Methodiekuitbreiding opvoeddebatten met vaders
Projectomschrijving
Producten
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Shakuur Halane, Abdellah Mehraz, Pauline Naber, Trees Pels
Link: http://www.verwey-jonker.nl
Verslagen
Eindverslag
De methodiek ‘Opvoeddebatten met migrantenvaders’ is enkele jaren geleden ontwikkeld door Trias Pedagogica. De debatten hebben als doel om vaders die niet zo snel worden bereikt door formele opvoedondersteuning met elkaar te laten reflecteren op het vaderschap. Aanvullend krijgen zij kennis over opvoeding en ontwikkeling aangereikt. De methodiek is oorspronkelijk ontwikkeld voor Marokkaanse vaders, maar wordt recent ook uitgevoerd met Somalische en Ghanese vaders. Het Verwey-Jonker Instituut werkte met de ontwikkelaars en met Hogeschool Inholland aan de beschrijving van de toepassing van de methodiek bij deze nieuwe groepen, en aan de onderbouwing van de methodiek. De publicatie 'Opvoeddebatten met migrantenvaders. Een methodiekbeschrijving en -onderbouwing' vormt het eindprodukt. Eerder verscheen de methodiekbeschrijving ‘Opvoeddebatten met Marokkaanse vaders’. Beide rapportages zijn te downloaden op de websites van het Verwey-Jonker Instituut, Trias Pedagogica en Kenniswerkplaats Tienplus. De methodiekbeschrijving en -onderbouwing is gefinancierd door ZonMw.
Het handboek is te vinden: www.verwey-jonker.nl; www.kenniswerkplaats-tienplus.nl; www.triaspedagogica.nl