Mobiele menu

Het School's cool Elf-mentoraat: een springplank voor basisschooltalent naar de top.

Projectomschrijving

Talentvolle leerlingen met een niet-Nederlandstalige achtergrond stromen vaak in op een te laag niveau in het voortgezet onderwijs. Oorzaken zijn veelal: een te weinig stimulerende gezinssituatie, taalachterstand, een lage Cito-score en daardoor een laag advies van de basisschool. Scool’s cool 11 koppelt vrijwillige mentoren uit de buurt aan talentvolle leerlingen uit groep zeven. De mentor begeleidt de jongere gedurende minstens een jaar. De mentor ondersteunt ouders en kind bij de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. Ook bespreekt hij eventuele problemen op school met de ouders en helpt de opgroeiende tiener met het vinden van een zinvolle vrijetijdsbesteding. Het wekelijks huisbezoek van de mentor draagt bij tot een open opstelling van anderstalige ouders ten opzichte van autochtone Nederlanders en vertegenwoordigers van onze maatschappij. Beoogd resultaat: vervolgonderwijs op het juiste niveau met een adequate schoolkeuze, verminderde kans op voortijdige schooluitval en een toename van kansen in de maatschappij.

Verslagen


Eindverslag

Sommige leerlingen in de zevende groep van de basisschool, merendeels 11 jaar oud, krijgen gedurende ruim een jaar een mentor. De aanmeldende school selecteert deze kinderen omdat de klassenleerkracht het sterke vermoeden heeft dat er talent en toekomstkansen verloren gaan zonder extra aandacht van een mentor. Het gaat om kinderen die meer kunnen dan er in testsituaties uitkomt. Het doel van het project is het schooladvies en het niveau van het vervolgonderwijs te verhogen in overeenstemming met de capaciteiten van de leerling. Het primaire doel van het onderzoek is de invloed van het Elf-mentoraat hierop.

Uitvoerder van dit nieuwe, nog experimentele project, School's cool Amsterdam heeft reeds jarenlang succes met haar standaardmentoraat voor basisschoolleerlingen uit groep 8. Zij krijgen anderhalf jaar (eind groep 8 tot in klas 2 VO) wekelijks thuis begeleiding van een mentor. Aanmelding geschiedt wegens (grote) zorgen van hun klassenleraar omtrent de overgang naar het VO. Onderzoek (Noorda en Co, 2008; Sardes, 2009) heeft aangetoond dat dit mentoraat o.m. bijdraagt aan preventie van voortijdige schooluitval.

Als gezegd is het doel van het Elf-mentoraat het niveau van het schooladvies en het vervolgonderwijs te verhogen in overeenstemming met de door hun leerkrachten als zodanig geschatte capaciteiten van een aantal leerlingen. Zonder extra steun zouden zij dat niveau niet halen, aangezien ze, volgens diezelfde leerkrachten rond het begin van de zevende groep niet de schoolprestaties hebben geleverd die passen bij hun werkelijke capaciteiten.

De Elf-mentoren, goed opgeleide vrijwilligers, worden onder ca. 320 'reguliere' mentoren gerekruteerd. Voorts nemen zij om de zes weken deel aan intervisiebijeenkomsten onder leiding van hun mentor-coördinator. Op deze leest ik ook het Elf-mentoraat geschoeid, waaraan omwille van de doelgroep enkele elementen zijn toegevoegd.

De maatschappelijke relevantie van beide projecten is vooral om de 'sociale erfelijkheid' van maatschappelijke achterstelling te doorbreken. Taalachterstand, armoede, kleinbehuisdheid, een gebrekkige opleiding, sociaal isolement, inferioriteitsgevoelens en opvoedkundige onmacht zijn slechts enkele van de wisselende kenmerken van achtergestelde groepen. Deze kenmerken werken i.h.a. remmend op de schoolprestaties. Beide mentoraten beogen de invloed van dit type factoren te verminderen en leveren zodoende een bijdrage aan de verbetering van de kansen op volwaardige maatschappelijke participatie van volgende generaties.

Samenvatting van de aanvraag

School’s cool (Sc) wil het "Elf-mentoraat" introduceren. Dit is een nieuw type mentoraat dat begint in groep 7. De doelgroep bestaat uit talentvolle 11-jarige leerlingen met een taalachterstand of niet-stimulerende omgeving. Deze leerlingen lopen het risico te laag in te stromen in het voortgezet onderwijs door een te lage score op de entreetoets in groep 7 in verhouding tot hun capaciteiten, met als mogelijk gevolg onderadvisering en een verkeerde schoolkeuze. De verschillen met het Sc-standaardmentoraat zijn de start in groep 7 (standaard is groep 8) en een intensiever contact tussen thuismentor en basischoolleerkracht. De leerling krijgt extra steun bij het inhalen van hiaten in kennis en schoolse vaardigheden. Hiertoe werken thuismentor en leerkracht gedurende minstens een jaar intensief samen met als doel een hogere Cito-score te behalen. De leerkracht levert gedurende het traject extra huiswerk aan waar de leerling aan werkt onder begeleiding van de thuismentor. Daarnaast ondersteunt de thuismentor ouders en kind bij de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. Sc wil na een jaar het effect van dit Elf-mentoraat toetsen bij 50 Amsterdamse leerlingen met anderstalige ouders. Sluit het schooladvies in groep 8 beter aan? Dan willen wij dit mentoraat op grote schaal inzetten.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
410113005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
E. Tolk
Verantwoordelijke organisatie:
School's cool