ZonMw tijdlijn Gemeenten en transformatie Jeugd https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Gemeenten en transformatie Jeugd nl-nl Mon, 23 Sep 2019 22:12:48 +0200 Mon, 23 Sep 2019 22:12:48 +0200 TYPO3 news-4455 Thu, 22 Aug 2019 14:18:51 +0200 Friese dialoogtafels bieden ruimte voor reflectie op het zorgtraject https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/friese-dialoogtafels-bieden-ruimte-voor-reflectie-op-het-zorgtraject/ Een hulpverleningstraject is in de praktijk vaak een complex proces dat zich niet altijd ontwikkelt zoals gewenst of verwacht. Om systematisch te kunnen evalueren welke factoren bevorderend en belemmerend werken in het zorgtraject, heeft de Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Friesland (AWTJF) de Dialoogtafelmethodiek ontwikkeld. De dialoogtafel biedt jeugdigen, ouders en hulpverleners de ruimte om vanuit een gelijkwaardige positie te reflecteren op de hulpverlening die zij hebben ontvangen of gegeven. Tijdens een dialoogtafelbijeenkomst van de AWTJF delen de deelnemers de ervaringen die zij hebben opgedaan in het hulpverleningstraject. Een onafhankelijke voorzitter creëert ruimte voor een open dialoog, waarin inzichten over het verloop en de uitkomsten van het traject worden opgehaald. Hoe verliep bijvoorbeeld de communicatie tussen de jongere en de betrokken hulpverleners? Werkten de ingezette interventies? En welk effect hadden de gemaakte beleidsmatige keuzes op de hulpverlening aan ouders en jongeren? Aan de hand van dit soort vragen brengen de deelnemers succesfactoren en belemmerende factoren tijdens het traject in kaart en formuleren ze gezamenlijk aanbevelingen. 

Gelijkwaardige gesprekspartners 

Jongeren en ouders die hebben deelgenomen aan de Friese dialoogtafels geven aan dat ze zich door deze methode als gelijkwaardige gesprekspartner gehoord voelen. Ook kan de dialoogtafel bijdragen aan het gevoelsmatig afsluiten van de moeilijke periode waarin het traject heeft plaatsgevonden. Aan de andere kant kunnen de betrokken hulpverleners, zoals sociaal werkers en therapeuten, een toelichting geven op de keuzes die zij gemaakt hebben tijdens het traject. In een dialoogtafel draait het niet om schuld, maar om samen leren van opgedane ervaringen.  

Casusprofielen 

Inmiddels zijn er 25 casus-specifieke dialoogtafels gehouden. De AWTJF geeft de belangrijkste inzichten uit de dialoogtafel weer in een ‘casusprofiel’. Een voorbeeld van zo’n profiel betreft een casus van een jongere die thuis in een onveilige situatie verkeerde en daardoor een posttraumatische stress stoornis (PTSS) heeft ontwikkeld. Door middel van de dialoogtafelmethodiek is het hulpverleningstraject in kaart gebracht en zijn de positieve en belemmerende factoren hierin geïdentificeerd. Zo bleek de inzet van hulp in de thuissituatie tot escalatie geleid te hebben en richtten de professionals zich onvoldoende op het versterken van de eigen kracht van de jongere. Uithuisplaatsing bleek in dit geval wel positief uit te pakken voor de gemoedstoestand en het zelfvertrouwen van de jongere. 

Alternatieve dialoogtafels 

De dialoogtafels blijken echter niet alleen behulpzaam in het reflecteren op casus-specifieke trajecten. Zo heeft de AWTJF ook een alternatieve dialoogtafelvariant ingezet als instrument voor de evaluatie van de samenwerking tussen 2 jeugdzorginstellingen. Ook organiseerde de werkplaats 3 alternatieve dialoogtafels om het functioneren van Structuur Plus-groepen voor kinderen met autisme binnen het Speciaal Basisonderwijs (SBO) te evalueren. 
Op dit moment wordt er gewerkt aan een light versie van de Dialoogtafelmethodiek, die zelfstandig binnen instellingen en gemeenten kan worden toegepast. 

Over de AWTJF

De AWTJF is een van de 13 academische werkplaatsen transformatie jeugd die gesubsidieerd worden vanuit het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd. De werkplaats betreft een samenwerkingsverband tussen (vertegenwoordigers van) jeugdigen en ouders, praktijkorganisaties uit de jeugdsector, gemeenten, universiteit en hogescholen. Samen verzamelen, bundelen, vernieuwen en verspreiden ze kennis die aansluit op de vragen en behoeften van jeugdigen en hun opvoeders.

Meer weten? 

]]>
news-4304 Tue, 09 Jul 2019 13:51:25 +0200 Vierde subsidieoproep actieprogramma maatschappelijke diensttijd: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vierde-subsidieoproep-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-mdt-groeit-naar-een-landelijk-dekk/ De vooraankondiging van de vierde subsidieoproep van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd is vandaag opengesteld. Voor deze oproep kunnen projectvoorstellen ingediend worden door samenwerkende partijen die, in de vorm van een partnerschap, werken aan het opschalen van de maatschappelijke diensttijd. Deze vierde subsidieronde heeft dus als doel MDT op te schalen, zodat wordt toegewerkt naar een landelijk dekkende en een inclusieve MDT. Door steeds meer jongeren, organisaties en andere betrokken partijen mee te laten doen aan MDT, groeit het MDT-netwerk en wordt de uitrol van MDT gestimuleerd. Dit moet gebeuren door in partnerschappen succesvolle aanpakken te versterken en, waar mogelijk, onderling te verbinden. 

3 mogelijkheden voor indienen

De vierde subsidieronde zal uit 3 fasen bestaan (subsidieronde 4a tot en met 4c). Deze subsidieronde is de eerste in de reeks. De projecten uit ronde 4a zullen in februari 2020 van start gaan. De planning voor de fasen 4b en 4c vindt u in de subsidieoproep. 

Vooraanmelding aanvraag verplicht

Indien u voornemens bent een subsidieaanvraag in te dienen voor subsidieronde 4a, dient de aanvraag uiterlijk dinsdag 10 september 2019 12.00 uur aangemeld te worden via dit formulier. De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag is dinsdag 12 november 2019 12.00 uur. Aanvragen die niet voor dinsdag 10 september 2019 zijn aangemeld, worden niet in behandeling genomen. 

Vooraankondiging subsidieoproep

Een belangrijk aandachtspunt van deze subsidieoproep, is dat het een vooraankondiging betreft. De Tweede Kamer gaat na het zomerreces de maatschappelijke diensttijd in twee Algemene Overleggen bespreken. Mogelijk worden er naar aanleiding van deze overleggen nog wijzigingen in de subsidieoproep aangebracht. Er geldt daarom een voorbehoud voor deze subsidieronde. 

De subsidieoproep wordt naar alle waarschijnlijkheid op 29 oktober definitief gemaakt. Eventuele aanpassingen in het projectplan van de indiener, die gemaakt moeten worden naar aanleiding van wijzigingen in de subsidieoproep, kunnen desnoods later (in het wederhoor) worden toegevoegd. 

Meer weten?

In de vooraankondiging leest u meer details en de randvoorwaarden. Op donderdag 29 augustus en woensdag 4 september zijn er informatiebijeenkomsten georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst wordt meer uitleg gegeven over de subsidieoproep en is er de mogelijkheid voor het stellen van vragen. U kunt zich hier aanmelden voor de informatiebijeenkomst. Daarnaast hebben wij een publicatie gemaakt waarin u tips vindt voor het schrijven van een subsidieaanvraag voor dit programma.   

Over de maatschappelijke diensttijd

De maatschappelijke diensttijd (MDT) is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. MDT biedt ook de mogelijkheid om mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen. 

Meer weten?

