Ontwikkelen van een volgsysteem voor de taalontwikkeling van dove en slechthorende kinderen en kinderen met ernstige spraak/taal moeilijkheden
Projectomschrijving
Verslagen
Eindverslag
Dove en slechthorende kinderen en kinderen met ernstige spraak-/taalmoeilijkheden (ESM) hebben een verhoogd risico op sociale-, emotionele en gedragsproblemen. Een goede spraak-/taalontwikkeling is belangrijk om deze problemen te voorkomen. De NSDSK heeft behandelgroepen voor deze kinderen. Het is echter niet bekend in hoeverre deze behandelingen effectief zijn. In dit project hebben wij een volgsysteem ontwikkeld waarmee het mogelijk is om op termijn inzicht te krijgen in de effectiviteit van de behandeling en onderdelen van de behandeling. Het volgsysteem bestaat uit taaltesten en uit vragenlijsten: hiermee kan de taalontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de gezinssituatie en de kwaliteit van leven van de kinderen gevolgd worden. Medewerkers van de NSDSK zijn getraind om het volgsysteem in de praktijk te gebruiken. In februari 2010 is het volgsysteem in gebruik genomen en inmiddels zijn gegevens van 26 kinderen opgenomen in BergOp, een webbased programma voor monitoring en praktijkgestuurd effectonderzoek. De eerste ervaringen van de professionals zijn positief.
Dove en slechthorende kinderen en kinderen met ernstige spraak/taal moeilijkheden (ESM-kinderen) hebben een verhoogd risico op sociale-, emotionele, en gedragsproblemen. Deze problemen hebben te maken met het feit dat deze kinderen moeilijkheden hebben in de communicatie met anderen. Het is daarom van belang de spraak/taalontwikkeling van deze kinderen zoveel mogelijk te stimuleren, zodat problemen op latere leeftijd voorkomen kunnen worden. Dove en slechthorende kinderen met ESM kunnen behandelt worden voor hun spraak/taal moeilijkheden op behandelgroepen. Het is echter niet bekend in hoeverre deze kinderen daadwerkelijk baat hebben bij de behandeling.
Het doel van dit project is om inzicht te krijgen in de taalontwikkeling van dove en slechthorende kinderen en kinderen met ernstige spraak/taal moeilijkheden, zodat we inzicht krijgen in het effect van de behandeling op de taalontwikkeling van deze kinderen.
Dit leidt tot de volgende taakstelling:
1. Het ontwikkelen van een volgsysteem waarin de spraak/taal ontwikkeling van de kinderen die bij de NSDSK in behandeling zijn vastgelegd worden.
2. Scholing van logopedisten, gezinsbegeleidsters en pedagogisch medewerkersters in het gebruik en het benutten van het volgsysteem.
Het afgelopen half jaar zijn meetinstrumenten geselecteerd om de taalontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van dove en slechthorende kinderen en kinderen met ernstige spraak/taalproblemen in kaart te brengen, is de eerste scholingsbijeenkomst van medewerkers geweest en is een start gemaakt met het verkennen van mogelijke databases om de gegevens in te beheren.