ZonMw tijdlijn Gemeenten en transformatie Jeugd https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Gemeenten en transformatie Jeugd nl-nl Fri, 09 Dec 2022 13:30:32 +0100 Fri, 09 Dec 2022 13:30:32 +0100 TYPO3 news-9168 Tue, 15 Nov 2022 11:58:45 +0100 Nieuwe projecten van start over gender & jeugd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-projecten-van-start-over-gender-jeugd/ Om ontwikkelkansen van kinderen en jongeren te vergroten en ze de best passende hulp te bieden, is het belangrijk om rekening te houden met sekse- en genderverschillen. Onderzoek is nodig om erachter te komen wat deze (mogelijke) verschillen zijn. Daarom ontvangen 10 lopende of recent afgeronde onderzoeken een aanvullende subsidie. Met deze subsidie kunnen zij hun onderzoek verdiepen rond het thema gender en jeugd. De projecten starten uiterlijk begin december 2022. In de projecten staat het identificeren van sekse- en genderverschillen centraal, en waar mogelijk wordt er nader onderzoek gedaan naar hoe de sekse- en genderverschillen te verklaren en/of overbruggen zijn. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere huiselijk geweld en kindermishandeling, ADHD, troostmethoden en betrokkenheid bij opvoeden. Waar een aantal projecten zich focussen op verschillen tussen jongens en meisjes, focussen andere projecten zich op verschillen tussen vaders en moeders, of op alleen vaders. Hebben interventies of trainingen bijvoorbeeld dezelfde effecten voor jongens en meiden? En worden de interventies of trainingen hetzelfde toegepast door vaders en moeders? Een overzicht van de gehonoreerde projecten is te vinden op deze pagina.

  • De rol van sekse en gender bij huiselijk geweld en kindermishandeling en de effecten van hulp die hierna verleend wordt
  • Voorkomen & Versterken: Hoe bevorderen we de duurzame betrokkenheid van vaders in gezinnen van ouders met een LVB?
  • Gendersensitief werken voor kinderen van gedetineerde vaders
  • De rol van sekse en gender in interventies voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen
  • Verbetering van oudertraining voor kinderen met ADHD: De rol van sekse en gender
  • Gendergelijk Poelenburg: Mannenemancipatie voor en door jongerenwerkers en jongeren in wijkgericht werken
  • Welke rol spelen genderpatronen en mate van betrokkenheid bij de opvoeding van ouders bij behandelmotivatie en -effectiviteit van jongens en meisjes die zijn verwezen naar de jeugd GGZ?
  • Welke impact heeft de kwaliteit van de gehechtheid met moeder of vader op de psychosociale ontwikkeling van hun dochter of zoon? Een dyadisch perspectief vanuit de moeder-dochter, moeder-zoon, vader-dochter en vader-zoon relatie
  • Perinatale interventie ‘Troosten en Slapen’ voor vader en moeder
  • Psychosociale gezondheid, stressvolle levensgebeurtenissen en hulp zoek gedrag van de ouders: zijn er sekseverschillen bij jonge kinderen?

Doordat de projecten onderzoek doen naar (de verklaring van) sekse- en genderverschillen, dragen ze bij aan de kwaliteit en innovatie van het primaire project en leveren aanknopingspunten op voor vervolgonderzoek. Daarnaast maken ze beter toegespitste preventie, opvoedondersteuning en jeugdhulp voor kinderen en gezinnen mogelijk. In de zomer van 2024 leveren de onderzoeksprojecten hun resultaten op.
De projecten zijn afkomstig uit de ZonMw-programma’s Wat werkt voor de Jeugd en Effectief werken in de Jeugdsector.

Wat werkt voor de jeugd

De missie van het programma Wat werkt voor de jeugd is het vergroten, toepassen en toepasbaar maken van kennis over wat werkt in de preventie, opvoed- en jeugdhulp voor kinderen en gezinnen. Het is specifiek gericht op het stimuleren van de psychosociale ontwikkeling van kinderen en gezinnen. Het programma bestond oorspronkelijk uit 3 programmalijnen. In programmalijn 4 zijn een tweetal aanvullende opdrachten opgenomen, waaronder programmalijn 4a ‘Gender en Jeugd’.

Meer informatie

]]>
news-9119 Tue, 01 Nov 2022 15:20:09 +0100 Stel jongeren centraal in uw gemeente met de maatschappelijke diensttijd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/stel-jongeren-centraal-in-uw-gemeente-met-de-maatschappelijke-diensttijd/ De maatschappelijke diensttijd (MDT) geeft jongeren de kans om hun talenten te ontdekken, iets te doen voor de samenleving en anderen te ontmoeten. Zo maken we de samenleving sterker. MDT stelt jongeren centraal en kan hiermee bijdragen aan een positief en preventief jeugdbeleid. Wilt u ervaren wat MDT voor uw gemeente kan betekenen? ZonMw biedt subsidiemogelijkheden om een kort MDT-project te organiseren. Wat is MDT?  

Jongeren tussen de 12 en 30 jaar zetten zich tijdens MDT vrijwillig in voor een maatschappelijk thema. Ze organiseren bijvoorbeeld activiteiten voor eenzame ouderen, zetten een sportproject op voor kwetsbare jongeren of bedenken een creatieve oplossing voor een probleem in hun wijk. Zo ontdekken en ontwikkelen ze hun talenten, ontmoeten ze andere mensen en betekenen ze iets voor de samenleving.

Kansen voor gemeenten

Steeds meer gemeenten ervaren wat MDT kan betekenen voor jongeren in hun regio. Zo kan MDT een stimulans geven aan het domeinoverstijgend werken en een positieve invulling zijn van het jeugdbeleid, bijvoorbeeld op het gebied van jongerenparticipatie en preventie. Via MDT doen jongeren sociale contacten op, ontwikkelen ze vaardigheden en leren ze wat ze leuk vinden. Die focus op welzijn en weerbaarheid kan hen helpen beschermen tegen bijvoorbeeld werkloosheid en psychosociale problemen.

Beleidsmedewerker Jeugd van de gemeente Tilburg vertelt: 'Heb je in je visie staan dat je als gemeente niet alleen vóór, maar ook mét jongeren wilt werken? Dan is MDT een manier om hieraan bij te dragen.'

Subsidie voor kortlopende projecten

Gemeenten kunnen bij ZonMw subsidie van maximaal € 50.000,- aanvragen voor een kort MDT-project. Daarmee kunnen ze kennismaken met MDT en krijgen jongeren de kans om ervaring op te doen met MDT. Jongeren besteden minimaal 30 uur en maximaal 50 uur aan hun MDT-traject over een periode van maximaal 12 weken. Het hele project heeft een duur van maximaal 16 weken.

U kunt van 1 november 2022 tot en met 28 februari 2023 14.00 uur doorlopend een subsidieaanvraag indienen. Let op: Indien het totale budget (€ 7,5 miljoen) is uitgeput voordat de sluitingsdatum is bereikt, sluit de subsidieronde vroegtijdig.

Inspiratie nodig?

Laat u inspireren door de verschillende praktijkvoorbeelden van gemeenten die al betrokken zijn bij MDT. In deze digitale publicatie leest u hoe gemeenten MDT hebben ingezet in hun beleid en welk effect dit heeft op de jongeren in hun regio. Benieuwd naar de thema's waarop u MDT kunt inzetten? Bekijk ze in het inspiratiedocument voor gemeenten. Bekijk ook het overzicht van alle gemeentelijke projecten.

Daarnaast organiseert ZonMw 3 inspiratiesessie over deze subsidieronde en de meerwaarde van MDT voor gemeenten:
•    Woensdag 7 december (09.30 tot 10.45 uur) vindt een algemene inspiratiesessie plaats.
•    Dinsdag 13 december (09.30 tot 11.00 uur) vindt een sessie plaats toegespitst op het thema MDT en sport.
•    Woensdag 14 december (09.30 tot 11.00 uur) vindt een sessie plaats gericht op het thema MDT en eenzaamheid.

U kunt zich hiervoor opgeven via het aanmeldformulier. Waar u kunt kiezen voor de opties: algemeen, sport of eenzaamheid.

Structureel aan de slag met MDT?

Deze subsidieronde is gericht op gemeenten die kennis willen maken met MDT. In 2023 volgen subsidiemogelijkheden om een regulier MDT-project op te zetten. Daarmee kunnen gemeenten, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties volledige MDT-trajecten aanbieden aan jongeren. Om op de hoogte te blijven van nieuwe subsidiemogelijkheden kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief MDT of houd de website doemeemetmdt.nl in de gaten.

Meer weten?

Meer informatie over alle voorwaarden waaraan uw aanvraag moet voldoen vindt u in de subsidieoproep. Ook onderwijsinstellingen krijgen de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor een kort MDT-project. Deze subsidieronde gaat gelijktijdig open. Meer informatie daarover vindt u hier.

