ZonMw tijdlijn Jeugd https://www.zonmw.nl/ Het laatste nieuws van de tijdlijn van Jeugd nl-nl Tue, 15 Oct 2019 06:36:36 +0200 Tue, 15 Oct 2019 06:36:36 +0200 TYPO3 news-4719 Mon, 14 Oct 2019 14:32:08 +0200 Geef een impuls aan je werkplaats! https://www.werkplaatsenjeugd.nl/geef-een-impuls-aan-je-werkplaats/ In een academische werkplaats bundelen praktijk, beleid, onderzoek, onderwijs, ouders en jongeren hun krachten. Uiteenlopende belangen en organisatieculturen kunnen het samenwerkingsproces echter lastig maken. Hoe maak je de overbrugging om tot een effectieve en duurzame samenwerking te komen? De handreiking ‘Geef een impuls aan je academische werkplaats’ biedt inzichten voor werkplaatsen die worstelen met samenwerken. news-4675 Wed, 09 Oct 2019 09:48:00 +0200 Friese netwerksamenwerking bij de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld publiceert Ontwikkeldocument MDA++ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/friese-netwerksamenwerking-bij-de-aanpak-van-kindermishandeling-en-huiselijk-geweld-publiceert-ontwi/ Van visie via experiment naar reguliere aanpak; dat is de werkwijze zoals beschreven in het ‘ontwikkeldocument MDA++’, dat de Friese netwerksamenwerking MDA++ onlangs publiceerde. Het document biedt een leidraad bij de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld die behulpzaam kan zijn voor andere MDA’s in oprichting. Het stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling is niet zo lineair als in de literatuur vaak beschreven; het is vaak een vicieuze cirkel van geweld, die van generatie op generatie doorgaat. Op basis van experimenteren en stap voor stap verbeteren is uiteindelijk de multidisciplinaire aanpak ontstaan zoals deze nu wordt gebruikt.

Ontwikkeldocument MDA++

Anneke Jelsma en Rolien Tolsma zijn beiden betrokken als projectleider bij het ontwikkelen en uitvoeren van MDA++. Samen met de onderzoeksgroep van Fier hebben ze de stappen van 2011 tot nu beschreven in het Ontwikkeldocument MDA++ en deze aangevuld met onderzoek en literatuur. Jelsma: ‘Uit onze ervaringen en onderzoeken blijkt dat de aanpak alleen werkt wanneer alle leden van het gezin, indien nodig, hulp krijgen. De kern van de aanpak is dat er samengewerkt wordt; het stoppen van geweld is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en hulpverleners.’ Het MDA++ blijft zo lang als nodig betrokken bij een gezin. Het is pas klaar als geweld en verwaarlozing stoppen en iedereen zich weer kan ontwikkelen.

MDA++

MDA++ staat voor ‘Multidisciplinaire Aanpak’ en is een samenwerkingsverband voor intensieve gezinshulp en integrale aanpak van ernstig, acuut en langdurig huiselijk geweld, seksueel geweld en kindermishandeling. . Het samenwerkingsverband bestaat uit Veilig Thuis Friesland, Fier, GGZ Friesland, Verslavingszorg Noord Nederland, Medisch Centrum Leeuwarden, Politie en Openbaar Ministerie. De werkwijze richt zich op alle betrokkenen; de slachtoffers, de plegers en de kinderen als getuige van het huiselijk geweld.

Onderzoek

Het ontwikkeldocument wat nu is gepubliceerd is onderdeel van het project Samenwerken aan veiligheid: de werkwijze van MDA++ Friesland. Het doel van dit project is het in kaart brengen welke elementen van de werkwijze daadwerkelijk opgevolgd worden in de aanpak van MDA++ en of deze nieuwe aanpak een positief effect heeft (afname geweld in gezinnen en toegenomen veiligheid). De effectiviteit van de werkwijze van het MDA++ Friesland wordt door literatuur en eerste aanwijzingen uit onderzoek ondersteund. Bovendien draait het MDA++ nu al een aantal jaar; in die periode is veel kennis opgebouwd en is de aanpak aangescherpt. De werkzaamheid van de aanpak is echter nog niet gestaafd met onderzoek.

ZonMw-programma Veilig opgroeien

Dit project maakt onderdeel uit van het ZonMw-programma Veilig Opgroeien, deelprogramma kindermishandeling. Het heeft als doel het bevorderen van het voorkómen, signaleren, stoppen en behandelen van (de gevolgen van) kindermishandeling.

Meer informatie

 

]]>
news-4667 Tue, 08 Oct 2019 09:30:16 +0200 JGZ-richtlijn Extremiteiten beschikbaar https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/jgz-richtlijn-extremiteiten-beschikbaar/ De JGZ-richtlijn Extremiteiten is onlangs gepubliceerd op de website van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ). De richtlijn geeft professionals in de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) handelingsaanbevelingen over de voorlichting, de (vroeg)signalering, de begeleiding en verwijzing voor diverse aandoeningen aan de extremiteiten (armen en benen). De onderwerpen die in deze richtlijn aan de orde komen zijn onderverdeeld in drie thema’s: algemene aandoeningen van de extremiteiten, standsafwijkingen en pijnklachten.

Tijdig opsporen

De JGZ kan bij veel waarneembare kenmerken en vragen over de extremiteiten een belangrijke rol spelen in het normaliseren van de bevindingen en het adviseren van de ouders en/of jeugdigen. Hiervoor dient de professional goed op de hoogte te zijn van normale variaties en alarmsignalen. Met de juiste uitleg en advisering kunnen onnodige zorgen en onnodig zorggebruik worden voorkomen. Het belang van tijdig opsporen van aandoeningen aan de extremiteiten is voorkómen dat aandoeningen en klachten verergeren, omdat dit kan leiden tot een afwijkende of achterblijvende motoriek, tijdelijke of blijvende functiebeperking of standsafwijking, pijnklachten en onnodig zorggebruik.

Wil je weten welke thema’s er in de richtlijn worden behandeld, kijk dan dit filmpje.

Implementatie

Het NCJ biedt ondersteuning bij het implementeren van nieuwe richtlijnen in de praktijk middels een implementatietoolkit en het netwerk van JGZ-implementatiefunctionarissen. Bekijk de richtlijn op de JGZ-richtlijnenwebsite en de JGZ-richtlijnen app van het NCJ. Ook zijn de adviezen uit de richtlijn vertaald voor ouders op de site van Stichting Opvoeden.nl.

ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018

Dit project maakt onderdeel uit van het ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018. Het programma heeft als doel om de kwaliteit van de uitvoering van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg te verbeteren door de ontwikkeling en herziening van JGZ-richtlijnen, samenwerkingsrichtlijnen met andere sectoren en producten ter ondersteuning van de implementatie. Hiermee worden professionals uitgerust met kennis en vaardigheden om hun werk goed te kunnen doen. En draagt het programma bij aan uniformering van de beroepsbeoefening en aan kwaliteitsverbetering van en kwaliteitsborging in JGZ-organisaties. Het programma draagt zo bij aan de fysieke, psychische en sociale gezondheid van kinderen in Nederland en aan de ondersteuning van ouders in de opvoeding.

Meer weten?

]]>
news-4653 Fri, 04 Oct 2019 13:52:39 +0200 Transformatie en outcome: de cijfers vóór de verhalen https://www.werkplaatsenjeugd.nl/transformatie-en-outcome-de-cijfers-voor-de-verhalen/ De AW Nijmegen (Inside-Out) richt zich op het ontwikkelen van gezamenlijke kennis over de kwaliteit en effectiviteit van jeugdhulp. Het rapport "Transformatie en outcome: de cijfers vóór de verhalen" beschrijft de verzameling van data over kwaliteit en outcome bij gemeenten, zorgaanbieders en cliënten en geeft conclusies en aanbevelingen. news-4647 Thu, 03 Oct 2019 10:24:53 +0200 Onderzoek naar beslissen over uithuisplaatsing https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-van-het-NJi/Onderzoek-naar-beslissen-over-uithuisplaatsing?utm_medium=email Beslissen over uithuisplaatsing van een kind is complex. Gezinnen hebben recht op een zorgvuldig besluit met een duidelijke onderbouwing. De Richtlijn Uithuisplaatsing helpt professionals hierbij. Onderdeel van de richtlijn is het instrument 'Beslissen over uithuisplaatsing'. Dat instrument kan meerwaarde hebben in de praktijk, blijkt uit onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut en zes praktijkinstellingen. news-4605 Tue, 01 Oct 2019 11:00:00 +0200 Oproep: presenteer jouw praktijkvoorbeeld tijdens het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/oproep-presenteer-jouw-praktijkvoorbeeld-tijdens-het-congres-doen-wat-werkt-in-het-sociaal-domein/ Blink jij als gemeente, organisatie of professional uit in het werken aan maatschappelijke vraagstukken op basis van onderbouwde kennis? En wil je jouw ervaringen graag met anderen delen? Meld jouw praktijkvoorbeeld dan aan voor het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’, dat plaatsvindt op 10 en 24 maart 2020! Aanmelden van praktijkvoorbeelden kan tot en met 3 november 2019. De praktijkvoorbeelden en instrumenten die tijdens het congres centraal staan, richten zich op preventie. Vraagstukken uit het brede sociale domein komen aan bod, denk aan:

  • Eenzaamheid
  • Verbinding tussen welzijn in het sociaal domein en zorg
  • Schulden- en armoedeproblematiek
  • Gezonde wijken
  • Burgerparticipatie
  • Participatie van mensen met een beperking
  • Jeugdwerk
  • Samenlevingsopbouw
  • Maatschappelijke zorg
  • Sociale veiligheid
  • Ouderen

Alle voorbeelden zijn gebaseerd op onderbouwde kennis, waarbij de ervaringskennis van professionals én cliënten en inwoners net zo belangrijk is als wetenschappelijke kennis.

