Mobiele menu

Ik kies voor zelfcontrole: De implementatie van een agressieregulatietraining voor kinderen in het (speciaal) basisonderwijs

Verslagen


Eindverslag

Doel: Alhoewel regelmatig onderzoek wordt gedaan naar effectieve behandelmethodieken, vinden deze methodieken, indien bewezen effectief, niet altijd hun weg naar de gebruikers. Ik kies voor zelfcontrole is een bewezen effectieve agressieregulatietraining voor kinderen in het (speciaal) basisonderwijs, de effectiviteit is aangetoond in de praktijk bij een moeilijk bereikbare doelgroep. Het is van maatschappelijk belang dat deze interventie onder de aandacht gebracht wordt van de doelgroep (trainers, scholen, et cetera) zodat deze interventie daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Methode: Verschillende strategieën zijn ingezet om de interventie bij verschillende doelgroepen onder de aandacht te brengen (financiers, afnemers, trainers). 1) In verband met de landelijke veranderingen in de financieringsstructuur is de huidige financieringsstructuur onderzocht middels bronnenonderzoek en interviews met financiers en bestuurders. Middels deze interviews zijn de Top 3 overwegingen van financiers voor het selecteren en financieren van geïndiceerde preventieprogramma’s in kaart gebracht. 2) Daarnaast is nagegaan wie besluiten neemt over de financiering van interventies. Verder is ingezet op het verbinden van financiers, uitvoerders en afnemers om de toekomstige implementatie te bevorderen, o.a. d.m.v. een congres en de interviews. 3) Informeren van de doelgroepen over de interventie door het organiseren van een congres, opname van de interventie door het Nederlands Jeugdinstituut in de databank Effectieve Jeugdinterventies, publicatie in een gerenommeerd Nederlands tijdschrift en via mailings. 4) Een aangepaste training voor trainers in de interventie is ontwikkeld en opgenomen in het cursusaanbod van GITP-PAO. Resultaten: 1 en 2) Uit het bronnenonderzoek en de interviews blijkt dat de Samenwerkingsverbanden de belangrijkste formele financiers zijn voor de interventie, zij zijn echter ook afnemer. Informeel hebben Intern Begeleiders echter een grote rol bij de besteding van de gelden. De Samenwerkingsverbanden hanteren verschillende benaderingen hanteren ten aanzien van de besluitvorming rondom inzet van interventies. Enerzijds wordt een bottom-up benadering gehanteerd (de scholen en Intern Begeleiders besluiten zelfstandig over de inzet en verantwoorden zich achteraf voor hun keuzes), anderzijds wordt regelmatig een top-down benadering gehanteerd (er is een aanbod per samenwerkingsverband waar Intern Begeleiders/ scholen zorg(arrangementen) kunnen aanvragen, verantwoording vooraf). De belangrijkste overwegingen bij de selectie van interventies betreffen ‘wat het kind nodig heeft’ en de kosten (of tijdsinvestering). Operationalisatie (hoe bepaal je wat een kind nodig heeft) of de effectiviteit van een interventie worden niet genoemd als overwegingen bij de selectie van interventies. 3) Het informeren van de doelgroep is middels de interviews gebeurd, middels een congres, middels aanmelding bij het Nederlands Jeugdinstituut (erkenningstraject loopt), door publicatie in een gerenommeerd Nederlandstalig tijdschrift (online versie verschijnt eind november) en door mailing naar de klantenbestanden van de uitgeverij (SWP Uitgeverij) en het opleidingsinsitituut (GITP-PAO). Van de congresbezoekers gaf 27% aan de interventie Ik kies voor zelfcontrole te willen gaan gebruiken en 43% dit te overwegen. Na de follow-up mailing na het congres bleek dat zowel individuen als instellingen geïnteresseerd zijn in de cursus bij het GITP-PAO, mogelijk ook als incompany variant. Conclusie: Sinds de transitie Passend Onderwijs en Jeugdzorg lopen is er veel veranderd in het werkveld. Voor (potentiele) afnemers zijn belangrijke overwegingen om een interventie te selecteren enerzijds de kosten die dit met zich meeneemt en anderzijds in hoeverre het aansluit bij het kind. Tegelijkertijd lijkt in de praktijk men weinig geneigd om dit laatste te operationaliseren. Om het gebruik van een bewezen effectieve interventie in de praktijk te bevorderen lijken de ingezette s