]]>
news-8838 Thu, 28 Jul 2022 15:30:00 +0200 MDT in actie voor Oekraïne https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/mdt-in-actie-voor-oekraine-1/ Jongeren zitten met heel wat vragen, gevoelens en bezorgdheden over de oorlog in Oekraïne. Ze maken zich zorgen over hun leeftijdsgenoten en willen graag helpen. Daarom zetten 1740 jongeren zich via de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) in voor de maatschappelijke effecten die zijn ontstaan door de oorlog in Oekraïne. Middels een kort MDT-traject ontmoeten en helpen zij anderen én ontwikkelen ze hun eigen talenten. Aanvragers van een lopend MDT-project konden in mei en juni van dit jaar subsidie aanvragen voor kortlopende projecten. Deze organisaties weten wat er leeft onder jongeren, kunnen slagvaardig jongeren werven, begeleiden en maatschappelijk relevante activiteiten faciliteren.

Benieuwd welke projecten er meedoen? Je vind de projecten in de projectenlijst op de website.

Een divers aanbod

De projecten bieden de jongeren gedurende 8 weken diverse programma’s aan in 65 gemeenten. Tijdens deze programma’s zetten de jongeren zich 32 uur in voor een ander, komen ze in contact met mensen waar ze anders mogelijk niet zo snel mee in contact komen en leren ze nieuwe vaardigheden. Alle activiteiten richten zich op de maatschappelijke effecten van de oorlog in Oekraïne. De onderstaande projecten zijn slechts een kleine voorproef van wat de jongeren allemaal gaan doen.

TRS – Samen voor Oekraïne

Nederlandse jongeren helpen Oekraïense vluchtelingen wegwijs te worden in Nederland. Middels activiteiten zoeken zij samen naar antwoord op vragen als: Waar moet mijn kind naar school? Hoe werkt het openbaar vervoer? Waar doe ik iets op de post? Hoe vind ik een baan? Meer over het project lees je op deze pagina.

Scuba Encounters

Hoe word je vrienden met leeftijdsgenoten als je niet dezelfde taal spreekt? Tijdens duiklessen leren Nederlandse jongeren en Oekraïense jongeren anders met elkaar te communiceren. Door het gebruik van handsignalen proberen ze de taalbarrière te verbreken. Ook doen ze activiteiten op het gebied van sport en spel, natuur en milieu en mindfulness. Meer over het project lees je op deze pagina.

De waarde(n) van MDT!

Nederlandse jongeren worden buddy’s met Oekraïense vluchtelingen en statushouders uit andere landen. Zij delen hun persoonlijke verhaal en leren gaandeweg wat zij belangrijk vinden in het leven en wat hun talenten zijn. Het eindresultaat: een tentoonstelling van posters, radio interview of podcast waarin zij hun persoonlijke verhaal delen met het publiek. Meer over het project lees je op deze pagina.

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang. Namelijk iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten. Doordat jongeren iets doen voor een ander en/of de samenleving, komen ze zelf ook een stap verder. Met talentontwikkeling ontwikkelen jongeren vaardigheden en vergroten zij hun zelfvertrouwen en hun netwerk. MDT heeft ook tot doel mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Meedoen, door anderen te laten meedoen.

Meer weten?

]]>
news-8861 Tue, 26 Jul 2022 13:35:00 +0200 Onderzoek gaat impact bestuderen van gebruik van digitale media op ontwikkeling en kansengelijkheid van jeugd https://www.nwo.nl/nieuws/onderzoek-gaat-impact-bestuderen-van-gebruik-van-digitale-media-op-ontwikkeling-en NWO heeft een project toegekend binnen het NWA-programma ‘Jeugd en digitalisering – impact op identiteitsontwikkeling, relaties en kansengelijkheid’. Het programma heeft als doel om inzichten te ontwikkelen voor toekomstbestendige handelingsperspectieven voor (landelijk en/of regionaal/gemeentelijk) beleid en praktijk, om daarmee de kansen van digitalisering te kunnen benutten en/of negatieve impact te kunnen reduceren. news-8678 Thu, 02 Jun 2022 16:27:06 +0200 Inschrijven voor Jeugd in Onderzoek nú mogelijk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/inschrijven-voor-jeugd-in-onderzoek-nu-mogelijk/ Vanaf vandaag is het mogelijk om in te schrijven voor Jeugd in Onderzoek. Dé ontmoetingspek voor iedereen in de jeugd- en onderwijssector. We kijken ernaar uit om elkaar weer te ontmoeten op 22 september in 1931 Congrescentrum ’s-Hertogenbosch. Thema Mentaal welbevinden en veerkracht

In het plenaire ochtend programma hoort u hoe het gaat met het ‘Mentaal welbevinden en veerkracht’ van jongeren. Keynote-speaker Marloes Kleinjan, hoogleraar mentale gezondheidsbevordering van de jeugd aan de Universiteit Utrecht en programmahoofd Jeugd bij het Trimbos-instituut en keynote-speaker Femke Kaulingfreks, lector Jeugd en Samenleving bij hogeschool Inholland in Amsterdam gaan hier ieder vanuit hun eigen expertise op in en vertellen je welke kennis en ervaring zij hebben opgedaan om dit te verbeteren. In een gesprek met het panel en de zaal praten we hier onder leiding van de duo-voorzitters, Merel van Dorp en een jongere, verder over door.

Maak uw keuze uit een interessant en divers programma

Uit alle ingediende deelsessies hebben we een interessant en divers middagprogramma samengesteld. Er staan 42 deelsessies in 3 rondes op het programma. Bestaande uit masterclasses, workshops, lezingen, pitches en netwerktafels. Naast het hoofdthema ‘Mentaal welbevinden en veerkracht’ staan hierbij de volgende thema’s van Jeugd in Onderzoek centraal:

  • Wat werkt voor wie en waarom?
  • Hoe versterken we preventie en wat levert het op?
  • Hoe werken we beter samen?

Neem voor het hele programma een kijkje op www.jeugdinonderzoek.nl.

Tip: alle deelsessies nu nog beschikbaar

Zin in een dag vol ontmoetingen en kennisuitwisseling? En wilt u met zekerheid kunnen deelnemen aan de deelsessies van uw voorkeur? Wacht dan niet te lang met inschrijven via de website van Jeugd in Onderzoek.

Over Jeugd in Onderzoek

Jeugd in Onderzoek is dé ontmoetingsplek voor jeugdprofessionals, beleidsmedewerkers, wetenschappers en schoolleiders en -bestuurders die kennis en ervaring willen uitwisselen om de ondersteuning aan de jeugd en ouders te verbeteren. Een toegangsticket voor Jeugd in Onderzoek kost €150,-.

ZonMw organiseert Jeugd in Onderzoek samen met het NJi, NCJ, TNO, NRO, Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie en het Kenniscentrum LVB.

Meer weten en inschrijven?

]]>
news-8616 Mon, 16 May 2022 11:27:41 +0200 Subsidieronde MDT in actie voor Oekraïne opengesteld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieronde-mdt-in-actie-voor-oekraine-opengesteld/ Jongeren zitten met heel wat vragen, gevoelens en bezorgdheden over de oorlog in Oekraïne. Ze maken zich ook zorgen over hun leeftijdsgenoten en willen graag helpen. De maatschappelijke diensttijd (MDT) is een goed instrument gebleken om maatschappelijke impact te maken bij actuele thema’s die spelen in de samenleving. Vanuit dit programma is daarom de snelle, laagdrempelige subsidieoproep ‘MDT in actie voor Oekraïne’ opengesteld. Er is € 2 miljoen beschikbaar gesteld voor lopende MDT-projecten om met en voor jongeren activiteiten op te zetten. Activiteiten voor jongeren

Een oorlog laat niemand onberoerd. Het is nu nodig jongeren perspectief te bieden en met hen in gesprek te gaan. Het MDT-netwerk weet wat er leeft onder jongeren, kan slagvaardig jongeren werven, begeleiden en maatschappelijk relevante activiteiten faciliteren. Na succesvolle ervaring met MDT-light projecten in de subsidierondes Helpen wanneer je nodig bent; ook dit is MDT en Perspectief voor de Jeugd met MDT, wordt nu ingezet op MDT in actie voor Oekraïne.

In de subsidieronde MDT in actie voor Oekraïne kunnen MDT-organisaties van lopende MDT-projecten een subsidieaanvraag indienen. Het doel van deze subsidieronde is jongeren de mogelijkheid te bieden om zich in te zetten voor de maatschappelijke effecten die zijn ontstaan door de situatie in Oekraïne. Er is per subsidieaanvraag maximaal € 50.000,- beschikbaar voor initiatieven met een looptijd van maximaal 12 weken. Indienen kan tot donderdag 23 juni 2022, 14.00 uur.

Meer informatie over de subsidieoproep

ZonMw organiseert een aantal digitale spreekuren voor MDT in actie voor Oekraïne. Tijdens deze spreekuren wordt meer informatie gegeven over de subsidieronde en worden vragen beantwoord. Aanmelden kan via dit formulier.

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang. Namelijk iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten. Doordat jongeren iets doen voor een ander en/of de samenleving, komen ze zelf ook een stap verder. Met talentontwikkeling ontwikkelen jongeren vaardigheden en vergroten zij hun zelfvertrouwen en hun netwerk. MDT heeft ook tot doel mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen.

Meer weten?