Waar moet mijn voorbeeld aan voldoen?

Idealiter voldoen de praktijkvoorbeelden aan de volgende selectiecriteria:

  • Gericht op het voorveld: dat wil zeggen op preventie, op de nulde en eerste lijn van het sociaal domein die zich richten op een als urgent ervaren sociaal maatschappelijk vraagstuk in gemeenten.
  • Gericht op samenwerking: nauwe samenwerking tussen (verschillende onderdelen van de) gemeente, maatschappelijke en zorgorganisaties en inwoners.
  • Er is gebruik gemaakt van onderzoek: waarin waar mogelijk praktijkkennis van professionals en ervaringskennis van cliënten/bewoners met wetenschappelijke kennis wordt gecombineerd. Er is een goede onderbouwing dat de praktijk effectief is.
  • Onderzocht op outcome: er is onderzocht of nagestreefde doelstellingen wel of niet zijn bereikt.
  • Potentie voor brede toepassing: wél in het besef dat soms per context een extra vertaalslag nodig is (maatwerk)

Praktijkvoorbeelden aandragen kan via dit formulier. Aanmelden kan tot 3 november 2019. Eind november maakt een selectiecommissie een keuze uit de ingezonden praktijkvoorbeelden en hoor je of je jouw praktijkvoorbeeld tijdens het congres kunt presenteren! Organisaties die een praktijkvoorbeeld mogen presenteren, worden zowel qua communicatie als qua organisatie begeleid.

Over het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’

 Hoe bereik je als gemeente, organisatie of professional een zo groot mogelijke maatschappelijke impact? De publieke middelen zijn beperkt, je wilt de budgetten dus inzetten op programma’s waarvan de effectiviteit is getoetst. Maar hoe dan? Leer van praktijkvoorbeelden tijdens het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’ dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), ZonMw, Sociaal Werk Nederland, Divosa en Movisie organiseren. Het congres wordt twee keer georganiseerd: op 10 maart in Zwolle en op 24 maart in Eindhoven

Doen wat werkt is niet alleen een uitvoeringsvraagstuk, maar juist ook een sturings- en financieel-organisatorisch vraagstuk. Zowel gemeenten, organisaties en professionals als cliënten, inwoners en zorgverzekeraars vervullen een rol. Hoe je deze samenwerking vormgeeft, is de rode draad van het congres.

Bredere samenwerking

Voor Movisie is dit congres een vervolg op ‘Samen sturen op doen wat werkt’ dat ze op 1 januari 2019 met Sociaal Werk Nederland en de gemeente Alphen aan den Rijn organiseerde. De VNG organiseerde eerder met de Werkplaatsen Sociaal Domein en ZonMw de PraktijkVoorbeeldenParade, in de vorm van drie regionale bijeenkomsten. Het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein: leren van Praktijkvoorbeelden’ bouwt op deze initiatieven voort.

Meer informatie en aanmelden

‘Doen wat werkt in het sociaal domein: leren van Praktijkvoorbeelden’ vindt in maart 2020 op twee data en op twee verschillende locaties plaats: op 10 maart in Zwolle en op 24 maart in Eindhoven. Vanaf 1 december is het programma gevuld en kun je je aanmelden.

]]>
news-4628 Fri, 27 Sep 2019 13:21:00 +0200 Eindcongressen, symposia en een filmpremière: dit organiseren de werkplaatsen deze herfst https://werkplaatsenjeugd.nl/eindcongressen-symposia-en-een-filmpremiere-dit-organiseren-de-werkplaatsen-deze-herfst/ Nu het einde van het programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd in zicht komt, wordt duidelijk wat de opbrengsten zijn van vier jaar onderzoek doen, samenwerken en kennis uitwisselen. Dit najaar delen verschillende werkplaatsen graag hun resultaten met u. Zo organiseren Samen op School, de AWTJ Utrecht en de AWTJ Friesland een eindcongres. Ook gaat de film ‘De schaduwkanten van het ouderschap’ van C4Youth in première, zet het leernetwerk Rotterdam het thema ‘autonomieontwikkeling’ op de agenda en schetst de AW SAMEN een toekomstbeeld voor de zorg voor jeugd in 2040. news-4613 Wed, 25 Sep 2019 13:55:28 +0200 Vooraankondiging subsidieoproep living labs sport en bewegen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vooraankondiging-subsidieoproep-living-labs-sport-en-bewegen/ Wil jouw gemeente aan de slag met sociale innovatie rondom het onderwerp sport en bewegen? En zijn er maatschappelijke uitdagingen op het gebied van sport en bewegen waar jouw gemeente tegenaan loopt? ZonMw biedt vanaf begin oktober de mogelijkheid om subsidie aan te vragen om de potentie van een zogenaamd living lab te verkennen. Wat is een living lab?

Een living lab is een aanpak om effectiever tot innovaties te komen die bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Living labs zijn succesvol omdat de belangrijkste stakeholders in gezamenlijkheid opereren waardoor de veelheid aan kennis en ervaring, in het bijzonder die van de gebruiker, bijvoorbeeld de burger, zorgen voor een vliegwieleffect.
Uitgangspunt van de living lab-benadering is samen met belangrijke partners innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen bedenken en testen. De partners in een living lab streven een gezamenlijk doel na met vereende krachten en handelen daarbij vanuit het belang van de gebruiker, die een van de partners in het samenwerkingsverband is. Co-creatie met de gebruiker is daarmee een van de belangrijkste elementen in deze aanpak, in combinatie met de real-life setting waarin er wordt geïnnoveerd. De activiteiten van een living lab vinden dan ook plaats in wijken, gemeenschappen, instellingen of organisaties waar de gebruiker woont, werkt, sport en beweegt.

Wat kan ingediend worden?

Aanvragen kunnen ingediend worden om te verkennen welke kansen er liggen en of er draagvlak bestaat voor de start van een living lab op lokaal of regionaal niveau en is bedoeld als stimulans voor duurzame meerjarige samenwerking rondom sport en bewegen.
De subsidie kan worden gebruikt voor activiteiten die het proces van vraagarticulatie en netwerkvorming mogelijk maken.

Randvoorwaarden

  • Beschikbaar budget per aanvraag: 25.000 euro
  • Looptijd: 8 maanden (startdatum 31 december 2019)
  • Het consortium dat een aanvraag kan indienen bestaat uit ten minste een gemeente en een hogeschool met expertise op het gebied van sociale innovatie en op het gebied van sport en bewegen. De gemeente is hoofdaanvrager.
  • De deadline voor indienen is dinsdag 19 november om 12 uur.

Meer informatie

 

]]>
news-4597 Fri, 20 Sep 2019 16:32:28 +0200 Verkorte versie van de Opvoedingsbelastingvragenlijst geschikt bij hulp aan multiprobleemgezinnen https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/verkorte-versie-van-de-opvoedingsbelastingvragenlijst-geschikt-bij-hulp-aan-multiprobleemgezinnen/ Uit onderzoek blijkt dat de verkorte versie van de Opvoedingsbelastingvragenlijst (OBVL-K) een betrouwbaar en valide instrument is bij het meten van de opvoedingsbelasting. De OBVL-K is bij uitstek geschikt om de hulp aan multiprobleemgezinnen te meten. Multiprobleemgezinnen ondervinden allerlei problemen, zoals problemen bij de opvoeding, psychische problemen en sociaaleconomische problemen. De opvoedingsbelasting van de ouder hangt samen met opvoedproblemen en het gedrag van het kind. Bovendien is de ervaren opvoedingsbelasting van de ouder een belangrijke indicator voor het behaalde resultaat van de hulp.

De Opvoedingsbelastingvragenlijst

De Opvoedingsbelastingvragenlijst is een instrument dat in Nederland veel wordt gebruikt om de opvoedingsbelasting van ouders in kaart te brengen. Er is onderzoek gedaan naar de verkorte versie hiervan. Er zijn ruim 5.800 vragenlijsten bij de start en bij het einde van een behandeling afgenomen en geanalyseerd. Zo werd duidelijk dat de verkorte versie van de Opvoedingsbelastingvragenlijst, bij multiprobleemgezinnen betrouwbaar en valide is. Bij nog eens 250 gezinnen werd de OBVL-K maandelijks afgenomen om te onderzoeken of de vragenlijst geschikt is om veranderingen in de opvoedingsbelasting gedurende de hulp te meten. Dat blijkt het geval te zijn.