]]>
news-4301 Tue, 09 Jul 2019 07:55:08 +0200 Werkplaatsen Sociaal Domein en Jeugd: ‘Van goede bedoelingen naar echte opbrengst’ https://www.overheidvannu.nl/actueel/artikelen/2019/06/27/werkplaatsen-sociaal-domein-en-jeugd-%E2%80%98van-goede-bedoelingen-naar-echte-opbrengst%E2%80%99 Een cursus waardoor leerkrachten in Twente armoede in de klas kunnen herkennen en bespreken. Een bewegingsprogramma voor mensen met geestelijke gezondheidsproblemen in Zwolle. Of een op de Rotterdamse praktijk gebaseerd doorwrocht wetenschappelijk artikel over doeltreffende jeugdzorg. Het is maar een greep uit de resultaten die de afgelopen jaren zijn geboekt door de veertien regionale Werkplaatsen Sociaal Domein en de dertien Academische Werkplaatsen Jeugd. Beide types werkplaatsen gaan nauwer samenwerken en successen, leerpunten en kennis beter verspreiden. news-4266 Mon, 01 Jul 2019 08:52:52 +0200 Jeugd-ggz en jeugdhulp nog te veel gescheiden werelden https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/jeugd-ggz-en-jeugdhulp-nog-te-veel-gescheiden-werelden/ 4 jaar na invoering van de Jeugdwet is het werkveld, waaronder ook de jeugd-ggz, nog steeds in beweging. Er is nog geen eenduidige, door de verschillende partijen gedragen, vertaling van de ambities van de Jeugdwet naar de praktijk van ondersteuning en hulp aan kinderen en gezinnen. De jeugd-ggz opereert nog teveel als aparte sector binnen de jeugdhulp terwijl het juist de bedoeling van de Jeugdwet is integrale hulp en ondersteuning te bieden. Dit is één van de conclusies uit het onderzoek dat is uitgevoerd naar de positie van de jeugd-ggz binnen het nieuwe stelsel van de jeugdhulp. De onderzoekers doen aanbevelingen over de toegang, triage, samenwerking, hoog-specialistische jeugd-ggz en leren. Aanleiding voor dit onderzoek vormde een motie van D66 in de Tweede Kamer.

Gedeelde visie ontbreekt

Volgens de onderzoekers is het ontbreken van een gedeelde visie een belangrijk obstakel om te komen tot samenwerking. Het professionele veld moet hier vaart mee maken. Deze visie moet recht doen aan de diversiteit aan ondersteuningsvragen van kinderen en gezinnen als ook een preciezere invulling geven aan begrippen als ‘normaliseren’, ‘eigen kracht’ en ‘passende, integrale hulp’. De expertise van de jeugd-ggz moet daarbinnen zijn plek krijgen. Voorbeelden uit de praktijk, waar professionals met verschillende achtergronden samenwerken, laten zien dat het heel goed mogelijk is om vanuit een gedeelde visie te werken. 

Discussie over de juiste hulp op de juiste plek 

Er is veel discussie over de vraag wanneer lichte ondersteuning vanuit een lokaal team passend is, wanneer de inzet van specialistische jeugdhulp nodig is, of wanneer andere benaderingen mogelijk dan wel beter zijn. Dit is een ingewikkelde discussie omdat de hulpvragen van kinderen en gezinnen met psychische problemen uiteenlopen. Goede data zouden helpen om tot antwoorden te kunnen komen en gerichter te sturen op de beschikbaarheid van passende hulp. Dergelijke gegevens ontbreken echter voor een belangrijk deel. Daardoor is het ook niet goed mogelijk adequaat te reageren op de zorgen die de sector heeft over de kwaliteit en beschikbaarheid van met name de hoog-specialistische zorg voor kinderen met zeer urgente en complexe problemen.

Gemeentes aan zet

Gemeentes geven uiteenlopend invulling aan hun verantwoordelijkheid voor de lokale jeugdhulp. De ruimte die gemeentes hebben gekregen is bedoeld om goed aan te sluiten bij de behoeften van hun burgers. Daarnaast verschilt de wijze waarop gemeentes sturing geven aan hun relaties met het veld. Zo biedt de ene gemeente het veld ruimte om te komen tot nieuwe samenwerkingsvormen, terwijl een andere gemeente vooral stuurt op kostenbeheersing. Naarmate de kosten van jeugdhulp stijgen, des te meer is een gemeente geneigd om te kiezen voor deze laatste, op controle gerichte sturingsstijl. Een begrijpelijke reflex die tegelijkertijd wel de onderlinge samenwerking en vernieuwing frustreert. Daarnaast verschillen gemeentes als het gaat om aanbesteding en contracteren van jeugdhulp. Het veld ervaart die verschillen als groot en onnodig belastend. De onderzoekers doen gemeentes de aanbeveling om deze verschillen zo veel mogelijk te beperken en zich vooral te richten op de vraag of de jeugdhulp goed aansluit bij de behoeften van hun burgers. 

Lokale teams

Lokale teams voor vrij-toegankelijke jeugdhulp vormen de belangrijkste toegang tot de jeugdhulp. Sommige lokale teams verwijzen vooral, terwijl andere teams ook hulp verlenen. Om echt laagdrempelige en passende hulp te kunnen bieden, een reële verwijsoptie te zijn voor de huisarts en ook een rol te kunnen spelen bij de afbouw van specialistische hulp is het belangrijk dat deze teams kunnen beschikken over brede expertise, waaronder die van de jeugd-ggz. De onderzoekers wijzen verder op het belang dat deze teams kunnen beoordelen hoe urgent hulpvragen van kinderen en hun gezinnen zijn en daarnaar handelen. Ook dit vraagt om specifieke expertise.

Het onderzoek 

Het onderzoek is uitgevoerd door een samenwerkingsverband van het Nivel, het Nederlands Jeugdinstituut, Stichting Alexander, Tranzo en het Pon met subsidie van ZonMw. Het bestaat uit 2 deelstudies: één op landelijk niveau en één op lokaal niveau. De landelijke deelstudie geeft breed inzicht in de ervaringen en perspectieven van diverse actoren in het onderzochte werkveld. De lokale deelstudie biedt hierop verdieping en inzicht in de wijze waarop er lokaal invulling wordt gegeven aan de Jeugdwet.

Meer weten?

]]>
news-4245 Tue, 25 Jun 2019 14:12:14 +0200 Digitale publicatie: Betere zorg voor kinderen en jongeren met ernstige gedragsproblemen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/digitale-publicatie-betere-zorg-voor-kinderen-en-jongeren-met-ernstige-gedragsproblemen/ Binnen de Academische Werkplaats Risicojeugd (AWRJ) vindt praktijkgestuurd onderzoek plaats om jongeren die het risico lopen om (opnieuw) in de criminaliteit te belanden, een gunstiger toekomstperspectief te bieden. De werkplaats presenteerde onlangs tijdens een site-visit de resultaten van een aantal projecten. In elke gemeente wonen kinderen en jongeren met ernstige gedragsproblemen. Zij hebben vaak problemen op meerdere levensgebieden. Zoals gezinsproblemen, middelengebruik, schooluitval, schulden en contact met politie en justitie. Om deze jongeren te helpen is specialistische kennis nodig, maar die is binnen een gemeente veelal niet beschikbaar. De Academische Werkplaats Risicojeugd, speelt hierin een centrale rol.

Op 20 juni brachten ZonMw en andere geïnteresseerden uit het praktijk- en beleidsveld een bezoek aan de Academische Werkplaats Risicojeugd. Tijdens deze site-visit presenteerde de werkplaats de resultaten van de projecten Gezinsgericht werken, Bejegening, SCREEN, Kleinschalige Voorzieningen en Leer mij kennen. 

Benieuwd naar de inhoud en uitkomsten van deze projecten? Bekijk dan de digitale publicatie over de site-visit. Hierin vindt u een (foto)impressie van de bijeenkomst en interviews met de sprekers en enkele aanwezigen.

Meer informatie

]]>
news-4160 Fri, 07 Jun 2019 10:10:04 +0200 Subsidieoproep Startimpuls Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieoproep-startimpuls-regionale-kenniswerkplaatsen-jeugd/ De subsidieoproep Startimpuls Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd is opengesteld. Naast mogelijkheden voor de huidige academische werkplaatsen jeugd, zijn er ook subsidiemogelijkheden voor nieuwe regio’s om een kenniswerkplaats jeugd te vormen. De deadline om in te dienen is 10 september. In het programma Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd leren en werken praktijk, beleid, onderzoek, opleidingen, ouders en jongeren samen in een kenniswerkplaats. Werkt u als beleidsmedewerker, professional, opleider of onderzoeker in de jeugdsector? Of bent u een ervaringsdeskundige ouder of jongere? En wilt u zich samen met partners in uw regio inzetten voor het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van de jeugd? Verdiep u dan in de subsidiemogelijkheden.