 

]]>
news-8311 Thu, 10 Feb 2022 10:24:55 +0100 Innovaties in de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/innovaties-in-de-jeugdsector-1/ Binnenkort starten 6 projecten die innovatieve werkwijzen gaan ontwikkelen rond urgente maatschappelijke vraagstukken in de jeugdsector. De projecten leveren vernieuwende aanpakken op die aansluiten bij de leefwereld en behoefte van kinderen, jongeren en gezinnen. En stimuleren samenwerking met alle betrokkenen vanuit verschillende domeinen. Ontwerpgericht onderzoek

Om innovaties in de jeugdsector te stimuleren werken de projecten volgens de principes van ontwerpgericht onderzoek. Een belangrijk vertrekpunt is dat er daadwerkelijk samen met de doelgroep en professionals wordt ontworpen. In een iteratief proces is er veel aandacht voor het gezamenlijk – met alle betrokkenen - doorgronden van het praktijkvraagstuk. En voor het ontwerpen van een oplossing, dit testen, ervan leren en weer bijstellen. Het ontwikkelen van kennis wordt zo gecombineerd met gerichte innovatie  .

Kinderen, jongeren of ouders in iedere fase betrokken

Om ervaringskennis te benutten en de waarde van de innovatie voor de doelgroep te bewaken, zijn kinderen, jongeren of ouders in iedere fase van het project betrokken. Welke ideeën hebben zij over de oplossingen voor hun situatie? En wat wordt gedaan met de inzichten en oplossingsrichtingen die hieruit naar voren komen? De projecten waarborgen op die manier dat de te ontwikkelen innovatie daadwerkelijk aansluit bij en een oplossing biedt voor het vraagstuk vanuit het perspectief van de doelgroep zelf.

Altijd aandacht voor praktijkcontext

Binnen de projecten is daarnaast veel aandacht voor overdraagbaarheid en een breder gebruik van de resultaten in de praktijk. Ontwerpgericht onderzoek heeft altijd aandacht voor de praktijkcontext waarin de innovatie gebruikt gaat worden. Door in het ontwerpproces rekening te houden met de praktijkcontext en alle partijen te betrekken die in de praktijk met de innovaties gaan werken, is de kans op daadwerkelijke toepassing van de innovatie in de praktijk een stuk groter.

Gehonoreerde projecten

De projecten starten de komende 6 maanden en hebben gemiddeld een looptijd van 2,5 jaar:

  • Jouw verhaal nu centraal: Het doel van het project is het ontwerpen van een innovatieve methodiek om vastgelopen hulpverleningstrajecten van jongeren met complexe psychische problemen in beweging te krijgen. We gaan terug naar de basis: het verhaal van de jongere en het gezin.
  • "Empty Farm to Fill": Innovatieve Vrijplaatsen voor de Jeugd: Dit ontwerponderzoek beoogt een pedagogische vrijplaats te creëren in Tilburg, waar jongeren tussen de 10 en 23 jaar kunnen ‘ont-moeten’, ondernemen en creëren, binnen en buiten schooltijd. ‘Empty Farm to Fill’ wil breken met de dominante focus op cognitief talent en door alle soorten talent te erkennen.
  • Bibliotheek van tussenverhalen – Narratieve benadering in de jeugdsector door jongeren die navigeren tussen leefwerelden: In dit project werken jongeren, jeugdprofessionals en beleidsmakers samen om tussenposities te (h)erkennen als kracht. Dit doen we door met jongeren en cultuurmakers een narratieve benadering te ontwikkelen. Jongeren gebruiken creatieve expressie om hun eigen verhaal te vertellen en jeugdprofessionals leren daar op in te spelen.
  • Kind! Wat zou jij doen? Kinderen en jongeren adviseren ouders over opvoeden en opgroeien: ontwerpgericht onderzoek naar wat werkt volgens de jeugd: We richten ons op jeugdigen die opgroeien in armoede, in een achterstandswijk of in vechtscheiding: contextfactoren met grote impact op hun welzijn. Met als doel: kinderen en jongeren in staat stellen om op een positieve manier hun eigen opvoed- en opgroeivraagstukken te adresseren en zo samen met hun omgeving te werken aan een constructieve pedagogische context.
  • Verbeteren van de kwaliteit van bestaan van gezinnen met ouders met verstandelijke beperkingen en hun kinderen (< 12 jaar) door middel van ondersteunende robotica: Samen met ouders met verstandelijke beperkingen en hun kinderen ontwerpen, onderzoeken en testen we scenario’s, voor ondersteunende robotica. De Family Quality of Life benadering staat hierbij centraal.
  • eCoach: participatief ontwerpen van een innovatieve methodiek om de zelfstandigheid van kwetsbare jongeren te stimuleren door middel van technologie: In dit project ontwikkelen we de eCoach methode. Deze methode helpt zorgprofessionals om jongeren te begeleiden in het samenstellen van betekenisvolle, op maat gesneden ondersteunende technologie.

Meer informatie over de projecten vindt u hier.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd

Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan jongeren en gezinnen verbeterd worden. Daarvoor is het kennisontwikkelingsprogramma Wat werkt voor de jeugd opgezet. Deze projecten zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-8304 Tue, 08 Feb 2022 13:14:29 +0100 11 MDT-projecten breiden partnerschap uit https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/11-mdt-projecten-breiden-partnerschap-uit/ 11 projecten uit subsidieronde 4b ‘MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk’ hebben aanvullend budget ontvangen voor hun project. Hiermee kunnen zij hun partnerschap uitbreiden. En op die manier op steeds meer plekken in het land MDT’s aanbieden aan jongeren bij een verscheidenheid aan maatschappelijke organisaties. Daarnaast wordt ingezet op het versterken van de samenwerking rondom MDT in de regio. De nieuwe samenwerkingspartners betreffen: gemeenten, sportverenigingen, theater, poppodia, onderwijs, welzijnsorganisatie en een bibliotheek. Met de extra subsidie krijgen in totaal 838 jongeren extra de kans een MDT-traject te volgen.

Wilt u ook een MDT-project opzetten?

Op dit moment zijn er geen opstaande subsidierondes. De verwachting is dat er voor de zomer een subsidieronde wordt opengesteld voor lopende MDT-projecten. Wilt u aansluiten bij één van deze lopende projecten? Neem dan contact op met het desbetreffende project. Wilt u uw mogelijkheden hiervoor verkennen? Neem dan contact op met mdt@minvws.nl.

Wilt u op de hoogte gehouden worden van andere subsidierondes? Houdt dan organisaties.doemeemetmdt.nl in de gaten en meld je aan voor de nieuwsbrief van MDT door een mail te sturen naar mdt@minvws.nl.

Over MDT

De maatschappelijke diensttijd (MDT) helpt jongeren iets te doen voor een ander, hun talenten te ontwikkelen en anderen te ontmoeten. Een MDT heeft niet alleen impact op de jongeren, maar ook op de samenleving; het helpt bij integratie en inburgering, eenzaamheid wordt aangepakt, kansengelijkheid wordt gestimuleerd en de sociale cohesie in de samenleving wordt versterkt. Met het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd stimuleert ZonMw de doorontwikkeling van MDT, zodat alle jongeren in hun eigen omgeving een aantrekkelijke MDT kunnen doen, die aansluit bij hun interesses (zoals zorg, welzijn, veiligheid, defensie, sport, natuur en klimaat), wensen en mogelijkheden. Meer weten? Kijk op www.doemeemetmdt.nl.

Meer weten?

]]>
news-8272 Fri, 28 Jan 2022 11:35:26 +0100 Dien een deelsessie in voor Jeugd in Onderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/dien-een-deelsessie-in-voor-jeugd-in-onderzoek/ Bent u betrokken bij onderzoek in de onderwijs- of jeugdsector en wilt u (tussentijdse) resultaten delen met onderzoekers, praktijkprofessionals, beleidsmakers en andere geïnteresseerden? Lever dan een bijdrage aan Jeugd in Onderzoek op 22 september 2022. Dé ontmoetingsplek voor iedereen in de jeugd- en onderwijssector. De deadline voor het indienen van deelsessies is 4 april 2022. Ontmoeten, verbinden van kennis en interactie

Jeugd in Onderzoek vindt dit jaar plaats op 22 september 2022 in 1931 Congrescentrum ’s-Hertogenbosch. En is dé ontmoetingsplek voor iedereen in de jeugd- en onderwijssector. Het wordt een dag vol ontmoetingen en interactie. Met kennisuitwisseling én het stimuleren van het gebruik van kennis door professionals, gemeenten, onderwijs en opleidingen. Zodat ouders en jeugdigen hiervan profiteren.
Mentaal welbevinden en veerkracht is het thema van 2022. Daarnaast staan de volgende onderwerpen centraal:

  • Wat werkt voor wie en waarom?
  • Hoe versterken we preventie en wat levert het op?
  • Hoe werken we beter samen?

Meer informatie over de thema’s vindt u op de website.

Een deelsessie indienen voor Jeugd in Onderzoek

Indienen kan via het formulier op de website. Hier vindt u ook de voorwaarden waaraan uw deelsessie moet voldoen. In mei 2022 hoort u of de congrescommissie uw bijdrage heeft geselecteerd. Aanmelden als bezoeker is mogelijk vanaf medio mei.

