Mobiele menu

Handelingsgerichte diagnostiek voor jonge kinderen met cognitieve en/of functionele beperkingen.

Projectomschrijving

Vraagstuk

De Bayley-test meet het ontwikkelingsniveau op cognitie, taal en motoriek. Orthopedagogen en ontwikkelingspsychologen gebruiken het bestaande testmateriaal om kinderen met beperkingen te testen. Maar dit is vaak ontwikkeld voor kinderen zonder beperkingen en dat maakt testuitslagen bij voorbaat minder betrouwbaar. Is het zinvol speciale versies in te zetten voor kinderen met specifieke beperkingen?

Onderzoek

Er is een instrument ontwikkeld dat het ontwikkelingsverloop van kinderen tot 3,5 jaar met een cognitieve en/of functionele beperking in beeld brengt, om een optimale inzet van interventies te ondersteunen.

Uitkomst

De ontwikkelde speciale versie van de Bayley-test maakt het aantoonbaar beter mogelijk om de algemene ontwikkeling van kinderen met een cognitieve en/of functionele beperking te onderzoeken. Een zogeheten dynamische procedure kan de onderzoekers meer inzicht geven in het leervermogen van een kind.

Producten

Titel: The Bayley-III-NL special needs addition
Auteur: Visser, L.
Link: http://dissertations.ub.rug.nl/faculties/gmw/2014/l.visser/
Titel: Het gebruik van het G.T.I. en de Bayley-III-SNA bij personen met EMB
Titel: Bayley-III-NL Special Needs Addition
Titel: Bayley-III Special Needs Addition
Titel: De eerste stappen in de ontwikkeling van de Nederlandse versie van de Bayley III en Special Needs Addition
Titel: Developmental Assessment of Young Children with Cognitive/Functional Impairments
Titel: The dynamic version of the Bayley-III: test results and the opinion of practitioners
Titel: Dynamic Assessment with the Bayley-III
Titel: Developmental assessment in cases of PIMD
Titel: Adaptive developmental assessment of young children with cognitive and/or functional impairments
Titel: Results of the Bayley-III-NL SNA project
Titel: Handelingsgerichte diagnostiek voor jonge kinderen met een cognitieve en / of functionele beperking
Titel: The Bayley-III accommodated for motor and/or visual impairment: “Low motor/vision version”
Titel: The Bayley-III accommodated for motor and/or visual impairment: “Low motor/vision version”
Titel: JGZ-Portaal
Link: http://jgz.captise.nl
Titel: A review of standardized developmental assessment instruments for young children and their applicability for children with special needs
Auteur: Visser, L., Ruiter, S.A.J., Van der Meulen, B.F., Ruijssenaars, A.J.J.M., & Timmerman, M.E.
Magazine: Journal of Cognitive Education and Psychology
Titel: Validity and suitability of the Bayley-III low Motor/Vision version: A comparative study among young children with and without motor and/or visual impairments
Auteur: Visser, L., Ruiter, S. A. J., Van der Meulen, B. F., Ruijssenaars, A. J. J. M., & Timmerman, M. E.
Magazine: Research in Developmental Disabilities
Titel: Accommodating the Bayley-III with regard to motor and/or visual impairment: A comparative pilot study
Auteur: Visser, L., Ruiter, S. A. J., Van der Meulen, B. F., Ruijssenaars, A. J. J. M., & Timmerman, M. E.
Magazine: pediatric physical therapy
Titel: Adaptive assessment of young children with visual impairment
Auteur: Ruiter, S.A.J., Nakken, H., Janssen, H.J.M., Van der Meulen, B.F. & Looijestijn, P.L. (2011).
Magazine: Research in Developmental Disabilities
Titel: Low verbal assessment with the Bayley-III
Titel: Dynamic assessment with the Bayley-III among young children with developmental disabilities
Titel: Bayley-III Special Needs Addition
Titel: Inside out. How interventions in child and family care work
Auteur: Ruiter, S.A.J., Visser, L., Van der Meulen, B.F., Timmerman, M.E., & Ruijssenaars, A.J.J.M.

Verslagen


Eindverslag

Het doel van dit project was het ontwikkelen van een instrument dat zo effectief mogelijk het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen met een cognitieve en/of functionele beperking in de ontwikkelingsleeftijd tot 42 maanden in beeld brengt en waarmee interventies optimaal afgestemd en geëvalueerd kunnen worden. Om dit doel te realiseren hebben wij een veel gebruikt en kwalitatief hoogstaand instrument aangepast voor gebruik bij kinderen uit specifieke doelgroepen. Er is een Special Needs Addition (SNA) versie van de standaard test ontwikkeld die het aantoonbaar beter mogelijk maakt om de algemene ontwikkeling van kinderen met een motorische, visuele en/of communicatieve beperking te onderzoeken en om inzicht te geven in mate waarin een kind hulp nodig heeft bij het aanleren van vaardigheden en het type hulp waarvan het kind het meest profiteert.

