ZonMw tijdlijn Jeugd https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Jeugd nl-nl Thu, 21 Oct 2021 20:33:11 +0200 Thu, 21 Oct 2021 20:33:11 +0200 TYPO3 news-7868 Tue, 19 Oct 2021 13:27:00 +0200 De Juiste Zorg op de Juiste Plek: een succesvolle beweging van én door het veld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/de-juiste-zorg-op-de-juiste-plek-een-succesvolle-beweging-van-en-door-het-veld/ Deze week stuurde minister De Jonge (VWS) de voortgangsbrief over de Juiste Zorg op de Juiste Plek (JZOJP) naar de kamer. De juiste zorg op de juiste plek is een beweging vanuit het veld. Het gedachtegoed wordt op grote schaal in de praktijk gebracht door verschillende activiteiten. Om de beweging te stimuleren heeft het ZonMw-programma JZOJP de afgelopen drie jaar samenwerkingsverbanden ondersteund gericht op het voorkomen, vervangen en verplaatsen van zorg op basis van een gedeeld regiobeeld. Inmiddels zijn er ruim 300 projecten gestart en kan worden geconcludeerd dat het programma aansluit bij de behoeften van het veld. Continu evalueren

Het programma werkt lerend, wat wil zeggen dat subsidieoproepen continu worden geëvalueerd en aangescherpt. Een onderdeel daarvan is de quickscan die wordt uitgevoerd door Iresearch. De samenvatting van de bevindingen van ZonMw en Iresearch lees je hier.
De conclusie die hieruit volgt is dat de beweging een volgende fase bereikt en de focus verschuift naar organiseerbaarheid, transformatie in de praktijk en implementatie en opschaling van best practices.

Preventie, e-health en burgerperspectief

De komende activiteiten vanuit het ZonMw-programma JZOJP zullen zich richten op het leren en verbeteren door het ontwikkelen, identificeren en opschalen van best practices. Daarnaast zal meer worden ingezet op preventie, minder vertegenwoordigde doelgroepen en het vergroten van de inzet van e-health. De coronapandemie heeft laten zien dat daar grote winst te behalen is. Het gaat daarbij om communicatie, tijd, belasting voor patiënten en professionals in de realisatie van samenhangende zorg en ondersteuning. Het stimuleren van e-health in nieuwe projecten zal deze ontwikkeling verder bestendigen. Tot slot zal er worden ingezet op het burgerperspectief en het vergroten van draagvlak onder burgers voor de ingezette beweging.

JZOJP in de praktijk

Er zijn al mooie voorbeelden vanuit het programma JZOJP in de praktijk zichtbaar. Hoe komt een regionale samenwerking ouderenzorg in de Zaanstreek tot stand? Hoe wordt in Brabant verstopping in de spoedzorg voorkomen? En hoe werkt het regiobeeld in Noordoost Friesland als een vliegwiel? Deze en andere inspirerende voorbeelden delen we op onze webpagina.

JZOJP en ZonMw

ZonMw draagt met meerdere programma's en initiatieven bij aan de JZOJP beweging. Naast het hierboven beschreven ZonMw-programma JZOJP is er bijvoorbeeld ook de Stimuleringsregeling E-Health Thuis (SET) en het Zorg voor Innoveren loket.

Lees meer

 

 

]]>
news-7838 Wed, 13 Oct 2021 14:16:00 +0200 ZonMw en NWO faciliteren Rijksbrede kennisagenda https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/zonmw-en-nwo-faciliteren-rijksbrede-kennisagenda/ De versnelde digitalisering als gevolg van de COVID-19-pandemie heeft geleid tot een andere manier van leren, wonen en werken. Om antwoord te geven op deze en toekomstige ontwikkelingen wordt in een interdepartementale samenwerking tussen beleidsmakers en wetenschappers de kennisagenda Online Samenleven opgesteld. ZonMw faciliteert en coördineert samen met NWO deze unieke pilot.
De druk van de pandemie en de noodzaak om snel te handelen heeft directe communicatiekanalen geopend tussen beleidsmakers en academische wetenschappers. Het is de eerste keer dat ministeries samen en direct met wetenschappers werken aan kennis en onderzoeksbeleid. Het initiatief geldt als aanvulling op de advisering en duiding van planbureaus en adviesraden. Insteek: meer impact creëren met evidence based beleid.

Wetenschapsdag

Onderdeel is een interdepartementale wetenschapsdag, een online bijeenkomst bij ZonMw op 13 oktober. Het fysieke vervolg-event vindt plaats in het voorjaar van 2022. Kennisfunctionarissen van de verschillende ministeries en wetenschappers gaan direct met elkaar in gesprek over kansen en uitdagingen op het gebied van digitalisering. Doel van de wetenschapsdag is het neerzetten van een Rijksbrede kennisagenda als basis voor meerjarig beleidsrelevant onderzoek.

Enorme impuls

Chief science officers van tien ministeries hebben het initiatief genomen om te komen tot de kennisagenda. In diverse kennisateliers hebben beleidsmakers, wetenschappers en onderzoekers van planbureaus kennisvragen geformuleerd over de impact van digitalisering die door de COVID-19-pandemie een enorme impuls heeft gekregen. De kennisvragen zijn de basis voor de kennisagenda Online Samenleving.

Samenwerking met NWO

Het ministerie van VWS heeft ZonMw, vanwege de brede ervaring met het ontwikkelen van kennisagenda’s, de opdracht gegeven om de totstandkoming van deze kennisagenda te ondersteunen. Omdat de onderwerpen breder zijn dan gezondheid, zorg, preventie en welzijn werkt ZonMw hierin samen met NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). ZonMw verzorgt de algemene coördinatie en ondersteunde het kennisatelier Samen leven. NWO ondersteunde de drie kennisateliers ‘Leren en ontwikkelen’, ‘Thuiswerken en hybride werken’ en ‘Wonen en leefomgeving’.

Kennisateliers

Kennisatelier Samen Leven

Digitale technologieën als kunstmatige intelligentie en de sterk toegenomen digitale communicatie hebben een impact op mensen, organisaties en de samenleving als geheel. Uitdagingen voor de Rijksoverheid liggen in het verlengde hiervan. Te denken valt aan de stijgende cybercriminaliteit, afhankelijkheid van Big Tech bedrijven en privacy van burgers. Om beleid te kunnen ontwikkelen dat de kansen van digitalisering voor de Nederlandse samenleving verzilvert en de risico’s zo goed mogelijk beheerst, is meer wetenschappelijke kennis nodig. Binnen het kennisatelier Samen Leven zijn hiertoe kennisvragen geformuleerd.

Kennisatelier Leren en Ontwikkelen

Om de kansen en mogelijkheden van digitalisering optimaal te benutten is het noodzakelijk dat het thema Leven Lang Ontwikkelen (meer) aandacht krijgt. Daartoe ligt er voor de Rijksoverheid een aantal uitdagingen op het gebied van onderwijs. Zo moeten onderwijsprofessionals beschikken over voldoende (digitale) vaardigheden, kennis en expertise, het onderwijs verder geflexibiliseerd worden en innovatie van leermiddelen gestimuleerd worden. Ook moet iedereen in Nederland gelijke kansen hebben om zich verder te ontwikkelen. Deze en andere vraagstukken zijn binnen het kennisatelier Leren en Ontwikkelen in kennisvragen gevat.

Kennisatelier Van thuiswerken naar ’hybride werken’

Toen de overheid in maart 2020 iedereen opriep om zoveel mogelijk thuis te gaan werken, werd daar massaal gehoor aan gegeven. Dankzij de digitalisering bleek dat voor mensen in diverse sectoren redelijk goed mogelijk, al waren nog niet alle organisaties er klaar voor. Thuiswerken (b)lijkt zelfs onvoorziene voordelen te hebben. Anders dan tijdens het hoogtepunt van de COVID-19-pandemie zal het niet gaan om volledig thuiswerken, maar om ‘hybride werken’, waarbij mensen enkele dagen thuis en enkele dagen op de werkplek aanwezig zijn. Dit kan gevolgen hebben voor sociale cohesie, gelijke kansen en de efficiëntie van organisaties. Binnen het kennisatelier Van thuiswerken naar ‘hybride werken’ zijn hiertoe kennisvragen geformuleerd.

Kennisatelier Wonen en leefomgeving

De rol van de directe woon- en leefomgeving is door de COVID-19-pandemie veranderd. Door de lockdown bleven mensen thuis om te werken, onderwijs te volgen en online boodschappen te doen. Dit heeft positieve en negatieve gevolgen voor gezondheid, milieu, mobiliteit en wonen – zoals een mogelijke gestegen vraag naar een groene omgeving. Het is allesbehalve zeker wat die gevolgen precies zijn. Kennisvragen zoals geformuleerd binnen het kennisatelier Wonen en leefomgeving moeten antwoord geven op deze en andere vraagstukken.

