Een nieuwe aanpak van agressie op de basisschool
Projectomschrijving
Vraagstuk
Veel leerkrachten hebben te maken met gedragsproblemen in de klas. Zij hebben behoefte aan hulp bij de aanpak daarvan. Is er een programma te ontwikkelen waarmee de leerkracht het probleem kan analyseren en aanpakken? En kan dit met geringe inzet van tijd en middelen worden toegepast in de dagelijkse praktijk?
Onderzoek
Met een literatuurstudie is bekeken welke observatie- en interviewmethodes beschikbaar zijn om agressieproblemen in kaart te brengen en welke aanpak kan worden ingezet. In een intensieve samenwerking met zes leerkrachten zijn opzet en vorm van het beoogde programma uitgedacht.
Uitkomst
Het project heeft geresulteerd in een webbased computerprogramma dat vrij toegankelijk is voor leerkrachten. Het programma helpt leerkrachten – bij voorkeur in samenwerking met een intern begeleider – stap voor stap om gedragsproblemen in de klas in kaart te brengen en aan te pakken.
Verslagen
Eindverslag
Veel leerkrachten hebben te maken met gedragsproblemen in de klas en hebben behoefte aan hulp bij de aanpak daarvan. Het doel van dit project was het ontwikkelen van een programma waarmee leerkrachten in het basisonderwijs gedragsproblemen in de klas kunnen aanpakken. Uitgaand van de problemen waarmee de leerkracht te maken heeft worden verschillende stappen in het programma doorlopen. Hierin wordt de leerkracht begeleid in het concreet formuleren van het probleem en wordt uiteindelijk een advies gegeven betreffende de aanpak van het probleem. Hiermee willen we een methode aanbieden die effectief is en die met geringe inzet van tijd en middelen kan worden toegepast. Het project bestond enerzijds uit een literatuurstudie waarin onderzocht is welke problemen aansluiten bij welke inhoudelijke aanpak. Anderzijds zijn de opzet en de vorm van het programma ontwikkeld door intensief samen te werken met zes individuele leerkrachten. We begeleidden deze leerkrachten bij de aanpak van de gedragsproblemen en legden hierbij vast welke vragen gesteld moesten worden, welke stappen genomen dienden te worden en welke aanpak effectief was.
Het project heeft geresulteerd in een web-based computerprogramma dat vrij toegankelijk zal zijn voor leerkrachten. Met dit programma worden ze - bij voorkeur in samenwerking met een intern begeleider - stap voor stap geholpen om gedragsproblemen in de klas in kaart te brengen en aan te pakken.
De start van het project bestond uit twee pijlers: het ontwikkelen van materialen en het leggen van contacten met scholen. Beide zijn volgens plan verlopen en zijn op schema.
Er heeft al een uitgebreide literatuursearch plaatsgehad naar bruikbare methoden voor interventie, en een beperktere naar observatiemethoden. Deze laatste wordt nog uitgebreid. Omdat het inpassen van interventietechnieken en van observatiesystemen vorm zal krijgen aan de hand van de gesprekken met de leerkrachten zijn de nu ontwikkelde materialen uiteraard volledig. Lopende het project zullen deze hun definitieve vorm krijgen.
Intussen zijn er scholen benaderd, en met twee leerkrachten is het begeleidingstraject reeds gestart, met zes andere leerkrachten zijn we in de fase van oriënterende gesprekken. Daarnaast zijn er nog contacten om - indien nodig - deze contacten nog aan te vullen.