Samen opvoeden in de buurt - Praktische trainingen pedagogisch werken
Projectomschrijving
Speeltuinen vervullen met 11,5 miljoen bezoeken per jaar een spilfunctie in de wijken. Dat stelt hoge eisen aan de 20.000 speeltuinvrijwilligers. Druk en lastig gedrag van kinderen, minder toezicht door ouders zelf en meer agressie van kinderen én ouders. De vrijwilligers moeten hiermee omgaan, terwijl ze geen pedagogische achtergrond hebben. NUSO (Speeltuinwerk Nederland) ontwikkelt - samen met de vrijwilligers - lesmateriaal en trainingen rond 'pedagogisch werken' in de speeltuin en de buurt. Het lesmateriaal wordt eenvoudig, breed toegankelijk en praktijkgericht. De meeste nu beschikbare trainingen zijn gemaakt voor vrijwilligers met een redelijk hoog niveau. Veel leeswerk dus. Maar speeltuinvrijwilligers zijn doeners, met vaak een wat lager opleidingsniveau. Het trainingspakket ‘Spelbrekers’, over omgaan met lastig gedrag, is wel op maat voor deze doelgroep. Nuso verspreidt Spelbrekers dan ook verder naar de eigen achterban en soortgelijke vrijwilligersorganisaties. Aan de training wordt een module toegevoegd over omgaan met (lastige) ouders en het vroegtijdig signaleren van problemen. Daarnaast komt er een nieuwe training rond het begeleiden van kinder-activiteiten in de buurt.
Verslagen
Eindverslag
De NUSO vertegenwoordigt ruim 650 speeltuinverenigingen waar meer dan 20.000 vrijwilligers zich belangeloos inzetten om kinderen en buurtbewoners een leuke en veilige speel, sport en ontmoetingsplek te bieden. Van deze speeltuinvrijwilligers wordt anno 2012 meer verwacht dan alleen het hek van de speeltuin open te doen. De trend is dat binnen het lokale jeugdbeleid ook duidelijke wensen worden uitgesproken naar de speeltuinen, zoals het signaleren van proble-men, samenwerken met Centra voor Jeugd en Gezin, sport- en spelactiviteiten binnen de brede school etc. Daarnaast krijgen vrijwilligers die werken met en voor jeugdigen steeds vaker te maken met kinderen, en in sommige gevallen hun ouders, die moeilijk of zelf soms problematisch gedrag vertonen. NUSO-medewerkers krijgen daar, via de aangesloten lidorganisaties, vragen over. Probleem is dat (speeltuin)vrijwilligers veelal hiervoor geen opleiding of training hebben gehad terwijl hier wel grote behoefte aan is. Dit blijkt uit de vraag om ondersteuning die de NUSO krijgt van vrijwilligers en verenigingen. Binnen het project heeft de NUSO zeer praktische en toegankelijke trainingen ontwikkeld in samenwerking met een klankbordgroep vanuit de speeltuinen. Deze trainingen zijn enerzijds gebaseerd op bestaande formats en uitbreidingen hierop en anderzijds specifiek ontwikkeld met in het achterhoofd de behoefte van de lokale speeltuinvrijwilliger.