Mobiele menu

WijkTalentenTeams

Projectomschrijving

Wie de leefbaarheid van wijken wil vergroten voor jongeren die er wonen, kan daarbij moeilijk voorbij gaan aan de andere wijkbewoners. Stichting Alexander bedacht WijkTalentenTeams, waarin jongeren en andere wijkbewoners samen aan de slag gaan. Centraal bij het project staan de factoren in de wijk die ervoor zorgen dat jongeren zich verbonden voelen en zich positief ontwikkelen. Is het mogelijk om die te versterken? Daarnaast brengt het project elementen in kaart die de verbondenheid met de wijk juist bedreigen. Vanuit die kennis wordt een methodiek op maat ontwikkeld en starten jongeren en volwassen wijkbewoners samen activiteiten op. JongerenOnderzoeksTeams brengen de ideeën van medewijkbewoners in kaart, bijvoorbeeld door middel van foto’s of film. Met volwassenen en kinderen die de jongeren werven in de wijk, vormen de jongeren vervolgens een WijkTalentenTeam. Dat gaat onder begeleiding van Stichting Alexander en lokale partners activiteiten bedenken, uitvoeren en presenteren.

Verslagen


Eindverslag

Hoe zorg je voor een leefbare wijk, met optimale mogelijkheden voor de jeugd? In zes Nederlandse gemeenten (Zeist, Utrecht, Haarlemmermeer, Denter, Hoogeveen en Helmond) is hiervoor de methode “WijkTalentenTeam” ontwikkeld en met succes gebruikt. Lokale teams van jongeren en van jongeren en volwassenen samen hebben met hun supporters - (andere) jonge en volwassen wijkbewoners, jongerenwerkers, opbouwwerkers, ambtenaren, - samen plannen ontworpen en activiteiten uitgevoerd: onderzoeken naar maatschappelijke stages en intergenerationele wijkactiviteiten, verhalencarrousel, sportevenementen, oud-en-nieuw festiviteiten, muziek-en dansevenementen, dialoogsessies met jonge en volwassen wijkbewoners. Al deze activiteiten zijn inmiddels gerealiseerd. En gedurende deze wijk- en gemeenteprojecten zijn er nieuwe sociale verbindingen en samenwerkingsverbanden ontstaan. WijkTalentenTeam biedt praktische en werkbare handvatten en een laagdrempelige organisatiestructuur die leiden tot meer ontmoeting en samenwerking tussen verscheidene groepen in wijken. Jongeren zijn enthousiast, serieus en laten hun stem horen over manieren waarop zij hun eigen wijk en leefomgeving willen omarmen. Deze aanpak maakt het mogelijk om talenten en kwaliteiten van jongeren zichtbaar en tastbaar te maken voor de omgeving; dat wil zeggen voor betrokken functionarissen, professionals en wijkbewoners. Zo blijkt dat lokale organisaties en wijkbewoners een beter zicht krijgen op de leefwereld en talenten van jongeren. Een veranderende houding bij zowel jongeren (t.a.v. de wijk en volwassen wijkbewoners) als bij volwassenen en professionals wordt ook stap voor stap zichtbaar. Met het project zijn 498 jongeren bereikt, van wie 102 in een actieve en coproducerende rol; 493 volwassen wijkbewoners, van wie 56 in een actieve en coproducerende rol; 82 professionals, van wie 52 in een actieve / supportersrol; en 46 bestuurders en beleidsmedewerkers uit 21 gemeenten.

6 wijkpilots - in Deventer, Hoogeveen, Utrecht, Zeist, Haarlemmermeer en Helmond - zijn bedoeld om jongeren te stimuleren zelf activiteiten te ontwikkelen en uit te voeren die de leefbaarheid en hun betrokkenheid bij de eigen wijk te vergroten. Dit gebeurt vraaggericht en leidt tot versterking van de positie van jongeren in hun wijk en tot samenwerking met volwassen wijkbewoners en wijkorganisaties. De pilots verkeren in verschillende fasen: in alle pilots is met lokale projectgroepen een concept uitvoeringsplan ontwikkeld en de methodiek beschreven. In Deventer voeren jongeren en volwassenen gezamenlijk al activiteiten uit, terwijl in de overige gemeenten de werving voor de wijktalententeams (WTT) nog gaande is. Voor de uitwisseling tussen de doelgroepen in verschillende pilots vindt in oktober een landelijke inspiratiesessie plaats, en wordt in september een projectwebsite voor pilotdeelnemers en andere belangstellenden buiten de pilotwijken gelanceerd.

Samenvatting van de aanvraag

Dit is een project binnen de programmalijn "Het bevorderen van sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten". In dit project wordt ingezet op het vergroten van de leefbaarheid van de eigen wijk voor jongeren in de leeftijd van 12-23 jaar en dan met name in die wijken, waarin de leefbaarheid volgens zowel jongeren als wijkbewoners verbeterd kan worden. Het project kent een intergenerationele aanpak. Dit houdt in dat ouderen en jongeren met elkaar in contact worden gebracht en samenwerken om onderling begrip te bevorderen en het welzijn in de buurt te verhogen. Centraal staat de vraag welke positieve factoren er in de wijk zijn, die maken dat jongeren zich verbonden voelen en zich positief ontwikkelen, en hoe deze versterkt kunnen worden. Tegelijkertijd wordt onderzocht waarom jongeren zich niet verbonden voelen met de wijk, om na te gaan hoe daarin verbetering kan worden gebracht. Vanuit deze kennis wordt een methodiek op maat ontwikkeld en middels pilots in een vijftal gemeenten uitgetest en uitgevoerd met concrete resultaten . Daarbij worden jongeren in coherentie met volwassen wijkbewoners uitgenodigd activiteiten te ontwikkelen en uit te voeren, waarmee zij de betrokkenheid bij de eigen wijk, en daarmee de leefbaarheid in de wijk, vergroten. De uitkomsten van dit traject worden beschreven in een werkmap en op een interactieve wijze in Nederland verspreid.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
410112014
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2012
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. A.N.J. Uzozie
Verantwoordelijke organisatie:
Stichting Alexander