Het School's cool Elf-mentoraat: een springplank voor basisschooltalent naar de top.
Projectomschrijving
Verslagen
Eindverslag
Sommige leerlingen in de zevende groep van de basisschool, merendeels 11 jaar oud, krijgen gedurende ruim een jaar een mentor. De aanmeldende school selecteert deze kinderen omdat de klassenleerkracht het sterke vermoeden heeft dat er talent en toekomstkansen verloren gaan zonder extra aandacht van een mentor. Het gaat om kinderen die meer kunnen dan er in testsituaties uitkomt. Het doel van het project is het schooladvies en het niveau van het vervolgonderwijs te verhogen in overeenstemming met de capaciteiten van de leerling. Het primaire doel van het onderzoek is de invloed van het Elf-mentoraat hierop.
Uitvoerder van dit nieuwe, nog experimentele project, School's cool Amsterdam heeft reeds jarenlang succes met haar standaardmentoraat voor basisschoolleerlingen uit groep 8. Zij krijgen anderhalf jaar (eind groep 8 tot in klas 2 VO) wekelijks thuis begeleiding van een mentor. Aanmelding geschiedt wegens (grote) zorgen van hun klassenleraar omtrent de overgang naar het VO. Onderzoek (Noorda en Co, 2008; Sardes, 2009) heeft aangetoond dat dit mentoraat o.m. bijdraagt aan preventie van voortijdige schooluitval.
Als gezegd is het doel van het Elf-mentoraat het niveau van het schooladvies en het vervolgonderwijs te verhogen in overeenstemming met de door hun leerkrachten als zodanig geschatte capaciteiten van een aantal leerlingen. Zonder extra steun zouden zij dat niveau niet halen, aangezien ze, volgens diezelfde leerkrachten rond het begin van de zevende groep niet de schoolprestaties hebben geleverd die passen bij hun werkelijke capaciteiten.
De Elf-mentoren, goed opgeleide vrijwilligers, worden onder ca. 320 'reguliere' mentoren gerekruteerd. Voorts nemen zij om de zes weken deel aan intervisiebijeenkomsten onder leiding van hun mentor-coördinator. Op deze leest ik ook het Elf-mentoraat geschoeid, waaraan omwille van de doelgroep enkele elementen zijn toegevoegd.
De maatschappelijke relevantie van beide projecten is vooral om de 'sociale erfelijkheid' van maatschappelijke achterstelling te doorbreken. Taalachterstand, armoede, kleinbehuisdheid, een gebrekkige opleiding, sociaal isolement, inferioriteitsgevoelens en opvoedkundige onmacht zijn slechts enkele van de wisselende kenmerken van achtergestelde groepen. Deze kenmerken werken i.h.a. remmend op de schoolprestaties. Beide mentoraten beogen de invloed van dit type factoren te verminderen en leveren zodoende een bijdrage aan de verbetering van de kansen op volwaardige maatschappelijke participatie van volgende generaties.