Een lerende omgeving en verbetercyclus in de regio

Op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) start ZonMw met het programma Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd, dat van 2020 tot 2025 zal lopen. De missie van het programma is het versterken van een lerende omgeving en verbetercyclus in de regio ten behoeve van het gezond, veilig en kansrijk opgroeien en opvoeden van de jeugd. Dit gebeurt in regionale kenniswerkplaatsen jeugd, waarin praktijkorganisaties, gemeenten, een universiteit, een hogeschool en ouders en jongeren samen leren en werken aan regionale maatschappelijke vraagstukken. Die vraagstukken worden vanuit diverse perspectieven bekeken en doorgrond en de betrokken partijen zoeken gezamenlijk naar oplossingen. De samenwerking levert bruikbare kennis op die regionaal in gebruik wordt genomen en breder wordt gedeeld.

Startimpuls

In deze eerste subsidieronde nodigen wij regionale samenwerkingsverbanden uit om een aanvraag in te dienen voor een startimpuls. Met deze impuls vormen zij een regionale kenniswerkplaats jeugd en bepalen zij gezamenlijk de doelen en inhoudelijke projecten van de werkplaats. Dit resulteert in een uitgewerkte subsidieaanvraag voor de coördinatie van het samenwerkingsverband en de uitvoering van de inhoudelijke projecten. Gezamenlijk leren en verbeteren staat in de werkplaats centraal.  

Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd

Het RKJ-programma is een vervolg op het programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd (2015-2019). De huidige werkplaatsen worden uitgenodigd om hun regionale positie te verstevigen, bijvoorbeeld door nieuwe gemeenten of praktijkinstellingen te betrekken. ZonMw stuurt bovendien aan op samenwerking met regionale kennisnetwerken, in het bijzonder met netwerken in het sociaal domein.

Deadline voor het indienen van de aanvraag is 10 september om 14:00 uur. Lees de subsidieoproepen voor meer details en de randvoorwaarden. Let op: de bestaande academische werkplaatsen jeugd dienen in bij Startimpuls variant 1. Overige regionale samenwerkingsverbanden dienen in bij Startimpuls variant 2.

Meer weten? 

 

]]>
news-4158 Thu, 06 Jun 2019 14:40:07 +0200 Hoe gemeentevriendelijk is ZonMw? https://mediator.zonmw.nl/mediator-35/hoe-gemeentevriendelijk-is-zonmw/ De transitie in de zorg legde vier jaar geleden nieuwe verantwoordelijkheden neer bij gemeenten. Als wethouder van gemeente Leusden zag ik ze voorbij komen: Wmo, jeugdzorg, de integratie van mensen met een beperking en ouderenzorg. Momenteel liggen veel wethouders wakker van de kostenoverschrijdingen binnen de jeugdzorg. news-4155 Thu, 06 Jun 2019 10:48:20 +0200 Speerpunten voor betere residentiële jeugdhulp https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-van-het-NJi/Speerpunten-voor-betere-residentiele-jeugdhulp Organiseer residentiële jeugdhulp zo dat kinderen niet beschadigd raken door allerlei breuken in hun leven: de breuk met thuis door de uithuisplaatsing, breuken binnen de jeugdhulp door overplaatsingen, en breuken in hun verdere leven. Dat is de kern van de speerpuntenagenda voor residentiële jeugdhulp die een werkgroep van experts heeft opgesteld. news-4136 Tue, 04 Jun 2019 08:14:34 +0200 Samen leren en zo de jeugdsector verbeteren in jouw regio? https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/samen-leren-en-zo-de-jeugdsector-verbeteren-in-jouw-regio/ Wilt u zich samen met partners in uw regio inzetten voor het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van de jeugd? ZonMw nodigt regionale samenwerkingsverbanden uit om zich te verenigen tot een kenniswerkplaats jeugd, waarin praktijk, beleid, onderzoek, opleidingen en ouders en jongeren samen leren en werken aan regionale maatschappelijke vraagstukken. De subsidieoproep Startimpuls Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd is inmiddels ook opengesteld. Een lerende omgeving en verbetercyclus in de regio 

Op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) start ZonMw binennkort met het programma Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd, dat van 2020 tot 2025 zal lopen. De missie van het programma is het versterken van een lerende omgeving en verbetercyclus in de regio ten behoeve van het gezond, veilig en kansrijk opgroeien en opvoeden van de jeugd. Dit door middel van regionale kenniswerkplaatsen jeugd, waarin praktijkorganisaties, gemeenten, een universiteit, een hogeschool en ouders en jongeren samen leren en werken aan regionale maatschappelijke vraagstukken. Die vraagstukken worden vanuit diverse perspectieven bekeken en doorgrond en de betrokken partijen zoeken gezamenlijk naar oplossingen. De samenwerking levert bruikbare kennis op die regionaal in gebruik wordt genomen en breder wordt gedeeld. 

Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd 

Het RKJ-programma is een vervolg op het programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd (2015-2019). De huidige werkplaatsen worden uitgenodigd om hun regionale positie te verstevigen, bijvoorbeeld door nieuwe gemeenten of praktijkinstellingen te betrekken. ZonMw stuurt bovendien aan op samenwerking met regionale kennisnetwerken, in het bijzonder met netwerken in het sociaal domein.

Ruimte voor nieuwe werkplaatsen 

Naast mogelijkheden voor de huidige werkplaatsen, zijn er ook mogelijkheden voor nieuwe regio’s om een kenniswerkplaats jeugd te vormen. Werkt u als beleidsmedewerker, professional, opleider of onderzoeker in de jeugdsector? Of bent u een ervaringsdeskundige ouder of jongere? En wilt u zich samen met partners in uw regio inzetten voor het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van de jeugd? De subsidieoproep staat nu open. 

Meer weten?  

]]>
news-4106 Fri, 24 May 2019 14:54:43 +0200 Subsidieoproep Verbeteren wijkgericht werken: integraal en op maat! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidieoproep-verbeteren-wijkgericht-werken-integraal-en-op-maat/ De eerste subsidieoproep van het nieuwe programma Wat werkt voor de jeugd is opengesteld. Voor deze oproep kunnen onderzoeksvoorstellen ingediend worden waarmee de kwaliteit van wijkgericht werken met kinderen en gezinnen verbeterd wordt. De decentralisatie van de jeugdhulp beoogt dat gemeenten door wijkgericht te werken beter in staat zijn om integraal beleid te ontwikkelen en maatwerk te bieden, afgestemd op de lokale situatie en uitgaande van de mogelijkheden (eigen kracht) en de behoeften van individuele kinderen en hun ouders. Uitgangspunt hierbij is dat gemeenten makkelijker verbindingen kunnen leggen tussen de verschillende domeinen. 

Wijkgericht werken gaat over aansluiten op wat kinderen, hun ouders/verzorgers en professionals nodig hebben om kinderen zo optimaal mogelijk te kunnen laten opgroeien. Met het integraal werken wordt er gewerkt vanuit de situatie en het vraagstuk van de kinderen/ouders. Dat betekent dat professionals niet moeten denken vanuit wat ze zelf als organisatie te bieden hebben, maar moeten kijken naar wat voor de situatie en vraag van het gezin een passende oplossing kan zijn: op maat! 

Het doel van deze subsidieoproep is onderzoek uit te zetten waarmee de kwaliteit van wijkgericht werken met kinderen en gezinnen verbeterd wordt. Ook wordt er één project toegekend dat bestaande kennis bundelt en de verschillende lopende trajecten verbindt. De projecten dragen bij aan kennisontwikkeling over wat werkt, en het toepasbaar maken en het benutten van bestaande kennis ter versterking van de kwaliteit van lokale teams en wijkgericht werken met gezinnen.

Deadline voor het indienen van aanvragen is 12 september 14.00 uur. Lees de subsidieoproep voor meer details en de randvoorwaarden.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd 

Met het  kennisontwikkelingsprogramma Wat werkt voor de jeugd wil ZonMw meer te weten komen over wat werkt in de hulp en ondersteuning voor jongeren en gezinnen.

Meer weten?

