Mobiele menu

Implementatie van kennis over hoe te communiceren over suïcide: een stappenplan voor (STORM-)scholen

Projectomschrijving

Zelfdoding is in Nederland één van de belangrijkste doodsoorzaken onder jongeren. Als school wil
je na een (poging tot) zelfdoding snel kunnen handelen. Verantwoorde communicatie en goede
nazorg zijn op zo’n moment erg belangrijk voor het verwerkingsproces. Maar ook om imitatiegedrag
te voorkomen, het stigma rondom zelfdoding te verminderen en -daar waar nodig- het
zoeken van hulp te stimuleren.
In opdracht van ZonMw ontwikkelde het Trimbos-instituut samen met MBO-scholen het Protocol na
een (poging tot) zelfdoding van een student. 113 Zelfmoordpreventie, de MBO Raad, GGD Hart
voor Brabant, GGZ Oost Brabant en Stichting School en Veiligheid adviseerden hierbij. Het
protocol ondersteunt scholen in een zo goed mogelijke communicatie na een (poging tot)
zelfdoding van een student. Het protocol is voor MBO-scholen ontwikkeld maar tevens, met enkele
aanpassingen, bruikbaar voor andere scholen.
Het Protocol kan hier gratis worden gedownload in de webwinkel van het Trimbos-instituut.

Producten

Titel: Protocol na (poging tot) zelfdoding van een student
Auteur: Lily Menco, Elisa Duinhof, Marja van Bon-Martens
Link: https://ap.lc/j5nf5

Verslagen


Eindverslag

Binnen het ZonMw-programma Suïcidepreventie was binnen twee projecten kennis en ervaring opgedaan die kunnen bijdragen aan het verbeteren van de communicatie op en door MBO-scholen na een (poging tot) zelfdoding van een student. Een duidelijk en concreet communicatie-stappenplan voor scholen bij een zelfdoding van een student ontbrak nog. Met financiering van ZonMw ontwikkelde het Trimbos-instituut daarom samen met MBO-scholen het Protocol na een (poging tot) zelfdoding student, gebaseerd op de kennis en ervaring uit de eerdere projecten, beschikbare (inter)nationale protocollen en interviews. 113 Zelfmoordpreventie, de MBO Raad, GGD Hart voor Brabant, GGZ Oost Brabant en Stichting School & Veiligheid adviseerden hierbij. We hebben MBO-medewerkers zoals zorgcoördinatoren, docenten en communicatiemedewerkers, expliciet gevraagd naar hun ervaringen met communicatie over een (poging) tot zelfdoding tot nu toe. Wat ging goed, waar lagen knelpunten, wat zijn verbeterpunten? Tevens hebben MBO-medewerkers feedback geleverd: op relevante bestaande (inter)nationale protocollen en op de inhoud en vormgeving van het conceptvoorstel van het te ontwikkelen protocol. Tot slot vroegen we de scholen te reflecteren op de proefimplementatie van het protocol. Hun ervaringen hebben we omgezet naar tips om het protocol op maat te maken. In mei 2021 is het Protocol na (poging tot) zelfdoding van een student landelijk gelanceerd en verspreid naar alle MBO-scholen in Nederland. Het Protocol met ingevuld voorbeeld zijn opgenomen in de webwinkel van het Trimbos-instituut, op de onderwijspagina van 113.nl en de kennisbank van de Stichting School en Veiligheid.

