tot de kosten van de zorg. Daarom hebben Maastricht UMC+, Rijksuniversiteit Groningen, Accare, het Trimbos Instituut en het Nederlands Jeugdinstituut in een eerder project een inventarisatie gemaakt van de beschikbare instrumenten.

Betere keuzes maken

Om de keuze voor het juist meetinstrument voor zowel beleidsmakers als behandelaars zo makkelijk mogelijk te maken, zijn er een online keuzetool, whitepaper en stoomcursus economische evaluaties in de jeugdzorg ontwikkeld. In de whitepaper wordt voor gemeenten, beleidsmakers, behandelaars en instellingen in beeld gebracht welke instrumenten beschikbaar zijn en wat de voor- en nadelen van die instrumenten zijn. De keuzetool helpt bij het maken van de keuze voor het juiste instrument voor het doel en de doelgroep. In een uitlegvideo wordt een stoomcursus economische evaluaties in de jeugdzorg gegeven. Deze tools moeten uiteindelijk de keuze gaan vergemakkelijken en verbeteren en gaan bijdragen aan effectiever werken in de jeugdhulp.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-6484 Wed, 11 Nov 2020 08:01:45 +0100 Maatschappelijke diensttijd (MDT) steeds toegankelijker voor jongeren: meer locaties, meer plekken https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/maatschappelijke-diensttijd-mdt-steeds-toegankelijker-voor-jongeren-meer-locaties-meer-plekken/ Het landelijke netwerk van MDT (maatschappelijke diensttijd) gaat zich de komende tijd verder uitbreiden. ZonMw heeft 50 nieuwe projecten gehonoreerd, waarmee jongeren steeds beter in hun eigen regio terecht kunnen voor een MDT. Met deze uitbreiding komen er nieuwe plekken bij voor ongeveer 22.000 jongeren. Landelijk dekkend netwerk

Sinds de officiële start van MDT in maart dit jaar ligt de focus op het uitbreiden van het landelijke MDT-netwerk. Zodat alle jongeren in Nederland tussen de 14 en 27 jaar een MDT kunnen doen. Met de 50 nieuwe projecten wordt verder gebouwd aan dit netwerk, waarbij er extra aandacht is geweest voor de regio’s waar op dit moment nog niet voldoende MDT-aanbod is. In elk van deze regio’s worden de mogelijkheden voor jongeren nu uitgebreid.

Voor iedere jongere een passende MDT

De 50 nieuwe projecten zijn ook deze keer weer zeer divers en aanvullend op het bestaande aanbod. Zo kunnen jongeren zich bijvoorbeeld op een sportieve manier inzetten voor hun wijk of voor natuur en duurzaamheid in Nederland. Een greep uit de nieuwe projecten:

ZOOFF Your Life
Het MDT jongerenpanel was razend enthousiast over het project ZOOFF Your Life. Hier worden jongeren verbonden aan organisaties die staan te springen om hun input. Ze gaan werken aan maatschappelijke vraagstukken als: hoe maak je sport aantrekkelijk voor de echte bankhanger? Welke activiteit brengt jongeren met en zonder beperking met elkaar in contact? Of hoe maak je lezen leuker voor kinderen op de basisschool? De jongeren kijken op de werkvloer, gaan in gesprek met professionals, denken met elkaar na over oplossingen, geven advies en het aller belangrijkste: ze voeren met elkaar één van hun adviezen uit in de praktijk. Bijvoorbeeld door het organiseren van een voorleesmiddag.

MDT|Missie 030
In het project MDT|Missie 030 gaan jongeren aan de slag met het verlagen van drempels. Ze werken aan sociale vraagstukken en opgaven die inspelen op situaties in de samenleving. Denk daarbij aan vraagstukken als: kunnen we het skatepark gebruiken als we zelf de bewaking doen? Hoe kunnen de zwembadjes in de wijk deze zomer toch open? Of kunnen we niet altijd een boodschappendienst voor mensen in de wijk aanbieden? Met het project MDT|Missie 030 wordt MDT binnen de gemeente Utrecht verder uitgebreid. Het is volgens de beoordelingscommissie een mooi voorbeeld van hoe MDT uitgerold kan worden in gemeenten.

Challenge Up!
Jongeren gaan bij Challenge Up! aan de slag met persoonlijke ontwikkeling, maar vooral: met een toffe challenge. Zo kunnen ze bijvoorbeeld activiteiten organiseren voor jongeren met een beperking, filmen of presenteren bij het jongerenplatform Jongin Lelystad of iemand helpen met taal of rekenen. Tijdens de workshops, trainingen en bedrijfsbezoeken in het programma doen jongeren waardevolle kennis en vaardigheden op voor hun toekomst, zoals bijvoorbeeld leren samenwerken.