Meer informatie over de Kennisagenda Online Samenleving

Meer informatie is te vinden op www.rijksbredekennisagenda.nl

]]>
news-7834 Tue, 12 Oct 2021 10:06:12 +0200 Mooie samenwerking sportparticipatie jongeren in het vmbo https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/mooie-samenwerking-sportparticipatie-jongeren-in-het-vmbo/ In de week van 4-8 oktober 2021 bogen zich 25 professionals en 8 vmbo'ers over de vraag: hoe kunnen we de sportdeelname van jongeren in het vmbo vergroten? En welke systeemveranderingen zijn nodig om het gedrag van vmbo-ers succesvol te beïnvloeden als het gaat om sporten en bewegen? Op een innovatieve manier ontstond een mooie samenwerking. Het enthousiasme was groot om op een andere manier het probleem dat jongeren in het vmbo weinig sporten en bewegen te tackelen. Professionals uit wo, hbo, mbo, de praktijk en acht vmbo-ers namen hieraan deel. Eén van de mentoren die de deelnemers begeleidde, stelt: ‘Een heel pittige week maar een gouden kans. Dat de praktijk, de onderzoekers, de jongeren elkaar hebben ontmoet. Misschien wel het mooist dat een jongere durfde te vertellen waarom hij wel of niet ging sporten ’s avonds omdat zijn ouders gescheiden waren. Die kracht om elkaar te vinden en collectief samen te werken is de gouden kans om de jongeren te helpen’.

Hoe zag de week eruit?

Na een uitgebreide kennismaking stond samenwerken tussen de uiteenlopende achtergronden van de deelnemers, die anders niet snel met elkaar samenwerken, centraal. Daarna richten de deelnemers zich op wat sport- en beweeggedrag kan beïnvloeden en welke systeemveranderingen nodig zijn om dat om dat gedrag te kunnen beïnvloeden.
In de loop van de week ontstond een hechte groep waarin duidelijk werd dat samenwerking tussen onderzoek en praktijk essentieel is voor een succesvol ontwerp. ‘Het is ontzettend belangrijk om dit samen te doen. Ik heb zoveel geleerd deze week. Maar ook dat het heel complex is met veel verschillende mensen uit verschillende disciplines’ zegt een deelnemer.

Puntjes op de i

Op de laatste dag zijn de puntjes op de i gezet op het grove ontwerp voor een onderzoeksprogramma en gepresenteerd aan de beoordelingscommissie die feedback gaf op het ontwerp.
Eén van de commissieleden zegt hierover: ‘Er zit heel veel positieve energie in de groep. Ik hoop dat de plannen die ze hebben gemaakt tot een verdere uitwerking komt en dat het zowel lokaal als landelijk gaat werken. Ik heb er vertrouwen in dat het een mooi programma kan worden’.

Hoe gaat het verder?

De deelnemers werken de ideeën uit tot een subsidieaanvraag. Op 17 januari 2022 is de deadline voor het aanleveren van een voorstel. Daarna vindt de daadwerkelijke beoordeling door de commissie plaats.

De gebruikte methode

De week werd vormgegeven met een zogenaamde sandpit, een nieuwe vorm om tot innovatief en interdisciplinair onderzoek te komen. In plaats van de gebruikelijke aanpak, waarbij onderzoeksteams zelf voorstellen indienen, werden de onderzoekers, praktijkmensen (met allerlei verschillende achtergronden) en vmbo’ers bij elkaar gebracht om gezamenlijk innovatief onderzoek te ontwikkelen. Deelnemers worden vooraf geselecteerd en meerdere dagen op een mooie locatie bij elkaar gebracht, en ondergedompeld in een creatief proces, zonder afleiding van alledaags werk. Zo worden voorstellen en consortia gecreëerd die uit zichzelf waarschijnlijk niet waren ontstaan.

Sport en bewegen

Sport en bewegen is belangrijk voor een goede gezondheid en geestelijke balans. Daarom ondersteunt ZonMw initiatieven op dit vlak. Wilt u weten wat we allemaal doen op het gebied van sporten en bewegen? Ga dan naar www.zonmw.nl/sportenbewegen

 

]]>
news-7819 Tue, 12 Oct 2021 08:18:00 +0200 Nieuw onderwijsmateriaal voor hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuw-onderwijsmateriaal-voor-hulpverlening-aan-gezinnen-met-meervoudige-en-complexe-problemen/ Het is een uitdaging om alle actuele kennis op het gebied van hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) terug te laten vloeien naar opleidingen voor jeugdprofessionals. Daarom zijn in het project ‘Samen de handen in één voor multiprobleem’ diverse onderwijsmaterialen ontwikkeld. Hiermee kunnen (toekomstig) jeugdprofessionals belangrijke vaardigheden voor de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen oefenen. De materialen bestaan onder andere uit een Serious Game, werkkaarten en kennisclips. Wat leer je?

Tijdens een Serious Game worden (toekomstig) jeugdprofessionals in staat gesteld om aan de hand van een casus te oefenen met belangrijke vaardigheden in de hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Door het spelen van de game leren zij vaardigheden aan als meervoudig alliëren, positioneren en engageren. Daarnaast speelt ook bewustwording een belangrijke rol: waarom maak je de keuzes die je maakt? Studenten kunnen de game individueel spelen, maar ook in groepsverband. Het gesprek erover aangaan met de docent en medestudenten is ook een belangrijk onderdeel van het proces. De kennisclips en werkkaarten geven een bundeling van de kennis die in het project is opgehaald.

De ontwikkelde kennisclips en werkkaarten kunnen voorafgaand, aanvullend op de Serious Game of los daarvan ingezet worden binnen het onderwijs. Hierin vind je de wetenschappelijke-, ervarings- en praktijkkennis over hulp aan GMCP. Waaronder kennis over de bevorderende en belemmerende factoren, interventies en knelpunten in de hulpverlening.

Hoe zijn de materialen tot stand gekomen?

Binnen dit project is actuele kennis over hulpverlening aan GMCP verzameld. Samen met jongeren, ouders, studenten, docenten, praktijkprofessionals en onderzoekers is onderzocht welke aan te leren vaardigheden aan (toekomstig) professionals een plek moeten krijgen in de nieuwe vorm van (blended) onderwijs.

Ook aan de slag?

Het komende jaar worden de ontwikkelde onderwijsmaterialen geïmplementeerd bij de betrokken projectpartners Hogeschool Windesheim, Hogeschool NHL-Stenden, Fontys Hogeschool en Hogeschool  Arnhem Nijmegen. De mogelijkheden om de materialen ook breder beschikbaar te stellen en wat hiervoor de randvoorwaarden zijn, worden verkend.

Een speciaal ontwikkelde implementatie roadmap helpt de onderwijsinstellingen bij het implementeren van de materialen.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-7756 Mon, 27 Sep 2021 10:29:58 +0200 Laatste kennisvouchers beschikbaar voor waardevolle kennisproducten in de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/laatste-kennisvouchers-beschikbaar-voor-waardevolle-kennisproducten-in-de-jeugdsector/ De werkplaatsen jeugd hebben een schat aan kennis en bruikbare producten ontwikkeld. Ben je op zoek naar een innovatieve oplossing die de jeugdhulp in jouw regio kan verbeteren? Zoals bijvoorbeeld een workshop over jongerenparticipatie of een programma dat ouders met een krappe beurs ondersteunt in het opvoeden. Je kunt nog tot uiterlijk 9 december als gemeente, jeugdorganisatie of opleidingsinstelling een laagdrempelige subsidie aanvragen in de vorm van een kennisvoucher. Per voucher wordt maximaal 10.000 euro beschikbaar gesteld. De academische werkplaatsen transformatie jeugd hebben veel kennis opgeleverd. Deze kennis kunt u – met hulp vanuit de werkplaats – benutten in de context van uw eigen werkpraktijk. ZonMw stelt hier laagdrempelige kennisvouchers voor beschikbaar: subsidie van maximaal 10.000 euro per voucher.

Om welke kennis en producten gaat het?

In de Kennisetalage vindt u de beschikbare producten waarvoor een kennisvoucher kan worden aangevraagd. Deze producten richten zich op thema’s als eenzaamheid, armoede, de verbinding onderwijs en jeugdhulp en schoolbegeleiding van psychisch kwetsbare jongeren. Ook zijn er producten die professionals concrete handvatten bieden in diversiteitsgevoelig werken, samenwerken met jongeren, evalueren van casuïstiek en reflecteren op het hulpverleningstraject samen met alle betrokkenen.

Hoe vraag ik een kennisvoucher aan?

Op dit moment is er nog budget beschikbaar voor nieuwe kennisvoucherprojecten. Ziet u in de kennisetalage een product dat kan voorzien in een vraag of behoefte die leeft binnen uw organisatie? Neem dan contact op met de contactpersoon van de betreffende werkplaats en stel gezamenlijk een aanvraag op. Let op: niet alle producten zijn op dit moment meer beschikbaar. Indienen van een aanvraag kan nog tot en met uiterlijk 9 december 2021. Als het budget is uitgeput voordat de uiterlijke sluitingsdatum is bereikt, zal de oproep vroegtijdig dichtgaan. Hierbij geldt het principe: ‘wie het eerst komt, het eerst maalt'.

