Doelgroep

Statushouders en nieuwkomers van 15 tot 25 jaar

Regio

Gelderland

Wat houdt het project in?

Het project 100 % Diversity Skills gaat over ontmoeting en de kracht van ‘het verhaal’. Jonge statushouders brengen verhalen van kwetsbare mensen in Nederland in beeld. Ze verlenen een dienst aan verschillende kwetsbare groepen, zoals ouderen en kinderen en gaan daarna met deze mensen in gesprek. Het kan gaan om hulp bij boodschappenservice, computerhulp of een sociale activiteit. Uit de ontmoetingen rollen mooie verhalen. Van deze verhalen maken de deelnemers een portret in de vorm van film, een geschreven verhaal of een fotoreportage. New Rootz zorgt samen met Sterker Sociaal Werk voor de match, begeleiding door jongerencoaches. Jongeren versterken hun skills in masterclasses op het gebied van film en storytelling. En ze versterken hun communicatieve vaardigheden en werken aan een digitaal portfolio. De partners leveren het netwerk. In de aanloop van het project wordt een Jongerenlab georganiseerd, om het project nog beter af te stemmen op de wensen van de deelnemers.

Doelen/beoogd resultaat

  • Voor jongeren

De deelnemers krijgen een breder perspectief op de thema’s ‘samenleving’ en ‘inclusie’. Bovendien krijgen de jongeren de kans om nieuwe vaardigheden voor de toekomst te leren tijdens vijf masterclasses. Hiermee versterken ze hun burgerschapsvaardigheden en cv. Door de ontmoetingen met kwetsbare Nederlanders leren de deelnemers aandacht te geven aan kwetsbare personen, in dialoog te gaan en een sociale activiteit te organiseren. Na afronding van het project ontvangt elke deelnemer een certificaat.

  • Voor de deelnemende organisaties

De jongereninzet tijdens dit project levert nieuwe perspectieven op voor de samenleving. Bijvoorbeeld dat de samenleving de sterke kant van de jonge statushouders leert kennen en sociale organisatie doen ervaring op met diversiteit. Daarnaast laten de deelnemers zien hoe sterk hun cognitie en compassie voor kwetsbare doelgroepen is. Door dit te laten zien en te delen op sociale media inspireren de deelnemers anderen.

Onderzoeksvragen voor het project maatschappelijke diensttijd

  • Wat levert de maatschappelijke diensttijd de jongeren op?
  • Wat is het nut van de maatschappelijke diensttijd volgens jongeren?
  • Wat zouden jongeren een volgende keer anders doen of wensen?
  • Wat vinden de jongeren van de tijdsinvestering in combinatie met school, studie, bijbaantje en verantwoordelijkheden thuis?

Meer informatie

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website