Jeugd in Onderzoek wordt georganiseerd door het NJi, NRO, TNO, NCJ, Kenniscentrum KJP en Kenniscentrum LVB en ZonMw.

]]>
news-8187 Tue, 11 Jan 2022 09:23:45 +0100 Start Flevi’s campagneweek https://werkplaatsenjeugd.nl/campagneweek-veerkracht-flevis/ In Flevoland staat de start van het nieuwe jaar in het teken van veerkracht. In de week van 24 januari organiseert Flevi’s kenniswerkplaats jeugd een campagneweek rondom het centrale thema van de werkplaats: veerkrachtig opvoeden en opgroeien. In onder andere een reizende fototentoonstelling, een miniconferentie en workshops wordt het thema vanuit diverse perspectieven belicht. Ben jij er (online) bij? news-8138 Fri, 17 Dec 2021 10:43:25 +0100 De meerwaarde van de leernetwerken jeugd: eindrapport https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/de-meerwaarde-van-de-leernetwerken-jeugd-eindrapport/ Wat werkt in het opzetten, uitvoeren en borgen van een krachtig leernetwerk? En wat levert een leernetwerk op? Het onderzoek van Chris Wallner en Stephanie Dauphin van de Hogeschool Leiden geeft antwoord op deze vragen. Zij bestudeerden en begeleidden 5 regionale leernetwerken jeugd, die als doel hebben een duurzame uitwisseling tussen opleidingen en het werkveld te realiseren. Samenwerken aan deskundigheid

Professionals in de jeugdhulp staan voor de opgave om meer cliëntgericht en integraal te werken. Het is belangrijk dat zij hiervoor voldoende kennis en kunde in huis hebben. Ook onderzoekers en docenten moeten actuele kennis benutten en vaardigheden ontwikkelen, zodat zij de jeugdprofessionals van de toekomst kunnen opleiden op een manier die aansluit bij de praktijk. Binnen het (inmiddels afgeronde) ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd werden daarom 5 leernetwerken opgezet, waarin professionals uit de jeugdhulp samen met docenten en studenten werken aan deskundigheid.

De meerwaarde van leernetwerken

Chris Wallner en Stephanie Dauphin volgden in opdracht van ZonMw de 5 leernetwerken op de voet.
Wallner – die jaren onderzoek deed naar leernetwerken in de wijkverpleging – zette zijn ervaring bovendien in als coach van de leernetwerken jeugd. Uit dit onderzoeks- en coachingstraject kwam naar voren dat de leernetwerken niet alleen concrete producten en kennis opleverden, maar ook een grote meerwaarde hadden als het gaat om bijvoorbeeld meer zelfverzekerdheid van professionals en studenten, nuttige nieuwe contacten, en een intensievere samenwerking.

Leernetwerken zijn dynamisch  

Een ander belangrijk inzicht dat Wallner en Dauphin hebben opgedaan is dat een leernetwerk per definitie “dynamisch” is: de groep is voortdurend in beweging. De leernetwerken hadden hun eigen dynamiek en verschilden van elkaar in vorm, aanpak en doelen. Toch konden de onderzoekers overkoepelende proceselementen onderscheiden die goed bleken te werken, zoals een diverse samenstelling van de deelnemers, een projectleider die het leren en samenwerken centraal stelt en gedeeld eigenaarschap.

Meer weten?

Het onderzoek van Wallner en Dauphin is inmiddels afgerond. De uitkomsten zijn gebundeld in het rapport ‘Regionale Leernetwerken Transformatie Jeugd: welke processen dragen bij een krachtig leernetwerk en waardecreatie ?’ en samengevat in een factsheet.  Meer weten over de 5 regionale leernetwerken jeugd? Bekijk de projectpagina.

Gerelateerde links

]]>
news-8103 Thu, 16 Dec 2021 12:29:00 +0100 Verspeidingsimpulsen voor projecten huiselijk geweld en kindermishandeling https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/verspeidingsimpulsen-voor-projecten-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling/ Huiselijk geweld en kindermishandeling is nog altijd een groot probleem. Kennis uit onderzoeken over het voorkomen, signaleren, stoppen en behandelen van (de gevolgen) hiervan wordt komende jaren actief overgebracht aan professionals en opleidingen. Met 7 verspreiding en implementatie impulsen worden zij ondersteund om er actief mee aan de slag te gaan. Zo wordt er onder andere gewerkt aan de toepassing van een nieuw behandelmodel voor kinderen die op jonge leeftijd meervoudig getraumatiseerd zijn en wordt het Nationaal Signaleringsinstrument Kindermishandeling in 25 Nederlandse ziekenhuizen geïmplementeerd. Waar gaan de projecten mee aan de slag?

De 7 projecten richten zich op verschillende manieren op het voorkomen, signaleren en de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld:

De resultaten worden eind 2022 verwacht.

Geweld hoort nergens thuis

Het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis maakt deel uit van het actieprogramma Geweld hoort nergens thuis van de Rijksoverheid. De opgave van dit programma van de Rijksoverheid is om huiselijk geweld en kindermishandeling terug te dringen, de schade ervan te beperken en zo de vicieuze cirkel van geweld, de overdracht van generatie op generatie, te doorbreken.

Veilig opgroeien

Het programma Veilig opgroeien bestaat uit een deelprogramma kindermishandeling en een deelprogramma Loverboys. Het deelprogramma kindermishandeling loopt sinds 2016. In 2018 is daar een aanvullende opdracht voor zorg voor slachtoffers van loverboys als deelprogramma aan toegevoegd.

Meer weten?

]]>
news-8048 Fri, 26 Nov 2021 15:32:04 +0100 Nieuw lesboek ‘Werken in wijkteams jeugd’ https://werkplaatsenjeugd.nl/werken-in-wijkteams-jeugd/ Wijkteams spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van en zorg voor jeugd en gezin. Hoe de rol en aanpak van die wijkteams in Amsterdam eruit ziet, onderzocht de werkplaats KeTJA in de afgelopen jaren. De inzichten die Leonieke Boendermaker en haar collega’s hebben opgedaan zijn gebundeld in het nieuwe lesboek Werken in wijkteams jeugd. news-8025 Thu, 18 Nov 2021 10:44:41 +0100 Meedoen aan de maatschappelijke diensttijd in je eigen buurt https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/meedoen-aan-de-maatschappelijke-diensttijd-in-je-eigen-buurt/ Het vinden van een maatschappelijke diensttijd (MDT) voor jongeren die aansluit bij hun interesses én in hun eigen omgeving is, wordt steeds gemakkelijker. Binnenkort starten er 70 nieuwe MDT’s, onder meer in gebieden waar nog geen of weinig plekken waren. Met de nieuwe projecten die zijn gehonoreerd door ZonMw komen er zo’n 34.000 plekken voor jongeren bij. Talenten ontwikkelen én je inzetten voor de samenleving

Tijdens MDT ontdekken jongeren hun talenten, terwijl ze zich vrijwillig inzetten voor anderen en de samenleving. Ze ontmoeten mensen buiten hun eigen leefwereld, ontwikkelen nieuwe vaardigheden en bouwen aan hun toekomst. Dat kan nu ook op school en via een intensieve variant.

MDT via school en de gemeente

Meer jongeren kunnen binnenkort ook via school een MDT-traject doorlopen. Deze trajecten richten zich bijvoorbeeld op loopbaanoriëntatie en geven praktijk georiënteerde invulling aan burgerschapsonderwijs. Voor jongeren die even weten niet welke volgende stap ze in het leven willen zetten, is er nu ook een intensief MDT-programma. Deze MDT-trajecten worden via gemeenten aan jongeren aangeboden om hen op een positieve manier te ondersteunen in het maken van een passende keuze.

Stem van jongeren van groot belang

Wie weten beter welke projecten de interesse hebben van jongeren dan jongeren zelf? Daarom wordt MDT samen met jongeren bedacht en uitgevoerd. Het jongerenpanel heeft een belangrijke stem in de keuze van projecten. Zij bewaken dat de nieuwe projecten divers zijn en goed aansluiten bij hun interesses en wensen. Zo kunnen jongeren bijvoorbeeld samen koken en eten met eenzame ouderen, als ambassadeur voor 8 betaald voetbalclubs activiteiten organiseren in de wijk, een opruimactie organiseren met kinderen, en statushouders helpen om de Nederlandse taal en cultuur te leren.

Alle projecten zijn binnenkort te vinden op www.zonmw.nl/amd en op www.doemeemetmdt.nl.

Over MDT

MDT is een afkorting van maatschappelijke diensttijd: een ontdekkingsreis voor jongeren tussen de 14 en 27 naar de beste versie van henzelf. Een kans om hun talenten te ontdekken, nieuwe dingen te leren en van betekenis te zijn voor een ander. MDT maakt onze samenleving sterker door jongeren met verschillende achtergronden bij elkaar te brengen en de kans te bieden zich te ontwikkelen en vrijwillig in te zetten. 

Meer weten?