Monitoring verloop

Door de opvoedingsbelasting maandelijks te meten wordt het verloop van de behandeling zichtbaar. De uitkomst van die metingen, de zogenoemde verloopprofielen, geven input voor gesprekken tussen hulpverlener en gezin. In het onderzoek zijn ook verloopprofielen ontwikkeld die de gemiddelde veranderingen in kaart brengen bij een multiprobleemgezin. Door de veranderingen te meten kan sneller bijgestuurd worden als de hulp niet het verwachte resultaat biedt.

Toolkit

Maar wat te doen als de hulpverlening aan een gezin niet vooruit lijkt gaat? Samen met ouders en professionals is hiervoor een toolkit ontwikkeld. Deze ‘Toolkit voor stagnerende hulpverlening’ ondersteunt hulpverleners om de OBVL-K op een goede manier te gebruiken. Het stimuleert de hulpverlener ook om te zoeken naar andere vormen van hulpverlening als blijkt dat er onvoldoende voortuitgang is voor het gezin en biedt dus handvatten voor professionals om tussentijds het verloop van de behandeling te evalueren en waar mogelijk bij te stellen. Deze toolkit wordt opgenomen in de landelijke richtlijn Multiprobleemgezinnen.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet. Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-4587 Fri, 20 Sep 2019 10:35:38 +0200 Gemeenten aan de slag met maatschappelijke diensttijd (MDT) voor jongeren met een ‘tussenjaar’ https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/gemeenten-aan-de-slag-met-maatschappelijke-diensttijd-mdt-voor-jongeren-met-een-tussenjaar/ Vandaag hebben 11 gemeenten bericht gekregen dat zij mogen starten met hun MDT-project. De gemeenten gaan in deze projecten experimenteren met een MDT-vorm die is geïnspireerd op de aanpak van de Belgische Samenlevingsdienst. 20-28 uur per week

De kern van deze aanpak is dat verschillende groepen jongeren elkaar ontmoeten, dat zij zowel individueel als in groepsverband begeleid worden en dat zij gestimuleerd worden om te werken aan hun competenties. Het verschil met de lopende proeftuinen is dat deze vorm van MDT intensiever is. De deelnemende jongeren gaan zich 20 tot 28 uur per week inzetten voor hun MDT. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om jongeren die kiezen voor een tussenjaar of jongeren die uitvallen op school. 

Helpen en erkenning krijgen

Jongeren noemen als belangrijkste motivatie om mee te doen aan MDT dat ze anderen willen helpen en daarvoor erkenning willen krijgen. Ze willen vaardigheden ontwikkelen en zinvol werk doen, hun leven weer op de rit krijgen, grip krijgen op baan of studiekeuze of de kans op succes daarin vergroten. De gemeenten gaan samen met buurgemeenten, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties aan de slag om de jongeren een waardevolle MDT te bieden.

Over de projecten

Een overzicht van deze 11 nieuwe projecten is hier te vinden. Meer informatie over deze projecten wordt begin oktober op onze website gepubliceerd. 

Over MDT

MDT is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. MDT biedt ook de mogelijkheid om mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen.

Meer weten? 

]]>
news-4531 Fri, 13 Sep 2019 11:52:00 +0200 Als je ouders uit elkaar gaan https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/als-je-ouders-uit-elkaar-gaan/ Veel kinderen en jongeren hebben het gevoel dat hun wereld instort wanneer hun ouders gaan scheiden. Een scheiding is voor hen een heel ingrijpende, vaak overweldigende gebeurtenis. En ruim 1 op de 5 kinderen krijgt ermee te maken. Om te helpen bij de verwerking hun emoties is er voor deze kinderen en jongeren een nieuw werkboek beschikbaar. Dit praktische werkboek helpt jongeren bij het verwerken van een scheiding. Aan de hand van denkvragen, oefeningen en puzzels krijgen ze inzicht in hun eigen situatie en hun gevoelens. Ook geeft het informatie over wat er precies gebeurt bij een scheiding en welke rechten je hebt als kind. Daarnaast bevat het vele herkenbare verhalen van andere kinderen en jongeren die een scheiding hebben meegemaakt.

Het werkboek is ontstaan vanuit de ervaringen met INBOX. INBOX is een digitaal platform voor jongeren met gescheiden ouders dat door de auteurs, Mariska Klein Velderman en Fieke Pannebakker (TNO) met Schoolformaat, praktijkpartners en jongeren ontwikkeld werd in het project “Passende ondersteuning voor jongeren van gescheiden ouders”.
Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit het programma effectief werken in de jeugdsector. Het boek is te bestellen via onder andere bol.com. 

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma “Effectief werken in de jeugdsector” opgezet.  

Meer weten?

]]>
news-4540 Thu, 12 Sep 2019 12:25:05 +0200 Nieuwe onderzoeken in de JeugdzorgPlus https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuwe-onderzoeken-in-de-jeugdzorgplus/ In het najaar van 2019 starten 2 nieuwe onderzoeken in de JeugdzorgPlus. Onderzocht wordt hoe suïcidale gedachten en suïcide onder jongeren van invloed zijn op de samenwerking tussen ketenpartners en op de (groeps)dynamiek in de JeugdzorgPlus. Een ander project gaat onderzoek doen naar kleinschalige voorzieningen in de JeugdzorgPlus. Suïcide en suïcidale uitingen 

Het doel van dit onderzoek is inzicht en kennis te krijgen over de beleving van jongeren die verblijven in leefgroepen waar suïcide-problematiek speelt. Het is belangrijk te onderzoeken wat er gebeurt op de groep als een jongere het niet meer ziet zitten en zich suïcidaal uit. Wat doet dat met de sfeer? Hoe reageren jongeren en professionals op zulke situaties? Welke acties worden er ondernomen en wat wordt er achterwege gelaten? Dit onderzoek levert een praktische bijdrage aan het leren over en het verbeteren van de zorg aan jongeren in de JeugdzorgPlus.

Kleine groepen bij grote problemen

JeugdzorgPlus is niet altijd het passende antwoord voor bepaalde jongeren. Door de ombouw van JeugdzorgPlus-instellingen naar kleinschalige voorzieningen (een van de laatste ontwikkelingen) moet er meer ruimte komen voor een individuele, specialistische aanpak op maat met aandacht en zorg voor jongeren. In dit project worden kleinschalige voorzieningen in de JeugdzorgPlus in kaart gebracht, worden de eerste ervaringen onderzocht en vergeleken. Een belangrijk doel is dat initiatieven leren van elkaar in een consortium, dat ook na het project blijft bestaan.

Over de JeugdzorgPlus

JeugdzorgPlus is een vorm van gesloten jeugdhulp die wordt geboden aan kinderen en jongeren die niet bereikbaar zijn voor lichtere vormen van hulpverlening. Zonder behandeling vormen zij een risico voor zichzelf of hun omgeving.

ZonMw-programma Longitudinale effectmonitor JeugdzorgPlus

ZonMw informeert voor het openstellen van een nieuwe subsidierondes periodiek naar potentiële onderzoeksvragen van het ministerie van VWS en van JeugdzorgPlus. De 2 onderzoeksvragen zijn in overleg met de JeugdzorgPlus geformuleerd. De projecten zijn vanuit dit programma gefinancierd.

Meer weten?

]]>
news-4519 Thu, 05 Sep 2019 17:04:47 +0200 Sociale opvoedondersteuning zet moeders in hun kracht https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/sociale-opvoedondersteuning-zet-moeders-in-hun-kracht/ Het lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving van de Hanzehogeschool Groningen heeft de afgelopen 2 jaar onderzoek gedaan naar hoe jeugdprofessionals samen met vrijwilligers vorm en inhoud geven aan lichte opvoedondersteuning voor kwetsbare ouders. Uit het onderzoek blijkt dat het versterken van het sociale netwerk van ouders op een laagdrempelige manier het beste werkt. Sinds de wet op de jeugdzorg en de WMO moeten gemeentes ervoor zorgen dat er voldoende goede opvoedcondities worden gecreëerd, zodat ieder kind kansrijk, veilig en gezond kan opgroeien. Socialejeugdprofessionals die preventief en omgevingsgericht werken spelen daarin een cruciale rol. Ouders komen tijdens het opvoeden voor complexe, onzekere opgaven te staan. Moeders die hun kinderen onder lastige omstandigheden opvoeden, bijvoorbeeld alleenstaand, met weinig financiële middelen, of zonder positieve opvoedvoorbeelden, ervaren dit in verhoogde mate. Lichte opvoedondersteuning helpt deze moeders om de opvoeding weer zelf aan te kunnen. 

Storytelling

Hoe pakken sociale jeugdprofessionals dat aan? In 3 vernieuwende socialeopvoedpraktijken (Ouders en Puk in Hoogeveen, De Huiskamer in de Groningse wijk Beijum en de alleenstaande moedergroepen in Veendam) is middels storytelling onderzocht hoe professionals samen met vrijwilligers vorm en inhoud geven aan de lichte opvoedondersteuning. 

