Mobiele menu

Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag

Projectomschrijving

Een groeiend aantal jeugdigen met ADHD-en druk gedrag blijkt in het hulpcircuit terecht te komen. Dit roept allerlei vragen op vanuit de samenleving en de wetenschap rond de beste aanpak van deze kinderen. Doel van de Academische Werkplaats is het stimuleren van gepaste zorg bij ADHD en druk gedrag. Het betreft een samenwerking tussen Accare Kinder- en Jeugdpsychiatrie, de afdeling Klinische Neuropsychologie van de Vrije Universiteit, de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen. Ook diverse gemeenten, andere afdelingen van de Rijksuniversiteit Groningen, verschillende onderwijsorganisaties, oudervereniging Balans en tal van zorginstellingen voor jeugd nemen deel aan de werkplaats, dat onderzoek, onderwijs, beleid en praktijk dichter bij elkaar moet brengen. De werkplaats werkt onder meer binnen het Stepped Diagnosis model in diverse projecten aan verbetering van voorlichting, de ontwikkeling van laagdrempelige gedragstherapeutische programma’s voor de aanpak van druk gedrag en onderzoekt de effecten van langdurig medicatiegebruik en mogelijkheden voor het afbouwen van medicatie.

Producten

Titel: Exploring neuropsychological effects of a self-monitoring intervention for ADHD-symptoms in school
Auteur: Maruschka N Sluiter, Yvonne Groen, Peter de Jonge, Oliver Tucha
Magazine: Applied Neuropsychology: Child
Titel: Effects of methylphenidate on executive functioning in children and adolescents with ADHD after long-term use: a randomized, placebo-controlled discontinuation study
Auteur: Paul T Rosenau, Thaïra J C Openneer, Anne-Flore M Matthijssen, Gigi H H van de Loo-Neus, Jan K Buitelaar, Barbara J van den Hoofdakker, Pieter J Hoekstra, Andrea Dietrich
Magazine: Journal of Child Psychology and Psychiatry
Titel: What children and young people learn about ADHD from youth information books: A text analysis of nine books on ADHD available in Dutch
Auteur: Laura Batstra, Linda Foget, Caroline van Haeringen, Sanne Te Meerman, Ernst Daniël Thoutenhoofd
Magazine: Scandinavian Journal of Primary Health Care

Verslagen


Eindverslag

De Academische Werkplaats beoogt een langdurig samenwerkingsverband en kennisplatform te zijn voor vertegenwoordigers van praktijk, wetenschap, opleidingen en beleid en ouders en jongeren. Binnen de Werkplaats richten we ons op het bevorderen van optimale probleeminventarisatie, ondersteuning en zo nodig behandeling voor kinderen tot de leeftijd van 18 jaar binnen het spectrum van druk gedrag tot ernstige ADHD. De gehele zorgketen is voor ons van belang: van laagdrempelige ondersteuning door wijkteams, Centra voor Jeugd en Gezin, Praktijkondersteuners Huisarts en binnen het onderwijs, tot de specialistische GGZ. Uitgangspunt vormt het stimuleren van passende en doelmatige hulp voor ieder kind. Ingebed in de Werkplaats zijn een viertal themagroepen:
- Voorlichting over druk gedrag en ADHD
- Triage en diagnostiek*
- Niet-medicamenteuze hulp voor druk gedrag en ADHD
- ADHD-medicatie.
*De themagroep Triage en Diagnostiek is beëindigd per 1-1-2019.

Binnen de Werkplaats zijn tevens een drietal onderzoeksprojecten ingebed:
1. Het onderzoeksproject "Druk & Dwars: Overdiagnostiek van ADHD voorkomen zonder onderbehandeling te riskeren onderzoekt de effectiviteit van "Stepped diagnosis", een methode die als doel heeft overdiagnostiek van ADHD bij kinderen te voorkomen zonder onderbehandeling te riskeren. De aanpak ‘Druk & Dwars’ stoelt op deze methode en bestaat eruit dat ouders en leerkrachten van drukke kinderen hulp krijgen in een prediagnostisch stadium, dat wil zeggen zonder dat er een kindgebonden ADHD classificatie is gesteld. Kinderen en gezinnen die hiermee onvoldoende geholpen zijn worden verwezen naar specialistische zorg. Op deze manier blijft specialistische zorg bewaard voor de gezinnen met de meest ernstige en hardnekkige problematiek.
2. Het onderzoeksproject "Laagdrempelige zorg voor kinderen met druk en ongeconcentreerd gedrag" beoogt:
(1) landelijke bekendheid te geven aan een recentelijk ontwikkeld zelf-hulp programma voor leerkrachten voor drukke en ongeconcentreerde leerlingen met en zonder ADHD en implementatie daarvan te bevorderen en te monitoren,
(2) het uitvoeren van een randomized controlled trial (RCT) waarin de effectiviteit van een (deels online) zelf-hulp oudertraining wordt vergeleken met een wachtlijstgroep.
3. Het onderzoeksproject "Optimaliseren van lange termijngebruik van ADHD medicatie" tot slot behelst een volledig in de praktijk ingebedde studie naar de lange termijn effectiviteit en veiligheid van methylfenidaat, waarbij we tevens kijken naar de haalbaarheid van het inbouwen van reguliere geblindeerde afbouw, reeds te bespreken met ouders en jongeren bij de start van de medicatie. Kinderen met ADHD met een indicatie voor behandeling met methylfenidaat zullen minimaal na ieder jaar gebruik dubbelblind placebo-gecontroleerd worden afgebouwd. Op reguliere tijdstippen worden uitkomstmaten verzameld.