]]>
news-7819 Tue, 12 Oct 2021 08:18:00 +0200 Nieuw onderwijsmateriaal voor hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuw-onderwijsmateriaal-voor-hulpverlening-aan-gezinnen-met-meervoudige-en-complexe-problemen/ Het is een uitdaging om alle actuele kennis op het gebied van hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) terug te laten vloeien naar opleidingen voor jeugdprofessionals. Daarom zijn in het project ‘Samen de handen in één voor multiprobleem’ diverse onderwijsmaterialen ontwikkeld. Hiermee kunnen (toekomstig) jeugdprofessionals belangrijke vaardigheden voor de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen oefenen. De materialen bestaan onder andere uit een Serious Game, werkkaarten en kennisclips. Wat leer je?

Tijdens een Serious Game worden (toekomstig) jeugdprofessionals in staat gesteld om aan de hand van een casus te oefenen met belangrijke vaardigheden in de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Door het spelen van de game leren zij vaardigheden aan als meervoudig alliëren, positioneren en engageren. Daarnaast speelt ook bewustwording een belangrijke rol: waarom maak je de keuzes die je maakt? Studenten kunnen de game individueel spelen, maar ook in groepsverband. Het gesprek erover aangaan met de docent en medestudenten is ook een belangrijk onderdeel van het proces. De kennisclips en werkkaarten geven een bundeling van de kennis die in het project is opgehaald.

De ontwikkelde kennisclips en werkkaarten kunnen voorafgaand, aanvullend op de Serious Game of los daarvan ingezet worden binnen het onderwijs. Hierin vind je de wetenschappelijke-, ervarings- en praktijkkennis over hulp aan GMCP. Waaronder kennis over de bevorderende en belemmerende factoren, interventies en knelpunten in de hulpverlening.

Hoe zijn de materialen tot stand gekomen?

Binnen dit project is actuele kennis over hulpverlening aan GMCP verzameld. Samen met jongeren, ouders, studenten, docenten, praktijkprofessionals en onderzoekers is onderzocht welke aan te leren vaardigheden aan (toekomstig) professionals een plek moeten krijgen in de nieuwe vorm van (blended) onderwijs.

Ook aan de slag?

Het komende jaar worden de ontwikkelde onderwijsmaterialen geïmplementeerd bij de betrokken projectpartners Hogeschool Windesheim, Hogeschool NHL-Stenden, Fontys Hogeschool en Hogeschool  Arnhem Nijmegen. De mogelijkheden om de materialen ook breder beschikbaar te stellen en wat hiervoor de randvoorwaarden zijn, worden verkend.

Een speciaal ontwikkelde implementatie roadmap helpt de onderwijsinstellingen bij het implementeren van de materialen.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-7756 Mon, 27 Sep 2021 10:29:58 +0200 Laatste kennisvouchers beschikbaar voor waardevolle kennisproducten in de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/laatste-kennisvouchers-beschikbaar-voor-waardevolle-kennisproducten-in-de-jeugdsector/ De werkplaatsen jeugd hebben een schat aan kennis en bruikbare producten ontwikkeld. Ben je op zoek naar een innovatieve oplossing die de jeugdhulp in jouw regio kan verbeteren? Zoals bijvoorbeeld een workshop over jongerenparticipatie of een programma dat ouders met een krappe beurs ondersteunt in het opvoeden. Je kunt nog tot uiterlijk 9 december als gemeente, jeugdorganisatie of opleidingsinstelling een laagdrempelige subsidie aanvragen in de vorm van een kennisvoucher. Per voucher wordt maximaal 10.000 euro beschikbaar gesteld. De academische werkplaatsen transformatie jeugd hebben veel kennis opgeleverd. Deze kennis kunt u – met hulp vanuit de werkplaats – benutten in de context van uw eigen werkpraktijk. ZonMw stelt hier laagdrempelige kennisvouchers voor beschikbaar: subsidie van maximaal 10.000 euro per voucher.

Om welke kennis en producten gaat het?

In de Kennisetalage vindt u de beschikbare producten waarvoor een kennisvoucher kan worden aangevraagd. Deze producten richten zich op thema’s als eenzaamheid, armoede, de verbinding onderwijs en jeugdhulp en schoolbegeleiding van psychisch kwetsbare jongeren. Ook zijn er producten die professionals concrete handvatten bieden in diversiteitsgevoelig werken, samenwerken met jongeren, evalueren van casuïstiek en reflecteren op het hulpverleningstraject samen met alle betrokkenen.

Hoe vraag ik een kennisvoucher aan?

Op dit moment is er nog budget beschikbaar voor nieuwe kennisvoucherprojecten. Ziet u in de kennisetalage een product dat kan voorzien in een vraag of behoefte die leeft binnen uw organisatie? Neem dan contact op met de contactpersoon van de betreffende werkplaats en stel gezamenlijk een aanvraag op. Let op: niet alle producten zijn op dit moment meer beschikbaar. Indienen van een aanvraag kan nog tot en met uiterlijk 9 december 2021. Als het budget is uitgeput voordat de uiterlijke sluitingsdatum is bereikt, zal de oproep vroegtijdig dichtgaan. Hierbij geldt het principe: ‘wie het eerst komt, het eerst maalt'.

20 projecten gingen u al voor  

Sinds de opening van de subsidieronde afgelopen december zijn er al ruim 20 kennisvoucherprojecten van start gegaan. Zoals het project van Stichting Buurtwerk in Rotterdam, die de voucher inzet om het programma Gezonde kinderen in krappe tijden te implementeren en hiermee ouders laagdrempelig in de wijk te ondersteunen. Of het UMC Amsterdam, dat dankzij de kennisvoucher een groep fysiotherapeuten heeft getraind in cultuursensitief werken met ouders van prematuur geboren baby’s met een migratieachtergrond.

Meer informatie

In de subsidieoproep leest u de randvoorwaarden en andere noodzakelijke informatie over het aanvraagproces. Voor vragen over het proces neemt u contact op met Iris den Hartog of Merlijne Jaspers via awtjeugd@zonmw.nl.

 

 

]]>
news-7727 Tue, 21 Sep 2021 09:56:18 +0200 Wat werkt bij het tijdig signaleren en ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/wat-werkt-bij-het-tijdig-signaleren-en-ondersteunen-van-kinderen-en-gezinnen-in-kwetsbare-omstandigh-1/ Kansrijk opgroeien en opvoeden is niet altijd vanzelfsprekend. Wat werkt bij het tijdig signaleren en zo goed mogelijk ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden? Om hierover meer kennis te krijgen gaan 11 onderzoeksprojecten en 1 overkoepelend project van start. Verschillende omstandigheden of factoren kunnen het ouderschap en het opgroeien en ontwikkelen van kinderen negatief beïnvloeden. Maar de aanwezigheid van deze kwetsbare omstandigheden staan niet altijd het kansrijk opvoeden en opgroeien in de weg. Beschermende factoren kunnen tegenwicht geven aan die negatieve invloed van risicofactoren. Voorbeelden van beschermende factoren zijn: zelfvertrouwen, sensitief ouderschap, veerkracht en een ondersteunend netwerk.

Wat is het doel van de onderzoeken?

Met de nieuwe onderzoeken willen we meer te weten komen over hoe kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden tijdig gesignaleerd en bereikt kunnen worden. Daarnaast willen we weten hoe we de beschermende factoren kunnen inzetten en versterken, zodat kinderen en gezinnen zo goed mogelijk ondersteund kunnen worden.

2 typen gehonoreerde projecten

Binnen deze subsidieronde zijn 2 type projecten gehonoreerd:

1: Onderzoeksprojecten

Deze projecten zijn gericht op het vergroten en toepassen van kennis over wat werkt in het tijdig
signaleren en ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden voor
kansrijk opgroeien en opvoeden.

Gehonoreerde projecten:

2: Overkoepelend project

Naast de 11 onderzoeksprojecten gaat er 1 overkoepelend project zorgen voor het verzamelen en bundelen van bestaande en te ontwikkelen kennis. Het project voert een kennissynthese over de projecten heen uit. Hiervoor wordt de bestaande kennis en de te ontwikkelen kennis benut. Ook verbindt dit project van meet af aan de 11 onderzoeksprojecten. Door de uitwisseling wordt geleerd van elkaars opgedane kennis, praktijk en ervaring. Dit project speelt een belangrijke rol bij de bundeling en verspreiding van de kennis die de onderzoeken opleveren.

De projecten starten tussen september 2021 en januari 2022 en hebben gemiddeld een looptijd van 3 jaar.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd

Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan jongeren en gezinnen verbeterd worden. Daarvoor is het kennisontwikkelingsprogramma Wat werkt voor de jeugd opgezet. Deze projecten zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-7672 Fri, 10 Sep 2021 15:02:00 +0200 Oudertraining ScheidingsATLAS ontvangt ZonMw Parel https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oudertraining-scheidingsatlas-ontvangt-zonmw-parel/ De training ScheidingsATLAS helpt ouders die gaan scheiden of gescheiden zijn met het vormgeven van het hernieuwde ouderschap. In deze unieke en korte training krijgen ouders steun, informatie en tools om beter met de scheiding om te kunnen gaan. Door het laagdrempelige en preventieve karakter van de training, het hiaat waarin de training voorziet en de impact die de training heeft op ouders, ontving ScheidingsATLAS uit handen van ZonMw-directeur Véronique Timmerhuis op 10 september 2021 een ZonMw Parel. Ondersteuning bij ouderschap na scheiding

Ouders die uit elkaar gaan, zijn geen partners meer, maar blijven wel samen verantwoordelijk voor de kinderen. Dit kan vragen, onzekerheid en stress oproepen, bijvoorbeeld over de impact van de scheiding op de kinderen, opvoeding na de scheiding en communiceren met de andere ouder. De training ScheidingsATLAS helpt ouders beter om te kunnen gaan met de scheiding en ondersteunt hen bij het vormgeven van hernieuwd ouderschap. Ouders krijgen tijdens de training steun, informatie en tools om antwoorden op de vragen te vinden.