Concrete verhalen van moeders, professionals en vrijwilligers over hun ervaringen, leren professionals wat werkt bij opvoedingsondersteuning. Wat is belangrijk? Voor professionals draait het om professionele vaardigheden, het bieden van structuur en het creëren van groepsgevoel. Voor de deelnemende ouders zijn ook sociale contacten, ontspanning en het leren van andere ouders belangrijk.

Op het eerste oog lijken het geen ingewikkelde onderwerpen, maar uit de verhalen blijkt dat ze wel een grote kracht hebben. Een professional vertelt: “Je ziet iemand groeien, sterker worden. Moeders die dan op een gegeven moment de groep weer verlaten zeggen: ik heb de boel weer op de rails, ik voel me weer goed, ik voel me weer happy, ik kijk weer naar de toekomst, mijn kinderen gaan lekker.”

Handreiking

Laagdrempelig ondersteuning bieden is een kunst die de socialejeugdprofessionals in deze 3 praktijken verstaan. Het is van groot belang dat hbo-opleidingen Sociaal werk, jeugdprofessionals opleiden die dit kennen, herkennen en ernaar weten te handelen. In de ontwikkelde handreiking geven we praktische handvatten voor professionals die opvoedingsondersteuning (willen gaan) aanbieden of hun bestaande praktijk willen verbeteren. Daarnaast is de handreiking bruikbaar voor opleidingen binnen Social Work en Toegepaste Psychologie om invulling te geven aan het preventief en omgevingsgericht handelen van (jeugd) professionals. De handreiking is in november beschikbaar en op te vragen bij het secretariaat van het lectoraat.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet. Dit project is tot stand gekomen met financiering vanuit dit programma.

Meer weten?

]]>
news-4335 Wed, 04 Sep 2019 09:00:00 +0200 Informatiebijeenkomst en subsidiemogelijkheden voor big data en kansrijke start https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/informatiebijeenkomst-en-subsidiemogelijkheden-voor-big-data-en-kansrijke-start/ Kinderen in kwetsbare gezinnen hebben betere kansen op een goede start, naarmate ze eerder in het leven de noodzakelijke hulp en ondersteuning krijgen. Maar hoe komen deze kinderen en hun gezinnen, vaak met complexe problemen voor, tijdens en na de zwangerschap, zo vroeg mogelijk in beeld? En hoe kan big data-onderzoek daarbij helpen? In het kader van de Nationale Wetenschapsagenda wordt € 2.64 miljoen beschikbaar gesteld om daar onderzoek naar te doen. Professionals uit de geboortezorg en de jeugdgezondheidszorg (JGZ), kennisinstellingen, onderzoekers uit de exacte en natuurwetenschappen, de sociale en geesteswetenschappen en de sociaal-medische en gezondheidswetenschappen en andere geïnteresseerde partijen worden van harte uitgenodigd om voor dit onderzoek hun expertise gezamenlijk in te zetten.

Vroegtijdige herkenning kwetsbaarheid

Door vroeg in het leven van een kind, of al tijdens of in aanloop naar de zwangerschap aandacht te schenken aan preventie, valt potentieel veel winst te behalen. Een vroegtijdige herkenning van kwetsbaarheid van kinderen en (aanstaande) gezinnen is belangrijk. Innovatieve methoden om gegevensbronnen te benutten kunnen een rol spelen voor een goed aansluitend zorg- of ondersteuningsaanbod.

Mogelijkheden data verzamelingen en innovatieve datascience

De toenemende beschikbaarheid van grote en complexe dataverzamelingen biedt nieuwe mogelijkheden om vroegtijdig kwetsbaarheid te herkennen. In dit onderzoeksprogramma willen we daarom nagaan welke rol big data en de duiding daarvan kunnen hebben bij het bieden van een kansrijke start voor kinderen.

Subsidiemogelijkheden big data voor geboortezorg en JGZ

Het Nationale Wetenschapsagenda (NWA) programma Kansrijke start voor kinderen met behulp van big data stelt € 2.64 miljoen beschikbaar om hier onderzoek naar te doen. Het onderzoek moet zich richten op de vraag hoe met gegevensbronnen, producten, diensten en methoden van big data-onderzoek professionals in de geboortezorg en de JGZ ondersteund kunnen worden om tijdig passende hulp en ondersteuning te bieden om een kansrijke start voor kinderen mogelijk te maken.

Aanmelden vooronderzoek

Het programma start met een vooronderzoek waarbij scenario’s worden uitgewerkt door potentiële indieners voor verder onderzoek. Het NWA-programma beoogt bruggen te slaan tussen uiteenlopende wetenschappelijke gebieden en tussen verschillende vormen van onderzoek. Een kennis en ketenbrede aanpak en multidisciplinaire samenwerking met maatschappelijke partijen is daarom belangrijk. Professionals uit de geboortezorg en de JGZ, kennisinstellingen, onderzoekers uit de exacte en natuurwetenschappen, de sociale en geesteswetenschappen en de sociaal-medische en gezondheidswetenschappen en andere geïnteresseerde partijen kunnen zich aanmelden voor deelname aan het vooronderzoek. Op basis van dit vooronderzoek worden de thema’s bepaald voor vervolgonderzoek. Dit onderzoek zal worden uitgevoerd door brede consortia, bestaande uit de deelnemers aan het vooronderzoek, aangevuld met eventueel extra benodigde expertise.

Over de Nationale Wetenschapsagenda (NWA)

De NWA beschrijft brede, uitdagende onderwerpen die om een nationale aanpak vragen en waarmee Nederlands onderzoek de samenleving en de kenniseconomie kan versterken. De NWA is door een innovatief proces met de inbreng van burgers en wetenschappers tot stand gekomen. De NWA is ván en vóór iedereen; de implementatie ervan kan daarom niet anders dan met elkaar! In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) financiert NWO sinds 2018 interdisciplinair, kennisketenbreed onderzoek in het kader van de NWA, onder andere via thematische programmering in samenwerking met ministeries. Het doel van de thematische NWA-programma’s is om antwoorden te vinden op actuele maatschappelijke vragen.

Informatiebijeenkomst

Wilt u meer weten over de subsidieoproep? Op 25 september 2019 van 09.30 – 14.00 uur vindt er een informatiebijeenkomst plaats in New Babylon in Den Haag. U kunt zich inschrijven via dit formulier. Inschrijven kan tot 18 september.

Meer weten?

]]>
news-4502 Tue, 03 Sep 2019 16:11:26 +0200 Website voor jeugdige onderzoekdeelnemers uitgebreid https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/website-voor-jeugdige-onderzoekdeelnemers-uitgebreid/ De website Kindenonderzoek.nl is uitgebreid met informatie om zelf een begrijpelijke Patiënt Informatie Formulier te maken. De uitbreiding bestaat uit een model formulier, een handleiding en een illustratiedatabase. Aan de hand van uitleg, instructie en voorbeeldteksten kan de onderzoeker zelf een Patiënt Informatie Formulier opstellen. De website Kindenonderzoek.nl is bedoeld om kinderen, ouders en professionals te informeren over de aspecten rondom wetenschappelijk onderzoek bij kinderen. Het collectief is gefinancierd door ZonMw en omvat meerder projecten. De Toolbox zoals deze nu is ontwikkeld is onderdeel van het vervolgproject 'Tailored Informed Consent - Implementatie en PIF toolbox' uit het programma Goed Gebruik Geneesmiddelen.

> Meer infomatie over de projecten
> Naar de vernieuwde website

 

]]>
news-4401 Fri, 30 Aug 2019 10:00:00 +0200 Uitreiking Special Media Awards voor mensen met een verstandelijke beperking https://special-media-awards.nl/ Tijdens de Week van de Mediawijsheid organiseert Amerpoort op 9 november de uitreiking van de Special Media Awards. Een awarduitreiking voor mensen met een verstandelijke beperking die zelf media maken. Ken jij of ben jij een vlogger, YouTuber, radiomaker, fotograaf, gamer et cetera met een verstandelijke beperking? Geef hen/je dan op voor de Special Media Awards. Aanmelden kan tot 15 oktober 2019. news-4470 Mon, 26 Aug 2019 13:37:43 +0200 Alcoholverslaafde ouders geholpen met biopsychosociaal model https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/alcoholverslaafde-ouders-geholpen-met-biopsychosociaal-model/ Voor hulpverleners aan ouders met een alcoholafhankelijkheid is het voortdurend balanceren tussen de belangen van het kind en de autonomie van de ouders. Het door ZonMw gefinancierde onderzoek ‘Parents who are alcoholics: Towards a normative framework of integrative care and responsible parenting interventions’ geeft vanuit ethisch perspectief inzicht in hoe de bestaande zorg voor aan alcohol verslaafde ouders en hun kinderen beter kan. Het onderzoek is uitgevoerd aan de Universiteit van Maastricht onder leiding van dr. Dorothee Horstkötter. Handelingsverlegenheid belemmert vroegsignalering

Ouders die verslaafd zijn aan alcohol vormen een risico voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Om die reden is er grote zorg om deze kinderen. De zorg voor deze gezinnen is complex en het is voor de verschillende betrokken instanties, zoals verslavingszorg en jeugdzorg, lastig balanceren tussen het opkomen voor de belangen en veilige ontwikkeling van de kinderen en het respecteren van de autonomie van de ouders. Deze belangen kunnen tegenstrijdige zijn en leiden tot handelingsverlegenheid bij zowel de professionals binnen de verslavingszorg en jeugdzorg als binnen het informele netwerk van gezinnen. Dit belemmert het bespreekbaar maken van de thuissituatie en het alcoholisme waardoor knelpunten ontstaan op het gebied van vroegsignalering van de problemen. Uit eerder onderzoek blijkt echter dat juist deze vroegsignalering van groot belang is.

