Mobiele menu

Verder met de Home-Start promoteams

Projectomschrijving

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

In 2010 en 2011 is ervaring opgedaan met met de Home-Start promotieteams, en heeft Home-Start Nederland veel geleerd over het inzetten van ouders en vrijwilligers in de promotie van Home-Start. De VIMP aanvraag maakt het mogelijk om de resultaten van de promoteams verder te brengen. De aanvraag valt uiteen in drie onderdelen: 1) INTENSIEF ONDERSTEUNEN VAN GEMEENTEN MET SERIEUZE BELANGSTELLING VOOR HOME-START Door de promoteams is een aantal gemeenten serieus geïnteresseerd in het opzetten van Home-Start voor hun inwoners. Het zou zeer helpend zijn als Home-Start het komende half jaar extra aandacht aan deze gemeenten kan besteden. Deze gemeenten zijn nog steeds intensief bezig met de CJG-vorming en de diverse transities binnen het gemeentelijk beleid. Ook is sprake van bezuinigingstaakstelling. Al deze ontwikkelingen bieden kansen voor Home-Start, het vraagt echter wel tijd en energie om deze kansen aan gemeenten uit te leggen. Concreet moet er gewerkt worden aan: 1) initiëren en uitvoeren van overleg met voorzieningen in de gemeenten, 2) initëren en uitvoeren van overleg met de betrokken gemeenten 3) schrijven van een voorbereidende notitie, in overleg met betrokkenen 4) meedenken met de gemeenten over de positionering van Home-Start. Het doel van de intensieve ondersteuning van gemeenten is om de implementatie van Home-Start in deze gemeenten te bevorderen, waardoor ook inwoners van deze gemeenten gebruik kunnen maken van Home-Start 2) VASTLEGGEN VAN DE WERKWIJZE VAN DE PROMOTEAMS BINNEN HOME-START NEDERLAND De werkwijze die binnen de promoteams ontwikkeld is, moet zoveel mogelijk vastgelegd worden binnen Home-Start Nederland. Twee onderdelen van Home-Start Nederland kunnen hier een actieve rol in spelen: de landelijke werkgroep Communicatie & PR en de regionale Home-Start overlegplatforms van coördinatoren en ondersteuners. Deze platforms kunnen ieder hun eigen PR gaan voeren, met inbreng van ouders en vrijwilligers. De leden van de landelijke werkgroep kunnen dit in hun eigen regio aansturen, vanuit landelijke afspraken. Om deze vernieuwingen binnen Home-Start mogelijk te maken moet er 1) overleg gevoerd worden met de werkgroep PR & Communicatie en met de 5 regionale overlegplatforms 2) een plan hiervoor opgesteld worden, waarin ook de financiering van activiteiten opgenomen is. Vanaf 2013 wordt dit plan dan uitgevoerd. Het doel van het onderbrengen van de werkwijze van de promoteams in de Werkgroep PR & Communicatie en de regionale overlegplatforms is het verder bestendigen van deze werkwijze in Home-Start Nederland. 3) HEEL HOME-START EEN LANDELIJK PROMOTEAM TIJDENS 'DE WEEK VAN DE OPVOEDING' (1 t/7 oktober 2012) In 2012 is het thema van de Week van de Opvoeding: Luister 's naar me. Dit is een Home-Start thema bij uitstek. Daarom willen we in de Week van Opvoeding alle Home-Start ouders, vrijwilligers en beroepskrachten vragen iets voor Home-Start te doen. Dit kan varieren van een poster ophangen tot een gesprek met de gemeente aangaan, en van het vertellen over Home-Start aan de buurvrouw tot het organiseren van een activiteit in het CJG. De Home-Start werkgroep Communicatie & PR zal intensief bij de plannen betrokken worden. De opbrengst is een actieweek, waarin veel mensen over Home-Start geïnformeerd worden. Ook kunnen we zo een bijdrage leveren aan het betrekken van ouders bij de activiteiten in de Week van de Opvoeding. Het doel van de inzet in de Week van de Opvoeding is om in een landelijke actieweek ouders, potentiele vrijwilligers en beroepskrachten te informeren over Home-Start, en zo de naamsbekendheid te vergroten.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
41000095009
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2012
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M.M. Galama
Verantwoordelijke organisatie:
Bureau Jeugdzorg Flevoland