Online en groepstraining

De training is beschikbaar in online vorm en als groepstraining. Sommige ouders geven de voorkeur aan het groepsprogramma, terwijl anderen liever op eigen gelegenheid en tijd de online sessies willen volgen. In alle varianten kunnen ouders zonder hun ex-partner deelnemen.

  • De groepstraining bestaat uit 2 interactieve bijeenkomsten verzorgd door gecertificeerde trainers. In tweemaal 3 uur worden tips en ervaringen uitgewisseld. Ook worden animaties en (video’s van) rollenspellen bekeken en begeleide oefeningen gedaan.
  • De online variant kan iedere ouder op een eigen moment en op eigen tempo volgen. Ouders krijgen in de training tips en informatie en bekijken korte filmpjes van experts en andere gescheiden ouders. Ook spelen acteurs enkele herkenbare scènes. Onderdelen van de training worden afgesloten met quiz-achtige vragen, met feedback op antwoorden.

Een van de deelnemers vertelt [in onderstaande video]: ‘Ik heb mijn modus operandi met de kinderen gevonden en kan daar ook echt van genieten. Inmiddels kan ik het proces loskoppelen van het contact met mijn kinderen. De toekomst is anders dan ik voor ogen had, maar ik heb er zin in.’

Beter toegerust op ouderschap na scheiding

Na de ontwikkeling van ScheidingsATLAS deed TNO onderzoek naar het effect van de training. Uit dit onderzoek bleek dat ouders heel enthousiast waren. Het merendeel voelde zich na deelname inderdaad geïnformeerd en beter toegerust op het ouderschap na scheiding. Ze gaven aan handvatten te hebben gekregen voor de ondersteuning van de kinderen en communicatie met de andere ouder. Ze voelden zich gesteund en hebben een zetje in de rug gekegen om met nieuwe informatie en ideeën aan de slag te gaan. Ouders gaven daarnaast ook aan dat ze de training ook andere ouders zouden aanraden.

]]>
news-7649 Mon, 30 Aug 2021 09:16:08 +0200 Het houdt nooit op, niet vanzelf: Zaaigoed podcastserie maakt aflevering over huiselijk geweld https://vng.nl/nieuws/zaaigoed-podcast-19-het-houdt-nooit-op-niet-vanzelf Het programma sociaal domein maakte in de Zaaigoed podcastserie een aflevering over huiselijk geweld en kindermishandeling, waarbij ze samenwerkte met het programma Geweld hoort nergens thuis. In deze podcast komen Majone Steketee, wetenschappelijk directeur van het Verwey-Jonker instituut en hoogleraar intergenerationele overdracht van geweld in gezinnen en Machteld Beukema, hoofd van Veilig Thuis Zuid-Limburg aan het woord. news-7570 Wed, 28 Jul 2021 16:26:00 +0200 Nieuwe subsidiemogelijkheden voor onderzoek naar impact van digitalisering op jeugd https://www.nwo.nl/calls/jeugd-en-digitalisering-identiteitsontwikkeling-relaties-en-kansenongelijkheid In het programma ‘Jeugd en digitalisering’ wil de NWA bijdragen aan een beter en integraler begrip van de impact van digitalisering op jeugdigen. In deze subsidieronde kan er onderzoek gedaan worden naar de impact van digitalisering op de identiteit en relaties van jeugdigen. En naar de impact van digitalisering op (mogelijke nieuwe vormen van) kansen(on)gelijkheid of sociale scheidslijnen. news-7486 Fri, 09 Jul 2021 10:10:50 +0200 Gendersensitieve aanpak van levensbelang om partnergeweld te bestrijden https://mensenrechten.nl/nl/publicatie/60d0ad2480b8be4327267bc9 Gemeenten zetten zich al jaren in om geweld in de privésfeer terug te dringen. Toch neemt het aantal incidenten neemt niet of nauwelijks af. Meer gendersensitiviteit in beleid en uitvoering kan eraan bijdragen dat het aantal geweldsincidenten wel vermindert en dat deze bovendien minder ernstige schade doen. news-7427 Thu, 24 Jun 2021 10:07:45 +0200 Parel voor Koplopers: participatie van jongeren met psychische kwetsbaarheid https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/parel-voor-koplopers-participatie-van-jongeren-met-psychische-kwetsbaarheid/ Wat zijn de voorwaarden voor een inclusieve samenleving waarin iedereen van betekenis is? Koplopers, een sprankelend team van ervaringsdeskundige jongeren, boog zich over deze vraag. In meer dan 100 ontmoetingen inspireerde het team bestuurders, docenten, zorgprofessionals en andere jongeren om een inclusievere manier van werken na te streven. Op 24 juni – tijdens de talkshow Beweging in Kwetsbaarheid - bekroonde Prinses Laurentien namens ZonMw het project met een Parel. Drempels verlagen   

Psychisch kwetsbare jongeren vallen eerder uit in het onderwijs en ervaren vaak obstakels in hun zoektocht naar werk. Binnen het project Koplopers gingen jongeren op zoek naar wat nodig is voor een inclusieve samenleving waaraan zij en andere jongeren met een psychische kwetsbaarheid  ongehinderd kunnen deelnemen. Hiervoor gingen zij het gesprek aan met professionals en leeftijdsgenoten door heel Nederland. Doel van deze ontmoetingen: wederzijdse vooroordelen bespreekbaar maken en gezamenlijk tot actie komen om de drempels voor psychisch kwetsbare jongeren in het onderwijs, het welzijn en op de arbeidsmarkt te verlagen.

Jongeren aan het roer  

De kennis en participatie van ervaringsdeskundigen is onmisbaar in onderzoek naar psychische kwetsbaarheid en een voorwaarde voor maatschappelijke verandering. Toch kan echt gelijkwaardig samenwerken een uitdaging zijn; het vraagt veel creativiteit, doorzettingsvermogen en lef. In Koplopers ging het projectteam de uitdaging aan. Jongeren stonden aan het roer en hun ervaringen en ideeën bepaalden de koers. Zij bedachten de onderzoeksvragen, hielden interviews, gaven presentaties en werkten aan de eindproducten, zoals het magazine Kwetsbaarheid is kracht. Hierin werden ze begeleid door projectleider Szabinka Dudevszky en haar collega’s van Hogeschool Rotterdam en Inholland.

'Ik ben ontzettend trots en ontroerd dat Koplopers de Parel heeft gekregen. We hebben de afgelopen jaren vele ontmoetingen gehad, van kleine tafelgesprekken tot presentaties op symposia. Dit was een bescheiden stem om open en persoonlijk met elkaar in gesprek te gaan over kwetsbaarheid. Maar die stem is gehoord.' - Szabinka Dudevszky, projectleider Koplopers

Een inclusieve manier van werken

Koplopers gaf jongeren een stem die voorbij gaat aan het huidige stigma rondom psychische problematiek. Het project laat zien hoe je gelijkwaardig samenwerkt met jongeren en dat deze samenwerking van grote waarde is in onderzoek. Daarmee kan het als inspiratie dienen voor onderzoekers, beleidsmakers en jeugdprofessionals. Kortom: een project dat een Parel verdient!

Zelf aan de slag?

De betrokken hogescholen zetten het gesprek over kwetsbaarheid en participatie voort. Bijvoorbeeld in de ontwikkeling van het vak Student’s Voice, waarin studenten een cursus in inclusief lesgeven ontwikkelen voor hogeschooldocenten. Wil jij als onderzoeker, beleidsmaker, bestuurder of jeugdprofessional ook een participatief actieonderzoek opzetten met jongeren en/of in gesprek over kwetsbaarheid en inclusiviteit? Koplopers biedt een workshop aan, die organisaties via de kennisvoucherregeling van ZonMw kunnen aanvragen.

Meer weten?

Koplopers is een project van Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland, kenniswerkplaats ST-RAW en Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid. Ga naar de pagina’s hieronder om meer over het project te weten te komen en bekijk het animatiefilmpje. Deze video is geheel in de traditie van Koplopers tot stand gekomen: het verhaal, de tekst en de muziek zijn bedacht en gespeeld door de Koplopersjongeren Michael de Man, Rosan van der Zee, Thaisja Suart en Tim Knoote.

