Mobiele menu

Jongeren ondersteunen Jongeren Juist in tijden van Corona-maatregelen volwaardig participeren in de maatschappij

Projectomschrijving

Aanleiding

In de Utrechtse wijk Vleuten De Meern wonen 8400 jongeren. Met de meesten gaat het goed maar en deel heeft problemen zoals schooluitval, onveilige gezinssituaties, werkloosheid en/of schulden. Hierdoor kunnen ze niet volwaardig participeren in de maatschappij. Welzijnswerk kan hen moeilijk bereiken.

Activiteiten

Door Covid-19 waren veel vrijetijdsactiviteiten afgelast. MBO/HBO studenten en jongeren in de wijk hebben corona-proof activiteiten ontwikkeld zoals dans/graffiti/skateboard-workshops/digitale quizzen/sportactiviteiten. Zo konden jongeren elkaar en ons ontmoeten en verbinding komen en blijven

Aanpak

Het initiatief ligt bij Durf! (www.durf.nl), een project van Hogeschool Utrecht, DOCK, Cultuur19 Stichting-JOU en gemeente Utrecht. Studenten werkten aan activeren van jongeren vanuit het principe voor jongeren door jongeren waarbij Sociale Media een centrale rolspeelden. Deze activiteiten zijn ontwikkeld en gemonitord d.m.v. focusgroepen, vragenlijsten en observaties.

Opbrengst

Naast wetenschappelijke inzichten geeft dit project concrete handvaten hoe jongeren, via social media maar ook direct te benaderen. Ook zijn er educatieve leermiddelen ontwikkeld.

Verslagen


Eindverslag

Aanleiding In de Utrechtse wijk Vleuten De Meern wonen 8400 jongeren. Met de meesten gaat het goed maar en deel heeft problemen zoals schooluitval, onveilige gezinssituaties, werkloosheid en/of schulden. Hierdoor kunnen ze niet volwaardig participeren in de maatschappij. Welzijnswerk kan hen moeilijk bereiken. Activiteiten Door Covid-19 waren veel vrijetijdsactiviteiten afgelast. MBO/HBO studenten en jongeren in de wijk hebben corona-proof activiteiten ontwikkeld zoals dans/graffiti/skateboard-workshops/digitale quizzen/sportactiviteiten. Zo konden jongeren elkaar en ons ontmoeten en verbinding komen en blijven Aanpak Het initiatief ligt bij Durf! (www.durf.nl ), een project van Hogeschool Utrecht, DOCK, Cultuur19 Stichting-JOU en gemeente Utrecht. Studenten werkten aan activeren van jongeren vanuit het principe voor jongeren door jongeren waarbij Sociale Media een centrale rol speelden. Deze activiteiten zijn ontwikkeld en gemonitord d.m.v. focusgroepen, vragenlijsten en observaties. Opbrengst Naast wetenschappelijke inzichten geeft dit project concrete handvaten hoe jongeren, via social media maar ook direct te benaderen. Ook zijn er educatieve leermiddelen ontwikkeld.

Samenvatting van de aanvraag

In het Utrechtse Vleuten De Meern (VDM) wonen 8400 jongeren. Met veel jongeren gaat het goed maar er zijn er ook met problemen,bv door schooluitval,onveilige gezinssituaties, werkloosheid of schulden waardoor ze niet volwaardig participeren in de maatschappij. Bereiken van jongeren is altijd al een uitdaging wat de organisaties die zich richten op jongeren zorgelijk vinden.Jongeren gingen eerder naar commerciële vrijetijdsactiviteiten als festivals en concerten. Door corona-maatregelen zijn deze activiteiten,ook na de zomer,niet meer mogelijk.De huidige crisis creëert kansen om de doelgroep alsnog te bereiken via door welzijn geïnitieerde vrijetijdsactiviteiten voor en door jongeren. Door de ontstane verbinding kunnen ze ook in hun dagelijks leven worden ondersteunt. Daartoe worden een 2tal events georganiseerd door studenten met en voor jongeren in de wijk. Dit organiseren we binnen Durf!, een samenwerking van Hogeschool Utrecht, DOCK, Cultuur 19 en gemeente Utrecht. Studenten van diverse opleidingen werken aan het activeren van jongeren vanuit het principe voor peers for peers. Onderliggend doel is dat jongeren en studenten leren werken in een zgn. VUCA wereld (Van Staveren, 2018)gekenmerkt onzekerheid (die in tijden van Covid-19 crisis is toegenomen).Professionals(en dus ook studenten)moeten onzekerheid die een centrale rol speelt in het professionele bestaan productief maken. Betrokken partijen hebben als centrale vraag geformuleerd:Op welke wijze kunnen studenten jongeren ondersteunen om te bevorderen dat ze volwaardig kunnen participeren in de maatschappij,juist in onzekere tijden van Corona-maatregelen?We doen praktijkgericht actieonderzoek met focusgroepen en vragenlijsten.Tijdens events wordt verbinding gemaakt met jongeren die ondersteuning nodig hebben van (aankomende) professionals. Een kans om jongerenparticipatie te intensiveren en juist in Coronatijden begeleiding te bieden die bijdraagt om als volwaardig burger te participeren in de maatschappij.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
10430042010020
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. A.L.M. van Heijst
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Utrecht