Mobiele menu

Randomized Controlled Trial (RCT) of Parent Management Training Oregon model (PMTO) for children with externalizing behavior problems in The Netherlands

Projectomschrijving

Vraagstuk

Parent Management Training Oregon (PMTO) is een therapie voor ouders van kinderen (4-12 jaar) met gedrags- of sociale problemen. PMTO leert ouders hiermee beter omgaan, waardoor problemen voor het hele gezin verminderen. Is deze uit Amerika afkomstige interventie ook in Nederland (kosten)effectief? Is het een zinvol alternatief voor de bestaande behandelingen in Nederland?

Onderzoek

Een groep die PMTO krijgt (ouders met kinderen van 4-10 jaar) wordt vergeleken met een controlegroep, vooraf en tot achttien maanden na afloop. Ook wordt informatie verzameld over zorggebruik, productieverlies en kwaliteit van leven.

Uitkomst

In een pilot is PMTO aangepast aan de Nederlandse situatie.  PMTO en de gebruikelijke zorg in Nederland zijn even effectief  in het verbeteren van het externaliserende gedrag van het kind. Wel ervaren ouders die PMTO hebben gekregen meer controle over het gedrag van hun kind. Qua kosteneffectiviteit heeft PMTO geen voordelen boven de gebruikelijke zorg in Nederland. Er is een ‘kostenhandleiding’ ontwikkeld met aanwijzingen hoe complexe interventies als deze zinvol in te zetten zijn.


Gerelateerd aan 157010001

Producten

Titel: Preventie van antisociaal gedrag bij kinderen: Parent Management Training Oregon (PMTO)
Titel: PMTO. Een behandeling voor kinderen met externaliserende gedragsproblemen.
Titel: Associations between parenting stress and self-rated and observed parenting behavior in parents of children with externalizing behavior problems
Titel: Treatment fidelity during therapist initial training is related to subsequent effectiveness of Parent Management Training—Oregon model
Auteur: Thijssen, J., Albrecht, G., Muris, P., & de Ruiter, C.
Magazine: Journal of Child and Family Studies
Titel: Initial validation of the Dutch translation of the Caregiver Wish List:
Auteur: Thijssen, J., Broers, N. J., Muris, P., & de Ruiter, C
Magazine: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen
Titel: The Effectiveness of Parent Management Training—Oregon Model in Clinically Referred Children with Externalizing Behavior Problems in The Netherlands
Auteur: Thijssen, Jill, Vink, Gerko, Muris, Peter, de Ruiter, Corine
Magazine: Child Psychiatry & Human Development
Link: http://link.springer.com/article/10.1007/s10578-016-0660-5
Titel: Vernieuwingen in jeugd en gezin: Beleidsvisies, gezinsrelaties en interventies.
Auteur: Thijssen, J., de Ruiter, C., & Albrecht, G.

Verslagen


Eindverslag

Achtergrond van het onderzoek: Longitudinaal onderzoek heeft aangetoond dat vroege interventie kan voorkomen dat kinderen met gedragsproblemen ontsporen richting criminaliteit. PMTO is een theory-driven, evidence-based inteventie voor ouders van kinderen met externaliserende gedragsproblemen. Het theoretisch model dat ten grondslag ligt aan PMTO is Social Interaction Learning (SIL; Patterson, 2005). Dit model zegt dat ouders het effect van harde familie contextuele factoren, zoals stress, armoede, psychopathologie van de ouders, overbrengen op het kind gedrag. Omdat het SIL-model het belang van de ouderlijke invloed op kind ontwikkeling benadrukt, zijn de ouders de primaire ontvangers van de interventie. PMTO is gebouwd op 5 theoretisch gebaseerde effectieve opvoedingsvaardigheden: het aanmoedigen en versterken van gewenst gedrag, grenzen stellen, zicht hebben op je kind (monitoring), samen problemen oplossen en positief betrokken zijn. Een centrale rol van de PMTO therapeut is om de ouders te coachen in het toepassen van effectieve opvoedingsstrategieën om dwingende tactieken te verminderen. De hypotheses die zijn getoetst zijn: 1)PMTO, vergeleken met Care As Usual (CAU), zal statistisch significant effectiever zijn op het gebied van: gedragsproblemen van het kind, opvoedingsvaardigheden van de ouders en de stress van de ouders. 2)De effecten van PMTO zullen geobserveerd worden 6 maanden na de baseline, en aanhouden bij de follow-up bij 12 en 18 maanden. 4)PMTO, vergeleken met CAU, zal hogere treatment compliance en minder uitvallers hebben. Doel van het onderzoek: het onderzoek heeft als doel om de effectiviteit van PMTO te toetsen tegenover Care As Usual (CAU). Onderzoeksopzet: Het onderzoek heeft een quasi-experimenteel design met metingen op vaste tijdsintervallen, namelijk de baseline (voordat de behandeling begint), na 6, 12 en 18 maanden. Vijf jeugdzorg instellingen in Nederland hebben meegedaan met het huidige project. Onderzoekspopulatie: Ouders die kinderen hebben tussen 4-10 jaar met externaliserende gedragsproblemen en die doorverwezen worden door Bureau Jeugdzorg of de huisarts.