Samenvatting van de aanvraag

De Academische Werkplaats beoogt een langdurig samenwerkingsverband en kennisplatform te zijn waarbinnen vertegenwoordigers van praktijk, wetenschap, opleidingen en beleid samen met ouders en jongeren zich richten op het bevorderen van optimale probleeminventarisatie, ondersteuning en zo nodig behandeling voor kinderen tot de leeftijd van 18 jaar binnen het spectrum van druk gedrag tot ernstige ADHD binnen de gehele zorgketen, van laagdrempelige ondersteuning door wijkteams, Centra voor Jeugd en Gezin, Praktijkondersteuners Huisarts en binnen het onderwijs tot de specialistische GGZ. Uitgangspunt vormt het stimuleren van passende en doelmatige hulp voor ieder kind.

Ingebed in de Werkplaats zijn een zevental themagroepen:

-Voorlichting over ADHD en druk gedrag.

-Voorkomen van ADHD classificatie door behandeling zonder diagnostische labeling.

-Optimaliseren van triage en van diagnostiek in de tweede lijn.

-Versterken van het schoolklimaat voor kinderen met druk gedrag en ADHD.

-Versterking van het opvoedingsklimaat van kinderen met druk gedrag en ADHD.

-Optimaliseren van niet-medicamenteuze behandelingen voor ADHD binnen de jeugd GGZ.

-Optimaliseren medicamenteuze behandeling en terugdringen van onnodig medicatiegebruik.

Binnen de Werkplaats ingebed is een drietal onderzoeksprojecten:

1. Het onderzoeksproject "Druk & Dwars: Overdiagnostiek van ADHD voorkomen zonder onderbehandeling te riskeren onderzoekt de effectiviteit van "Stepped diagnosis", een methode die als doel heeft overdiagnostiek van ADHD bij kinderen te voorkomen zonder onderbehandeling te riskeren.

De aanpak ‘Druk & Dwars’ stoelt op deze methode en bestaat er uit dat ouders en leerkrachten van drukke kinderen hulp krijgen in een prediagnostisch stadium, dat wil zeggen zonder dat er een kindgebonden ADHD classificatie is gesteld. Kinderen en gezinnen die hiermee onvoldoende geholpen zijn worden verwezen naar specialistische zorg. Op deze manier blijft specialistische zorg bewaard voor de gezinnen met de meest ernstige en hardnekkige problematiek.

2. Het onderzoeksproject "Laagdrempelige zorg voor kinderen met druk en ongeconcentreerd gedrag" beoogt: (1) landelijke bekendheid te geven aan een recentelijk ontwikkeld leerkrachtprogramma voor drukke en ongeconcentreerde leerlingen met en zonder ADHD en implementatie daarvan te bevorderen en te monitoren, (2) het uitvoeren van een randomized controlled trial (RCT) waarin de effectiviteit van een oudertraining wordt vergeleken met een wachtlijstgroep.

3. Het onderzoeksproject "Optimaliseren van lange termijngebruik van ADHD medicatie" tot slot behelst een volledig in de praktijk ingebedde studie naar de lange termijn effectiviteit en veiligheid van methylfenidaat, waarbij we tevens kijken naar de haalbaarheid van het inbouwen van reguliere geblindeerde afbouw, reeds te bespreken met ouders en jongeren bij de start van de medicatie. Kinderen met ADHD met een indicatie voor behandeling met methylfenidaat zullen minimaal na ieder jaar gebruik dubbelblind placebo-gecontroleerd worden afgebouwd. Op reguliere tijdstippen worden uitkomstmaten verzameld.

Kenmerken

Projectnummer:
737200015
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2022
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. P.J. Hoekstra