Mobiele menu

Samen ontdekken en gebruiken van de sleutels voor effectieve uitvoering van evidence based oudertraining: PMTO en Incredible Years bundelen hun krachten

Projectomschrijving

Oudertrainingen kunnen gunstige effecten hebben op het gedrag en de toekomst van jonge kinderen met gedragsproblemen. Hoe deze effecten in de dagelijkse praktijk bij cliënten met verschillende achtergronden, door verschillende trainers en in verschillende situaties bereikt kunnen worden is echter niet bekend. In Nederland bestaan verschillende oudertrainingen die los van elkaar proberen de effectiviteit in deze dagelijkse praktijk te vergroten. Binnen dit project wordt door clinici en onderzoekers van de oudertrainingen PMTO en Incredible Years samengewerkt om te kijken hoe effectieve programma’s het beste gebruikt kunnen worden. Er wordt onderzocht wat de werkende ingrediënten van de trainingen zijn. Ook wordt gekeken hoe dit samenhangt met de behandeluitkomsten en de kenmerken van cliënten en trainers. De resultaten worden uitgewisseld tussen trainers, coördinatoren en onderzoekers van beide interventies, zodat zij van elkaar kunnen leren. Zo raken trainers meer betrokken bij het onderzoek en wordt er een basis gelegd voor structurele samenwerking tussen de programma’s.

Verslagen


Eindverslag

Gedragsproblemen bij kinderen hebben een ongunstige prognose. Oudertrainingen kunnen echter gunstige effecten hebben op het gedrag en de toekomst van jonge kinderen met gedragsproblemen.
Hoe deze in onderzoek aangetoonde effecten steeds in de alledaagse praktijk bereikt kunnen worden bij cliënten met
verschillende achtergronden, door verschillende trainers, in verschillende settings, is echter nauwelijks bekend. In Nederland doen verschillende programma's voor oudertraining pogingen deze effectiviteit in de dagelijkse praktijk te vergroten, waarbij zij ieder afzonderlijk het wiel moeten uit vinden, met ieder afzonderlijk te bescheiden middelen en omvang.
Doel van dit voorstel was deze patstelling te doorbreken door als clinici en onderzoekers van de twee bewezen effectieve oudertrainingen tegen gedragsproblemen in Nederland PMTO en IY intensief samen te werken om te achterhalen hoe in principe effectieve programma’s ook daadwerkelijk zo effectief mogelijk kunnen zijn.
Hiertoe zijn de effectieve ingrediënten van trainingssessies achterhaald door gedetailleerde analyse van video-opnamen van een groot aantal trainingssessies, bediscussieerd met trainers. Zodoende achterhaalde sleutelelementen van trainingskwaliteit zijn gerelateerd aan ehandeluitkomsten en kenmerken van cliënten en trainers.
In intensieve uitwisseling tussen trainers, coördinatoren en onderzoekers van beide interventies worden de resultaten benut om van elkaar te leren en de kwaliteit van trainingssessies te vergroten.
Zodoende participeren behandelaars direct in onderzoek met een directe meerwaarde voor hun professioneel handelen,
waardoor zij gemotiveerd worden en blijven om in onderzoek te participeren.

Samenvatting van de aanvraag

Gedragsproblemen bij kinderen hebben een ongunstige prognose. Oudertrainingen kunnen echter gunstige effecten hebben op het gedrag en de toekomst van jonge kinderen met gedragsproblemen. Hoe deze in onderzoek aangetoonde effecten steeds in de alledaagse praktijk bereikt kunnen worden bij cliënten met verschillende achtergronden, door verschillende trainers, in verschillende settings, is echter nauwelijks bekend. In Nederland lijken verschillende programma's voor oudertraining door rivaliteit en gescheiden financiering onsamenhangende pogingen te doen deze effectiviteit in de dagelijkse praktijk te vergroten, waarbij zij ieder afzonderlijk het wiel moeten uit vinden, met ieder afzonderlijk te bescheiden middelen en omvang. Doel van dit voorstel is deze patstelling te doorbreken door als clinici en onderzoekers van de twee bewezen effectieve oudertrainingen tegen gedragsproblemen in Nederland PMTO en IY intensief samen te werken om te achterhalen hoe in principe effectieve programma’s ook daadwerkelijk zo effectief mogelijk kunnen zijn. Hiertoe worden de effectieve ingrediënten van trainingssessies achterhaald door gedetailleerde analyse van een video-opnamen van een groot aantal trainingssessies, bediscussieerd met trainers. Zodoende achterhaalde sleutelelementen van trainingskwaliteit worden gerelateerd aan behandeluitkomsten en kenmerken van cliënten en trainers. In intensieve uitwisseling tussen trainers, coördinatoren en onderzoekers van beide interventies worden de resultaten benut om van elkaar te leren en de kwaliteit van trainingssessies te vergroten. Zodoende participeren behandelaars direct in onderzoek met een directe meerwaarde voor hun professioneel handelen, waardoor zij gemotiveerd worden en blijven om in onderzoek te participeren. Daarnaast wordt zo een fundament gelegd voor structurele samenwerking tussen programma's om gezamenlijk effectievere interventies aan te kunnen bieden.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157030018
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2012
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. B. Orobio de Castro
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Utrecht