Mobiele menu

Prioriteringsstudie JGZ richtlijnen; Samen naar gedragen JGZ richtlijnmodules.

Projectomschrijving

Een eerste stap voor actualisering van JGZ Richtlijnen

Om jeugdigen de beste zorg te kunnen geven is het van belang dat richtlijnen gebaseerd zijn op de actuele stand van zaken van de wetenschappelijke en praktijkkennis. Daarom is het onderhoud van bestaande richtlijnen cruciaal. Met behulp van modulaire vormgeving kan een richtlijn gedeeltelijk herzien of aangevuld worden wanneer evidence hier aanleiding toe geeft. Dat is veel efficiënter dan een gehele richtlijn herzien. Ook is samenhang en overlap tussen richtlijnen makkelijker aan te geven. Maar welke richtlijnen hebben als eerste prioriteit om herzien en omgezet te worden naar modulaire vormgeving? Welke kennis in de richtlijnen ontbreekt nog? En welke indeling zouden de huidige JGZ Richtlijnen in modules moeten krijgen om informatie beter vindbaar te maken voor gebruikers? Om deze vragen te beantwoorden is een prioriteringsstudie uitgevoerd.

Wat heeft de studie opgeleverd?

De studie heeft een totaaloverzicht van JGZ Richtlijnen opgeleverd in modules. Het overzicht laat zien hoe modules gegroepeerd kunnen worden en hoe de toekomstige indeling van richtlijnen eruit kan zien. Ook is er gekeken welke generieke modules ontwikkeld kunnen worden. Generieke modules bestrijken onderwerpen die belangrijk zijn voor meerdere richtlijnen, bijvoorbeeld een generieke module gespreksvoering. Daarnaast is er een prioritering aangebracht van richtlijnen/ modules die aan herziening toe zijn en van te ontwikkelen richtlijnen/ modules.

Hoe is de studie tot stand gekomen?

Als eerste zijn de 35 JGZ Richtlijnen geanalyseerd waarbij modules zijn geïdentificeerd aan de hand van uitgangsvragen of bestaande hoofdstukken/thema’s. Daarna zijn criteria opgesteld om de actualiteit van een richtlijn te bepalen. Bestaande informatiebronnen die bij konden dragen bij de prioritering zoals knelpunten vanuit o.a. het richtlijnenspel, implementatiefunctionarissen en adviesrapportages zijn geïnventariseerd. Tevens zijn JGZ professionals geraadpleegd in de vorm van een behoeftepeiling, maar ook de richtlijnontwikkelaars, beroepsverenigingen en ouders en jeugdigen zijn bevraagd naar nieuw bewijs en of er behoefte is aan een update van de JGZ Richtlijnen. Vervolgens is er een voorlopige ranking aangebracht en is er voor een aantal onderwerpen een quickscan uitgevoerd. De uitkomsten van de studie zijn teruggekoppeld aan een adviesgroep met vertegenwoordigers vanuit de JGZ, beroepsverenigingen en ouders en jeugdigen waarna deze is vastgesteld.

Hoe wordt de prioriteringsstudie gebruikt?

Gedurende het richtlijnenprogramma zullen richtlijnen worden omgezet en waar nodig worden herzien. Om dit zo efficiënt mogelijk te laten verlopen zullen richtlijnen zoveel mogelijk gebundeld worden op thema. Daardoor loopt het proces soms niet synchroon met het opgeleverde prioriteringsadvies. Door clustering op thema kunnen bijvoorbeeld kennisexperts of JGZ-professionals met affiniteit op een desbetreffend thema efficiënter ingezet worden, waardoor het herzieningsproces soepeler kan verlopen.