Subsidiemogelijkheden

Op dit moment zijn er geen nieuwe subsidiemogelijkheden, maar deze komen er wel weer aan. In het eerste kwartaal van 2021 wordt subsidieronde 4c verwacht, waarin partnerschappen een subsidieaanvraag kunnen doen. Begin 2021 komt er ook een subsidieronde waarbij organisaties zich aan kunnen sluiten bij bestaande partnerschappen uit subsidieronde 4a. Een vergelijkbare subsidieronde volgt later ook nog voor de projecten die nu van start gaan. Verder is er een definitieve subsidieregeling in ontwikkeling. Wilt u meer weten over de voorwaarden? Kijk dan regelmatig op www.zonmw.nl/amd, volg ZonMw: Jeugd op LinkedIn of abonneer u op de nieuwsbrief van ZonMw Jeugd .

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. MDT brengt mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar.

Meer weten?

]]>
news-6286 Mon, 05 Oct 2020 16:17:00 +0200 Regionale kenniswerkplaatsen jeugd officieel van start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/regionale-kenniswerkplaatsen-jeugd-officieel-van-start/ Een gezonde, veilige en kansrijke jeugd voor alle kinderen. Daar maken de regionale kenniswerkplaatsen jeugd (RKJ) zich hard voor. De komende 4 jaar gaan zij de slag met vraagstukken op het gebied van jeugd die in hun regio spelen. En delen zij het laatste nieuws over de projecten, de onderzoeken en de opbrengsten via de vernieuwde website werkplaatsenjeugd.nl. Bent u werkzaam in de jeugdsector, beleidsmaker bij een gemeente of opleider? Bezoek dan werkplaatsenjeugd.nl. Hier leest u aan welke vraagstukken wordt gewerkt. En welke kenniswerkplaats in uw regio actief is. Op deze website vindt u naast kennis en praktische producten ook de contactgegevens van de werkplaatsen.

]]>
news-5980 Wed, 29 Jul 2020 09:57:16 +0200 Nieuwe subsidieoproep over het tijdig signaleren en ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidieoproep-over-het-tijdig-signaleren-en-ondersteunen-van-kinderen-en-gezinnen-in-kwetsba/ Vanaf vandaag kunnen onderzoeksvoorstellen ingediend worden die kennis opleveren over wat werkt bij het tijdig signaleren en zo goed mogelijk ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden, waarvoor kansrijk opgroeien en opvoeden niet vanzelfsprekend is. Verschillende omstandigheden of factoren kunnen het ouderschap en het opgroeien en ontwikkelen van kinderen negatief beïnvloeden. Maar de aanwezigheid van deze kwetsbare omstandigheden staan niet altijd het kansrijk opvoeden en opgroeien in de weg. Beschermende factoren kunnen tegenwicht geven aan die negatieve invloed van risicofactoren. Voorbeelden van beschermende factoren zijn: zelfvertrouwen, sensitief ouderschap, veerkracht en een ondersteunend netwerk.

Beschermende factoren

Met het onderzoek binnen deze subsidieronde willen we meer te weten komen over hoe kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden tijdig gesignaleerd en bereikt kunnen worden. Daarnaast willen we weten hoe de beschermende factoren geactiveerd en versterkt kunnen worden zodat de kinderen en gezinnen zo goed mogelijk ondersteund kunnen worden.

Indienen van onderzoeksvoorstellen

Deadline voor het indienen van een projectidee is 27 oktober 2020 14.00 uur. Lees de subsidieoproep voor meer details over het indienen van een aanvraag binnen deze ronde en de randvoorwaarden waar een aanvraag aan moeten voldoen.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd

Met dit kennisontwikkelingsprogramma willen we meer weten over wat werkt in de hulp en ondersteuning voor jongeren en gezinnen.

