Jongeren ondersteunen Jongeren Juist in tijden van Corona-maatregelen volwaardig participeren in de maatschappij
Projectomschrijving
Aanleiding
In de Utrechtse wijk Vleuten De Meern wonen 8400 jongeren. Met de meesten gaat het goed maar en deel heeft problemen zoals schooluitval, onveilige gezinssituaties, werkloosheid en/of schulden. Hierdoor kunnen ze niet volwaardig participeren in de maatschappij. Welzijnswerk kan hen moeilijk bereiken.
Activiteiten
Door Covid-19 waren veel vrijetijdsactiviteiten afgelast. MBO/HBO studenten en jongeren in de wijk hebben corona-proof activiteiten ontwikkeld zoals dans/graffiti/skateboard-workshops/digitale quizzen/sportactiviteiten. Zo konden jongeren elkaar en ons ontmoeten en verbinding komen en blijven
Aanpak
Het initiatief ligt bij Durf! (www.durf.nl), een project van Hogeschool Utrecht, DOCK, Cultuur19 Stichting-JOU en gemeente Utrecht. Studenten werkten aan activeren van jongeren vanuit het principe voor jongeren door jongeren waarbij Sociale Media een centrale rolspeelden. Deze activiteiten zijn ontwikkeld en gemonitord d.m.v. focusgroepen, vragenlijsten en observaties.
Opbrengst
Naast wetenschappelijke inzichten geeft dit project concrete handvaten hoe jongeren, via social media maar ook direct te benaderen. Ook zijn er educatieve leermiddelen ontwikkeld.
Verslagen
Eindverslag
Aanleiding In de Utrechtse wijk Vleuten De Meern wonen 8400 jongeren. Met de meesten gaat het goed maar en deel heeft problemen zoals schooluitval, onveilige gezinssituaties, werkloosheid en/of schulden. Hierdoor kunnen ze niet volwaardig participeren in de maatschappij. Welzijnswerk kan hen moeilijk bereiken. Activiteiten Door Covid-19 waren veel vrijetijdsactiviteiten afgelast. MBO/HBO studenten en jongeren in de wijk hebben corona-proof activiteiten ontwikkeld zoals dans/graffiti/skateboard-workshops/digitale quizzen/sportactiviteiten. Zo konden jongeren elkaar en ons ontmoeten en verbinding komen en blijven Aanpak Het initiatief ligt bij Durf! (www.durf.nl ), een project van Hogeschool Utrecht, DOCK, Cultuur19 Stichting-JOU en gemeente Utrecht. Studenten werkten aan activeren van jongeren vanuit het principe voor jongeren door jongeren waarbij Sociale Media een centrale rol speelden. Deze activiteiten zijn ontwikkeld en gemonitord d.m.v. focusgroepen, vragenlijsten en observaties. Opbrengst Naast wetenschappelijke inzichten geeft dit project concrete handvaten hoe jongeren, via social media maar ook direct te benaderen. Ook zijn er educatieve leermiddelen ontwikkeld.