]]>
news-7372 Thu, 10 Jun 2021 16:44:39 +0200 Overzichtsstudie JeugdzorgPlus steunt verandering https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-van-het-NJi/Overzichtsstudie-JeugdzorgPlus-steunt-verandering 10 jaar onderzoek naar JeugdzorgPlus heeft veel concrete aanbevelingen opgeleverd voor het verbeteren van de hulp aan jongeren met complexe en meervoudige problemen. En omvat aanbevelingen die niet alleen over de JeugdzorgPlus, maar ook over de gehele zorgketen voor jongeren met meervoudige en complexe problemen gaan. De resultaten zijn daarmee ook relevant voor andere jeugdzorgaanbieders en gemeenten. Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) heeft in opdracht van ZonMw in deze publicatie een overzicht gemaakt van alle onderzoeksresultaten. news-7333 Tue, 01 Jun 2021 09:42:18 +0200 Werkplaatsen delen schat aan kennis voor de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/werkplaatsen-delen-schat-aan-kennis-voor-de-jeugdsector/ De afgelopen 10 jaar ontwikkelden professionals uit de praktijk, beleid, onderzoek en opleidingen samen met ouders en jongeren kennis voor de jeugdsector. In ‘werkplaatsen’ werkten zij vanuit deze diverse perspectieven aan 1 doel: betere jeugdhulp. De opbrengst? Waardevolle resultaten, producten en lessen die de jeugdsector ondersteunen bij het veranderen en verbeteren. De Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd (AWTJ’s) werkten de afgelopen jaren aan ruim 50 (onderzoeks)projecten. De concrete producten en methodieken delen we in het gloednieuwe digitale magazine ‘Samen bouwen aan betere jeugdhulp’. Zoals bijvoorbeeld een digitale beslistool die jeugdhulpverleners en ouders helpt om samen een besluit te nemen, een filmreeks rondom het thema veilig opgroeien, en Utrechtse Wijkacademies waar ouders samenkomen en praten over opvoedvragen.

Leren van samenwerken

‘Het is een feestje, samenwerken in een werkplaats. Wel een feestje dat je samen moet bouwen.’ Zo begint Arne Popma zijn column in het magazine. Het mooie van de werkplaats is: samen bedenk je iets dat echt aansluit bij de behoefte op de werkvloer, aldus Popma. Bij het bouwen van zo’n ‘feestje’ komt veel kijken. Hoe werk je bijvoorbeeld echt gelijkwaardig samen met ouders en jongeren? Hoe zorg je ervoor dat alle leden van de werkplaats betrokken blijven? En waar moet je op letten bij het uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek? In de publicatie lees je welke inzichten onderzoekers, professionals, beleidsmakers, ouders en jongeren hebben opgedaan. Zij geven je ook concrete tips mee om zelf in de praktijk te brengen.

Concrete opbrengsten

De meerwaarde die de samenwerking heeft opgeleverd vertaalt zich naar een grote hoeveelheid aan concrete producten en methodieken. In het magazine zijn deze gebundeld in 6 thema’s, waaronder ‘Integraal werken in de wijk’. Een belangrijk uitgangspunt van de Jeugdwet is dat ondersteuning en hulp integraal is en dichtbij het kind en het gezin wordt aangeboden, vaak via wijkteams. Maar is hulp van wijkteams werkelijk effectief? Sluit deze echt aan bij wat nodig is? Onderzoekers, professionals en beleidsmakers probeerden hierop antwoorden te vinden en pasten ondertussen hun werkwijzen aan.

10 jaar werkplaatsen

De eerste werkplaatsen ontstonden 10 jaar geleden. De werkplaatsen hebben de afgelopen jaren een boost gegeven aan kritisch, constructief, gelijkwaardig samenwerken en aan onderzoek doen met maatschappelijke impact. ‘De praktijkgerichtheid past bij de concrete vragen en wensen van gemeenten, zoals de juiste plek vinden voor kwetsbare jongeren, onder de juiste voorwaarden. Als je de verschillende perspectieven betrekt bij de aanpak van een vraagstuk, landt de oplossing ook beter’ vertelt Geert Schipaanboord die de afgelopen jaren vanuit de VNG betrokken was bij de werkplaatsen.

Toekomstblik

Het AWTJ-programma liep weliswaar in 2020 af, maar dat betekent niet het einde van de werkplaatsen. Een groot deel maakte een doorstart als ‘regionale kenniswerkplaats jeugd’ (RKJ). De komende 4 jaar zullen 15 RKJ’s, waaronder ook 6 nieuw opgerichte werkplaatsen, zich blijven inzetten voor betere zorg voor de jeugd. Symone Detmar en Robert Vermeiren werpen in het slotessay een blik op de toekomst en de uitdaging waar de werkplaatsen en de jeugdsector voor staan. ‘Probeer op alle niveaus de kloven te overbruggen’, is hun belangrijkste oproep.

Kennisvouchers

Ben je na het lezen van het magazine benieuwd geworden naar wat de werkplaatsen jouw organisatie kunnen brengen? ZonMw stelt laagdrempelige ‘kennisvouchers’ beschikbaar, waarmee je de kennis ook in jouw regio kunt inzetten.

Meer weten?

]]>
news-7291 Thu, 20 May 2021 16:37:00 +0200 Zes aandachtspunten voor de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp https://www.nro.nl/nieuws/zes-aandachtspunten-voor-de-samenwerking-tussen-onderwijs-en-jeugdhulp Wat heeft een positieve invloed op de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp? De Hogeschool Windesheim (Lectoraat Jeugd), PricoH en de Rijksuniversiteit Groningen, onderzochten welke factoren de samenwerking beïnvloeden en werkzaam zijn in de klas. Hierin blijken 6 aandachtspunten te zijn. news-7288 Thu, 20 May 2021 15:48:25 +0200 Wat helpt jeugdhulpprofessionals bij integraal werken? https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/handle/1887/3160753 In haar proefschrift concludeerde Laura Nooteboom dat professionals zich onder andere bekwaam moeten voelen om samenhangende, gezinsgerichte ondersteuning te bieden, ze de grenzen van hun eigen expertise moeten herkennen en tijdig de ander in moeten schakelen wanneer nodig. news-7234 Tue, 04 May 2021 09:57:05 +0200 Perspectief voor jongeren in 112 gemeenten https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/perspectief-voor-jongeren-in-112-gemeenten/ Corona heeft de leefwereld van jongeren drastisch veranderd. De impact hiervan uit zich onder andere in eenzaamheid, stress en verveling. Om hen te ondersteunen, kunnen jongeren nu in 112 gemeenten meedoen aan nieuwe (kortlopende) MDT-projecten. Tijdens deze projecten zetten zij zich in voor een ander, ontwikkelen ze hun talenten en ontmoeten ze anderen (met inachtneming van de maatregelen). Gemeenten konden in februari en maart van dit jaar subsidie aanvragen voor deze projecten. Dit deden zij in samenwerking met bestaande MDT-organisaties. Deze organisaties weten wat er leeft onder jongeren en hoe je hen slagvaardig kan werven, begeleiden en maatschappelijk relevante activiteiten kunnen faciliteren. In de 112 gemeenten kunnen hierdoor nu zo’n 9.000 jongeren aan de slag, die door deze projecten ook kennismaken met MDT (maatschappelijke diensttijd).

Benieuwd welke gemeenten meedoen? Bekijk de lijst met aangesloten gemeenten (klik op deze pagina op MDT voor gemeenten).

Divers aanbod

De projecten bieden de jongeren gedurende 8 weken diverse programma’s aan. Tijdens deze programma’s zetten de jongeren  zich 32 uur in voor een ander, komen ze in contact met mensen waar ze anders mogelijk niet zo snel mee in contact komen en leren ze nieuwe vaardigheden. De onderstaande voorbeelden geven een idee van wat de jongeren gaan doen.

‘Identitijd’
In de gemeente Culemborg brengt het project Identitijd verschillende generaties bij elkaar door jongeren te laten werken als kennisdetectives. Ze gaan aan de hand van opdrachten en veldonderzoek met een oudere in gesprek over ‘identitijd’: wat vormt je en hoe denken verschillende generaties hierover? De jongeren maken vervolgens een reportage of vlog over de vondsten van hun speurwerk. Ze gaan hiervoor aan de slag als presentator, vlogger, cameraman/vrouw, redactiemedewerker en/of editor. De vaardigheden hiervoor leren ze van professionals. Het project wordt afgesloten met een feestelijke vertoning van de producties in de Culemborgse Gelderlandfabriek. De producties zijn daarna ook te zien via Omroep Gelderland, lokale omroepen en andere mediakanalen.

Wij zijn Baarn
De jongeren in Baarn gaan samen aan de slag om de gemeente voor iedereen mooier te maken. De jongeren bepalen zelf wat ze het leukste vinden om te doen. Bijvoorbeeld een loterij organiseren voor mensen die het moeilijk hebben, wethouder zijn voor een dag, een voorstelling maken over een maatschappelijk onderwerp of met behulp van een theaterdocent het gesprek aangaan over thema’s als discriminatie en eenzaamheid.

Social Boost!
Alkmaarse jongeren gaan aan de hand van een bingokaart aan de slag met 8 thema’s, zoals: duurzaamheid, gezonde voeding en sport en bewegen. Iedere week staat in het teken van een ander thema waarmee ze aan de slag gaan. Zo gaan ze tijdens de themaweek gezonde voeding dagelijks een gezonde maaltijd koken, waarvan ze ook nog een portie naar iemand brengen die dit zal waarderen. Zo zijn niet alleen de jongeren actief bezig, maar profiteert ook de buurt mee.

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet van jongeren voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang: iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten.

Meer weten?

