Families and Schools Together - FAST Netherlands
Projectomschrijving
Vraagstuk
FAST staat voor ‘Families and Schools Together’. De interventie is bedoeld voor gezinnen met basisschoolkinderen, met risico’s op ernstige problemen rond onderwijs, sociaal leven en geestelijke gezondheid. Verschillende gezinnen volgen het programma tegelijkertijd. Het wordt op school aangeboden en is daardoor laagdrempelig. Het programma wordt goed ontvangen, maar is relatief duur.
Onderzoek
Het Amerikaanse FAST is vertaald en aangepast aan de Nederlandse situatie. 21 gezinnen hebben het programma gevolgd om te kunnen onderzoeken of het goed te implementeren is. Ook zijn effectstudies bekeken.
Uitkomst
De preventiewerkers die de training geven, vinden het programma tijdintensief. Wel zijn de resultaten goed. Ouders waarderen FAST met gemiddeld een 8,4. De kinderen genieten van de trainingsmiddagen en verheugen zich erop. Enkele gezinnen die voorheen zorg meden, hebben nu hulp gezocht bij de ggz.
Verslagen
Eindverslag
Achtergrond en Doelen: Het algemene doel van dit project was een nieuw internationaal bekend preventieprogramma – “Families and Schools Together” (FAST) - in Nederland te introduceren. FAST heeft de volgende kenmerken: · het programma is uitstekend theoretisch onderbouwd en bewezen effectief in andere landen (4 RCT’s) · het programma wordt door verschillende etnische en socio-economische groepen goed geaccepteerd en vertoont in hoge mate culturele sensitiviteit. · het programma is gericht op een breed spectrum aan risicofactoren die het gezonde opgroeien bedreigen - van kindfactoren (b.v. teruggetrokkenheid) tot gezinsfactoren (b.v. slecht gezinsklimaat) en sociale risicofactoren (b.v. sociale isolatie). · Verschillende zorgorganisaties (b.v. jeugdzorg, GGZ) werken samen met ouders en scholen. Het programma wordt op school aangeboden en is daardoor laagdrempelig bereikbaar. Dit maakt het bijzonder succesvol bij het werven van gezinnen die de weg naar conventionele zorg mijden of niet te vinden weten. · Omdat meerdere gezinnen tegelijkertijd deelnemen wordt niet alleen het contact binnen het gezin maar ook contact tussen gezinnen met elkaar, tussen ouders en scholen en tussen ouders en hulpverleners verbeterd. · Ouder partners (in de meeste gevallen ouders, die het programma eerder zijn doorlopen) zitten in het FAST team en zorgen zo voor maximale inbreng van eindverbruikers. Tot heden was dit programma niet in Nederland beschikbaar en zo kozen wij in eerste instantie voor een pilot project met drie primaire doelen en een secundair doel. De primaire doelen waren ten eerste dit programma in ruimere en engere zin in het Nederlands te vertalen. Ten tweede de haalbaarheid van toekomstige implementatie en effectiviteitstudies te toetsen en ten derde met behulp van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek (voor- en nametingen, alsmede interviews) een eerste inschatting over de effecten van het programma in Nederland te krijgen. Het secundaire doel was de praktische basis te leggen voor toekomstige implementatie en effectiviteitstudies. Plan van aanpak Het uitvoeren van het programma: Voor deze pilotstudy zijn drie opeenvolgende FAST cycli gehouden op drie scholen. Iedere cyclus hield in dat 5-12 gezinnen gedurende 8 weken wekelijks voor 2 ½ uur bij elkaar kwamen en een gestructureerd programma doorliepen (inclusief maaltijd, kidstijd, oudertijd, gezinstijd, spelen, knutselen, praten etc.). In totaal sloten 21 gezinnen het FAST programma af. Zij werden gecoacht door getrainde teams van 6 tot 10 multidisciplinaire, van verschillende organisaties afkomstige trainers. Na elke cyclus vond aanpassing van het programma plaats en werden de processen praktijkgerichter gemaakt. Gecertificeerde FAST trainers uit het buitenland gaven supervisie. Bij de derde cyclus werd de eerste Nederlandse trainer getraind. Participanten: Gezinnen met kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar (jongens en meisjes met verschillende etnische achtergronden) die gezien worden als een risicovormende groep voor gedrags- en psychiatrische problematiek. Voor de eerste 2 groepen waren de kinderen afkomstig van een basisschool voor speciaal onderwijs (voor kinderen met een risico) in Leiden. De derde groep vind plaats op een normale basisschool van Leiden. Evaluatie: Aanpasbaarheid van het programma aan de Nederlandse situatie: FAST maakt gebruik van een aantal gestandaardiseerde metingen om zo te beoordelen of FAST toegepast in een bepaalde gemeenschap voldoet aan de algemene FAST normen, en of het programma de juiste effectiviteit als resultaat biedt. Daarnaast zal ook de satisfactie bij ouders, leerkrachten, kinderen, en het zorgteam worden gemeten. Haalbaarheid van toekomstige onderzoeken en uitbreiding: Kwalitatieve beoordelingen van het implementatieproces werden gebruikt. Zowel de drie deelnemende organisaties (op werk- en managementniveau) als oudervertegenwoordigers en kinderen werden ondervraagd. Ook werden de kosten per cyclus en per gezin en deelnemer inge