Samenvatting van de aanvraag

Aanleiding: Deze aanvraag is een vervolg op een project dat door ZonMW gefinancieerd is. Van 2008 tot en met 2012 is onderzoek gedaan naar de geïndiceerde preventieve behandeling van gedragsproblemen (opstandig en antisociaal gedrag) op school in aandachtswijken middels een sociaal cognitief gedragstherapeutisch programma. Op deze wijze werd een moeilijk bereikbare doelgroep met succes benaderd. In deze studie werd een cognitief-gedragstherapeutische interventie in het basisonderwijs vergeleken met een wachtlijstconditie. Ook werd onderzocht of actieve participatie van leerkrachten dan wel psycho-eductie aan de leerkracht tot gunstiger behandeleffecten leidden. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 173 kinderen van 8 tot en met 12 jaar, grotendeels afkomstig uit gezinnen met een laag tot gemiddelde SES (79%) en met diverse etnische achtergronden (63% van niet-Westerse origine). Uit de resultaten kwam naar voren dat ouders en leerkrachten een significante afname rapporteerden van opstandig en antisociaal gedrag (Cohen’s d= .31). De verbeteringen bleken stabiel of namen toe bij follow-up (Cohen’s d= .39). Er werden geen effecten van de leerkrachtcondities gevonden direct na de behandeling, maar bij follow-up bleken leerkrachten uit de educatieve conditie minder probleemgedrag te rapporteren. Geconcludeerd werd dat de behandeling van opstandig en antisociaal gedrag binnen de schoolcontext effectief kan zijn (Liber, De Boo, Huizenga, & Prins, 2013). Huidige aanvraag: Deze aanvraag is er op gericht om de bewezen effectieve interventie ‘Ik kies voor zelfcontrole’ te implementeren in de praktijk. Door de actuele veranderingen in de wetgeving (Transitie Jeugdzorg en Passend Onderwijs) is het essentieel dat reeds beproefde interventies voor moeilijk bereikbare kinderen (kinderen met gedragsproblemen uit aandachtswijken) bij de afnemers en doelgroep terecht komen. In deze aanvraag staat daarom het samenbrengen van potentiële opdrachtgevers en financiers, met afnemers en uitvoerders centraal. Aanpak: Om ‘Ik kies voor Zelfcontrole’ te kunnen implementeren is de volgende strategische aanpak ontwikkeld: * in kaart brengen financiering geïndiceerde preventie in randstedelijke gemeentes, en hoe en door wie die financiering aangesproken kan worden * opbouwen netwerk en verbinden financiers met uitvoerders * opname in data-bank NJi * publicatie in vakliteratuur (gericht op trainers en afnemers) * informeren, werven en opleiden trainers (via GITP-PAO) * informeren en werven van afnemers via schoolbesturen * motiveren van afnemers d.m.v. voorlichting (brochure, gratis symposium en bij deelname gratis handleiding) * organisatie geaccrediteerd symposium waarbij potentiele opdrachtgevers, financiers en uitvoerders samengebracht worden ten einde een netwerk te creëren dat implementatie faciliteert. Opbrengst: De verwachte opbrengst van het project betreft a) verspreiding van (kennis over) een effectief bewezen interventie onder opdrachtgevers, financiers en afnemers, b) het verminderen van gedragsproblemen bij kinderen op de (speciaal)basisschool die 'at risk' zijn voor persisterende gedragsproblemen, c) een overzicht van overwegingen van financiers en afnemers voor het selecteren van interventies voor op school wanneer er sprake is van gedragsproblemen binnen de context van de school, en d)het samenbrengen van financiers, opdrachtgevers en afnemers. Zie verder bij 'Aanpak' (opbrengst betreft ook opname in NJi databank en realisatie symposium).

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
15700095015
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2015
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. J.M. Liber
Verantwoordelijke organisatie:
Vrije Universiteit Amsterdam