Randomized Controlled Trial (RCT) of Parent Management Training Oregon model (PMTO) for children with externalizing behavior problems in The Netherlands
Projectomschrijving
Vraagstuk
Parent Management Training Oregon (PMTO) is een therapie voor ouders van kinderen (4-12 jaar) met gedrags- of sociale problemen. PMTO leert ouders hiermee beter omgaan, waardoor problemen voor het hele gezin verminderen. Is deze uit Amerika afkomstige interventie ook in Nederland (kosten)effectief? Is het een zinvol alternatief voor de bestaande behandelingen in Nederland?
Onderzoek
Een groep die PMTO krijgt (ouders met kinderen van 4-10 jaar) wordt vergeleken met een controlegroep, vooraf en tot achttien maanden na afloop. Ook wordt informatie verzameld over zorggebruik, productieverlies en kwaliteit van leven.
Uitkomst
In een pilot is PMTO aangepast aan de Nederlandse situatie. PMTO en de gebruikelijke zorg in Nederland zijn even effectief in het verbeteren van het externaliserende gedrag van het kind. Wel ervaren ouders die PMTO hebben gekregen meer controle over het gedrag van hun kind. Qua kosteneffectiviteit heeft PMTO geen voordelen boven de gebruikelijke zorg in Nederland. Er is een ‘kostenhandleiding’ ontwikkeld met aanwijzingen hoe complexe interventies als deze zinvol in te zetten zijn.
Gerelateerd aan 157010001
Producten
Auteur: Thijssen, J., Albrecht, G., Muris, P., & de Ruiter, C.
Magazine: Journal of Child and Family Studies
Auteur: Thijssen, J., Broers, N. J., Muris, P., & de Ruiter, C
Magazine: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen
Auteur: Thijssen, Jill, Vink, Gerko, Muris, Peter, de Ruiter, Corine
Magazine: Child Psychiatry & Human Development
Link: http://link.springer.com/article/10.1007/s10578-016-0660-5
Auteur: Thijssen, J., de Ruiter, C., & Albrecht, G.
Verslagen
Eindverslag
Achtergrond van het onderzoek: Longitudinaal onderzoek heeft aangetoond dat vroege interventie kan voorkomen dat kinderen met gedragsproblemen ontsporen richting criminaliteit. PMTO is een theory-driven, evidence-based inteventie voor ouders van kinderen met externaliserende gedragsproblemen. Het theoretisch model dat ten grondslag ligt aan PMTO is Social Interaction Learning (SIL; Patterson, 2005). Dit model zegt dat ouders het effect van harde familie contextuele factoren, zoals stress, armoede, psychopathologie van de ouders, overbrengen op het kind gedrag. Omdat het SIL-model het belang van de ouderlijke invloed op kind ontwikkeling benadrukt, zijn de ouders de primaire ontvangers van de interventie. PMTO is gebouwd op 5 theoretisch gebaseerde effectieve opvoedingsvaardigheden: het aanmoedigen en versterken van gewenst gedrag, grenzen stellen, zicht hebben op je kind (monitoring), samen problemen oplossen en positief betrokken zijn. Een centrale rol van de PMTO therapeut is om de ouders te coachen in het toepassen van effectieve opvoedingsstrategieën om dwingende tactieken te verminderen. De hypotheses die zijn getoetst zijn: 1)PMTO, vergeleken met Care As Usual (CAU), zal statistisch significant effectiever zijn op het gebied van: gedragsproblemen van het kind, opvoedingsvaardigheden van de ouders en de stress van de ouders. 2)De effecten van PMTO zullen geobserveerd worden 6 maanden na de baseline, en aanhouden bij de follow-up bij 12 en 18 maanden. 4)PMTO, vergeleken met CAU, zal hogere treatment compliance en minder uitvallers hebben. Doel van het onderzoek: het onderzoek heeft als doel om de effectiviteit van PMTO te toetsen tegenover Care As Usual (CAU). Onderzoeksopzet: Het onderzoek heeft een quasi-experimenteel design met metingen op vaste tijdsintervallen, namelijk de baseline (voordat de behandeling begint), na 6, 12 en 18 maanden. Vijf jeugdzorg instellingen in Nederland hebben meegedaan met het huidige project. Onderzoekspopulatie: Ouders die kinderen hebben tussen 4-10 jaar met externaliserende gedragsproblemen en die doorverwezen worden door Bureau Jeugdzorg of de huisarts.