]]>
news-7207 Wed, 28 Apr 2021 08:42:39 +0200 Nieuwe subsidieoproep voor leernetwerk participatief jeugdonderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-subsidieoproep-voor-leernetwerk-participatief-jeugdonderzoek/ Jongerenparticipatie wordt steeds belangrijker in onderzoek. De subsidieoproep Leernetwerk Participatief jeugdonderzoek geeft een impuls aan het gezamenlijk leren over en reflecteren hierop. De opgedane kennis en creatieve voorbeelden worden breed gedeeld. Subsidieaanvragen kunnen door onderzoeksorganisaties worden ingediend tot dinsdag 31 augustus 2021, 14.00 uur. Leernetwerk

Het doel van deze subsidieoproep is een stimulans te geven aan het gezamenlijk reflecteren en leren in participatief jeugdonderzoek. En dit te realiseren door een duurzaam leernetwerk participatief jeugdonderzoek en coaching on the job trajecten te faciliteren.

In een leernetwerk wisselen deelnemers met expertise en vanuit een gezamenlijke interesse in participatief jeugdonderzoek doelbewust kennis en ervaringen uit. Samen ontwikkelen en verspreiden ze nieuwe inzichten, oplossingen en werkwijzen. Jongeren zijn structureel bij het leernetwerk betrokken.

Aanvragen subsidie

Er kan subsidie worden aangevraagd voor het opzetten, uitbouwen en verstevigen van een duurzaam leernetwerk participatief jeugdonderzoek, waarvan 6 ‘coaching on the job’ trajecten onderdeel zijn. Experts op het gebied van participatief jeugdonderzoek worden hierin coach voor onderzoekers die recent gestart zijn of op het punt staan om participatief jeugdonderzoek uit te voeren in de jeugdsector.

Budget

Er kan maximaal € 250.000,- voor één leernetwerk worden aangevraagd met een looptijd van maximaal 3 jaar. In totaal is voor deze programmalijn € 250.000,- beschikbaar.  

Hierbij geldt de verplichting dat aanvragers ook zelf investeren in het project. Aanvragers kunnen maximaal 75% van de totaalbegroting aanvragen bij ZonMw en dienen ten minste 25% van de totaalbegroting zelf te investeren (in kind of in cash).

Meer weten?

]]>
news-7075 Thu, 25 Mar 2021 16:31:00 +0100 Subsidieronde 4c: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk gepubliceerd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieronde-4c-mdt-groeit-naar-een-landelijk-dekkend-netwerk-gepubliceerd/ Vandaag is subsidieronde 4c: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk gepubliceerd. In deze subsidieronde kunnen organisaties subsidie aanvragen om MDT verder te laten groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Hiervoor kunnen organisaties in partnerschappen een subsidieaanvraag indienen. Organisaties die voornemens zijn een subsidieaanvraag in te dienen, moeten uiterlijk vrijdag 30 april 2021 een vooraanmelding doen. Een passende MDT in de eigen omgeving

Het doel is dat alle jongeren van 14 tot en met 27 jaar in hun eigen omgeving een aantrekkelijke MDT (maatschappelijke diensttijd) kunnen doen, die aansluit bij hun interesses, wensen en mogelijkheden. Jongeren doen met MDT iets voor een ander en/of de samenleving, ontwikkelen hun talenten en ontmoeten elkaar en anderen. Naast impact op jongeren, heeft MDT ook meerwaarde voor maatschappelijke organisaties en de samenleving.

3 programmalijnen

In deze subsidieronde wordt gewerkt met 3 programmalijnen.

  • In programmalijn 1: Opschalen, uitbreiden en versterken kunnen alle (maatschappelijke) organisaties, gemeenten, onderwijsinstellingen met een partnerschap een subsidieaanvraag indienen voor het starten of uitbreiden van een MDT-project. Om hiermee het passend MDT-aanbod voor alle jongeren te vergroten, het MDT-netwerk uit te breiden en toe te werken naar verdere landelijke dekking. Lees meer over programmalijn 1.
  • In programmalijn 2: Intensieve variant MDT door gemeenten, kunnen gemeenten met een partnerschap een subsidieaanvraag indienen voor een intensieve variant, waarbij jongeren zich minimaal 320 uur in maximaal 6 maanden inzetten. Het doel is om bij te dragen aan het landelijk beschikbaar stellen van de intensieve variant van MDT. Lees meer over programmalijn 2.
  • In programmalijn 3: MDT in het onderwijs, krijgen instellingen voor en in het onderwijs en hun partners de mogelijkheid om een MDT-project in het onderwijs te starten of uit te breiden en daarmee het MDT-aanbod tijdens onderwijs te vergroten en aan te sluiten op het MDT-netwerk. In deze variant vindt MDT minimaal deels in begeleide onderwijsuren plaats en is het MDT-traject gekoppeld aan onderwijsdoelen. Lees meer over programmalijn 3.

Het is mogelijk om in meerdere programmalijnen een subsidieaanvraag in te dienen, mits de subsidieaanvragen aansluiten op de doelstellingen en voorwaarden uit de betreffende programmalijn. Deze subsidieaanvragen worden per programmalijn met de bijbehorende voorwaarden beoordeeld.

Omdat iedere lijn andere doelstellingen en voorwaarden heeft, is het niet mogelijk om dezelfde aanvraag in meerdere programmalijnen in te dienen. Wilt u weten in elke programmalijn(en) u kunt indienen? Bekijk dan deze publicatie. Hierin vindt u samenvattingen van de verschillende programmalijnen en leest u waar u met uw organisatie kunt indienen.

Belangrijke data

Als u voornemens bent om een subsidieaanvraag in te dienen, meld uw subsidieaanvraag dan uiterlijk vrijdag 30 april 2021 bij ons aan.

De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag verschilt per programmalijn. Voor programmalijn 1 is de deadline dinsdag 1 juni 2021,12.00 uur. Voor programmalijn 2 en 3 is de deadline om een aanvraag in te dienen dinsdag 25 mei 2021, 12.00 uur.

Informatiebijeenkomst

In april organiseert ZonMw enkele digitale informatiebijeenkomsten waarin we de subsidieoproep en de procedures om een subsidieaanvraag in te dienen nader toelichten en uw vragen beantwoorden. U kunt uzelf hier inschrijven voor een van de informatiebijeenkomsten.

Houdt voor meer informatie over de publicatie van de subsidieoproep onze LinkedIn-pagina ZonMw: Jeugd, website en nieuwsbrief in de gaten.

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet van jongeren voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang: iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten.

Meer weten?

]]>
news-7006 Fri, 05 Mar 2021 15:51:25 +0100 Deadline subsidieronde Perspectief voor de jeugd met MDT uitgesteld tot 30 maart 12.00 uur https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/deadline-subsidieronde-perspectief-voor-de-jeugd-met-mdt-uitgesteld-tot-30-maart-1200-uur/ Jongeren hebben het zwaar tijdens de coronacrisis. Om hen in deze tijd te ondersteunen heeft het kabinet geld vrijgemaakt. Vanuit het zogenoemde Jeugdpakket is € 15 miljoen beschikbaar gesteld voor gemeenten om op een snelle manier maatschappelijke activiteiten te organiseren voor jongeren, door samen te werken met MDT-organisaties. Om nog meer gemeenten de mogelijkheid te bieden een aanvraag in te dienen om deze jongeren te helpen, heeft het kernteam MDT besloten deze laagdrempelige subsidieronde Perspectief voor de jeugd met MDT uit te stellen tot 30 maart 2021. Activiteiten voor jongeren

De leefwereld van jongeren is drastisch veranderd. De impact hiervan op jongeren uit zich onder andere in eenzaamheid, stress, werkloosheid, onderwijsachterstand en schulden. Er ligt een grote opdracht bij gemeenten om jongeren in coronatijd activiteiten aan te bieden die aansluiten op hun motivatie. Jongeren willen ook graag helpen, zo blijkt ook uit de hulpinitiatieven die zijn georganiseerd in de voorgaande subsidieronde Helpen wanneer je nodig bent: #ookditisMDT.

In de subsidieronde Perspectief voor de jeugd met MDT kunnen gemeenten, samen met één of meerdere MDT-organisaties een subsidieaanvraag indienen. Om snel en effectief MDT-activiteiten voor jongeren op te zetten die inspelen op maatschappelijke noden ontstaan door het coronavirus.  Er is per subsidieaanvraag maximaal € 50.000 beschikbaar voor projecten met een looptijd van maximaal 12 weken. De projecten kunnen met een aanvullende subsidie van maximaal € 25.000 verlengd worden met maximaal 8 weken. Indienen kan vanaf 1 februari 2021 tot 30 maart 2021, 12.00 uur.

Over de maatschappelijke diensttijd

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. Binnen deze ambitie staat maatschappelijke impact voorop en daarbij zijn 3 kernbegrippen van belang. Namelijk iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en elkaar ontmoeten. Doordat jongeren iets doen voor een ander en/of voor de samenleving, komen ze zelf ook een stap verder. Met talentontwikkeling ontwikkelen jongeren vaardigheden en vergroten zij hun zelfvertrouwen en hun netwerk. MDT heeft ook tot doel mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen.

Meer weten?

]]>