Ik kies voor zelfcontrole: De implementatie van een agressieregulatietraining voor kinderen in het (speciaal) basisonderwijs
Projectomschrijving
Verslagen
Eindverslag
Doel: Alhoewel regelmatig onderzoek wordt gedaan naar effectieve behandelmethodieken, vinden deze methodieken, indien bewezen effectief, niet altijd hun weg naar de gebruikers. Ik kies voor zelfcontrole is een bewezen effectieve agressieregulatietraining voor kinderen in het (speciaal) basisonderwijs, de effectiviteit is aangetoond in de praktijk bij een moeilijk bereikbare doelgroep. Het is van maatschappelijk belang dat deze interventie onder de aandacht gebracht wordt van de doelgroep (trainers, scholen, et cetera) zodat deze interventie daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Methode: Verschillende strategieën zijn ingezet om de interventie bij verschillende doelgroepen onder de aandacht te brengen (financiers, afnemers, trainers). 1) In verband met de landelijke veranderingen in de financieringsstructuur is de huidige financieringsstructuur onderzocht middels bronnenonderzoek en interviews met financiers en bestuurders. Middels deze interviews zijn de Top 3 overwegingen van financiers voor het selecteren en financieren van geïndiceerde preventieprogramma’s in kaart gebracht. 2) Daarnaast is nagegaan wie besluiten neemt over de financiering van interventies. Verder is ingezet op het verbinden van financiers, uitvoerders en afnemers om de toekomstige implementatie te bevorderen, o.a. d.m.v. een congres en de interviews. 3) Informeren van de doelgroepen over de interventie door het organiseren van een congres, opname van de interventie door het Nederlands Jeugdinstituut in de databank Effectieve Jeugdinterventies, publicatie in een gerenommeerd Nederlands tijdschrift en via mailings. 4) Een aangepaste training voor trainers in de interventie is ontwikkeld en opgenomen in het cursusaanbod van GITP-PAO. Resultaten: 1 en 2) Uit het bronnenonderzoek en de interviews blijkt dat de Samenwerkingsverbanden de belangrijkste formele financiers zijn voor de interventie, zij zijn echter ook afnemer. Informeel hebben Intern Begeleiders echter een grote rol bij de besteding van de gelden. De Samenwerkingsverbanden hanteren verschillende benaderingen hanteren ten aanzien van de besluitvorming rondom inzet van interventies. Enerzijds wordt een bottom-up benadering gehanteerd (de scholen en Intern Begeleiders besluiten zelfstandig over de inzet en verantwoorden zich achteraf voor hun keuzes), anderzijds wordt regelmatig een top-down benadering gehanteerd (er is een aanbod per samenwerkingsverband waar Intern Begeleiders/ scholen zorg(arrangementen) kunnen aanvragen, verantwoording vooraf). De belangrijkste overwegingen bij de selectie van interventies betreffen ‘wat het kind nodig heeft’ en de kosten (of tijdsinvestering). Operationalisatie (hoe bepaal je wat een kind nodig heeft) of de effectiviteit van een interventie worden niet genoemd als overwegingen bij de selectie van interventies. 3) Het informeren van de doelgroep is middels de interviews gebeurd, middels een congres, middels aanmelding bij het Nederlands Jeugdinstituut (erkenningstraject loopt), door publicatie in een gerenommeerd Nederlandstalig tijdschrift (online versie verschijnt eind november) en door mailing naar de klantenbestanden van de uitgeverij (SWP Uitgeverij) en het opleidingsinsitituut (GITP-PAO). Van de congresbezoekers gaf 27% aan de interventie Ik kies voor zelfcontrole te willen gaan gebruiken en 43% dit te overwegen. Na de follow-up mailing na het congres bleek dat zowel individuen als instellingen geïnteresseerd zijn in de cursus bij het GITP-PAO, mogelijk ook als incompany variant. Conclusie: Sinds de transitie Passend Onderwijs en Jeugdzorg lopen is er veel veranderd in het werkveld. Voor (potentiele) afnemers zijn belangrijke overwegingen om een interventie te selecteren enerzijds de kosten die dit met zich meeneemt en anderzijds in hoeverre het aansluit bij het kind. Tegelijkertijd lijkt in de praktijk men weinig geneigd om dit laatste te operationaliseren. Om het gebruik van een bewezen effectieve interventie in de praktijk te bevorderen lijken de ingezette s