Mobiele menu

Athletics Movements in Weert

Projectomschrijving

Binnen het project Athletics Movements is er een groei binnen de doelgroep 6-10 jaar ontstaan, waarbij er meer kinderen structureel blijven sporten/ bewegen. De groei is in het eerste jaar met 18,9% gestegen en daarboven op is er nog een groei in het tweede jaar ontstaan van 9,5%. Door de groei zijn er ook nieuwe jeugdtrainers gekomen.
Binnen het project is er een koppeling gemaakt met het naschoolse aanbod wat al bestond, waardoor activiteiten doorgang kunnen blijven houden. Binnen de school blijft het belangrijk om goed naar de wensen van de school te luisteren, zodat de communicatie goed verloopt, maar ook de samenwerking. Door een goede samenwerking
verloopt het project goed. Alle scholen die betrokken zijn bij het project hebben daarbij op een speelse/avontuurlijke manier kennis gemaakt met de atletieksport. Tevens zijn de vakleerkrachten ondersteunt en hebben ze informatie ontvangen over atletiek lessen in het basisonderwijs, waardoor er zelf meer aandacht gegeven kan
worden om de lessen voort te zetten in het onderwijs.

Verslagen


Eindverslag

Binnen het project Athletics Movements is er een groei binnen de doelgroep 6-10 jaar ontstaan, waarbij er meer kinderen structureel blijven sporten/ bewegen. De groei is in het eerste jaar met 18,9% gestegen en daarboven op is er nog een groei in het tweede jaar ontstaan van 9,5%. Door de groei zijn er ook nieuwe jeugdtrainers gekomen. Binnen het project is er een koppeling gemaakt met het naschoolse aanbod wat al bestond, waardoor activiteiten doorgang kunnen blijven houden. Binnen de school blijft het belangrijk om goed naar de wensen van de school te luisteren, zodat de communicatie goed verloopt, maar ook de samenwerking. Door een goede samenwerking verloopt het project goed. Alle scholen die betrokken zijn bij het project hebben daarbij op een speelse/ avontuurlijke manier kennis gemaakt met de atletieksport. Tevens zijn de vakleerkrachten ondersteunt en hebben ze informatie ontvangen over atletiek lessen in het basisonderwijs, waardoor er zelf meer aandacht gegeven kan worden om de lessen voort te zetten in het onderwijs.

Tijdens de periode van 1-11-2016 tot en met de periode 1-11-2017 hebben 5 scholen kennis gemaakt met het project Athletics Movements. Er zijn verschillende lessen atletiek aangeboden in de verschillende thema's lopen, springen en werpen. Op school is dit tijdens de gymles aangeboden. Daarnaast is fase 2 uitgevoerd in samenwerking met 4 scholen, waarbij het bij 3 scholen bij het structurele na schools aanbod is opgenomen. Bij 1 school is het samen met de school georganiseerd. Hier is nog een mooie samenwerking met de desbetreffende BSO ontstaan. Fase 2 is gevallen onder de noemer Atletiek op het schoolplein. Op drie scholen heeft dit op het schoolplein plaats gevonden. Fase 3 van het project is uitgevoerd in de vereniging. Dit is geïntegreerd bij een bestaande activiteit. Door de samenwerking met de scholen en een goede afstemming van de scholen is er een geschikt programma ontstaan, waardoor het project uitvoerbaar wordt.

Samenvatting van de aanvraag

Het project Athletics Movements in Weert richt zich op jeugd in lage inkomensbeurten. AV Weert wil middels de Sportimpuls per jaar ongeveer 800 kinderen op 7 basisscholen in 2 jaar kennis laten maken met de interventie Athletics Movements. Athletics Movements zien wij als uitgelezen mogelijkheid om kinderen kennis te laten maken met atletiek, beter te leren bewegen en vervolgens structureel in beweging te krijgen. Wij richten ons op de wijken Keent, Fatima/ Centrum, Biest, Groenewoud en daarbij richten wij ons op het AZC die per 1 mei gevestigd is in Weert. Wij werken samen met Punt Welzijn, de Atletiek Unie en een aantal basisscholen in Weert: - basisschool het Dal - Bredeschool Moesel - Basisschool aan de Bron - Basisschool de Kameleon - Basisschool Leuken - OBS Molenakker - Koalaschool Weert Het hoofddoel van dit project is dat kinderen (6 t/m 10 jaar) spelenderwijs motorisch vaardiger te maken. Hierdoor worden ze aangezet op een structurele basis te sporten en bewegen. De nadruk tijdens het programma ligt op de ontwikkeling van motorische vaardigheden: het FUNdament van bewegen. Hoe meer fun, des te positiever de beleving en de kans op langere beweegdeelname. Daarnaast geldt hoe beter het fundament van het bewegen, des te meer doorontwikkeling mogelijk is. Tevens leert men sportieve talenten herkennen tijdens het lesprogramma. Subdoelstellingen: 1.Kinderen maken door Athletics Movements kennis met basisvaardigheden en andere vormen van atletiek; de moeder aller sport. 2.Kinderen beleven meer plezier aan sport en bewegen via een avontuurlijke verhaallijn en mede daardoor wordt er bijgedragen aan beter bewegen. 3.Na afloop van de gevolgde lessen zijn de motorische vaardigheden van de kinderen verbeterd. 4.Door Athletics Movements leren kinderen veelzijdiger bewegen en wordt de kans op sportblessures verminderd en daardoor het structureel sporten aangemoedigd. 5.Kinderen stromen door naar AV Weert en blijven daardoor structureel sporten en bewegen 6.Het integreren van kinderen van het AZC binnen de wijk en vereniging. 7. Per jaar wil AV Weert met het programma ongeveer 870 kinderen van de groepen 3 tot en met 6 kennis laten maken met atletiek, waarbij zij 10% doorstroom willen realiseren naar de naschoolse lessen. Uiteindelijk doel is dat deze kinderen structureel gaan sporten en daarbij lid willen worden bij AV Weert, waarbij de huishoudens met een laag inkomen gebruik kunnen maken van de middelen die de gemeente beschikbaar stelt. Het programma wat opgesteld is zal zes weken op school plaats vinden, zes weken naschool (op schoolplein of in de wijk) en daarna zes weken in de vereniging. De lessen op de vereniging vinden plaats bij AV Weert De combinatiefunctionarissen Atletiek zal vanaf jaar 2 de coördinatie dragen over de interventies. Zij zal dan vanaf jaar 2 de afspraken met de scholen en de bonden maken en daarbij trainers/stagiaires sturen in de uitvoering. De combinatiefunctionaris zal wel zelf de de lessen op school geven.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
524005338
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2018
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
C. Rekmans
Verantwoordelijke organisatie:
AV Weert