Mobiele menu

Samen opvoeden in de buurt - Praktische trainingen pedagogisch werken

Projectomschrijving

Speeltuinen vervullen met 11,5 miljoen bezoeken per jaar een spilfunctie in de wijken. Dat stelt hoge eisen aan de 20.000 speeltuinvrijwilligers. Druk en lastig gedrag van kinderen, minder toezicht door ouders zelf en meer agressie van kinderen én ouders. De vrijwilligers moeten hiermee omgaan, terwijl ze geen pedagogische achtergrond hebben. NUSO (Speeltuinwerk Nederland) ontwikkelt - samen met de vrijwilligers - lesmateriaal en trainingen rond 'pedagogisch werken' in de speeltuin en de buurt. Het lesmateriaal wordt eenvoudig, breed toegankelijk en praktijkgericht. De meeste nu beschikbare trainingen zijn gemaakt voor vrijwilligers met een redelijk hoog niveau. Veel leeswerk dus. Maar speeltuinvrijwilligers zijn doeners, met vaak een wat lager opleidingsniveau. Het trainingspakket ‘Spelbrekers’, over omgaan met lastig gedrag, is wel op maat voor deze doelgroep. Nuso verspreidt Spelbrekers dan ook verder naar de eigen achterban en soortgelijke vrijwilligersorganisaties. Aan de training wordt een module toegevoegd over omgaan met (lastige) ouders en het vroegtijdig signaleren van problemen. Daarnaast komt er een nieuwe training rond het begeleiden van kinder-activiteiten in de buurt.

Verslagen


Eindverslag

De NUSO vertegenwoordigt ruim 650 speeltuinverenigingen waar meer dan 20.000 vrijwilligers zich belangeloos inzetten om kinderen en buurtbewoners een leuke en veilige speel, sport en ontmoetingsplek te bieden. Van deze speeltuinvrijwilligers wordt anno 2012 meer verwacht dan alleen het hek van de speeltuin open te doen. De trend is dat binnen het lokale jeugdbeleid ook duidelijke wensen worden uitgesproken naar de speeltuinen, zoals het signaleren van proble-men, samenwerken met Centra voor Jeugd en Gezin, sport- en spelactiviteiten binnen de brede school etc. Daarnaast krijgen vrijwilligers die werken met en voor jeugdigen steeds vaker te maken met kinderen, en in sommige gevallen hun ouders, die moeilijk of zelf soms problematisch gedrag vertonen. NUSO-medewerkers krijgen daar, via de aangesloten lidorganisaties, vragen over. Probleem is dat (speeltuin)vrijwilligers veelal hiervoor geen opleiding of training hebben gehad terwijl hier wel grote behoefte aan is. Dit blijkt uit de vraag om ondersteuning die de NUSO krijgt van vrijwilligers en verenigingen. Binnen het project heeft de NUSO zeer praktische en toegankelijke trainingen ontwikkeld in samenwerking met een klankbordgroep vanuit de speeltuinen. Deze trainingen zijn enerzijds gebaseerd op bestaande formats en uitbreidingen hierop en anderzijds specifiek ontwikkeld met in het achterhoofd de behoefte van de lokale speeltuinvrijwilliger.

Samenvatting van de aanvraag

Van de speeltuinvrijwilligers wordt anno 2010 meer verwacht dan alleen het openen van het hek van de speeltuin. De trend is dat binnen het lokale jeugdbeleid duidelijke wensen worden uitgesproken naar speeltuinen en andere vrijwilligersorganisaties: signaleren van problemen, samenwerken met het CJG, sport- en spelactiviteiten binnen de brede school etc. De gemiddelde speeltuinvrijwilliger is daarvoor nog niet toegerust. Daarnaast krijgen vrijwilligers die werken met en voor jeugdigen steeds vaker te maken met kinderen die moeilijk of soms zelfs problematisch gedrag vertonen. NUSO medewerkers krijgen in hun contacten met leden daar vragen over. Probleem is dat (speeltuin)vrijwilligers hiervoor geen opleiding of training hebben gehad. Tevens zijn de materialen (methoden, trainingen) die de NUSO heeft om de vrijwilligers hierbij te ondersteunen onvoldoende. De behoefte is er echter wel. Dit blijkt uit de vraag om ondersteuning die de NUSO krijgt van individuele vrijwilligers en verenigingen. Met dit project wil NUSO een pakket aan producten ontwikkelen en uitzetten gericht op 'pedagogisch werken' in de speeltuin, de buurt en bij andere (jeugd) vrijwilligersorganisaties. Dit doen we samen met vrijwilligers (gebruikers) zodat de training voldoet aan hun behoefte en kennisniveau. Binnen de subsidieregeling passen deze producten in de categorie "Ondersteunende producten". De materialen dragen bij aan het ondersteunen van vrijwilligers bij hun rol t.o.v. kinderen in de buurt. De producten zijn: 1. Product gericht op het begeleiden van activiteiten van kinderen in de buurt. 2. Verder uitzetten training Spelbrekers (omgaan met lastig gedrag)naar eigen achterban en soortgelijke vrijwilligersorganisaties. 3. Uitbreiden Spelbrekers met deel over omgaan met (lastige) ouders en over het vroegtijdig signaleren van problemen. Van belang daarbij is aandacht te geven aan wat een (veilige) plek is om signalen door te geven. NUSO heeft een inventarisatie gemaakt van reeds beschikbare methoden en trainingen. Veelal gaat het daarbij om train de trainer-programma's en/of cursussen voor vrijwilligers met een redelijk hoog niveau (veel leeswerk!). Speeltuinvrijwilligers zijn echte doeners en vaak mensen met een laag opleidingsniveau. De te ontwikkelen materialen zijn eenvoudig, toegankelijk en praktijkgericht. De trainingen worden tijdens de projectperiode gegeven aan ruim 150 vrijwilligers. Voor de vrijwilligers zijn er tips en suggesties te vinden op de NUSO website (algemeen toegankelijk). Via de eigen communicatiekanalen (nieuwsbrief, speelmail, persoonlijk contact, bijeenkomsten) informeert NUSO haar leden over de training en beschikbare praktische informatie. Aan het einde van de projectperiode is de training gratis beschikbaar via de website van de NUSO. Beroepskrachten kunnen de training dan zelf geven aan vrijwilligers in het land. Via onder andere websites, vakbladen, bijeenkomsten etc. wordt gecommuniceerd naar zo'n 1100 vrijwilligersorganisaties, vrijwilligerscentrales en gemeenten.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
410321002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2012
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M. Plemp
Verantwoordelijke organisatie:
NUSO