Biopsychosociaal model als ethisch alternatief

In de zorg wordt vanuit verschillende modellen gekeken naar mensen met een alcoholverslaving. De hulpverleners in de jeugdzorg en verslavingszorg moeten zich realiseren dat zij verschillende doelen nastreven: het welzijn van het kind en het welzijn van verslaafde ouders. Daarbij staan zij voor de  uitdaging op zoek te gaan naar een gezamenlijk belang en een gedeelde visie. Uit het onderzoek blijkt dat het biopsychosociale model, waarin gekeken wordt naar de sociale omstandigheden, psychische gezondheid en waarden van de verslaafde, hieraan voldoet en aansluit op de behoefte van de alcoholverslaafde ouder. In dit model wordt een andere manier van benadering van de ouders toegepast, waarbij het van belang is dat er compassie is en interesse wordt getoond voor hun achterliggende problemen in plaats van kritiek gegeven wordt op hun ouderschap. 

De onderzoekers hebben gekeken naar dit ethische alternatief, waarin de nadruk ligt op relationele verbondenheid tussen ouders en kinderen. Het blijkt dat dit belangrijke handvatten oplevert voor de communicatie en samenwerking tussen hulpverleners en cliënten, wat uiteindelijk bijdraagt aan een betere hulpverlening voor ouders met een verslaving en hun kinderen. Zo kan het goed zijn om als hulpverlener een open vraag te stellen aan iemand over wie hij zich zorgen maakt. Hierbij is een goede vertrouwensrelatie uiteraard van groot belang. Ook moeten ouders het gevoel kunnen hebben dat de vraag over welzijn en een aanbod voor hulp daadwerkelijk hulp inhoudt, en niet meteen een stap is richting het gedwongen kader. Binnen dit onderzoek is derhalve aangetoond dat dit nieuwe ethische model veelbelovend is en dat er op dit gebied nog veel terreinwinst is te boeken.

Meer informatie

]]>
news-4460 Mon, 26 Aug 2019 08:37:03 +0200 Nieuw onderzoek naar kennis over de keuze van implementatie-strategieën in de jeugdsector https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/nieuw-onderzoek-naar-kennis-over-de-keuze-van-implementatie-strategieen-in-de-jeugdsector/ Dit najaar starten 2 projecten die opgedane kennis uit onderzoek gaan vertalen naar praktische toepassingen voor professionals, onderzoekers en stafmedewerkers die verantwoordelijk zijn voor het succesvol invoeren van innovaties. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van innovaties, interventies, instrumenten, richtlijnen en andere toepassingen van resultaten uit onderzoek. Maar als een innovatie werkt, wil dat nog niet zeggen dat deze ook in de praktijk wordt toegepast. Er is nog weinig kennis beschikbaar om de keuze voor een implementatiestrategie goed theoretisch te onderbouwen. 

Project Getting beyond determinants of implementation: Strategies to effectively tackle barriers to the implementation of guidelines in youth care 

De Kindcheck is een richtlijn die zorgverleners handvatten biedt om kindermishandeling vroegtijdig te signaleren op basis van problemen van ouders zoals verslavingsproblemen, huiselijk geweld of ernstige psychiatrische problemen. Het doel van dit onderzoek is het krijgen van inzicht in welke factoren belangrijk zijn bij het invoeren van een richtlijn zoals de Kindcheck. Daarna wordt vastgesteld met welke strategieën die factoren beïnvloedt kunnen worden, zodat zorgverleners beter ondersteund kunnen worden bij het invoeren van richtlijnen. In het project wordt een (digitale) beslishulp ontwikkeld waarmee zorgverleners en organisaties kunnen bepalen welke implementatiestrategieën goed bij hen en hun context passen.

Project Implementation strategies for professionals in working with elements of interventions

Een belangrijk onderdeel van de implementatie van een innovatie is de instructie en training van de professionals die ermee zullen gaan werken. In dit onderzoek wordt ingezet op een actuele innovatie in de jeugdsector, namelijk het werken met elementen van effectieve interventies. Gezocht wordt naar onderbouwde kennis over de training van verschillende typen jeugdprofessionals, die verschillen in opleiding en setting, maar mogelijk allemaal (soms) met deze innovatie gaan werken. In dit project wordt onderzoek gedaan naar de beste strategieën voor instructie en training van innovaties voor jeugdprofessionals in het algemeen. Daarna worden 2 verschillende trainingsmodules voor het leren werken met elementen van interventies ontwikkeld en aangeboden aan verschillende groepen. De trainingen worden geëvalueerd met de deelnemers om te ontdekken wanneer en waarom voor bepaalde strategieën van training gekozen kan of moet worden.

ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector 

Met meer kennis kan de hulp aan kinderen en hun gezinnen effectiever worden. Voor deze kennisvergroting is het ZonMw-programma Effectief werken in de jeugdsector opgezet.  
De projecten worden gefinancierd vanuit dit programma.

Meer informatie

]]>
news-4455 Thu, 22 Aug 2019 14:18:51 +0200 Friese dialoogtafels bieden ruimte voor reflectie op het zorgtraject https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/friese-dialoogtafels-bieden-ruimte-voor-reflectie-op-het-zorgtraject/ Een hulpverleningstraject is in de praktijk vaak een complex proces dat zich niet altijd ontwikkelt zoals gewenst of verwacht. Om systematisch te kunnen evalueren welke factoren bevorderend en belemmerend werken in het zorgtraject, heeft de Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Friesland (AWTJF) de Dialoogtafelmethodiek ontwikkeld. De dialoogtafel biedt jeugdigen, ouders en hulpverleners de ruimte om vanuit een gelijkwaardige positie te reflecteren op de hulpverlening die zij hebben ontvangen of gegeven. Tijdens een dialoogtafelbijeenkomst van de AWTJF delen de deelnemers de ervaringen die zij hebben opgedaan in het hulpverleningstraject. Een onafhankelijke voorzitter creëert ruimte voor een open dialoog, waarin inzichten over het verloop en de uitkomsten van het traject worden opgehaald. Hoe verliep bijvoorbeeld de communicatie tussen de jongere en de betrokken hulpverleners? Werkten de ingezette interventies? En welk effect hadden de gemaakte beleidsmatige keuzes op de hulpverlening aan ouders en jongeren? Aan de hand van dit soort vragen brengen de deelnemers succesfactoren en belemmerende factoren tijdens het traject in kaart en formuleren ze gezamenlijk aanbevelingen. 

Gelijkwaardige gesprekspartners 

Jongeren en ouders die hebben deelgenomen aan de Friese dialoogtafels geven aan dat ze zich door deze methode als gelijkwaardige gesprekspartner gehoord voelen. Ook kan de dialoogtafel bijdragen aan het gevoelsmatig afsluiten van de moeilijke periode waarin het traject heeft plaatsgevonden. Aan de andere kant kunnen de betrokken hulpverleners, zoals sociaal werkers en therapeuten, een toelichting geven op de keuzes die zij gemaakt hebben tijdens het traject. In een dialoogtafel draait het niet om schuld, maar om samen leren van opgedane ervaringen.  

Casusprofielen 

Inmiddels zijn er 25 casus-specifieke dialoogtafels gehouden. De AWTJF geeft de belangrijkste inzichten uit de dialoogtafel weer in een ‘casusprofiel’. Een voorbeeld van zo’n profiel betreft een casus van een jongere die thuis in een onveilige situatie verkeerde en daardoor een posttraumatische stress stoornis (PTSS) heeft ontwikkeld. Door middel van de dialoogtafelmethodiek is het hulpverleningstraject in kaart gebracht en zijn de positieve en belemmerende factoren hierin geïdentificeerd. Zo bleek de inzet van hulp in de thuissituatie tot escalatie geleid te hebben en richtten de professionals zich onvoldoende op het versterken van de eigen kracht van de jongere. Uithuisplaatsing bleek in dit geval wel positief uit te pakken voor de gemoedstoestand en het zelfvertrouwen van de jongere. 