20 projecten gingen u al voor  

Sinds de opening van de subsidieronde afgelopen december zijn er al ruim 20 kennisvoucherprojecten van start gegaan. Zoals het project van Stichting Buurtwerk in Rotterdam, die de voucher inzet om het programma Gezonde kinderen in krappe tijden te implementeren en hiermee ouders laagdrempelig in de wijk te ondersteunen. Of het UMC Amsterdam, dat dankzij de kennisvoucher een groep fysiotherapeuten heeft getraind in cultuursensitief werken met ouders van prematuur geboren baby’s met een migratieachtergrond.

Meer informatie

In de subsidieoproep leest u de randvoorwaarden en andere noodzakelijke informatie over het aanvraagproces. Voor vragen over het proces neemt u contact op met Iris den Hartog of Merlijne Jaspers via awtjeugd@zonmw.nl.

 

 

]]>
news-7727 Tue, 21 Sep 2021 09:56:18 +0200 Wat werkt bij het tijdig signaleren en ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/wat-werkt-bij-het-tijdig-signaleren-en-ondersteunen-van-kinderen-en-gezinnen-in-kwetsbare-omstandigh-1/ Kansrijk opgroeien en opvoeden is niet altijd vanzelfsprekend. Wat werkt bij het tijdig signaleren en zo goed mogelijk ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden? Om hierover meer kennis te krijgen gaan 11 onderzoeksprojecten en 1 overkoepelend project van start. Verschillende omstandigheden of factoren kunnen het ouderschap en het opgroeien en ontwikkelen van kinderen negatief beïnvloeden. Maar de aanwezigheid van deze kwetsbare omstandigheden staan niet altijd het kansrijk opvoeden en opgroeien in de weg. Beschermende factoren kunnen tegenwicht geven aan die negatieve invloed van risicofactoren. Voorbeelden van beschermende factoren zijn: zelfvertrouwen, sensitief ouderschap, veerkracht en een ondersteunend netwerk.

Wat is het doel van de onderzoeken?

Met de nieuwe onderzoeken willen we meer te weten komen over hoe kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden tijdig gesignaleerd en bereikt kunnen worden. Daarnaast willen we weten hoe we de beschermende factoren kunnen inzetten en versterken, zodat kinderen en gezinnen zo goed mogelijk ondersteund kunnen worden.

2 typen gehonoreerde projecten

Binnen deze subsidieronde zijn 2 type projecten gehonoreerd:

1: Onderzoeksprojecten

Deze projecten zijn gericht op het vergroten en toepassen van kennis over wat werkt in het tijdig
signaleren en ondersteunen van kinderen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden voor
kansrijk opgroeien en opvoeden.

Gehonoreerde projecten:

2: Overkoepelend project

Naast de 11 onderzoeksprojecten gaat er 1 overkoepelend project zorgen voor het verzamelen en bundelen van bestaande en te ontwikkelen kennis. Het project voert een kennissynthese over de projecten heen uit. Hiervoor wordt de bestaande kennis en de te ontwikkelen kennis benut. Ook verbindt dit project van meet af aan de 11 onderzoeksprojecten. Door de uitwisseling wordt geleerd van elkaars opgedane kennis, praktijk en ervaring. Dit project speelt een belangrijke rol bij de bundeling en verspreiding van de kennis die de onderzoeken opleveren.

De projecten starten tussen september 2021 en januari 2022 en hebben gemiddeld een looptijd van 3 jaar.

ZonMw-programma Wat werkt voor de jeugd

Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan jongeren en gezinnen verbeterd worden. Daarvoor is het kennisontwikkelingsprogramma Wat werkt voor de jeugd opgezet. Deze projecten zijn tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-7683 Thu, 16 Sep 2021 08:00:00 +0200 Podcast 'Op leven en dood' over dilemma's op de Intensive Care https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/podcast-op-leven-en-dood-over-dilemmas-op-de-intensive-care/ In aflevering 5 en 6 van de podcast ‘Op leven en dood’, over dilemma’s op de IC, horen we een casus van de 17-jarige Caspar die na reanimatie niet meer dezelfde is. Zijn ouders willen hem beschermen tegen toenemend lijden. Onderzoeker Mirjam de Vos praat met hoogleraar kinderpalliatieve zorg Eduard Verhagen. Wat doe je als ouders vragen: laat mijn kind sterven? En hoe steun je ouders bij het overlijden van hun kind? news-7706 Tue, 14 Sep 2021 10:47:22 +0200 Uitnodiging matchmaking Jeugd en digitalisering 12 oktober 2021 https://www.nro.nl/nieuws/uitnodiging-matchmaking-jeugd-en-digitalisering-12-oktober-2021 Schrijf je nu in voor de online matchmaking van de NWA-call Jeugd en digitalisering op 12 oktober 2021 en ontmoet vanaf de dag van inschrijving al andere geïnteresseerden via het digitale platform. Professionals in het onderwijs en de brede jeugdsector worden expliciet uitgenodigd om hun kennis én vragen te delen. news-7672 Fri, 10 Sep 2021 15:02:00 +0200 Oudertraining ScheidingsATLAS ontvangt ZonMw Parel https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oudertraining-scheidingsatlas-ontvangt-zonmw-parel/ De training ScheidingsATLAS helpt ouders die gaan scheiden of gescheiden zijn met het vormgeven van het hernieuwde ouderschap. In deze unieke en korte training krijgen ouders steun, informatie en tools om beter met de scheiding om te kunnen gaan. Door het laagdrempelige en preventieve karakter van de training, het hiaat waarin de training voorziet en de impact die de training heeft op ouders, ontving ScheidingsATLAS uit handen van ZonMw-directeur Véronique Timmerhuis op 10 september 2021 een ZonMw Parel. Ondersteuning bij ouderschap na scheiding

Ouders die uit elkaar gaan, zijn geen partners meer, maar blijven wel samen verantwoordelijk voor de kinderen. Dit kan vragen, onzekerheid en stress oproepen, bijvoorbeeld over de impact van de scheiding op de kinderen, opvoeding na de scheiding en communiceren met de andere ouder. De training ScheidingsATLAS helpt ouders beter om te kunnen gaan met de scheiding en ondersteunt hen bij het vormgeven van hernieuwd ouderschap. Ouders krijgen tijdens de training steun, informatie en tools om antwoorden op de vragen te vinden.

Online en groepstraining

De training is beschikbaar in online vorm en als groepstraining. Sommige ouders geven de voorkeur aan het groepsprogramma, terwijl anderen liever op eigen gelegenheid en tijd de online sessies willen volgen. In alle varianten kunnen ouders zonder hun ex-partner deelnemen.

  • De groepstraining bestaat uit 2 interactieve bijeenkomsten verzorgd door gecertificeerde trainers. In tweemaal 3 uur worden tips en ervaringen uitgewisseld. Ook worden animaties en (video’s van) rollenspellen bekeken en begeleide oefeningen gedaan.
  • De online variant kan iedere ouder op een eigen moment en op eigen tempo volgen. Ouders krijgen in de training tips en informatie en bekijken korte filmpjes van experts en andere gescheiden ouders. Ook spelen acteurs enkele herkenbare scènes. Onderdelen van de training worden afgesloten met quiz-achtige vragen, met feedback op antwoorden.

Een van de deelnemers vertelt [in onderstaande video]: ‘Ik heb mijn modus operandi met de kinderen gevonden en kan daar ook echt van genieten. Inmiddels kan ik het proces loskoppelen van het contact met mijn kinderen. De toekomst is anders dan ik voor ogen had, maar ik heb er zin in.’

Beter toegerust op ouderschap na scheiding

Na de ontwikkeling van ScheidingsATLAS deed TNO onderzoek naar het effect van de training. Uit dit onderzoek bleek dat ouders heel enthousiast waren. Het merendeel voelde zich na deelname inderdaad geïnformeerd en beter toegerust op het ouderschap na scheiding. Ze gaven aan handvatten te hebben gekregen voor de ondersteuning van de kinderen en communicatie met de andere ouder. Ze voelden zich gesteund en hebben een zetje in de rug gekegen om met nieuwe informatie en ideeën aan de slag te gaan. Ouders gaven daarnaast ook aan dat ze de training ook andere ouders zouden aanraden.

]]>
news-7682 Thu, 09 Sep 2021 15:54:05 +0200 Podcast 'Op leven en dood' over dilemma's op de Intensive Care https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/podcast-op-leven-en-dood-over-dilemmas-op-de-intensive-care/ De 10-delige podcast ‘Op leven en dood’ laat zien wat voorafgaat aan de beslissing om een IC-behandeling van een ernstig zieke patiënt te staken. Onderzoeker Mirjam de Vos praat in aflevering 4 met hoofd van de kinder-IC Matthijs de Hoog. Welke nieuwe dilemma’s ontstaan nu daar steeds meer kinderen met verschillende chronische aandoeningen komen te liggen? En wat doe je als je het niet eens bent met ouders over wat in het belang is van het kind? news-7659 Thu, 09 Sep 2021 08:00:00 +0200 Lokale persoonsgebonden aanpak voor ‘probleemjongeren’ https://publicaties.zonmw.nl/brandjes-blussen-met-een-integrale-blik/ Ze zijn jong, kampen met allerlei problemen en zijn bekend bij politie en justitie. Vaak is er geen startkwalificatie, diploma of werk en wel schulden. Werk is voor ‘probleemjongeren’ een belangrijke factor om uit de problemen te komen én te blijven. Het is een complexe doelgroep voor gemeenten die nauwe samenwerking tussen zorg en veiligheid vereist. Dit project van Vakkundig aan het werk laat zien wat werkt. news-7651 Mon, 30 Aug 2021 11:47:11 +0200 Prioriteringsstudie modulaire richtlijnen JGZ van start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/prioriteringsstudie-modulaire-richtlijnen-jgz-van-start/ Vanaf 1 september start TNO met een prioriteringsstudie voor het modulair vormgeven van de JGZ Richtlijnen. Hierbij worden alle om te zetten richtlijnen in kaart gebracht en voorzien van een prioriteringsadvies. Werk je als JGZ-professional? Geef je alvast op voor deelname aan de behoeftepeiling in november. Wat wordt onderzocht in de prioriteringsstudie?

