Mobiele menu

Families and Schools Together - FAST Netherlands

Projectomschrijving

Vraagstuk

FAST staat voor ‘Families and Schools Together’. De interventie is bedoeld voor gezinnen met basisschoolkinderen, met risico’s op ernstige problemen rond onderwijs, sociaal leven en geestelijke gezondheid. Verschillende gezinnen volgen het programma tegelijkertijd. Het wordt op school aangeboden en is daardoor laagdrempelig. Het programma wordt goed ontvangen, maar is relatief duur.

Onderzoek

Het Amerikaanse FAST is vertaald en aangepast aan de Nederlandse situatie. 21 gezinnen hebben het programma gevolgd om te kunnen onderzoeken of het goed te implementeren is. Ook zijn effectstudies bekeken.

Uitkomst

De preventiewerkers die de training geven, vinden het programma tijdintensief. Wel zijn de resultaten goed. Ouders waarderen FAST met gemiddeld een 8,4. De kinderen genieten van de trainingsmiddagen en verheugen zich erop. Enkele gezinnen die voorheen zorg meden, hebben nu hulp gezocht bij de ggz.

Verslagen


Eindverslag

Achtergrond en Doelen: Het algemene doel van dit project was een nieuw internationaal bekend preventieprogramma – “Families and Schools Together” (FAST) - in Nederland te introduceren. FAST heeft de volgende kenmerken: · het programma is uitstekend theoretisch onderbouwd en bewezen effectief in andere landen (4 RCT’s) · het programma wordt door verschillende etnische en socio-economische groepen goed geaccepteerd en vertoont in hoge mate culturele sensitiviteit. · het programma is gericht op een breed spectrum aan risicofactoren die het gezonde opgroeien bedreigen - van kindfactoren (b.v. teruggetrokkenheid) tot gezinsfactoren (b.v. slecht gezinsklimaat) en sociale risicofactoren (b.v. sociale isolatie). · Verschillende zorgorganisaties (b.v. jeugdzorg, GGZ) werken samen met ouders en scholen. Het programma wordt op school aangeboden en is daardoor laagdrempelig bereikbaar. Dit maakt het bijzonder succesvol bij het werven van gezinnen die de weg naar conventionele zorg mijden of niet te vinden weten. · Omdat meerdere gezinnen tegelijkertijd deelnemen wordt niet alleen het contact binnen het gezin maar ook contact tussen gezinnen met elkaar, tussen ouders en scholen en tussen ouders en hulpverleners verbeterd. · Ouder partners (in de meeste gevallen ouders, die het programma eerder zijn doorlopen) zitten in het FAST team en zorgen zo voor maximale inbreng van eindverbruikers. Tot heden was dit programma niet in Nederland beschikbaar en zo kozen wij in eerste instantie voor een pilot project met drie primaire doelen en een secundair doel. De primaire doelen waren ten eerste dit programma in ruimere en engere zin in het Nederlands te vertalen. Ten tweede de haalbaarheid van toekomstige implementatie en effectiviteitstudies te toetsen en ten derde met behulp van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek (voor- en nametingen, alsmede interviews) een eerste inschatting over de effecten van het programma in Nederland te krijgen. Het secundaire doel was de praktische basis te leggen voor toekomstige implementatie en effectiviteitstudies. Plan van aanpak Het uitvoeren van het programma: Voor deze pilotstudy zijn drie opeenvolgende FAST cycli gehouden op drie scholen. Iedere cyclus hield in dat 5-12 gezinnen gedurende 8 weken wekelijks voor 2 ½ uur bij elkaar kwamen en een gestructureerd programma doorliepen (inclusief maaltijd, kidstijd, oudertijd, gezinstijd, spelen, knutselen, praten etc.). In totaal sloten 21 gezinnen het FAST programma af. Zij werden gecoacht door getrainde teams van 6 tot 10 multidisciplinaire, van verschillende organisaties afkomstige trainers. Na elke cyclus vond aanpassing van het programma plaats en werden de processen praktijkgerichter gemaakt. Gecertificeerde FAST trainers uit het buitenland gaven supervisie. Bij de derde cyclus werd de eerste Nederlandse trainer getraind. Participanten: Gezinnen met kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar (jongens en meisjes met verschillende etnische achtergronden) die gezien worden als een risicovormende groep voor gedrags- en psychiatrische problematiek. Voor de eerste 2 groepen waren de kinderen afkomstig van een basisschool voor speciaal onderwijs (voor kinderen met een risico) in Leiden. De derde groep vind plaats op een normale basisschool van Leiden. Evaluatie: Aanpasbaarheid van het programma aan de Nederlandse situatie: FAST maakt gebruik van een aantal gestandaardiseerde metingen om zo te beoordelen of FAST toegepast in een bepaalde gemeenschap voldoet aan de algemene FAST normen, en of het programma de juiste effectiviteit als resultaat biedt. Daarnaast zal ook de satisfactie bij ouders, leerkrachten, kinderen, en het zorgteam worden gemeten. Haalbaarheid van toekomstige onderzoeken en uitbreiding: Kwalitatieve beoordelingen van het implementatieproces werden gebruikt. Zowel de drie deelnemende organisaties (op werk- en managementniveau) als oudervertegenwoordigers en kinderen werden ondervraagd. Ook werden de kosten per cyclus en per gezin en deelnemer inge