Alternatieve dialoogtafels 

De dialoogtafels blijken echter niet alleen behulpzaam in het reflecteren op casus-specifieke trajecten. Zo heeft de AWTJF ook een alternatieve dialoogtafelvariant ingezet als instrument voor de evaluatie van de samenwerking tussen 2 jeugdzorginstellingen. Ook organiseerde de werkplaats 3 alternatieve dialoogtafels om het functioneren van Structuur Plus-groepen voor kinderen met autisme binnen het Speciaal Basisonderwijs (SBO) te evalueren. 
Op dit moment wordt er gewerkt aan een light versie van de Dialoogtafelmethodiek, die zelfstandig binnen instellingen en gemeenten kan worden toegepast. 

Over de AWTJF

De AWTJF is een van de 13 academische werkplaatsen transformatie jeugd die gesubsidieerd worden vanuit het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd. De werkplaats betreft een samenwerkingsverband tussen (vertegenwoordigers van) jeugdigen en ouders, praktijkorganisaties uit de jeugdsector, gemeenten, universiteit en hogescholen. Samen verzamelen, bundelen, vernieuwen en verspreiden ze kennis die aansluit op de vragen en behoeften van jeugdigen en hun opvoeders.

Meer weten? 

]]>
news-4452 Thu, 22 Aug 2019 10:23:43 +0200 Onderzoeksbehoefte van mensen met autisme in kaart gebracht https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/onderzoeksbehoefte-van-mensen-met-autisme-in-kaart-gebracht/ In Nederland heeft circa 1% van de bevolking een autismespectrumstoornis (ASS) of kortweg autisme. (Inter)nationaal wordt veel onderzoek naar autisme/ASS gedaan, waarbij vooral wetenschappers de onderzoeksagenda bepalen. Onderzoeksagenda Autisme

Aan mensen met autisme en hun naasten wordt te weinig gevraagd wat hun onderzoeksbehoefte is. Mogelijk wijkt dit af van wat wetenschappers belangrijk vinden. Karin van den Bosch en Diederik Weve onderzochten binnen het project Inventarisatie onderzoeksbehoeften vanuit het perspectief van mensen met autisme en hun naasten (onderzoeksagenda) middels een enquête de onderzoeksbehoefte van 923 respondenten, waaronder volwassenen met ASS (16+), ouders en wettelijk vertegenwoordigers. Hun onderzoeksbehoefte wordt gebruikt als input voor de Onderzoeksagenda Autisme. Ontdek de thema’s die uit het onderzoek naar voren kwamen in onderstaand rapport.
Rapport Onderzoeksagenda Autisme

]]>
news-4436 Fri, 16 Aug 2019 11:05:46 +0200 Lespakket Je Lijf Je Lief! https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/lespakket-je-lijf-je-lief/ Leerlingen in het praktijkonderwijs lopen meer risico dan andere jongeren om slachtoffer of dader te worden van seksueel grensoverschrijdend gedrag. ‘Je lijf, je lief!’ is het enige erkende lespakket voor deze doelgroep. Het werd al op kleine schaal uitgevoerd, maar is nu verder geëvalueerd, doorontwikkeld en in meerdere regio’s uitgevoerd. Het lesprogramma ‘Je Lijf, Je Lief!’ heeft als doel seksuele grensoverschrijding bij leerlingen in het praktijkonderwijs te voorkomen. Het lesprogramma bestaat onder meer uit een downloadbare handleiding, strips, foto’s, kaarten en audiovisueel materiaal.

Onderdelen van de les zijn bijvoorbeeld:

  • Eigen wensen herkennen en aangeven (wie mag jou kussen? Hoe voelt een twijfelgevoel?)
  • Hoe laat je merken wat je wél wilt? 

Ook kan de docent een training volgen om de lessen te geven en is er een train-de-trainer programma. Dit alles is te benaderen via de (gratis) Movisie academie. Het lespakket is in 2015 erkend op het niveau ‘goed onderbouwd’ door de Erkenningscommissie Interventies en werd al op kleine schaal uitgevoerd.

Evaluatie en implementatie

In het evaluatie- en implementatieproject van Rutgers WPF, Movisie en GGD Amsterdam is onderzocht wat het effect is van het lespakket. Ook keken de onderzoekers hoe het geven van de lessen het best gestimuleerd kan worden op scholen.

Uit interviews kwam naar voren dat leerlingen van de lessen hebben geleerd. Het vragenlijstonderzoek toont echter geen effect aan. Mogelijke verklaringen kunnen volgens de onderzoekers zijn dat leerlingen sociaal-wenselijke antwoorden hebben gegeven en de neiging hebben tot zelfoverschatting. Zelfrapportage door middel van een vragenlijst was wellicht niet passend voor (een deel van) de doelgroep. Ook bleek het lespakket niet altijd te zijn uitgevoerd zoals bedoeld en was het aantal lessen wellicht te kort om een meetbaar effect te bewerkstelligen. Aangeleerde kennis en vaardigheden beklijven moeilijk in deze doelgroep.

Verbeterpunten doorgevoerd in ‘Je Lijf Je Lief!’ 2.0

Uit het evaluatieonderzoek kwamen verschillende verbeterpunten voor het lespakket en de docentenhandleiding naar voren. Deze zijn zoveel mogelijk doorgevoerd. Zo is er meer mogelijkheid voor afwisseling ingebouwd en is tegelijkertijd een duidelijke kernboodschap geformuleerd. Ook zijn de lessen actiever gemaakt en is de docentinstructie uitgebreid. Dit waren allemaal punten die ervoor zorgen dat het lespakket beter is afgestemd op de variatie binnen de doelgroep en docenten hierdoor het lespakket gemakkelijker kunnen uitvoeren zoals bedoeld.

Een doorlopende leerlijn seksuele gezondheid

De onderzoekers concluderen dat ‘Je Lijf Je Lief!’ een waardevol lespakket is, zeker als onderdeel van een doorlopende leerlijn seksuele vorming. Het belang van het thema dient onderschreven te worden door scholen. Voor toekomstig onderzoek bevelen zij aan een combinatie van verschillende onderzoeksmethoden in te zetten bij deze doelgroep en rekening te houden met diversiteit binnen de doelgroep.

Seksuele gezondheid

De scope van de seksuele gezondheidsbevordering is in de loop der jaren fors verbreed, ook binnen de programmering van ZonMw. Het gaat nu ook over thema’s als ‘gezond opgroeien’ en ‘onbedoelde zwangerschap en kwetsbaar (jong) ouderschap’. Vroege opsporing van aandoeningen blijft een belangrijke prioriteit. ZonMw subsidieert projecten die onderzoek doen op het gebied van seksuele gezondheid.

Meer informatie

Relevante ZonMw programma's en thema's:

]]>
news-4419 Wed, 07 Aug 2019 14:03:00 +0200 Vooraankondiging: congres Doen wat werkt in het sociaal domein https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vooraankondiging-congres-doen-wat-werkt-in-het-sociaal-domein/ Hoe bereik je als gemeente, organisatie of professional een zo groot mogelijke maatschappelijke impact? De publieke middelen zijn beperkt, je wilt de budgetten dus inzetten op programma’s waarvan de effectiviteit is getoetst. Maar hoe dan? Leer van praktijkvoorbeelden tijdens het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’ dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), ZonMw, Sociaal Werk Nederland en Movisie op twee data en twee verschillende locaties in maart 2020 organiseren. De praktijkvoorbeelden en instrumenten die tijdens het congres centraal staan richten zich op preventie. Vraagstukken uit het brede sociale domein komen aanbod, denk aan:

  • Het voorkomen van eenzaamheid;
  • Het samenleven in superdiverse wijken;
  • Toegankelijkheid van zorg en welzijn;
  • De vermaatschappelijking van de zorg;
  • Jeugdzorg;
  • Langer thuis wonen van ouderen;
  • Participatie van mensen met een beperking.

Alle voorbeelden zijn gebaseerd op onderbouwde kennis, waarbij de ervaringskennis van professionals én cliënten en inwoners net zo belangrijk is als wetenschappelijke kennis.

Samen doen wat werkt

Doen wat werkt is niet alleen een uitvoeringsvraagstuk, maar juist ook een sturings- en financieel-organisatorisch vraagstuk. Zowel gemeenten, organisaties en professionals als cliënten, inwoners en zorgverzekeraars vervullen een rol. Hoe je deze samenwerking vormgeeft, is de rode draad van het congres.

Twee congressen in Noord- en Zuid-Nederland

‘Doen wat werkt in het sociaal domein: leren van Praktijkvoorbeelden’ vindt in maart 2020 op twee data en op twee verschillende locaties plaats. Het ene congres in Noord-Nederland, het andere in het zuiden van het land. De data en de locaties zijn vanaf eind september bekend. Vanaf 1 november is het programma gevuld en kun je je aanmelden.

Bredere samenwerking

Voor Movisie is dit congres een vervolg op ‘Samen sturen op doen wat werkt’ dat ze op 1 januari 2019 met Sociaal Werk Nederland en de gemeente Alphen aan den Rijn organiseerde. De VNG organiseerde eerder met de Werkplaatsen Sociaal Domein en ZonMw de PraktijkVoorbeeldenParade, in de vorm van drie regionale bijeenkomsten. Het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein: leren van Praktijkvoorbeelden’ bouwt op deze initiatieven voort.