Voordat richtlijnen worden omgezet naar een modulaire structuur worden deze eerst opgedeeld in modules. Een module is een uitgangsvraag met bijbehorende aanbeveling(en), onderbouwing en verantwoordingsinformatie. Door opdeling in modules worden samenhang, overlap en groeperingen in de modules en onderwerpen duidelijk zichtbaar. Vervolgens wordt er door middel van een behoeftepeiling onder professionals en een quickscan van de literatuur een prioritering van de richtlijnmodules vastgesteld voor update of ontwikkeling.

Geef je alvast op voor deelname aan de behoeftepeiling

Inbreng vanuit JGZ-professionals, ouders en jeugdigen, beroepsverenigingen, koepelorganisaties en andere stakeholders is enorm belangrijk. Daarom zet TNO dit najaar een brede behoeftepeiling uit. Voor de behoeftepeiling onder JGZ-professionals wordt een online vragenlijst verspreid. De oproep voor deelname aan de behoeftepeiling wordt binnenkort verspreid via onder andere de koepelorganisaties, beroepsverenigingen (AJN, V&VN, NVDA), het NCJ en social media. Wil je ook bijdragen aan de ontwikkeling van richtlijnen die goed aansluiten bij uw dagelijkse werk? Geef je nu alvast op voor deelname aan de behoeftepeiling door een berichtje te sturen naar TNO onderzoeker dr. Caren Lanting via caren.lanting@tno.nl. Dan houden we je op de hoogte.

ZonMw-programma Richtlijnen JGZ 2019-2024

Dit programma heeft als doel het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van Basispakket JGZ en het Landelijk Professioneel Kader (LPK). Door het ontwikkelen en herzien van JGZ-richtlijnen en samenwerkingsrichtlijnen met andere sectoren, Ook worden producten ter ondersteuning van de implementatie ontwikkeld.

Meer weten?

]]>
news-7649 Mon, 30 Aug 2021 09:16:08 +0200 Het houdt nooit op, niet vanzelf: Zaaigoed podcastserie maakt aflevering over huiselijk geweld https://vng.nl/nieuws/zaaigoed-podcast-19-het-houdt-nooit-op-niet-vanzelf Het programma sociaal domein maakte in de Zaaigoed podcastserie een aflevering over huiselijk geweld en kindermishandeling, waarbij ze samenwerkte met het programma Geweld hoort nergens thuis. In deze podcast komen Majone Steketee, wetenschappelijk directeur van het Verwey-Jonker instituut en hoogleraar intergenerationele overdracht van geweld in gezinnen en Machteld Beukema, hoofd van Veilig Thuis Zuid-Limburg aan het woord. news-7753 Mon, 23 Aug 2021 08:25:00 +0200 Begrijp je medicijn: dé online vraagbaak over medicatie voor jongeren https://www.kenniscentrum-kjp.nl/nieuws/begrijp-je-medicijn-vraagbaak-jongeren/ “Hoe kies ik met mijn behandelaar welk medicijn ik ga gebruiken?” “Mag ik wat extra innemen als ik me niet goed voel?” Veel jongeren – en ouders – hebben vragen over medicijngebruik bij psychische klachten. Zij vinden nu nóg meer duidelijke en betrouwbare antwoorden bij de online wegwijzer Begrijp je medicijn. Het Kenniscentrum vulde Begrijp je medicijn aan met kennis over tien extra medicijnen. En met praktische tips: hoe kies je voor, praat je over en leef je met je medicijn? news-7599 Mon, 09 Aug 2021 08:44:41 +0200 Live coaching om ouders positieve opvoedvaardigheden bij te brengen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/live-coaching-om-ouders-positieve-opvoedvaardigheden-bij-te-brengen/ Kindermishandeling komt vaak voort uit een gevoel van onmacht bij ouders. Parent-Child Interaction Therapy (PCIT), waarbij ouders live worden gecoacht, biedt handvatten om deze onmacht te verminderen. Uit een onlangs afgerond onderzoek blijkt dat positieve bekrachtiging en modeling effectieve manieren van coachen door de therapeut zijn, die ervoor zorgen dat de opvoedvaardigheden van ouders worden verbeterd. Wat is PCIT?

Parent-Child Interaction Therapy (PCIT) is een internationaal verspreide en bewezen effectieve ouderinterventie. De interventie is gericht op het vergroten van opvoedvaardigheden bij ouders en het verminderen van gedragsproblemen bij jonge kinderen. PCIT heeft als doel het interactiepatroon van de ouder en het kind te veranderen en daarmee te zorgen voor een gedragsverandering bij het kind. Hiermee wordt de kwaliteit van de ouder-kind-relatie verbeterd en de stress bij het opvoeden voor ouders verminderd, waardoor de kans op fysieke mishandeling door ouders afneemt.

Live coaching

Live coaching is een belangrijk onderdeel van PCIT en wordt tevens beschouwd als één van de effectieve elementen binnen ouderinterventies. Het is een krachtig mechanisme voor gedragsverandering, zowel voor ouders als voor kinderen. Bij live coaching coacht de therapeut de ouder door middel van een oortelefoon, terwijl ouder en kind spelen. Ouders hebben hierdoor de mogelijkheid om de nieuwe vaardigheden, die ze tijdens PCIT leren, met hun kind te oefenen, terwijl ze direct feedback van de therapeut krijgen. Therapeuten gebruiken hiervoor verschillende coachingstechnieken die het aanleren van deze nieuwe opvoedvaardigheden bevorderen. Deze stijl kan responsief zijn of juist meer directief.

Positieve bekrachtiging en voordoen effectieve technieken

Therapeuten maken het meest gebruik van positieve bekrachtigingen, door gerichte en algemene complimenten in te zetten. Tevens wordt het voordoen van positieve opvoedvaardigheden (modeling) ook vaak gebruikt door therapeuten. Het gaat dan voornamelijk om het voordoen van gedragsbenoemingen en nazeggingen. Uit het onderzoek bleek dat beide coachingstechnieken effectief zijn in vergroten opvoedvaardigheden bij ouders. Therapeuten wordt geadviseerd om vooral deze technieken te gebruiken tijdens PCIT.

Geen verband tussen coachingsstijl en voorkomen kindermishandeling

In het onderzoek is geen verband gevonden tussen de coachingsstijl van de therapeut (responsief, directief of neutraal) en het voorkomen van kindermishandeling of verminderen van gedragsproblemen bij het kind. Dit zou te wijten kunnen zijn aan de kleine steekproef.

Meer informatie

]]>
news-7570 Wed, 28 Jul 2021 16:26:00 +0200 Nieuwe subsidiemogelijkheden voor onderzoek naar impact van digitalisering op jeugd https://www.nwo.nl/calls/jeugd-en-digitalisering-identiteitsontwikkeling-relaties-en-kansenongelijkheid In het programma ‘Jeugd en digitalisering’ wil de NWA bijdragen aan een beter en integraler begrip van de impact van digitalisering op jeugdigen. In deze subsidieronde kan er onderzoek gedaan worden naar de impact van digitalisering op de identiteit en relaties van jeugdigen. En naar de impact van digitalisering op (mogelijke nieuwe vormen van) kansen(on)gelijkheid of sociale scheidslijnen. news-7550 Fri, 23 Jul 2021 09:44:23 +0200 Toolkit leefstijladvisering (0 tot 4 jaar) voor JGZ-professionals https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/toolkit-leefstijladvisering-0-tot-4-jaar-voor-jgz-professionals/ Een gezonde leefstijl kan overgewicht en andere leefstijl gerelateerde ziekten bij kinderen voorkomen. Ouders spelen in de eerste levensjaren een cruciale rol door het aanleren en stimuleren van een gezonde leefstijl. Maar hoe adviseer je als JGZ-professional ouders adviseren naar hun eigen behoeften? Leefstijladvisering kan verbeterd worden

Het Amsterdam UMC heeft samen met JGZ-professionals en ouders onderzocht hoe leefstijladvisering voor kinderen van 0-4 jaar verbeterd kan worden. De bevindingen leest u in het rapport Samen Gezond Groot. Hierin staan 4 werkwijzen die de JGZ kan inzetten om leefstijl onder de aandacht te brengen en ouders te adviseren. Met de werkwijzen kunnen JGZ-professionals laagdrempelig het gesprek aangaan over leefstijladvisering voor borstvoeding, vaste voeding (eten/drinken), beeldschermgebruik en slapen.