Achtergrond van het onderzoek: Longitudinaal onderzoek heeft aangetoond dat vroege interventie kan voorkomen dat kinderen met gedragsproblemen ontsporen richting criminaliteit. Er is in Nederland grote behoefte aan effectieve behandelingsprogramma's voor kinderen tussen de 4 en 10 jaar met externaliserende gedragsproblemen. Het Ministerie van Volksgezondheid heeft in 2005 besloten om de implementatie van Parent Management Training Oregon model (PMTO) te financieren. PMTO is een theory-driven, evidence-based inteventie voor ouders van kinderen met externaliserende gedragsproblemen. Het theoretisch model dat ten grondslag ligt aan PMTO is Social Interaction Learning (SIL; Patterson, 2005). Dit model zegt dat ouders het effect van harde familie contextuele factoren, zoals stress, armoede, psychopathologie van de ouders, overbrengen op het kind gedrag. Omdat het SIL-model het belang van de ouderlijke invloed op kind ontwikkeling benadrukt, zijn de ouders de primaire ontvangers van de interventie. PMTO is gebouwd op 5 theoretisch gebaseerde effectieve opvoedingsvaardigheden: het aanmoedigen en versterken van gewenst gedrag, grenzen stellen, zicht hebben op je kind (monitoring), samen problemen oplossen en positief betrokken zijn. Een centrale rol van de PMTO therapeut is om de ouders te coachen in het toepassen van effectieve opvoedingsstrategieën om dwingende tactieken te verminderen. Het 'aanmoedigen en versterken van gewenst gedrag' betreft manieren waarin volwassen bekwaamheden stimuleren door positieve bekrachtiging te gebruiken (zoals, het stellen van haalbare doelen, de doelen in uitvoerbare stappen indelen, stimuleren van gedrag, vooruitgang belonen, gebruik maken van complimenten, beloning kaarten). 'Grenzen stellen' betreft het gebruik van geschikte regels met het toepassen van milde sancties voor regelovertredingen. Ouders krijgen geleerd om consistent te zijn in hun gebruik van korte, relatief onmiddelijke negatieve consequenties (zoals, time out, werktaken, het weghalen van een privilege) die afhankelijk is van het probleemgedrag van het kind. 'Monitoring' (supervisie) is vooral belangrijk wanneer kinderen meer tijd buitenshuis doorbrengen. Deze vaardigheid vereist het bijhouden van de activiteiten van het kind, vrienden, verblijfplaats en het regelen van geschikte supervisie. 'Samen problemen oplossen' betreft vaardigheden die de gezinsleden helpen om te onderhandelen bij onenigheden, het opstellen van regels en de consequenties duidelijk maken voor het opvolgen of overtreden van de regels. 'Positief betrokken zijn' reflecteert de vele manieren waarop ouders tijd investeren en activiteiten plannen met hun kinderen (Forgatch en Knutson, 2002; Martinez en Forgatch, 2001). Andere relevante onderwerpen voor gezinnen met kinderen met gedragsproblemen zijn ook onderdeel van de interventie, zoals emotieregulatie, communicatie vaardigheden en het stimuleren van school succes. Er kunnen componenten worden toegevoegd om de effectiviteit van de therapie te verhogen, afhankelijk van de context van het gezin (zoals, specifieke kwesties voor alleenstaande moeders, stiefgezinnen, broer/zus-conflict). De hypotheses die getoetst zullen worden zijn: 1)PMTO, vergeleken met Care As Usual (CAU), zal statistisch significant effectiever zijn op het gebied van: De opvoedingsvaardigheden van de ouders De stress van de ouders De gedragsproblemen van het kind Het prosociale gedrag van het kind 2)De effecten van PMTO zullen geobserveerd worden 6 maanden na de baseline, en aanhouden bij de follow-up bij 12 en 18 maanden. 3)De behandelintegriteit van PMTO, gemeten met het FIMP codeersysteem, zal een significant positieve correlatie hebben met PMTO's effectiviteit. 4)PMTO, vergeleken met CAU, zal hogere treatment compliance en minder uitvallers hebben. Doel van het onderzoek: De RCT heeft als doel om de effectiviteit van PMTO te toetsen tegenover Care As Usual (CAU). Onderzoeksopzet: Het onderzoek zal uitgevoerd worden als Randomized Controlled Tri

Samenvatting van de aanvraag

As longitudinal research has demonstrated a high degree of stability and aggravation of conduct problems in childhood into criminal and violent behavior in adulthood, early interventions can result in great benefit. There is currently a high need for effective treatment programs for children 4-12 years with antisocial conduct problems in The Netherlands. The Ministry of Health decided in 2005 to fund the implementation of Parent Management Training Oregon model (PMTO), a theory-driven, evidence-based intervention for parents of children with externalizing behavior problems. The average duration of treatment is 25 1-hr sessions. The present study is a Randomized Controlled Trial (RCT). Similar trials of PMTO are underway in Michigan (USA) and in Norway and collaboration with these research groups allows for comparison. In the RCT, the hypothesis will be tested that child and family outcomes will be significantly better in the PMTO group than in the Care-As-Usual (CAU) group. Four youth (mental health) care institutions in The Netherlands are committed to participate in the current project, and have guaranteed sufficient patient supply. The RCT includes 4 assessment points: pretest, 6 months, 12 months and 18 months. Treatment integrity of the PMTO intervention is monitored throughout via checks of video samples of treatment sessions. The following specific hypotheses will be tested: (1) PMTO, compared to CAU, will result in statistically significant benefits in terms of: (a) parenting skills (b) parenting stress (c) child behavior problems (externalizing and internalizing) (d) child prosocial behavior (2) Benefits of PMTO will be observed at 6 months post baseline, and maintained in the ensuing follow-ups at 12 and 18 months. (3) PMTO program integrity, as measured by means of the FIMP rating system, will have a significant positive correlation with PMTO effectiveness (4) PMTO, compared to CAU, will have higher treatment compliance and fewer dropouts.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157001022
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2008
2015
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. C. de Ruiter
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Maastricht