Athletics Movements in Weert
Projectomschrijving
Binnen het project Athletics Movements is er een groei binnen de doelgroep 6-10 jaar ontstaan, waarbij er meer kinderen structureel blijven sporten/ bewegen. De groei is in het eerste jaar met 18,9% gestegen en daarboven op is er nog een groei in het tweede jaar ontstaan van 9,5%. Door de groei zijn er ook nieuwe jeugdtrainers gekomen.
Binnen het project is er een koppeling gemaakt met het naschoolse aanbod wat al bestond, waardoor activiteiten doorgang kunnen blijven houden. Binnen de school blijft het belangrijk om goed naar de wensen van de school te luisteren, zodat de communicatie goed verloopt, maar ook de samenwerking. Door een goede samenwerking
verloopt het project goed. Alle scholen die betrokken zijn bij het project hebben daarbij op een speelse/avontuurlijke manier kennis gemaakt met de atletieksport. Tevens zijn de vakleerkrachten ondersteunt en hebben ze informatie ontvangen over atletiek lessen in het basisonderwijs, waardoor er zelf meer aandacht gegeven kan
worden om de lessen voort te zetten in het onderwijs.
Verslagen
Eindverslag
Binnen het project Athletics Movements is er een groei binnen de doelgroep 6-10 jaar ontstaan, waarbij er meer kinderen structureel blijven sporten/ bewegen. De groei is in het eerste jaar met 18,9% gestegen en daarboven op is er nog een groei in het tweede jaar ontstaan van 9,5%. Door de groei zijn er ook nieuwe jeugdtrainers gekomen. Binnen het project is er een koppeling gemaakt met het naschoolse aanbod wat al bestond, waardoor activiteiten doorgang kunnen blijven houden. Binnen de school blijft het belangrijk om goed naar de wensen van de school te luisteren, zodat de communicatie goed verloopt, maar ook de samenwerking. Door een goede samenwerking verloopt het project goed. Alle scholen die betrokken zijn bij het project hebben daarbij op een speelse/ avontuurlijke manier kennis gemaakt met de atletieksport. Tevens zijn de vakleerkrachten ondersteunt en hebben ze informatie ontvangen over atletiek lessen in het basisonderwijs, waardoor er zelf meer aandacht gegeven kan worden om de lessen voort te zetten in het onderwijs.
Tijdens de periode van 1-11-2016 tot en met de periode 1-11-2017 hebben 5 scholen kennis gemaakt met het project Athletics Movements. Er zijn verschillende lessen atletiek aangeboden in de verschillende thema's lopen, springen en werpen. Op school is dit tijdens de gymles aangeboden. Daarnaast is fase 2 uitgevoerd in samenwerking met 4 scholen, waarbij het bij 3 scholen bij het structurele na schools aanbod is opgenomen. Bij 1 school is het samen met de school georganiseerd. Hier is nog een mooie samenwerking met de desbetreffende BSO ontstaan. Fase 2 is gevallen onder de noemer Atletiek op het schoolplein. Op drie scholen heeft dit op het schoolplein plaats gevonden. Fase 3 van het project is uitgevoerd in de vereniging. Dit is geïntegreerd bij een bestaande activiteit. Door de samenwerking met de scholen en een goede afstemming van de scholen is er een geschikt programma ontstaan, waardoor het project uitvoerbaar wordt.