Oproep: presenteer jouw praktijkvoorbeeld

De komende tijd stellen de VNG, ZonMw, Sociaal Werk Nederland en Movisie een programma samen met inspirerende sprekers en workshops waarin de praktijkvoorbeelden worden uitgelicht. Blink jij als gemeente, organisatie of professional uit in het werken aan maatschappelijke vraagstukken op basis van onderbouwde kennis en wil je tijdens het congres vertellen hoe je dit in samenwerking hebt aangepakt? Meld je dan aan via dit formulier. Aanmelden kan tot 15 oktober 2019. Eind oktober maakt een selectiecommissie een keuze uit de ingezonden praktijkvoorbeelden en hoor je of je jouw praktijkvoorbeeld tijdens het congres kunt presenteren!

Idealiter voldoen de praktijkvoorbeelden aan de volgende selectiecriteria:

  • Gericht op het voorveld: dat wil zeggen op preventie, op de nulde en eerste lijn van het sociaal domein die zich richten op een als urgent ervaren sociaal maatschappelijk vraagstuk in gemeenten.
  • Gericht op samenwerking: nauwe samenwerking tussen (verschillende onderdelen van de) gemeente, maatschappelijke en zorgorganisaties en inwoners.
  • Er is gebruik gemaakt van onderzoek: waarin waar mogelijk praktijkkennis van professionals en ervaringskennis van cliënten/bewoners met wetenschappelijke kennis wordt gecombineerd. Er is een goede onderbouwing dat de praktijk effectief is.
  • Onderzocht op outcome: er is onderzocht of nagestreefde doelstellingen wel of niet zijn bereikt.
  • Potentie voor brede toepassing: wél in het besef dat soms per context een extra vertaalslag nodig is (maatwerk)
]]>
news-4394 Tue, 30 Jul 2019 13:26:44 +0200 Subsidiemogelijkheden voor onderzoek huiselijk geweld en kindermishandeling https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/subsidiemogelijkheden-voor-onderzoek-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling/ Er staan 2 subsidieoproepen van het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis online. De ene oproep betreft onderzoek naar samenwerking, afstemming en regie in de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. De andere oproep richt zich op effectonderzoek naar herstel van veiligheid en systeemgerichte aanpakken van trauma bij huiselijk geweld en kindermishandeling. U kunt voor 9 september uw intentie tot indienen bekend maken. Het onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis biedt handvatten aan de praktijk om de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld te verbeteren, te borgen en te verduurzamen. De Onderzoeksagenda aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling vormt het inhoudelijk kader voor het onderzoeksprogramma.

Samenwerking, afstemming en regie

De subsidieoproep Samenwerking, afstemming en regie in de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling richt zich op onderzoekslijn 2 van de onderzoeksagenda. In deze onderzoekslijn gaat het om actiegericht en empirisch onderzoek om de samenwerking, afstemming en regievoering in de integrale aanpak van huiselijk geweld te verbeteren. Er zijn 4 thema’s in deze onderzoekslijn: samenwerking en regie, integraliteit casuïstiek, efficiënte en samenhangende inrichting en bijdrage technologie.

Herstel veiligheid en systeemgerichte aanpak trauma

De subsidieoproep Effectonderzoek naar herstel van veiligheid en systeemgerichte aanpakken van trauma bij huiselijk geweld en kindermishandeling richt zich op onderzoekslijn 3 van de onderzoeksagenda. Traumaklachten komen vaak voor bij slachtoffers van kindermishandeling en huiselijk geweld. En ook plegers kunnen kampen met achterliggend trauma. Tot nu toe is weinig bekend over effectieve behandeling voor gezinnen waarin traumaklachten voorkomen. Ook is het duurzaam veiligstellen van de slachtoffers een belangrijke uitkomstmaat bij deze onderzoekslijn. Een systeemgerichte aanpak, waarbij ook aandacht is voor plegers, is hierbij van belang.

Planning en meer informatie

Meer informatie over de subsidieoproepen en de voorwaarden om in te dienen vindt u op de programmapagina. Wilt u indienen? Maak dat dan uiterlijk 9 september 2019 kenbaar via ghnt@zonmw.nl. De deadline voor het indienen van de aanvragen is 25 september 10.00 uur.

 

]]>
news-4385 Fri, 26 Jul 2019 09:57:00 +0200 Zijn Nederlandse jongeren nog even gelukkig? https://mediator.zonmw.nl/mediator-36/zijn-nederlandse-jongeren-nog-even-gelukkig/ Daalt het welzijn van scholieren in Nederland, net als in Scandinavië, Groot-Brittannië en de VS? Die vraag willen onderzoekers beantwoorden door cijfers uit 2017 nader te analyseren. De ruwe data wijzen niet op een dalende trend, zegt Margreet de Looze van de Universiteit Utrecht. Lees het volledige artikel in Mediator news-4304 Tue, 09 Jul 2019 13:51:25 +0200 Vierde subsidieoproep actieprogramma maatschappelijke diensttijd: MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/vierde-subsidieoproep-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-mdt-groeit-naar-een-landelijk-dekk/ De vooraankondiging van de vierde subsidieoproep van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd is vandaag opengesteld. Voor deze oproep kunnen projectvoorstellen ingediend worden door samenwerkende partijen die, in de vorm van een partnerschap, werken aan het opschalen van de maatschappelijke diensttijd. Deze vierde subsidieronde heeft dus als doel MDT op te schalen, zodat wordt toegewerkt naar een landelijk dekkende en een inclusieve MDT. Door steeds meer jongeren, organisaties en andere betrokken partijen mee te laten doen aan MDT, groeit het MDT-netwerk en wordt de uitrol van MDT gestimuleerd. Dit moet gebeuren door in partnerschappen succesvolle aanpakken te versterken en, waar mogelijk, onderling te verbinden. 

3 mogelijkheden voor indienen

De vierde subsidieronde zal uit 3 fasen bestaan (subsidieronde 4a tot en met 4c). Deze subsidieronde is de eerste in de reeks. De projecten uit ronde 4a zullen in februari 2020 van start gaan. De planning voor de fasen 4b en 4c vindt u in de subsidieoproep. 

Vooraanmelding aanvraag verplicht

Indien u voornemens bent een subsidieaanvraag in te dienen voor subsidieronde 4a, dient de aanvraag uiterlijk dinsdag 10 september 2019 12.00 uur aangemeld te worden via dit formulier. De deadline voor het indienen van de subsidieaanvraag is dinsdag 12 november 2019 12.00 uur. Aanvragen die niet voor dinsdag 10 september 2019 zijn aangemeld, worden niet in behandeling genomen. 

Vooraankondiging subsidieoproep

Een belangrijk aandachtspunt van deze subsidieoproep, is dat het een vooraankondiging betreft. De Tweede Kamer gaat na het zomerreces de maatschappelijke diensttijd in twee Algemene Overleggen bespreken. Mogelijk worden er naar aanleiding van deze overleggen nog wijzigingen in de subsidieoproep aangebracht. Er geldt daarom een voorbehoud voor deze subsidieronde. 

De subsidieoproep wordt naar alle waarschijnlijkheid op 29 oktober definitief gemaakt. Eventuele aanpassingen in het projectplan van de indiener, die gemaakt moeten worden naar aanleiding van wijzigingen in de subsidieoproep, kunnen desnoods later (in het wederhoor) worden toegevoegd. 

Meer weten?

In de vooraankondiging leest u meer details en de randvoorwaarden. Op donderdag 29 augustus en woensdag 4 september zijn er informatiebijeenkomsten georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst wordt meer uitleg gegeven over de subsidieoproep en is er de mogelijkheid voor het stellen van vragen. U kunt zich hier aanmelden voor de informatiebijeenkomst. Daarnaast hebben wij een publicatie gemaakt waarin u tips vindt voor het schrijven van een subsidieaanvraag voor dit programma.   

Over de maatschappelijke diensttijd

De maatschappelijke diensttijd (MDT) is de ontdekkingsreis voor jongeren naar de beste versie van henzelf. Een kans voor jongeren om hun talenten te ontdekken, van betekenis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en keuzes te maken voor de toekomst. Hun persoonlijke ontwikkeling en vrijwillige inzet voor anderen maakt onze samenleving sterker. MDT biedt ook de mogelijkheid om mensen met verschillende achtergronden en leeftijden dichter bij elkaar te brengen, oftewel het stimuleren van sociale cohesie. Het is meedoen, door anderen te laten meedoen. 

Meer weten?