Meer informatie

]]>
news-5952 Fri, 17 Jul 2020 13:09:32 +0200 6 nieuwe projecten onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis van start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/6-nieuwe-projecten-onderzoeksprogramma-geweld-hoort-nergens-thuis-van-start/ In september gaan 6 nieuwe onderzoeksprojecten van het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis van start. De onderzoeken richten zich op goede aanpakken voor (vroeg)signalering en samenwerken en regisseren rondom complexe casuïstiek op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling. Vanuit onderzoekslijn 1: Onderzoek naar goede aanpakken voor (vroeg)signalering starten 3 projecten:

Daarnaast starten 3 onderzoeken die zich richten op onderzoekslijn 2: Onderzoek naar de variabelen die voorwaardelijk zijn om te kunnen samenwerken en regisseren rondom complexe huiselijk geweld en kindermishandeling casuïstiek:

Onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis

Het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis maakt deel uit van het actieprogramma Geweld hoort nergens thuis van de Rijksoverheid. De opgave van dit programma is om huiselijk geweld en kindermishandeling terug te dringen, de schade ervan te beperken en zo de vicieuze cirkel van geweld, de overdracht van generatie op generatie, te doorbreken. Het onderzoeksprogramma levert een bijdrage aan de ondersteuning van de praktijk en biedt handvatten om de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld te verbeteren, te borgen en te verduurzamen.

Andere onderzoeksprojecten uit het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis

Op dit moment staat een nieuwe subsidieronde open voor nieuwe projecten op het gebied van professionele norm en kennisverwerving. De deadline voor het indienen van een subsidieaanvraag is 2 september 14.00 uur. De besluiten worden genomen in november en de projecten zullen nog voor het eind van het jaar van start gaan. Verder zijn in 2019 al 5 onderzoeksprojecten van start gegaan.

Meer weten?

]]>
news-5878 Thu, 02 Jul 2020 10:26:35 +0200 Versterken en verbeteren wijkgericht werken met kinderen en gezinnen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/versterken-en-verbeteren-wijkgericht-werken-met-kinderen-en-gezinnen/ Onlangs zijn er 12 projecten gehonoreerd die gaan onderzoeken hoe de kwaliteit van wijkgericht werken met kinderen en gezinnen kan worden verbeterd. Dit doen zij op de thema’s professionals en hun organisatie, en bestuurlijke en sturingsvraagstukken voor gemeenten. Daarnaast is een project gehonoreerd dat de verschillende trajecten verbindt. De projecten dragen bij aan kennisontwikkeling over wat werkt rond wijkgericht werken en om zo beter in staat te zijn om integraal beleid te ontwikkelen en maatwerk te bieden, afgestemd op de lokale situatie en uitgaande van de mogelijkheden (eigen kracht) en de behoeften van individuele kinderen en hun ouders.

Binnen deze subsidieronde zijn projecten op 2 thema’s gehonoreerd:

Professionals en hun organisatie
Dit thema is gericht op professionals en hun organisatie en het vinden van passende oplossingen voor de situatie en vraag van het gezin. Hierbij ligt de focus op integraal werken. Het gaat om onderzoek naar hoe tijdig passende hulp en/of ondersteuning vanuit een brede blik dichtbij de leefwereld van kind en gezin in de wijk verbeterd kan worden.

Gehonoreerde projecten:

Bestuurlijke- en sturingsvraagstukken voor gemeenten
Dit thema richt zich op wat werkt in de gemeentelijke sturing en verantwoording rond wijkgericht werken. Dit gaat om vragen als hoe kan de gemeente het beste sturen op effectiviteit en doelmatigheid van wijkgericht werken en wat hiervoor nodig is.

Daarnaast is een project gehonoreerd dat de verschillende trajecten verbindt
De focus van dit project ligt op het bundelen, toepasbaar maken en toepassen van kennis over wat werkt. Dit project betrekt ook de andere gehonoreerde onderzoeken binnen deze subsidieronde. Zij verbinden de lopende en te starten trajecten en stimuleren tussentijdse uitwisseling van kennis en ervaringen.

De projecten starten tussen september 2020 en januari 2021 en hebben een looptijd van 2 jaar.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd

Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan jongeren en gezinnen verbeterd worden. Daarvoor is het kennisontwikkelingsprogramma Wat werkt voor de jeugd opgezet. Deze projecten zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-5857 Mon, 29 Jun 2020 16:41:18 +0200 Cultuursensitief vakmanschap: ken je eigen (voor)oordelen https://www.kis.nl/artikel/cultuur-sensitief-vakmanschap-ken-je-eigen-vooroordelen ‘Cultuursensitief’ of ‘diversiteitgevoelig’ werken: de Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd van Noord-Brabant, Twente en Amsterdam namen dit thema de afgelopen jaren uitgebreid onder de loep. Ze wisselden de opgebouwde kennis en ervaring onderling uit. KIS sprak met Jeanine Strobbe, docent Pedagogiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en met Takrid Ilyo, regisseur team Jeugd en Gezin van de Gemeente Hengelo.