Handelingsgerichte diagnostiek voor jonge kinderen met cognitieve en/of functionele beperkingen.
Projectomschrijving
Vraagstuk
De Bayley-test meet het ontwikkelingsniveau op cognitie, taal en motoriek. Orthopedagogen en ontwikkelingspsychologen gebruiken het bestaande testmateriaal om kinderen met beperkingen te testen. Maar dit is vaak ontwikkeld voor kinderen zonder beperkingen en dat maakt testuitslagen bij voorbaat minder betrouwbaar. Is het zinvol speciale versies in te zetten voor kinderen met specifieke beperkingen?
Onderzoek
Er is een instrument ontwikkeld dat het ontwikkelingsverloop van kinderen tot 3,5 jaar met een cognitieve en/of functionele beperking in beeld brengt, om een optimale inzet van interventies te ondersteunen.
Uitkomst
De ontwikkelde speciale versie van de Bayley-test maakt het aantoonbaar beter mogelijk om de algemene ontwikkeling van kinderen met een cognitieve en/of functionele beperking te onderzoeken. Een zogeheten dynamische procedure kan de onderzoekers meer inzicht geven in het leervermogen van een kind.
Producten
Auteur: Visser, L.
Link: http://dissertations.ub.rug.nl/faculties/gmw/2014/l.visser/
Auteur: Visser, L., Ruiter, S.A.J., Van der Meulen, B.F., Ruijssenaars, A.J.J.M., & Timmerman, M.E.
Magazine: Journal of Cognitive Education and Psychology
Auteur: Visser, L., Ruiter, S. A. J., Van der Meulen, B. F., Ruijssenaars, A. J. J. M., & Timmerman, M. E.
Magazine: Research in Developmental Disabilities
Auteur: Visser, L., Ruiter, S. A. J., Van der Meulen, B. F., Ruijssenaars, A. J. J. M., & Timmerman, M. E.
Magazine: pediatric physical therapy
Auteur: Ruiter, S.A.J., Nakken, H., Janssen, H.J.M., Van der Meulen, B.F. & Looijestijn, P.L. (2011).
Magazine: Research in Developmental Disabilities
Auteur: Ruiter, S.A.J., Visser, L., Van der Meulen, B.F., Timmerman, M.E., & Ruijssenaars, A.J.J.M.
Verslagen
Eindverslag
Het doel van dit project was het ontwikkelen van een instrument dat zo effectief mogelijk het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen met een cognitieve en/of functionele beperking in de ontwikkelingsleeftijd tot 42 maanden in beeld brengt en waarmee interventies optimaal afgestemd en geëvalueerd kunnen worden. Om dit doel te realiseren hebben wij een veel gebruikt en kwalitatief hoogstaand instrument aangepast voor gebruik bij kinderen uit specifieke doelgroepen. Er is een Special Needs Addition (SNA) versie van de standaard test ontwikkeld die het aantoonbaar beter mogelijk maakt om de algemene ontwikkeling van kinderen met een motorische, visuele en/of communicatieve beperking te onderzoeken en om inzicht te geven in mate waarin een kind hulp nodig heeft bij het aanleren van vaardigheden en het type hulp waarvan het kind het meest profiteert.
De uitvoering van het project 'Handelingsgerichte diagnostiek voor jonge kinderen met een cognitieve en/of functionele beperking, is in december 2009 gestart. Doel van het project is om een Special Needs versie te ontwikkelen van de Bayley-III. Dit is een belangrijk instrument om het ontwikkelingsniveau van jonge kinderen op gebied van cognitie, taal en motoriek in kaart te brengen. Centrale onderzoeksvraag is of de Special Needs versie een bruikbare en zinvolle aanvulling is de standaard versie van de Bayley-III voor kinderen met een specifieke beperking.
De Special Needs versie bestaat uit aangepaste testmaterialen en -procedures. Het project bestaat uit verschillende deelstudies. Er is een low motor/low vision versie ontwikkeld voor kinderen met motorische en/of visuele problemen. Er is een low-verbal versie voor kinderen met een spraak-/taal problematiek en een dynamische versie voor het verkrijgen van meer informatie over leervermogen en leergedrag bij kinderen met een beperking. Uitgangspunt bij het aanpassen was dat de standaard normering van toepassing moest blijven. In samenwerking met een groot aantal instellingen in Nederland dat zorg en/of onderwijs biedt aan kinderen uit de onderzoeksgroepen zijn inmiddels voldoende gegevens van kinderen verzameld. Eind 2012 wordt de dataverzamelingsfase van het hoofdonderzoek afgerond. In het laatste projectjaar worden de gegevens geanalyseerd en de onderzoeksvragen beantwoord voor de verschillende deelstudies.