Mobiele menu

E-learning Samen maken Samen delen. Het nieuwe leren!

Projectomschrijving

Samen kennis ontwikkelen

In het project ‘E-learning Samen maken Samen delen’ hebben JGZ-organisaties samen 5 e-learningen ontwikkeld die met alle JGZ-organisaties gedeeld worden via de JGZ-academie: Van Wiechenonderzoek, Groei, Introductie in de JGZ, Mondzorg en Uniform registreren. En in samenwerking met MediaDiamant is de e-learning Mediaopvoeding ontwikkeld. Deze zijn of komen binnenkort beschikbaar in de JGZ-academie van het NCJ.

Maatgerichte aanpak van scholing

JGZ-organisaties investeren veel in de (bij)scholing van hun JGZ-professionals. Ze willen graag op efficiënte wijze hun interne scholingen optimaliseren. Door de inzet van zelf ontwikkelde e-learningen, naar wens ook in te zetten bij blended learning, is realisatie van een maatgerichte aanpak van scholing mogelijk. In dit project is een werkwijze opgezet die afstemming en samenwerking tussen JGZ-organisaties mogelijk maakt bij het zelf ontwikkelen en delen van e-learning.

JGZ-organisaties kunnen zelf, of samen met een andere JGZ-organisatie, een e-learning met verschillende oefeningen maken in de module Zelf e-learning maken van het NCJ. Ook kun je in die tool eenvoudig aanpassingen doen in de e-learning om die up to date te houden.Alle e-learningen worden vervolgens met elkaar gedeeld via de JGZ-academie van het NCJ.

Besparing door inzet van e-learning

De kosten van één e-learning maken, 5 door anderen gemaakte e-learningen erbij krijgen en 6 e-learningen te maken door professionals is vergeleken met de organisatie en uitvoering van 6 fysieke scholingen. Die inzet van e-learning is aanmerkelijk goedkoper gebleken. Afhankelijk van het aantal professionals dat de scholing volgt, levert het een besparing van 63-73% op.

Aanbevelingen

Het project heeft naast de e-learningen, training, handboek en stappenplan ook inzicht gegeven in de opzet van het gezamenlijk e-learning ontwikkelen.
Zo is het schrijven van een script voor een e-learning een tijdrovend proces. Professionals moeten deze vaardigheid levend houden om routine te houden. Maak daarbij gebruik van de bestaande expertise van de deelnemers die aan het project hebben deelgenomen. Vanwege mogelijkheid tot overstijgend denken over de invulling van een onderwerp is het raadzaam om het schript te laten schrijven door stafmedewerkers van JGZ organisaties.
Deelnemers ervaarden dat het werken met de ‘module zelf e-learning maken’ goed te doen is, (na training in het werken hiermee) en ook hier geldt dat routine belangrijk is.
Bepaal vooraf de omvang van de e-learning; goede outline met keuzes wat wel en niet, zodat het script en de e-learning niet te lang wordt en het een haalbare opdracht wordt voor de JGZ organisaties om te realiseren.
Wanneer het NCJ de coördinatie verzorgt bij een nieuwe ronde ontwikkeling van e-learning kunnen zij ondersteuning bieden bij de opzet en afstemming tussen betrokken JGZ-organisaties als ook de afstemming bij de keuze van onderwerpen.

Deelnemende JGZ-organisaties

De JGZ-organisaties GGD regio Utrecht, GGD Kennemerland, Yunio, GGD Fryslan, JGZ Kennemerland en Jong JGZ hebben deelgenomen aan dit project.

Verslagen


Eindverslag

JGZ-organisaties investeren veel in de (bij)scholing van hun JGZ-professionals. Ze willen graag op efficiënte wijze hun interne scholingen optimaliseren. In dit project hebben de deelnemende JGZ-organisaties zelf, met elkaar en met het NCJ gewerkt aan e-learning die wordt gedeeld in de JGZ-academie van het NCJ. Hoewel de organisaties veel tijd hebben geïnvesteerd in ‘hun’ e-learning hebben ze dankzij dit project de beschikking over 6 nieuwe e-learning modules. Vergeleken met de organisatie en uitvoering en tijd van medewerkers voor 6 fysieke scholingen van een dagdeel levert dat afhankelijk van de grootte van de organisatie ruim 63-73 % besparing van scholingskosten op.

Het project wordt door het NCJ voortgezet. Ook meedoen?
In het voorjaar van 2021 start het NCJ met een nieuwe groep JGZ organisaties die aan de slag gaan met de ontwikkeling van nieuwe e-learnings. Heb jij als JGZ professional interesse om hier aan mee te doen? Maak je interesse dan kenbaar door uiterlijk 24 februari een mail te sturen naar ndrost [at] ncj.nl (ndrost[at]ncj[dot]nl). Begin maart volgt dan een informatieve bijeenkomst voor de geïnteresseerden.

In dit project maken JGZ-organisaties zelf en met elkaar e-learning die vervolgens wordt gedeeld in de JGZ-academie van het NCJ. De eerste e-learning, Mediaopvoeding, is reeds beschikbaar. Momenteel wordt gewerkt aan drie e-learning modules en aan tools die ondersteunen bij het zelf maken van een e-learning. Dit project is gestart omdat JGZ-organisaties veel investeren in de (bij)scholing van hun JGZ-professionals en dit graag op efficiënte wijze optimaliseren. Door de inzet van zelf ontwikkelde e-learningen is een maatgerichte aanpak en blended learning mogelijk. In dit project wordt een efficiënte werkwijze opgezet die afstemming en samenwerking tussen JGZ-organisaties mogelijk maakt bij het zelf ontwikkelen van e-learning en blended learning.

Samenvatting van de aanvraag

JGZ-organisaties investeren in de (bij)scholing van hun JGZ-professionals. Ze willen graag op efficiënte wijze hun interne scholingen optimaliseren. Door de inzet van zelf ontwikkelde e-learningen en blended learning is optimalisatie en realisatie van een meer maatgerichte aanpak van de scholing mogelijk. Door de e-learningen met meerdere JGZ-organisaties te delen, hoeft niet elke organisatie voor eenzelfde thema een eigen scholing te ontwikkelen. Zo kan scholing efficiënter georganiseerd worden. In dit project wordt een efficiënte structuur opgezet die afstemming en samenwerking tussen JGZ-organisaties mogelijk maakt bij het zelf ontwikkelen van e-learning en blended learning.

Kenmerken

Projectnummer:
736300010
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
T. Dunnink Arts
Verantwoordelijke organisatie:
Nederlands Centrum Jeugdgezondheid