Digitale generatiekloof in allochtone gezinnen
Projectomschrijving
Producten
Verslagen
Samenvatting van de aanvraag
Uit het onderzoek "digitale kloof in allochtone gezinnen" blijkt dat het bestaande voorlichtingsaanbod over internet gebruik van kinderen niet aansluit bij allochtone ouders. Het bestaande materiaal is niet intercultureel, de voorbeelden zijn te Nederlands en er wordt geen rekening gehouden met de allochtone gezinssituaties. Verder blijkt dat heel weinig mediacoaches ervaring hebben met allochtone oudergroepen. Er is gestart met de vorming van een netwerk van interculturele mediacoaches, de interculturele screening van het materiaal en interculturele deskundigheidsbevordering. De eindpublicaties zijn ontwikkeld en uitgegeven in samenwerking met Mediawijzer.net, NJI en de VNG. Er is een start gemaakt met de interculturele screening van de website www.mediaopvoeding.nl en er zijn afspraken gemaakt over samenwerking met www.opvoedmix.nl. De meerwaarde van de uitkomsten is dat de aandacht voor interculturele mediawijsheid hoog op de agenda is gezet bij de leden van het nationale mediawijsheid netwerk en onderdeel gaat uitmaken van de structurele activiteiten van het netwerk.
Doel:
Er wordt verder invulling gegeven aan het netwerk interculturele mediacoaches. Het curriculum voor de mediacoach opleiding wordt gescreend en intercultureel aangepast. Een groep van 10 mediacoaches wordt intercultureel bijgeschoold. Er worden workshops georganiseerd waarin mediawijsheidorganisaties wordt geleerd hoe hun mediawijsheidmateriaal intercultureel kan worden gescreend en aangepast. Met de opgeleide interculturele mediacoaches worden enkele pilot voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd voor ouders die aan de "keukentafelgesprekken hebben deelgenomen over opvoedingsvragen rondom het internetgebruik en gedrag van kinderen.
Doelgroep:
Doelgroepen zijn: mediawijsheid instellingen, multiculturele scholen, lokale organisaties van etnisch culturele minderheden. Het mediawijsheid aanbod sluit momenteel niet aan op de multiculturele populatie in de grote steden. Er is veel vraag bij de mediawijsheidaanbieders over hoe die kan worden veranderd. Er is bij scholen en lokale organisaties veel vraag naar concrete voorlichtinsgbijeenkomsten. De prioriteit van dit project ligt bij de interculturalisering van het aanbod en het vergroten van de interculturele competenties bij de aanbieders. Met de pilot bijeenkomsten wordt, georganiseerd samen met scholen en lokale organisaties van etnisch culturele minderheden, een eerste stap gemaakt om de voorlichtingsbijeenkomsten te testen en te laten plaatsvinden.
Vernieuwing:
De sterke kant van het project is dat er een "witte" vlek in het mediawijsheidaanbod is aangetoond en dat door alle betrokken partijen wordt erkend dat er een snelle inhaalslag noodzakelijk is. De vernieuwing is niet eenvoudig toe te passen door alleen materiaal te screenen en mediacoaches bij te scholen en op te leiden. Samenwerking tussen scholen, mediawijsheidabieders en lokale organisaties is ook van groot belang om de uiteindelijke doelgroep van allochtone ouders te bereiken. De reeds aanwezige problematiek van ouderbetrokkenheid speelt ook hier een belangrijke rol. De vernieuwing zal daarom in eerste instantie een intercultureler mediawijsheid aanbod opleveren en een vergroting van interculturele competenties van mediacoaches. Deze vernieuwing is "makkelijk" te realiseren omdat zoveel mogelijk worden aangesloten bij lopende activiteiten en aanwezig beleid. Door samen te werken met Forum en het netwerk van multiculturele scholen, wordt ook daar aangesloten bij bestaande structuren en activiteiten. Hier wordt met de scholen en allochtone organisatgies gewerkt aan de feitelijke introductie van het aanbod.
Acties en planning:
Netwerkbijeenkomst interculturele mediacoaches, juni 2012.
Screening van het huidige voorlichtingsmateriaal voor ouders, juli - augustus 2012;
Screening van het opleidingsaanbod voor mediacoaches, juni - augustus 2012;
Ontwikkeling opleiding voor interculturele mediacoaches; augustus - september 2012
Uitvoering van de "crash course" voor interculturele mediacoaches. (oktober 2012)
Voorlichtingsbijeenkomsten in groepen laagopgeleide migranten ouders tijdens de Week van de Mediawijsheid van 23 tot en met 30 november 2012 georganiseerd door Mediawijzer.net
Eindrapportage van het implementatieproject. (december 2012)
Evaluatie:
De evaluatie richt zich op de interculturalisering van het aanbod, het aantal interculturele mediacoaches en het aantal voorlichtingsbijeenkomsten dat daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Aan begin wordt een nul meeting uitgevoerd op basis van een actuele aanbod. Ook wordt gescreend hoe vaak het onderwerp interculturalisering op de discussieplatforms plaatsvindt. Tijdens alle bijeenkomsten en activiteiten worden gewerkt met evaluatieformulieren. Aan het einde van de periode wordt de "nulmeting" herhaald. In december 2012 worden de resultaten in het netwerk van interculturele mediacoaches en met de samenwerkende organisaties besproken.