Tools die u kunnen helpen bij uw werk

De materialen en handleidingen van de werkwijzen zijn samengebracht in een toolkit leeftstijladvisering. Deze omvat;

  1. Werkwijze ‘Praten over beeldschermgebruik in de spreekkamer (0-4 jaar)’. Met informatie en materialen als een handleiding en folder om met ouders in gesprek te gaan over beeldschermgebruik. Bekijk ook de bijbehorende animatievideo.
  2. Poster ‘Best lastig?’ en bijbehorende handleiding. Een poster waarop 4 leefstijlonderwerpen staan afgebeeld om laagdrempelig het gesprek over deze onderwerpen aan te gaan.
  3. Handleiding Toestemmingsvraag om leefstijl tijdens de consulten bespreekbaar te maken. En een bijbehorende flyer vol met tips om leefstijl actief met ouders te bespreken.
  4. Website tool leefstijladvisering om leefstijl in het consult bespreekbaar te maken met behulp van digitale middelen. De werkwijze bevat een computerscherm waarop 4 leefstijlonderwerpen afgebeeld staan die tijdens het consult besproken kunnen worden. In de nabije toekomst wordt hierbij een koppeling gemaakt met het lokaal beschikbare aanbod.

Daarnaast is het richtlijnenoverzicht beschikbaar voor professionals als achtergrondinformatie. En zijn er diverse tools om de ontwikkelde werkwijzen binnen JGZ-organisaties te implementeren.

ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018

Dit project maakt onderdeel uit van het ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018. Het programma heeft als doel om de kwaliteit van de uitvoering van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg te verbeteren door de ontwikkeling en herziening van JGZ-richtlijnen, samenwerkingsrichtlijnen met andere sectoren en producten ter ondersteuning van de implementatie. Hiermee worden professionals uitgerust met kennis en vaardigheden om hun werk goed te kunnen doen, draagt het programma bij aan uniformering van de beroepsbeoefening en aan kwaliteitsverbetering van en kwaliteitsborging in JGZ-organisaties. Het programma draagt zo bij aan de fysieke, psychische en sociale gezondheid van kinderen in Nederland en aan de ondersteuning van ouders in de opvoeding.

Meer weten?

 

 

 

]]>
news-7454 Mon, 19 Jul 2021 06:00:00 +0200 Verpleegkundigen geven het goede voorbeeld voor transitiezorg https://publicaties.zonmw.nl/verpleging-en-verzorging-beschrijven-van-praktijkvoorbeelden/#c83497 In Nederland groeien meer dan een miljoen kinderen op met chronische aandoeningen. Bij hun transitie naar volwassenheid en volwassenenzorg komt uitval uit de zorg regelmatig voor. Een transitiepoli uitgevoerd door verpleegkundigen kan bijdragen aan betere transitiezorg. Daarom werkt AnneLoes van Staa, lector Transities in Zorg bij Hogeschool Rotterdam, samen met haar team aan een goede praktijkbeschrijving van een transitiepoli. news-7517 Thu, 15 Jul 2021 14:45:02 +0200 Sportimpulsprojecten zijn effectief https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/sportimpulsprojecten-zijn-effectief/ Betrokken professionals, deelnemers en hun ouders zijn erg positief over de Sportimpulsprojecten Jeugd in lage inkomensbuurten (JILIB) en Kinderen sportief op gewicht (KSG). Wel is de KSG-doelgroep jonge kinderen met (risico op) overgewicht maar beperkt bereikt. Dit blijkt uit onderzoek dat het Mulier Instituut in opdracht van ZonMw heeft uitgevoerd over de projecten uit de subsidieronde van 2018. Het Mulier Instituut bekeek aan de hand van verdiepende groepsinterviews wat zes Sportimpulsprojecten uit de ronde van 2018 (vier JILIB en vier KSG) hebben opgeleverd.
Daarnaast is bij alle projecten uit de subsidieronde 2018 in de periode juni 2020 - juni 2021 geïnventariseerd of en op welke manier zij effecten bij deelnemers hebben gemonitord en geëvalueerd.

Positieve veranderingen bij deelnemers

Deelnemers en ouders hebben met plezier aan de sport- en beweegactiviteiten deelgenomen en zijn tevreden over de begeleiders. Alle betrokkenen zien positieve veranderingen bij de kinderen, zoals meer zelfvertrouwen, een verbeterde conditie en betere beheersing van de sport waaraan ze hebben deelgenomen.

De belangrijkste bevindingen

  • Met de KSG-projecten zijn kinderen met (risico op) overgewicht maar beperkt bereikt. Dit geldt voornamelijk voor projecten die gericht waren op kinderen tot 4 jaar. Daar was de werving niet specifiek gericht op kinderen met (risico op) overgewicht. Ook werd de doelgroep nauwelijks doorverwezen vanuit de zorg, wat oorspronkelijk wel de bedoeling was.
  • Het betrekken van ouders bij de JILIB-projecten blijft lastig door taalbarrières, andere prioriteiten en een te grote afstand naar ouderactiviteiten. Bij de KSG-projecten deden ouders onder andere mee aan de sport- en beweegactiviteiten en waren er ouderbijeenkomsten en ouder-kind gesprekken.
  • Bij de KSG-projecten werden (ervaren) effecten bij deelnemers vaker gemonitord met herhaalde metingen en objectieve meetinstrumenten. Bij JILIB-projecten was weinig sprake van structurele metingen en zijn (ervaren) effecten voornamelijk in kaart gebracht via observaties van en/of korte evaluatiegesprekken met deelnemers.

Bekijk het rapport voor een volledig overzicht van de resultaten.

Sportimpuls

Met de Sportimpuls worden lokale sport- en beweegaanbieders twee jaar lang financieel ondersteund bij het opzetten van activiteiten om meer mensen te laten sporten en bewegen. De Sportimpuls bestaat uit drie regelingen: Sportimpuls, Sportimpuls KSG en Sportimpuls JiLiB. In de laatste ronde van 2018 liepen 147 projecten die inmiddels zijn afgerond.

Meer informatie

]]>
news-7502 Tue, 13 Jul 2021 13:03:35 +0200 Steunfiguur als laagdrempelig en vanzelfsprekend aanbod in het jeugddomein: voorlopig een toekomstscenario https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/steunfiguur-als-laagdrempelig-en-vanzelfsprekend-aanbod-in-het-jeugddomein-voorlopig-een-toekomstsc/ Hoe kan er beter naar kinderen geluisterd worden wanneer er (mogelijk) sprake is van kindermishandeling? Een onafhankelijke steunfiguur kan kinderen en jongeren helpen om gehoord en serieus genomen te worden genomen bij beslissingen die hen aangaan, bleek in het Verenigd Koninkrijk. Nederlands onderzoek moest uitwijzen of dit ook werkt in Nederland. Het includeren van deelnemers voor onderzoek bleek echter lastig. Voorafgaand aan het onderzoek was er veel enthousiasme over de methode. De onafhankelijke steunfiguren lijken er namelijk voor te zorgen dat  gehoor kan worden gegeven aan het VN-Kinderrechtenverdrag. Hierin staat dat kinderen en jongeren geïnformeerd moeten worden, serieus genomen moeten worden en dat er naar hen geluisterd moet worden wanneer er beslissingen worden genomen die over hen gaan.  

Vooronderzoek

De studie startte met een literatuurstudie, gesprekken met jongeren, ouders, hulpverleners, een aantal ‘advocacy services’ in het Verenigd Koninkrijk en met Nederlandse organisaties die al aspecten van ‘advocacy’ toepassen.

Een onafhankelijke steunfiguur kan iemand zijn uit het eigen netwerk van de jongere, een professional of een ervaringsdeskundige. Tijdens de gesprekken in het vooronderzoek gaven ervaringsdeskundige jongeren aan dat zij veel gehad zouden hebben aan een steunfiguur. Ze vinden het belangrijk dat een steunfiguur er exclusief voor hem of haar is, onafhankelijk van ouders en organisaties, op een manier die past bij hun wensen. Daarom geven jongeren aan bij voorkeur een professional als ervaringsdeskundige te willen als steunfiguur, omdat deze verder af staat van de thuissituatie dan iemand uit het eigen netwerk. Daarnaast vinden zij het belangrijk dat een steunfiguur continuïteit kan bieden, maar de hulpverlening niet vervangt.

Handreiking voor steunfiguren

Samen met een ontwikkelgroep van professionals, ouders en jongeren is vervolgens een concept-handreiking gemaakt over het werken met een onafhankelijke steunfiguur voor jeugdigen die (mogelijk) met kindermishandeling te maken hebben.

Tegenvallende werving

Het plan was om een pilot uit te zetten waarin werd nagegaan of dit aanbod zinvol is, wat de ervaringen met een onafhankelijke steunfiguur zijn en hoe de handreiking diende te worden aangescherpt. Toch bleek het na het positieve vooronderzoek lastig om deelnemers te includeren, vanwege verschillende redenen. Zo bleek de periode rond een melding bij Veilig Thuis niet het geschikte moment, was het aanbod van een steunfiguur nog onbekend, gaven (één of beide) ouders geen toestemming en was er veel wantrouwen bij ouders voor een nieuw gezicht.