]]>
news-4301 Tue, 09 Jul 2019 07:55:08 +0200 Werkplaatsen Sociaal Domein en Jeugd: ‘Van goede bedoelingen naar echte opbrengst’ https://www.overheidvannu.nl/actueel/artikelen/2019/06/27/werkplaatsen-sociaal-domein-en-jeugd-%E2%80%98van-goede-bedoelingen-naar-echte-opbrengst%E2%80%99 Een cursus waardoor leerkrachten in Twente armoede in de klas kunnen herkennen en bespreken. Een bewegingsprogramma voor mensen met geestelijke gezondheidsproblemen in Zwolle. Of een op de Rotterdamse praktijk gebaseerd doorwrocht wetenschappelijk artikel over doeltreffende jeugdzorg. Het is maar een greep uit de resultaten die de afgelopen jaren zijn geboekt door de veertien regionale Werkplaatsen Sociaal Domein en de dertien Academische Werkplaatsen Jeugd. Beide types werkplaatsen gaan nauwer samenwerken en successen, leerpunten en kennis beter verspreiden. news-4294 Mon, 08 Jul 2019 12:18:50 +0200 JGZ-richtlijn opsporen oogafwijkingen beschikbaar https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/jgz-richtlijn-opsporen-oogafwijkingen-beschikbaar/ De richtlijn ‘Opsporen oogafwijkingen' voor professionals in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) is onlangs gepubliceerd. De richtlijn vervangt de richtlijn ‘Opsporing Visuele stoornissen 0-19 jaar’ uit 2010 en beschrijft het hele opsporingsprogramma voor oogafwijkingen voor jeugdigen van 0-18 jaar. Oogproblemen herkennen bij kinderen

Een goede gezichtsscherpte is van groot belang voor de algemene ontwikkeling. Oogproblemen kunnen bij kinderen voor veel problemen zorgen. Goed zicht bij een kind kan het verschil maken tussen goed en slecht presteren op school. De JGZ signaleert vroegtijdig afwijkingen aan het oog en het gezichtsvermogen, zoals amblyopie (lui oog), zodat effectieve behandeling mogelijk is en slechtziendheid zoveel mogelijk voorkomen wordt. De herziene richtlijn biedt de JGZ ondersteuning bij de opsporing van en doorverwijzing bij oogafwijkingen. 

De richtlijn is ontwikkeld door het Erasmus MC, het Leidsch Universitair Medisch Centrum (LUMC) en TNO en gefinancierd met subsidie van ZonMw. De richtlijn is inhoudelijk geautoriseerd door de AJN Jeugdartsen Nederland, Verpleegkundigen & verzorgenden Nederland (V&VN) vakgroep Jeugd en de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten (NVDA), en randvoorwaardelijk door ActiZ Jeugd en GGD GHOR Nederland.

Dit filmpje toont de belangrijkste thema’s uit de richtlijn.

Implementatie

Het NCJ biedt ondersteuning bij het implementeren van nieuwe richtlijnen in de praktijk middels een implementatietoolkit en het netwerk van JGZ-implementatiefunctionarissen. De richtlijn is te vinden op de JGZ-richtlijnenwebsite en in de JGZ-richtlijnen app van het NCJ. Ook zijn de adviezen uit de richtlijn samengevat voor ouders op de site van Stichting Opvoeden.nl. 

Binnenkort komt extra informatie beschikbaar over het bestellen van nieuwe dubbelzijdige
visuskaarten en zal het NCJ een werksessie over deze richtlijn aankondigen. Om in beeld te krijgen wie hierover aangeschreven moeten worden, verzoekt het NCJ organisaties de Inventarisatievragenlijst in te vullen. Voor informatie over scholingen van visusinstructeurs kan contact opgenomen worden met de NSPOH.

ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018

Dit project maakt onderdeel uit van het ZonMw-programma Richtlijnen Jeugdgezondheidszorg 2013-2018. Het programma heeft als doel om de kwaliteit van de uitvoering van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg te verbeteren door de ontwikkeling en herziening van JGZ-richtlijnen, samenwerkingsrichtlijnen met andere sectoren en producten ter ondersteuning van de implementatie. Hiermee worden professionals uitgerust met kennis en vaardigheden om hun werk goed te kunnen doen, draagt het programma bij aan uniformering van de beroepsbeoefening en aan kwaliteitsverbetering van en kwaliteitsborging in JGZ-organisaties. Het programma draagt zo bij aan de fysieke, psychische en sociale gezondheid van kinderen in Nederland en aan de ondersteuning van ouders in de opvoeding. 

Meer weten?

]]>
news-4292 Mon, 08 Jul 2019 11:00:00 +0200 Véronique Timmerhuis nieuwe directeur ZonMw https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/veronique-timmerhuis-nieuwe-directeur-zonmw/ Dr. V.C.M. (Véronique) Timmerhuis wordt per 1 januari 2020 de nieuwe directeur van ZonMw. ZonMw is zeer verheugd met haar nieuwe directeur vanwege haar bestuurlijke ervaring, haar brede inhoudelijke beleidskennis met raakvlakken naar zorg en gezondheid, haar kennis van wetenschaps- en innovatiebeleid en haar ervaring om in complexe netwerken te opereren. Véronique Timmerhuis: 'ZonMw is een prachtige en interessante organisatie die opereert op het snijvlak van onderzoek, beleid en praktijk in alle dynamiek van een snel veranderend veld van zorg en gezondheid. Ik kijk er enorm naar uit om met alle partners en medewerkers de goede positie van ZonMw verder uit te bouwen, te verankeren en waar nodig bij te stellen. Het is een eer om als directeur ZonMw aan de slag te gaan, ik zal dit met enthousiasme gaan doen.' 

Verbindend leiderschap

Jeroen Geurts bestuursvoorzitter ZonMw: 'Het bestuur van ZonMw is onder de indruk van het verbindend leiderschap van Véronique Timmerhuis en haar track record op het gebied van kennis- en innovatiebeleid. Zij zal voor ZonMw een prettige en kundige gids in de verdere ontwikkeling van ZonMw zijn.'

Véronique Timmerhuis is opvolger van Henk Smid en start per 1 november met haar inwerkprogramma bij ZonMw. Henk Smid vervult na 1 januari 2020 een parttime adviseursrol bij ZonMw.

Over Veronique Timmerhuis

Véronique Timmerhuis is vanaf 2007 algemeen secretaris/directeur van de Sociaal-Economische Raad (SER). Daarvoor heeft zij gewerkt als secretaris/directeur bij de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid en als senior-onderzoeker bij het Instituut voor Sociaal-wetenschappelijk beleidsonderzoek en advies van de Universiteit van Tilburg. Véronique Timmerhuis promoveerde in 1997 aan de Universiteit van Tilburg op het proefschrift ‘Wetenschapsorganisaties in verandering. Keuzen in organisatieontwikkeling en personeelsbeleid’. Véronique Timmerhuis heeft maatschappijgeschiedenis en sociologie gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

 

]]>
news-4289 Fri, 05 Jul 2019 11:40:48 +0200 Publicatie vooraankondiging subsidieoproep Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd uitgesteld https://www.zonmw.nl/nl/actueel/nieuws/detail/item/publicatie-vooraankondiging-subsidieoproep-actieprogramma-maatschappelijke-diensttijd-uitgesteld/ In tegenstelling tot eerdere berichten, verschijnt de vooraankondiging van de vierde subsidieoproep van het Actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd niet op vrijdag 5 juli 2019, maar aanstaande woensdag, 10 juli 2019, op de website van ZonMw. Deze vierde subsidieronde heeft als doel MDT op te schalen, zodat wordt toegewerkt naar een landelijk dekkende en een inclusieve MDT. Door steeds meer jongeren, organisaties en andere betrokken partijen mee te laten doen aan MDT, groeit het MDT-netwerk en wordt de uitrol van MDT gestimuleerd. Dat willen we doen door in partnerschappen succesvolle aanpakken te versterken en, waar mogelijk, onderling te verbinden. 

Vooraankondiging

De subsidieoproep die 10 juli wordt gepubliceerd is een vooraankondiging en nog niet definitief. De Tweede Kamer gaat na het zomerreces de maatschappelijke diensttijd in twee AO’s bespreken. Mogelijk worden er naar aanleiding van deze overleggen nog wijzigingen in de definitieve subsidieoproep aangebracht. 

Het streven is om de definitieve subsidieoproep op uiterlijk 29 oktober te publiceren. De deadline om een aanvraag in te dienen zal dan 12 november zijn. Eventuele aanpassingen in het projectplan van de indieners, die gemaakt moeten worden naar aanleiding van de eventuele wijzigingen in de definitieve subsidieoproep, kunnen in de resterende periode van openstelling worden gemaakt. ZonMw realiseert zich dat deze periode beperkt is, daarom kunnen aanpassingen ook op een  later moment in het proces, namelijk in het wederhoor, worden toegevoegd. 

Meer weten?

]]>
news-4275 Tue, 02 Jul 2019 08:26:28 +0200 Slotbijeenkomst Koplopers-project is eyeopener voor velen https://www.hogeschoolrotterdam.nl/hogeschool/nieuws/kc-talentontwikkeling/koplopers/ De mooie mensen Rosanne, Tim, Thaisja en Michael lijken op het eerste gezicht gewone studenten. Dat zijn ze natuurlijk ook. Althans, volgens de buitenkant. Maar ze hebben ook een binnenkant. Een kwetsbare binnenkant. Een binnenkant die meestal niet gezien wordt en die ze vaak ook niet willen of kunnen laten zien.