]]>
news-4083 Wed, 22 May 2019 15:52:31 +0200 Jeugdhulp is teveel gebaseerd op aannames https://www.socialevraagstukken.nl/jeugdhulp-is-teveel-gebaseerd-op-aannames/ 'De jeugdhulp is teveel gebaseerd op aannames' vertelt Jolanda Mathijssen van de Academische Werkplaats Jeugd. Haar pleidooi? Gemeenten moeten bij het bepalen van hun beleid eerst goed nadenken over hoe ze de mechanismen en factoren die van invloed zijn op de doorverwijzing naar de specialistische jeugdhulp in hun eigen voordeel en die van de kinderen en hun ouders kunnen laten werken. Al is het maar om te voorkomen dat we over een aantal jaar de jeugdhulp opnieuw moeten transformeren. In dit artikel vertelt ze meer, onder andere over welke mechanismen en factoren van invloed zijn op de doorverwijzing. news-4047 Fri, 17 May 2019 11:47:32 +0200 Oproep voor gemeenten om deel te nemen aan onderzoek naar een effectieve maatwerk-aanpak voor multiprobleemgezinnen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oproep-voor-gemeenten-om-deel-te-nemen-aan-onderzoek-naar-een-effectieve-maatwerk-aanpak-voor-multip/ Op 1 mei 2019 is een consortium gestart dat onderzoek gaat doen en daarbij 6 gemeenten gaat begeleiden om met actieonderzoek een effectieve maatwerk-aanpak te vinden voor multiprobleemgezinnen. Gemeenten kunnen hiervoor tot 18 juni een subsidieaanvraag indienen. Uit de aanvragen worden 6 gemeenten geselecteerd. Wat houdt het onderzoek in? 

Het onderzoeksconsortium, onder leiding van Instituut Publieke Waarden, gaat het onderzoek begeleiden. In de 6 geselecteerde gemeenten wordt een maatwerk-aanpak in de praktijk (door)ontwikkeld, beproefd en wetenschappelijk getoetst. Daarin gaat het consortium met de gemeenten actief op zoek naar knelpunten, kansen en oplossingen. Met als doel het ontwikkelen van een model voor een effectieve maatwerk-aanpak die ook voor anderen gemeenten bruikbaar is.
De 6 gemeenten die gaan deelnemen aan het onderzoek ontvangen hiervoor subsidie. Zij zetten rond 20 van hun meest complexe multiprobleemgezinnen een aanpak op die vernieuwing en innovatie omarmt. Het gaat nadrukkelijk om het creëren van een werkwijze die is ingebed in het primair proces van betrokken partners en ketenorganisaties. De subsidie moet gebruikt worden voor het uitvoeren van vernieuwende maatwerk-aanpakken. Het bedrag dient volledig besteed te worden aan de hulp, ondersteuning en aanpak van de 20 casussen van multiprobleemgezinnen aan de hand van een maatwerk-aanpak. Het onderzoeksconsortium adviseert, begeleidt, ondersteunt en jaagt de gemeenten aan bij het (door)ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van de maatwerk-aanpak. De gemeenten werken actief aan het onderzoek mee en leveren input voor het onderzoek.

Welke gemeenten kunnen meedoen?

De oproep is specifiek gericht op gemeenten in Nederland die al bezig zijn met, of concrete ideeën hebben over een maatwerk-aanpak van multiproblematiek rond gezinnen en deze willen opzetten of versterken. Omdat de gemeente maar één maand heeft om het onderzoek voor te bereiden moet de visie en het feit dat de gemeente voortvarend op dit thema door kan pakken in de aanvraag goed onderbouwd worden. De voorkeur gaat uit naar deelname van gemeenten die al aantoonbare stappen hebben gezet in een maatwerk-aanpak. Gemeenten die een urgentie hebben om een maatwerk-aanpak op te zetten, maar waar geen aanzet is gedaan hiervoor, moeten goed onderbouwen hoe ze hier voortvarend in te werk kunnen gaan.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
Voor meer informatie over de oproep en randvoorwaarden lees de subsidieoproep.

Meer informatie

]]>
news-4011 Tue, 07 May 2019 11:30:08 +0200 E-magazine Lerend Transformeren: aan de slag met actie-onderzoek https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/e-magazine-lerend-transformeren-aan-de-slag-met-actie-onderzoek/ Begin 2017 startte het project Lerend Transformeren. Nu, 2,5 jaar later, rond het project bijna af. Wat heeft Lerend Transformeren opgeleverd? En wat kunnen anderen hiervan leren? De geleerde lessen uit het project zijn gebundeld en gepresenteerd in een e-magazine. Laat u inspireren om aan de slag te gaan met de transformatie en actieonderzoek! Actieonderzoek

Binnen het project Lerend Transformeren hebben 15 aanbieders van hulp aan jeugdigen en hun gezinnen actieonderzoek uitgevoerd. De actieonderzoeken zijn ingezet als manier om een verandering op gang te brengen in de eigen organisatie. Alle actieonderzoeken hadden tot doel het ondersteunen van professionals om te werken volgens de transformatiedoelen uit de Jeugdwet. Wat kan er in een organisatie bijvoorbeeld gedaan worden om meer ruimte aan professionals te geven? Of om meer preventief te werken en uit te gaan van de eigen kracht van gezinnen?

Slotsymposium

Op het slotsymposium van Lerend Transformeren op 8 april 2019 zijn de verhalen van de actieonderzoeken met geïnteresseerden uit de brede zorg voor jeugd gedeeld. In het magazine vind je naast die verhalen ook inspiratie om zelf aan de slag te gaan met actieonderzoek en de transformatie binnen jouw organisatie!

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer informatie

]]>
news-3904 Fri, 12 Apr 2019 11:59:28 +0200 Vraag over het nieuwe jeugdstelsel? KeTJA’s Kennisportaal geeft antwoord! https://www.werkplaatsenjeugd.nl/vraag-over-het-nieuwe-jeugdstelsel-ketjas-kennisportaal-geeft-antwoord/ Waarom is diversiteitsgevoelig werken belangrijk? Klopt het dat het aantal kinderen met een zorgbehoefte stijgt? Dit zijn slechts twee voorbeelden van vragen die in het Kennisportaal van de academische werkplaats KeTJA behandeld worden. In het Kennisportaal delen professionals en kennisinstellingen uit de regio Amsterdam hun kennis en ervaring rond het nieuwe jeugdstelsel. news-3820 Fri, 22 Mar 2019 17:19:45 +0100 Consultatieronde van het programma Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd is opengesteld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/consultatieronde-van-het-programma-regionale-kenniswerkplaatsen-jeugd-is-opengesteld/ Bent u betrokken bij het jeugdbeleid? Werkt u als professional of onderzoeker in het (preventieve) jeugdveld of heeft u als ouder of jongere te maken met (preventieve) jeugdhulp? Houdt u zich bezig met professionalisering? Dan bent u van harte uitgenodigd om mee te denken over dit nieuwe programmavoorstel. Het ZonMw-programma Regionale Kenniswerkplaatsen Jeugd (2020 – 2024) stimuleert het creëren van een lerende omgeving en verbetercyclus ten behoeve van de transformatie in de jeugdsector. Dit door middel van regionale kenniswerkplaatsen jeugd, waarin organisaties samenwerken vanuit praktijk, beleid, onderzoek en opleidingen, met structurele inbreng van ouders en jongeren. Kennis en expertise wordt binnen de werkplaatsen ontwikkeld, benut én toegepast. De generieke elementen van deze kennis worden daarnaast overdraagbaar gemaakt voor andere regio’s.

Het programma bouwt voort op het programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd (2015-2020). Meedenken over dit nieuwe programmavoorstel kan tot 9 april. Het consultatieformulier vindt u hier op onze website.

ZonMw streeft ernaar het programmavoorstel eind april aan VWS aan te bieden. Indien het voorstel wordt goedgekeurd, wordt eind mei de subsidieoproep opengesteld. 

Bekijk het concept programmavoorstel

Meer weten?

 

]]>
news-3814 Fri, 22 Mar 2019 12:50:29 +0100 Ook jongeren met een beperking betrokken in projecten maatschappelijke diensttijd https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/ook-jongeren-met-een-beperking-betrokken-in-projecten-maatschappelijke-diensttijd/ Met de maatschappelijke diensttijd krijgen jongeren de kans om hun eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen en zich in te zetten voor anderen of de samenleving. Begin dit jaar hebben 34 projecten uit de tweede subsidieronde van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd het bericht gekregen dat zij hiervoor subsidie ontvangen. In dit artikel leest u meer over 3 projecten waarin jongeren met en zonder beperkingen elkaar ondersteunen. Project Samen isolement doorbreken

Dit is een landelijk project dat – met een buddysysteem – hoogopgeleide jongeren met een beperking ondersteunt bij het vinden van een passende afstudeerstage of eerste baan. In het buddysysteem wisselen jongeren met een beperking die nog geen stage of werk hebben ervaringen en ideeën uit met jongeren die dat wel hebben. Op de projectpagina van Samen isolement doorbreken vindt u meer informatie over dit project. Het project is een initiatief van de Stichting Studeren en Werken op Maat (SWOM).

