Doelgroep

Jongeren van 14 tot 30 jaar

Regio

Zuid-Holland

Wat houdt het project in?

Jonge Rotterdammers helpen jonge statushouders op weg en begeleiden hen bij het ondernemen van verschillende activiteiten. De manieren waarop kunnen heel verschillend zijn. Jongeren organiseren bijvoorbeeld leuke uitjes voor kinderen, denk hierbij aan een voorleesmiddag. Maar ze kunnen ook helpen bij het leren van de taal door als maatje samen dingen te ondernemen of hulp bieden bij het vinden van een baan voor jongere statushouders. Ook organiseren de deelnemers activiteiten in de stad, gericht op ontmoetingen tussen verschillende Rotterdammers.

Doelen/beoogd resultaat

  • Voor jongeren

Jongeren die deelnemen aan dit project leren veel over werken in een team, krijgen een beter beeld van de verschillende culturen en dynamiek in de stad, leren prioriteiten stellen en ontdekken en ontwikkelen hun eigen talenten. Daarnaast kunnen ze verschillende workshops volgen. Denk hierbij aan intercultureel communiceren, opvoedondersteuning, interactief voorlezen of taalcoaching voor kinderen. Na afronding van het project ontvangen deelnemers een certificaat voor specialistisch vrijwilligerswerk en een aanbevelingsbrief die ze kunnen gebruiken voor sollicitaties of inschrijving voor een vervolgopleiding.

  • Voor de deelnemende organisaties

Jongeren en kinderen laten begeleiden door jongeren is nieuw binnen Stichting Hoedje van Papier. Jongeren kunnen goed aansluiten bij de belevingswereld van medejongeren en kinderen, waardoor er binnen de projecten een energieke dynamiek ontstaat. De verwachting is om met dit project de programma’s van de stichting te verdiepen en meer effect te hebben. Zo groeit de bijdrage aan een aantrekkelijker Rotterdam, waar plek is voor iedereen.

Onderzoeksvragen voor het project maatschappelijke diensttijd

  • Hoe kunnen jongeren het lerend vermogen van een organisatie vergroten?
  • Zijn de jongeren voldoende gekwalificeerd voor dit soort vrijwilligerswerk?
  • Is het aanbod binnen dit project aantrekkelijk voor jongeren om hun MDT te vervullen?
  • In hoeverre profiteren de statushouders (kinderen en jongeren) van de begeleiding door jongere

Meer informatie

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website