Mobiele menu

Implementatie van "Zelf Plannen" bij jongeren met ADHD

Projectomschrijving

In dit project wordt gewerkt aan de landelijke verspreiding en implementatie van de interventie Zelf Plannen. Ook zal het kennis opleveren over de effectiviteit van implementatieonderzoek. Dit project is een vervolg op project Risico jongeren met ADHD leren plannen en organiseren: een behandelstudie naar de korte- en lange termijn effecten.

Verspreiding en implementatie

Het oorspronkelijke onderzoek richtte zich op jongeren in de tweede lijn. Het implementatieproject is bedoeld om Zelf Plannen te verspreiden onder psychologen en orthopedagogen in de tweede én eerste lijn van de ggz. Daarbij wordt de effectiviteit onderzocht in de dagelijkse klinische praktijk.

Uitkomst

Het ziet er naar uit dat de implementatiedoelen zijn gehaald, er zijn meer behandelaren getraind in het toepassen van dit protocol dan voorzien. Het effectiviteitsonderzoek leverde vergelijkbare resultaten op. Als barrière voor gebruik gaven de behandelaren voornamelijk praktische bezwaren aan: ze hadden (nog) geen geschikte cliënten of tijd gehad om de interventie aan te bieden.

Verslagen


Eindverslag

In ons eerdere onderzoek hebben wij de effectiviteit van het protocol “Zelf Plannen” onderzocht bij adolescenten met ADHD in verschillende 2e lijns GGZ instellingen in de regio Noord-Holland en Utrecht. Uit onze resultaten bleek “Zelf Plannen” goed geëvalueerd te worden door de deelnemers en ouders van deze deelnemers, met een grote effectsize van verandering van voor- naar nameting en minimale uitval uit behandeling (5.5%). Meerwaarde van dit protocol “Zelf Plannen” is dat er tot nu toe geen kortdurende en effectieve behandeling beschikbaar was voor deze doelgroep, er een duidelijke nood is in de klinische praktijk (zowel bij de 1e als 2e lijn van de geestelijke gezondheidszorg) en bij adolescenten met ADHD voor een dergelijke interventie, en dat vele adolescenten met ADHD gebaat zouden kunnen zijn bij dit protocol.
In ons eerdere project was de doelpopulatie jongeren met ADHD die in de 2e lijn GGZ werden aangemeld en behandeld. Dien ten gevolge hadden wij tot nu toe niet de jongeren met ADHD bereikt die in de 1e lijn behandeld worden door psychologen/orthopedagogen.
Met dit implementatie onderzoek richtten wij ons op het breder verspreiden van het gebruik van het protocol “Zelf Plannen” door psychologen/orthopedagogen in geheel Nederland in zowel de 1e als de 2e lijn van de geestelijke gezondheidszorg, om op deze manier zoveel mogelijk jongeren te laten profiteren van "Zelf Plannen" en de maatschappelijke impact van "Zelf Plannen" te verhogen. Ook hebben wij het gebruik en de effectiviteit is van "Zelf Plannen" geevalueerd wanneer het protocol in de dagelijkse klinische praktijk gebruikt werd en de mogelijke barrieres voor gebruik geinventariseerd. Deze implementatie doelen lijken gehaald, wij hebben een meer dan voorzien aantal behandelaren getraind in het toepassen van dit protocol. Ook zagen we dat het effectiviteitsonderzoek vergelijkbare resultaten opleverde. Als barriere voor gebruik gaven de behandelaren voornamelijk praktische bezwaren aan; dat ze (nog) geen geschikte clienten hadden of geen tijd hadden de interventie aan te bieden.
Samengevat lijken de implementatie doelen gehaald, is de effectiviteit vergelijkbaar aan de eerdere studie en zijn de barrieres voor gebruik voornamelijk van praktische aard.

Samenvatting van de aanvraag

In ons eerder door ZONmw gefinancierde onderzoek (N=185) (projectnr: 15700.3006) hebben wij de effectiviteit van het protocol “Zelf Plannen” onderzocht bij adolescenten met ADHD in verschillende 2e lijns GGZ instellingen in de regio Noord-Holland en Utrecht. Uit onze eerste resultaten blijkt zelf plannen goed geëvalueerd te worden door de deelnemers en ouders van deze deelnemers, met een grote effectsize van verandering van voor- naar nameting en minimale uitval uit behandeling (5.5%). Meerwaarde van dit protocol “Zelf Plannen” is dat er tot nu toe geen kortdurende en effectieve behandeling beschikbaar was voor deze doelgroep, er een duidelijke nood is in de klinische praktijk (zowel bij de 1e als 2e lijn van de geestelijke gezondheidszorg) en bij adolescenten met ADHD voor een dergelijke interventie, en dat vele adolescenten met ADHD gebaat zouden kunnen zijn bij dit protocol. In het project “risico jongeren met ADHD leren plannen en organiseren”, was de doelpopulatie jongeren met ADHD die in de 2e lijn GGZ werden aangemeld en behandeld. Dien ten gevolge hebben wij nu toe niet de jongeren met ADHD bereikt die in de 1e lijn behandeld worden door psychologen/orthopedagogen en jongeren aangemeld bij GGZ instellingen, die niet aan ons onderzoek deelnamen. Met deze aanvraag willen wij ons richten op het breder verspreiden van het gebruik van het protocol “Zelf Plannen” door psychologen/orthopedagogen in geheel Nederland in zowel de 1e als de 2e lijn van de geestelijke gezondheidszorg om op deze manier zoveel mogelijk jongeren te laten profiteren van "Zelf Plannen" en de maatschappelijke impact van "Zelf Plannen" te verhogen. Ook willen wij evalueren wat het gebruik en de effectiviteit is van "Zelf Plannen" wanneer het protocol in de dagelijkse klinische praktijk gebruikt wordt. Wij willen dit doel bereiken door promotieactiviteiten voor "Zelf Plannen" in zowel de eerste als tweede lijn van de geestelijke gezondheidszorg, het aanbieden van trainingen in "Zelf Plannen" aan belangstellende zorgverleners in de 1e en 2e lijn en het door promotie en media verspreiding zoveel mogelijk adolescenten en ouders bekend maken dat deze interventie beschikbaar is. Bovendien wordt door korte en niet invasieve metingen geëvalueerd hoe vaak "Zelf Plannen" gebruikt wordt, wat de mogelijk barrières voor gebruik zijn en wat de effectiviteit van en satisfactie over "Zelf Plannen" is wanneer de interventie gebruikt wordt in de dagelijkse klinische praktijk.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
15700095007
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2015
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. S. van der Oord
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit van Amsterdam