Benieuwd naar de rapportage van de prioriteringsstudie? Download het rapport via de link download en links.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

ER IS BEHOEFTE AAN ACTUALISERING VAN JGZ RICHTLIJNEN Om jeugdigen de beste zorg te kunnen blijven geven is het van belang dat richtlijnen voor de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) gebaseerd zijn op de meest actuele wetenschappelijke en praktijkkennis. Voor 16 van de 35 bestaande JGZ Richtlijnen moet, volgens de Richtlijn Advies- en Autorisatie Commissie (RAC) voor JGZ Richtlijnen, herziening overwogen worden omdat de herzieningstermijn van vijf jaar inmiddels (ruim) overschreden is. Veel van de huidige JGZ Richtlijnen sluiten bovendien niet aan bij het Landelijk Professioneel Kader (LPK) en de toenemende flexibilisering in de JGZ. JGZ-professionals ervaren daardoor knelpunten in de uitvoering van JGZ Richtlijnen. ER IS BEHOEFTE AAN EEN MODULAIRE OPZET VAN JGZ RICHTLIJNEN Richtlijnen in de huidige vorm zijn lange documenten, waardoor informatie niet altijd gemakkelijk vindbaar is. Voor gebruikers is het bovendien niet altijd evident welke onderwerpen zij in welke richtlijn kunnen vinden. Ook is er soms overlap tussen richtlijnen. Een meer modulaire vormgeving van richtlijnen kan het gebruik van richtlijnen vergemakkelijken en zorgen voor een fijnmaziger samenhang tussen richtlijnen en thema’s. DOELSTELLING Het doel van dit project is om een advies op te stellen voor de indeling van de huidige JGZ Richtlijnen in modules, aansluitend bij het advies ‘Modulaire vormgeving richtlijnen Jeugdgezondheidszorg’ (Langendam 2021). Hierbij worden ook generieke modules geïdentificeerd. Het advies geeft ook inzicht geven in welke richtlijnmodules de komende jaren herzien dan wel ontwikkeld dienen te worden en met welke prioriteit. Het advies bestaat uit de volgende onderdelen: 1. Een totaaloverzicht van JGZ Richtlijnen in modules dat tevens inzicht biedt in de toekomstige indeling van de richtlijnen (waaronder groeperingen van modules en generieke modules). 2. Een prioritering van richtlijnen/modules die aan herziening toe zijn en van te ontwikkelen richtlijnen/modules, inclusief een advies voor een doelmatige aanpak voor ontwikkeling van de betreffende richtlijn/module. Het advies is gebaseerd op een behoeftepeiling onder professionals, cliënten (ouders en jeugdigen) en een aantal QuickScans van de literatuur. Het advies wordt aangeboden aan de RAC en aan de ZonMw commissie en het vormt de basis voor de verdere invulling van de herziening en ontwikkeling van (modulaire) richtlijnen binnen het ZonMw-programma ‘Richtlijnen JGZ 2019 - 2024’. PLAN VAN AANPAK Naast enkele voorbereidende activiteiten omvat het plan van aanpak de volgende fasen en werkzaamheden: 1. ‘Mapping’ van bestaande richtlijnen 2. Vaststellen van criteria om de actualiteit van een richtlijn/module te bepalen 3. Nominatie van richtlijnen en modules voor update/ontwikkeling 4. Berekenen van scores en ranken van richtlijnen/modules 5. Opstellen prioriterings-advies PROJECTGROEP De projectgroep is verantwoordelijk voor het opstellen van het advies welke richtlijnmodules herzien dan wel nieuw ontwikkeld moeten worden en met welke prioriteit. We hebben een brede projectgroep samengesteld waarin diverse disciplines vertegenwoordigd zijn: om te beginnen drie richtlijnontwikkelaars van TNO (Caren Lanting, Eline Vlasblom en Jacqueline Deurloo), een afgevaardigde van AJN (nader te bepalen wie dit zal zijn), een verpleegkundige namens de V&VN (Emily Miesen) en een afgevaardigde van de doktersassistenten (Sietsche van Gunst). Daarnaast hebben ook het NCJ (Anniek van de Braak), de opleiding tot jeugdartsen (Sandra Hamming) en een manager in de JGZ (Janine Bezem) deelname toegezegd. De cliënteninbreng wordt gewaarborgd via deelname van Ouders en Onderwijs aan de projectgroep.

Kenmerken

Projectnummer:
745005001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. E. Vlasblom
Verantwoordelijke organisatie:
TNO