Project Onzichtbare Helden

In dit project – met als initiatiefnemer Stichting Dedicon – gaan jongeren met én zonder visuele beperking aan de slag met verschillende werkzaamheden. De deelnemers vormen de jongerenbeweging van Dedicon en bepalen en organiseren zelf wat ze precies gaan doen. Voorbeelden zijn: socialemediabeheer en het inspreken van audioboeken. Het project wil jongeren uitdagen om na te denken over hoe zij kunnen zorgen voor een toegankelijkere samenleving waarin iedereen meedoet. Meer informatie over Onzichtbare Helden vindt u op de projectpagina.

Project Verbeeldingslab de Fighter

Met Verbeeldingslab de Fighter geeft Stichting Intorno jongeren in het algemeen - en jonge statushouders en jongeren met een arbeidsbeperking in het bijzonder - de kans om muziek en theater te maken en op te voeren. Zo leren de jongeren hoe zij met kunst hun verhaal kunnen vertellen en lastige dilemma’s kunnen uitbeelden. Het publiek dat komt kijken naar een voorstelling leert op een toegankelijke manier meer over inclusie en sociale cohesie. Meer weten over dit project? Bekijk dan de projectpagina.

Maatschappelijke diensttijd

Met dit programma bevordert de Rijksoverheid dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Ook jongeren die nu nog niet maatschappelijk actief zijn. Het doel van het actieprogramma is om vanuit de praktijk te leren wat werkt en daarmee het ontwerp te maken voor de maatschappelijke diensttijd. Op vrijdag 29 maart wordt het eerste ontwerp gepresenteerd en de nieuwe naam voor de maatschappelijke diensttijd bekendgemaakt. 

Meer weten? 

]]>
news-3772 Tue, 19 Mar 2019 10:35:00 +0100 Het belang van een brede blik: de toegang tot jeugdhulp in Brabantse gemeenten https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/het-belang-van-een-brede-blik-de-toegang-tot-jeugdhulp-in-brabantse-gemeenten/ Wat is de samenhang tussen de manier waarop de gemeentelijke toegang tot jeugdhulp is vormgegeven en de inzet van gespecialiseerde jeugdhulp? Die vraag stond centraal in een 3-jarig onderzoek dat is uitgevoerd vanuit de Academische Werkplaats Noord-Brabant in 4 West-Brabantse gemeenten. Het onderzoek biedt inzicht in de wijze waarop het jeugdstelsel zich tot nu toe ontwikkeld heeft en welke aandachtspunten er zijn voor de komende jaren. Transformatie in vier Brabantse gemeenten

Met de nieuwe Jeugdwet uit 2015 beoogde de Rijksoverheid jeugdhulp dichterbij het gezin te organiseren, waardoor er minder gespecialiseerde hulp nodig zou zijn. Dit zou bijdragen aan een eenvoudiger, efficiënter en effectiever jeugdstelsel, was de gedachte.

Ook in West-Brabant hebben gemeenten naar aanleiding van de nieuwe Jeugdwet concrete beleidsdoelen opgesteld. Vanuit de Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Noord-Brabant werd in de gemeenten Breda, Roosendaal, Oosterhout en Woensdrecht de rol van de toegang tot jeugdhulp in relatie tot de inzet van gespecialiseerde jeugdhulp onderzocht. Hoe is de toegang in deze gemeenten georganiseerd? En aan welke ‘knoppen’ draaien gemeenten om de transformatiedoelen waar te maken?

Transformatie vraagt om een brede blik

De onderzoekers stellen dat in de eerste jaren van de decentralisatie vooral aandacht is uitgegaan naar het inkopen en doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp, waarmee de continuïteit van zorg gewaarborgd bleef. De 4 onderzochte gemeenten zien het inzetten van preventie in het voorliggend veld als een doorslaggevend middel om gespecialiseerde hulp te beperken en de zorgkosten laag te houden. Professionals bij de toegang zelf kwamen tot dusver echter weinig toe aan preventieve activiteiten, onder meer door een hoge werkdruk en administratieve lasten.

Het onderzoek beschrijft daarnaast factoren buiten de gemeentelijke toegang die van invloed zijn op de inzet van gespecialiseerde hulp. Denk aan de inzet van het voorliggende veld en vrijwilligers en het doorverwijzen door huisartsen. Bovendien zijn er factoren waar gemeenten nauwelijks of zelfs geen invloed op hebben, zoals de aard en omvang van de populatie in een gemeente.

Kortom, naast de gemeentelijke toegang zijn er voor beleidsmakers veel andere ‘knoppen om aan te draaien’. Een brede blik blijkt onmisbaar om te komen tot een effectief jeugdstelsel.

De Academische Werkplaats Noord-Brabant

Het rapport Toegang op de hoek. De gemeentelijke toegang en de inzet van gespecialiseerde jeugdhulp is tot stand gekomen door het onderzoeksproject vanuit de Academische Werkplaats Noord-Brabant. Binnen deze werkplaats hebben de Avans Hogeschool, de GGD West-Brabant, LOC zeggenschap in zorg, de gemeenten Roosendaal, Breda, Oosterhout en Woensdrecht en de Universiteit van Tilburg, departement Tranzo, de handen ineen geslagen. ‘Hoe bouwen we samen aan een betere toegang tot jeugdhulp?’, is een van de vragen waar ze zich over bogen. Het project was een verdieping van de Transformatiemonitor Jeugd, waar West-Brabantse gemeenten hun vastgestelde beleidsdoelen kunnen monitoren.

Door de werelden van de praktijk, beleid, onderwijs, wetenschap en ervaring samen te brengen, tracht de werkplaats een succesvolle jeugdhulptransitie te bewerkstelligen. Het hier besproken onderzoek maakte onderdeel uit van het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd, waar nog twaalf andere (regionale) werkplaatsen onder vallen.

Meer weten?

]]>
news-3737 Fri, 08 Mar 2019 08:23:28 +0100 Transformatie van de jeugdhulp: doe het samen met de mensen om wie het gaat! https://www.koepeladviesradensociaaldomein.nl/blog/transformatie-van-de-jeugdhulp-doe-het-samen-met-de-mensen-om-wie-het-gaat 'Goede jeugdhulp bereik je alleen samen met de mensen waar het om gaat' aldus Marieke Nanninga. Nanninga is projectleider participatie bij Zorgbelang Groningen. In diverse projecten, met ziekenhuizen, gemeenten, en kennisinstellingen, werkt zij aan de verbetering van de kwaliteit van zorg en ondersteuning vanuit de wensen en behoeften van én samen met de mensen zelf. Op 12 september 2018 promoveerde zij bij C4Youth (RUG|UMCG). Lees meer in haar blog. news-3736 Thu, 07 Mar 2019 15:52:30 +0100 Effectieve behandeling van angst- en depressieve stoornissen bij kinderen in de klinische praktijk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/effectieve-behandeling-van-angst-en-depressieve-stoornissen-bij-kinderen-in-de-klinische-praktijk/ Vanuit de Academische Werkplaats Inside-Out onderzocht Marleen van Doorn de diagnostiek en behandeling van kinderen met angst of depressieve klachten in de klinische praktijk. Bij het stellen van een diagnose is het essentieel dat therapeuten niet alleen de visie van ouders op zulke klachten meewegen, maar ook die van het kind zelf, is een belangrijke conclusie uit het promotieonderzoek. Onopgemerkte stoornissen 

Angststoornissen en depressieve stoornissen komen naar schatting bij ongeveer 10-20% van de basisschoolkinderen voor. In tegenstelling tot ‘externaliserende problemen’, zoals hyperactiviteit, worden deze ‘internaliserende problemen’ zelden opgemerkt. Dit is zorgelijk, omdat onbehandelde angst en depressieve klachten tot grote negatieve gevolgen kunnen leiden. Deze constatering was de aanleiding voor Marleen van Doorn om de diagnostiek en behandeling van angst en depressieve klachten bij kinderen in de klinische praktijk nader onder de loep te nemen. Op vrijdag 15 februari verdedigde de promovenda succesvol haar proefschrift Conducting research in clinical practice: challenges in the assessment and treatment of childhood internalizing disorders.

