Mobiele menu

Hersengymnastiek? Sport en neurofeedback als behandeling voor ADHD

Projectomschrijving

Vraagstuk

Ongeveer een kwart van alle kinderen met ADHD reageert onvoldoende op ADHD-medicijnen of heeft last van bijwerkingen. Is neurofeedback (een methode om de eigen hersenactiviteit te be�nvloeden) of sport wellicht een goed alternatief in deze gevallen? Helpen neurofeedback en sport even goed als medicijnen bij het verbeteren van de problemen van kinderen met ADHD?

Onderzoek

Het onderzoek naar de effectiviteit van neurofeedback, sport en medicatie is ondergebracht in het project Hersengymnastiek. Er hebben 125 kinderen met ADHD meegedaan (plus 97 kinderen zonder ADHD als controlegroep).

Uitkomst

Over het geheel genomen bleek neurofeedback minder effectief dan medicatie. Daarnaast bleek neurofeedback net zo effectief als de sportinterventie die was toegepast om te controleren op de niet-specifieke effecten van neurofeedback. De resultaten laten geen specifieke effecten van neurofeedback zien op gedrag en derhalve kan het gebruik van neurofeedback als alternatief voor medicatie niet worden onderschreven. Lees ook het proefschrift waarmee Tieme Janssen op 25 mei promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Producten

Titel: Hersengymnastiek: neurofeedback bij ADHD. Congres: Wat werkt? Bij kinderen en volwassenen met ADHD
Titel: Hersengymnastiek
Titel: Probabilistic learning in children with attention deficit/hyperactivity disorder.
Titel: Nieuwe remedies onderzocht
Titel: Hersengymnastiek: Sport, neurofeedback of medicatie als behandeling voor ADHD.
Titel: Behandeling van ADHD
Titel: Hersengymnastiek: Sport, neurofeedback of medicatie als behandeling voor ADHD.
Titel: Kinderen & volwassenen met ADHD in beweging
Titel: Probabilistisch leren in kinderen met ADHD
Titel: Hersengymnastiek: Sport, neurofeedback of medicatie als behandeling voor ADHD
Titel: Wat zijn de effecten van neurofeedback op gedrag, cognitie en neurofysiologie?
Titel: Neural correlates of response inhibition in ADHD: an fMRI study.
Titel: ERP indices of response inhibition during the stop-signal task in children with ADHD: preliminary results
Titel: Hersengymnastiek: Sport, neurofeedback of medicatie als behandeling voor ADHD; Update van resultaten
Titel: ADHD & Hersengymnastiek
Titel: Hersengymnastiek: Sport, neurofeedback of medicatie als behandeling voor ADHD; Eerste resultaten
Titel: Hersengymnastiek: Sport, neurofeedback of medicatie als behandeling voor ADHD
Titel: Zijn er alternatieven voor medicatie en gedragstherapie? Over neurofeedback en andere alternatieven
Titel: Nieuwe remedies onderzocht, over sport en andere mogelijkheden
Titel: Psychopathologie en hersengymnastiek
Titel: ADHD & alternatieve behandelingen
Titel: Hersengymnastiek en ADHD
Titel: Neurofeedback & ADHD
Titel: Probabilistic learning in ADHD
Titel: Introductie van Neurofeedback
Titel: ADHD-medicatie en maatschappij
Titel: Behandeling van ADHD - waar staan we nu en waar gaan we naar toe?
Titel: Neuropsychological functioning & treatment in people with attention deficit/hyperactivity disorder from adolescence to adulthood.
Titel: Pathofysiologie ADHD
Titel: Aandacht voor ADHD. Hoe kunnen we effectief behandelen?
Titel: ADHD psychopathologie en hersengymnastiek
Titel: EEG en neurofeedback
Titel: Behandeling van ADHD
Titel: Neurofeedback bij ADHD
Titel: ADHD & Neurofeedback
Titel: Hersengymnastiek
Titel: Neurofeedback workshop
Titel: Balans Magazine
Titel: Volkskrant
Titel: Volkskrant
Titel: Volkskrant
Titel: Balans Magazine

