Mobiele menu

Planmatige ontwikkeling van een internet-based en probleem-gestuurd voorlichtingsprogramma ter bevordering van de seksuele gezondheid van havo/vwo scholieren

Projectomschrijving

Aan de hand van Intervention Mapping is Lang Leve de Liefde-Bovenbouw (LLL-BB) ontwikkeld. Dit lesprogramma behandelt relaties, (veilig) vrijen, soa/hiv-preventie, zwangerschap, aangeven wensen en grenzen en seksuele diversiteit. Het lesprogramma is ontwikkeld door de Universiteit Maastricht samen met de GGD-Rotterdam-Rijnmond, Soa-Aids Nederland, TNO en docenten en leerlingen. LLL-BB is onderdeel van de doorlopende leerlijn ‘Lang Leve de Liefde’, bestaande uit drie lesprogramma’s voor verschillende onderwijsniveaus (Onderbouw, Bovenbouw, MBO). LLL-BB wordt online aangeboden www.langlevedeliefde.nl. Het bevat een docentenhandleiding en lesmaterialen, zoals filmpjes, quizzen en discussieopdrachten.  Onderzoek binnen dit project heeft o.a. gegevens opgeleverd over factoren die een homonegatieve houding onder leerlingen beïnvloeden, het gebruik van digitale lesmaterialen door docenten en het gebruik van LLL-BB.  De effectevaluatie laat beperkte significante effecten zien maar op veel factoren is er een tendens in positieve richting. Docenten zijn enthousiast. Zij beoordelen de docentenhandleiding positief en waarderen de flexibiliteit. Leerlingen vinden het leuk ‘eens op een andere manier les te krijgen’.

Verslagen


Eindverslag

Aan de hand van het Intervention Mapping protocol is een theoretisch onderbouwd lespakket seksuele gezondheid voor bovenbouw havo/vwo scholieren ontwikkeld. Dit lesprogramma (Lang Leven de Liefde – Bovenbouw (LLL-BB)) gaat niet alleen in op veilig vrijen ter voorkoming van soa/hiv infecties of ongeplande zwangerschap maar behandelt ook expliciet relaties, grensoverschrijding (aangeven wensen en grenzen in de (seksuele) relatie) en seksuele diversiteit.
Het lesprogramma LLL-BB is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de GGD-Rotterdam-Rijnmond, Soa Aids Nederland (SAN), TNO Kwaliteit van Leven en verschillende docenten en leerlingen uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (havo/vwo). Door deze samenwerking met de GGD en SAN is nu een doorlopende leerlijn seksuele gezondheid ontstaan met 3 lesprogramma’s afgestemd op verschillende onderwijsniveaus (onderbouw havo/vwo/vmbo en praktijk onderwijs, bovenbouw havo/vwo, MBO) met als overkoepelende naam ‘Lang Leve de Liefde’.
Het programma LLL-BB wordt volledig online aangeboden via een gemeenschappelijk portal (www.langlevedeliefde.nl) waarop ook de andere lesprogramma’s zijn terug te vinden.
Het programma bestaat uit een uitgebreide docentenhandleiding voor elk van de 4 thema’s (relaties, soa-preventie, zwangerschapspreventie en seksuele diversiteit). Daarnaast zijn er verschillende lesmaterialen op de website te vinden ter ondersteuning van de lessen, zoals filmpjes, animaties, quizzen en discussie-opdrachten.
Het lespakket is dusdanig ontwikkeld dat het aansluit op de eindexamentermen voor bovenbouw havo/vwo. Het is voor een deel lesstofvervangend en maakt gebruik van de context-content benadering. Factoren die voor bovenbouw docenten van belang zijn.
De proefimplementatie met de daaraan gekoppelde proces en effectevaluatie is in december 2012 worden afgerond. Sinds Januari 2013 is het programma vrij toegankelijk op internet (www.langlevedeliefde.nl).

In dit project wordt een nieuw lespakket seksuele gezondheid voor bovenbouw havo/vwo scholieren ontwikkeld aan de hand van Intervention Mapping. Dit lesprogramma (LLL+; Lang Leven de Liefde +) zal niet alleen ingaan op veilig vrijen ter voorkoming van soa/hiv infecties of ongeplande zwangerschap maar zal ook expliciet ingaan op relaties, grensoverschrijding (aangeven wensen en grenzen in de (seksuele) relatie) en seksuele diversiteit.
Naast het ‘traditionele’ papieren werkboek zal het lesprogramma ook deels via internet worden aangeboden. Dit sluit aan bij de leefwereld van de jongeren en geeft de mogelijkheid tot het aanbieden van een uitgebreid scala aan andere werkvormen zoals advies op-maat modules, zoekopdrachten, interactieve quizzen etc.
Het lespakket zal dusdanig worden ontwikkeld dat het vakoverstijgend kan worden aangeboden zodat ook leerlingen die geen biologie in hun lespakket hebben (het vak waarbinnen traditioneel gezien seksuele voorlichting aanbod komt) toch ook bereikt worden.
Er wordt nauw samengewerkt met GGD Rotterdam-Rijnmond (lespakket seksuele gezondheid ROC scholieren) en Soa Aids Nederland (lespakket seksuele gezondheid onderbouw havo/vwo en VMBO). Dit voor een optimale afstemming van de verschillende lespakketten seksuele gezondheid van de jeugd die momenteel gelijktijdig voor de verschillende onderwijsniveaus worden ontwikkeld. Daarnaast leidt het tot een brede inzet van de expertise van de verschillende organisaties.

Samenvatting van de aanvraag

Aan de hand van Intervention Mapping is Lang Leve de Liefde-Bovenbouw (LLL-BB) ontwikkeld. Dit lesprogramma behandelt relaties, (veilig) vrijen, soa/hiv-preventie, zwangerschap, aangeven wensen en grenzen en seksuele diversiteit. Het lesprogramma is ontwikkeld door de Universiteit Maastricht samen met de GGD-Rotterdam-Rijnmond, Soa-Aids Nederland, TNO en docenten en leerlingen. LLL-BB is onderdeel van de doorlopende leerlijn ‘Lang Leve de Liefde’, bestaande uit drie lesprogramma’s voor verschillende onderwijsniveaus (Onderbouw, Bovenbouw, MBO). LLL-BB wordt online aangeboden www.langlevedeliefde.nl. Het bevat een docentenhandleiding en lesmaterialen, zoals filmpjes, quizzen en discussieopdrachten.  Onderzoek binnen dit project heeft o.a. gegevens opgeleverd over factoren die een homonegatieve houding onder leerlingen beïnvloeden, het gebruik van digitale lesmaterialen door docenten en het gebruik van LLL-BB.  De effectevaluatie laat beperkte significante effecten zien maar op veel factoren is er een tendens in positieve richting. Docenten zijn enthousiast. Zij beoordelen de docentenhandleiding positief en waarderen de flexibiliteit. Leerlingen vinden het leuk ‘eens op een andere manier les te krijgen’.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
124290002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2009
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. G. Kok
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Maastricht