Samenvatting van de aanvraag

This project is a pilot study to adapt the innovative evidence based intervention Families and Schools Together (FAST) to the Dutch situation. We will furthermore lay the foundations for larger scale Dutch effectiveness studies and at the same time examine the feasibility of future implementation and dissemination of this highly promising approach. FAST is a theory driven multifamily group programme aimed at families of children aged 4 to 12, who are at risk of serious academic, social and mental health problems. It builds protective factors in children and empowers parents to be the primary prevention agents for their children. Several agencies involved with childcare (Schools, Mental Health Services and Social Services) work together with parent representatives to form a team of approximately 6-8 workers to deliver the intervention in a community near setting (usually the child's school). The team sees eight to twelve families together, in one room, at the same time for eight to ten afternoons. The threshold to attend is low, which is why the program has proven to be particularly successful in recruiting and retaining marginalised families such as those on low incomes, those socially isolated or those from ethnic minority backgrounds, who all tend to under use conventional mental health and social services. Several studies including randomised controlled trials (RCTs) have shown FAST to improve social and academic competence and to significantly reduce externalising as well as internalising symptoms in the index children. Family functioning is improved and families connect more amongst each other and with community organisations thus building social capital. FAST is well established, currently runs at over 800 schools, has been awarded numerous prizes and has model program status at the Substance Abuse and Mental Health Service Administration (SAMHSA) in the USA. We would like to make this program available in the Netherlands. METHOD: During the pilot phase we distinguish three phases: preparation, running the programme and evaluation. PREPARATION: This phase has four aims. Firstly formalities need to be finalised (including ethical approval and formal contracts between the agencies involved - letters of intent are already available). Secondly the initial team needs to be put together and trained, bearing in mind that team members should have the potential to become future trainers. Thirdly families likely to benefit from this intervention need to be recruited and fourthly practical arrangements need to be put into place (including translation of any materials necessary for parents). RUNNING FAST GROUPS: For this pilot study three consecutive FAST cycles will be run at two schools. In each of the cycles 8-12 families will be seen as a group by the team of 6-10 multi-agency, multidisciplinary workers. After each cycle the program will be adjusted and the processes smoothed. Certified FAST trainers from abroad will supervise the first two cycles. During the third cycle three national trainers will be trained. Participants: Families of children age 4-7 (boys and girls from multi-ethnic background) who have been identified as being at risk of academic, social or mental health disadvantage. For the first two groups these will be children attending a special primary school for children at risk in Leiden, the third group will be run at a regular primary school in a deprived area of Leiden. With 8-12 families per group we estimate to obtain data on ca. 30 index-children, ca. 30 siblings as well as their parents and families. EVALUATION: 1. ADAPTABILITY of the program to the Dutch situation: FAST itself uses a number of standardised measures in order to assess whether FAST delivered in any given community fulfils the overall FAST standards and whether the program does what it is intended to do. We will furthermore measure satisfaction in parents, teachers, children and the team that delivers the care. 2. FEASIBILITY of future studies and future expansion: Qualitative and quantitative assessments of the implementation process will be used. All three participating agencies (at worker and managerial level) as well as parent representatives will be questioned. We will also be able to estimate costs per cycle and per child for future programmes and make a comparison to other projects in the Netherlands. 3. EFFECTS: Pre- and post group measures will be taken regarding the index children, their siblings and their parents. We will use a number of standardised instruments to measure amongst others child's psychopathology, parental stress, family functioning, families' community involvement, child's school performance and parental and child satisfaction. The pilot data obtained can inform a future randomised controlled trial and help with power calculations as it will enable us to accurately estimate effect sizes and to identify the most appropriate instruments to use for future larger trials.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157010003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2007
2009
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Dr. H. Klasen
Verantwoordelijke organisatie:
GGZ Rivierduinen