Doelgroep

Jongeren van 14 tot 30 jaar, ook met een migratie-achtergrond of een arbeidsbeperking

Regio

Zuid-Holland

Wat houdt het project in?

Met Verbeeldingslab de Fighter geeft Stichting Intorno jongeren in het algemeen, en jonge statushouders en jongeren met een arbeidsbeperking in het bijzonder de kans om muziek en theater te maken en op te voeren. Een ‘lab’ – de werkgroep waar de jongeren in werken – duurt ongeveer 10 dagdelen. Daarin zijn de deelnemers druk met het voorbereiden van een productie of voorstelling, onder begeleiding van professionele muziektheatermakers. De jongeren bepalen zelf waar de voorstelling over gaat en beheren zelf het productiebudget. Het theaterstuk zetten ze neer voor een publiek van zo’n 50 personen, ook uit hun eigen achterban. De thuisbasis voor dit project is de Fighter: een zeesleper in Rotterdam Delfshaven die betrokken was bij de redding van mensen bij vele scheepsrampen.

Doelen/beoogd resultaat

  • Voor jongeren

Door hun deelname leren de jongeren hoe zij hun verhaal kunnen vertellen door middel van kunst, en dat kunst verbindt. Dilemma’s uit hun eigen leven – waar ze normaal misschien niet gemakkelijk over praten – kunnen ze nu uitbeelden. Ook worden er sociale- en werknemersvaardigheden geoefend. Zo leren de deelnemers duidelijk communiceren over bijvoorbeeld de planning, leidinggeven, leren ze veel over samenwerken en over hoe ze om moeten gaan met discussies.

  • Voor de deelnemende organisaties en/of de samenleving

Het publiek van de voorstellingen bestaat uit een brede doelgroep. Dit publiek komt door kunst in aanmerking met de verhalen van jongeren, ook van jongeren met een specifieke achtergrond, zoals een migratieachtergrond of een arbeidsbeperking. Hierdoor leert het publiek op een laagdrempelige manier meer over inclusie en sociale cohesie. Tegelijkertijd leren Stichting Intorno en haar partner-organisaties hoe de maatschappelijke diensttijd in de kunstsector het best ingezet kan worden.

Onderzoeksvragen voor het project maatschappelijke diensttijd

  • Zou de maatschappelijke diensttijd binnen de culturele sector structureel kunnen werken, met kwalitatief hoogwaardige producties als resultaat?
  • Lukt het om kunstzinnige doelstellingen te verbinden met de maatschappelijke diensttijd?

Meer informatie

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website