Verschillende visies 

Een belangrijke bevinding uit Van Doorns onderzoek is dat ouders en kinderen vaak een verschillende beleving hebben van de internaliserende problemen van het kind. De mate van overeenstemming tussen ouders en kinderen lijkt samen te hangen met hoe zichtbaar de angst of depressieve klachten zijn. Verder laten de resultaten zien dat de zienswijze van moeders sterk gekleurd kan zijn door eigen psychische problematiek. Het is dus  essentieel dat therapeuten hier bewust van zijn wanneer zij hun diagnostische oordeel geven. Zeker omdat behandelaars vaak geneigd zijn de interpretatie van ouders zwaarder te laten wegen.  

Behandeling

Verder onderzocht Van Doorn de behandeling van angststoornissen bij kinderen in de klinische praktijk. Zij vergeleek het strikt toepassen van een protocollaire cognitieve gedragstherapie (CGT) met de reguliere behandeling zoals die normaal gesproken aan het kind en ouders gegeven werd. De reguliere angstbehandelingen bleken even effectief te zijn als protocollaire CGT. In de reguliere behandelingen bleek CGT wel veel gebruikt te worden. Behandelingen zouden verder verbeterd kunnen worden door meer te focussen op begeleide exposure (‘exposure in vivo’) en door ouders optimaal te betrekken. 

Academische Werkplaats Inside-Out 

Marleen van Doorn studeerde ontwikkelingspsychologie aan de Radboud Universiteit en startte in 2011 als promovenda bij de door ZonMw gefinancierde Academische Werkplaats Inside-Out. Inside-Out staat voor het slaan van een brug tussen onderzoek, onderwijs, beleid en praktijk van de jeugdzorg in de brede regio rondom Nijmegen. Van Doorn werkt momenteel als GZ-psycholoog bij Pro Persona Overwaal, Expertisecentrum Angst, Dwang en PTSS.

Over de Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd 

De Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd verbinden met een kennisinfrastructuur de werelden van praktijk, beleid, onderzoek en onderwijs, en krijgen hierbij structurele inbreng van ouders en jongeren. Zo brengen academische werkplaatsen kennis samen die nodig is voor de aanpak van regionale vraagstukken van beleid en praktijk bij de transformatie in de jeugdsector.

Meer weten? 

]]>
news-3649 Tue, 19 Feb 2019 15:36:09 +0100 Professionals aan zet: actieonderzoek in Groningse gemeenten https://www.werkplaatsenjeugd.nl/professionals-aan-zet-actieonderzoek-in-groningse-gemeenten/ Els Evenboer voert samen met een aantal gemeenten in de provincie Groningen actieonderzoek uit vanuit C4Youth 2.0. Maar wat is ‘actieonderzoek’ eigenlijk? En wat levert het op? news-3600 Fri, 08 Feb 2019 17:18:04 +0100 Vlog AWTJ ADHD en Druk Gedrag: waarom zijn kinderen met ADHD vaak impulsief? https://www.werkplaatsenjeugd.nl/vlog-awtj-adhd-en-druk-gedrag-waarom-zijn-kinderen-met-adhd-vaak-impulsief/ news-3566 Mon, 04 Feb 2019 15:48:54 +0100 Effectieve opvoedinterventie op maat https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/effectieve-opvoedinterventie-op-maat/ Hoe kunnen opvoedinterventies beter aansluiten op de behoeften en mogelijkheden van ouders woonachtig in multi-etnische achterstandswijken? Over deze vraag boog Krista van Mourik zich vanuit de Academische Werkplaats SAMEN. Ze ontwikkelde de module ‘Omgaan met stress en niet helpende emoties’ die passende hulp biedt aan ouders met een migratie-achtergrond. Onlangs rondde Van Mourik haar onderzoek af met een proefschrift. Verschillen in opvoedzorgen en hulpzoekgedrag 

In haar proefschrift Cultural adaptation of a parenting intervention for parents in multi-ethnic disadvantaged neighborhoods brengt Van Mourik de opvoedzorgen en het hulpzoekgedrag van ouders in kaart. Met behulp van vragenlijsten en interviews vergeleek ze de opvattingen, ervaringen en behoeftes van drie etnische groepen: Antilliaans-Nederlandse ouders, Marokkaans-Nederlandse ouders en Nederlandse ouders.

Uit de resultaten blijkt dat de ouders met een migratie-achtergrond en ouders in een lastige sociale-economische situatie minder snel dan andere ouders problemen bij hun kind herkennen. Als zij wel problemen zien, schrijven zij die vaak toe aan stress of externe factoren. Van Mouriks onderzoek toont aan dat de opvattingen van ouders over opvoedproblemen bepalen hoe relevant zij ondersteuning vinden. Zij constateerde dan ook dat de motivatie om deel te nemen aan opvoedhulp lager is als ouders stress als oorzaak van opvoedproblematiek zien.  

Culturele sensitiviteit 

De promovenda stelde vast dat opvoedinterventie ook in deze gezinnen met migratie-achtergrond effectief is. Wel is het belangrijk dat hulpaanbieders sensitiviteit ontwikkelen voor de sociale en culturele context van ouders en de interventie daarop afstemmen. Zo ontwikkelde Van Mourik de module ‘Omgaan met stress en niet-helpende emoties’ die de bestaande opvoedinterventie Niveau 4 Oudercursus van Triple P aanvult. De module blijkt effectief in het bieden van coping-strategieën voor ouders om met stress om te gaan. 

SAMEN voor betere jeugdhulp 

Van Mourik voerde haar onderzoek uit vanuit de Academische Werkplaats SAMEN. SAMEN is een samenwerkingsverband van de regio’s Holland Rijnland, Haaglanden en Hollands Midden, waarin kennis wordt ontwikkeld die de transformatie van de jeugdhulp ondersteunt. In dit netwerk wordt kennis uit onderzoek, beleid, opleidingen, praktijk en gezinnen samengebracht. 

Van Mourik rondde haar onderzoek onlangs af en promoveerde op 12 december. Momenteel werkt ze vanuit het Leids Universitair Medisch Centrum als onderzoeker binnen het CIKEO-consortium. Dit door ZonMw gefinancierde project heeft als doel om op een flexibele manier orde te brengen in het aanbod voor opvoedsteun. Het consortium zal uiteindelijk kennis opleveren over welke (delen van) opvoedinterventies wanneer, bij wie en door wie het beste ingezet kunnen worden. Van Mouriks opvoedmodule is hier een mooi voorbeeld van.

Meer weten? 

]]>
news-3470 Fri, 18 Jan 2019 11:26:29 +0100 34 nieuwe projecten voor maatschappelijke diensttijd van start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/34-nieuwe-projecten-voor-maatschappelijke-diensttijd-van-start/ Vandaag hebben 34 nieuwe projecten voor de maatschappelijke diensttijd door heel Nederland bericht gekregen dat ze financiering krijgen en van start kunnen gaan. In de maatschappelijke diensttijd krijgen jongeren de mogelijkheid om hun eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen tijdens een periode waarin ze zich vrijwillig inzetten voor een ander of voor de samenleving. Bij de nieuwe projecten kunnen jongeren hun talenten inzetten op terreinen als media, cultuur en musea, onderwijs, techniek en ICT, zorg en klimaat, duurzaamheid en circulaire economie. Bij elkaar opgeteld ontvangen de nieuwe projecten zo’n 10 miljoen euro uit de begroting van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS). Mooie volgende stap voor maatschappelijke diensttijd

Staatssecretaris Blokhuis: “De maatschappelijke diensttijd maakt een mooie volgende stap zo aan het begin van 2019 met 34 nieuwe projecten. Dat betekent dat er nu meer dan 70 projecten zijn waar jongeren aan de slag kunnen. Tijdens de maatschappelijke diensttijd doen jongeren iets voor een ander, doen ze nieuwe ervaringen op en ontmoeten ze mensen die ze anders niet zo snel tegen het lijf zouden lopen. Jongeren kunnen daar zelf hun voordeel mee doen en allerlei waardevolle maatschappelijke doelen – van de sport tot klimaat tot cultuur – natuurlijk ook.”

Jongeren beoordelen mee: in het oog springende projecten

Tijdens de beoordelingsprocedure van ZonMw, de Nederlandse organisatie voor zorgonderzoek en innovatie, sprongen er volgens het jongerenpanel en de experts een aantal projecten uit: ‘Werken aan een groene toekomst’, ‘Wake up your mind!’ en ‘Urban Talentz’.