Verslagen


Eindverslag

ADHD is een van de meest voorkomende neuropsychiatrische ontwikkelingsstoornissen. De kernsymptomen bestaan uit frequent aanwezige aandachts- en concentratieproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit. ADHD gaat daarnaast samen met verminderd cognitief functioneren en deviaties in de corticale regulatie. Kinderen met ADHD ondervinden onder meer problemen op school, in sociale interactie met leeftijdsgenoten en met familie in de thuissituatie. ADHD duurt voort tot in de adolescentie en de volwassenheid en zorgt voor een verhoogd risico op schooluitval, werkeloosheid en ontwikkeling van verslaving en andere psychiatrische stoornissen.

De meest toegepaste effectieve behandeling bij ADHD is medicatie in de vorm van psychostimulantia, zoals methylfenidaat. Voor 20 tot 30% van de kinderen werkt medicatie echter niet of niet voldoende. Daarnaast komen bijwerkingen zoals hoofdpijn, slaapproblemen en verminderde eetlust relatief vaak voor en zijn de effecten van langdurig gebruik van medicatie niet helder. Daarbij komt dat indien het gebruik van medicatie gestaakt wordt, de ADHD-klachten terugkomen. Door deze eigenschappen geven ouders steeds vaker aan weerstand te hebben tegen het gebruik van medicatie. Hierdoor is er een grote vraag naar alternatieve interventies welke minder bijwerkingen laten zien en die potentieel in staat zijn ADHD-symptomen blijvend te verminderen.

In het huidige onderzoek is neurofeedback onderzocht als een interventie die mogelijk effectief is in het blijvend verminderen van ADHD-klachten. Neurofeedback is een interventie die poogt de hersenactiviteit aan te passen, door de patiënt feedback te geven over de eigen hersenactiviteit. Het doel van neurofeedback is door op genoemde wijze de corticale regulatie te beïnvloeden, het neurocognitief functioneren en tegelijkertijd het gedrag te verbeteren. Ondanks dat neurofeedback breed wordt toegepast als behandeling van ADHD, lopen uitkomsten van voorgaande onderzoeken erg uiteen, waarbij de ene keer geconcludeerd wordt dat neurofeedback een effectieve behandelmethode is en de andere keer geconcludeerd wordt dat neurofeedback geen effectieve behandelmethode is.

Sommige studies laten zien dat neurofeedback even effectief is als medicatie om gedragsveranderingen te bewerkstelligen, terwijl andere studies juist laten zien dat medicatie effectief is maar neurofeedback geen gedragsveranderingen induceert. Opvallend is dat de medicatie protocollen tussen deze studies verschillen. Om te onderzoeken of neurofeedback een gelijkwaardig alternatief is voor medicatie, is in de huidige studie neurofeedback vergeleken met een optimaal getitreerde dosis van kortwerkende methylfenidaat.

Daarnaast worden uitkomsten in de verschillende onderzoeken mogelijk beïnvloed door niet-specifieke effecten die neurofeedback met zich meebrengt, zoals duur en frequentie van de training, als ook de positieve individuele aandacht tijdens de training. In het huidige onderzoek is gecontroleerd voor de non-specifieke effecten door neurofeedback te vergelijken met een sport interventie die in duur en frequentie gelijk is gesteld aan de neurofeedback interventie: beide groepen kregen 10 weken lang 3 keer per week een training van 20 minuten.

De hoofdvragen van het huidige onderzoek richten zich daarom op de effecten van neurofeedback in vergelijking met medicatie en sport. De primaire vraag richt zich op de gedragsmatige effecten van neurofeedback in vergelijking met medicatie en een sport interventie. Secundair zijn zowel het effect van de interventies op neurocognitief functioneren als op corticale regulatie onderzocht. Met de uitkomsten van de secundaire vragen kan beter inzicht worden verkregen op welke wijze de behandelingen leiden tot verbeteringen in gedrag.