De uitvoering van het project 'Handelingsgerichte diagnostiek voor jonge kinderen met een cognitieve en/of functionele beperking, is in december 2009 gestart. Doel van het project is om een Special Needs versie te ontwikkelen van de Bayley-III. Dit is een belangrijk instrument om het ontwikkelingsniveau van jonge kinderen op gebied van cognitie, taal en motoriek in kaart te brengen. Centrale onderzoeksvraag is of de Special Needs versie een bruikbare en zinvolle aanvulling is de standaard versie van de Bayley-III voor kinderen met een specifieke beperking.
De Special Needs versie bestaat uit aangepaste testmaterialen en -procedures. Het project bestaat uit verschillende deelstudies. Er is een low motor/low vision versie ontwikkeld voor kinderen met motorische en/of visuele problemen. Er is een low-verbal versie voor kinderen met een spraak-/taal problematiek en een dynamische versie voor het verkrijgen van meer informatie over leervermogen en leergedrag bij kinderen met een beperking. Uitgangspunt bij het aanpassen was dat de standaard normering van toepassing moest blijven. In samenwerking met een groot aantal instellingen in Nederland dat zorg en/of onderwijs biedt aan kinderen uit de onderzoeksgroepen zijn inmiddels voldoende gegevens van kinderen verzameld. Eind 2012 wordt de dataverzamelingsfase van het hoofdonderzoek afgerond. In het laatste projectjaar worden de gegevens geanalyseerd en de onderzoeksvragen beantwoord voor de verschillende deelstudies.

Samenvatting van de aanvraag

Het instrument dat wij in deze aanvraag ontwikkelen heeft tot doel aanvullende en meer verfijnde informatie te geven over het ontwikkelingsverloop van een kind met een cognitieve beperking en/of functionele beperking. In Nederland is geen genormeerd en valide instrument beschikbaar om de ontwikkeling van deze doelgroep goed in beeld te brengen en interventies op valide en betrouwbare wijze te evalueren. Met dit nieuwe instrument kunnen vorm, inhoud en doelen van de interventie optimaal afgestemd worden op het ontwikkelingsverloop en de -mogelijkheden van een kind en kan de effectiviteit van interventie – die veelal moeizaam is te onderzoeken bij deze speciale groepen kinderen met ernstige ontwikkelingsbeperkingen – nauwkeurig onderzocht worden. Om de ontwikkeling van deze specifieke groepen gedifferentieerd en nauwkeurig te kunnen evalueren is een instrument nodig dat aansluit bij de huidige mogelijkheden voor diagnostiek, maar ook tegemoet komt aan problemen als lange afnameduur, bodemeffecten en de afhankelijkheid van taal en motoriek. Het te ontwikkelen instrument wordt gebaseerd op een bestaand, internationaal veelgebruikt en valide instrument om de ontwikkeling van jonge kinderen in kaart te brengen, de Bayley-III. De lange afnameduur wordt ondervangen door een adaptieve testprocedure te ontwikkelen op basis van IRT. De onbetrouwbaarheid en zeer beperkte klinische waarde van de standaardscores in het linker deel van de distributie (de zeer lage scores) worden ondervangen door het ontwikkelen van een intervalschaal die optimaal differentieert op elk punt van de schaal en die het vergelijken van scores tussen kinderen en testscores optimaal mogelijk maakt. De handelingsgerichtheid van het instrument wordt vergroot door het dichotome scoresysteem uit te breiden naar trichotoom, waarbij het mogelijk wordt een vaardigheid niet slechts als niet of wel aanwezig te scoren, maar ook als een in potentie aanwezige vaardigheid. Daarnaast wordt een testprocedure ontwikkeld waarmee het leerpotentieel kan worden bepaald en de mate en vorm van instructie waarvan het kind het meest profiteerd. Tevens zal op basis van een multiple groep methode een indeling van de items plaatsvinden in onderscheiden ontwikkelingsfactoren, om een meer gedifferentieerd beeld te krijgen van de ontwikkeling. Op die manier kan de interventie beter kan aansluiten bij de sterke en zwakke kanten van het kind. Ten slotte zal aangepast testmateriaal (low motor, low vision en niet-verbaal) ontwikkeld worden om testbias te voorkomen als gevolg van functionele beperkingen van een kind. De ontwikkeling van een verkorte testprocedure, een metrische schaal waarop nauwkeurig het ontwikkelingsverloop kan worden geevalueerd en de bepaling van onderscheiden ontwikkelingsfactoren, wordt gebaseerd op een steekproef van minimaal 420 kinderen met een cognitieve beperking. Aanvullende steekproeven worden ingezet om de validiteit van aangepaste testmaterialen voor gebruik bij kinderen met functionele beperkingen: kinderen met motorische beperkingen (low motor aanpassingen), kinderen met visuele beperkingen (low vision aanpassingen) en kinderen met een spraak-/taal- en/of gehoorprobleem (niet-verbale aanpassingen).

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157013002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2009
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. S.A.J. Ruiter
Verantwoordelijke organisatie:
Rijksuniversiteit Groningen