Steunfiguur wel onderschreven

Door een evaluatie van de tegenvallende werving, de gesprekken die wel gevoerd zijn en het literatuuronderzoek, kan wel het belang van en de behoefte aan een onafhankelijke steunfiguur wel onderschreven worden.

‘Advocacy’ zou volgens ouders en jongeren een standaard, laagdrempelig en vanzelfsprekend moeten zijn. Hiervoor zou de steunfiguur een geaccepteerde rol in het jeugddomein moeten worden. Jeugdigen moeten daarnaast (tijdig) weten dat zij gebruik kunnen maken van een steunfiguur. Vertrouwen in en bekendheid met een steunfiguur, en de daarvoor benodigde infrastructuur opbouwen lijken nodig alvorens jongeren en ouders voor (vervolg)onderzoek te werven.

Meer informatie

]]>
news-7486 Fri, 09 Jul 2021 10:10:50 +0200 Gendersensitieve aanpak van levensbelang om partnergeweld te bestrijden https://mensenrechten.nl/nl/publicatie/60d0ad2480b8be4327267bc9 Gemeenten zetten zich al jaren in om geweld in de privésfeer terug te dringen. Toch neemt het aantal incidenten neemt niet of nauwelijks af. Meer gendersensitiviteit in beleid en uitvoering kan eraan bijdragen dat het aantal geweldsincidenten wel vermindert en dat deze bovendien minder ernstige schade doen. news-7485 Fri, 09 Jul 2021 09:24:32 +0200 Minder afzondering in JeugdzorgPlus https://www.nji.nl/nieuws/jeugdzorgplus-gebruikt-minder-afzondering/ Het aantal keren dat jongeren in een JeugdzorgPlus-instelling in de isoleercel terechtkomen of verplicht op hun kamer moeten blijven, daalt. Maar de doelstelling om gedwongen afzondering af te schaffen is nog niet gehaald. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Ik laat je niet alleen van de Academische Werkplaats Risicojeugd. news-7447 Tue, 29 Jun 2021 14:26:54 +0200 Werkwijze modulaire JGZ-richtlijnen beschikbaar https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/werkwijze-modulaire-jgz-richtlijnen-beschikbaar/ Voor herziening, onderhoud en betere toegankelijkheid van richtlijnen worden de komende jaren bestaande en nieuwe richtlijnen in modules opgedeeld. Dat maakt het makkelijker onderdelen te updaten zonder de hele richtlijn te hoeven herzien. Ook verloopt de implementatie beter. In opdracht van ZonMw ontwikkelde Miranda Langendam samen met richtlijnontwikkelaars, jgz-professionals en overige eindgebruikers een werkwijze. Om kinderen de beste zorg te geven is het van belang dat richtlijnen gebaseerd zijn op de actuele stand van zaken van de wetenschappelijke en praktijkkennis. De nieuw ontwikkelde werkwijze  ondersteunt dit beter. Ook is samenhang tussen richtlijnen makkelijker aan te geven.

Modulaire opbouw

Bij een modulaire opbouw wordt een richtlijn opgedeeld in kleinere blokken, zogenaamde modules, die elk een uitgangsvraag beantwoorden. Een module bestaat uit een uitgangsvraag met bijbehorende aanbeveling(en), onderbouwing en verantwoordingsinformatie. Ook zijn eventuele andere aanverwante producten, documenten en/of hyperlinks in de module te vinden.

Van concept naar definitieve werkwijze

Het afgelopen jaar zijn de JGZ richtlijnen Taalontwikkeling en Overgewicht op papier omgezet naar modules. De 2 trajecten hebben inzicht gegeven in de haalbaarheid, benodigde inspanning en de knelpunten. Daarnaast is de conceptwerkwijze in het najaar gepresenteerd aan een klankbordgroep van JGZ professionals, vertegenwoordigers vanuit Opvoedinformatie.nl en methodologen die al werken met modulaire richtlijnen.  Aan de deelnemers werd onder andere gevraagd of de werkwijze aansluit bij de praktijk en welke gebruikerswensen zij hadden. De input vanuit het omzettingstraject van beide richtlijnen, de klankbordgroep, de RAC en ZonMw is verwerkt tot een definitieve werkwijze. 

Prioriteringsstudie

Alle bestaande richtlijnen worden uiteindelijk omgezet naar modules. Binnenkort wordt een prioritering gemaakt welke richtlijnen als eerste herzien of geactualiseerd moeten worden volgens deze werkwijze. Dit zal volgen uit de subsidieoproep prioriteringsstudie Richtlijnen JGZ. Naar verwachting zal medio juli 2021 de subsidie verleent worden aan de partij die het best aansluit bij de doelstelling, uitgangspunten en werkwijze vanuit de oproep.

ZonMw-programma Richtlijnen JGZ 2019-2024

Dit programma heeft als doel het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van Basispakket JGZ en het Landelijk Professioneel Kader (LPK). Door het ontwikkelen en herzien van JGZ-richtlijnen en samenwerkingsrichtlijnen met andere sectoren, Ook worden producten ter ondersteuning van de implementatie ontwikkeld.

Meer weten?

 

]]>
news-7446 Tue, 29 Jun 2021 14:00:42 +0200 Nieuw systeem voor zorgpartners, ouders en jongeren maakt digitaal samenwerken mogelijk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuw-systeem-voor-zorgpartners-ouders-en-jongeren-maakt-digitaal-samenwerken-mogelijk/ Het jeugddossier Noord-Veluwe ontwikkelde een interdisciplinair digitaal systeem dat samenwerken van de jeugdgezondheidszorg (JGZ), jeugdhulp, ouders en jongeren in één systeem mogelijk maakt. Het dossier ondersteunt werken volgens de regionale visie op transformatie jeugd en bevat zowel de basisdataset JGZ als functionaliteiten die nodig zijn voor ambulante jeugdhulpverlening. Hoe ziet het jeugddossier eruit?

Binnen het jeugddossier hebben ouders en jongeren de mogelijkheid om hun hele dossier te lezen. Ze kunnen vragen stellen, afspraken beheren en eigen (familiegroeps)plannen uploaden. Ook zijn de groei- en vaccinatiegegevens hier zichtbaar. En er is mogelijkheid voor ouders en jongeren om een vraag te stellen aan JGZ-professionals en of jeugdhulpverleners.

Regie en transparantie

Ouders en jongeren bepalen zelf welke zorgpartners toegang krijgen tot welke onderdelen uit hun dossier. Zo ligt de regie bij henzelf. Doordat er samen binnen een digitaal systeem wordt gewerkt ervaren medewerkers een toename in onderlinge samenwerking. Wel worden er nog kansen voor groei benoemd binnen de doorontwikkeling van het dossier. Voorbeeld hiervan is zorgprofessionals bewust maken van de noodzaak om objectief te registeren. Zodat het geregistreerde leesbaar is voor andere zorgprofessionals maar ook voor ouders en jongeren. Ook moeten de kaders rondom het delen van gegevens van professionals nog duidelijker geschetst worden. Het onderzoek wordt na afronding van dit project voortgezet en resulteert begin 2023 in een proefschrift waar beide aandachtspunten verder onderzocht worden.

ZonMw-programma Versterking Uitvoeringspraktijk JGZ

Het programma Versterking Uitvoeringspraktijk Jeugdgezondheidszorg heeft tot doel door middel van onderbouwing en doorontwikkeling van innovatieve werkwijzen de JGZ beter toe te rusten op het uitvoeren van het Basispakket JGZ binnen de decentralisatie van de zorg voor jeugd en de veranderingen die dit voor de JGZ met zich meebrengt.

Meer weten?

Meer informatie over het ontwikkelde jeugddossier in vindbaar via de informatiewebsite waarop een filmpje, een flyer en een document met veel gestelde vragen over het jeugddossier staan.

]]>
news-7445 Tue, 29 Jun 2021 13:57:32 +0200 Rapportages programma Geweld hoort nergens thuis https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/06/18/kamerbrief-over-voortgangsrapportage-programma-geweld-hoort-nergens-thuis De 6e voortgangsrapportage over het programma Geweld hoort nergens thuis (GHNT) en de Eindrapportage Adviescommissie onderzoeks- en kennisprogramma GHNT zijn in juni 2021 aangeboden aan de Tweede Kamer. Deze rapportages gaan in op activiteiten die binnen het programma GHNT zijn opgepakt, op het ZonMw-onderzoeksprogramma GHNT, de impactmonitor die het CBS en op het belang van het bundelen en benutten van kennis door professionals. news-7427 Thu, 24 Jun 2021 10:07:45 +0200 Parel voor Koplopers: participatie van jongeren met psychische kwetsbaarheid https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/parel-voor-koplopers-participatie-van-jongeren-met-psychische-kwetsbaarheid/ Wat zijn de voorwaarden voor een inclusieve samenleving waarin iedereen van betekenis is? Koplopers, een sprankelend team van ervaringsdeskundige jongeren, boog zich over deze vraag. In meer dan 100 ontmoetingen inspireerde het team bestuurders, docenten, zorgprofessionals en andere jongeren om een inclusievere manier van werken na te streven. Op 24 juni – tijdens de talkshow Beweging in Kwetsbaarheid - bekroonde Prinses Laurentien namens ZonMw het project met een Parel. Drempels verlagen   

Psychisch kwetsbare jongeren vallen eerder uit in het onderwijs en ervaren vaak obstakels in hun zoektocht naar werk. Binnen het project Koplopers gingen jongeren op zoek naar wat nodig is voor een inclusieve samenleving waaraan zij en andere jongeren met een psychische kwetsbaarheid  ongehinderd kunnen deelnemen. Hiervoor gingen zij het gesprek aan met professionals en leeftijdsgenoten door heel Nederland. Doel van deze ontmoetingen: wederzijdse vooroordelen bespreekbaar maken en gezamenlijk tot actie komen om de drempels voor psychisch kwetsbare jongeren in het onderwijs, het welzijn en op de arbeidsmarkt te verlagen.