  • Via het project ‘Werken aan een groene toekomst’ kunnen jongeren die zijn vastgelopen op school of met werk aan de slag op een ervaringsplek bij milieuorganisaties. Daar werken ze met milieuprofessionals aan een eerlijk en duurzaam Nederland.
  • ‘Wake up your mind!’ biedt jongeren en jonge statushouders de kans om zich samen in te zetten voor goede integratie van vluchtelingen in onze samenleving.
  • Vanuit het project ‘Urban Talentz’ gaat een team van jonge ervaringsdeskundigen aan de slag om kwetsbare jongeren aan een ervaringsplek te helpen in uiteenlopende sectoren, van duurzaamheid tot ICT tot welzijn. Het gaat om jongeren met veelal een multiculturele achtergrond die normaal gesproken niet zo snel starten met vrijwilligerswerk.

Meer dan 70 projecten

In de projecten wordt in de praktijk gekeken wat werkt en wat niet werkt. Op basis van de ervaringen wordt medio 2019 bepaald hoe de maatschappelijke diensttijd definitief vorm krijgt. De 34 nieuwe projecten (een selectie uit zo’n 130 aanvragen) ontvangen allemaal financiering vanuit de tweede subsidieronde van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd. Vanuit de eerste subsidieronde – in de zomer van 2018 – werden 41 projecten gefinancierd. De bijdrage van het Rijk loopt vanaf 2021 structureel op naar 100 miljoen.

Meer weten? 

]]>
news-3467 Thu, 17 Jan 2019 13:44:25 +0100 Aanmelden informatiebijeenkomst Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd programmalijn voor gemeenten nu mogelijk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aanmelden-informatiebijeenkomst-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-programmalijn-voor-gemeen/ Gemeenten en hun natuurlijke partners worden voor de programmalijn uitgenodigd te experimenteren met de inrichting van de maatschappelijke diensttijd, gebaseerd op de aanpak van de Belgische Samenlevingsdienst. Voor deze subsidieoproep wordt op woensdag 13 februari 2019 een informatiebijeenkomst georganiseerd. De bijeenkomst is van 10.30 tot 13.00 uur (inloop vanaf 10.00 uur) bij Mammoni in Utrecht. Let op: het bijwonen van deze informatiebijeenkomst is verplicht als u een aanvraag wilt indienen! Inschrijven voor de bijeenkomst is vanaf nu mogelijk. Tijdens de bijeenkomst vertellen vertegenwoordigers van de Belgische Samenlevingsdienst over de opzet en de ervaringen in België. Ook wordt de subsidieoproep toegelicht, wordt ingegaan op de wijze waarop aan consortia ondersteuning geboden wordt bij het proces en het indienen  van de aanvraag en is er ruimte voor vragen. Na afloop van de bijeenkomst kunt u aangeven of u een aanvraag wilt indienen. 

Aanmelden voor de bijeenkomst

Wilt u de bijeenkomst bijwonen? Meldt u dan aan via dit formulier. 

De Belgische Samenlevingsdienst

Het Platform voor de Samenlevingsdienst geeft jongeren in België de kans om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling door nieuwe vaardigheden te leren en zich deel te laten voelen van de samenleving. Dit gebeurt deels in groepsverband, deels individueel. Per traject wordt een groep jongeren samengesteld die zich zes maanden lang inzetten in verschillende sectoren. De jongeren krijgen daarnaast in groepsverband verschillende trainingen. Het doel van de samenlevingsdienst is om een boost te geven aan het zelfvertrouwen en de talentontwikkeling van jongeren, ze de mogelijkheid geven voor het opdoen van vaardigheden en iets voor een ander of de samenleving te doen. Ondanks dat het geen doelstelling is, boekt de Samenlevingsdienst mooie resultaten op uitstroom van kwetsbare jongeren naar werk of opleiding. 

Wie kan aanvragen? 

De aanvraag kan worden ingediend door een consortium van meerdere gemeenten met hun natuurlijke partners, zoals werkgevers(organisaties), vrijwilligerscentrales, scholen en maatschappelijke organisaties. Binnen het consortium moet ervaring zijn met het werven, matchen en begeleiden van jongeren. Gemeenten moeten daarnaast domeinoverstijgend samenwerken met de domeinen zorg, onderwijs en werk en inkomen. 

Waarom het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd? 

Met dit programma bevordert de Rijksoverheid dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Ook jongeren die nu nog niet maatschappelijk actief zijn. Het doel van het actieprogramma is om vanuit de praktijk te leren wat werkt.

Meer weten? 

eer informatie over de randvoorwaarden vindt u in de factsheet hieronder en in de definitieve subsidie-oproep die op 18 maart 2019 opengesteld wordt. Voor inhoudelijke vragen kunt u nu al contact opnemen via amd@zonmw.nl of 070-349 52 45.

]]>
news-3424 Fri, 11 Jan 2019 08:04:00 +0100 Kennisagenda Jeugd: een schot in de roos https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/kennisagenda-jeugd-een-schot-in-de-roos/ De boegbeelden van de NWA-route Jeugd zijn in de laatste weken van 2018 op tournee geweest om namens de Taskforce Jeugd de Kennisagenda Jeugd bij vier ministeries te presenteren. De Kennisagenda werd goed ontvangen: de verschillende departementen zien de meerwaarde van een breed gedragen Kennisagenda en gezamenlijk optrekken op het gebied van jeugd. Het doel van de Kennisagenda is om wetenschappers, beleidsmakers en professionals uit te dagen om samen nieuwe kennis over jeugd te ontwikkelen.
De Kennisagenda is te downloaden of te bestellen.

De Taskforce Jeugd heeft de afgelopen jaren onder leiding van de boegbeelden Monique Volman (Universiteit van Amsterdam) en Judi Mesman (Universiteit Leiden) gewerkt aan de totstandkoming van de Kennisagenda. Volgens hen is de Kennisagenda het resultaat van een unieke samenwerking: niet alleen een groot aantal partijen op het gebied van jeugd en ontwikkeling, ook ministeries, ouders én jongeren zijn betrokken bij de totstandkoming ervan.

Bij de vier betrokken ministeries werden de boegbeelden met open armen ontvangen. Carsten Herstel, directeur Sanctietoepassing en Jeugd bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, noemt de agenda ‘schot in de roos’. Bernard ter Haar directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zag ook verschillende thema’s terugkomen die voor het ministerie van belang zijn en minister de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport benadrukte dat er ook aandacht moet zijn voor kennis over een goede organisatie en inrichting van o.a. jeugdhulp en onderwijs. Fons Dingelstad, directeur Kennis van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) noemt het thema ‘normativiteit van opvoeding en onderwijs’ fascinerend en zal binnen OCW de discussie hierover en over de andere twee interessante thema’s aanjagen.

Het doel van de Kennisagenda is om de thema’s concreet te maken en daarmee wetenschappers, beleidsmakers en professionals in het jeugddomein handvatten te geven om over de grenzen van hun eigen domein heen te kijken en samen nieuwe kennis over de jeugd te ontwikkelen. Mede daarom zijn bij de totstandkoming van de Kennisagenda een groot aantal partijen op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs betrokken. Wat de Kennisagenda uniek maakt is dat niet alleen professionals een inbreng hebben gehad, maar juist ook ouders en jongeren. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft in samenwerking met andere onderdelen van NWO en ZonMw de Taskforce ondersteund bij de totstandkoming van de Kennisagenda. Zij gaan verkennen op welke manier de thema’s van de Kennisagenda een plek kunnen krijgen in hun programmering.

Meer weten?