Achtergrond van het onderzoek: Longitudinaal onderzoek heeft aangetoond dat vroege interventie kan voorkomen dat kinderen met gedragsproblemen ontsporen richting criminaliteit. Er is in Nederland grote behoefte aan effectieve behandelingsprogramma's voor kinderen tussen de 4 en 10 jaar met externaliserende gedragsproblemen. Het Ministerie van Volksgezondheid heeft in 2005 besloten om de implementatie van Parent Management Training Oregon model (PMTO) te financieren. PMTO is een theory-driven, evidence-based inteventie voor ouders van kinderen met externaliserende gedragsproblemen. Het theoretisch model dat ten grondslag ligt aan PMTO is Social Interaction Learning (SIL; Patterson, 2005). Dit model zegt dat ouders het effect van harde familie contextuele factoren, zoals stress, armoede, psychopathologie van de ouders, overbrengen op het kind gedrag. Omdat het SIL-model het belang van de ouderlijke invloed op kind ontwikkeling benadrukt, zijn de ouders de primaire ontvangers van de interventie. PMTO is gebouwd op 5 theoretisch gebaseerde effectieve opvoedingsvaardigheden: het aanmoedigen en versterken van gewenst gedrag, grenzen stellen, zicht hebben op je kind (monitoring), samen problemen oplossen en positief betrokken zijn. Een centrale rol van de PMTO therapeut is om de ouders te coachen in het toepassen van effectieve opvoedingsstrategieën om dwingende tactieken te verminderen. Het 'aanmoedigen en versterken van gewenst gedrag' betreft manieren waarin volwassen bekwaamheden stimuleren door positieve bekrachtiging te gebruiken (zoals, het stellen van haalbare doelen, de doelen in uitvoerbare stappen indelen, stimuleren van gedrag, vooruitgang belonen, gebruik maken van complimenten, beloning kaarten). 'Grenzen stellen' betreft het gebruik van geschikte regels met het toepassen van milde sancties voor regelovertredingen. Ouders krijgen geleerd om consistent te zijn in hun gebruik van korte, relatief onmiddelijke negatieve consequenties (zoals, time out, werktaken, het weghalen van een privilege) die afhankelijk is van het probleemgedrag van het kind. 'Monitoring' (supervisie) is vooral belangrijk wanneer kinderen meer tijd buitenshuis doorbrengen. Deze vaardigheid vereist het bijhouden van de activiteiten van het kind, vrienden, verblijfplaats en het regelen van geschikte supervisie. 'Samen problemen oplossen' betreft vaardigheden die de gezinsleden helpen om te onderhandelen bij onenigheden, het opstellen van regels en de consequenties duidelijk maken voor het opvolgen of overtreden van de regels. 'Positief betrokken zijn' reflecteert de vele manieren waarop ouders tijd investeren en activiteiten plannen met hun kinderen (Forgatch en Knutson, 2002; Martinez en Forgatch, 2001). Andere relevante onderwerpen voor gezinnen met kinderen met gedragsproblemen zijn ook onderdeel van de interventie, zoals emotieregulatie, communicatie vaardigheden en het stimuleren van school succes. Er kunnen componenten worden toegevoegd om de effectiviteit van de therapie te verhogen, afhankelijk van de context van het gezin (zoals, specifieke kwesties voor alleenstaande moeders, stiefgezinnen, broer/zus-conflict). De hypotheses die getoetst zullen worden zijn: 1)PMTO, vergeleken met Care As Usual (CAU), zal statistisch significant effectiever zijn op het gebied van: De opvoedingsvaardigheden van de ouders De stress van de ouders De gedragsproblemen van het kind Het prosociale gedrag van het kind 2)De effecten van PMTO zullen geobserveerd worden 6 maanden na de baseline, en aanhouden bij de follow-up bij 12 en 18 maanden. 3)De behandelintegriteit van PMTO, gemeten met het FIMP codeersysteem, zal een significant positieve correlatie hebben met PMTO's effectiviteit. 4)PMTO, vergeleken met CAU, zal hogere treatment compliance en minder uitvallers hebben. Doel van het onderzoek: De RCT heeft als doel om de effectiviteit van PMTO te toetsen tegenover Care As Usual (CAU). Onderzoeksopzet: Het onderzoek zal uitgevoerd worden als Randomized Controlled Tri