Samenvatting van de aanvraag

ADHD is een veelvoorkomende kinderpsychiatrische stoornis: geschat wordt dat ongeveer 2 tot 4% van alle kinderen onder de 16 jaar ADHD heeft. De belangrijkste symptomen zijn aandachts- en concentratieproblemen, overbeweeglijkheid en impulsiviteit. Deze symptomen zijn gerelateerd aan afwijkingen in neurocognitieve functies (bijvoorbeeld inhibitie: het vermogen om impulsen te onderdrukken) en afwijkingen in corticale regulatie (zoals ‘corticale underarousal’). ADHD vormt een groot risico voor de ontwikkeling van een kind. Kinderen met ADHD roepen door hun impulsieve gedrag vaak conflicten op met leeftijdgenootjes. Op school kampt een groot aantal van deze kinderen met leermoeilijkheden. In de adolescentie lopen deze jongeren een sterk verhoogd risico op schooluitval, verslaving en antisociaal gedrag. Dit geeft aan dat de gevolgen van ADHD ernstig kunnen zijn, zowel voor de kinderen zelf, als voor hun omgeving. Alleen behandeling met psychostimulantia (zoals MPH) is bewezen werkzaam bij ADHD. MPH werkt echter bij 20 tot 30% van de kinderen met ADHD niet en er zijn er zorgen over bijwerkingen, zoals verminderde groei en gewichtstoename, hogere bloeddruk, slaapproblemen of stemmingsstoornissen. MPH moet langdurig genomen worden omdat het slechts tijdelijk ADHD symptomen onderdrukt maar er is nog weinig bekend over de schadelijke effecten van langdurig stimulantia gebruik. Het feit dat er geen bewezen alternatieven zijn, vormt dus een groot maatschappelijk probleem. Hier kan onderzoek naar niet-medicamenteuze interventies, gericht op het verbeteren van neurocognitief functioneren en corticale regulatie, uitkomst bieden. Een zeer kansrijke niet-medicamenteuze behandeling is ‘neurofeedback’. Neurofeedback is een therapie waarbij iemand direct feedback krijgt over zijn of haar eigen hersenactiviteit. Zo kan iemand leren om de eigen corticale regulatie te beïnvloeden, wat waarschijnlijk resulteert in positieve effecten op het gedrag en neurocognitief functioneren. Neurofeedback is geclassificeerd als ‘waarschijnlijk effectief’ bij ADHD, maar wordt in de praktijk als ‘evidence based’- behandeling toegepast. De wijdverbreide toepassing van neurofeedback bij de behandeling van ADHD brengt grote kosten met zich mee. Er is echter nog nooit overtuigend aangetoond dat de positieve effecten van neurofeedback veroorzaakt worden door de neurofeedback zelf. Niet-specifieke effecten, zoals de duur en frequentie van de training (intensiteit) en de positieve individuele aandacht, zouden op zichzelf al tot verbeteringen kunnen leiden. In dit project vergelijken we daarom neurofeedback met sport, een tweede niet-medicamenteuze behandeling waarbij de niet-specifieke effecten vergelijkbaar zijn met die van neurofeedback. Sport is eveneens een veelbelovende behandeling vanwege de positieve effecten op gedrag en neurocognitief functioneren in verschillende patiëntgroepen. Om deze reden verdient ook sport systematisch onderzoek bij ADHD. Daarnaast vergelijken we deze twee behandelingen op hun effectiviteit met een behandeling met optimaal getitreerde MPH. De centrale vraag of sport en neurofeedback volwaardige alternatieven zijn voor MPH bij kinderen met ADHD, kan met dit project beantwoord worden. Het effect van deze behandelingen wordt primair geëvalueerd op het gedrag (ondermeer de symptomen van ADHD). Secundair onderzoeken we het effect van de interventies op neurocognitief functioneren en corticale regulatie. Hiermee kan de vraag worden beantwoord of neurofeedback en sport even effectief zijn als MPH en wordt eveneens inzicht verkregen in hoe de behandelingen leiden tot verbeteringen in het gedrag.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157003012
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2009
2015
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. J. Oosterlaan
Verantwoordelijke organisatie:
Amsterdam UMC - locatie VUmc