]]>
news-3408 Fri, 04 Jan 2019 10:14:56 +0100 Infographic Samen Op School: Klein-en-Fijn onderzoek opbrengsten https://www.werkplaatsenjeugd.nl/infographic-samen-op-school-klein-en-fijn-onderzoek-opbrengsten-2/ In de Academische Werkplaats Samen op School zijn in 2017 en 2018 negen Klein-en-Fijn onderzoeksrapporten verschenen. In deze onderzoeken worden concrete onderwerpen en vragen uit de praktijk door middel van kortdurend onderzoek begeleid en beantwoord. Meer weten over deze manier van onderzoeken? Bekijk de infographic. news-3399 Fri, 21 Dec 2018 13:57:41 +0100 Ouders en kinderen hebben een lage dunk van jeugdhulp https://www.socialevraagstukken.nl/ouders-en-kinderen-hebben-een-lage-dunk-van-jeugdhulp/ Ouders en kinderen hebben grosso modo geen hoge pet op van jeugdhulp. Ze verwachten dat de hulp niet zal werken, dat de relatie met hulpverlener niet goed zal zijn of ze zien op tegen eventuele kosten. Zulke lage verwachtingen belemmeren de doeltreffendheid van de hulp. news-3385 Thu, 20 Dec 2018 07:56:22 +0100 Kennisagenda Jeugd maakt een derde stop: Carsten Herstel, directeur Sanctietoepassing en Jeugd, noemt agenda ‘schot in de roos’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/kennisagenda-jeugd-maakt-een-derde-stop-carsten-herstel-directeur-sanctietoepassing-en-jeugd-noem/ Carsten Herstel, directeur Sanctietoepassing en Jeugd van het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) heeft op maandag 17 december 2018 de Kennisagenda Jeugd in ontvangst genomen. Eerder werd de agenda al aangeboden aan minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en directeur-generaal Bernard ter Haar van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De Kennisagenda Jeugd is het resultaat van een unieke samenwerking waarbij maar liefst vier verschillende ministeries betrokken zijn. De domeinen ontwikkeling, opvoeding en onderwijs, die tot nu toe veelal los van elkaar werkten, worden uitgedaagd om belangrijke kennisvraagstukken op het thema Jeugd gezamenlijk op te pakken. De aanbieding werd, namens de Taskforce Jeugd gedaan door Judi Mesman, een van de boegbeelden van de NWA-route Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs. De Kennisagenda wordt aan het einde van 2018 feestelijk overhandigd aan vertegenwoordigers van de verschillende ministeries die bij de totstandkoming van de Kennisagenda betrokken zijn geweest; op 21 december volgt de aanbieding op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

U vindt de Kennisagenda hier

Reactie Carsten Herstel

De heer Herstel noemt de Kennisagenda Jeugd een schot in de roos: de agenda sluit aan bij de doelstelling van het ministerie om op het thema jeugd meer werk te maken van de interdepartementale samenwerking. 

De titel van de Kennisagenda ‘Een goede basis’ is treffend, volgens de heer Herstel, omdat goed beleid niet kan zonder goede wetenschappelijke kennis. Voor het ministerie van J&V zijn de thema’s die genoemd worden in de Kennisagenda relevant. Met name ‘overgangen en aansluitingen’, ‘intergenerationele overdracht’ en ‘normativiteit van opvoeding en onderwijs (expliciteren van de normen die onder regelgeving en beleid liggen)’ zijn thema’s waar het ministerie ook mee bezig is en waar wetenschappelijke kennis zeker gewenst is. 

Veel partijen én jongeren betrokken bij totstandkoming Kennisagenda

Het doel van de Kennisagenda is om deze thema’s concreet te maken en daarmee wetenschappers, beleidsmakers en professionals in het jeugddomein handvatten te geven om over de grenzen van hun eigen domein heen te kijken en samen nieuwe kennis over de jeugd te ontwikkelen. Mede daarom zijn bij de totstandkoming van de Kennisagenda een groot aantal partijen op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs betrokken. Wat de Kennisagenda uniek maakt is dat niet alleen professionals een inbreng hebben gehad, maar juist ook ouders en jongeren. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft in samenwerking met andere onderdelen van NWO en ZonMw de Taskforce ondersteund bij de totstandkoming van de Kennisagenda.

NWA biedt kansen

De verschillende thema’s uit de Kennisagenda Jeugd hangen met elkaar samen, vullen elkaar aan of overlappen elkaar. Deze zouden dan ook niet los van elkaar onderzocht moeten worden. Hier liggen kansen voor onderzoekers om samen met collega’s uit andere domeinen en disciplines grootschalig onderzoek op te zetten. De verschillende calls van de NWA bieden hier mogelijkheden voor. 

J&V herkent zich in het appel dat de Taskforce en Kennisagenda doen om het kind nog meer centraal te stellen en gaat de samenwerking met andere departementen verder versterken om de kennisopbouw een impuls te geven.

Meer weten?

]]>
news-3367 Mon, 17 Dec 2018 08:57:58 +0100 Aankondiging subsidieoproep Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd voor consortia van gemeenten https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aankondiging-subsidieoproep-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-voor-consortia-van-gemeenten/ Gemeenten en hun natuurlijke partners worden met de oproep uitgenodigd te experimenteren met de inrichting van de maatschappelijke diensttijd, gebaseerd op de aanpak van de Belgische Samenlevingsdienst. Voor deze subsidieoproep wordt op 13 februari een informatiebijeenkomst georganiseerd, die verplicht is voor potentiële indieners. Waarom het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd? 

Met dit programma bevordert de Rijksoverheid dat iedere jongere de mogelijkheid krijgt om via maatschappelijke projecten en activiteiten bij te dragen aan een sterke en betrokken samenleving. Ook jongeren die nu nog niet maatschappelijk actief zijn. Het doel van het actieprogramma is om vanuit de praktijk te leren wat werkt.

De Belgische Samenlevingsdienst

Het Platform voor de Samenlevingsdienst geeft jongeren in België de kans om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling door nieuwe vaardigheden te leren en zich deel te laten voelen van de samenleving. Dit gebeurt deels in groepsverband, deels individueel. Per traject wordt een groep jongeren samengesteld die zich zes maanden lang inzetten in verschillende sectoren. De jongeren krijgen daarnaast in groepsverband verschillende trainingen. Het doel van de samenlevingsdienst is om een boost te geven aan het zelfvertrouwen en de talentontwikkeling van jongeren, ze de mogelijkheid geven voor het opdoen van vaardigheden en iets voor een ander of de samenleving te doen. Ondanks dat het geen doelstelling is, boekt de Samenlevingsdienst mooie resultaten op uitstroom van kwetsbare jongeren naar werk of opleiding. 

Wie kan aanvragen? 

De aanvraag kan worden ingediend door een consortium van meerdere gemeenten met hun natuurlijke partners, zoals werkgevers(organisaties), vrijwilligerscentrales, scholen en maatschappelijke organisaties. Binnen het consortium moet ervaring zijn met het werven, matchen en begeleiden van jongeren. Gemeenten moeten daarnaast domeinoverstijgend samenwerken met de domeinen zorg, onderwijs en werk en inkomen. 

Interesse? Kom naar de informatiebijeenkomst

Op 13 februari 2019 organiseert ZonMw een informatiebijeenkomst. Een vertegenwoordiger van de Belgische Samenlevingsdienst vertelt dan over de opzet en de ervaringen in België. Ook wordt de subsidieoproep toegelicht en is er ruimte voor vragen. Na afloop van de bijeenkomst kunt u aangeven of u een aanvraag wilt indienen. De consortia die willen indienen kunnen ondersteund worden bij het proces en het indienen van de aanvraag. Het bijwonen van deze bijeenkomst is verplicht als u een aanvraag wilt indienen. Aanmelden voor de informatiebijeenkomst kan via dit formulier. 

Meer weten? 

Meer informatie over de randvoorwaarden vindt u in de factsheet hieronder en in de definitieve subsidie-oproep die op 18 maart 2019 opengesteld wordt. Voor inhoudelijke vragen kunt u nu al contact opnemen via amd@zonmw.nl of 070-349 52 45.

]]>
news-3331 Mon, 10 Dec 2018 12:18:01 +0100 Groningse werkplaats Jeugd: 'Behoefte aan onderzoek en kennis is enorm' https://www.gemeentenvandetoekomst.nl/themas/sociaal-domein/artikel/groningse-werkplaats-jeugd-behoefte-aan-onderzoek-en-kennis-is-enorm/ In een interview door 'Gemeenten van de toekomst' met de Groningse wethouder Gijsbertsen vertelt hij over het jeugdbeleid van gemeenten. En hoe dat gericht is op het zoveel mogelijke samen met ouders en jongeren aan oplossingen te werken. Ondersteuning komt daarbij van de Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd, die in 11 regio’s helpen met direct toepasbaar actiebegeleidend onderzoek. En dat is hard nodig, stelt de Groningse wethouder Mattias Gijsbertsen (Sociale Zaken en Jeugd): 'De behoefte aan onderzoek en kennis is enorm.'