Samenvatting van de aanvraag

-Aanleiding- Het aantal jongeren dat zichzelf doodt lijkt toe te nemen. In 2017 doodden 81 (met name oudere) tieners zichzelf. In 2016 waren dat er 48. Brabant is één van de drie regio’s met de meeste suïcides. Na een suïcide-incident van een scholier (of leerkracht) is zorgvuldige communicatie met personeel, ouders, scholieren en media belangrijk om imitatie-gedrag onder jongeren te voorkomen, hulp zoeken bij suïcidaliteit te stimuleren en ondersteuning te bieden aan leerlingen en/of professionals die aangedaan zijn door de suïcide. Een behoeftepeiling heeft ons geleerd dat lang niet alle scholen beschikken over een stappenplan over hoe te communiceren met personeel, ouders, leerlingen en media na een suïcide-incident. Hierdoor blijven kansen om bij te dragen aan de preventie van volgende suïcides onbenut. Uit de behoeftepeiling blijkt ook scholen binnen en buiten Brabant en van alle onderwijsniveaus behoefte hebben aan een suïcide communicatie-stappenplan. -Samenwerking binnen dit VIMP-project- Binnen het ZonMw-programma Suïcidepreventie is binnen twee projecten kennis en ervaring opgedaan die kunnen bijdragen aan het verbeteren van de communicatie op en door (Brabantse) mbo-scholen na een suïcide van een leerling of leerkracht. 1. Het project Suicide Prevention Through Mass Media: Stimulating Help-Seeking Behavior (projectnummer: 537001010) 2. Het project Depression and Suicide Prevention in Higher Vocational Education (Projectnummer: 531004004) Deze VIMP biedt dus een uitgelezen kans om de communicatie na suïcide te verbeteren in een regio met verhoogde suïcide-cijfers o.a. bij scholen die aantoonbaar investeren in suïcidepreventie, via hun deelname aan het project Depression and Suicide Prevention in Higher Vocational Education (fase 1). Ontwikkelde producten, opgedane kennis en ervaring zullen vervolgens landelijk verspreid worden naar andere VO-, MBO-, HBO- en WO-scholen (fase 2). -Doel- We streven ernaar dat door het werken met het communicatie-stappenplan scholen van alle onderwijsniveaus in Nederland weten/er vertrouwen in hebben hoe ze via hun communicatie na een suïcide: 1.het zoeken naar hulp door personen met suïcidale gedachten kunnen stimuleren en hen kunnen ondersteunen; 2.algemene kennis over suïcide bij leerlingen, ouders en media kunnen verhogen; en 3.kunnen voorkomen dat communicatie over de suïcide met leerlingen of (lokale) media leidt tot verdere suïcides (imitatiegedrag). Het meetbare implementatie-doel van dit VIMP-project is dat na 12 maanden de deelnemende Brabantse mbo-scholen beschikken over een suïcide communicatie-stappenplan. Daarnaast worden een format voor een stappenplan, een korte handleiding en voorbeeld-plannen landelijk verspreid naar andere mbo-scholen, én scholen in het VO, HBO en WO, via opname in de handreiking van 113 “Als ik kan zeggen wat ik denk”. -Plan van aanpak- Om met Brabantse mbo-scholen een communicatie-stappenplan rondom suïcide te ontwikkelen en in hun praktijk te borgen (fase 1), maken we gebruik van twee strategieën. De eerste strategie is de Motiverende en draagvlakvergrotende strategie. Deze strategie passen we toe door o.a. per mbo-school groepsinterviews te houden met degenen die doorgaans binnen de school een rol spelen bij communicatie na impactvolle gebeurtenissen. De tweede strategie is de Educatieve strategie. Nadat het communicatie-stappenplan definitief is, ondersteunen we de deelnemende Brabantse mbo-scholen bij het organiseren van een bijeenkomst tijdens welke het communicatie-stappenplan wordt gepresenteerd aan het personeel. Om scholen ook na het VIMP-project te kunnen ondersteunen bij het op maat maken van het communicatie-stappenplan en het toepassen ervan, wordt op basis van de ervaringen die opgedaan zijn binnen dit VIMP-project een handleiding geschreven. Bij de landelijke implementatie van het format stappenplan, de korte handleiding en de voorbeelden van uitgewerkte stappenplannen (fase 2) maken we ook gebruik van twee strategieën. De eerste is de Informerende strategie / Motiverende en draagvlakvergrotende strategie. De kwartiermaker Onderwijs van 113 Zelfmoordpreventie en de MBO Raad kunnen pro-actief én via hun reguliere contacten met scholen de producten onder de aandacht van scholen brengen en het belang ervan benadrukken. Ook zal het bestaan van de producten kenbaar gemaakt worden via de websites en social media kanalen van Trimbos-instituut, MBO Raad, 113 Zelfmoordpreventie, GGD’en/GGD-GHOR Nederland. Deze berichten worden vaak overgenomen door andere organisaties en nieuwsbrieven, waardoor het bereik zeer groot zal zijn. Ten slotte zal het projectteam ook via andere kanalen de kennis over het bestaan, en de motivatie en draagvlak voor het gebruik van de producten verhogen. De tweede strategie is de Educatieve strategie. Met het format stappenplan, de handleiding en voorbeeld-plannen ondersteunen en adviseren we scholen in Nederland bij het uitwerken en implementeren van een eigen suïcide communicatie-stappenplan.

Kenmerken

Projectnummer:
5370010111
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M. van Bon
Verantwoordelijke organisatie:
Trimbos-instituut