Jongeren aan het roer  

De kennis en participatie van ervaringsdeskundigen is onmisbaar in onderzoek naar psychische kwetsbaarheid en een voorwaarde voor maatschappelijke verandering. Toch kan echt gelijkwaardig samenwerken een uitdaging zijn; het vraagt veel creativiteit, doorzettingsvermogen en lef. In Koplopers ging het projectteam de uitdaging aan. Jongeren stonden aan het roer en hun ervaringen en ideeën bepaalden de koers. Zij bedachten de onderzoeksvragen, hielden interviews, gaven presentaties en werkten aan de eindproducten, zoals het magazine Kwetsbaarheid is kracht. Hierin werden ze begeleid door projectleider Szabinka Dudevszky en haar collega’s van Hogeschool Rotterdam en Inholland.

'Ik ben ontzettend trots en ontroerd dat Koplopers de Parel heeft gekregen. We hebben de afgelopen jaren vele ontmoetingen gehad, van kleine tafelgesprekken tot presentaties op symposia. Dit was een bescheiden stem om open en persoonlijk met elkaar in gesprek te gaan over kwetsbaarheid. Maar die stem is gehoord.' - Szabinka Dudevszky, projectleider Koplopers

Een inclusieve manier van werken

Koplopers gaf jongeren een stem die voorbij gaat aan het huidige stigma rondom psychische problematiek. Het project laat zien hoe je gelijkwaardig samenwerkt met jongeren en dat deze samenwerking van grote waarde is in onderzoek. Daarmee kan het als inspiratie dienen voor onderzoekers, beleidsmakers en jeugdprofessionals. Kortom: een project dat een Parel verdient!

Zelf aan de slag?

De betrokken hogescholen zetten het gesprek over kwetsbaarheid en participatie voort. Bijvoorbeeld in de ontwikkeling van het vak Student’s Voice, waarin studenten een cursus in inclusief lesgeven ontwikkelen voor hogeschooldocenten. Wil jij als onderzoeker, beleidsmaker, bestuurder of jeugdprofessional ook een participatief actieonderzoek opzetten met jongeren en/of in gesprek over kwetsbaarheid en inclusiviteit? Koplopers biedt een workshop aan, die organisaties via de kennisvoucherregeling van ZonMw kunnen aanvragen.

Meer weten?

Koplopers is een project van Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland, kenniswerkplaats ST-RAW en Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid. Ga naar de pagina’s hieronder om meer over het project te weten te komen en bekijk het animatiefilmpje. Deze video is geheel in de traditie van Koplopers tot stand gekomen: het verhaal, de tekst en de muziek zijn bedacht en gespeeld door de Koplopersjongeren Michael de Man, Rosan van der Zee, Thaisja Suart en Tim Knoote.

]]>
news-7418 Wed, 23 Jun 2021 13:55:00 +0200 NWA financiert 2 projecten over big data en kansrijke start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nwa-financiert-2-projecten-over-big-data-en-kansrijke-start/ Binnen het NWA-programma Big data en kansrijke start zijn 2 consortia gehonoreerd. Deze consortia zullen onderzoeken welke mogelijkheden big data biedt ter ondersteuning van zorgprofessionals in de eerste duizend dagen van een kind. Er is al veel geïnvesteerd om in Nederland de babysterfte omlaag te brengen. Maar sommige kinderen hebben nog steeds een slechte start. Doordat zij te vroeg geboren worden, te weinig wegen bij de geboorte of door andere factoren. De gezondheid van een kind voor, tijdens en na de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller te zijn van problemen – zowel fysiek als mentaal – op latere leeftijd.

NWA-programma Big data en kansrijke start

Het programma is bedoeld om met behulp van big data-analyses onderzoek te doen naar de vroege identificatie van risicofactoren die bepalen of kinderen en (aanstaande) gezinnen kwetsbaar worden of zijn. De toenemende beschikbaarheid van grote en complexe dataverzamelingen biedt nieuwe mogelijkheden om kwetsbaarheid in een vroeg stadium te signaleren en zo een passend aanbod te kunnen ontwikkelen. Onderzoek kan verder uitwijzen wat hiervoor een effectieve, zorgvuldige en verantwoorde manier is. Voorop staat dat met alle data zorgvuldig wordt omgesprongen. Bij gebruik en combinatie van databronnen wordt daarom ook rekening gehouden met ethische,  juridische en maatschappelijke kaders.

Gehonoreerde projecten

Binnen het programma gaan de volgende consortia binnenkort van start:

Making big data meaningful for a promising start
Samen met ouders, professionals, datawetenschappers en ethici beoogt dit project een risicosignaleringsinstrument te ontwikkelen dat gebruikt kan worden in alle fasen van de eerste 1000 dagen, nog voordat er problemen ontstaan. Lees meer 

Children and (future) Parents, supported by Prediction and Professionals in Prevention, to improve Opportunity (C-4PO)
In co-creatie met (aanstaande) ouders en professionals in de verloskunde en de preventieve jeugdgezondheidszorg, zal een datagedreven ondersteuningsinstrument worden gebouwd en geëvalueerd om professionals te ondersteunen in hun gedeelde besluitvorming met (toekomstige) ouders. Lees meer 

Nationale Wetenschapsagenda

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voert NWO sinds 2018 het onderzoeksprogramma van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) uit. Het doel van de NWA is om met kennis een positieve, structurele bijdrage leveren aan de maatschappij van morgen, door vandaag bruggen te slaan en met elkaar voor wetenschappelijke en maatschappelijke impact te zorgen.

Hieraan wordt onder andere invulling gegeven via thematische programmering in samenwerking met overheden. Het doel van de thematische NWA-programma’s is om antwoorden te vinden op actuele maatschappelijke vragen. Al het onderzoek is interdisciplinair opgezet en betrekt zowel de gehele breedte van de kennisketen als relevante maatschappelijke partners.

De uitvoering van het programma is in handen van ZonMw. ZonMw ziet er op toe dat data in het gehele traject op een ethische en verantwoorde manier worden verzameld en gebruikt.

Meer weten?

]]>
news-7424 Wed, 23 Jun 2021 10:51:22 +0200 Aanvullende subsidieronde voor MDT-projecten opengesteld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/aanvullende-subsidieronde-voor-mdt-projecten-opengesteld/ Vandaag is een nieuwe subsidieoproep gepubliceerd die projecten uit subsidieronde 4b - MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk in de gelegenheid stelt om extra budget aan te vragen voor uitbreiding van hun partnerschap met nieuwe partners. Hiermee kunnen zij MDT laten groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Het extra budget stelt de projecten in de gelegenheid om meer jongeren (uit verschillende groepen) te bereiken, binnen andere regio’s aanbod te genereren, het lerend vermogen rondom de MDT te versterken en/of aanbod in andere sectoren/interessegebieden aan te kunnen bieden.

Over de subsidieoproep

Een subsidieaanvraag kan alleen ingediend worden door de hoofdaanvrager van het project uit subsidieronde 4b. De deadline hiervoor is donderdag 30 september 2021, 12.00 uur. Het besluit wordt bekendgemaakt op 25 januari 2022. De voorwaarden kunt u terugvinden in de subsidieoproep.

Wilt u aansluiten bij een project?

Denkt u dat u met uw organisatie bij kan dragen aan het uitbreiden van het MDT-netwerk?  Neem dan contact op met de projectleider van een van de projectleiders uit subsidieronde 4b. Een overzicht van deze projecten is te vinden op www.zonmw.nl/amd, op de pagina 'Gehonoreerde projecten per provincie' via het menu aan de rechter kant (bekijk dan de projecten met *** achter de naam).

Over MDT

De maatschappelijke diensttijd (MDT) is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. MDT biedt ook de mogelijkheid om mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen. Meer weten? Kijk op www.doemeemetmdt.nl.

Meer weten?

]]>
news-7370 Thu, 17 Jun 2021 05:10:00 +0200 Jongeren hebben behoefte aan contact en nabijheid bij suïcidaal gedrag https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/jongeren-hebben-behoefte-aan-contact-en-nabijheid-bij-suicidaal-gedrag/ De invloed van suïcidaal gedrag in een leefgroep in een JeugdzorgPlus-instelling is groot. Zowel voor professionals als voor de jongeren. Maar wat werkt in deze situaties? Uit onderzoek blijkt dat jongeren behoefte hebben aan nabijheid, hoop en contact met hulpverleners. En dat hulpverleners ondersteuning, bijscholing en supervisie nodig hebben om het moeilijke werk vol te houden. In dit project, dat is uitgevoerd binnen het ZonMw-programma Longitudinale Effectmonitor JeugdzorgPlus, is verdiepend inzicht verkregen over hoe er binnen leefgroepen in de JeugdzorgPlus wordt omgegaan met suïcidale situaties en uitspraken. Zowel professionals als jongeren zijn betrokken geweest bij de uitvoering van het onderzoek.

Invloed van suïcidaal gedrag op de leefgroep

De invloed van suïcidaal gedrag op het leefklimaat in de leefgroep is groot. Door suïcidaal gedrag ontstaan er incidenten op de groep. Deze incidenten veroorzaken angst, stress en paniek bij de jongeren. En vaak ook bij de pedagogisch medewerkers. De sfeer wordt daardoor onrustig, gespannen en somber.

Suïcidaal gedrag raakt professionals ook persoonlijk

Werken met suïcidale jongeren stelt hulpverleners vroeg of laat voor een dilemma: is de jongere nog handelingsbekwaam of moet de jongere tegen zichzelf beschermd worden en moet de regie overgenomen worden? De geïnterviewde professionals geven aan hoe suïcidaal gedrag en automutilatie-incidenten (zelfbeschadiging) hen persoonlijk en professioneel raakt. Door de concentratie van jongeren met complexe problematiek en de toename van suïcides en suïcidaal gedrag op de leefgroepen, is het werk zwaar. Ook is er onvoldoende kennis, middelen en expertise aanwezig om adequaat met suïcideproblematiek en zelfbeschadiging om te gaan. Hulpverleners geven aan ondersteuning, bijscholing en supervisie nodig te hebben om dit moeilijke werk vol te kunnen houden.

Jongeren hebben behoefte aan nabijheid en contact

Het merendeel van de geïnterviewde jongeren heeft zelf ervaring met suïcidaal gedrag. Zij geven aan behoefte te hebben aan nabijheid, hoop en contact bij dreigende suïcidaliteit en automutilatie. Een responsieve houding van hulpverleners in antwoord op suïcidaal gedrag is helpend; dit draagt bij aan een positief leefklimaat. Praten over suïcidaliteit en automutilatie biedt de jongeren relationele veiligheid en werkt preventief.

Echter, de realiteit is dat er veelal beheersmatig (plaatsing in isolatie, fixatie, cameratoezicht, etc.) gereageerd wordt op suïcidaal gedrag. Jongeren durven, uit angst om in isolatie geplaatst te worden, niet te praten over suïcidaliteit en automutilatie. Daarbij, als hulpverleners niet met de jongeren kunnen praten over suïcidaliteit en automutilatie, kunnen zij de situatie niet goed inschatten. Dit leidt tot gevoelens van onmacht bij hulpverleners en vervolgens tot nóg meer beheersmatige maatregelen om wel de veiligheid te kunnen garanderen en risico’s te verkleinen. Daardoor heeft beheersmatig handelen in reactie op suïcidaal gedrag de neiging zichzelf te versterken.

Invulling geven aan psychologische basisbehoeften

Geconcludeerd kan worden dat dit onderzoek erop wijst dat het huidige JeugdzorgPlus-systeem onvoldoende recht doet aan de behoefte van (suïcidale) jongeren. Dit roept vragen op als: hoe zorgen we voor een positief, ontwikkelingsgericht leefklimaat binnen de gesloten setting waarin vorm en invulling wordt gegeven aan de psychologische basisbehoeften van jongeren? En hoe zorgen we voor daartoe goed uitgeruste professionals? Hoe gaan we dit met elkaar organiseren? Maar ook: wat doen we al goed, en wat kunnen we daarvan leren? De resultaten van dit project suggereren dat werken vanuit contact en nabijheid leidt tot minder suïcidaal gedrag en minder gedwongen afzonderen binnen de JeugdzorgPlus.

Om duidelijk te maken wat suïcidaal gedrag met een leefgroep doet hebben de onderzoekers een video gemaakt. Deze kun je hier bekijken

Meer informatie

]]>
news-7395 Wed, 16 Jun 2021 15:57:23 +0200 Laatste talkshow Beweging in kwetsbaarheid https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/laatste-talkshow-beweging-in-kwetsbaarheid/ De talkshowreeks Beweging in kwetsbaarheid loopt ten einde. Vanaf januari hebben ZonMw, VNG en Impuls Werkplaats zich met een maandelijkse talkshow ingezet om meer aandacht te vragen voor de inclusie van (psychisch) kwetsbaren in onze samenleving. Op 24 juni (16.00-17.45 uur) vindt de laatste aflevering plaats, waarbij onder meer Laurentien van Oranje en Floortje Scheepers een blik op de toekomst werpen. Maar ook komen diverse praktijkvoorbeelden langs en is er weer aandacht voor de historische context. Inclusieve samenleving

‘Psychisch kwetsbare personen includeren in onze samenleving, hoe doe je dat nou? De afgelopen talkshows hebben we geprobeerd dat in een logische lijn te ontrafelen’, legt Ico Kloppenburg uit. Hij is vanuit de VNG betrokken bij de organisatie van Beweging in kwetsbaarheid. ‘Kennis over problematiek, de leefwereld van degenen om wie het gaat, het belang van bestaanszekerheid, ondersteuning van het werkveld en financieringsvraagstukken passeerden de revue. In deze laatste talkshow kijken we – met al die kennis op zak – vooruit.’ Niet toevallig doen we dat 5 jaar nadat de Commissie Dannenberg adviezen gaf over de toekomst van beschermd wonen. ‘Het is goed om met deze talkshowreeks op een laagdrempelige manier met elkaar te onderzoeken waar we nu eigenlijk staan’, aldus Kloppenburg.

Samenwerking

Janne Krop vertegenwoordigde Impuls Werkplaats bij de organisatie van Beweging in kwetsbaarheid. ‘Vanuit mijn werk bij SMO Traverse keek ik op een praktijkgerichte manier naar vraagstukken. Dat resulteerde in een fijne samenwerking met ZonMw en VNG’ De verschillende paneldiscussies tijdens de talkshows leverden voor veel partijen nieuwe inzichten op. ‘Zo bleek heel duidelijk dat leefwereld en systeemwereld elkaar nodig hebben', kijkt Krop terug. ‘Door mensen uit die verschillende werelden aan één tafel met elkaar het gesprek te laten voeren, kom je tot mooie en waardevolle gesprekken die meer opleveren.’ Als voorbeeld noemt ze dat Wethouder Marleen Damen zo geïnspireerd raakte door Rokus Lopik over zijn Living Museum, dat ze nu in gesprek zijn of zoiets ook mogelijk is om te organiseren in Leiden.

Om wie gaat het?

‘Door te beginnen met een ervaringsverhaal van iemand die in een (psychisch) kwetsbare situatie zit of zat, weten kijkers meteen voor wie we dit eigenlijk doen.’ Maroun Nader, vanuit ZonMw betrokken bij Beweging in Kwetsbaarheid, vindt dat één van de speerpunten van de talkshows. ‘Natuurlijk zijn er meerdere doelgroepen voor wie deze reeks is bedoeld, denk aan zorgprofessionals, beleidsmakers en bestuurders die allemaal met elkaar moeten samenwerken. Maar als je uit het oog verliest om wie je het aan het doen bent, verlies je de stip op de horizon.’ Door deze talkshowreeks hoopt Nader dat het duidelijker is geworden wat we allemaal kunnen doen om de inclusie van (psychisch) kwetsbare personen te bevorderen. ‘En wat er al gebeurt. Afgelopen jaren hebben we vanuit ZonMw veel initiatieven mogelijk gemaakt op dat gebied. Met deze talkshows wordt te meer duidelijk welke impact die hebben gehad.’

Blik op de toekomst

De laatste talkshow wordt een interessante mix tussen tafelgasten die direct uit de praktijk hun ervaring delen en gasten die een meer overkoepelende blik bieden. Kloppenburg: ‘We gaan het hebben over de beweging van kwetsbaarheid in de wijk en de draagkracht van de maatschappij.’ Naar wiens inbreng hij het meest benieuwd is? ‘Tja, hoe kan ik daar nou anders op antwoorden dan Prinses Laurentien?’, lacht hij. Janne Krop vult aan: ‘Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat de laatste tafel zal bieden, daar worden inspirerende voorbeelden uit de praktijk besproken.’ Nader kan niet kiezen tussen de laatste keer een muzikaal intermezzo of de column over de historische context van Henke van der Heiden. ‘Maar áls ik dan iets moet noemen, zeg dan maar dat ik het meest benieuwd ben naar hoe we verder gaan na deze reeks. Zo zijn we bij ZonMw bezig met het opzetten van een programma voor mensen met een psychische kwetsbaarheid. Daarin komen eigenlijk alle facetten terug die afgelopen periode zijn besproken.' Krop sluit tenslotte af: 'Ik raad iedereen aan om de shows en rubrieken terug te kijken en zijn of haar visie te vormen. Alleen door samen te werken kunnen we een plek voor iedereen in onze samenleving creëren.’

Meer informatie

]]>